وصیت لیلی به مجنون ...
بسم الله الرحمن الرحیم نظامی گنجوی در پایان داستان «لیلی و مجنون» می گوید: لیلی در اواخر عمر بیمار شد و طراوتش از بین رفت. او به مادرش وصیت کرد: پیام مرا به مجنون برسان و به او بگو اگر خواستی محبوبی برگزینی، دوستی مانند من مگیر که با یک تب، همه طراوت خود را از دست بدهد و با یک بیماری، همه نشاط او فرو بنشیند؛ دوستی بگیر که زوال پذیر نباشد. بنابراین، معرفت، محبت حقیقی می آورد و غفلت، محبت کاذب.
آیت الله جوادی آملی، تفسیر موضوعی قرآن، ج 11، ص 325-329.
عشق افلاطونی ...
بسم الله الرحمن الرحیم
در کتاب "سیر حکمت در اروپا" موضوع عشق افلاطونی را یادآوری میکند و از زبان افلاطون می گوید:«روح پیش از آمدن به دنیا، زیبایی مطلق را دیده و چون در این دنیا زیبایی ظاهر را می بیند به یاد زیبایی مطلق می افتد و غم هجران به او دست می دهد. عشق جسمانی مانند حسن صوری، مجازی است؛ اما عشق حقیقی چیز دیگر است و مایه ادراک اشراقی و دریافت زندگی جاوید می گردد.کلیات علوم اسلامی، ج1، شهید مرتضی مطهری، ص 170
تعلق محبت به ذات اقدس اله ، حقیقی یا مجازی ؟
بسم الله الرحمن الرحیم یا من لا هو الا هو
تعجب و قسم حضرت علامه طباطبایی رضوان الله علیه
متن عربی:
ـــ و ان تعجب فعجب قول من یقول: "ان المحبة لا تتعلق به سبحانه حقیقة، و ما ورد من ذلک فی خلال الشریعة مجاز یراد به امتثال الامر و الانتهاء من النهی"، و هذا دفع للضرورة، و مکابرة مع البداهة.
و لعمری کم من الفرق بین من یقول: ان المحبة لا تتعلق به سبحانه حقیقة، و من یقول: ان المحبة لا تتعلق الا بالله سبحانه
ترجمه:
ـــ اگر تعجب میکنی، تعجب از سخن کسی کن که ادعا کرده: "محبت به طور حقیقی به خداوند سبحان تعلق نمی گیرد و آنچه که در لابلای شریعت آمده، مجاز می باشد و مراد از محبت، امتثال امر الهی و دوری از نهی خداوند است". این ادعا خلاف امر بدیهی است و زورگویی در مقابل یک حقیقت روشن میباشد.
و به جانم سوگند، چه تفاوت زیادی است بین سخن کسی که میگوید محبت به خداوند سبحان تعلق نمی گیرد، و کسی که میگوید محبت جز به خداوند سبحان به کسی دیگر تعلق نمیگیرد!!!
منبع: رسالة الولایة، فصل چهارم، ص ۸۶
بسم الله الرحمن الرحیم نظامی گنجوی در پایان داستان «لیلی و مجنون» می گوید: لیلی در اواخر عمر بیمار شد و طراوتش از بین رفت. او به مادرش وصیت کرد: پیام مرا به مجنون برسان و به او بگو اگر خواستی محبوبی برگزینی، دوستی مانند من مگیر که با یک تب، همه طراوت خود را از دست بدهد و با یک بیماری، همه نشاط او فرو بنشیند؛ دوستی بگیر که زوال پذیر نباشد. بنابراین، معرفت، محبت حقیقی می آورد و غفلت، محبت کاذب.
آیت الله جوادی آملی، تفسیر موضوعی قرآن، ج 11، ص 325-329.
عشق افلاطونی ...
بسم الله الرحمن الرحیم
در کتاب "سیر حکمت در اروپا" موضوع عشق افلاطونی را یادآوری میکند و از زبان افلاطون می گوید:«روح پیش از آمدن به دنیا، زیبایی مطلق را دیده و چون در این دنیا زیبایی ظاهر را می بیند به یاد زیبایی مطلق می افتد و غم هجران به او دست می دهد. عشق جسمانی مانند حسن صوری، مجازی است؛ اما عشق حقیقی چیز دیگر است و مایه ادراک اشراقی و دریافت زندگی جاوید می گردد.
تعلق محبت به ذات اقدس اله ، حقیقی یا مجازی ؟
بسم الله الرحمن الرحیم یا من لا هو الا هو
تعجب و قسم حضرت علامه طباطبایی رضوان الله علیه
متن عربی:
ـــ و ان تعجب فعجب قول من یقول: "ان المحبة لا تتعلق به سبحانه حقیقة، و ما ورد من ذلک فی خلال الشریعة مجاز یراد به امتثال الامر و الانتهاء من النهی"، و هذا دفع للضرورة، و مکابرة مع البداهة.
و لعمری کم من الفرق بین من یقول: ان المحبة لا تتعلق به سبحانه حقیقة، و من یقول: ان المحبة لا تتعلق الا بالله سبحانه
ترجمه:
ـــ اگر تعجب میکنی، تعجب از سخن کسی کن که ادعا کرده: "محبت به طور حقیقی به خداوند سبحان تعلق نمی گیرد و آنچه که در لابلای شریعت آمده، مجاز می باشد و مراد از محبت، امتثال امر الهی و دوری از نهی خداوند است". این ادعا خلاف امر بدیهی است و زورگویی در مقابل یک حقیقت روشن میباشد.
و به جانم سوگند، چه تفاوت زیادی است بین سخن کسی که میگوید محبت به خداوند سبحان تعلق نمی گیرد، و کسی که میگوید محبت جز به خداوند سبحان به کسی دیگر تعلق نمیگیرد!!!
منبع: رسالة الولایة، فصل چهارم، ص ۸۶