عضو کمیسیون انرژی مجلس : شرکای ذخایر مشترک در حال خالی‌کردن مخازن نفتی هستند

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
چکیده : عضو کمیسیون انرژی مجلس با نامطلوب خواندن وضعیت برداشت ایران از ذخایر مشترک نفت و گاز، گفت: در پیچ‌و خم دعواهای داخلی نشسته‌ایم و نظاره‌گر خالی‌شدن ذخایر مشترک توسط شرکا هستیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با نامطلوب خواندن وضعیت برداشت ایران از ذخایر مشترک نفت و گاز، گفت: در پیچ‌و خم دعواهای داخلی نشسته‌ایم و نظاره‌گر خالی‌شدن ذخایر مشترک توسط شرکا هستیم.
به گزارش خانه ملت، عسگر جلالیان نماینده دیر و کنگان و عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موضوع برنامه‌ریزی برای برداشت از ذخایر مشترک یکی از موضوعلات کلیدی و حساس کشور است، گفت: وضعیت در زمینه برداشت از ذخایر مشترک به هیچ عنوان مطلوب نیست و وزارت نفت باید در اسرع وقت هر راهبردی را که برایش مقدور است اتخاذ کند تا مشکل سرمایه‌گذاری بر روی ذخایر مشترک حل شود.
نماینده دیر و کنگان همچنین افزود: وضعیت ذخایر مشترک نگران کننده است و این موضوع به هیچ عنوان برای مردم سرزمین و منافع ملی کشور ما مطلوب نیست.
وی با بیان این مطلب که تاخیر در برداشت از ذخایر مشترک، قابل توجیه نیست، گفت: در مخزن مشترک میان ایران و قطر در عسلویه، قطری‌ها متاسفانه ۱۰ بار جلوتر از ما هستند و ما همچنان هیچ پیشرفت قابل توجهی در برداشت از این مخزن نداشته‌ایم.
عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادامه به تهیه گزارشی از سوی وی با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس و برخی دستگاه‌های زیر مجموعه وزارت نفت، در مورد ذخایر مشترک اشاره کرد و گفت: اخیرا گزارشی را در قالب ۵۴ صفحه در مورد پارس جنوبی و مخزن مشترک پارس جنوبی و گزارش دیگری را هم در مورد حوزه تاثیر پارس جنوبی و اتفاقات حاشیه‌ای آن تهیه کرده‌ام که این گزارش‌ها به‌صورت طبقه‌بندی شده در اختیار دفتر مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور قرار گرفته‌اند.
جلالیان در مورد موضوعات مطرح شده در این گزارش‌ها نیز گفت: موضوع گزارش بررسی وضعیت پارس جنوبی و فازهای مختلفی است که در آنجا تعریف کرده‌ایم، و در آن به مسائلی مانند مخزن مشترک، وضعیت قطر، مسائل ملی و منطقه‌ای و سایر موضوعات مرتبط اشاره شده است.
وی همچنین افزود: با دستوری که مقام معظم رهبری و شخص رییس‌جمهور در مورد این موضوع صادر کردند و البته تدبیر شخص وزیر نفت، در حال حاضر جنب‌و جوش و حرکتی در پارس‌جنوبی برای تسریع در روند برداشت از این مخزن مشترک شروع شده، اما نسبت به آنچه که باید باشد بسیار اندک و ناکافی است.
جلالیان با اشاره به جایگزین شدن شرکت‌های داخلی در پارس جنوبی به جای شرکت‌های خارجی، گفت: از همین حرکت کوچک هم باید حمایت کنیم تا شاید بتواند گوشه‌ای از منافع کشور را تامین کند.
 
بالا