گوش دادم این سخنرانی رو.
ولی توصیه م به ایشون اینه که جوری در مورد رشته ای که توش تخصص ندارن حرف نزن که دانش آموختگان و اساتید اون رشته به واسطه ی سخنان ایشون دچار بالارفتن فشارخون بشن!
والا بلا مباحثی که ایشون انقدر با هیجان در موردشون صحبت میکنه و ادعا میکنه که تا حالا در زمینه معماری در موردشون کار نشده رو من به عنوان یه لیسانسه ی ساده ی معماری بارها و بارها تو اون 4 سال از اساتید مختلف در سطوح علمی مختلف شنیدم و تو این فرصت کوتاه مقاله های مختلف، کتابهای مختلف در موردشون خوندم.
بنابراین برام خیلی عجیب و غیر قابل هضمه که ایشون مستقیم و غیر مستقیم میگن که رو این مسائل اصلااا کار نشده و باید رو این مسائل کار شه و ققط یه کتابی رو یه عربی در مورد هندسه ی معماری اسلامی نوشته و... !!!
مگر ایشون چقدر در زمینه ی معماری تخصص دارن و چقدر منابع این رشته رو مطالعه کردن؟!؟!؟ به نظرم ایشون یا مشخصا یه حوزه ی تخصصی رو برای خودشون انتخاب کنن و در اون مورد اطلاعات کامل و درست رو به مخاطبانشون انتقال بدن یا اگر میخوان در زمینه های مختلف مورد نیاز امروز مردم صحبت کنن، خیلی بیشتر دقت کنند و از نگاه یک مطلع، نه متخصص حرفهاشون رو بزنن.
حرفتون رو تا حدودی قبول دارم ولی فکر نمیکنم اصلا کاری شده باشه توی این زمینه.
اگر فرض کنیم که شده باشه، احتمالا فقط توی چندتا فصل از کتابای دانشگاهی صحبت شده و تمام.
وگرنه رهبری انقدر درباره معماری ساختمانها انتقاد نمیکردن.
این چه کار شدنی هست که ما یه ذره شو توی جامعه نمیبینیم؟!
البته فقط از اسلامی بودن خونه ها، رو به قبله نبودن سنگ توالت رو شاهد هستیم.
لطفا قبل از انتقاد کردن، یه نگاهی به جامعه بندازید...
جامعه ما هیچ چیزش اسلامی نیست... نه اقتصادش ، نه ورزشش، نه هیچ کدوم از علوم انسانی ای که داره تدریس میشه.
میگم میخام خونه ام اسلامی و ایرانی باشه، طرف فقط اوپن نبودن اشپزخونه به ذهنش میاد. تازه داره فوق لیسانس معماری هم میخونه...
کاشکی شما که کار کردید و اطلاعاتی دارید، میومدید و مردم عوام (از جمله بنده رو ) مطلع میکردید تا وقتی به نقشه کش میخایم درخواست یه نقشه خونه اسلامی بدیم، بتونیم به طرف بفهمونیم که منظورمون دیوار کشیدن رو اوپن آشپز خونه نیست فقط!!
به نظر بنده کلا دو نفر توی ایران از همه متخصص ها متخصص ترن!
میگیرید که کیا رو میگم
---------------------------------------------
امیدوارم روزی بیاد که گفتن «نمیدانم» و صحبت نکردن در مورد چیزهایی که «اطلاعات تخصصی» ازشون نداریم رو راحت بپذیریم.
سلام.
اولا که بنده جسارت نکردم بگم من خواصم و بقیه عوام! من گفتم ایشون تخصص ندارن تو این زمینه و واقعا ندارند.
در مورد خودم هم گفتم من به لیسانسه ی ساده ی معماری هستم. همین. ولی خب انصافاً بیشتر از شما و جسارتا آقای رائفی پور، حداقل پشت میز این رشته و پای درس و بحث اساتید این رشته نشستم البته اگه اول خدا قبول کنه و شما هم بپذیرید!
ثانیاً اینکه الان اوضاع معماری خانه ها و شهرسازی شهرها اسفباره رو همه می دونیم و باز هم ما بیسوادای معماری خونده و اساتیدمون بیشتز از غیر متخصصین.
ولـــــــــــی آقای رائفی پور طوری صحبت میکنن که منظور:
" اساتید و متخصصین این رشته اصلا تو یه عالم دیگه ای سیر میکنن و از این مشکلات اطلاعی ندارن یا دارند و به فکر نیستند و دانشجوهاشونم که از همه گاگول تر.
مطالعات و پروهشی صورت نگرفته و کتاب و مقاله ای چاپ نشده و... "!!
