عجایب هفتگانه طبیعت را می شناسید؟+توضیح و تصاویر

mr_samyar

عضو جدید
میهن استار:برای انتخاب عجایب هفتگانه طبیعت حدود ۳۰۰ مکان از جاذبههای طبیعی سراسر دنیا توسط مردم پیشنهاد شدهاند تا در رقابت «عجایب هفتگانهٔ طبیعی» دنیا شرکت کنند. برای حفظ جاذبههای طبیعی از خطر و حمایت از آنها رایگیریای در سال ۲۰۰۹ برگزار کرد که غار علی صدر همدان و قلهٔ دماوند از سوی ایران در میان کاندیدها بودند.


اکنون به بررسی برخی از این مناطق خواهیم پرداخت :


۱-جنگل آمازون


آمازون، نام جنگل بسیار بزرگی در شمال آمریکای جنوبی است. این منطقه جنگلی که رودخانه آمازون نیز از میان آن میگذرد بخشهایی از کشورهای برزیل, اکوادور, گویان, کلمبیا, ونزوئلا, بولیوی, پرو و سورینام را در برمیگیرد. بیشتر بخش جنگل های آمازون در خاک برزیل با ۶۰% و پرو با ۱۳% مساحت کلی جای دارد. جنگل آمازون نامزد قرار گرفتن در فهرست عجایب هفتگانه جدید است.


جنگلهای بارانی آمازون در تمام فصول سال دارای هوایی گرم با رطوبتی بسیار زیاد میباشند. متوسط درجه حرارت، در مرکز آمازون، در حدود ۳۰ درجه سانتیگراد (۸۶ درجه فارنهایت) غربیترین بخش این منطقه، در حدود ۲۵ درجه سانتیگراد (۷۶ درجه فارنهایت) میباشد. تقریباَ هر روزه باران سنگینی در سرتاسر آمازون میبارد.










2-خلیج لونگ



خلیج لونگ به معنای اژدهای نزولکرده خلیج کوچکی واقع در استان کوانگ نن در شمال شرقی ویتناماست که از نظر اجرایی به شهر ها لونگ، شهرک کام فا و بخشی از ناحیه وان دون تعلق دارد. این خلیج در فهرست میراث جهانی یونسکو جای داشته و یکی از مقاصد محبوب گردشگران است.


از ویژگیهای خلیج ها لونگ وجود هزاران جزیره و کارستِ سنگ آهکی در شکلها و اندازههای گوناگون است. این جزیره همچنین مرکز منطقهٔ بزرگتری است که خلیج بای تو لونگ در شمال شرقی و جزیرههای کات با در جنوب غربی را در برگرفته و همگی این مناطق ازنظرزمینشناسی، جغرافیایی، ژئومورفولوژی، آب و هوا و خصوصیات فرهنگی شرایط یکسانی دارند.


بنا بر پژوهشهای تاریخی انجامگرفته، انسانِ پیش از تاریخ در حدود دهها هزار سال پیش در این منطقه میزیسته است. فرهنگ سوئی نهو در حدود ۱۸٬۰۰۰ تا ۷٬۰۰۰ سال پیش از میلاد، فرهنگ کای بئو در حدود ۷٬۰۰۰ تا ۵٬۰۰۰ سال پیش از میلاد و فرهنگ ها لونگ در حدود ۵٬۰۰۰ تا ۳٬۵۰۰ سال پیش از جمله فرهنگهای باستانی این منطقه بودهاند. خلیج ها لونگ همچنین شاهد رویدادهای مهمی در تاریخ ویتنام بوده و مصنوعات بسیاری در بای تو موت، غار دائو گو و بای چای کشف شدهاست.





۳-آبشار ایگواسو


آبشار ایگواسو که در سال ۱۵۴۱ توسط آلوار نونز کابزا د واکا، مکتشف و جهانگرد اسپانیایی کشف گردید، دارای دو قسمت عمده است که هرکدامشان از صدها آبشار درست شده و جزیرههایی صخرهای و پوشیده از درخت آنها را در لبهٔ ریزشگاه ایگواسو از یکدیگر جدا میسازد. در مجموع ۲۷۵ آبشار که ارتفاعشان بین ۳۰ تا ۴۰ و ۶۰ تا ۸۲ متر متغیر است آبشار ایگواسو را تشکیل میدهند. همچنین این آبشار با گسترهٔ ۲٬۷ کیلومتری خود ۳ برابر آبشار نیاگارا در آمریکای شمالی وسعت داشته و از آبشار ویکتوریا درآفریقا نیز بهطور قابل توجهی بزرگتر است.


