فتنه

yagod

عضو جدید
[FONT=Times New Roman, Times, serif]دكتر قنبري:
فتنه ماندگار نيست، ولي ويرانگر است
[/FONT]
- 1388/10/12 در ساعت 00:56
در جريان فتنه، سنگرِ مشخص و قابل لمس فقط بصيرت و مرزهاي اعتقادي است.
حضرت امير المومنين علي عليه السلام با 3 طايفه مواجه بودند؛ 1- گروهي كه مخالفين شناسنامه دار بودند و تخم نفاق را بالغ بر سه دهه بر عليه خاندان پيامبر (ص)در قلوب مردم پاشيده بودند. 2- گروهي كه به خاطر مقام و دنيا با امام حق جنگ و داراي سابقه اي پر افتخار و ارزنده بودند كه با نهايي كم اين سوابق را بر باد دانند. 3- گروهي كه به لحاظ عملي و به لحاظ حضور در افكار عمومي داراي وجه بودند. حافظين قران ،شيوخ و مفتي ها از اين جمله اند و عليرغم همراهي با امام، در آخر به فتاواي خود عمل كردند.
به گزارش خبرنگار حرز دكتر قنبري در سخنراني شبهاي محرم در جمع عزاداران حسيني ضمن بيان ابعاد فتنه در زمان حضرت امير المومنين(ع)، وقايع آن دوران را با توجه به كلام امام(ع) بررسي و مشخصات و نتايج فتنه را روشن نمود.
وي در ادامه افزود: شام از گذشته هاي دور محل ثقل و تعاطي افكار يهود بوده و نظام تبليغي و ديواني يهود در شام پايه گذاري شده است .بعد از مراجعت از صفين به كوفه –شرايط بسيار پيچيده و غبار آلود شد و مرتب به امام فشار مي آوردند كه به خاطر صلح بايد توبه كند. در حالي كه هيچ زاويه اي از صلح متوجه امام نبوده و نيست در اين دوره تمام جامعه حيرت زده بودند و با سياست كج دار و مريض طي روزگار مي كردند.
وي ضمن تشريح خصوصيات مردم اين دوران تأكيد نمود: با توجه به اين شرايط امام بنا را به اين گذاشت تا فتنه را خاموش كند و در زمان اندكي اين شر از سر علي (ع) باز شد ولي بسيار سخت بود. در اين جريان امير المومنين(ع) چند نوبت با مردم صحبت كردند كه به پاره اي از آنها اشاره مي كنم. سيد رضي در سر فصل خطبه 93 نهج البلاغه آورده است امام عليه السلام بعد از اين قضايا فرمودند((مردم اين من بودم كه چشم فتنه را از جمجمه آن خارج كردم و كسي غير از من نمي توانست اين حركت را انجام دهد. من اين كار را در روزگاري انجام دادم كه دنياي شما از اين آشوب تيره و تار شده بود و فتنه به همه جا رسيد))در همين زمان بود كه امام بيان داشتند:((از من بپرسيد قبل از آنكه از دستم بدهيد هر چيزي كه در بين شما هست تا روز قيامت به شما خواهم گفت)).
دكتر قنبري همچنين گفت: بايد توجه كرد چه نعمت بزرگي در جامعه اسلامي وجود داشت و مردم بيچاره اين دوره قدر آن راندانستند .احساس من اين است كه ظرف وجودي افراد محياي شنيدن اينگونه از سخنان نبود هم شنيدن حرف حق و هم درك آن زمينه اي آماده مي خواهد و اين قلب و سينه تحت هدايت و نور خداوندي است.امام (ع) ادامه مي دهد ((آن روزي كه مرا از دست داديد مي بينيد فتنه ها و مشكلات مثل باران بر شما فرود خواهد آمد و آن زمان هم سوال كنندگان شما ناتوان مي شوند و هم پاسخ دهندگان مبتلاي عجز و حيرت مي كردند و به همين دليل جنگ طولاني تر مي گردد و جهان با همه بزرگي برايتان تنگ مي شود)).
اين استاد دانشگاه در ادامه خصوصيات عوام جامعه را بيان كرده و در ادامه داد: مخاطب اينجا ديگر طلحه و زبير و خواص جامعه نيستند بلكه آحاد مردمند و آنها مكلفند و به خاطر همين تكليف مخاطب هستند.