در صورتی که ابدا اینطوری نیست! این مشکلات رو اساتیدمون تو این 8 ترم حتی شاید بشه گفت بیشتر از اصل درس بهمون گوشزد میکنن.
مقاله ها و کتابها و جزوات مینویسن. یه سری به مجلات معماری بزنید حداقل.
برنامه های تلویزیونی که راجع بهش صحبت میکنن رو ببینید!
میخوام بگم بدونید که ایشون دارند اشتباه میکنن که به مردم القا می کنند که متخصصینِ خود امور از ایشون ناآگاه ترند!
ثالثا شما دیگه شدیدتر از آقای رائفی پور حمله نکنید دیگه!! هر فوق لیسانس معماری، فوق لیسانس معماری نیست که. احتمالا ایشون خییییلی دیگه بی سواد بودن.
ما 6 تا طرح پاس کردیم، معماری اسلامی، معماری معاصر، تنظیم شرایط محیطی، مبانی نظری معماری و... و واقعا جون کندیم و زحمت کشیدیم!
دیگه چندبار میخوان بهمون یاد بدن که توالت رو به قبله نباشه؟! بقیه ش رو چیزهای مهمتر از این نکته ی بسیـــــــار سخت وقت گذاشتیم. :|
نمونه میگم: ما برای اینکه چجوری عرصه ی خصوصی و عمومی رو به بهترین نحو از هم جدا کنیم، فقظ طی یه طرح مسکونی دانشجویی که وقت هم براش واقعا کمه، 5-6 بار با استاد کرکسیون میکنیم! حالا بررسی های اقلیمی و دید ساختمانها و قرارگیری اتاق خواب ها و... بماند.
[جدی میگم؛ یه بار برید سر کلاسهای این رشته تو یه دانشگاه خوب بنشینید.]
________________________________________________________________-
نکته مهم اینکه؛ حرفهایی که من زذم فقط در جایگاه دفاع بابت برخی حرف های ایشون بود و قصد تحلیل و بررسی مشکلات معماری و شهرسازی رو نداشتم.
مشکلات خرد و کلان فراوانی در این زمینه هست که ایشون هم خوب بهشون اشاره کردند و متخصصان این امر هم بیشتر و متخصصانه تر در پی رفع مشکلند.
ان شاءالله که بیداری صورت گرفته و مطالعات انجام شده به حل مشکلات ختم بشه و نسل های بعدی_هر چند نسلهای خیییلی بعد احتمالا_ از نتایجش بهره مند بشن. از ما که گذشت!
آی آی!
نفر دوم همیشه مواردی رو که توی دانشگاهها در قالب پایان نامه ها دفاع شده مطرح میکنه!(دوباره به جای انتقاد به حرف، به شخص انتقاد کردی!؟؟)
دفه آخرت باشه دربارش اینطوری حرف میزنی هااا
اول کلاسای درسشو بشین ببین بعد انتقاد کن ازش...
(البته انتقاد به نظریه های مرکزشون)
این حرفت منو یاد اون صحبتی که ازش برام فرستادی درباره تلگرام و شبکه های اجتماعی بود انداخت
خودش اول از همه گفت اینا چطوری دارن جاسوسی میکنن ، ولی نظرش درباره استفاده از اینترنت ، کلا صد و هشتاد درجه فرق میکنه.
یا نظرش درباره فلسفه و نظریه های دیگه...
تا کامل کسی رو نشناختی، اینطوری دربارش نگو برادر من! زشته!
مثلاً کدوم دانشگاهها و کدوم پایاننامهها؟
آی آی!
نفر دوم همیشه مواردی رو که توی دانشگاهها در قالب پایان نامه ها دفاع شده مطرح میکنه!(دوباره به جای انتقاد به حرف، به شخص انتقاد کردی!؟؟file:///C:\Users\mahdi\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image001.gif)
دفه آخرت باشه دربارش اینطوری حرف میزنی هااا
اول کلاسای درسشو بشین ببین بعد انتقاد کن ازش...
(البته انتقاد به نظریه های مرکزشون)
این حرفت منو یاد اون صحبتی که ازش برام فرستادی درباره تلگرام و شبکه های اجتماعی بود انداخت
تا کامل کسی رو نشناختی، اینطوری دربارش نگو برادر من! زشته!file:///C:\Users\mahdi\AppData\Local\Temp\msohtmlclip1\01\clip_image003.gif
دکترین ملی اقتصاد
دکترین ملی حسابداری
دکترین ملی سلامت
دکترین ملی انرژی
و...