حجم جریان آب آبشار ایگواسو در طی فصول بارانی از ماه نوامبر تا مارس (آبان تا فروردین) به حداکثر ۱۲/۷۵۰ متر مکعب بر ثانیه میرسد و در طی فصول خشک از اوت تا اکتبر (مرداد تا مهر)، این میزان کاهش یافته و به حداقل خود میرسد. در مجموع، میانگین جریان سالیانهٔ این آبشار در حدود ۱/۷۵۶ متر مکعب بر ثانیه است.







4-ججو-دو


ایالت ججو-دو یکی از ۱۶ ایالت کشور کرهجنوبی است که از نظر زیبائی جزو زیبا ترین مناطق کره جنوبی به حساب می آید.







5-جزیره کومودو


کومودو، واقع در بین جزیرههای سومباوا در غرب و فلورس در شرق، یکی از ۱۷٬۵۰۸ جزیرهای است که اندونزی را تشکیل میدهد. مساحت این جزیره ۳۹۰ کیلومتر مربع است و بیش از ۲۰۰۰ نفر سکنه دارد. ساکنین این جزیره از نوادگان محکومینی هستند که در گذشته به این مکان تبعیدشده و با بوگیهای سولاوسی آمیزش کردند. جمعیت جزیرهٔ کومودو بیشتر مسلمانند اما اقلیتهای مسیحی و هندو نیز در بینشان وجود دارد.


گسترش شایعات اولیه مبنی بر وجود اژدهایی در این ناحیه سبب شد تا توجه مردم بهطور قابل توجهی به این منطقه جلب شود. بااین حال کسی برای بررسی درستی این موضوع به جزیره نرفت تا آنکه در دههٔ ۱۹۱۰، داستانهای ملوانان هلندی مستقر در فلورس دربارهٔ مشاهدهٔ جانوری مرموز، توجه رسمی به این موضوع را سبب گردید. بهگفتهٔ آنان این موجود که در یکی از جزیرههای کوچک مجمعالجزایر سوندای کوچک میزیست، «اژدها»یی بود بهدارازای ۷ متر با بدنی بزرگ و دهانی که از آن آتش خارج میشد.


وجود چنین گزارشهایی سببشد تا ستوان استیان فان هنسبروک، مقدمات سفر به جزیره کومودو را فراهم کند. او خود را مسلح ساخت و همراه با گروهی از سربازان وارد جزیره شد. پس از چند روز او یکی از این جانوران مرموز را کشت. او سپس جسد آن را با خود به قرارگاه آورد تا مورد آزمایش قرار گیرد. جانور کشتهشده طولی درحدود ۱٬۲ متر داشت و از نظر ظاهری به مارمولک شبیه بود. پس از آن دو جانور ۳ متری دیگر از این گونه نیز شکار شد. تحقیقات انجامگرفته نشان داد که این موجود آتشانداز نیست، بلکه نوعی بزمجه است. نتایج پژوهشها در ۱۹۱۲ به چاپ رسید و پیتر اوونس، مسئول تحقیقات، آنرا Varanus komodoensis یا اژدهای کومودو نامید.


اژدهای کومودو پس از چندی به یک افسانهٔ زنده بدل شد و سفرهای تحقیقاتی بسیاری در طول دهههای پس از کشف آن به جزیرهٔ کومودو برای مطالعه بر روی این جانور صورت گرفتهاست.







6-آبشار آنجل


آبشار آنجل طولانیترین آبشار دنیا به ارتفاع ۹۷۹ متر است که در میان جنگلهای دورافتاده پارک ملی کانایما در ایالت بولیواردر جنوب شرقی کشور ونزوئلا جای دارد.


چون این آبشار در جنگلهای انبوه قرار دارد، تا دهه ۱۹۳۰ که دولت ونزوئلا به جستجو با هواپیما نپرداخته بود ناشناخته باقی مانده بود. نام این آبشار برگرفته شده از نام جیمز آنجل، کاوشگر آمریکایی است که هواپیمای خود را نزدیک این آبشار بعد از شناسایی در سال ۱۹۳۵ میلادی فرود آورد.






7-خلیج فاندی


خلیج فاندی خلیجی است در سواحل اقیانوس اطلس در آمریکای شمالی در انتهای شمال شرقی خلیج مینبین استانهای کانادایی نیوبرانزویک و نوا اسکوشیا قرار دارد و دارای خط ساحلی کوتاه با آمریکا است. این خلیج دارای یکی از بالاترین کشندهااست. این خلیج در ژوئیه ۲۰۰۹ یکی از عجایب طبیعت نامگذاری شد.







8-جنگل سیاه


جنگل سیاه یک رشتهکوه جنگلی در ایالت بادن-وورتمبرگ در جنوب غربی آلمان است.


محدودهٔ جنگل سیاه از سوی جنوب و غرب، درهٔ راین است. بلندترین قلهٔ این منطقه قلهٔ فلدبرگ با ۱٬۴۹۳ متر بلندی است. نام جنگل سیاه بخاطر رنگ سبز تیره در چشماندازهای آنست که از رویش درختان کاج فراوان این جنگل پدید آمده است. کیک جنگل سیاه نیز از همین منطقه ریشه گرفته است.


از جاذبههای معروف فرهنگ عامیانه جنگل سیاه، ساعت کوکو و کیک جنگل سیاه است.


موزهای روباز به نام مزرعه قاضی (فوگتسباورنهوفه Vogtsbauernhöfe) زندگی کشاورزان منطقه در سدههای ۱۶ و ۱۷ را به نمایش گذارده است. موزه ساعت آلمان واقع در فورتوانگن تاریخ صنعت ساعتسازی را نمایش میدهد.







9-صخرههای موهر


صخرههای موهر در دهکدهٔ ساحلی لیسکانور، در لبهٔ جنوب غربی منطقهٔ بورن در نزدیکی دولین واقع در شهرستان کلر در ایرلند قرار دارند.


ارتفاع این صخرهها از سطح اقیانوس اطلس در هاگز هد ۱۲۰ متر است که در شمال برج اوبراین در فاصلهٔ ۸ کیلومتری از هاگز هد به حداکثر ۲۱۴ متر میرسد.[۲] در یک روز صاف و آفتابی میتوان جزیرههای آران در خلیج گالوی و درهها و تپههای کونمارا را از فراز صخرههای موهر دید، بههمین سبب سالانه نزدیک به یک میلیون نفر برای دیدن مناظر اطراف به این مکان میآیند. برج اوبراین یک برج صخرهای مدور در تقریباً مرکز صخرههای موهر است که در سال ۱۸۳۵ توسط سر کورنلیوس اوبراین، از نوادگان برایان بورو، پادشاه ایرلند برای تحت تأثیرقراردادن زنانی که به آنجا میآمدند ساخته شد. بازدیدکنندگان از بالای این برج میتوانند جزیرههای آران و خلیج گالوی، کوههای مومترک و توئلو بنز در شمال کونمارا و لوپ هد در جنوب را مشاهده نمایند.


صخرههای موهر در ژوئیهٔ سال ۲۰۰۹ بهعنوان یکی از ۲۸ فینالیست عجایب هفتگانه طبیعت انتخاب شد.


نام صخرههای موهر برگرفته از نام دژی قدیمی است که زمانی در هاگز هد در جنوبیترین نقطهٔ این صخرهها قرار داشت. این دژ تا سال ۱۷۸۰ هنوز پابرجا بود و در گزارشی از جان لوید بهنامگشتی کوتاه در کلر (۱۷۸۰) بدان اشاره شده بود. برجی که امروزه در نزدیکی مکان دژ پیشین قرار دارد یک برج نگهبانی است که در زمان جنگهای ناپلئونی ساختهشد.


صخرههای موهر یکی از جاذبههای گردشگری ایرلند است که با جذب تقریباً ۱ میلیون نفر بازدیدکننده در صدر مکانهای توریستی در سال ۲۰۰۶ جای گرفت.


همچنین صحنههایی از چندین فیلم همچون سال کبیسه (۲۰۱۰) و هری پاتر و شاهزاده دورگه (۲۰۰۹) در این مکان فیلمبرداری شدهاست.






