طراحی هواپیما

طراحی هواپیما


  • مجموع رای دهندگان
    74

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
می خوام تو این تاپیک مطالب و آموزش طراحی هواپیما رو از کتاب های مختلف طراحی هواپیما قرار بدم ولی از اونجایی که از سر کار بودن خوشم نمی یاد اول نظر سنجی می کنم اگه طالب داشت اون وقت این تاپیک رو ادامه می دم اگه هم که طالب نداشت که هیچ،نه خانی آمده و نه خانی رفته!
امروز3/3/87 تا تاریخ 6/4/87 هر کس که مایل به شکل گیری این تاپیک هست و علافه منده، دکمه تشکر این پست رو بفشارد تا در صورت به حد نساب رسیدن،که البته هنوز تعداد این حد نساب معلوم نیست،مطالب بعدی رو بپستم!
یا علی!
موفق و پیروز باشید!
Sparrow
:)
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
سلام،
با تشکر از دوستانی که نامشان در لیست تشکرها قرار گرفته و به درخواست این بنده جواب دادند.گرچه تعداد بازدید کننده از این تاپیک که در این لحظه 90 نفر است با تعداد 5 نفری که نظر داده اند کمی تا قسمتی ابری متفاوت است اما این 5 نفر دوستان به قدری عزیز هستند که به نظرم ارزش دارد تا بر روی این تاپیک وقت بگذارم.امیدوارم که بقیه حتی دوستان گذری که عضو سایت هم نیستند از این مطالب استفاده کنند.
با اجازه دوستان برای این تاپیک دو سه تا قانون می گذارم تا تاپیک منظمی داشته باشیم:
1. اگر هر گونه سوالی در مورد مطالب گذاشته شده داشتید،لطفا در تاپیکی که با عنوان "هر چه می خواهد دل تنگت بگو" بگذارید تا در آنجا به آنها جواب داده شود و از گذاشتن سوال در این تاپیک جدا خودداری کنید تا مطالب اضافه وارد بحث نشود و سیر مطالب از دست نرود.
2. اگر می خواهید مطلبی به این تاپیک اضافه کنید لطفا یا برای من به صورت پیام ارسال کنید یا در تاپیک " همه چی از همه جا" قرار دهید تا در صورت مناسب بودن در این تاپیک قرار بگیرد.
3. خیلی آقایید!

فعلا که موقع امتحانات پایان ترمه و همه سرگرم.ان شاء الله از 12 تیر شروع به زدن پست می کنم و فایل ورد مطالب رو برای کسانی که می خوان استفاده کنند می گذارم به شرط اینکه یه صلوات برای استفاده بفرستند.
در ضمن هر کسی که میدونه چه طوری میشه منظم کردن یک تاپیک رو شخصا انجام داد به من پیام بزنه،دستش درد نکنه!
موفق و پیروز باشید!
یا علی
Sparrow :)
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
قدم اول: آنچه یک طراح باید بداند!

قدم اول: آنچه یک طراح باید بداند!

