شیشه های کامپوزیتی

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
شیشه در اواخر قرن 18 میلادی وارد صنعت ساختمان شد و عملاً از اوایل قرن نوزدهم میلادی تولید انبوه و صنعتی این مصالح در اروپا شروع شد و از آن زمان به بعد استفاده از شیشه با قابهای فلزی جهت پوشش سبک نمایشگاهها، گلخانه ها و سایر فضاهای گسترده مورد توجه معماران قرار گرفت. در ایران اولین کارخانه صنعتی شیشه در کرج و در دروان رضاخان پهلوی به دستور وی احداث و به بهره برداری رسید. کلاً استفاده از مصالح مدرن در ساختمانها تحولی بود که از دوران قاجار آغاز شد و از نتایج سفرهای شاهان قاجار به اروپا و علاقمندی ایشان به احداث بناهای با شکوه در ایران به شمار میرود هر چند این اقدامات به پای خدمات معماری و شاهکارهای معماری دوران صفویه و خاندان شاه عباس اردبیلی نمیرسد، بناهایی که اصفهان امروزی را تبدیل به پایگاه فرهنگی خاورمیانه و چهان اسلام نموده است.
در دنیای کنونی جهت عملکرد بهتر شیشه ها و پنچره ها و کلاً روشنایی های ساختمانها مصالح و مواد مرکبی ساخته شده اند که بجای شیشه و یا در ترکیب با آن و همگام شیشه معمولی مورد استفاده قرار میگیرند. (البته تلق ها و شیشه های پلاستیکی تقویت شده و ضد گلوله و نفوذ مورد مصرف در شیشه خم ها و پوشش نور گیرهای سقفی و پاسیوها و ... را نیز میتوان جزو این بحث به شمار آورد).
نقاط ضعف شیشه های معمولی و سنتی عبارتند از: شکست آتی و وجود رئوس تیز در قطعات، عدم پایداری در کمترین تغییر شکلهای ناشی از نشست و زلزله، اتلاف قابل توجهی از انرژِی و حرارت، تبال صوت بالا، عبور اشعه مارواء بنفش عدم امکان کنترل نور.
امروزه با فیلمهایی از پلیمرها و یا مواد مرکب علاوه بر ایجاد امکان کنترل نور، از پراکندگی و شکنندگی قطعات شیشه و عبور اشعه فرابنفش تا 99 درصد جلوگیری میگردد.
محصول بعدی سایه پرده است این مورد عبارت است از یک نوع پرده شفاف کامپوزیتی برای کنترل انتقال ناخواسته حرارات و برودت، صوت و اشعه ماوراء بنفش با قابلیت خود تنظیمی، که قادر است دید را علیرغم این قابلیت ها حفظ نماید.
نوع دیگر از شیشه های کامپوزیتی ورق های بسیار شفاف و منعطف و مقاوم پلی کربنات است این ورقها تمامی خواص شیشه و گذر دهی مناسب نور را به همراه سایر مزایا از جمله سبکی (تا 85 درصد سبکتر از شیشه های معمولی هم ضخامت)، سهولت حمل و نقل و نصب، قابلیت بازیافت و مقاوم در برابر عبور صوت و حرارت را دارند و تنها ضعف آنها ذوب شدن بدون گسترش آتش در حریق هاست.
این موضوع در ایمن ساختن نماهای شیشه ای، بیش از پیش اهمیت خود را نشان میدهد.



منبع: کتاب کامپوزیت ها در صنعت ساختمان
تالیف: آقای مهندس تورج مهدی زاده و خانم مریم پنجعلی اصل
 

Similar threads

بالا