10-دریای مرده


دریای مرده در مرز اردن و اسرائیل و در کرانه باختری رود اردن واقع شدهاست. در برخی منابع از آن با نام دریاچه نمک یاد شدهاست. سواحل اطراف آن پستترین نقطهٔ خشکیهای زمین است.


ارتفاع گودترین نقطه آن ۴۲۲ متر کمتر از سطح دریا است. بیشترین عمق آب تا کنون از ۳۷۸ متر بالاتر نبودهاست. ۶۷ کیلومتر طول و ۱۸ کیلومتر عرض دارد. حجم آب دریاچه ۸۱۰ میلیون متر مکعب است.


این دریاچه با ۳۳٫۷٪ غلظت مواد محلول شورترین دریاچهٔ دنیاست. به دلیل ارتفاع پایین این منطقه از سطح دریا، پساب کشاورزی و پساب ناشی از خاکشویی مناطق دورتر به صورت چشمههایی در کف این دریاچه به آن وارد میشود. پسابهای کشاورزی حاوی مقدار زیادی املاح معدنی هستند. تبخیر گسترده و ورود دائمی آب شور باعث بالا رفتن شدید غلظت آب و جرم حجمی آن شدهاست، به گونهای که انسان در این آب شناور میماند.


با آنکه در میان هر سه ملکول در آب این دریاچه تنها دو تایشان ملکول آبند، بر روی سنگهای اعماق این دریاچه بیوفیلمهای سبز و باکتریهای سولفیدخوار زندگی میکنند و گاه که وضعیت آب مساعد باشد، رویش آغازیان باعث به رنگ سرخ درآمدن آب دریاچه میشود.


در سال ۶۱۴ میلادی، در کنار این دریاچه نبردی میان ارتش ساسانی به پادشاهی خسرو دوم و ارتش روم به پادشاهی هراکلیوس درگرفت که در نتیجهٔ آن روم شکست سنگینی خورد و اورشلیمتوسط ایرانیان تصرف شد. این پیروزی پس از تصرف سوریه توسط ایران و آخرین پیروزی مهم ساسانیان بر روم بود.






11-گالاپاگوس


گالاپاگوس (به اسپانیایی: Islas Galápagos) گروه-جزیرهای آتشفشانی است در ۹۷۲ کیلومتری اکوادور در اقیانوس آرام.


گالاپاگوس با جمعیت حدود ۴۰٬۰۰۰ نفری خود یکی از استانهای اکوادور به شمار میآید. زبان اصلی مردمان ساکن در این جزیرههااسپانیایی است.


شهرت این جزیرهها در وجود شمار زیادی از گونههای نایاب جانوری و نیز مسافرت چارلز داروین به آنها و نقش مطالعات وی در این جزیرهها در ارایه نظریه تکامل است.


این جزیرهها به عنوان یکی از میراث جهانی توسط سازمان یونسکو انتخاب شدهاند.







12-گرند کنیون


گرند کنیون یک دره است که میان آن رود کلرادو قرار دارد و در ایالت آریزونا، آمریکا قرار دارد. بخشی بزرگی از گرند کنیون در پارک ملی گرند کنیون قرار دارد که یکی از اولین پارکهای ملی در آمریکا است.


درازای گرند کنیون ۲۷۷ مایل (۴۴۶ km) و پهنای آن تا ۱۸ مایل (۲۹ km) میرسد و عمق آن یک مایل (۶٬۰۰۰ پا / ۱٬۸۰۰ متر) است[۱] این دره احتمالا در دو میلیارد سال پیش و با فرسایش سنگها توسط رود کلرادو به وجود آمدهاست.[۲] البته درباره مسائل زمینشناسی به وجود آمدن گرند کنیون بحثهایی وجود دارد.


پیش از مهاجرت اروپاییان این دره محل زندگی بومیان آمریکایی بودهاست آنها محلهای زندگی در دره و خیلی از غارها ساخته بودند و حتی مردم پوئبلو این دره را یک ناحیه مقدس میشمردند.[۳] نخستین اروپایی که به دره گرند کنیون رسید فردی اسپانیایی به نام گارسیا لوپز دکاردناساست که در سال ۱۵۴۰ به این دره رسید[۴] هماینک هنوز در حدود ۵۰۰ سرخپوست در گرند کنیون زندگی میکنند.