داداش بحثش خیلی مفصله و به این راحتیا نمیشه راجبش به نتیجه رسید ، خیلی از موارد رعایت میشه و خیلی از موارد نه،مثلا یکی از مواردی که همواره مطرحه تو معماری مسکونی از نظر اسلامی ایرانی بحث خصوصی عمومی هستش که تا حدودی رعایت میشه(البته بستگی به ... داره)علیکم السلام
اگه واقعا کاری شده و شما بلدید، خب چرا یه چندتا نقشه خونه اسلامی نمیذارید تا ببینیم؟!
جدی میگم!
مثلا طبقه دوم خونه رو چطوری میشه اسلامی و ایرانی کرد؟
جای اتاق خواب ها، آشپزخونه ، حال و مهمون خونه!
ما که ندیدیم...
فقط این خونه های قدیمی که جلوی خونه شون یه سکو گذاشتن تا خستگی طرف در بره(که من خیلی دوست دارم این طرحو!)
طبقه دوم هم میشه اسلامی بشه آیا؟!
به شخصیت طرف انتقادی نکردم. به حرفهای غیر تخصصی شون انتقاد دارم. در ضمن به خودشونم گفتیم. شما کاسه داغتر از آش نشو
صحبتاشون رو بیشتر از شما شرکت کردم. از سال 83 در دانشگاه تهران تا الان. فقط یه نمونه میگم: چرا ایشون که اینهمه انتقاد دارن به بورس ایران وقتی رئیس شورای فقهی بورس ایشون رو دعوت به مناظره کردن، استجابت نکردن؟؟؟!!! فقط که نمیشه یه حرفی انداخت و فرار کرد.
از باب مقبولات شما بود که مورد استدلال قرار گرفت.
شما شناسوندی برا ما دیگه :
اقتصاد، حسابداری، سلامت، انرژی و سه نقطه
ما که ندیدیم غیر از ایشون کسیو که اینهمه دکترین ارائه کرده باشه.
حتما نابغه ان ولی قابل فهم و درک برای ما نیستن.
دکترین فلسفه ایشون که خیلی شاهکار بود که حتی کسی از حوزه ارزش قائل نشد که جواب ایشون رو "رسما" بده
لابد آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی و شاگرداشون از جواب دادن به فرمایشات ایشون راجع به فلسفه اسلامی عاجز بودن.
این انتقادایی که میکنید به درد نمیخوره. آدم باید بگه فلان حرفت توی فلان تزی که دادی ، به این دلیل اشکال داره..تناقضات حرفای ایشون با حرفای متخصصین ما رو به این نتیجه میرسونه!
صحبتهایی که شما گوش دادید ، کلاس درس نبوده، سخنرانی دانشگاهی بوده
درباره بورس هم بگم ، همین آقایی که رئیس شورای فقهی هستن، خودشون اومدن توی تلویزیون جلوی دوربین رسما گفتن "که الان چندماهه که شورا تشکیل نشده. اگرم حرفی زده میشه توی شورا ، کسی بهش عمل نمیکنه"(بگیر تحویل!)
عجب! یه بار میگی ایشون رئیس مرکزشونه و نتایج بررسی های مرکزشون رو میاد بیان میکنه. از این طرف میگی سخنرانی بوده کلاس درس نبوده!!!
این جواب ربطی به حرف من نداره
شما هم یه نگاهی به این بندازی بد نیست:
رئیس سازمان بورس هم حسن عباسی را به مناظره فراخواند
نظرشون هم درباره فلسفه ، دکترین نیست!
بعدم دعوا بین حکمت و فلسفه همیشه توی حوزه بوده. همین اقای مکارم یکیش! حرف جدیدی نیست که فقط به ایشون ایراد میگیرید...
خوبه همون حرف استادتونم بلد نیستی چی میگه! فکر میکنی بحث آیت الله وحید و مکارم با این آقا یکیه!
توصیه میکنم یه بار دیگه دقیق بخونی نظرات ایشون رو درباره فلسفه بعد با این دو آیت الله مقایسه کنی
اینارو من دیدم خیلی جالب بود. خوشحال میشم نظرت رو بگی دربارشون:
آیت الله العظمی وحید خراسانی : فلسفه کشکه
نظرات برخی از علما راجب به فلسفه
اگه مثلا آیت الله وحید حرفی میزنه، ایشون از باء بسم الله تا تاء تمت فلسفه رو خوندن. ایرادشونم در مقایسه با قرآن و روایات هست. استادتون چی یا مرکز بررسی شون چی؟ چند تا متخصص فلسفه و دین توی مرکزشون هستن در حد آیت الله وحید؟
ببین "دکترین" نظریه جدید نیست..