سلام،
برای شروع مبحث طراحی هواپیما،اول به مجموعه اطلاعات کلی که یک طراح هواپیما باید در مورد طراحی هواپیما بداند می پردازیم.
O قوانین طراحی هواپیما:
[FAR [Federal Aviation Requirement و [JAR [Joint Aviation Requirement دو مجموعه قوانین بین المللی در رابطه با طراحی وسایل پرنده هستند که هر شرکت طراح و سازنده هواپیما برای فروش محصولات خود ملزم به دریافت گواهینامه (Cetificate) از مجریان این قوانین در کشور خود است.FAR قوانین هوانوردی حاکم بر ایالات متحده آمریکا و JAR قوانین حاکم بر اتحادیه اروپا می باشد که تا حد زیادی شبیه به قوانین FAR است.در سطح جهانی نیز این دو مجموعه قوانین مورد استفاده قرار می گیرند. گرچه بسیاری از کشورها مانند انگلیس،روسیه،استرالیا و... قوانین خاص خود را دارند اما برای آنکه یک شرکت هواپیما سازی مانند بویینگ یا ایرباس یا غیره بتواند محصول خود را در سطح جهانی به فروش برساند باید بتواند بند های آیین نامه ای و تست های یکی از این دو آیین نامه را پشت سر گذاشته و برای هواپیما و خط تولید خود گواهینامه دریافت کند.
مهم ترین گواهینامه هایی که از سوی مجریان این قوانین صادر می شود به شرح زیر است:
[DOA[Design Organisation Certificate گواهینامه گروه طراحی:این گواهینامه نشان دهنده آشنایی گروه طراحی و گذراندن شرایط اخذ آن برای گروه طراحی می باشد.
[TC[Type Certificate گواهینامه نوع: برای اولین نمونه هواپیمای ساخته شده (Proto Type) که فقط برای بدست آوردن گواهینامه ساخنه می شود،صادر می شود.
[POA[Product Organisation Certificate گواهینامه تولید:این گواهینامه نشان دهنده تطابق محصولات خروجی از خط تولید با نمونه پروتوتایپ می باشد و پس از اخذ این گواهینامه شرکت می تواند بدون نظارت سازمان مجری آیین نامه به تولید محصول بپردازد.
قوانین FAR و JAR از زیر مجموعه های بسیاری تشکیل شده اند که هر یک به بیان قوانین مربوط به بخشی از قوانین هوانوردی می پردازد از جمله قوانین مربوط به سازمان ها،فرودگاه هاو... که شرایط و الزامات طراحی وسیله پرنده یک از آنهاست.این قوانین هواپیما ها را به چند دسته تقسیم کرده اند و برای هریک مجموعه قوانین خاص آن گروه تدوین نموده اند.این تقسیم بندی بدین شکل است:
- گلايدر ها و گلايدر هاي موتور دار (JAR-21)
- هواپيماهاي غيرمانوري، نيمه مانوري، مانوری(هواپيماهاي سبك)(JAR-23)
- هواپيماهاي غول پيكر (JAR-25)
- هواپيماي ملخ دار كوچك (JAR-27)
- هواپيماي ملخ دار بزرگ (JAR-29)
- هواپيماهاي خيلي سبك (JAR-VLA)
* باید توجه داشته باشید که قوانینی که ذکر شد فقط در محدوده هواپیماهای غیر نظامی کاربرد دارند و در رابطه با مسائل نظامی این قوانین معتبر نمی باشند. در رابطه با صنایع نظامی مجموعه قوانین (MIL(Miltary قوانین حاکم هستند که البته به دلیل جامع بودن این قوانین در بعضی از کاربردهای غیر نظامی نظیر مواد (مانند رنگ و فلزات و مواد مرکب)و... نیز کاربرد دارند.

Oانواع هواپيما
هواپيماها را از جنبه هاي مختلفي دسته بندي مي كنند:
الف) از نظر سرعت:
1.هواپيماهاي مادون صوت (Subsonic Aircraft 0 < M)
2.هواپيماهاي گذرصوت(Transonic Aircraft 0.7 < M < 1.2)
3.هواپيماهاي مافوق صوت (Supersonic Aircraft 1 < M < 5)
4.هواپيماهاي ماوراء صوت (Hypersonic Aircraf 5 < M)
ب) از نظر نوع بال‌:
1.هواپيماهاي با بال ثابت (Fixed Wing Aircraft)
2.هواپيماهاي با بال متحرك (Rotary Wing Aircraft)
ج) از نظر قدرت مانوري:
1.هواپيماهاي غير مانوري (Normal [Non-Aerobatic] Aircraft)
2.هواپيماهاي نيمه مانوري (Utility [Semi-Aerobatic] Aircraft)
3.هواپيماهاي مانوريAerobatic Aircraft )
4.هواپيماهاي بسيار مانوري(High Maneuverability Aircraft)
د) از ديد كلي:
1.هواپيماهاي نظامي (Military Aircraft)
2.هواپيماهاي حمل ونقل غير نظامي (Transport Aircraft)
3.هواپيماهاي عمومي هوانوردي (General Aviation Aircraft [GA])