در ادامه ايشان ويژگي ائمه كفر و حق را يادآوري و بيان نمود: فرق ائمه حق در اين است كه مردم را براي خداوند مي خواهند لذا آنها را روشن مي كنند .ولي ائمه كفر و ضلالت مردم را گمراه كرده و اطلاعات غلط مي دهند و باعث اغواي آنها مي شوند.در اينجا امام(ع) شرايط پيدايش فتنه را اينگونه تشريح مي نمايد:((بدانيد فتنه ها زماني نقاب از چهره بر مي دارند كه حق و باطل در هم آميخته و هيچگونه باطل مطلق وجود ندارد))در زمان فتنه آنچه اهل فتنه مي گويند از كفر هم بدتر است ولي چون حق و باطل قابل تفكيك نيست مردم دچار گمراهي مي شوند. فتنه سنگر مشخصي ندارد و در جريان آن فقط بصيرت و مرزهاي اعتقادي سنگر آن هستند.
دكتر قنبري ادامه داد: ويژگي مهم فتنه اين است كه بعد از عبور كردن آن تازه حقيقت آشكار مي شود و اين تكان دهنده است كه فتنه اثر خود را كرده و هويت جامعه عوض نموده است. متأسفانه مردم آن دوران در برخورد با فتنه به ملايمت رسيده و در بصيرت را به روي خود بسته بودند. فتنه جنس ورودش به دنياي اهل ايمان مثل گردباد است و به صورت خطر ناك وارد مي شود كه نمي توان جلوي آن را گرفت فتنه در حال دوران وارد مي شود و فضا را غبار آلود مي كند، اين نكته، نكته اساسي است كه فتنه ماندگار نيست عمرش كوتاه است ولي ويرانگر است .در بينش علي (ع) انسانهاي خردمند و آگاه آنهايي هستند كه خود را در معرض اين گردباد قرار نمي دهند و در اينجا امام پيش بيني شگفت انگيزي مي كند و خطاب به مردم ادامه مي دهد ((بدانيد مخوف ترين فتنه كه شما دچار آن مي شويد فتنه بني اميه ست))
اين استاد دانشگاه در ادامه افزود:وقتي فتنه آمد دنبال كساني مي رود كه بصيرت و درك درستي از شرايط دارند، در صورت لزوم ترور مي كند، لازم باشد تبعيد مي كند و لازم باشد تخريب كرده و فرد را بي هويت مي كند تا نقش او در جامعه خنثي كند. اساس فتنه به دنبال اين افراد است، لذا اهل بصيرت دو مسئوليت دارند؛ 1- تشخيص و تبيين فتنه. 2- محيا بودن براي ضربه زدن به سينه فتنه و در آوردن چشم آن.
امام(ع) پس از اين بيانات شيوا مردم بي تفاوت را با گزنده ترين تعابير مورد حمله قرار مي دهد و مي گويد: ((بند طاعت اسلام را از دستهاي خود باز كرديد و به شيوه هاي دوره جاهليت در دژ مستحكم الهي رخنه ايجاد نمود يد))امير مومنان در خصوص اصحاب و در باب فتنه نيز بياناتي به اين مضمون دارند كه عده اي از آنها اساساً از زير بيرق اسلام خارج مي شوند و به دشمنان پناهنده مي گردند و عده اي ديگر فرار مي كنند و از سايه عزت حاكميت دين گذر مي نمايند و به اهل كفر پناه مي برند نصيب آنها چيزي جز شمشيرهاي برهنه و تيرهاي تيز اهل كفر نيست. اين انتهاي كار انها نمي باشد چون تنها مي مانند و در آن دنيا خداوند بين آنها حكم مي كند .
در ادامه مراسم اين سخنران با طرح اين سوال كه چرا مردم آن دوره از شهادت امام در محراب عبادت تعجب كردند، گفت: چون مردم به فتنه تن داده بودند .جريان فتنه بعد از شهادت حضرت علي (ع) فشار خود را به امام حسن مجتبي(ع) شروع كرد ،فضا را به گونه اي مديريت كرد كه امام حسين(ع) در خانه خود نيز غريب بود و در نماز نيز جوشن مي پوشيد جريان حتي تا ترور امام در اردوگاه نظامي نيز پيش رفت اين امام معصوم حتي بعد از شهادت نيز مظلوم بود و اجازه دفن بدنش را كنار قبر جد بزرگوارش ندادند در حالي كنار قبر نبي اكرم قبرهاي 10 متري كندند و مردم نيز اعتراض نكردند.

