عادت ها و اعتقادات غلط ایرانی ها در رانندگی و نگهداری از خودرو

aseman 2010

عضو جدید
عادت ها و اعتقادات غلط ایرانی ها در رانندگی ونگهداری از خودرو
1-نگه داشتن پدال ترمز در هنگام عبور از دست اندازها:
این کار فشار زیادی را به سیستم فنربندی،اکسل و
سیستمترمز اتومبیل وارد میکند و نحوه صحیح رد
شدن از دست انداز به این صورت است که باید
طوری برنامه ریزی کنیم که تا قبل از رسیدن به
دست انداز سرعت را کم کرده باشیم و درهنگام
عبور از دست انداز ترمز به هیچ عنوان درگیر
نباشد

2-
بالا کشیدن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن:
چندی پیش در انگلیس دیدم که دوستم زمانی که
میخواهدترمز دستی را بالا بکشد دکمه آن را فشار
میدهد و سپس آن را بالا میکشد از او پرسیدمدلیل
این کارت چیه؟ گفتش اولین باری که برای امتحان
رانندگی رفته بودم سر همینکشیدن ترمز دستی
منو رد کردن و برای همه خنده دار بود که میگفتم
تو ایران همهاینطوری ترمز دستی رو میکشن و
بعدا متوجه شدم که انگلیسی ها به این دکمه کلاچ
ترمزدستی میگویند و تا زمانی که کلاچ ترمز
دستی را نگرفتی نباید آن را بالا بکشی بعداخودم
هم از تعدادی از دوستانم که مکانیک را به صورت
علمی میدانند گفتند که کشیدن ترمز دستی بدون نگه
داشتن کلید آن باعث خرابی چرخ دنده های آن و وارد آمدن فشار بیش
از حد به سیم ترمز دستی میشود(خدا رو شکر
خودم این عادت رو ترک کردم و ترمز دستی رو
درست بالا میکشم)

3-
عدم تعویض به موقع روغن گیربکس : در همین
تیونینگ تاک بهکرات دیده شده که افرادی
خودروشان 150 هزار کیلومتر یا بیشتر کار کرده
و وقتی همازشان میپرسی واسکازین را تا به حال
تعویض کردی میگویند مگر واسکازین هم نیاز به
تعویض دارد؟ در جواب باید گفت بله واسکازین نیز
مانند روغن های دیگر نیاز به تعویضدارد که
تعویض به موقع آن باعث روان کارکردن
گیربکس،سلامت گیربکس و...میشود کیلومتر
تعویض آن بستگی به نوع روغن و گیربکس
اتومبیل و شرایط کارکرد آندارد

4-
تعویض یکبار در میان ***** روغن:گاها دیده شده
که افراد ***** روغنرا یک بار در میان تعویض
میکنند و اکثرا همین افراد از ***** های با کیفیت
پاییناستفاده میکنند.ابن کار باعث میشود ***** عمل
تصویه را نتواند به صورت کامل انجامدهد و منجر
به آسیب های جدی به موتور اتومبیل میشود که بعدا
متوجه میشویم اگر هربار***** را عوض میکردیم
و ***** مناسب جایگزین می کردیم چقدر از هزینه
تعمیر موتور وصرف وقت جلوگیری میشد

5-
درجا گرم کردن ماشین به مدت طولانی:این کار
نه تنهامفید نیست بلکه ضرر زیادی هم به موتور
وارد می آورد . درجا کارکردن بیش از حد باعث گرم
شدن بیش از حد منبع اگزوز میشود و این گرما به
موتور منتقل میشد که به نوبه خودبرای موتور
ضرر دارد. در زمستان بهتر است نهایتا یک دقیقه
ماشین درجا کارکند سپسچند کیلومتر اولیه تا گرم
شدن ماشین در حد مطلوب را با سرعت پایین طی
کرد.

6-پایین آوردن شیشه به جای استفاده کردن از
کولر دراتوبان:چندی پیش یکآزمایش در مجله

auto crose
انگلستان انجام شد و نشاد داد اگر یک اتومبیل در
اتوبانکولرش روی درجه یک فن روشن باشد
مصرف سوختش از خودرویی که شیشه راننده آن 40
درصدباز است کمتر است.
7-خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و
ترافیک:این کار باعثوارد آمدن فشار مضاعف
روی دوشاخه کلاچ و گیربکس و.. میشود.

8-
گرفتن ترمز و کلاچ به صورت همزمان برای
نگه داشتن خودرو: این کار خود باعث این میشود
که متراژ ترمز افزایش پیدا کند زیرا زمانی که
کلاچ درگیر است از نیروی ترمزی موتور نیز
استفاده میشود و زمانی که کلاچ و ترمز باهم فشار
داده میشود خود باعث دیرتر ایستادن خودرو میشود
بهترین کار این است که ترمز را فشار داده وقبل از
اینکه خودرو به لرزش بی افتد کلاچ را بگیریم.