نوع اول، هواپيماهاي نظامي و دو نوع ديگر هواپيماهاي غير نظامي اند.در مورد نوع دوم، هواپيماهاي حمل و نقل، كه هم شامل هواپيماهاي مسافربري غيرنظامي و هم هواپيماهاي باربري نظامي مي شوند،به دليل گستردگي استفاده از آنها در تمام نقاط جهان، قوانين مخصوصي تنظيم شده است كه طراحي آنها پيرو اين قوانين مي باشد که در ابتدا به این قوانین اشاره شد.
*برخي از هواپيماهايGA:
§ هواپيماهاي سبك (Light Aircraft)
§ هواپيماهاي خيلي سبك (Very Light Aircraft)
§ هواپيماهاي فوق سبك (Micro light or Ultra light Aircraft )
§ ]هواپيماهاي بدون موتور (Sail Plane or Glider)
§ هواپيماهاي دست ساز(Homebuilt Aircraft)
§ هواپيماهاي كشاورزي (Agricultural Aircraft)
§ هواپيماهاي چند كاره (Utility Aircraft)
§ هواپيماهاي اختصاصي ويژه Commuter Aircraft)
§ هواپيماهاي دو باله (Biplane Aircraft)
§ هواپيماهاي ملخي يك موتوره Single-engine Propeller Aircraft)
§ هواپيماهاي ملخي دو موتوره (Twin-engine Propeller Aircraft)
§ هواپيماهاي اداري (Business Aircraft)
§ هواپيماهاي مسابقه اي (Formula-racer Aircraft)
§ هواپيماهاي با دم جلو (Canard Aircraft)
§ هواپيماهاي كوتاه پرواز يا عمود پرواز (Vertical/Short Take-off and Landing [VSTOL] Aircraft)
§ هواپيماهاي ورزشي (Sport Aircraft)
§ هواپيماهاي دوزيست Amphibious or Float Aircraft)
§ هواپيماهاي غير معمولي (Non-Conventional Aircraft)
§ هواپيماهاي مانوري (Aerobatic Aircraft)
§ هواپيماهاي آموزشي (Trainer Aircraft)
اين دسته از هواپيماها در رده قوانين JAR-23 و JAR-VLA هستند.لازم به ذكر است كه قوانيني كه با عنوان JAR ذكر شدند، به همين ترتيب و شماره در مورد قوانين FAR نيز صادق هستند.

+ می توانید متن FAR-23 را در اینجا ملاحظه کنید:
http://www.mp.haw-hamburg.de/pers/Scholz/vorschriften/JAR-23.html

تا اینجا یک بحث کلی مطرح شد.ان شاء الله در پست بعدی به نقطه شروع طراحی (Base Line) می پردازیم.

موفق و پیروز باشید
یا علی
Sparrow
:)
 
آخرین ویرایش:

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
قدم دوم: Base Line

قدم دوم: Base Line

در قدم دوم برای طراحی یک وسیله پرنده،از هر دسته بندی که باشد، نیاز به یک نقطه شروع برای طراحی داریم.
يك روش براي دسترسي به اين نقطه شروع،ايجاد يك جامعه آماري از ميان هواپيماهاي ساخته شده با مشخصات عملكردي مشابه با هواپيماي هدف است.از اين جامعه آماري مي توان مشخصات هواپيما را استخراج نمود.يك جامعه آماري غالباً از 5 تا 10 هواپيما تشكيل شده است.در انتخاب هواپيماها پارامترهاي زير بايد با هواپيماي هدف با 10 تا 15 درصد اختلاف،يكسان باشند:
1.نوع هواپيما (نظامي-مسافربري-GA)-معمولي - نيمه آكروباتيك - آكروباتيك
2.وزن خلبان،خدمه و بار
3.مشخصات عملكردي
- طول باند
- حداكثر سرعت يا سرعت كروز
- نرخ صعود
- برد
- سقف پرواز
4.جنس هواپيما
5.پيكربندي
6.نوع پيشرانش
مشخصات عملكردي هواپيماها در جامعه آماري بايد 10- 15 درصد با هواپيماي هدف اختلاف داشته باشند. نوع پيشرانش هواپيماها بايد حتماً يكسان باشد.
از میان مواردی که در بالا ذکر شد،تطابق جنس هواپیماهای جامعه آماری و نوع پیشرانش آن بسیار مهم است چرا که در قدم بعدی که به تخمین وزن هواپیمای هدف خود می پردازیم، متنوع بودن جنس هواپیماها،منظور کامپوزیت یا فلزی بودن است، این تخمین را با خطای بسیاری مواجه می کند.هر چه مشخصات عملکردی هواپیماهای جامعه آماری به یکدیگر نزدیک تر باشد در طراحی قسمت های دیگر از جمله طراحی بال،دم ها،ارابه فرود و... نیاز به طی چرخه کمتری است.


