سال 2020 و روند پیشرفت خودرو...

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دنیای‌خودرو- مهندس بابک وفایی: در دهه 80 میلادی فیلمی با عنوان «بازگشت به آینده» ساخته شد که در آن تصویری از جهان در سال 2015 به نمایش در آمده بود که در آن خودرو‌ها در سال 2015 پرواز می‌کردند. هر چند هنوز تا سال 2015 بیش از سه سال زمان باقی است اما به طور قطع مطمئنیم خودرو‌ها آن زمان هنوز بر روی زمین راه خواهند رفت! البته بدون داشتن «ماشین زمان» هم می‌توان در مورد آینده خودرو‌های تولید شده حدس‌هایی زد. در ادامه 9 فناوری را بررسی خواهیم کرد که به احتمال فراوان در خودرو‌های سال 2020 به صورت فراگیر و یا شاید استاندارد نصب می‌شوند. بسیاری از این فناوری‌ها در حال حاضر نیز در صنعت خودروسازی به کار گرفته می‌شوند اما آنچه حائز اهمیت است فراگیر شدن آن‌ها است و احتمال می‌رود تا حدود یک دهه دیگر اکثر خودرو‌های تولیدی به این فناوری‌ها مجهز شوند. در این میان ایمنی و مصرف سوخت، مهمترین موضوع مورد بحث است اما در عصر ارتباطات، توانایی تماس با دنیای اینترنت از درون خودرو نیز یکی از موضوعات مهم موردنظر است.

ادامه دارد...
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سیستم‌های هشداردهنده تصادف

به احتمال زیاد خودرو‌ها تا یک دهه آینده به صورت خودکار راه نمی‌روند و هنوز هم باید راننده پشت فرمان باشد اما خودروها آنقدر هوشمند می‌شوند که رانندگی ایمن‌تری را به ارمغان بیاورند و جلوی بروز بسیاری از اتفاقات را بگیرند. در حال حاضر سیستم‌های ایمنی مختلفی در خودرو‌ها توسعه پیدا کرده است اما در میان آن‌ها سیستم واکنش پیش از تصادف سرآمد است. این سیستم که نخستین بار توسط دایملر بنز ابداع شد، با استفاده از رادار و سایر حسگرها، وقوع تصادف را تشخیص می‌دهد و این امر را به اطلاع راننده می‌رساند ضمن آنکه متناسب با آن، کمربند ایمنی را محکم‌تر می‌کند، زاویه صندلی را اصلاح می‌کند و به علاوه ترمز‌ها برای شرایط خطرناک احتمالی، با قدرت بیشتری عمل می‌کنند. در حال حاضر هیوندای و لکسوس نیز سیستم‌های مشابه را توسعه داده اند اما در آینده این سیستم بر روی خودرو‌های کلاس متوسط نیز نصب می‌شود.

 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دوربین‌های اطراف خودرو

در حال حاضر بسیاری از خودرو‌ها از دوربین‌های دید عقب برای زمان پارک خودرو بهره‌مند هستند اما مطابق قوانین آمریکا تمامی خودرو‌های عرضه شده در این کشور در سال 2014 باید از این فناوری استفاده کنند. در حال حاضر برای خودرو‌های دارای صفحه نمایشگر داخلی، قیمت این دوربین‌ها در حدود 50 دلار است و برای خودرو‌های فاقد صفحه نمایشگر در حدود 200 دلار، هر چند در سال 2020 این قیمت‌ها شکسته خواهد شد. به علاوه فناوری‌های کمکی مانند سیستم‌هایی که متناسب با چرخش فرمان، مسیر صحیح را از طریق خطوطی بر روی صفحه نمایگر نشان می‌دهند نیز در آینده به یک استاندارد تبدیل می‌شوند. در نهایت دوربین‌های نقاط کور خودرو است که در شرایط خاص، وجود خودرویی دیگر در این نقاط را برای راننده نمایش می‌دهد. با ارزان‌شدن این فناوری‌ها، در آینده شاهد فراگیر شدن آن‌ها خواهیم بود.

 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
دید در شب و سیستم تشخیص عابر پیاده

ولوو سیستمی را بر روی S60 خود نصب کرده است که در صورت تشخیص وجود عابر در جلوی خودرو در صورتی که سرعت وسیله نقلیه پایین باشد، به صورت خودکار خودرو را متوقف می‌کند. در کنار این سیستم، دوربین‌های دید در شب نیز در حال حاضر بر روی محصولات رده بالای بنز و ب‌ام‌و نصب می‌شوند. این دوربین‌ها کمک می‌کنند در تاریکی شب راننده تصاویر اجسامی را ببیند که نور چراغ‌ها توانایی روشن کردن آن‌ها را ندارد و به این ترتیب از برخورد با عابرین، اجسام و حیوانات در شب جلوگیری می‌شود. قیمت این سیستم‌ها کمی بالا است. در حال حاضر ولوو برای سیستم حرکت بین خطوط و تشخیص عابر پیاده، 2100 دلار اضافه‌تر از خریدار می‌گیرد و ب‌ام‌و نیز برای سیستم دید در شب و تشخیص عابر پیاده بیش از 2600 دلار دریافت می‌کند. در سال 2020 این فناوری‌ها ارزان‌تر و فراگیرتر می‌شوند تا آنجا که خودرو‌های کلاس متوسط هم می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.


