سقط جنین و اختلال قاعدگی در کمین زنان شاغل شیفت‌های متغیر

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - پژوهشي
کد خبر: 92041911735
چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳



پژوهشی جدید نشان داد: زنان شاغلی که در شیفت‌های متغیر کار می‌کنند در معرض خطر بالایی برای وقوع سقط جنین، اختلالات قاعدگی و باروری قرار دارند.

به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه اصفهان، نتایج این پژوهش بر اساس مطالعه‌ای متا آنالیز از تمام تحقیقات منتشر شده در این زمینه از سال 1969 تا ژانویه 2013 حاصل شده است.

طی این پژوهش تاثیر برنامه‌های غیر استاندارد کاری زنان شاغل (شامل شیفت‌های شب و متغیر) با زنان غیر شاغل مورد مقایسه قرار گرفت.

این پژوهش که داده‌های مربوط به 119 هزار و 345 زن را دربرداشت نشان می‌دهد، زنان کارمند با شیفت‌های متغیر در مقایسه با سایر زنانی که شیفت‌های منظم کاری دارند در خطر 33 درصدی ابتلا به اختلالات قاعدگی و 80 درصدی اختلال بارداری قرار دارند.

زنانی که فقط در شیفت‌های شب کار می‌کردند خطر قابل توجهی از اختلال قاعدگی و مشکلات باردار شدن را نشان ندادند اما میزان بالایی از سقط جنین را داشتند و البته این در حالی است که این امر در زنانی که گاهی شیفت‌های شب کار می‌کردند گزارش نشد.

به گفته دکتر "Stocker" رابطه بین شیفت‌های کاری و پیامدهای منفی بارداری امری اثبات شده است اما هنوز رابطه علت و معلولی مورد تایید قرار نگرفته است؛ به عنوان یک شاخص می‌توان اختلال خواب ناشی از شیفت‌های کاری را با وقوع اختلالات بیولوژیک کوتاه و بلندمدت مرتبط دانست.

وی اظهار کرده است: توضیح محتمل برای کل نتایج این پژوهش اختلال در ریتم شبانه روزی است که می‌تواند عملکرد بیولوژیک ساعت ژنیتیکی بدن را تحت تاثیر قرار دهد؛ پیش از این نشان داده شده که ساعت طبیعی بدن با تغییر در عملکردهای بیولوژیک بدن مرتبط است.

انتهای پیام
 

Similar threads

بالا