شکل بالا مراحل طراحی هواپیما به شیوه راسکم است.همان طور که در شکل بالا می بینید،راسکم برای مراحل طراحی خود چارت بالا را ارائه کرده است که از چندین چرخه تشکیل شده است.
برای تشکیل یک جامعه آماری می توانید از کتاب های JANE`S استفاده کنید که در تمام زمینه ها،چه هواپیما و چه UAV، هر سال به انتشار کتاب می پردازد.

در زمینه هواپیما کتاب : JANE`S - All The World Aircraft

و در زمینه هواپیماهای بدون سرنشین(UAV) :
Jane`s Unmanned Aerial Vehicles and Targets

وجود دارد که هر ساله منتشر می شود و اطلاعات مربوط به هواپیماها یا پهپادهای تمام کشور ها را در خود دارند.

قدم بعدی برای طراحی هواپیما،تخمین وزن حداکثری هواپیما یا وزن زمان برخاستن خواهد بود.
موفق و پیروز باشید
یا علی
Sparrow
:)
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
قدم سوم : تخمین حداکثر وزن هواپیما در هنگام برخاستن

قدم سوم : تخمین حداکثر وزن هواپیما در هنگام برخاستن

سلام ،

بعد از بحث جامعه آماری اکنون نوبت به تخمین وزن هواپیمای مورد نظرمان در لحظه برخاستن می رسد.وزن هنگام برخاستن بیشترین وزن هواپیما است که آنرا با
WTO نشان می دهند.اگر نکاتی را که در قدم قبلی یعنی جامعه آماری رعایت کرده باشید،وزن برخاستن هواپیمای شما باید در حدود اوزان هواپیماهای جامعه آماری باشد.
قبل از شروع به ارائه روش تخمین وزن،که از جلد یک کتاب طراحی هواپیمای راسکم استخراج شده است،اجازه بدهید تا آشنایی کوچکی با اوزان مطرح در طراحی هواپیما بپردازیم:
1. WTO : Take-off Weight
2. WE : Empty Weight
3.WF: Fuel Weight
4. WPL : Pay load Weight
این 4 وزن، در واقع وزن های اصلی در هواپیما هستند.شماره یک، حداکثر وزن هواپیما با سوخت و کلیه تجهیزات است. وزن خالی هواپیما، وزن غیر مطلوب برای آیرودینامیکی ها و طراحان هواپیما است
زیرا این وزن بیانگر وزن سازه هواپیما است و وزن غیر مفید یا مرده هواپیما تلقی می شود.هر چه این وزن بیشتر باشد طراحی سازه ای هواپیما راحت تر است گرچه باعث می شود
تا وزن های مفید هواپیما لطمه ببینند.
وزن شماره 3، وزن سوخت هواپیماست که طبیعتا نسبت به هدفی که برای هواپیما تعریف شده است، در نظر گرفته می شود.یعنی اگر در طراحی یک هواپیما مداومت پروازی یا برد زیاد
هدف طراح باشد ناچار است تا با توجه به میزان مصرف سوخت موتور،وزن خاصی برای سوخت در نظر بگیرد.
آخرین وزن،وزن مفید هواپیماست یعنی وزن محموله قابل حمل که این محموله شامل وزن مسافرین نیز می شود که در جای خود به آن اشاره می کنیم.طبیعتا هر چه وزن با قابل حمل هواپیمای
شما بیشتر باشد،مطلوبتر است زیرا افزایش این وزن در هواپیماهای مسافربری به معنای صندلی بیشتر،در هواپیماهای باری به معنای محموله سنگین تر و در هواپیماهای جنگی نیز به معنای تسلیحات بیشتر است.
تا بدینجا با وزن های اصلی که یک طراح از ابتدا تا انتهای طراحی با آنها سر و کار دارد آشنا شدید اما این اوزان هریک شامل زیر مجموعه هایی هستند که در ادامه به آنها اشاره می کنم.
1.WTO = WOE + WF + WPL
