شدت مصرف انرژی در صنعت ایران بیش از چین و هند است!

M.Adhami

عضو جدید
کاربر ممتاز
شدت مصرف انرژی در صنعت ایران بیش از چین و هند است! بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که شدت مصرف انرژی در بخش صنعت ایران بر حسب ارزش افزوده بیش از این معیار در سطح جهان است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی صبا به نقل از خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بر این اساس شدت مصرف انرژی در بخش صنعت ایران بر حسب ارزش افزوده حدود 0.13 درصد در یک تن نفت خام بوده که این رقم در جهان 0.12 درصد برآورد شده است.
اما با مقایسه‌ای بین کشورهای مختلف می‌توان پی برد که شدت مصرف انرژی در بخش صنعت ایران از کشورهایی مانند ژاپن، چین، هند، آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، ایتالیا، سوئیس و نروژ بالاتر است.
ضعف عمده بخش صنعت ایران در زمینه مصرف بیش از حد و خارج از اصول انرژی زمانی آشکار می‌شود که در فهرست بالا به نام کشورهایی همچون چین و هند برمی‌خوریم که با وجود جمعیت میلیاردی و چندین برابر بودن صنایع آن‌ها نسبت به کشورمان، اما شدت مصرف انرژی در بخش صنعت این دو کشور از ایران کمتر است.
شدت مصرف انرژی در بخش صنعت در چین و هند به ترتیب 0.10 و 0.11 درصد محاسبه شده است.
از سوی دیگر شدت مصرف انرژی در بخش صنعت کشورمان از کشورهایی مانند روسیه، آفریقای جنوبی، کانادا و سوئد کمتر بوده و در همین حال شدت مصرف انرژی در بخش صنعت ایران تقریبا با ترکیه برابری می‌کند.
از سوی دیگر در میان کشورهای صنعتی دنیا روسیه از نظر معیار شدت مصرف انرژی در بخش صنعت خود حال و روز چندان خوشی نداشته و با رقم 0.25 درصد در یک تن نفت خام قرار گرفته است.
از سوی دیگر در میان کشورهای مورد بررسی نیز کمترین شدت مصرف انرژی مربوط به کشور سوئیس با 0.05 درصد است.
مصرف انرژی در بخش صنعت ایران از سال 1373 تا سال گذشته روند صعودی داشته، هرچند شدت مصرف انرژی در بخش صنعت ایران در مدت زمان یاد شده نزول پیدا کرده است.
همچنین مصرف انرژی در بخش صنعت ایران از حدود 120 میلیون شبکه نفت خام در سال 1373 به بیش از 400 میلیون بشکه در سال گذشته افزایش یافته است.
کارشناسان تاکید کرده‌اند که اکثر صنایع ایران مانند سیمان و فولاد از نظر مصرف انرژی وضعیت چندان قابل قبولی ندارد و این صنایع به نوسازی و بهسازی جدی نیاز دارند.
ایسنا۵ مرداد ۱۳۸۸ ۱۳:۴۲
 

Similar threads

بالا