مجله دانشمند545
خاطره ای از سرتیپ دوم پرویز جعفری
ایشان خلبان بازنشسته نیروی هوایی هستند که در شهریور ماه 1355شب هنگام با جنگنده اف-4 موفق به رهگیری یک یوفو شدند.
خاطره ای برایتان تعریف می کنم که البته مربوط به دورانی است که هنوز خلبان های ما تجربه دوران جنگ را نداشتند.یک بار عملیات مشترکی با نیروهای آمریکایی داشتیم که محدود وسیعی از اقیانوس هند دریای عمان و خلیج فارس را در بر می گرفت من مامور عملیات شدم.پس از عملیات آمریکایی ها که می خواستند خودی نشان دهند از ما تقاضا کردد که با آنها در یک مسابقه تیراندازی و بمباران با مهمات واقعی شرکت کنیم آنها 2 گردان بودن و ما یک گردان گردان های آمریکایی از اروپا آمده بودند و البته هواپیماهای آنها اف-4 و اف-111 بود.خلاصه از نظر تجهیرات چیزی کم و کسر نداشتند.ما از شیراز عمل می کردیم.داور این مسابقه موقع اعلام امتیازات گفت آنقدر اختلاف امتیاز دو طرف بالا است که من ترجیح می دهم به جای اعلام نتایج فقط بگویم که ایرانی ها برنده شده اند.
در این رزمایش یک ابتکار هم به خرج دادیم.ناو هواپیما بر آمریکایی ها توسط 4 ناو جنگی دیگر اسکورت می شد و هر ناو جنگی هم توسط 4 ناوچه.به این ترتیب متوجه می شوید که چه پوششی داشتند.ما قبل از سرزدن سپیده صبح در تاریکی شب بنزین کافی گرفتیم و بلند شدیم تنها کسانی که از قبل ساعت حمله را می دانستند داورهایی بودند که در ناوهواپیما بر حضور داشتند ما تا آنجا که امکان داشت نزدیک به سطح آب پرواز می کردیم.به بچه ها گفتم فقط حواستان جمع باشد که از من پایین تر نیفتید چون اگر کمی پایینتر می افتادند داخل آب سقوط می کردند.در ارتفاع بالا هم توسط رادارها شناسایی می شدند به همه سپردم که کاملا خاموش و بی سر و صدا عمل کنند چون کوچکترین فرکانس رادیویی.آنها را هوشیار می کرد.به این ترتیب رسیدیم بالای سر آمرکایی ها و یکباره شیرجه کردیم.من عملیات را تقسیم کرده بودم.خودم و یکی دیگر از هواپیما ها رفتیم سراغ ناو اصلی هواپیما بر و بقیه هواپیما ها به ناوهای دیگر حمله کردند این جوری ما با 22 فروند هواپیما یعنی یک گردان طوری به آنها نزدیک شدیم که اصلا نتوانستند بفهمند.من این را گفتم برای اینکه بدانید خلبان ها ایرانی بی تردید آن موقع جزو زبده ترین خلبان های دنیا بودند و هنوز هم هستند.
منبع
خاطره ای از سرتیپ دوم پرویز جعفری
ایشان خلبان بازنشسته نیروی هوایی هستند که در شهریور ماه 1355شب هنگام با جنگنده اف-4 موفق به رهگیری یک یوفو شدند.
خاطره ای برایتان تعریف می کنم که البته مربوط به دورانی است که هنوز خلبان های ما تجربه دوران جنگ را نداشتند.یک بار عملیات مشترکی با نیروهای آمریکایی داشتیم که محدود وسیعی از اقیانوس هند دریای عمان و خلیج فارس را در بر می گرفت من مامور عملیات شدم.پس از عملیات آمریکایی ها که می خواستند خودی نشان دهند از ما تقاضا کردد که با آنها در یک مسابقه تیراندازی و بمباران با مهمات واقعی شرکت کنیم آنها 2 گردان بودن و ما یک گردان گردان های آمریکایی از اروپا آمده بودند و البته هواپیماهای آنها اف-4 و اف-111 بود.خلاصه از نظر تجهیرات چیزی کم و کسر نداشتند.ما از شیراز عمل می کردیم.داور این مسابقه موقع اعلام امتیازات گفت آنقدر اختلاف امتیاز دو طرف بالا است که من ترجیح می دهم به جای اعلام نتایج فقط بگویم که ایرانی ها برنده شده اند.
در این رزمایش یک ابتکار هم به خرج دادیم.ناو هواپیما بر آمریکایی ها توسط 4 ناو جنگی دیگر اسکورت می شد و هر ناو جنگی هم توسط 4 ناوچه.به این ترتیب متوجه می شوید که چه پوششی داشتند.ما قبل از سرزدن سپیده صبح در تاریکی شب بنزین کافی گرفتیم و بلند شدیم تنها کسانی که از قبل ساعت حمله را می دانستند داورهایی بودند که در ناوهواپیما بر حضور داشتند ما تا آنجا که امکان داشت نزدیک به سطح آب پرواز می کردیم.به بچه ها گفتم فقط حواستان جمع باشد که از من پایین تر نیفتید چون اگر کمی پایینتر می افتادند داخل آب سقوط می کردند.در ارتفاع بالا هم توسط رادارها شناسایی می شدند به همه سپردم که کاملا خاموش و بی سر و صدا عمل کنند چون کوچکترین فرکانس رادیویی.آنها را هوشیار می کرد.به این ترتیب رسیدیم بالای سر آمرکایی ها و یکباره شیرجه کردیم.من عملیات را تقسیم کرده بودم.خودم و یکی دیگر از هواپیما ها رفتیم سراغ ناو اصلی هواپیما بر و بقیه هواپیما ها به ناوهای دیگر حمله کردند این جوری ما با 22 فروند هواپیما یعنی یک گردان طوری به آنها نزدیک شدیم که اصلا نتوانستند بفهمند.من این را گفتم برای اینکه بدانید خلبان ها ایرانی بی تردید آن موقع جزو زبده ترین خلبان های دنیا بودند و هنوز هم هستند.
منبع