شیطان در بهشت ... ؟...

paeeizan

اخراجی موقت
در يكي از مدارس مذهبي تهران معلم داشته در نمازخانه صحبت ميكرده و يكي از بچه هاي كلاس اول دبستان از معلمش پرسيده مگر وقتي شيطان به آدم سجده نكرد، خدا او را از بهشت بيرون نكرد؟ معلم گفته بله همينطوره. شاگرد گفته پس چطور توانسته دوباره وارد بهشت بشود و آدم و حوا را گول بزند تا سيب را بخورند؟ معلم فقط سكوت كرده و هيچ چيزي براي گفتن نداشته. كسي جوابي دارد؟
بر همه ي موحدان مبرهن است كه شيطان رجيم است و رانده شده از بهشت. پس هنگام گول زدن در بهشت چه غلطي ميكرده؟
 

magnet

عضو جدید
پیش درآمد :

این مال خیلی وقت پیش بود ، همین جا از جواد مسی ! تشکر می کنم که اون موقع جوابشو واسم پیدا کرد.
هرچند جوابش بعداً توسط یکی از دوستام برام میل شد.
اینم متن کامل :


شاید شما هم این ای میل با این متن زیر براتون اومده باشه ، که مثلاً یک سوال به ذهن یه بچه اومده !!!
درحالی که همه اونایی تو نت آپدیت هستند می دونن که کی و چرا این میل ها رو می فرسته .
گروهی از متخصصین مذهبی آماده پاسخگویی به این شبهات شدن ، هر میل دیگه ای به این شکل اومد به این مرکز بفرستین تا جواب قاطع و متقن اون رو در کمترین زمان داشته باشین .

نشانی اینترنتی مرکز



این سوال :

" امروز داستانی رو شنیدم که خیلی برایم عجیب بود.در یکی از مدارس مذهبی تهران معلم داشته در نمازخانه صحبت میکرده و یکی از بچه های کلاس اول دبستان از معلمش پرسیده مگر وقتی شیطان به آدم سجده نکرد، خدا او را از بهشت بیرون نکرد؟ معلم گفته بله همینطوره.

شاگرد گفته پس چطور توانسته دوباره وارد بهشت بشود و آدم و حوا را گول بزند تا سیب را بخورند؟ معلم فقط سکوت کرده و هیچ چیزی برای گفتن نداشته. راستش را بخواهید تا حالا این سوال برای من هم پیش نیامده بود. خیلی سوال اساسی ومهمی هست. عجب بچه هایی در این دوره داریم. چه سوال جالبی؟ کسی جوابی دارد؟
بر همه ی موحدان مبرهن است که شیطان رجیم است و رانده شده از بهشت.پس هنگام گول زدن در بهشت چه غلطی میکرده؟ "


و این هم جواب در ذیل آن :




به يقين شيطان يا همان ابليس ، رجيم و رانده شده است؛ چنان كه در قرآن در سوره حجر آیه 24 و سوره ص آیه 78، آمده : قال فاخرج فانّک رجیم ؛ از آن جا بیرون رو که مطرودی .


معلوم می‌شود که شیطان بعد از جریان تکبر و سجده نکردن بر آدم گرفتار لعن ابدی شده و از درگاه خداوند و ملكوت رانده شده است و به يقين تا ابد هم در بهشت راه ندارد.


پس: شيطان قبلا در بهشت نبود؛ بلكه در درگاه الهي و در جمع مقربان درگاه خداوند بود؛ در حالي كه بهشت جايگاه مؤمنان و بندگان مطيع خداوند در آخرت است و اخراج او به معناي اخراج از بهشت نيست . در حقيقت اخراج شيطان به معني تنزل مقام و مرتبه شيطان بود از جايگاه بلندي كه در نزد خداوند يافته بود نه اخراج از مكان معين و مشخصي كه در نتيجه سوال شما امكان طرح بيابد.

اين همان حقيقتي است كه در قرآن در تحت عنوان " هبوط " بيان شده است ، خداوند در مورد واقعه اخراج ابليس مي فرمايد :
قالَ فَاهْبِطْ مِنْها فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فيها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرين‏ ؛ گفت: از آن (مقام و مرتبه‏ات) فرود آى! تو حقّ ندارى در آن (مقام و مرتبه) تكبّر كنى! بيرون رو، كه تو از افراد پست و كوچكى‏ .

