[FONT="]سوپاپها و روش تنظیم آنها[/FONT]
[FONT="]قسمتی از قطعات تشکیل دهندۀ یک موتور که در کار آن نقش[/FONT][FONT="]فوق العاده ای دارد سوپاپها می باشند. اگر سوپاپها به طور صحیح و تنظیم آبندی باشند[/FONT][FONT="]در کشش و شتاب موتور تأثیر فراوانی خواهد داشت و همچنین اگر سوپاپهای دود زده و[/FONT][FONT="]نامیزان باشند از نیروی موتور کاسته می شده و در نتیجه سوپاپها را باید آب بندی[/FONT][FONT="]کرد.اصولآ در طراحی موتورها برای هر سیلندر موتور دو عدد از نوع سوپاپ دود و بنزین[/FONT][FONT="]ساخته می شده که به آنها سوپاپهای خروجی و ورودی نیز گفته می شود نتیجه اینکه[/FONT][FONT="]سوپاپها دریچه هایی هستند برای ورود هوا و[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]سوپاپها و مکانیزم حرکت[/FONT][FONT="]آنها[/FONT][FONT="]:
[/FONT][FONT="]قسمتی از قطعات تشکیل دهندۀ یک موتور که در کار آن نقش فوق العاده ای دارد[/FONT][FONT="]سوپاپها می باشند. اگر سوپاپها به طور صحیح و تنظیم آبندی باشند در کشش و شتاب[/FONT][FONT="]موتور تأثیر فراوانی خواهد داشت و همچنین اگر سوپاپهای دود زده و نامیزان باشند از[/FONT][FONT="]نیروی موتور کاسته می شده و در نتیجه سوپاپها را باید آب بندی کرد.اصولآ در طراحی[/FONT][FONT="]موتورها برای هر سیلندر موتور دو عدد از نوع سوپاپ دود و بنزین ساخته می شده که به[/FONT][FONT="]آنها سوپاپهای خروجی و ورودی نیز گفته می شود نتیجه اینکه سوپاپها دریچه هایی هستند[/FONT][FONT="]برای ورود هوا و بنزین و خروج دود ه باید بموقع باز و بسته شود[/FONT][FONT="]..
[/FONT][FONT="]گایت[/FONT][FONT="]سوپاپ[/FONT][FONT="]:
[/FONT][FONT="]محلی راکه ساق سوپاپ رفت و آمدمی کند گایت سوپاپ می گویند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]گایت[/FONT][FONT="]ها دو دسته اند[/FONT][FONT="]::
1) [/FONT][FONT="]آنهایی که قابل تعویض هستند وبا پرس جا زده می[/FONT][FONT="]شوند[/FONT][FONT="].
2) [/FONT][FONT="]یک نوع دیگر که با سرسیلندریک پارچه ریخته می شوند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]سیت[/FONT][FONT="]سوپاپ[/FONT][FONT="] :
[/FONT][FONT="]محلی که بشقابک سوپاپ روی آن می نشیند را سیت سوپاپ گویند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]سیتها[/FONT][FONT="]دو دسته اند[/FONT][FONT="]:
1) [/FONT][FONT="]آنهایی که قابل تعویض هستند[/FONT][FONT="].