گفتني است جلسه سخنراني با شعري زيبا در مدح حضرت زينب شيرزن كربلا پايان يافت .
روشني صبح بدون شبي
حيدر كراري اگر زينبي

پايگذار لب تو راستي
گفتي و چون شعله بپا خواستي

خواست كه غم دست تو بنددولي
غم كه بود در بر دخت علي

قامت تو قامت غم را شكست
دخت علي را نتوان دست بست

اي دل دريا، دل درياي تو
عرش خدا منزل و مأواي تو

دختر خورشيد خدا بر زمين
خواهر آزادي و فرزند دين

آنچه تو كردي به صف كربلا
كرده مخلوق بود يا خدا

آن همه خون ديدن و چون گل شدن
دشت بلا ديدن و بلبل شدن

ديدن خورشيد ذبيح از قفا
بازستادت چو فلك روي پا

جان تو گلخانه عشق خداست
جاي چنان چون تو زني كربلاست
 

سه رتنور

عضو جدید
[FONT=Times New Roman, Times, serif]دكتر قنبري:[/FONT]
[FONT=Times New Roman, Times, serif]فتنه ماندگار نيست، ولي ويرانگر است[/FONT]
- 1388/10/12 در ساعت 00:56
در جريان فتنه، سنگرِ مشخص و قابل لمس فقط بصيرت و مرزهاي اعتقادي است.
حضرت امير المومنين علي عليه السلام با 3 طايفه مواجه بودند؛ 1- گروهي كه مخالفين شناسنامه دار بودند و تخم نفاق را بالغ بر سه دهه بر عليه خاندان پيامبر (ص)در قلوب مردم پاشيده بودند. 2- گروهي كه به خاطر مقام و دنيا با امام حق جنگ و داراي سابقه اي پر افتخار و ارزنده بودند كه با نهايي كم اين سوابق را بر باد دانند. 3- گروهي كه به لحاظ عملي و به لحاظ حضور در افكار عمومي داراي وجه بودند. حافظين قران ،شيوخ و مفتي ها از اين جمله اند و عليرغم همراهي با امام، در آخر به فتاواي خود عمل كردند.
به گزارش خبرنگار حرز دكتر قنبري در سخنراني شبهاي محرم در جمع عزاداران حسيني ضمن بيان ابعاد فتنه در زمان حضرت امير المومنين(ع)، وقايع آن دوران را با توجه به كلام امام(ع) بررسي و مشخصات و نتايج فتنه را روشن نمود.
وي در ادامه افزود: شام از گذشته هاي دور محل ثقل و تعاطي افكار يهود بوده و نظام تبليغي و ديواني يهود در شام پايه گذاري شده است .بعد از مراجعت از صفين به كوفه –شرايط بسيار پيچيده و غبار آلود شد و مرتب به امام فشار مي آوردند كه به خاطر صلح بايد توبه كند. در حالي كه هيچ زاويه اي از صلح متوجه امام نبوده و نيست در اين دوره تمام جامعه حيرت زده بودند و با سياست كج دار و مريض طي روزگار مي كردند.
وي ضمن تشريح خصوصيات مردم اين دوران تأكيد نمود: با توجه به اين شرايط امام بنا را به اين گذاشت تا فتنه را خاموش كند و در زمان اندكي اين شر از سر علي (ع) باز شد ولي بسيار سخت بود. در اين جريان امير المومنين(ع) چند نوبت با مردم صحبت كردند كه به پاره اي از آنها اشاره مي كنم. سيد رضي در سر فصل خطبه 93 نهج البلاغه آورده است امام عليه السلام بعد از اين قضايا فرمودند((مردم اين من بودم كه چشم فتنه را از جمجمه آن خارج كردم و كسي غير از من نمي توانست اين حركت را انجام دهد. من اين كار را در روزگاري انجام دادم كه دنياي شما از اين آشوب تيره و تار شده بود و فتنه به همه جا رسيد))در همين زمان بود كه امام بيان داشتند:((از من بپرسيد قبل از آنكه از دستم بدهيد هر چيزي كه در بين شما هست تا روز قيامت به شما خواهم گفت)).