شما هم نگاهی به این بندازی بد نیست. شاید اگه در مقام مجادله نباشی بپذیری
[h=2]تعريف اصطلاح دكترين[/h]
مثلا برای "فرد گرایی" که جزو ابر ترند های آینده ای هست که قراره تا سال 2035 تا 2050 پیش بیاد در جهان
با بازی با اصطلاحات و لفاظی کار پیش نمیره! فردگرایی یعنی چی؟ مگه الان جامعه دچار فردگرایی نشده؟ شما که اینو میگی قبلش تعریفتو از فردگرایی بگو.
عجب پیش بینی ای!!! شما زنده ما هم زنده ببینیم سال 2035 ابرترند(!) فردگرایی چه جوری به منصه ظهور میرسه. باید یه چیزی رو بگیم که اگه یه نفر اهل اون علم شنید به حرف آدم نخنده
در ضمن من بحثم این نیست که این دو بزرگوار هر چی میگن ایراد داره و اشکال داره که شما نمونه برای من بیاری
من بحثم اینه که چرا توی رشته ای که تخصص نداریم و متخصصین این علم، به حرفمون میخندن و قبول ندارن و حتی دعوت به مناظره میکنن، صحبتی رو بکنیم که بعد توی قافیه ش بمونیم.
این انتقادایی که میکنید به درد نمیخوره. آدم باید بگه فلان حرفت توی فلان تزی که دادی ، به این دلیل اشکال داره..تناقضات حرفای ایشون با حرفای متخصصین ما رو به این نتیجه میرسونه!
یه حرف تخصصی بیار خب ببینیم دیگه!
الان چه حرفی رو توی سخنرانیشون زده که توی کلاساشونم همون حرفا باشه؟عجب! یه بار میگی ایشون رئیس مرکزشونه و نتایج بررسی های مرکزشون رو میاد بیان میکنه. از این طرف میگی سخنرانی بوده کلاس درس نبوده!!!
توی سخنرانی بیشتر انتقاد میکنه تا راهکار بده.
نظریه ها و دلایلشون رو باید توی کلاسای درسشون دید و قضاوت کرد برادر من!
این جواب ربطی به حرف من نداره
شما هم یه نگاهی به این بندازی بد نیست:
رئیس سازمان بورس هم حسن عباسی را به مناظره فراخواند
بله منم به حرف ایشون که اولش میومد بانک و بورس رو به مناظره میطلبید ، اشکال وارد میدونم. ولی الان معلوم شده که حرفش حق بوده.
من نزدیک به 14 ساعت نشستم کلاساشو گوش دادم (که تمام دلایل حرفاش درباره فلسفه و حکمت بود)خوبه همون حرف استادتونم بلد نیستی چی میگه! فکر میکنی بحث آیت الله وحید و مکارم با این آقا یکیه!
توصیه میکنم یه بار دیگه دقیق بخونی نظرات ایشون رو درباره فلسفه بعد با این دو آیت الله مقایسه کنی
اگه مثلا آیت الله وحید حرفی میزنه، ایشون از باء بسم الله تا تاء تمت فلسفه رو خوندن. ایرادشونم در مقایسه با قرآن و روایات هست. استادتون چی یا مرکز بررسی شون چی؟ چند تا متخصص فلسفه و دین توی مرکزشون هستن در حد آیت الله وحید؟
اینم میدونی که من پیش کی اصول عقاید خوندم(میخام بگم که مبانی فکریم توی اعتقاداتم همین مبانی فلسفی هست)
به خاطر همین نظر ایشون درباره فلسفه اصلا برام قابل حل نبود.
نشستم مناظره دوتا از شاگرداشو که درباره فلسفه و حکمت بود رو خوندم. (گرچه بعدا از روی سایت پاکش کردن چون طرفین نمیخاستن ادامه بدن)
به خاطر همین با طرفی که حکمت رو قبول داشت تلفنی(!) نشستم صحبت کردم.(طرف خودش دانشجوی فلسفه دانشگاه تهران بود و به دکتر نقد داشت که چرا این موارد رو به عوام میگه، ولی بازم طرفدار حکمت بود!)
تازه فهمیدم که منظور دکتر چیه.
اصلا این چیزی که شما فکر میکنید نیست !
پس خواهشا اون کلاساشو ببینید بعد اگه قضاوتی خواستید، بکنید!
شما چیزی رو که میخاستم برداشت نکردی.
دکترین هایی که اندیشکده ارائه میکنه، همون قواعد فقهی هست که توی فقه مطرح میکنن.
دکتر به خاطر همین میگه که نیاز دارن که علما فقه حکومتی رو بیشتر کار کنن. همون حرفی که رهبری میگه به خبرگان که برید کرسی های نظریه پردازی تشکیل بدید و این مسائل جدید رو حل کنید.
(من هرچی بگم، شما تا کلاساشو نبینی، متوجه نمیشی چی میگم.)