* WOE : Airplane Operating Weight Empty کمترین وزنی که هواپیما با آن قادر به جدا شدن از زمین می باشد.
2.WOE = WE +Wtfo + Wcrew
* Wtfo : Weight Of All Trapped (=Unusable) Fuel And Oil وزن سوخت و روغنی که در انتهای مخزن گرفتار شده اند و مصرف نمی شوند.
* Wcrew : Crew Weight وزن خدمه پروازی، حداقل تعداد این خدمه توسط آیین نامه مربوطه الزام می شود.
3.WE = WME + WFEQ
* WME : Manufacturers Empty weight وزن سازه هواپیما بدون هیچ تجهیزاتی
*WFEQ : Fixed Equipment Weight وزن تجهیزات ثابت هواپیما شامل آلات دقیق ، تجهیزات تهویه مطبوع،تجهیزات مخصوص رادار،مبلمان و دکوراسیون
بسیار خوب،پس از آشنایی با انواع وزن ها و روابط آنها،نوبت به تخمین وزن هواپیما می رسد.برای این منظور باید 7 مرحله طی شود تا وزن مطلوب حاصل شود.
این مراحل عبارتند از:
گام 1: تعیین وزن محموله WPL
گام 2: حدس اولیه برای حداکثر وزن برخاستن WTO)GUESS
گام 3: تعیین وزن سوخت WF
گام 4 : محاسبه یک مقدار اولیه برای WOE
WOE)TENT = WTO)GUESS - WF - WPL
گام 5 : محاسبه یک مقدار آزمایشی برای WE
WE)TENT = WOE)TENT -Wtfo - Wcrew
می توانید مقدار Wtfo را برابر 0.5% و یا بیشتر WTO قرار بدهید.
در مورد وزن خدمه نیز صحبت خواهیم کرد.
گام 6: یافتن مقدار مجاز برای WE
گام 7 : مقایس مقدار WE)TENT و WE حاصل از گام ششم. اختلاف این دو نباید بیش از 0.5% باشد.در صورتیکه اختلاف این دو مقدار بیش از این می باشد،ملزم به تکرار این مراحل از گام 2 هستید.
در این بخش بخش به تشریح گام شماره یک یعنی وزن محموله می پردازم و سایر گام ها را ان شاء الله در فرصتی دیگر خواهم گفت.
WPL:
این وزن معمولا شامل یک یا بیشتر از موارد زیر است:
1. مسافران و بارهای آنها (چمدانها)
2. محموله و کالا
3. محموله نظامی از قبیل تسلیحات،بمب ها، موشک ها و ...
مسافرین:
در هواپیماهای تجاری وزن هر مسافر را برابر 175 پوند یا 79.4 کیلوگرم در نظر می گیرند و برای هر مسافر مقدار 30 پوند یا 13.6 کیلوگرم بار همراه قرار می دهند که برای پروازهای با برد متوسط مقدار معقولیست.
برای پروازهای طولانی مقدار بار همراه هر مسافر 40 پوند یا معادل 18.4 کیلو گرم در نظر گرفته می شود.به نظر می رسد این فرض حتی در مورد مسافران خانم هم صحت دارد. :biggrin:
برای تخمین وزن خدمه که پیش از این به آن اشاره شد نیز 2 روش وجود دارد:
1. Commercial تجاری
در این حالت خدمه پروازی شامل خدمه کابین خلبان و خدمه کابین مسافرین می شود.تعداد این خدمه به نوع هواپیما و ماموریت آن (تشریفاتی ،مسافربری و ...) و نیز به تعداد مسافران بستگی دارد.
همانطور که گفته شد آیین نامه (FAR 91.215) حداقل تعداد خدمه را معین کرده است.
برای وزن خدمه مقدار 175 پوند و بار 30 پوند که برای مسافران گفته شد،فرض مناسبی است.
2.Military نظامی
برای خدمه پروازی یک هواپیمای جنگنده به دلیل لباس ویژه و حمل تجهیزات خاص وزن 200 پوند (90.7 کیلوگرم) باید در نظر گرفته شود.طبعا خدمه هواپیمای نظامی بار همراه نخواهند داشت! :D