2) [/FONT][FONT="]آنهایی که با سرسیلندریک[/FONT][FONT="]پارچه هستندو قابل تراش می باشند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]میل سوپاپ یا میل بادامک[/FONT][FONT="] :
[/FONT][FONT="]چون سوپاپ[/FONT][FONT="]ها بایستی به موقع مجرای ورود گاز و خروج دود را باز و بسته کنند و برای باز و بسته[/FONT][FONT="]شدن مجرای فوق سوپاپها به وسیلۀ میله ای که بر روی آن برجستگی یک بادامک وجود دارد[/FONT][FONT="]بالا رفته و به وسیلۀ فنر به حالت اولیه خود باز گشته و مجرا بسته می شود به این[/FONT][FONT="]معنی زمانی که میل سوپاپ می چرخد بادامکها را نیز با خود [/FONT][FONT="]م[/FONT][FONT="]ی چرخاند و نیز رابطه[/FONT][FONT="]سوپاپها را قرار می دهد و آنها را از جای خود بلند کرده و مجراها را باز می نماید[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]هر بابامک در هر دور گردش خود یکبار سوپاپ را باز می کند میل سوپاپ در قسمت داخلی[/FONT][FONT="]بلوک موتور به وسیلۀ تکیه گاه که بوش کفته می شود به موازات میل سوپاپ سوار می[/FONT][FONT="]شود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]روی میل سوپاپ حلقه ای دایره ای شکل وجود دارد که نسبت به مرکز محور میل[/FONT][FONT="]سوپاپ خارج از مرکز می باشد. این دایره خارج از به صورت بادامک در هنگام گردش میل[/FONT][FONT="]سوپاپ جهت حرکت در آوردن شیطانک پمپ بنزین به کار می رود و همچنین در محور میل[/FONT][FONT="]سوپاپ یک چرخ دنده مورب تراشیده شده است که برای به کار انداختن شیطانک پمپ روغن از[/FONT][FONT="]این چرخدنده استفاده می شود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]تعداد دور میل سوپاپ نصف دور میل لنگ می باشد یعنی[/FONT][FONT="]میل لنگ در موتورهای چهار زمانه دودور می چرخد ولی میل سوپاپ یک دور می چرخد وجنس[/FONT][FONT="]آن از آلیاژ چدن ریخته گری می باشد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]انواع سیستم سوپاپ[/FONT][FONT="]:
1) [/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ[/FONT][FONT="]ایستاده[/FONT][FONT="] ((L [/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="])).
2) [/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ مختلط[/FONT][FONT="] ((F [/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="]))
3) [/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ[/FONT][FONT="]معلق[/FONT][FONT="] ((I [/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="]))
4) [/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ ردفه[/FONT][FONT="] ((T [/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="])).
[/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ ایستاده یا[/FONT][FONT="] ((L [/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="]))
[/FONT][FONT="]این روش جدید ترین روش سیستم سوپاپ بوده که تمام سوپاپهای دود و گاز به[/FONT][FONT="]طور ایستاده در یک طرف بلوک سیلندر قرار داشته و به وسیلۀ فرمان گرفتن میل سوپاپ[/FONT][FONT="]کار می کند.در این روش به علت کوچک شدن محفطه احتراق و فرم خاص آن پر رشدن سیلندر[/FONT][FONT="]بهتر انجام می شود و راندمان حجمی موتور به 88درصد نیز میرسد در اینروش ورود گاز و[/FONT][FONT="]خروج دود به شکل[/FONT][FONT="] (L) [/FONT][FONT="]است[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ مختلط یا[/FONT][FONT="] (F[/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="]) :
[/FONT][FONT="]در این روش سوپاپ[/FONT][FONT="]گاز بهطور معلق و سوپاپ دود به طور ایستاده قرار می گیرد تا عمل پر شدن سیلندر به[/FONT][FONT="]علت نزولی جریان سوخت کنترل شود. خروج دود و گاز به صورت[/FONT][FONT="] (F) [/FONT][FONT="]شکل می[/FONT][FONT="]باشد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ معلق یا[/FONT][FONT="]( I[/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="]) :