بنظرم این تعریف ملموستر و کاربردی تر هست:
دکترین چیست؟
با بازی با اصطلاحات و لفاظی کار پیش نمیره! فردگرایی یعنی چی؟ مگه الان جامعه دچار فردگرایی نشده؟ شما که اینو میگی قبلش تعریفتو از فردگرایی بگو.
عجب پیش بینی ای!!! شما زنده ما هم زنده ببینیم سال 2035 ابرترند(!) فردگرایی چه جوری به منصه ظهور میرسه. باید یه چیزی رو بگیم که اگه یه نفر اهل اون علم شنید به حرف آدم نخنده
بابا این پیشبینی مال بزرگترین آینده شناس آمریکاست
اینم نقشه ش:
http://toptrends.nowandnext.com/wp-content/uploads/2009/12/2010-trendsmapfinal1.png
اگه خوب نگاه کنی میبینی که اون خط سبز میخوره به "تفرد"
اگه من بلد نیستم اصطلاحات عجیب غریب بگم، دلیل نمیشه حرفم بی پایه و اساس داداش من!
در ضمن من بحثم این نیست که این دو بزرگوار هر چی میگن ایراد داره و اشکال داره که شما نمونه برای من بیاری
من نمونه آوردم که شما از دیدگاه فقهی و اسلامی بهشون نقد وارد کنی.
اصلا چیزی غیر از اسلام نیست.
همش نظر و استخراج علما از آیات و روایات هست. چیزی از خودش مطرح نکرده. به خاطر همین انقدر نظریات زیاد رو دارن در قالب دکترین (دکترین در تفکر شیعی، همون قاعده فقهی هست که باید توسط مراکز مطالعات استراتژیک در جامعه اجرا بشه) مطرح میکنن.
من بحثم اینه که چرا توی رشته ای که تخصص نداریم و متخصصین این علم، به حرفمون میخندن و قبول ندارن و حتی دعوت به مناظره میکنن، صحبتی رو بکنیم که بعد توی قافیه ش بمونیم.
حالا اگه گاهی یه حرفی میزنه شما گیر نده.
ولی کاشکی افرادی که انتقاد میکنن، میرفتن با خود طرف یا لااقل شاگردای طرف صحبت میکردن که مطمئن بشن که ایا واقعا نظرشون همین هست یا نه .(اینو خودت بهم یاد دادی!)
گوش دادم این سخنرانی رو.
ولی توصیه م به ایشون اینه که جوری در مورد رشته ای که توش تخصص ندارن حرف نزن که دانش آموختگان و اساتید اون رشته به واسطه ی سخنان ایشون دچار بالارفتن فشارخون بشن!
والا بلا مباحثی که ایشون انقدر با هیجان در موردشون صحبت میکنه و ادعا میکنه که تا حالا در زمینه معماری در موردشون کار نشده رو من به عنوان یه لیسانسه ی ساده ی معماری بارها و بارها تو اون 4 سال از اساتید مختلف در سطوح علمی مختلف شنیدم و تو این فرصت کوتاه مقاله های مختلف، کتابهای مختلف در موردشون خوندم.
بنابراین برام خیلی عجیب و غیر قابل هضمه که ایشون مستقیم و غیر مستقیم میگن که رو این مسائل اصلااا کار نشده و باید رو این مسائل کار شه و ققط یه کتابی رو یه عربی در مورد هندسه ی معماری اسلامی نوشته و... !!!
مگر ایشون چقدر در زمینه ی معماری تخصص دارن و چقدر منابع این رشته رو مطالعه کردن؟!؟!؟ به نظرم ایشون یا مشخصا یه حوزه ی تخصصی رو برای خودشون انتخاب کنن و در اون مورد اطلاعات کامل و درست رو به مخاطبانشون انتقال بدن یا اگر میخوان در زمینه های مختلف مورد نیاز امروز مردم صحبت کنن، خیلی بیشتر دقت کنند و از نگاه یک مطلع، نه متخصص حرفهاشون رو بزنن.
سلام.صحبتاشون رو بیشتر از شما شرکت کردم. از سال 83 در دانشگاه تهران تا الان. فقط یه نمونه میگم: چرا ایشون که اینهمه انتقاد دارن به بورس ایران وقتی رئیس شورای فقهی بورس ایشون رو دعوت به مناظره کردن، استجابت نکردن؟؟؟!!! فقط که نمیشه یه حرفی انداخت و فرار کرد.
شما باید اول مفهوم دکترین رو درک کنید.اگه فهمتون از این واژه اون لینکیه که در ادامه پست هاتون گذاشتید باید بگم که شدیدا غلطه.اصلا مفهوم دکترین رو نمیشه تو فارسی ترجمه کرد.آموزه معادل دکترینه؟این مثل همون فناوری میمونه که روبروی تکنولوژی گذاشتن و راهبردی که جلوی استراتژی قرار دادن و ....اقتصاد، حسابداری، سلامت، انرژی و سه نقطه
ما که ندیدیم غیر از ایشون کسیو که اینهمه دکترین ارائه کرده باشه.
