صاف کردن یا کراتینه مو و عوارض جانبی آن

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
کراتینه کردن مو یکی از روش های رایج صاف کردن موهاست و اصطلاحاً به آن «صاف کننده معجزه گر» گفته می شود. کراتین در واقع پروتئین اصلی موجود در مو، دندان و ناخن هاست که باعث صاف شدن و درخشندگی موها می شود.
در افرادی که موهای فر یا وز دارند این پروتئین به میزان کافی جهت نرم کردن ساختمان مو وجود ندارد، بنابراین کراتینه کردن مو به عنوان جایگزین عمل می کند.
برای این کار محصول کراتین بر روی مو مالیده و سپس توسط یک سشوار داغ جذب مو می شود، اما نکته مهم این جاست که بر خلاف تصور عموم کراتینه کردن مو عوارض جانبی بسیاری دارد که در اینجا به آن ها آشنا می شوید.








سرطان

«فرمالدئید» یک ماده ی سرطان زاست که در اغلب محصولات کراتینه ی مو یافت می شود. اگر چه بیشتر سالن های زیبایی از ماسک های مو برای پاک کردن فرمالدئید استفاده می کنند، ولی هیچ روشی نمی تواند از جذب مقدار اندکی فرمالدئید از سطح پوست پیشگیری کند.
ریزش مو
معمولاً موها پس از اولین شست و شو از ریشه شروع به ریزش می کنند، نازک شدن مو هم طی چند هفته پس از کراتینه دیده می شود. در این شرایط مراجعه به پزشک متخصص برای بررسی علت ریزش مو ضروری و ممکن است نیاز به مصرف داروهای ضد ریزش مو باشد.
تخریب ساختمان مو
ممکن است موها بلافاصله پس از کراتینه کردن براق و درخشنده شوند، ولی این اتفاق دوام زیادی ندارد و دو تا سه هفته ی بعد قوام و بافت مو تغییر خواهد کرد.
واکنش های حساسیتی
کراتینه کردن مو با بروز بعضی واکنش های آلرژیک در تعدادی از افراد همراه است. این علایم شامل خارش و دانه های قرمز رنگ است که علایم معمول آلرژی محسوب می شوند، پس اگر زمینه ی آلرژی دارید در انتخاب این روش کمی تأمل کنید.
چند نکته ایمنی
- بهتر است قبل از انجام این کار، حتماً با چند نفر که موهای شان را کراتینه کرده اند مشورت کرده و از رضایت یا نارضایتی آن ها مطلع شوید.
- برای انجام کراتینه از آرایشگر حرفه ای کمک بگیرید.
- از اصل بودن مواد آن اطمینان حاصل کنید.
- بعد از کراتینه کردن، مو رسیدگی خاص خود را می خواهد، پس به این مسأله توجه کافی داشته باشید و زود خسته نشوید.
- برای جذب مواد کراتینه چند بار و در مراحل مختلف موها با اتوی مو اتو می شوند، بنابراین ممکن است مقداری از موهای آسیب دیده ی شما هنگام اتو کردن بریزد.
- کراتینه ماده ای پروتئینی است که اصطلاحاً به مو تزریق می شود تا کراتین از دست رفته ی مو را برگرداند و آن را از شکنندگی و سستی خارج سازد، اما اگر قرار باشد با این عمل شیمیایی مو آسیب بیشتری ببیند، بهتر است تقویت مو با تقویت کننده های گیاهی و طبیعی انجام شود.
منبع: راسخون
 
آخرین ویرایش:
Similar threads

Similar threads

بالا