دكتر قنبري همچنين گفت: بايد توجه كرد چه نعمت بزرگي در جامعه اسلامي وجود داشت و مردم بيچاره اين دوره قدر آن راندانستند .احساس من اين است كه ظرف وجودي افراد محياي شنيدن اينگونه از سخنان نبود هم شنيدن حرف حق و هم درك آن زمينه اي آماده مي خواهد و اين قلب و سينه تحت هدايت و نور خداوندي است.امام (ع) ادامه مي دهد ((آن روزي كه مرا از دست داديد مي بينيد فتنه ها و مشكلات مثل باران بر شما فرود خواهد آمد و آن زمان هم سوال كنندگان شما ناتوان مي شوند و هم پاسخ دهندگان مبتلاي عجز و حيرت مي كردند و به همين دليل جنگ طولاني تر مي گردد و جهان با همه بزرگي برايتان تنگ مي شود)).
اين استاد دانشگاه در ادامه خصوصيات عوام جامعه را بيان كرده و در ادامه داد: مخاطب اينجا ديگر طلحه و زبير و خواص جامعه نيستند بلكه آحاد مردمند و آنها مكلفند و به خاطر همين تكليف مخاطب هستند.
در ادامه ايشان ويژگي ائمه كفر و حق را يادآوري و بيان نمود: فرق ائمه حق در اين است كه مردم را براي خداوند مي خواهند لذا آنها را روشن مي كنند .ولي ائمه كفر و ضلالت مردم را گمراه كرده و اطلاعات غلط مي دهند و باعث اغواي آنها مي شوند.در اينجا امام(ع) شرايط پيدايش فتنه را اينگونه تشريح مي نمايد:((بدانيد فتنه ها زماني نقاب از چهره بر مي دارند كه حق و باطل در هم آميخته و هيچگونه باطل مطلق وجود ندارد))در زمان فتنه آنچه اهل فتنه مي گويند از كفر هم بدتر است ولي چون حق و باطل قابل تفكيك نيست مردم دچار گمراهي مي شوند. فتنه سنگر مشخصي ندارد و در جريان آن فقط بصيرت و مرزهاي اعتقادي سنگر آن هستند.
دكتر قنبري ادامه داد: ويژگي مهم فتنه اين است كه بعد از عبور كردن آن تازه حقيقت آشكار مي شود و اين تكان دهنده است كه فتنه اثر خود را كرده و هويت جامعه عوض نموده است. متأسفانه مردم آن دوران در برخورد با فتنه به ملايمت رسيده و در بصيرت را به روي خود بسته بودند. فتنه جنس ورودش به دنياي اهل ايمان مثل گردباد است و به صورت خطر ناك وارد مي شود كه نمي توان جلوي آن را گرفت فتنه در حال دوران وارد مي شود و فضا را غبار آلود مي كند، اين نكته، نكته اساسي است كه فتنه ماندگار نيست عمرش كوتاه است ولي ويرانگر است .در بينش علي (ع) انسانهاي خردمند و آگاه آنهايي هستند كه خود را در معرض اين گردباد قرار نمي دهند و در اينجا امام پيش بيني شگفت انگيزي مي كند و خطاب به مردم ادامه مي دهد ((بدانيد مخوف ترين فتنه كه شما دچار آن مي شويد فتنه بني اميه ست))