حتما نابغه ان ولی قابل فهم و درک برای ما نیستن.
دکترین فلسفه ایشون که خیلی شاهکار بود که حتی کسی از حوزه ارزش قائل نشد که جواب ایشون رو "رسما" بده
لابد آیت الله جوادی آملی و آیت الله مصباح یزدی و شاگرداشون از جواب دادن به فرمایشات ایشون راجع به فلسفه اسلامی عاجز بودن.
سلام آقا ابولفضل.داداش بحثش خیلی مفصله و به این راحتیا نمیشه راجبش به نتیجه رسید ، خیلی از موارد رعایت میشه و خیلی از موارد نه،مثلا یکی از مواردی که همواره مطرحه تو معماری مسکونی از نظر اسلامی ایرانی بحث خصوصی عمومی هستش که تا حدودی رعایت میشه(البته بستگی به ... داره)
اما ازونور تو بحث نما و ...، آره مشخصا نمودی از معماری اسلامی ایرانی وجود نداره.یا اگه هست خیلی کمه.مگه همون چیزایی که از معماری اخیر مونده بواسطه اقلیم و ... (تو مسکونی رو میگم)
این فقط یکی دومورد از موارد بسیار تو این زمینه هستش.
معماری اقیانوسیه به عمق یک وجب ،بحث خیلی گسترده هست.ایده ها متفاوت و ...
به نتیجه رسیدن تو این مورد تو این شرایطی که معماری ما تحت هجمه قرار گرفته(بدلایل تکنولوژی و ... )سالها زمان میبره.
یه مثال ساده، یه زمانی خبری از تکنولوژیو کولرو سردکن و ... نبود،بادگیرهای ما بهمراه سیستمش چه کارها که نمیکرد. الان چی(؟!)کسی اونهمه فضارو صرف بادگیرو سیستمش میکنه؟
آره به نتیجه رسیدن تو این مورد تو این شرایطی که معماری ما تحت هجمه قرار گرفته(بدلایل تکنولوژی و ... )سالها زمان میبره.
اگه حتی بسیاری از معماران قدیم و جدید و یسری دانشجویان بشینن مدتها رو این موضوع کار کنن بازم روحساب اینکه ایده ها متفاوته و اینکه زمان دائما درحال تغییر و دگرگونی هست بهمرا ویژگیها و ... روزگار، بازم شاید نشه به نتیجه ای رسید که جامع باشه که مورد پذیرش همه باشه.مگه اینکه همه باسلایق و ایده های متفاوت فکری فلسفی اونو بپذیرن.
بشدت علاقه مندم رو این موضوع بحث های گسترده ای صورت بگیره،البته همونجور که گفتم نمیشه به نتیجه ای رسید که مورد پذیرش همه باشه اونم تو این شرایطی که 73 حزب دراومده! اما حداقل به یه نتیجه ای برای یه بازه زمانی خاص رسیده بشه و بعداز اون دوباره با نشستهای گسترده راجبش به نتایج مناسبتر رسید.یعنی هی رفرش بشه.
قبول دارید که آیت الله وحید ،از سه غول بزرگ سه جریان فلسفه اسلامی یعنی ابن سینا در فلسفه مشا و سهروردی در فلسفه اشراق و ملاصدار در اسفار اربعه ،بیشتر فلسفه رو نمیدونه که؟قبول دارید؟اگه مثلا آیت الله وحید حرفی میزنه، ایشون از باء بسم الله تا تاء تمت فلسفه رو خوندن. ایرادشونم در مقایسه با قرآن و روایات هست. استادتون چی یا مرکز بررسی شون چی؟چند تا متخصص فلسفه و دین توی مرکزشون هستن در حد آیت الله وحید؟
ابر ترند ریچارد واتسون یه پیش بینی نیست.یه ترند گذاریه.مشکل تفرد رو هم ایشون پیش بینی نکرده بلکه به عنوان یکی از مشکلات بزرگ دولت آمریکا در اون برهه رو نشون میده.با بازی با اصطلاحات و لفاظی کار پیش نمیره! فردگرایی یعنی چی؟ مگه الان جامعه دچار فردگرایی نشده؟ شما که اینو میگی قبلش تعریفتو از فردگرایی بگو.