9-
با سرعت پایین در لاین سرعت حرکت کردن و
بالعکس: بسیار دیده شده که رانندگانی با سرعت
های
بسیار پایین در لاین سرعت حرکت میکندد و در
عوض رانندگانی با سرعت های زیاد در لاین های
کناری حرکت میکنند که هر دو باعث ایجاد
خطرات جبرا ن نا پذیری میشوند.

10-
ریختن آب لوله کشی داخلرادیاتور:این کار
باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان در رادیاتور و
واتر پمپ و موتور میشود و بسیار دیده شده که حتی
باعث سوختن واشر سر سیلندر هم شده. بهترین کار
این است که آب را جوشانده و بگزاریم تا سرد شود
و دوباره آن را بجوشانیم هرچه دفعات سرد شدن
وجوشاندن بیشتر شود آب سالم تر میشود فقط دقت
کنید که بعد از سرد شدن رسوبات در ته ظرف
است پس از ریخت ته آب به داخل رادیاتور خود
داری کنید البته مایع های آماده هم در بازار هست
که خوب روش اول قابل اطمینان تر است.


 

aseman 2010

عضو جدید
11- ریختن آب لوله کشی داخل منبع شیشه
شور: این کار باعث به وجود آمدن رسوبات فراوان
در منبع ، شلنگ ها،نازل و پمپ آب آن میشود
برای تامین این آب هم می توان از روش بالا
استفاده کردالبته مایع های آماده هم در بازار هست .

12-
سنگین کردن بیش از حد خودرو: پرکردن
صندوق عقب با وسایلی که به آن احتیاجی نیست
باعث بالا رفتن مصرف سوخت میشودحدالامکان
باید خودرو خود را سبک کنیم .

13-
نصب باربند در مواقعی که به آن نیاز نداریم:
باربند را فقط باید زمانی ببندیم که به آن احتیاج
داریم زیرا وجودباربند باعث بالا رفت مصرف
سوخت حداقل به میزان 10 درصد میشود

14-نشاندن کودک روی پای سرنشین جلوی خودروی
ایربگ دار: این کار بارها دیده شده که بسیار هم
خطرناکهست و در یکتصادف کوچک اگر
ایربگ باز شود حتما کودک خفه خواهد شد بهتر
است همیشهکودک روی صندلی مخصوص در
ردیف عقب بشیند

15-
استفاده از بنزین معمولی در خودروهای دارای
مبدل کاتالیستی:بنزین های معمولی موجود در
کشور با اینکه روی پمپ هانوشته بدون سرب اما
باز هم مقدار زیادی سرب دارد که سرب موجود در
آن قاتل مبدلکاتالیستی است و با توجه به اینکه
بنزین سوپر کیفیت بهتری نسبت به بنزین معمولی
دارد بهتر است از بنزین سوپر استفاده شود.

16-
دقت نکردن به سطح کیفی روغن موتور و
تطبیق آن با سطح کیفی روغن توصیه شده توسط
کارخانه: مثلا چند وقت پیش دیدمکه فردی در
موتور پراید داشت روغن توتال 5000 میریخت و
پس از اینکه به او توضیحدادم که سطح کیفی توتال 5000 sj
است و روغن موتور سازگار با پراید sf یا sg است
درانتخاب روغن خود تجدید نظر کرد.

17-استفاده از نور بالا در مه: در شرایط مه
آلود
استفاده از نور بالا دید را کمتر میکند در این شرایط
نور خودرو باید روی نورپایین باشد و اگر خودرو
مه شکن دارد باید آن را روشن کرد

18-
خاموش نکردن خودرو پس از طی مسافت
طولانی : این کار برای ماشین های گازوییلی است
نه بنزینیبیشتر دیده شده رانندگان صبر میکندد تا
فن خودرو خاموش شود سپس موتور را خاموش
میکنند این کار ضرر جدی به موتور وارد میکند
کارکردن بیش از حد باعث گرم شدن بیش ازحد
منبع اگزوز میشود و این گرما به موتور منتقل میشد
که به نوبه خود برای موتور ضرردارد.اگر
خودرو بیش از اندازه گرم باشد زمانی که اتومبیل
را خاموش کنیم سیستم فناتوماتیک روشن میماند و
نیازی به روشن گذاشتن ماشین نیست

19-
تکیه پا به کلاچ:بسیار دیده شده رانندگانی که
وقتی حتی با دنده پنج در اتوبان حرکت می کنند پای
خود را روی کلاچ تکیه میدهند و کلاچ کورس
کامل خلاصی را طی میکند و این کار باعثفشار
آمدن به گیربکس میشود.

20-
جلو آوردن بیش از حد صندلی:خیلی از
افراد(البته بیشتر خانم ها) فکر میکنند هرچه
صندلی جلو تر باشد تسلط راننده بیشترمیشود و به
اصطلاح دست فرمون خوب میشود.خیر اینطور
نیست صندلی باید طوری باشد کهراننده کاملا
راحت باشد

21-
گاز دادن قبل از خاموش کردن خودرو:این کار
قبلا در خودرو های کاربراتوری برای بهتر روشن
شدن خودرو انجام میشد .ولی در خودرو های
انژکتوری این کار مضر است زیرا زمانی کهشما
گاز میدهید وسپس سویچ را میبندید مقداری بنزین
نسوخته باقی میماند که خود باعثخرابی سوزن
انژکتور و بد کار کردن خودرو در هنگام استارت
زدن میشود.