اين استاد دانشگاه در ادامه افزود:وقتي فتنه آمد دنبال كساني مي رود كه بصيرت و درك درستي از شرايط دارند، در صورت لزوم ترور مي كند، لازم باشد تبعيد مي كند و لازم باشد تخريب كرده و فرد را بي هويت مي كند تا نقش او در جامعه خنثي كند. اساس فتنه به دنبال اين افراد است، لذا اهل بصيرت دو مسئوليت دارند؛ 1- تشخيص و تبيين فتنه. 2- محيا بودن براي ضربه زدن به سينه فتنه و در آوردن چشم آن.
امام(ع) پس از اين بيانات شيوا مردم بي تفاوت را با گزنده ترين تعابير مورد حمله قرار مي دهد و مي گويد: ((بند طاعت اسلام را از دستهاي خود باز كرديد و به شيوه هاي دوره جاهليت در دژ مستحكم الهي رخنه ايجاد نمود يد))امير مومنان در خصوص اصحاب و در باب فتنه نيز بياناتي به اين مضمون دارند كه عده اي از آنها اساساً از زير بيرق اسلام خارج مي شوند و به دشمنان پناهنده مي گردند و عده اي ديگر فرار مي كنند و از سايه عزت حاكميت دين گذر مي نمايند و به اهل كفر پناه مي برند نصيب آنها چيزي جز شمشيرهاي برهنه و تيرهاي تيز اهل كفر نيست. اين انتهاي كار انها نمي باشد چون تنها مي مانند و در آن دنيا خداوند بين آنها حكم مي كند .
در ادامه مراسم اين سخنران با طرح اين سوال كه چرا مردم آن دوره از شهادت امام در محراب عبادت تعجب كردند، گفت: چون مردم به فتنه تن داده بودند .جريان فتنه بعد از شهادت حضرت علي (ع) فشار خود را به امام حسن مجتبي(ع) شروع كرد ،فضا را به گونه اي مديريت كرد كه امام حسين(ع) در خانه خود نيز غريب بود و در نماز نيز جوشن مي پوشيد جريان حتي تا ترور امام در اردوگاه نظامي نيز پيش رفت اين امام معصوم حتي بعد از شهادت نيز مظلوم بود و اجازه دفن بدنش را كنار قبر جد بزرگوارش ندادند در حالي كنار قبر نبي اكرم قبرهاي 10 متري كندند و مردم نيز اعتراض نكردند.
گفتني است جلسه سخنراني با شعري زيبا در مدح حضرت زينب شيرزن كربلا پايان يافت .
روشني صبح بدون شبي
حيدر كراري اگر زينبي

پايگذار لب تو راستي
گفتي و چون شعله بپا خواستي

خواست كه غم دست تو بنددولي
غم كه بود در بر دخت علي
قامت تو قامت غم را شكست
دخت علي را نتوان دست بست
اي دل دريا، دل درياي تو
عرش خدا منزل و مأواي تو
دختر خورشيد خدا بر زمين
خواهر آزادي و فرزند دين
آنچه تو كردي به صف كربلا
كرده مخلوق بود يا خدا
آن همه خون ديدن و چون گل شدن
دشت بلا ديدن و بلبل شدن
ديدن خورشيد ذبيح از قفا
بازستادت چو فلك روي پا
جان تو گلخانه عشق خداست
جاي چنان چون تو زني كربلاست
عزيز دل برو دنبال مثائل تخصصي باشگاه .اينجا جاي نقد اصحاب صدر اسلام نيست
 

Similar threads

بالا