onia$
دستیار مدیر تالار مدیریت
ابزار«بخشندگی»
[h=1]عاملی موثر در رضایتمندی شما[/h]
سيد محمد اعظمینژاد*
منبع: Mindtools
حتی در حین کار نیز میتوانيد بخش زيادی از انرژی خود را صرف کمک به ديگران کنيد.
داشتن يک شبکه حمايت اجتماعی قوی در محل کار، روحيه، انگيزه، بهرهوری و رضایت کلی را افزايش میدهد. اگر هرکدام از ما واقعا به فکر موفقيت هستيم، بايد زمانی را صرف گذراندن با شبکه دوستان خود کنيم؛ در اين صورت به طور واقعی منافع حاصل از این تخصيص وقت را تجربه میکنيم و موفقيتی را که در روياهايمان میديديم، لمس خواهيم کرد.
بخشندگی موجب شادی و رضایتمندی میشود و وقتی شما شاد و راضی باشيد، انرژي بيشتری داريد، بهتر فکر میکنيد و دوستیهای خود را توسعه میدهيد؛ علاوه بر اين، تحقيقات نشان میدهد با بخشش شانس افسردگی کمتر میشود، قلب بهتر کار میکند، استرس کمتری خواهيد داشت و در يک کلام میتوانيد با آن به سالهای عمر خود اضافه کنيد.
البته برای درک اثرات ناشی از بخشش نيازی به رجوع به نتايج تحقيقات انجام شده نيست؛ کافی است به آخرين باری که به يک همکار که در محل کار با مشکل مواجه شده بود، کمک کرديد، فکر کنيد. کمک و بخشش انرژی راکد شما را تبديل به انرژی سازنده و اثربخش میکند. اين کار موجب احساس همدلی با ديگران میشود؛ چرا که به ما يادآوری میکند بخشی از انسانيت داشتن روحيه بخشش و همدلی است.
بخشنده بودن، برگشت سرمايه غيرقابل انتظاری دارد، ايجاد يک شبکه قوی از افراد مورد اعتماد، با حسن نيت و پرانرژی که میتواند در آينده به کار بيايند.
ويژگی مهم ديگر روحيه بخشندگی، اين است که همچون موجی که يک برکه راکد را به حرکت وا میدارد، با چنين روحيهای ديگر افراد نيز به اين کار تشويق میشوند.
معرفی ابزار
خبرخوش در مورد ابزار بخشندگی اين است که نيازی نيست بخش زيادی از وقت و انرژی روزانه خود را به آن اختصاص دهيد. در خيلی از موارد، کوچکترين اعمال محبت و توجه میتواند تاثير بزرگی بر اطرافيان ما داشته باشد. حال ببينيم به چه روشهايي میتوانيم بخشنده باشيم:
1. فقط گوش کنيد؛ يک راه بسيار خوب برای بخشش به افراد، شنيدن صحبتهای ديگران است. برای اين کار فقط گوش کنيد و بگذاريد داستان خود را برای شما بگويند. برای اين کار میتوانيد از ابزار شنيدن موثر(که قبلا در همين ستون معرفی شد) استفاده کنيد.
2. به طور ويژه کمک کنيد؛ تا به حال چندبار شنيدهايد که همکاری بگويد «آيا نياز به کمک داری؟». طرح اين سوال به دليل کلی بودن، میتواند نشاندهنده بیعلاقگی يا رياکاری باشد، چون در عمل علامت اين است که هيچ کمکی نمیخواهد انجام دهد! سعی کنيد برای پيشنهاد کمک، مشخصا به يک موضوع ويژه اشاره کنيد. برای مثال فرض کنيد همکار شما از حجم زياد کار خود شکايت دارد. در اين حالت به وی پيشنهاد دهيد که ناهار را شما میگيريد تا او از اين زمان ذخيره شده برای انجام کارهايش استفاده کند يا اگر حجم کاری خودتان اجازه میدهد کمی در انجام کارهای اجرايي به او کمک کنيد. با انجام چنين عملی میتوانيد نشان دهيد که کمک شما يک تعارف نيست، بلکه ويژه است.
3. قدردانی کنيد؛ به عنوان يک مدير، هرچند وقت يکبار از اعضای گروه خود قدردانی میکنيد؟ تشکر و قدردانی يک روش ساده و قدرتمند برای بخشندگی به اطرافيان است. بنابراين برای گفتن کلمه «متشکرم» به همکارانتان به دنبال بهانه باشيد. در اين صورت ممکن است از تفاوتی که در روابط شما ايجاد میشود دچار شگفتی شويد!
4. به يک مربی تبديل شويد؛ اگر بتوانید در طول زندگی خود نقش يک مربی را تجربه کنید، میتوانيد معادل با ارزش يک عمر دانش و تجربهای که کسب کردهايد را با ديگران تقسيم کنيد. به احتمال خيلی قوی در سازمان کسی به طور رسمی از شما نخواهد خواست که اين کار را انجام دهيد پس بهتر است اين کار را از دفتر کار خود با همکاران کم تجربهتر خود شروع کنید و نتيجه آن را ببينيد.