گرند کنیون از جاذبههای بزرگ گردشگری در آمریکا است به ویژه چشماندازهای کناره جنوبی آن اما مکانهای بسیار آرامی نیز در محدوده گردشی آن یافت میشود.


پیادهروی تا کف دره به خاطر ژرفای زیاد و گرمای هوا نیاز به قدرت بدنی خوب دارد. هر چه فرد به بخشهای پایینتر دره نزدیک میشود گرمای هوا هم افزایش مییابد.







13-دیواره بزرگ مرجانی


مجموعه عظیمی از صخرههای مرجانی که در شرق کشور استرالیا و در اقیانوس آرام قرار گرفتهاند. بزرگترین مجموعه صخرههای مرجانی در دنیا به شمار میآید.


این مجموعه بزرگ، شامل بیش از سه هزار صخره و نهصد جزیره مختلف است که به صورت نواری در در دریای کورال در شرق ایالت کوئینزلند کشیده شدهاند و در مجموع بیش از سیصد هزار کیلومتر گستردگی و ۲۶۰۰ کیلومتر طول دارند.


بیشتر مساحت این مجموعه در قالب یک پارک ملّی دریایی از سوی دولت استرالیا حفاظت شدهاست. «دیواره بزرگ مرجانی» از جاذبههای گردشگری استرالیاست و یکی از نمادهای کوئینزلند به شمار میآید. شهرهای تانزویل، کَنز و مِکای از شهرهایی هستتند که برای دیدن صخرههای مرجانی مورد استفاده گردشگران قرار میگیرند. این مجموعه در سال ۱۹۸۱ در فهرست آثار میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیدهاست







14-کلیمانجارو


کلیمانجارو بلندترین کوه آفریقا است. این کوه با ۵۸۹۵ متر ارتفاع، آتشفشانی نیمه خاموش است در کشور تانزانیا و در مرز این کشور با کنیا قرار دارد. این کوه جزو قلل هفتگانه دنیا به شمار میرود (بلندترین قلل هفت قاره).







15-مالدیو


مالدیو کشوری است جزیرهای در اقیانوس هند واقع در در جنوب غربی هند. پایتخت آن ماله است. جمعیت این کشور ۳۲۸ هزار نفر و واحد پول آن روفیه مالدیو است.


برخی از جزایر مالدیو برای گردشگری اختصاص یافتهاند. در این جزایر هتلهایی برای اقامت گردشگران ساخته شده که بیشتر کارمندان آن از مهاجران کشورهای همسایه هستند. گردشگران مستقیماّ از فرودگاه بینالمللی ماله به این جزایر میآیند. مردم عادی مالدیو، ارتباط چندانی با گردشگران خارجی ندارند.


جزایر مالدیو از مکانهای جذاب برای غواصان است و ایستگاههای غواصی زیادی در این جزایر وجود دارد.







16-منطقه دریاچهای مازوری


منطقهٔ دریاچهای مازوری یکی از مهمترین مناطق گردشگری و تفرجگاهها در اروپای مرکزی است و علاقهمندان به قایقسواری، کانوسواری، ماهیگیری، کوهنوردی، دوچرخهسواری و همچنین دوستداران طبیعت به اینجا میآیند. این منطقه که در طول جنگ جهانی اول صحنهٔ وقوع نبرد اول دریاچههای مازوری در ۱۹۱۴ و نبرد دوم دریاچههای مازوری در ۱۹۱۵ بود در سال ۲۰۱۱ بهعنوان یکی از فینالیستهای عجایب هفتگانه طبیعت انتخاب گردید.







17-ماترهورن


کوهی است در آلپ پنینی با ۴٬۴۷۸ متر بلندا. این کوه که یکی از بلندترین قلهها در آلپ را دارد در مرز سوئیس و ایتالیا قرار گرفتهاست.


جبهه شمالی این کوه نیز که ۱٬۲۰۰ متر است یکی از بلندترین جبهههای شمالی در آلپ است. ماترهورن شکلی هرمی دارد که چهار جبهه آن رو به چهار جهت اصلی قرار دارند.