[/FONT][FONT="]در این روش هر دو سوپاپ گاز و دود[/FONT][FONT="]درسیلندر قرار داشته و جهت خروج گاز و ورود دود در یک خط مستقیم به شکل[/FONT][FONT="] (I) [/FONT][FONT="]می باشد[/FONT][FONT="]که راندمان حجمی موتور 95 درصد میباشد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ ردیفه یا[/FONT][FONT="](T[/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="]) :
[/FONT][FONT="]این[/FONT][FONT="]روش که در موتور های قدیمی بکار میرود شامل دو میل بادامک است که با یکی سوپاپ دود[/FONT][FONT="]و با یکی سوپاپ گاز باز و بسته می شود. راندمان حجمی موتوردر سیستم سوپاپ ردیفه به[/FONT][FONT="]علت بد پرشدن سیلندر 75 درصد می باشد و خروج و ورود سوخت به شکل[/FONT][FONT="] (T) [/FONT][FONT="]میباشد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]نسبت حرکتی میل سوپاپ و میل لنگ[/FONT][FONT="]:
[/FONT][FONT="]نسبت حرکتی میل سوپاپ در موتور[/FONT][FONT="]های چهار زمانه با هر روشی که میل سوپاپ را به حرکت در آورد ((دنده ای ، زنزنجیری ،[/FONT][FONT="]تسمه ای)) باید سرعت ان نصف میل لنگ باشد.زیرا درهر دور میل لنگ یک کار انجام می[/FONT][FONT="]شودو در هر گردس میل سوپاپ یک بار سوپاپ گاز و یک بار سوپاپ دود در تمام سیلندرها[/FONT][FONT="]بازو بسته می شود بنابر این در سکل کامل موتور میل لنگ دو دور می چرخد و میل سوپاپ[/FONT][FONT="]فقط یک دور گردش می کند. میل سوپاپ علاوه بر فرمان دادن به سوپاپها پمپ روغن، دلکو[/FONT][FONT="]و پمپ بنزین رانیز به کار می اندازد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]لاستیک یا گایت سوپاپ[/FONT][FONT="] :
[/FONT][FONT="]لاستیک[/FONT][FONT="]حلقوی شکل است که در جداره داخلی یا خارجی آن حلقه فلزی به کار گذاشته شده ، به این[/FONT][FONT="]فنرلاستیک گایت سوپاپ گویند.که آن را بیشتر به صورت کاسه نمدی در آورده آست کار[/FONT][FONT="]اصلی آن جلوگیری از نفوذ روغن به محفظه انفجار است ومانند کلاهکی در بالای گایت[/FONT][FONT="]سوپاپ قرار می گیرد.ساق سوپاپ پس ازعبور از از وسط بوش سوپاپ ازمیان از لاستیک گایت[/FONT][FONT="]عبور کرده روغن میان سوپاپ را گرفته می شود و همچنین از نفوذ دود اگزوز به در پوش[/FONT][FONT="]سیلندر جلو گیری می نماید[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]
[/FONT]
[/FONT][FONT="]سوپاپها و مکانیزم حرکت[/FONT][FONT="]آنها[/FONT][FONT="]:
[/FONT][FONT="]قسمتی از قطعات تشکیل دهندۀ یک موتور که در کار آن نقش فوق العاده ای دارد[/FONT][FONT="]سوپاپها می باشند. اگر سوپاپها به طور صحیح و تنظیم آبندی باشند در کشش و شتاب[/FONT][FONT="]موتور تأثیر فراوانی خواهد داشت و همچنین اگر سوپاپهای دود زده و نامیزان باشند از[/FONT][FONT="]نیروی موتور کاسته می شده و در نتیجه سوپاپها را باید آب بندی کرد.اصولآ در طراحی[/FONT][FONT="]موتورها برای هر سیلندر موتور دو عدد از نوع سوپاپ دود و بنزین ساخته می شده که به[/FONT][FONT="]آنها سوپاپهای خروجی و ورودی نیز گفته می شود نتیجه اینکه سوپاپها دریچه هایی هستند[/FONT][FONT="]برای ورود هوا و بنزین و خروج دود ه باید بموقع باز و بسته شود[/FONT][FONT="]..
[/FONT][FONT="]گایت[/FONT][FONT="]سوپاپ[/FONT][FONT="]:
[/FONT][FONT="]محلی راکه ساق سوپاپ رفت و آمدمی کند گایت سوپاپ می گویند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]گایت[/FONT][FONT="]ها دو دسته اند[/FONT][FONT="]::
1) [/FONT][FONT="]آنهایی که قابل تعویض هستند وبا پرس جا زده می[/FONT][FONT="]شوند[/FONT][FONT="].
