فشار خون سومین علت کشنده در دنیا

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1] [/h]​
دکتر «رضا نظری» در گفت‌وگو با ایسنا، به مناسبت فرا رسیدن هفته سلامت (18 تا 24 فروردین) با شعار «فشار خون را جدی بگیریم» گفت: فشاری خون، علت اصلی بروز بیماری‌های قلبی و عروقی است و بیش از نیمی از سکته‌های مغزی و بیماری‌های قلبی و عروقی به علت پر فشاری خون است.

وی با اشاره به این‌که پر فشاری خون در صورتی‌ که کنترل نشود، به رگ‌های مغز، قلب، کلیه و چشم آسیب می‌رساند، افزود: پر فشاری خون، چاقی و اضافه وزن، فعالیت بدنی ناکافی، چربی خون زیاد و مصرف دخانیات، پنج عامل خطرناک افزایش‌دهنده‌ی بیماری‌ها هستند.

رییس مرکز بهداشت ساوه با اشاره به فرارسیدن روز 7 آوریل برابر با 18 فروردین «روز جهانی بهداشت» گفت: فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی در راستای ارتقای سلامت و تاکید بر اصلاح روش‌های زندگی برای تامین سلامت مردم و به ویژه با موضوع «فشار خون»، جلب مشارکت مردم و همکاری عمومی در راستای توجه به نقش سلامت و پیش‌گیری برای داشتن جامعه‌ای سالم و جلب حمایت سیاست‌گذاران و مدیران ارشد در پشتیبانی از برنامه‌های سلامت از اهداف بزرگداشت هفته سلامت است.

دکتر نظری ادامه داد: از دیگر اهداف بزرگداشت هفته سلامت جلب مشارکت همکاری‌های بین بخشی و دستگاه‌های مرتبط با سلامت مردم، جلب مشارکت سازمان‌های غیردولتی مردم‌نهاد در سلامت جامعه، برجسته‌سازی موفقیت‌ها و دستاوردهای حوزۀ سلامت و بیان چالش‌های موجود و انتظارات، تکریم فعالیت‌های دست‌اندرکاران حوزۀ بهداشت و درمان و تقدیر از فعالان این حوزه و تبیین عوامل موثر بر سلامت جامعه و توجه دادن مردم و دست‌اندرکاران نظام سلامت به موضوع «فشار خون» است.

وی با اشاره به عناوین هفته سلامت گفت: یکشنبه 18 فروردین 92 با عنوان «فشارخون، آموزش و سبک زندگی سالم»، دوشنبه 19 فروردین 92 «فشارخون، تغذیۀ سالم و امنیت غذایی»، سه‌شنبه 20 فروردین 92 «فشارخون، پزشک خانواده و نظام سلامت»، چهارشنبه 21 فروردین 92 «فشارخون، همکاری بین‌بخشی و همبستگی اجتماعی»، پنجشنبه 22 فروردین 92 «فشارخون، اجتناب از دخانیات و سوء مصرف مواد»، جمعه 23 فروردین92 «فشارخون، فعالیت بدنی و نشاط اجتماعی» و شنبه 24 فروردین92 «فشارخون، بیماریابی، درمان و پیشگیری از عوارض» نامگذاری شده است.

رییس مرکز بهداشت ساوه با بیان سیاست اجرایی در بزرگداشت روز جهانی بهداشت و هفته سلامت اظهار کرد: هماهنگی کامل درون سازمانی در اجرای فعالیت‌ها و تقسیم کار به شیوه‌ی عادلانه و تخصصی، جلب مشارکت همکاری‌های بین‌بخشی و دستگاه‌ها در اجرای مناسب برنامه‌ها، اجرای برنامه‌های کاملاً علمی و اثربخش و پرهیز از فعالیت‌های صرفاً تبلیغی و غیرضروری، توجه ویژه به بحث اقتصاد مقاومتی و صرفه‌جویی در هزینه‌ها و ملاک قراردادن «هزینه- اثربخشی» در همه‌ی زمینه‌ها به‌ویژه در ارزیابی فعالیت‌های دانشگاه‌ها، ایجاد زمینه‌ی مناسب برای به اشتراک گذاشتن طرح‌ها، ایده‌ها و برنامه‌های همه‌ی حوزه‌ها، سازمان‌ها، دانشگاه‌ها و اطلاع‌رسانی مناسب و تقدیر و تشکر از تلاش‌های ارزشمند همه‌ی عوامل و دست‌اندرکاران فعال برگزاری هفتۀ سلامت از سیاست‌های اجرایی این مجموعه است.

نظری تصریح کرد: بی‌شک «هفته سلامت» فرصت مغتنمی است تا با بیان اهمیت و جایگاه بسیار مهم و سهم آن در تحقق توسعۀ پایدار، بر مشارکت مردم و همراهی مجموعه‌ی نهادهای حاکمیتی و اجرایی تأکید شود.

وی گفت: از طرفی این هفته فرصتی است تا با بازنگری و نگاه مجدد به توانمندی‌ها، دستاوردها و انتظارات موجود برای پاسخگویی منطقی و شایسته به مردم، با بازتوانی مضاعف در قالب یک برنامۀ منسجم و کلان همراه با سایر دستگاه‌های مسوول در مسیر تحقق سلامت مردم گام برداریم.

رییس مرکز بهداشت ساوه اظهار کرد: درنظر است هفتۀ سلامت امسال نیز چون سال‌های گذشته با اجرای برنامه‌های مناسب و با موضوع «فشار خون» گرامی داشته شود و در این هفته، برنامه‌هایی در خصوص اطلاع‌رسانی در زمینه‌ی بیماری فشارخون اجرا می‌شود.

نظری گلباران گلزار شهدا، دیدار با امام جمعه و فرماندار شهرستان، نواختن زنگ سلامت در مدارس، برگزاری کلاس‌های آموزشی، برگزاری مسابقات ورزشی و همایش پیاده‌روی، کنترل فشار خون رایگان توسط کادر پزشکی و پرستاری در مدارس، دانشگاه‌ها و ایستگاه‌های سیار سطح شهر را به عنوان بخشی از برنامه‌های هفته سلامت برشمرد.
 
بالا