5. منابع را به اشتراک بگذاريد؛ اگر گروه کاری يا واحد شما منابع کافی در اختيار دارد، چرا به عنوان يک سرمايهگذاری خوب آن را با گروههای کاری يا واحدهای ديگر به اشتراک نمیگذاريد؟ اين اشتراک منابع میتواند شامل منابع فيزيکی، دانشی و حتی اعضای تخصصی گروههای کاری باشد.
6. کارکنان جديد را حمايت کنيد؛ آيا روز اول کاری در سازمان خود را به ياد داريد؟ احتمالا کسی را نمیشناختيد و به وظايف و مسووليتهای خود بهتزده فکر میکرديد. وقتی يک کارمند جديد به سازمان يا گروه کاری شما میپيوندد، در چند هفته اول برای او زمان بگذاريد و برای موفقيت بيشتر در سازمان او را راهنمايي کنيد. به او پيشنهاد کمک در نقشی که گرفته است بدهيد و به افراد مختلف سازمان که با او سروکار خواهند داشت معرفی کنيد. دانش، فرهنگ و ارزشهای سازمانی را با او به اشتراک بگذاريد.
7. تمرين کنيد تا «به طور تصادفی بخشنده باشيد»؛ گاهی کمک به افرادی که شناخت و تعامل کمتر از آنها داريم، میتواند لذت ذهنی برای ما داشته باشد. برای مثال برای يک همکار که روز بدی داشته است يک فنجان چای بريزيد. يا يک پيغام تشکر بدون نام برای آبدارچی بگذاريد. راههای نامحدودی وجود دارد تا تاثير مثبت بر اطرافيان خود بگذاريد. فقط کافی است کمی از ذهن خود کمک
بگيريد.
توجه داشته باشيد اگرچه اختصاص وقت و انرژی به ديگران مهم است، اما در اين خصوص زياده روی هم نبايد کرد. چرا که اگر وقت و انرژی خود را بيش از اندازه صرف ديگران کنيد، ناگهان متوجه میشويد که از اهداف اصلی خود فاصله گرفتهايد. اين مهم است که تعادلی منطقی بين کمک به ديگران و تمرکز بر اهداف و وظايف خود برقرار کنيد.
*عضو هيات ریيسه کميته تخصصی توسعه- انجمن مديريت منابع انسانی ايران
[h=1]عاملی موثر در رضایتمندی شما[/h]
سيد محمد اعظمینژاد*
منبع: Mindtools
حتی در حین کار نیز میتوانيد بخش زيادی از انرژی خود را صرف کمک به ديگران کنيد.
داشتن يک شبکه حمايت اجتماعی قوی در محل کار، روحيه، انگيزه، بهرهوری و رضایت کلی را افزايش میدهد. اگر هرکدام از ما واقعا به فکر موفقيت هستيم، بايد زمانی را صرف گذراندن با شبکه دوستان خود کنيم؛ در اين صورت به طور واقعی منافع حاصل از این تخصيص وقت را تجربه میکنيم و موفقيتی را که در روياهايمان میديديم، لمس خواهيم کرد.
بخشندگی موجب شادی و رضایتمندی میشود و وقتی شما شاد و راضی باشيد، انرژي بيشتری داريد، بهتر فکر میکنيد و دوستیهای خود را توسعه میدهيد؛ علاوه بر اين، تحقيقات نشان میدهد با بخشش شانس افسردگی کمتر میشود، قلب بهتر کار میکند، استرس کمتری خواهيد داشت و در يک کلام میتوانيد با آن به سالهای عمر خود اضافه کنيد.
البته برای درک اثرات ناشی از بخشش نيازی به رجوع به نتايج تحقيقات انجام شده نيست؛ کافی است به آخرين باری که به يک همکار که در محل کار با مشکل مواجه شده بود، کمک کرديد، فکر کنيد. کمک و بخشش انرژی راکد شما را تبديل به انرژی سازنده و اثربخش میکند. اين کار موجب احساس همدلی با ديگران میشود؛ چرا که به ما يادآوری میکند بخشی از انسانيت داشتن روحيه بخشش و همدلی است.
بخشنده بودن، برگشت سرمايه غيرقابل انتظاری دارد، ايجاد يک شبکه قوی از افراد مورد اعتماد، با حسن نيت و پرانرژی که میتواند در آينده به کار بيايند.
ويژگی مهم ديگر روحيه بخشندگی، اين است که همچون موجی که يک برکه راکد را به حرکت وا میدارد، با چنين روحيهای ديگر افراد نيز به اين کار تشويق میشوند.