22-
گاز دادن قبل از روشن کردن خودروی
انژکتوری:
کار قبلا در خودرو های
کاربراتوری برایبهتر روشن شدن خودرو انجام
میشد .ولی در خودرو های انژکتوری این کار بی
فایدهاست.

23-
پارک کردن خودرو خلاف جهت خیابان:
زمانی که شما خودرویتان را مثلا درسمت راست
خیابان به صورت عکس پارک کنید اگر خدایی
نکرده خودرویی با خودروی شمابرخورد کند شما
مقصر حادثه شناخته میشوید.

24-
خاموش شدن خودرو به دلیلنداشتن سوخت:
این کار در بعضی اوقات باعث سوختن پمپ بنزین
میشود و اصولا نباید گذاشتچراغ بنزین روشن
شود زیرا رسوبات و ناخالصی های ته باک وارد
مسیر سوخت میشود و باعثاختلال در کار پمپ
بنزین؛***** بنزین و نهایتا انژکتور میشود
[/FONT][/FONT]
 

Hamid MB

مدیر تالار زنگ تفریح
مدیر تالار
کاربر ممتاز
عالی بود .... خیلی مفید بود .
مرسی
 

sahragol

عضو جدید
خيلي جالب بود:smile:
خيلي هاشو نمي دونستم :eek:ياد گرفتم....:)
متشكرم:w27:
با اجازتون مطالب رو تو وبلاگم هم گذاشتم...
 

افشـین

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
عالی بود ! :gol:

ممنون :gol:

فقط مورد 18 رو برای همه ماشین های ایرانی نمیشه به کار برد ...

چون بعضی از اونا با خاموش کردن موتورشون ، فنشون هم از کار میوفته !

هرچند میشه با نصب یه فلاشر فن اونا رو هم اتوماتیک کرد اما به هر حال به طور پیش فرض اون رو ندارن !
 

GILMARD

عضو جدید
خودرو های ایرانی دیگه چی هستن ادم ازشون مراقبت کنه خنده دار میشه مثلا تو پراید بنزین سوپر بریزی اونم با این وضع بنزین.
 

tatu_lover1366

عضو جدید
همه چیزایی که گفتید عالی بود بجز موارد 15 و 21 که باید در موردش بازنگری بشه
اگه دوس داشته باشید میتونم توضیح بدم که چرا؟
 

tatu_lover1366

عضو جدید
مورد 15
به عنوان یک مهندس شیمی صنایع گاز میگم که بنزین استخراجی از برج فاقد سربه و این سرب در کشورهای باتکنولوِی پایین به بنزین اضافه میشد که خود سوزی بنزین یا در اصطلاح عدد اکتانش بالا بره و اون قضیه مال قدیما بود که بنزین سرب داشت ،الان بجاش از سایر مواد برای بالا بردن عدد اکتان استفاده میشه
مقدار اندکش هم خوب کار مبدل کاتالیستی رو در ماشین توجیح میکنه

مورد 21
چون سیستمهای سوخت رسانی جدید انژکتوری هستش ، فرقی نداره که گاز بدید قیل از خاموش کردن یا ندید اما ضرر هم نداره به این خاطر که به تناسب فشار پای شما روی پدال گاز ، بنزین وارد انژکتور میشه و خوب مسلما بنزین اضافه برگشت می کند(اگه به یاد داشته باشید آتش سوزی انواع مدلهای پژو هم بخاطر کیفیت بد همین شلنگ بنزین برگشتی از سر انژکتور بود که سفرش ایران خودرو به چین بود)
 

aseman 2010

عضو جدید
مورد 15
به عنوان یک مهندس شیمی صنایع گاز میگم که بنزین استخراجی از برج فاقد سربه و این سرب در کشورهای باتکنولوِی پایین به بنزین اضافه میشد که خود سوزی بنزین یا در اصطلاح عدد اکتانش بالا بره و اون قضیه مال قدیما بود که بنزین سرب داشت ،الان بجاش از سایر مواد برای بالا بردن عدد اکتان استفاده میشه
مقدار اندکش هم خوب کار مبدل کاتالیستی رو در ماشین توجیح میکنه

مورد 21
چون سیستمهای سوخت رسانی جدید انژکتوری هستش ، فرقی نداره که گاز بدید قیل از خاموش کردن یا ندید اما ضرر هم نداره به این خاطر که به تناسب فشار پای شما روی پدال گاز ، بنزین وارد انژکتور میشه و خوب مسلما بنزین اضافه برگشت می کند(اگه به یاد داشته باشید آتش سوزی انواع مدلهای پژو هم بخاطر کیفیت بد همین شلنگ بنزین برگشتی از سر انژکتور بود که سفرش ایران خودرو به چین بود)
ممنون از توضيحاتتون
 

Similar threads

بالا