ادامه این بحث و سایر گام های تخمین وزن را ان شاءالله در اولین فرصتی که پیدا کنم،خواهم گذاشت.از تمام دوستان علاقه مندی که به این تاپیک سر میزنند،متشکرم.امیدوارم بزودی رکورد 1000 بازدید کننده را این تاپیک بزند! :eek:

و یک تشکر از دوستانی که عنایت می کنند و در نظر سنجی رای می دهند و یک تشکر خاص و ویژه از تنها عزیزی که تا این لحظه رای منفی داده اند و یک تنه در مقابل 11 نفر دیگر در حال مقاومت هستند.ایشان با رای منفی خود به نظر سنجی رنگ و جلای خاصی بخشیده اند.من به شخصه از نظر سنجی ای که همه رای موافق بدهند خوشم نمی آید. خدا خیرشان بدهد! :gol:

موفق و پیروز باشید
یاعلی
sparrow
:)
 

سمیه نوروزی

عضو جدید
سلام.به خاطر مطالبی که میذارین ممنون.
من فکر می کنم اگه شما یه هدفی رو تعیین کنین بعد برای طراحی یه هواپیما مناسب با اون همه ی مراحلی رو که گفتین طی کنیم (پا به پای هم) هم مطالب تو ذهنمون عمق بیشتری می گیرن هم یه کار عملی انجام دادیم که خودش خیلی ارزش داره.
 

mhzamanian

عضو جدید
سلام.به خاطر مطالبی که میذارین ممنون.
من فکر می کنم اگه شما یه هدفی رو تعیین کنین بعد برای طراحی یه هواپیما مناسب با اون همه ی مراحلی رو که گفتین طی کنیم (پا به پای هم) هم مطالب تو ذهنمون عمق بیشتری می گیرن هم یه کار عملی انجام دادیم که خودش خیلی ارزش داره.
فروش لوازم هواپيما راديو كنترل مدل الكتريكي زير قيمت بازار از جمله لوازمات:
انواع موتورهاي پر قدرت
سروو هاي 9 گرمي
گيرنده
كنترل سرعت
راديو كنترلر
انواع باتري هاي سبك
و بدنه
و هر لوازمي كه شما لازم داريد براي ساخت هواپيماي الكتريكي
توجه:
قيمتهاي جديد لوازمات
كنترل 40 آمپر سرعت موتور : قيمت اصلي بازار :50000 تومان قيمت ما 40000 تومان
موتور براشلس اصل:قيمت اصلي بازار :36000تومان قيمت ما: 25000 تومان
ديگر اجناس قيمت آنها در ذيل نوشته شده است از هر كدام حداقل 30 تا 70 درصد تخفيف داده شده است.
كابل سروو 2000 تومان
سروو 9 گرمي8000 تومان
گيرنده فوتابا 40000 تومان
ملخ پلاستيكي:2000 تومان
نشانگر قدرت باتري:3000 تومان
باتري ليتيوم پليمر با ظرفيت 1250 ميلي آمپر :30000 تومان
شارژر ليتيوم:13000 تومان
****** قيمتهاي داده شده همگي 30 تا 70 درصد تخفيف داده شده لوازمي كه ذكر نشده قيمت آنها متفاوت بوده و در صورت نياز تماس بگيريد.
توجه* زير قيمت بازار
جهت سفارش با دو شماره 09155348273
يا
09366525371
 