عجب پیش بینی ای!!! شما زنده ما هم زنده ببینیم سال 2035 ابرترند(!) فردگرایی چه جوری به منصه ظهور میرسه. باید یه چیزی رو بگیم که اگه یه نفر اهل اون علم شنید به حرف آدم نخنده
مثلا همین دکتر حجت که دیگه جز متعهد هاشونه اون افتضاح مسجد(!)ولیعصر رو ببار نیاورد؟تازه اومده بود تو برنامه چالشی شبکه 5 (قبل عید...اسم برنامه یادم نیست) باد در قپ قپشون انداخته بودن که برای معماری اسلامی چه باید کرد و چه نباید کرد!...اونجا دوست داشتم میرفتم یقه مبارکشون رو میگرفتم و میگفتم که شما برید کانسپت عوام فریبانه به اصطلاح اسلامیتون رو ببافید برای یه بنای فوق ساختار شکن مسجد ولیعصر.
سلامم.خوب شد نرفتید یقه مبارکشون رو بگیرید ، چون اون بنده خدا طراح نبوده ! (عجولانه و جانب دارانه قضاوت نکنید)
بقیه مطالبی هم که فرمودید از قبیل تعریف دکترین و ... دقیقا عین مباحث استاد حسن عباسی هست و چیزی از خودتون نفرمودید و این مباحث رو زیاد با استاد کلنجار رفتیم و به نتیجه ای نرسیدیم و اینجا هم نخواهیم رسید.
موفق باشید
سلام ارمیا خانوم.
کلا این بحثی که بگیم شخصی در زمینه ای تخصص دارد که مدرک آکادمیک اون رشته رو پاس کرده باشه اشتباه بزرگیه.این نگاه جزمی امروز بیداد میکنه تو محیط آکادمیک.
در خیلی از موارد هم قضیه کاملا برعکسه.شما اگر در بیرون محیط آکادمیک در مورد در مورد شاخه ای از علم پژوهش کنید شاید به نتایج بهتری هم دست پیدا کنید.دلیلش هم اینه که حداقل از کانالیزه شدن و شستشوی مغزی جماعت متدولوژیست (عمده اساتید) بدور هستید و امکان آزاد اندیشی بیشتر براتون فراهمه.
منحصرا در این تاپیک که بحث معماریه(که من خوشحالم که تو تالار اسلام و قرآنه و نه معماری،چون اونجا وضع خیلی وخیمه و من زمانی بحث های زیادی مطرح کردم در اون تالار ولی مثل کوبیدن آب در هاونگ میمونه) ،کجای این 4 سالی که شما و ما ،معماری سق میزدیم یک کلمه از مبانی مفهومی این رشته حرف زدن؟دیگه خیلی هنر کردن 2 واحد مبانی نظری (نه مفهومی) اونم به طرز افتضاح گنجوندن وسط این واحد های.
اون شخصی که شما میگید تخصص ندارن ،حداقل یک استفاده کننده از فضا معماری هستند که.غیر از اینه؟
این داستان در همه زمینه ها وجود داره.پدر مردم رو با اقتصاد لیبرالی در میاریم و مردم رو زیر چرخ همین اقتصاد له میکنیم بعد اگه همین له شوندگان حرفی بزنن ،ما بگیم شما چه میفهمی آدام اسمیت و فریدمن و کینز و استیگلیتز و .... چین و کین؟اون اقتصاد نمیفهمه ولی له شدن و از بین رفتنش رو که میتونه فهم کنه.
چه کاری صورت گرفته تو معماری؟
مثلا همین دکتر حجت که دیگه جز متعهد هاشونه اون افتضاح مسجد(!)ولیعصر رو ببار نیاورد؟تازه اومده بود تو برنامه چالشی شبکه 5 (قبل عید...اسم برنامه یادم نیست) باد در قپ قپشون انداخته بودن که برای معماری اسلامی چه باید کرد و چه نباید کرد!...اونجا دوست داشتم میرفتم یقه مبارکشون رو میگرفتم و میگفتم که شما برید کانسپت عوام فریبانه به اصطلاح اسلامیتون رو ببافید برای یه بنای فوق ساختار شکن مسجد ولیعصر.
معماری کشور اسیر یه التقاط فوق پیشرفته شده .اگه کار میشد که این اتفاق نمیفتاد.شما یک درصد اساتید رو هم پیدا نمیگنید که همچین دغدغه ای رو داشته باشه.99 درصدشون اصلا قائل نیست که اسلام میتونه معماری هم داشته باشه.دلیلش اینه که متد زده و روش زده ان.
من و شما چند منبع رو مطالعه کردیم؟به جرات میتونم بگم 90 درصد فارغ التحصیلان این رشته 5 تا کتاب رو بطور کامل نخوندن.