2) [/FONT][FONT="]یک نوع دیگر که با سرسیلندریک پارچه ریخته می شوند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]سیت[/FONT][FONT="]سوپاپ[/FONT][FONT="] :
[/FONT][FONT="]محلی که بشقابک سوپاپ روی آن می نشیند را سیت سوپاپ گویند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]سیتها[/FONT][FONT="]دو دسته اند[/FONT][FONT="]:
1) [/FONT][FONT="]آنهایی که قابل تعویض هستند[/FONT][FONT="].
2) [/FONT][FONT="]آنهایی که با سرسیلندریک[/FONT][FONT="]پارچه هستندو قابل تراش می باشند[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]میل سوپاپ یا میل بادامک[/FONT][FONT="] :
[/FONT][FONT="]چون سوپاپ[/FONT][FONT="]ها بایستی به موقع مجرای ورود گاز و خروج دود را باز و بسته کنند و برای باز و بسته[/FONT][FONT="]شدن مجرای فوق سوپاپها به وسیلۀ میله ای که بر روی آن برجستگی یک بادامک وجود دارد[/FONT][FONT="]بالا رفته و به وسیلۀ فنر به حالت اولیه خود باز گشته و مجرا بسته می شود به این[/FONT][FONT="]معنی زمانی که میل سوپاپ می چرخد بادامکها را نیز با خود [/FONT][FONT="]م[/FONT][FONT="]ی چرخاند و نیز رابطه[/FONT][FONT="]سوپاپها را قرار می دهد و آنها را از جای خود بلند کرده و مجراها را باز می نماید[/FONT][FONT="]. [/FONT][FONT="]هر بابامک در هر دور گردش خود یکبار سوپاپ را باز می کند میل سوپاپ در قسمت داخلی[/FONT][FONT="]بلوک موتور به وسیلۀ تکیه گاه که بوش کفته می شود به موازات میل سوپاپ سوار می[/FONT][FONT="]شود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]روی میل سوپاپ حلقه ای دایره ای شکل وجود دارد که نسبت به مرکز محور میل[/FONT][FONT="]سوپاپ خارج از مرکز می باشد. این دایره خارج از به صورت بادامک در هنگام گردش میل[/FONT][FONT="]سوپاپ جهت حرکت در آوردن شیطانک پمپ بنزین به کار می رود و همچنین در محور میل[/FONT][FONT="]سوپاپ یک چرخ دنده مورب تراشیده شده است که برای به کار انداختن شیطانک پمپ روغن از[/FONT][FONT="]این چرخدنده استفاده می شود[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]تعداد دور میل سوپاپ نصف دور میل لنگ می باشد یعنی[/FONT][FONT="]میل لنگ در موتورهای چهار زمانه دودور می چرخد ولی میل سوپاپ یک دور می چرخد وجنس[/FONT][FONT="]آن از آلیاژ چدن ریخته گری می باشد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]انواع سیستم سوپاپ[/FONT][FONT="]:
1) [/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ[/FONT][FONT="]ایستاده[/FONT][FONT="] ((L [/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="])).
2) [/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ مختلط[/FONT][FONT="] ((F [/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="]))
3) [/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ[/FONT][FONT="]معلق[/FONT][FONT="] ((I [/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="]))
4) [/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ ردفه[/FONT][FONT="] ((T [/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="])).