معرفی ابزار
خبرخوش در مورد ابزار بخشندگی اين است که نيازی نيست بخش زيادی از وقت و انرژی روزانه خود را به آن اختصاص دهيد. در خيلی از موارد، کوچکترين اعمال محبت و توجه میتواند تاثير بزرگی بر اطرافيان ما داشته باشد. حال ببينيم به چه روشهايي میتوانيم بخشنده باشيم:
1. فقط گوش کنيد؛ يک راه بسيار خوب برای بخشش به افراد، شنيدن صحبتهای ديگران است. برای اين کار فقط گوش کنيد و بگذاريد داستان خود را برای شما بگويند. برای اين کار میتوانيد از ابزار شنيدن موثر(که قبلا در همين ستون معرفی شد) استفاده کنيد.
2. به طور ويژه کمک کنيد؛ تا به حال چندبار شنيدهايد که همکاری بگويد «آيا نياز به کمک داری؟». طرح اين سوال به دليل کلی بودن، میتواند نشاندهنده بیعلاقگی يا رياکاری باشد، چون در عمل علامت اين است که هيچ کمکی نمیخواهد انجام دهد! سعی کنيد برای پيشنهاد کمک، مشخصا به يک موضوع ويژه اشاره کنيد. برای مثال فرض کنيد همکار شما از حجم زياد کار خود شکايت دارد. در اين حالت به وی پيشنهاد دهيد که ناهار را شما میگيريد تا او از اين زمان ذخيره شده برای انجام کارهايش استفاده کند يا اگر حجم کاری خودتان اجازه میدهد کمی در انجام کارهای اجرايي به او کمک کنيد. با انجام چنين عملی میتوانيد نشان دهيد که کمک شما يک تعارف نيست، بلکه ويژه است.
3. قدردانی کنيد؛ به عنوان يک مدير، هرچند وقت يکبار از اعضای گروه خود قدردانی میکنيد؟ تشکر و قدردانی يک روش ساده و قدرتمند برای بخشندگی به اطرافيان است. بنابراين برای گفتن کلمه «متشکرم» به همکارانتان به دنبال بهانه باشيد. در اين صورت ممکن است از تفاوتی که در روابط شما ايجاد میشود دچار شگفتی شويد!
4. به يک مربی تبديل شويد؛ اگر بتوانید در طول زندگی خود نقش يک مربی را تجربه کنید، میتوانيد معادل با ارزش يک عمر دانش و تجربهای که کسب کردهايد را با ديگران تقسيم کنيد. به احتمال خيلی قوی در سازمان کسی به طور رسمی از شما نخواهد خواست که اين کار را انجام دهيد پس بهتر است اين کار را از دفتر کار خود با همکاران کم تجربهتر خود شروع کنید و نتيجه آن را ببينيد.
5. منابع را به اشتراک بگذاريد؛ اگر گروه کاری يا واحد شما منابع کافی در اختيار دارد، چرا به عنوان يک سرمايهگذاری خوب آن را با گروههای کاری يا واحدهای ديگر به اشتراک نمیگذاريد؟ اين اشتراک منابع میتواند شامل منابع فيزيکی، دانشی و حتی اعضای تخصصی گروههای کاری باشد.
6. کارکنان جديد را حمايت کنيد؛ آيا روز اول کاری در سازمان خود را به ياد داريد؟ احتمالا کسی را نمیشناختيد و به وظايف و مسووليتهای خود بهتزده فکر میکرديد. وقتی يک کارمند جديد به سازمان يا گروه کاری شما میپيوندد، در چند هفته اول برای او زمان بگذاريد و برای موفقيت بيشتر در سازمان او را راهنمايي کنيد. به او پيشنهاد کمک در نقشی که گرفته است بدهيد و به افراد مختلف سازمان که با او سروکار خواهند داشت معرفی کنيد. دانش، فرهنگ و ارزشهای سازمانی را با او به اشتراک بگذاريد.
7. تمرين کنيد تا «به طور تصادفی بخشنده باشيد»؛ گاهی کمک به افرادی که شناخت و تعامل کمتر از آنها داريم، میتواند لذت ذهنی برای ما داشته باشد. برای مثال برای يک همکار که روز بدی داشته است يک فنجان چای بريزيد. يا يک پيغام تشکر بدون نام برای آبدارچی بگذاريد. راههای نامحدودی وجود دارد تا تاثير مثبت بر اطرافيان خود بگذاريد. فقط کافی است کمی از ذهن خود کمک
بگيريد.
توجه داشته باشيد اگرچه اختصاص وقت و انرژی به ديگران مهم است، اما در اين خصوص زياده روی هم نبايد کرد. چرا که اگر وقت و انرژی خود را بيش از اندازه صرف ديگران کنيد، ناگهان متوجه میشويد که از اهداف اصلی خود فاصله گرفتهايد. اين مهم است که تعادلی منطقی بين کمک به ديگران و تمرکز بر اهداف و وظايف خود برقرار کنيد.
*عضو هيات ریيسه کميته تخصصی توسعه- انجمن مديريت منابع انسانی ايران