خوب شد نرفتید یقه مبارکشون رو بگیرید ، چون اون بنده خدا طراح نبوده ! (عجولانه و جانب دارانه قضاوت نکنید)
بقیه مطالبی هم که فرمودید از قبیل تعریف دکترین و ... دقیقا عین مباحث استاد حسن عباسی هست و چیزی از خودتون نفرمودید و این مباحث رو زیاد با استاد کلنجار رفتیم و به نتیجه ای نرسیدیم و اینجا هم نخواهیم رسید.
موفق باشید
قبول دارید که آیت الله وحید ،از سه غول بزرگ سه جریان فلسفه اسلامی یعنی ابن سینا در فلسفه مشا و سهروردی در فلسفه اشراق و ملاصدار در اسفار اربعه ،بیشتر فلسفه رو نمیدونه که؟قبول دارید؟
چون ایشون رفتن فلسفه همین بزرگان رو خوندن دیگه.
حالا میدونید خود شخص ابن سینا که و دیگرانی که اولین بار این موارد رو پایه ریزی کردن ،به اصل متن یونانی فلسفه مراجعه نکردن و ترجمه عربی اون رو محور قرار دادن و مشکلاتی رو در انحراف فکر بوجود آوردن که تا همین الان ادامه داره؟
میدونید که فلسفه یعنی تبیین متافیزیک.در نگاه ارسطو یه فیزیک مطرحه و یک متافیزیک.میدانید که فوزیس (همون فیزیک) یونانی و در نگاه ارسطو ،به طبیعه در عربی ترجمه شده و و متاتا فوسیکا در همین نگاه ارسطو به مابعد الطبیعه ترجمعه شده؟
پس دو مفهوم پایه فلسفه که شناخت فلسفی به اونها تعلق میگیره در عربی به طبیعه و ما بعد الطبیعه ترجمه شده...حال اینکه منظور ارسطو از این دو مفهوم ،اونچیزی نیست که تو عربی ترجمه شده.
یعنی یه انحراف فکری که بقیه تولیدات فکری رو همین تلقی های اشتباه قرار گرفته.
بعد شما میگید آیت الله وحید از ب بسم الله تا ه فلسفه رو خوندن.آیت الله وحید نتایج و انتهای اون فلسفه رو مغایر خیلی از مباحثات آیات و روایات میدونن ولی اندیشکده میرن ببینن چرا این انحراف بوجود اومده.یعنی دیرین شناسی فهم و آرخیولوژی میکنن.تو همه حوزه ها.در اصل سر نخ تولید علم اصیل در دیرین شناسی خلاصه میشه.چون این مسئله وجود نداره و همه درگیر متد ها و روش ها شدن و امتناع فکری و حتی (مثل همین ابن سینا) انحطاط فکری پیدا کردن.بعد اگه یکی هم تولید علمی کنه میگن مگه میشه؟مگه داریم؟
مثل اون قضیه صلح و جنگ مولوی میشه.این بنده خدا چند سال پیشا تو یه دانشگاهی گفته بود صلح و جنگ مولوی اشتباهه.جنگ روبروی صلح قرار نمیگیره.یه استاد دانشگاهی اومده بود بهش گفته بود که این حرفی که تو میزنی درسته ها ولی بگو تو چطور فهمیدی.!!یعنی اگه یکی بفهمه باید بره دادگاه جواب پس بده.
ابر ترند ریچارد واتسون یه پیش بینی نیست.یه ترند گذاریه.مشکل تفرد رو هم ایشون پیش بینی نکرده بلکه به عنوان یکی از مشکلات بزرگ دولت آمریکا در اون برهه رو نشون میده.
من جای شما بودم از این نقشه استفاده میکردم.این چیزی که شما میگید مگه الان نیست دقیقا تو همون نقشه هست.
تفرد در زون 1 قرار گرفته.زون یک بازه زمان 2010 تا 2015 رو شامل میشه.یعنی تفرد الان مطرحه.بعد نشون میده در زون ها بعدی و مثلا 2035 تا 2050 این مساله تفرد چه مسائلی رو بوجود میاره.و همچنین در بازه زمانی های زودتر از سال 2035 که بطور کامل مطرح شده.
خوب تفسیر کنید برای خودتون.سمت راست جدول شاخه های مختلف رو بیان میکه که تحت تاثیر چه مواردی قرار میگیره و در زون های مختلف به چی می انجامه.
سلامم.نه بابا تند چیه.زبان نوشتاری احساسات گوینده رو انتقال نمیدهو گرنه من و شما و دوستمون تقریبا یه نحله فکری رو داریم.حالا انقدرام با دوست ما تند نشو...
بیشتر توضیح میدی؟
یعنی چی این مشکلات الان هست؟
مگه آینده و اتفاقات آینده رو پیشبینی نکرده؟