Sparrow

مدیر تالار مهندسی هوافضا
مدیر تالار
قدم سوم(بخش آخر): تخمین حداکثر وزن هواپیما در هنگام برخاستن

قدم سوم(بخش آخر): تخمین حداکثر وزن هواپیما در هنگام برخاستن

سلام،
ببخشید که فاصله بین این دو تا پست یک مقداری از خیلی بیشتر شد،گرفتاریه دیگه به همراه یک کمی تنبلی! :sweatdrop:
خوب،نحوه محاسبه مقدار وزن WPL رو خدمت سروران خودم گفتم.حالا دو وزن دیگه یعنی WTo)Guess و WF باقی می مونه.به صورت خلاصه نحوه محاسبه این دو رو هم میگم.
- مقدار WTO)Guess :
برای تخمین این وزن سه روش وجود داره که به نظر من روش سوم مقدار مناسب تری رو ارائه می کنه.
* روش اول:
WTO =WPL +Wfuel +WE

WTO = WPL / (1 - (Wf/WTO) - (WE/WTO))*1<=​
1* نکته خاصی نداره فقط گذاشتم تا پرانتزها شکل مناسبی داشته باشن!
- مقدار دو پرانتزی که در مخرج قرار دارند از مقادیر جامعه آماری استخراج می شوند.​

* روش دوم:
میانگین وزن تمامی هواپیماهای جامعه آماری​
WTO = SUM(WTO)/N​
در این روش هر چه تعداد هواپیماهای جامعه آماری بیشتر بوده و اوزان به یکدیگر نزدیک تر باشند نتیجه حاصله دقیق تر است.​

* روش سوم:​
WTO =WPL +Wfuel +WE
می توان در نظر گرفت:​
WTO = nav * WPL
چیزی که از جامعه آماری بدست می آید:​
nav = SUM (WTO/WPL)/N​
N تعداد هواپیماهای جامعه آماریست.​

- محاسبه WF :​

WF = WF)Used + WF)Res
یک پروفیل پروازی را به هشت فاز تقسیم می کنند:​
P.1 : Start & Wareming up
P.2 : Taxi
P.3 : Take-off
P.4 : Climb & Accelerating
P.5 : Cruse
P.6 : Loiter
P.7 : Descend
P.8 : Landing & Taxi & Shut down​




برای هر فاز یک ضریب به صورت زیر محاسبه می شود:​
ضریب مصرف سوخت = (وزن در پایام مرحله پروازی) / (وزن در ابتدای مرحله پروازی)​
از حاصلضرب ضرایب 8 فاز پروازی «ضریب سوخت» بدست می آید.​
Fuel - Fraction : MFF = W1/WTO * W2/W1 * W3/W2 * W4/W3 *...* W8/WTO
ضرایب فازهای 1،2،3،4،7 و 8 در جدول زیر آمده است.​



برای محاسبه ضرایب فازهای 5 و 6 از دو رابطه زیر استفاده می کنیم:

* فاز 5 : از طریق معادله برد هواپیما
<> برای هواپیماهای ملخی
Rcr = 375 (nP / cP)cr (L/D)cr ln (W4/W5)*1​
>< برای هواپیماهای جت​
Rcr = (V/c j)cr (L/D)cr ln (W4/W5)*1​
مقدار برد (Rcr) در این معادله بر حسب مایل است.
مقادیر nP،cP،L/D در جدول زیر آمده است.​


* وبرای فاز 6 هم داریم:
معادله زیر معادله مداومت پروازی (Endurance) هواپیما است:
<> برای هواپیماهای ملخی​
Eltr = 375 (1/Vltr)(nP/cP)ltr (L/D)ltr ln(W5/W6)*1​
>< برای هواپیماهای جت​
Eltr = (1/ c j)(L/D)ltr ln (W5/W6)*1​
Vltr بر حسب مایل بر ساعت (mph) می باشد.
در نهایت خواهیم داشت :​
WF = (1-MFF) WTO + WF)Res
WF)Res یا سوخت رزرو به 3 گونه تعیین می شود:
1. به صورت ضریبی از سوخت مصرفی (WFused)
2. به مقدار سوخت مورد نیاز برای پرواز تا نزدیک ترین فرودگاه به فرودگاه مقصد
3. به مقدار مورد نیاز برای زمان گشت زنی (Loiter) معین​