علامه طباطبايي در توضيح اين آيه مي فرمايد :
جمله" فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ" تاكيد است براى جمله" فَاهْبِطْ مِنْها"، براى اينكه" هبوط" همان خروج است، و تفاوتش با خروج تنها در اين است كه هبوط خروج از مقامى و نزول به درجه پايين‏تر است، و همين معنا خود دليل بر اين است كه مقصود از هبوط فرود آمدن از مكان بلند نيست، بلكه مراد فرود آمدن از مقام ومرتبه بلند است.

و اين مؤيد ادعاى ما است كه گفتيم ضمير در" منها" و" فيها" به" منزلت" بر مى‏گردد نه به آسمان و يا بهشت. و شايد كسانى هم كه گفته‏اند مرجع ضمير، آسمان و يا بهشت است مقصود شان همان منزلت باشد. بنا بر اين، معناى آيه چنين مى‏شود كه خداى تعالى فرمود: به جرم اينكه هنگامى كه ترا امر كردم سجده نكردى بايد از مقامت فرود آيى، چون مقام تو مقام خضوع و فرمانبرى بود، و تو نمى‏بايستى در چنين مقامى تكبر كنى، پس برون شو كه تو از خوارشدگانى

اما در هر حال روشن است كه شيطان بعد از اين اخراج، ديگر نمي توانست به بهشت هم راه يابد ، حال بايد پرسيد كه چگونه او در جریان فریب آدم و حوا توانست وارد بهشت گردد ؟


پاسخ این است که گرچه برخی تصور کرده‌اند که مراد از بهشت آدم و حوا همان بهشت موعود آخرتي است، ولی مراد از بهشت محل سكونت آنها همان بهشت موعود نیست، زيرا اخراج از آن بهشت معنا ندارد ؛ اما سؤال اين است كه آن بهشت موقت و محل سكونت ايشان كجا بود و چه حقيقتي داشت ؟

بعضى از مفسرین معتقدند که: این بهشت در یکى از کرات آسمانى بوده ، هر چند بهشت جاویدان نبوده، زیرا در بعضى از روایات اسلامى با کلمه سماء به بودن این بهشت در آسمان اشاره شده است

برخى از مفسران هم نوشته‏ اند : اين بهشت یکى از باغ هاى دنیا و روى زمین بوده و جمله: اهْبِطُوا نیز بر این دلالت ندارد که از بالا به پايین بیايید، بلکه به معنى انتقال آن ها بعد از خوردن میوه ممنوعه به نقطه ديگر زمین است.

على بن ابراهیم قمى در تفسیر خود می نگارد:
از امام جعفر صادق علیه السّلام راجع به بهشت حضرت آدم جویا شدند: آیا از بهشت‏هاى دنیا یا از بهشت‏هاى آخرت بوده، فرمود: از بهشت‏هاى دنیا بود که خورشید و ماه در آن طلوع می کرد. اگر از بهشت‏هاى آخرت ‏بود، هیچ گاه حضرت آدم از آن خارج نمی شد.

بهشت برزخي:
عده ايی نیز معتقدند که: منظور از این بهشت ، بهشت برزخی بوده ، نه بهشت زمینی دنیایی ؛ علامه طباطبائی در دفاع از این نظر و در توجیه روایاتی مربوطه، می فرماید :
مراد از این که از بهشت‏هاى دنیا بوده، این است که از بهشت‏هاى برزخى بوده، که در مقابل بهشت خلد است. این مطلب از برخی روایاتی که از طرف اهل بیت علیهم السلام‏ رسیده است، روشن می شود، چرا که در بعضى از قسمت هاى این روایات آمده است که آدم بر صفا، و حوا بر مروه، هبوط کرد، و از این جهت که برزخ در همین جهان قرار دارد ، پس در زمین بودن(دنيايي بودن) این بهشت منافاتی با برزخی بودنش ندارد .

در مجموع اين نظرات مي توان به اين نتيجه رسيد كه به يقين بهشتی که حضرت آدم و حوا در آن سکونت داشته اند، بهشت اُخروی نبوده است، زیرا بهشت اُخروی هرگز جای ابلیس نمی‌باشد . آن جا محدوده ای نیست که شیطان و شیطنت و عصیان در آن راه داشته باشد. خیال باطل و نافرمانی در آن جا نیست. از سوی دیگر: کسی که به جنت خلد وارد شود، دیگر خارج نخواهد شد.