[/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ ایستاده یا[/FONT][FONT="] ((L [/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="]))
[/FONT][FONT="]این روش جدید ترین روش سیستم سوپاپ بوده که تمام سوپاپهای دود و گاز به[/FONT][FONT="]طور ایستاده در یک طرف بلوک سیلندر قرار داشته و به وسیلۀ فرمان گرفتن میل سوپاپ[/FONT][FONT="]کار می کند.در این روش به علت کوچک شدن محفطه احتراق و فرم خاص آن پر رشدن سیلندر[/FONT][FONT="]بهتر انجام می شود و راندمان حجمی موتور به 88درصد نیز میرسد در اینروش ورود گاز و[/FONT][FONT="]خروج دود به شکل[/FONT][FONT="] (L) [/FONT][FONT="]است[/FONT][FONT="]
[/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ مختلط یا[/FONT][FONT="] (F[/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="]) :
[/FONT][FONT="]در این روش سوپاپ[/FONT][FONT="]گاز بهطور معلق و سوپاپ دود به طور ایستاده قرار می گیرد تا عمل پر شدن سیلندر به[/FONT][FONT="]علت نزولی جریان سوخت کنترل شود. خروج دود و گاز به صورت[/FONT][FONT="] (F) [/FONT][FONT="]شکل می[/FONT][FONT="]باشد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ معلق یا[/FONT][FONT="]( I[/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="]) :
[/FONT][FONT="]در این روش هر دو سوپاپ گاز و دود[/FONT][FONT="]درسیلندر قرار داشته و جهت خروج گاز و ورود دود در یک خط مستقیم به شکل[/FONT][FONT="] (I) [/FONT][FONT="]می باشد[/FONT][FONT="]که راندمان حجمی موتور 95 درصد میباشد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]سیستم سوپاپ ردیفه یا[/FONT][FONT="](T[/FONT][FONT="]هد[/FONT][FONT="]) :
[/FONT][FONT="]این[/FONT][FONT="]روش که در موتور های قدیمی بکار میرود شامل دو میل بادامک است که با یکی سوپاپ دود[/FONT][FONT="]و با یکی سوپاپ گاز باز و بسته می شود. راندمان حجمی موتوردر سیستم سوپاپ ردیفه به[/FONT][FONT="]علت بد پرشدن سیلندر 75 درصد می باشد و خروج و ورود سوخت به شکل[/FONT][FONT="] (T) [/FONT][FONT="]میباشد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]نسبت حرکتی میل سوپاپ و میل لنگ[/FONT][FONT="]:
[/FONT][FONT="]نسبت حرکتی میل سوپاپ در موتور[/FONT][FONT="]های چهار زمانه با هر روشی که میل سوپاپ را به حرکت در آورد ((دنده ای ، زنزنجیری ،[/FONT][FONT="]تسمه ای)) باید سرعت ان نصف میل لنگ باشد.زیرا درهر دور میل لنگ یک کار انجام می[/FONT][FONT="]شودو در هر گردس میل سوپاپ یک بار سوپاپ گاز و یک بار سوپاپ دود در تمام سیلندرها[/FONT][FONT="]بازو بسته می شود بنابر این در سکل کامل موتور میل لنگ دو دور می چرخد و میل سوپاپ[/FONT][FONT="]فقط یک دور گردش می کند. میل سوپاپ علاوه بر فرمان دادن به سوپاپها پمپ روغن، دلکو[/FONT][FONT="]و پمپ بنزین رانیز به کار می اندازد[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]لاستیک یا گایت سوپاپ[/FONT][FONT="] :
[/FONT][FONT="]لاستیک[/FONT][FONT="]حلقوی شکل است که در جداره داخلی یا خارجی آن حلقه فلزی به کار گذاشته شده ، به این[/FONT][FONT="]فنرلاستیک گایت سوپاپ گویند.که آن را بیشتر به صورت کاسه نمدی در آورده آست کار[/FONT][FONT="]اصلی آن جلوگیری از نفوذ روغن به محفظه انفجار است ومانند کلاهکی در بالای گایت[/FONT][FONT="]سوپاپ قرار می گیرد.ساق سوپاپ پس ازعبور از از وسط بوش سوپاپ ازمیان از لاستیک گایت[/FONT][FONT="]عبور کرده روغن میان سوپاپ را گرفته می شود و همچنین از نفوذ دود اگزوز به در پوش[/FONT][FONT="]سیلندر جلو گیری می نماید[/FONT][FONT="].
[/FONT][FONT="]
[/FONT]
آخرین ویرایش: