ضوابط پارکینگ در تفکیک آپارتمان
ضوابط پارکینگ در تفکیک آپارتمان
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif
واژه ها و تعاریف
- پارکینگ:
محل توقف خودرو و به عبارت دیگر تعداد محلهای لازم برای توقف اتومبیل که بر اساس ضوابط و معیارهای مصوب در ازای نوع استفاده از ساختمان، تعیین شده یا میشود.
- پارکینگ اختصاصی:
محلی است که مالکین ساختمانها در ساختمان خود برای پارک وسایط نقلیه پیشبینی مینمایند.
- پارکینگ عمومی:
محلی است که افراد در موقع مراجعه به نقاط مختلف شهر، از قبیل مراکز حوزه شهری خدماتی و مناطق، نواحی و محلات شهر بتوانند اتومبیل خود را در آن متوقف کنند.
- پارکینگ مزاحم:
محل توقف خودرویی که از آن برای عبور خودروی دیگر حقوق ارتفاقی تعریف شده باشد.
- حذف پارکینگ:
آن تعداد پارکینگ که برخلاف پروانه، تأمین نشده باشد، حذف پارکینگ نام دارد. مثلاً به علت ستون گذاری غلط، پارکینگ تأمین نمیشود، لذا حذف پارکینگ به وجود میآید. یا ارتفاع نامناسب برای ورودی پارکینگ که اتومبیلها «سر گیر» میشوند و به سقف گیر میکنند و نمیتوانند وارد ساختمان شوند و لذا بدین ترتیب پارکینگ حذف شده است.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif
تعین جانمایی، تعداد و نوع کاربری پارکینگ
مستندات مربوط به جانمایی، تعداد و نوع کاربری پارکینگ ها در هر ساختمان در گواهی پایان کار و نقشه های اجرایی که ملاک صدور این گواهی هست، میباشد.
بنابراین قبل از هرگونه اقدامی در خصوص تفکیک آپارتمان باید حتماً از مالک خواسته شود تا نقشه اجرایی شهرداری مذکور و گواهی پایان کار را ارائه نماید.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 1: در صورت ارائه کپی مدارک فوق میبایست آنها را با مدارک اصلی مطابقت دهید و هرگز به بررسی کپی مدارک بسنده نکنید.
تعیین موقعیت پارکینگها باید مطابق با نقشه اجرایی ترسیم گردد. همچنین تعداد و نوع کاربری پارکینگ باید بر اساس گواهی پایان کار ساختمان در نقشه های تفکیکی منعکس گردد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 2: کم و یا زیاد کردن پارکینگ ها و نغییر کاربری، تعییر محل پارکینگ (عدم مطابقت با نقشه های اجرایی) در حوزه اختیارات مهندسین نظام مهندسی نیست.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 3: اسکن نقشه های اجرایی مصوب شهرداری در دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری موجود است، لذا در صورت عدم وجود این نقشه ها بدلیل مفقود شدن میتوانید مالک را برای دریافت نسخه کپی از دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری (ممهور به مهر دفتر مربوطه) ارجاع دهید. ولیکن اسناد و نقشه های ملک های بسیار قدیمی در بانک اطلاعاتی دفاتر خدمات الکترونیک شهرداری موجود نیست، اگر به دلیل قدمت سن ملک و یا قدیمی بودن گواهی پایان کار و یا خودداری مالک از ارائه نقشه ها (به هر دلیلی)، مراتب را در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی تحت عنوان عدم وجود نقشه اجرایی جهت مطابقت جانمایی پارکینگ ها، توضیح داده شود، بدیهی است در صورت نیاز واحد ثبتی مربوطه رأساً اقدام به مکاتبه و اخذ تایید از شهرداری خواهد نمود.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif
ابعاد ثبتی پارکینگ
- ابعاد پارکینگ عادی ۲۵/۲* ۵ متر میباشد.
- ابعاد پارکینگ معلول ۲۵/۳* ۵ متر میباشد.
- فضای مانور و گردش پارکینگ حداقل باید ۵ متر باشد.
- در صورت استفاده از رمپ، حداقل ارتفاع ورودی پارکینگ ۹۵/۱ متر است. (حداقل ارتفاع ورودی پارکینگ بسته به مصوبات هر استان ممکن است متفاوت باشد به عنوان مثال در برخی استانها بسته به مصوبات مصوبه شورای اسلامی شهر و یا شهرداری و یا طرح تفصیلی و سایر مقررات حداقل ارتفاع ۸۰/۱ متر است.)
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 1 : با توجه به پرسشها و ابهاماتی که در خصوص حداقل عرض قابل قبول برای پارکینگها توسط همکاران مطرح میشود خواهشمند است به این نکته توجه داشته باشید که، ملاک عمل در این خصوص نقشه اجرایی مصوب و پایانکار شهرداری است؛ لذا در مواردی که در وضع محل، فاصله مابین ستونها کمتر از حد استاندارد است اما وجود پارکینگ در آنجا توسط شهرداری تایید شده، مهندسین گرامی باید پارکینگها را با عرض ممکن ترسیم کرده اما مراتب را در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی توضیح دهند.
بدیهی است در صورت نیاز واحد ثبتی مربوطه رأساً اقدام به مکاتبه و اخذ تایید از شهرداری خواهد نمود.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 2 : در صورت عدم رعایت حداقل ارتفاع سقف پارکینگ این موضوع مانع تفکیک نبوده اما مراتب را در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی جهت تفهیم به خریدار و عدم تضییع حقوق مالک/خریدار توضیح داده شود.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 3 : همواره توضیحات بر و کف پایان کار ساختمان را مطالعه کنید، در برخی موارد حقوق دسترسی سواره ملک ممکن است وضعیت پارکینگ ها را تحت تاثیر قرار دهد، چند مثال:
مثال 1: با توجه به مفاد بر و کف گواهی پایان کار شهرداری، از شرق بدون هیچگونه حق دسترسی گواهی میشود.
مثال 2: با توجه به مفاد بر و کف گواهی پایان کار شهرداری، دسترسی سواره قبل از رعایت اصلاحی همسایه پلاک شرقی مقدور نمیباشد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 4 : در صورتی که شرایط حاکم بر وضعیت محل به گونه ای باشد که مانعی در عبور و تردد پارکینگ ها تحت شرایط طبیعی بوجود آمده باشد، توضیحات کافی در این خصوص در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی الازمیست.
مثال 1: عدم تامین عرض مناسب گذر جهت تردد (در مواردی که در توضیحات بر و کف پایانکار اشاره نشده باشد) که باعث غیر استفاده شدن پارکینگ یا پارکینگ ها شده باشد.
مثال 2: وجود موانع مصنوعی یا طبیعی (مانند درخت و ...) برای تردد طبیعی به پارکینگها مزاحمت بوجود آورده باشند، که موضوع باید عینا و شفاف در ستون توضیحات منعکس شود.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 5 : در صورتی که قسمتی از پارکینگ برروی شیب رمپ واقع شده باشد باید این موضوع علاوه بر نشان دادن در نقشه تفکیکی در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی با ذکر مساحت مقداری که بر روی شیب رمپ واقع شده، توضیح داده شود.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 6 : بیش از یک پارکینگ مزاحم در آپارتمان های مسکونی قابل قبول نیست بنابراین در صورت بروز چنین وضعیتی که معمولا به دلیل عدم اجرای صحیح نقشه معماری رخ میدهد، قابل قبول نبوده و این موضوع باید در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی توضیح داده شود.
البته در این مورد باید به ضوابط و مقررات ساختمانی و قوانین ساخت و ساز شهری مراجعه گردد، عنوان مثال طبق ضوابط و مقررات طرح تفضیلی جدید شهر تهران تامین حتی یک پارکینگ به صورت مزاحم برای واحد های مسکونی قابل قبول نیست.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gifتذکر 7 : یک پارکینگ نمیتواند مانع و مزاحم عبور و تردد بیش از یک پارکینگ باشد، به عبارتی اعلام مزاحمت یک پارکینگ برای 2 پارکینگ دیگر با ضوابط و مقررات شهرداری مغایرت دارد و وقوع چنین وضعیت خاصی قطعن بدلیل عدم اجرای صحیح نقشه معماری در صفحه جانمایی پارکینگها رخ داده است.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif
حدفاصل، حقوق ارتفاقی
تعداد پارکینگها و انباریها باید منطبق با پایان کار شهرداری و در روی نقشه مشخص و مساحت و حدود آنها دقیق و با قید نوع کاربری در طبقه واقع شده نمایش داده شوند.
در خصوص حد فاصل درب و فضاهای ارتباطی مشاعات مانند راهروها، لابی ها و راه پله و آسانسورها و... با پارکینگها رعایت حد فاصل حداقل 80 سانتی متر فاصله الزامی است. همچنین در صورتی که درب انباریها به محل پارکینگها باز شوند، حداقل رعایت حد فاصل 50 سانتی متری با حدود اختصاص داده شده به پارکینگها الزامی است. همچنین در صورتی که پارکینگها در امتداد طول یکدگیر باشند رعایت حد فاصل حداقل 75 سانتی متر فاصله مابین آنها الزامی است.
در نقشه زیر تمامی موارد بالا به صورت تصویری مشخص شده است:

در صورتی که حداقل فاصله مجاز برای حد فاصل های فوق رعایت نشود باید حقوق ارتفاقی حق عبور ها برای مفروزات به شرح زیر در نظر گرفته شود:
- پارکینگ مزاحم: پارکینگ ... از این پارکینگ حق عبور دارد.
- پارکینگ با حق عبور: این پارکینگ از پارکینگ... حق عبور دارد.
- حق عبور انباری: این انباری از پارکینگ ... حق عبور دارد.
- حق عبور انباری از پارکینگ: انباری / انباریهای... از این پارکینگ حق عبور دارد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gif
تذکر 1 : در راستای استاندارد سازی بعضی از تعاریف حق عبور ها باید از این پس به ترتیبی که در بالا ذکر شده نگارش شود، این تعاریف کامل، ساده، گویا و شامل تمامی جنبه های حقوقی میباشند.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/warning.gif
تذکر 2 : حداقل فاصله انباریها برای تردد از پارکینگها 50 سانتیمتر و تردد ساکنین از تأسیسات و راه پله 80 سانتیمتر است با این تفاوت که حق عبور انباریها و پارکینگها در قسمت حقوق ارتفاقی و حق عبور مشاعات فقط در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی درج میشود.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif
نحوه شماره گذاری پارکینگ ها
برای منضمات قطعات تفکیکی مانند انباریها و پارکینگها شماره یک از نقطه شمال غرب شروع و در جهت عقربه های ساعت به ترتیب از بالاترین طبقه به پایینترین طبقه به صورت مجزا صورت می پذیرد.
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif
نحوه برداشت و ترسیم پارکینگ ها
تعیین موقعیت مکانی پارکینگها با قید مساحت و طول اضلاع آنها بر روی نقشه با ذکر نوع کاربری و گواهی رعایت استاندارد لازم جهت پارک خودرو با توجه به نقشه اجرایی و بدون ایجاد مزاحمت برای دیگر مالکین و همچنین مشخص نمودن پارکینگهای مزاحم و پارکینگ و یا پارکینگهایی که از یکدیگر حق عبور دارند و کنترل دقیق و رعایت کلیه موارد قید شده و اظهارنظر صریح و شفاف بدون هر گونه ابهام در رابطه با اقدامات انجام شده، علیالخصوص تائید قدرت مانور پارکینگها از وظایف نقشه برداران ثبت میباشد.
برداشت:
- اندازه گیری فاصله بین پارکینگها و فضاهای ارتباطی مشاعات مانند راهروها، لابی ها و راه پله ها و آسانسورها و نیز نمایش فاصله بین پارکینگها با ورودی انباریها به دقت صورت گیرد.
- محل ستونها در تعین تامین یا عدم تامین طول و عرض و فضای مانور پارکینگها موثر است بنابراین نمایش محل ستونها بر روی پلان طبقه ای که پارکینگها در آن قرار دارد، الزامیست.
ترسیم:
- خطوط حد فاصل پارکینگ ها به صورت خط فرضی میباشند، در نقشه ثبتی این خطوط به صورت خط چین و در نقشه Build از نوع خط فرضی ترسیم میگردد.
- در صورتی که دو یا چند پارکینگ در کنار یکدیگر باشند باید حد فاصل های آنها با یکدیگر مشترک ترسیم شود تا هنگام تعریف حدود اربعه هر پارکینگ وضعیت پارکینگها نسبت به یکدیگر به درستی تعریف شود.
- پارکینگها باید بصورتی ترسیم شوند که امتداد آنها با ستون ها تلاقی نکند.
- ذکر جهت جغرافیایی (S1 الی S9) برای پارکینگ در نقشه Build الزامیست.
- تعداد پارکینگ ها و محل استقرار آنها که به صورت مفروزی داخل ساختمان یا حیاط مشاعی می باشد باید با رعایت گواهی پایانکار در روی نقشه ثبتی مشخص و مساحت و حدود آنها درج گردد.
- حق عبور پارکینگ هایی که در یک امتداد و به دنبال هم واقع شده اند، ذکر گردد، در نقشه ثبتی فقط نوع پارکینگ (از نظر کاربری و مزاحم بودن) ذکر شده و حقوق ارتفاقی در قسمت ستون ملاحظات نوشته شود. توصیه می شود پس از پردازش فایل Build حتماً حدود و مشخصات، مساحت و ابعاد و حق عبور ها (در قسمت حقوق ارتفاقی) را در پنجره "مشاهده حدود و مشخصات" نرم افزار تفکیک واسط ثبت بررسی و با نقشه ترسیمی مطابقت نموده و در صورت مغایرت رفع اشکال نمایید.
- مساحت محوطه مشاعی در فایل تفکیکی پس از کسر مساحت پارکینگها و به طور کلی هر عارضه ای که در آن بصورت جزیره بوده و با "سایر لایه ها" (لایه شماره 4بنفش رنگ) کشیده شده باشد، ذکر گردد.
- در صورتیکه پارکینگ مفروز در حیاط مشاعی واقع است مساحت حیاط با کسر مساحت پارکینگ مفروزی محاسبه و در مشاعات ذکر شود.
- در صورتی که قسمتی از یک پارکینگ خارج از محدوده اعیانی و در حیاط مشاعی واقع شده باشد باید مساحت قسمتی که به صورت غیر مسقف است در نقشه تفکیکی درج گردد، همچنین این موضوع در ستون ملاحظات نقشه ترسیمی توضیح داده شود.
- در صورتی که بیش از یک درب جهت رفت و آمد پارکینگها وجود داشته باشد باید در ستون ملاحظات نقشه محل عبور و تردد هر پارکینگ قید گردد. به عنوان مثال: پارکینگ های قطعات ... از درب غربی و پارکینگ های قطعات ... از درب شمالی تردد میکنند.
هنگام ترسیم و تهیه فایلهای نقشه های تفکیکی، لایه بندی ها طبق جدول زیر اعمال گردد:
مشخصات | نوع | فونت | ارتفاع فونت(mm) | شکل ظاهری | شماره ضخامت | رنگ | شماره رنگ | نام لایه |
---|
پارکینگ | خط | - | - | خط چین | 0.3 | آبی | 5 | 3- پارکینگ |
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/icon2.gif
نحوه ترسیم پارکینگ غیر مسقف
پارکینگ غیر مسقف برای واحد های مسکونی قابل تایید نبوده ولی تحت شرایط خاصی اگر قسمتی از پارکینگ در حیاط مشاعی و دارای سقفی دایمی ولی با مصالح غیر اساسی باشد را میتوان به عنوان پارکینگ مسکونی گواهی کرد.
طبق ضوابط شهرسازی پارکینگ مسکونی واقع در حیاط مشاعی باید حتما مجهز به سقفی به صورت سایبان با مصالح غیر اساسی باشد. این موضوع حتما در نقشه های اجرایی مصوب تائید شده شهرداری باید ذکر شده باشد. در چنین حالتی:
- وجود "سقف غیر اساسی" تحت شرایط و ضوابط ذکر شده بررسی و وجود آن گواهی شود.
- در نقشه ثبتی مساحت قسمت مسقف و غیر مسقف (با سقف غیر اساسی) در نقشه و در قسمت ملاحظات ذکر شود.
- در نقشه Build پارکینگ مسقف و قسمت غیر مسقف آن به صورت زیر و لایه بندی های مشخص شده در تصویر ترسیم میشود:

تصویر بالا سمت چپ، نقشه Build بوده و رنگ نارنجی در واقع همان لایه زرد شماره 3 است که برای واضح بودن در وب سایت به رنگ نارنجی در آمده است.
در پستهای بعدی نمونه هایی از نقشه های پارکینک ها قرار داده خواهد شد.
__________________
http://www.www.www.iran-eng.ir/images/icons/xp.gif
منبع : سایت ژئو مپیا