کوه ماترهورن از کشندهترین کوهها برای کوهنوردان آلپ بودهاست. از سال ۱۸۶۵ که کوهنوردی به سوی قله آن آغاز شد تا سال ۱۹۹۵ بیش از ۵۰۰ کوهنورد بر روی آن کشته شدهاند.


کوه ماترهورن از سوی شمال خاوری مشرف بر شهر زرمات در بخش واله و از سوی جنوب مشرف به سروینیا در درهٔ آئوستا است.


با اینکه کوه ماترهورن بلندترین کوه سوئیس نیست ولی نمادینترین کوه این کشور و به طور کل نماد کوههای آلپ بهشمار میرود.


برای دسترسی آسانتر به منطقه، خط راه آهن و تلهکابین در پیرامون این کوه ساخته شدهاست. راه آهن گورنرگرات در نزدیکی کوه، در سال۱۸۹۸ گشایش یافت.







18-آبدره میلفورد


تنگه آبدره میلفورد شاخابهای از دریای تاسمان واقع در جنوب غربی جزیره جنوبینیوزیلند است. این تنگه که بخشی از پارک ملی فیوردلند را تشکیل میدهد در اصل آبدرهایست که به هنگام طغیان دریا در درهای یخچالی بهوجود آمده است. پهنای این آبدره ۳ کیلومتر است و تا ۱۹ کیلومتر در درون خشکی گسترش یافته است. کوههایی شیبدار تا ارتفاع ۲٬۷۵۶ متر در مسیر تنگهٔ میلفورد قرار دارند که قله میتر به ارتفاع ۱٬۶۹۵ متر و قله پرومبوک به ارتفاع ۲۰۴۵ متر ازجمله این کوهها هستند. همچنین دیوارههای دره تا عمق ۵۱۲ متری زیر آب فرورفتهاست.


رودهای ارتور و کلدو از درهٔ اصلی و رودهای بوئن، سنباد، هریسون و استرلینگ از درههای کناری به تنگهٔ میلفورد میریزند.


این تنگه را شکارچی نهنگی در دههٔ ۱۸۲۰ بهدلیل شباهتش به میلفورد هون در ویلز، میلفورد نامید. در ۱۸۵۱ کاپیتان جان لورت استوکس از نیروی دریایی سلطنتی بهکاوش در این تنگه پرداخت. تنگهٔ میلفورد شمالیترین آبدره در پارک ملی فیوردلند است و شهرک میلفورد ساوند نیز در این منطقه قرار دارد. همچین این منطقه یکی از استراحتگاههای شناختهشده میباشد.






19-گلفشانهای آذربایجان


تقریباً در حدود ۴۰۰ گلفشان در آذربایجان و کرانههای آن در دریای مازندران وجود دارد که این میزان بیش از نیمی از کل گلفشانهای جهان است. یکی از این گلفشانها واقع در ۱۵ کیلومتری باکو در سال ۲۰۰۱ ناگهان شروع به بیروندادن شعلههایی به ارتفاع ۱۵ متر نمود و اخبار جهان را به خودش اختصاص داد.


تصور بر آن است که که این گلها خاصیت دارویی دارند و بههمیندلیل بسیاری از توریستهای محلی و بینالمللی برای استفاده از این گلها به این منطقه سفر میکنند.


بهطور متوسط یک گلفشان هر ۲۰ سال یکبار یا بیشتر با نیرویی عظیم در قبوستان فوران کرده و علاوه بر ایجاد شعلههایی به ارتفاع صدها متر، چندین تن گل را نیز در محیط اطرافش میپراکند.


ظهور دین زرتشت در آذربایجان در حدود ۲۰۰۰ سال پیش نیز تقریباً مربوط به این پدیدهٔ زمینشناختی میشود و نام آذربایجان بهمعنای سرزمین آتش ابدی نیز برگرفته از تاریخ زرتشتی آن است.






20-پارک ملی پورتوپرنسس


پارک ملی پورتو پرنس یکی از جاذبههای طبیعی کشور فیلیپین است. این پارک ملیدر نزدیکی شهر پورتوپرنسس در استان / جزیره پالاوانقرار دارد و به دلیل داشتن گونههای گیاهی و جانوری خاص در زمره میراث جهانی طبیعی یونسکو قرار گرفتهاست.



