ستان قم فقط یک شهر زیارتی نیست!!؟؟؟!!!!!!!!!

daryanian

عضو جدید
کاربر ممتاز
اگر کسی به سمت استان قم سفر کند. همه به خیال این هستند که برای زیارت به استان قم رفته است. استان قم فقط یک شهر زیارتی نیست، بلکه مکان هایی برای گردشگری و تفریحی هم دارد. در استان قم جاذبه های طبیعی مثل: دریاچه نمک حوض سلطان، دریاچه نمک، کویر مسیله و جاذبه باستانی مثل: غار وشنوه، غار کـَهـَک، تیمچه بزرگ، کاروانسرای علی آباد، روستای جمیزقان، روستای نایه و …. وجود دارد.

جاذبه های طبیعی
دریاچه نمک حوض سلطان
دریاچه نمک حوض سلطان یا دریاچه شاهی ، فروافتادگی نامتقارنی با ۳۳۰ کیلومترمربع وسعت، در ۴۰ کیلومتری شمال شهرستان قم و در شمال باختری دریاچه نمک و ۸۵ کیلومتری جنوب تهران و در حاشیه بزرگراه تهران قم قرار دارد.
دریاچه نمک
دریاچه نمک از دیگر جاذبه های طبیعی استان به شمار می رود . این دریاچه بخشی از کویر نمک است که در شرق قم واقع شده و فقط زمستان ها آب دارد. حضور ورقه های نمک و برداشت آن که از اوایل تابستان در منطقه جنوبی این دریاچه آغاز می شود، دیدنی است .
کویر مسیله
وسعت کویر مسیله بیش از ده هزار هکتار می باشد و در حال حاضر قسمت های عمده آن پوشیده از درختان گز و تاغ می باشد و در حقیقت یکی از مراکز کویری جنگلی ایران محسوب می شوند بدلیل ارتفاع پایین دشت مذکور ( حدود ۸۰۰ متر از سطح دریا ) از سایر نقاط اطراف شیب ملایم دشت ها و ارتفاعات شهر قم و اراضی شمالی دشت مذکور به طرف دشت می باشد.

جاذبه های مذهبی
باغ گنبد سبز
در انتهای خیابان چهار مردان قم ؛ جنب گلزار شهدا و در بخش شرقی شهر، درون باغی کوچک موسوم به ” باغ گنبد سبز ” سه اثر تاریخی از قرن هشتم هجری به جای مانده است.
کوه خضر
در شش کیلومتری مرکز شهر قم کوهی وجود دارد که از فراز آن می‌توان همه شهر را با یک نگاه طی کرد. این کوه منسوب به حضرت خضر (ع) با قدمت سه هزار سال است.
مجموعه چهل اختران
این زیارتگاه در شهر قم قرار دارد و مدفن موسی مبرقع (ع) فرزند امام محمد تقی (ع) و امامزاد گان دیگر است.
مسجد اعظم
مسجد اعظم قم در کنار آستانه حضرت معصومه (س) و در سمت غرب آن قرار دارد. این مسجد به سعی و اهتمام حضرت آیت الله العظمی بروجردی ( ره ) بنا شد.
مسجد جامع عتیق
مسجد در استان قم و در شهر قم قرار دارد . در قرن سوم هجری ساخته شده است.
مسجد جمکران
مسجد مقدس جمکران در ۶ کیلومترى شهر مقدس قم واقع شده و همواره پذیراى زائرینى از نقاط مختلف ایران و جهان مى باشد.

جاذبه های باستانی
غار وشنوه
در ۶۰ کیلومتری قم در کوه اردهال چهار غار قرار دارد که در داخل یکی از آنها منبع عظیمی از آب وجود دارد. این آب از شکاف کوه سرازیر می شود و به صورت چشمه فوران می کند . این غار یکی از جاذبه های بسیار دیدنی استان قم به شمار می رود .
غار کـَهـَک
در ۳۰ کیلومتری جنوب قم واقع است و یکی از آثار طبیعی و باستانی استان به شمار می رود .
تیمچه بزرگ
تیمچه بزرگ بازار قم در سمت شمال راسته بازار نو، یکی ا ز سه تیمچه شهر قم است. این بنا از آثار ارزشمند هنر معماری دوران اسلامی ایران است که توسط هنرمند برجسته عصر ناصری ، استاد ” حسن قمی ” مشهور به ” معمار باشی ” در سال ۱۳۰۱ هـ . ق طراحی و اجرا شد.
روستای شهید پرور نویس
روستای شهید پرور نویس از روستا های قدیمی و کهن شهرستان قم می باشد.
کاروانسرای علی آباد
وقتی سیل راه کاروانسرای حوض سلطان را از میان برد، راه جدید تهران – قم ساخته شد و در کنار آن مجموعه ی علی آباد شکل گرفت.
روستای وشنوه
روستایی ییلاقی که یکی از زیباترین روستاهای ایران به شمار می رود و فندق آن از شهرت خاصی برخوردار است.
روستای نایه
این روستای ییلاقی در بخش خلجستان از دیگر روستاهای دیدنی استان قم و ایران محسوب می شود.
روستای جمیزقان
در بخش خلجستان در ۶۵ کیلومتری شمال غرب شهر قم در دره ای قرار دارد . رودخانه ” وزوا” از جنوب آن می گذرد وجود رودخانه ، کوه ها ، گردنه ، چشمه و پوشش گیاهی مناسب و داشتن آب و هوایی معتدل و خشک از خصوصیات جالب توجه این روستا به شمار می رود.
روستای اَوِل
از روستاهای ییلاقی با درختان خرم و آب وهوای مطبوع است که یکی از فضاهای طبیعی دلنشین را شکل می دهد.

جاذبه های فرهنگی
خانه ملاصدرا
ملاصدرا فیلسوف بزرگ قرن یازدهم هجری قمری است که فلسفه اشراق را به نهایت اوج خود رساند. خانه مسکونی وی در روستای کهک واقع شده و ساختمان آن به دوره صفویه مربوط می شود.
 

Similar threads

بالا