نتيجه :
پس اين بهشت اخروي نبوده و شيطان - كه مترصد اغواي انسان ها است- توانسته در آن موقعيت حاضر شده و به نوعي، آدم عليه السلام را فريب دهد .

منابع :
الميزان فى تفسير القرآن‏ ، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏ ، قم‏ ، ج 8 ص 29.
تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 186، دار الکتب الإسلامیه ، تهران، چاپ اول، 1374 ش.
تفسیر تسنیم، ج 3، ص 337 نشر موسسه اسراء ، قم
 

omid_008

عضو جدید
می گن قایمکی وارد شده .داخل حیوانی به اسم مار.می گن مار اون موقع خوشگلترین حیوون بوده و دست و پا داشته.اخرش خدا تنبیه ش می کنه و دست و پاش رو می گیره.
من که اصلا به این مسائل فکر نمی کنم .حالا مگه چقدر مهمه؟
بحث قضیه اول تخم مرغ بوده یا مرغ.فهمیدنش چیزی رو دوا نمی کنه
 

kaveh_69

عضو جدید
پیش درآمد :




شاید شما هم این ای میل با این متن زیر براتون اومده باشه ، که مثلاً یک سوال به ذهن یه بچه اومده !!!
درحالی که همه اونایی تو نت آپدیت هستند می دونن که کی و چرا این میل ها رو می فرسته .
گروهی از متخصصین مذهبی آماده پاسخگویی به این شبهات شدن ، هر میل دیگه ای به این شکل اومد به این مرکز بفرستین تا جواب قاطع و متقن اون رو در کمترین زمان داشته باشین .

نشانی اینترنتی مرکز



این سوال :

" امروز داستانی رو شنیدم که خیلی برایم عجیب بود.در یکی از مدارس مذهبی تهران معلم داشته در نمازخانه صحبت میکرده و یکی از بچه های کلاس اول دبستان از معلمش پرسیده مگر وقتی شیطان به آدم سجده نکرد، خدا او را از بهشت بیرون نکرد؟ معلم گفته بله همینطوره.

شاگرد گفته پس چطور توانسته دوباره وارد بهشت بشود و آدم و حوا را گول بزند تا سیب را بخورند؟ معلم فقط سکوت کرده و هیچ چیزی برای گفتن نداشته. راستش را بخواهید تا حالا این سوال برای من هم پیش نیامده بود. خیلی سوال اساسی ومهمی هست. عجب بچه هایی در این دوره داریم. چه سوال جالبی؟ کسی جوابی دارد؟
بر همه ی موحدان مبرهن است که شیطان رجیم است و رانده شده از بهشت.پس هنگام گول زدن در بهشت چه غلطی میکرده؟ "


و این هم جواب در ذیل آن :




به يقين شيطان يا همان ابليس ، رجيم و رانده شده است؛ چنان كه در قرآن در سوره حجر آیه 24 و سوره ص آیه 78، آمده : قال فاخرج فانّک رجیم ؛ از آن جا بیرون رو که مطرودی .


معلوم می‌شود که شیطان بعد از جریان تکبر و سجده نکردن بر آدم گرفتار لعن ابدی شده و از درگاه خداوند و ملكوت رانده شده است و به يقين تا ابد هم در بهشت راه ندارد.


پس: شيطان قبلا در بهشت نبود؛ بلكه در درگاه الهي و در جمع مقربان درگاه خداوند بود؛ در حالي كه بهشت جايگاه مؤمنان و بندگان مطيع خداوند در آخرت است و اخراج او به معناي اخراج از بهشت نيست . در حقيقت اخراج شيطان به معني تنزل مقام و مرتبه شيطان بود از جايگاه بلندي كه در نزد خداوند يافته بود نه اخراج از مكان معين و مشخصي كه در نتيجه سوال شما امكان طرح بيابد.

اين همان حقيقتي است كه در قرآن در تحت عنوان " هبوط " بيان شده است ، خداوند در مورد واقعه اخراج ابليس مي فرمايد :
قالَ فَاهْبِطْ مِنْها فَما يَكُونُ لَكَ أَنْ تَتَكَبَّرَ فيها فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرين‏ ؛ گفت: از آن (مقام و مرتبه‏ات) فرود آى! تو حقّ ندارى در آن (مقام و مرتبه) تكبّر كنى! بيرون رو، كه تو از افراد پست و كوچكى‏ .

علامه طباطبايي در توضيح اين آيه مي فرمايد :
جمله" فَاخْرُجْ إِنَّكَ مِنَ الصَّاغِرِينَ" تاكيد است براى جمله" فَاهْبِطْ مِنْها"، براى اينكه" هبوط" همان خروج است، و تفاوتش با خروج تنها در اين است كه هبوط خروج از مقامى و نزول به درجه پايين‏تر است، و همين معنا خود دليل بر اين است كه مقصود از هبوط فرود آمدن از مكان بلند نيست، بلكه مراد فرود آمدن از مقام ومرتبه بلند است.

و اين مؤيد ادعاى ما است كه گفتيم ضمير در" منها" و" فيها" به" منزلت" بر مى‏گردد نه به آسمان و يا بهشت. و شايد كسانى هم كه گفته‏اند مرجع ضمير، آسمان و يا بهشت است مقصود شان همان منزلت باشد. بنا بر اين، معناى آيه چنين مى‏شود كه خداى تعالى فرمود: به جرم اينكه هنگامى كه ترا امر كردم سجده نكردى بايد از مقامت فرود آيى، چون مقام تو مقام خضوع و فرمانبرى بود، و تو نمى‏بايستى در چنين مقامى تكبر كنى، پس برون شو كه تو از خوارشدگانى

اما در هر حال روشن است كه شيطان بعد از اين اخراج، ديگر نمي توانست به بهشت هم راه يابد ، حال بايد پرسيد كه چگونه او در جریان فریب آدم و حوا توانست وارد بهشت گردد ؟


پاسخ این است که گرچه برخی تصور کرده‌اند که مراد از بهشت آدم و حوا همان بهشت موعود آخرتي است، ولی مراد از بهشت محل سكونت آنها همان بهشت موعود نیست، زيرا اخراج از آن بهشت معنا ندارد ؛ اما سؤال اين است كه آن بهشت موقت و محل سكونت ايشان كجا بود و چه حقيقتي داشت ؟

بعضى از مفسرین معتقدند که: این بهشت در یکى از کرات آسمانى بوده ، هر چند بهشت جاویدان نبوده، زیرا در بعضى از روایات اسلامى با کلمه سماء به بودن این بهشت در آسمان اشاره شده است

برخى از مفسران هم نوشته‏ اند : اين بهشت یکى از باغ هاى دنیا و روى زمین بوده و جمله: اهْبِطُوا نیز بر این دلالت ندارد که از بالا به پايین بیايید، بلکه به معنى انتقال آن ها بعد از خوردن میوه ممنوعه به نقطه ديگر زمین است.

على بن ابراهیم قمى در تفسیر خود می نگارد:
از امام جعفر صادق علیه السّلام راجع به بهشت حضرت آدم جویا شدند: آیا از بهشت‏هاى دنیا یا از بهشت‏هاى آخرت بوده، فرمود: از بهشت‏هاى دنیا بود که خورشید و ماه در آن طلوع می کرد. اگر از بهشت‏هاى آخرت ‏بود، هیچ گاه حضرت آدم از آن خارج نمی شد.

بهشت برزخي:
عده ايی نیز معتقدند که: منظور از این بهشت ، بهشت برزخی بوده ، نه بهشت زمینی دنیایی ؛ علامه طباطبائی در دفاع از این نظر و در توجیه روایاتی مربوطه، می فرماید :
مراد از این که از بهشت‏هاى دنیا بوده، این است که از بهشت‏هاى برزخى بوده، که در مقابل بهشت خلد است. این مطلب از برخی روایاتی که از طرف اهل بیت علیهم السلام‏ رسیده است، روشن می شود، چرا که در بعضى از قسمت هاى این روایات آمده است که آدم بر صفا، و حوا بر مروه، هبوط کرد، و از این جهت که برزخ در همین جهان قرار دارد ، پس در زمین بودن(دنيايي بودن) این بهشت منافاتی با برزخی بودنش ندارد .

در مجموع اين نظرات مي توان به اين نتيجه رسيد كه به يقين بهشتی که حضرت آدم و حوا در آن سکونت داشته اند، بهشت اُخروی نبوده است، زیرا بهشت اُخروی هرگز جای ابلیس نمی‌باشد . آن جا محدوده ای نیست که شیطان و شیطنت و عصیان در آن راه داشته باشد. خیال باطل و نافرمانی در آن جا نیست. از سوی دیگر: کسی که به جنت خلد وارد شود، دیگر خارج نخواهد شد.