 

mr_samyar

عضو جدید
21-سونداربانس


سونداربانس جنگل حرایی متعلق به بنگلادش و هندوستان و بزرگترین جنگل حرای تکقطعهای جهان است. این جنگل در فهرست میراث جهانی طبیعی یونسکو به ثبت رسیده و نامش در فهرست عجایب هفتگانه طبیعت آورده شدهاست.


جنگل سونداربانس در دلتای وسیعی در خلیج بنگال که از تلاقی دو رود براهماپوترا و مگهنا در جنوب بنگلادش بهوجود آمده قرار دارد. این جنگلها منطقهای به وسعت ۱۰٬۰۰۰ کیلومتر مربع را میپوشاند که از این میزان، ۶۰۰۰ کیلومتر مربع آن در بنگلادش قرار دارد.


سونداربانس توسط شبکهٔ پیچیدهای از آبراههای کشندی، جلگههای گلی و جزیرههای کوچکِ درختانِ مقاوم به نمک حرا تقسیمبندیشده و پهنههای آبی میان جنگلها همچون رودخانهها، کانالها و نهرها درحدود ۱٬۷۰۰ کیلومتر مربع را به خود اختصاص دادهاند. تقریباً هر گوشهٔ این جنگل بهدلیل وجود شبکهٔ بههممتصلی از آبراهها توسط قایق قابل دسترسی است.


منطقهٔ سونداربانس به وجود ببر بنگال سلطنتی با نام علمی Panthera tigris tigris شهره است و ۱۷۰ گونه پرنده از جمله ماهیخورک بالقهوهای، عقاب دریایی شکمسفید، عقاب ماهیگیر کلهخاکستری و چنگر ساکن آنند. شمار دیگری از جانداران نیز همچون ماهیان کوچک، خرچنگ، میگو، آهوی خالدار، روباه، روباه پرنده، گربه جنگلی، پانگولین، گراز وحشی، میمون ماکاک، گربه ماهیگیر، انواع کروکودیل و مار در سوندرابانس میزیند.


سوندرابانس همچنین یکی از مناطق مهم زمستانگذری پرندگان آبزی مهاجر است.


سوندرابانس طی بیست و یکمین نشست سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (یونسکو) در سال ۱۹۹۷ به عنوان میراثی طبیعی در فهرست میراث جهانی یونسکو در منطقهٔ آسیا به ثبت رسید.







22-کوه تیبل


کوه تیبل که در لغت بهمعنای کوه میز است در کیپ غربی در آفریقای جنوبی واقع شده و ۱٬۰۸۷ متر ارتفاع دارد. قلهٔ مسطح این کوه که گسترهای ۳ کیلومتری را در بر میگیرد، اغلب توسط ابر یا مه سفید غلیظی موسوم به «رومیزی» که به هنگام وزش باد از سمت جنوب شرقی ایجاد میشود پوشیده شده و سرسبزی پوشش گیاهی فلات این کوه نیز بیشتر ناشی از همین موضوع است.


شکل مسطح کوه درنتیجهٔ لایههای تقریباً افقی سنگ آهکی که در معرض وزش باد شدید و فرسایش آب قرار داشتهاند بهوجود آمدهاست.دو قلهٔ فرعی جدا از کوه اصلی قرار دارند که قلهٔ لاینز هد یا سر شیر به ارتفاع ۶۶۹ متر در شمال غربی و قله شیطان که پیشتر ویندبرگ نامیده میشد به ارتفاع ۱۰۰۰ متر در شمال شرقی کوه تیبل واقع شدهاند. همچنین مجموعه ای از قلهها موسوم به «دوازده حواریون» در غرب کوه، در امتداد کرانههای اقیانوس اطلس قرار دارند.


انبوهی از گیاهان مختلف شامل ارکیدههای دیزا، ۲۵۰ گونهٔ گل مروارید و درختان نقره در این کوه میرویند. همچنین از جمله جانورانی که در این منطقهٔ کوهستانی میزیند میتوان به بزهای هیمالیایی (Tahr) اشاره نمود که از نسل بزهایی هستند که در گذشته از باغ وحشی محلی گریختهاند.