اکنون پس از طی مراحل 4 و 5 (محاسبه WOE)Guess و WE)Guess)به مرحله 6 میرسیم و باید مقدار مجاز WE را بیابیم.رابطه زیر برای یافتن این مقدار ما را یاری خواهد کرد:​
WE = Inv Log [(Log WTO)Guess - A)/ B]*1​
مقدار A و B از جدول زیر بدست می آیند.​


روشی که در اینجا برای تخمین وزن برخاستن ارائه شد صرفا ً برای سازه های فلزیست و اگر تمایل به طراحی هواپیمایی با سازه کامپوزیت گرفته اید علاوه بر اینکه هواپیماهای جامعه آماری شما باید از نوع کامپوزیت باشند باید پس از بدست آوردن،در ضرایب کاهشی زیر برای تصحیح و تطبیق آن با مواد کامپوزیت ضرب شوند.​


پس از بدست آوردن وزن برخاستن، نوبت به محاسبه حداکثر قدرت لازم برای موتور و مساحت بال می رسد که ان شاء الله در نوبت بعدی به آنها می رسیم.​

و اما دو نکته:
1. از آوردن مثال و طراحی قدم به قدم یک هواپیما فعلا ً معذورم چون همین برنامه مطالب طراحی هواپیما با توجه به سرعت لاک پشتی تایپ من وقت زیادی رو طلب میکنه. ان شاء الله هر وقت بحث به جاهای داغش رسید به سراغ قضیه دوم می رویم.اما من توصیه می کنم برای دیدن مثال به کتاب طراحی هواپیمای آقای صداریی مراجعه کنید.انصافا مثال های به درد بخوری دارد.آقای راسکم هم در کتاب طراحی هواپیمای خودشون سه هواپیما (یک هواپیمای ملخی دو موتوره،جت مسافربری و یک جنگنده) رو به عنوان مثال در هر کدام از بحث های مطرح شده در کتابشون آورده اند اما در بعضی مواقع واقعا ً باید راسکم باشید تا بفهمید چی به چی شد.در بعضی مواقع اعدادی آورده است که اگه بفهمید این اعداد از کجا حاصل شده اند دیگر نیازی به کتاب طراحی هواپیما و ... ندارید و مستقیم باید بریدناسا! :biggrin:

2. از تبلیغات در این تاپیک معذوریم مگر اینکه پورسانت دریافت نماییم! :w08:
ولی از طرفی این تبلیغی که در پست قبلی مشاهده می کنید بد هم نشد.می بینید که برای ساخت یه هواپیمای بدون سرنشین فکسنی حداقل بوجه ای که باید در نظر داشته باشید حدود یک ملیون تومان است! :eek:
به هر حال از بذل توجه تمامی دوستان متشکرم و روی 24 نفری که با فشردن دکمه نظرسنجی محفل ما رو گرم کردن را صمیمانه می ماچیم! :surprised: (فقط آقایون رو بابا! :whistle:)​

شاد ، پیروز و آسمانی باشید
یا علی
Sparrow
:gol:
 

Saeed-Reza

عضو جدید
سلام. آیا مایلید که یک طرح عملیاتی برای هواپیمای ساده چند منظوره کوچک (کاملا جدید وایرانی) اجراء کنیم؟ با توجه به نیاز مبرم کشور در شرایط خودکفائی امروز.
همه متخصصین ترجمه می کنند ولی من تلاش می کنم که نوآوری کنم و به جای جستجو برای ماخذ کتب در پی سازندگان هستم.
لازم به توجه است که اول طرح توجیهی سپس مقدماتی و آنگاه عملیاتی در نظر است تا نوبت به دریافت پذیرش از سوی نهاد مقصد و تخصیص بودجه برسد.
یاعلی مدد.
Saeed-Reza
 
آخرین ویرایش:
بالا