نتيجه :
پس اين بهشت اخروي نبوده و شيطان - كه مترصد اغواي انسان ها است- توانسته در آن موقعيت حاضر شده و به نوعي، آدم عليه السلام را فريب دهد .

منابع :
الميزان فى تفسير القرآن‏ ، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسين حوزه علميه قم‏ ، قم‏ ، ج 8 ص 29.
تفسیر نمونه، ج‏1، ص: 186، دار الکتب الإسلامیه ، تهران، چاپ اول، 1374 ش.
تفسیر تسنیم، ج 3، ص 337 نشر موسسه اسراء ، قم
جوابها هیشکدوم قانع کننده نیس!
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
در يكي از مدارس مذهبي تهران معلم داشته در نمازخانه صحبت ميكرده و يكي از بچه هاي كلاس اول دبستان از معلمش پرسيده مگر وقتي شيطان به آدم سجده نكرد، خدا او را از بهشت بيرون نكرد؟ معلم گفته بله همينطوره. شاگرد گفته پس چطور توانسته دوباره وارد بهشت بشود و آدم و حوا را گول بزند تا سيب را بخورند؟ معلم فقط سكوت كرده و هيچ چيزي براي گفتن نداشته. كسي جوابي دارد؟
بر همه ي موحدان مبرهن است كه شيطان رجيم است و رانده شده از بهشت. پس هنگام گول زدن در بهشت چه غلطي ميكرده؟

اتفاقا منم اين و پرسيدم
شيطان و ادم و حوا اصلا توي بهشت نبودن
توي يه باغ بودن كه اسمش رو نمي دونم ولي بچه هايي كه اگاهي دارن مي تونن بگن
اونجا بهشت نبوده كه بخواد برا گول زدن مشكلي داشته باشه
من نظرم اينه كه شيطان از درگاه مقرب خدا رونده شد
چون قبلش عبادت مي كرد و با يه لغزش فاصله گرفت
كلا بهشت نبود ديگه............
 

تیکا

عضو جدید
کاربر ممتاز
می گن قایمکی وارد شده .داخل حیوانی به اسم مار.می گن مار اون موقع خوشگلترین حیوون بوده و دست و پا داشته.اخرش خدا تنبیه ش می کنه و دست و پاش رو می گیره.
من که اصلا به این مسائل فکر نمی کنم .حالا مگه چقدر مهمه؟
بحث قضیه اول تخم مرغ بوده یا مرغ.فهمیدنش چیزی رو دوا نمی کنه
منم شنيدم :D
بيچاره چقدر ناراحت شد
 

paeeizan

اخراجی موقت
اتفاقا منم اين و پرسيدم
شيطان و ادم و حوا اصلا توي بهشت نبودن
توي يه باغ بودن كه اسمش رو نمي دونم ولي بچه هايي كه اگاهي دارن مي تونن بگن
اونجا بهشت نبوده كه بخواد برا گول زدن مشكلي داشته باشه
من نظرم اينه كه شيطان از درگاه مقرب خدا رونده شد
چون قبلش عبادت مي كرد و با يه لغزش فاصله گرفت
كلا بهشت نبود ديگه............
من شنیدم دو نوع بهشت داریم ... بهشت شداد و ... بهشت برین.... شاید اون موقع تو بهشت شداد بودن... البته مطمئن نیستم..!!!
 

omid_008

عضو جدید
اتفاقا منم اين و پرسيدم
شيطان و ادم و حوا اصلا توي بهشت نبودن
توي يه باغ بودن كه اسمش رو نمي دونم ولي بچه هايي كه اگاهي دارن مي تونن بگن
اونجا بهشت نبوده كه بخواد برا گول زدن مشكلي داشته باشه
من نظرم اينه كه شيطان از درگاه مقرب خدا رونده شد
چون قبلش عبادت مي كرد و با يه لغزش فاصله گرفت
كلا بهشت نبود ديگه............

برده بودنشون اردو بیرون بهشت.همون جا گولشون زد:)فکر کنم حل شد دیگه.بیریم سراغ یه سوال دیگه.که اختلاف هابیل و قابیل سر چی بود:D
 

Similar threads

بالا