23-اولورو


اولورو که به نام صخرهٔ آیرز نیز شناخته میشود، سازند صخرهای ماسهسنگی بزرگی در بخش جنوبیقلمرو شمالی در استرالیای مرکزی است. این صخره در ۳۳۵ کیلومتری جنوب غربی آلیس اسپرینگز قرار گرفته و از مسیر جاده با آن ۴۵۰ کیلومتر فاصله دارد. اولورو همراه با کاتا جوتا دو منظرهٔ مهم در پارک ملی اولورو-کاتاجوتا هستند.


آنانگوها یا بومیان این منطقه، اولورو را مرتبط با روزگار رؤیا دانسته و مقدس میشمارند. منطقهٔ اطراف این سازند سرشار از چشمهها، گودالهای آب، غارهای سنگی و نقاشیهای مربوط به دوران کهن است.


اولورو در سال ۱۹۸۷ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت گردید.


اولورو یکی از مشخصترین چشماندازهای طبیعی استرالیا است. ارتفاع این سازند ماسهسنگی ۳۴۸ متر است که ۸۶۳ متر نیز از سطح دریا ارتفاع دارد. بیشتر تودهٔ اولورو در زیر زمین قرار گرفتهاست و محیط کل آن برابر با ۹٬۴ کیلومتر میباشد.


بارزترین ویژگی اولورو تغییر رنگ آن در زمانهای مختلفی از روز و سال است که در این میان تغییر رنگ صخره به قرمز درخشان در طلوع و غروب خورشید قابل توجهتر میباشد.






24-وزوو


کوه وزوو یا وزوویوس از معروفترین آتشفشانهای فعال ایتالیاست. این آتشفشان چینهای در شرق ناپل قرار دارد، و تنها آتشفشان اروپای قارهای است که در صد سال اخیر فعال بوده است، هر چند به نظر میرسد مدتی است خاموش است: آخرین فوران آن در سال ۱۹۴۴ رخ داد.


شهرت وزوو به دلیل تخریب شهرهای پمپیی، هرکولانوم و استابیا است که در سال ۷۹ میلادی در لایهای از خاکستر و گل فرورفتند و تا امروز در همان وضعیت باستانی نگاهداری شده اند. این آتشفشان در طور هزارههای اخیر بارها فوران کرده است، و به دلیل فورانهای انفجاری و نیز جمعیت زیادی که در این محدوده زندگی میکنند، جزء خطرناکترین آتشفشانها میباشد.


وزوو که سالها الهامبخش افسانهها بوده است، از سال ۱۹۹۵ پارک ملی محسوب میشود.






25-یوشان


یوشان یا کوه یو بهمعنای کوه یشم، کوهی است در تایوان که بلندترین کوه شرق آسیا و چهارمین کوه بلند واقع در یک جزیره محسوب میشود. مهاجران انگلیسیزبان و مبلغان مذهبی در گذشته این کوه را با نام کوه موریسون میشناختند که گمان میرود به افتخار رابرت موریسون، مبلغ مذهبی سدهٔ نوزدهمی، چنین نامیده شده بود. اما امروزه آنرا با همان نام یوشان یا کوه یش میشناسند.


قلهٔ یوشان در زمستان اغلب پوشیده از لایهٔ ضخیمی از برف است که باعث میشود سزتاسر قله همچون یشم بدرخشد. همین موضوع سبب ناگذاری کوه به یوشان یا کوه یشم شده است.


کوه یوشان و دیگر کوههای پیرامون آن در رشتهکوه یوشان قرار دارند که این رشتهکوه خود بخشی از پارک ملی یوشان را در تایوان تشکیل میدهد. این پارک ملی بزرگترین، مرتفعترین و کمدسترسترین پارک در تایوان است که بیشترین میزان از باقیماندهٔ مناطق دستنخوردهٔ این جزیره را در بر میگیرد. پارک ملی یوشان همچنین از نظر جنگلهای بکر و تنوع جانوران آن از جمله بسیاعجایب هفتگانه طبیعت را می شناسید؟+توضیح و تصاویرری از گونههای بومی دارای ارزش است.






منبع:اختصاصی میهن استار
 

shakibam

عضو جدید
کاربر ممتاز
صفحه ی اول قشنگ تر بودن.اما ایران ما که بهتر تر داره...
 

Similar threads

بالا