 

3ctor

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام علیکم و رحمه الله ... خدا نصیب کند انشالله با دوستان با این ماشین ها بریم شمال....:D
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
کروز کنترل هوشمند

سیستم کروز کنترل هوشمند در حقیقت شکل تکامل یافته کروز کنترل‌های سنتی است که می‌تواند خود را با شرایط ترافیک تطبیق دهد. در این سیستم با استفاده از رادار، محیط جلوی خودرو اسکن می‌شود و در صورتی که خودروی جلویی از سرعت خود کم کند، این سیستم فرمان کاهش سرعت و یا حتی توقف را برای خودرو صادر می‌کند. تا چندی پیش این سیستم تنها در خودرو‌های گران قیمتی چون بنز، ب‌ام‌و و آئودی نصب می‌شد و بیش از 2000 دلار قیمت داشت اما در حال حاضر خودرو‌های متوسطی چون فورد تاروس و تویوتا پرادو هم با حدود 1000 دلار به این سیستم تجهیز می‌شوند. در آینده این سیستم بر روی خودرو‌های کلاس متوسط به عنوان یک آپشن ارزان قیمت نصب خواهد شد.


 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سیستم ارتباط میان خودرو‌ها

اگر خودرو‌ها بتوانند با یکدیگر صحبت کنند جلوی بسیاری از تصادفات گرفته خواهد شد چرا که خودروی شما پیش از رسیدن به یک چهار‌راه می‌داند یک خودرو با عبور از چراغ قرمز، مسیر تقاطع را مسدود کرده است و یا ‌در اتوبان خودرو می‌داند 200 متر جلوتر یکی از خودرو‌ها به شدت ترمز کرده است. این سیستم در حال حاضر مراحل نهایی آزمایش را طی می‌کند و فورد یکی از پیشگامان آن است. احتمالاً تا پایان این دهه، این فناوری به صورت آپشن عرضه خواهد شد ولی برای عرضه عمومی آن نمی‌توان با اطمینان سخن گفت چرا که هنوز قیمت نهایی آن مشخص نیست ضمن آنکه باید خودروسازان بیشتری به این گروه بپیوندند تا کارکرد این سیستم دقیق‌تر باشد.


 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سیستم‌های ارتباطی بهتر در خودرو‌ها

خودروسازان به شدت در حال تلاش برای ایجاد فناوری‌هایی هستند که امکان ارتباط با خارج از خودرو را فراهم کند. این سیستم‌ها باید بتوانند به اینترنت متصل شوند و از این طریق راننده می‌تواند به ایمیل خود دست پیدا کند و یا به گستره وسیعی از آهنگ‌های موجود در اینترنت گوش دهد. پیش‌بینی می‌شود قابلیت اتصال گوشی تلفن همراه از طریق بلوتوث به سیستم صوتی خودرو در سال 2020 به صورت استاندارد نصب شود که از طریق آن برقراری تماس، خواند پیامک‌ها و بسیاری از امور دیگر میسر خواهد بود. به علاوه در زمینه سیستم فرامین صوتی نیز پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده است و تا یک دهه آینده این سیستم عمومیت پیدا می‌کند. در حال حاضر فورد سیستم ارتباطی Sync خود را بر روی مدل‌های ادج و فوکوس با قیمت 1000 دلار به فروش می‌رساند که در آینده قطعاً بسیار ارزان‌تر خواهد بود.

 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سیستم‌های کاهنده مصرف انرژی

براساس قانونی که چندی قبل در آمریکا تصویب شد تمامی شرکت‌های خودروسازی موظفند مصرف سوخت خودرو‌های خود را تا سال 2025 به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش دهند. این کاهش هر چند از دید خریداران مثبت است اما چالش بزرگی را بر سر راه شرکت‌های خودروسازی قرار داده است. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند برای دستیابی به کاهش سوخت مدنظر این قانون، تمامی خودرو‌ها ناچارند به سطحی از فناوری هیبرید مجهز شوند. به این منظور استفاده از ترمز‌هایی که می‌تواند انرژی را در هنگام ترمزگیری جمع‌آوری کند به احتمال فراوان به یک استاندارد تبدیل می‌شود. به علاوه استفاده از سیستم هوشمند خاموش کردن خودرو در زمان توقف نیز به احتمال فراوان به صورت استاندارد در‌می‌آید. این سیستم تا چندی پیش تنها بر روی خودرو‌های هیبرید نصب می‌شد اما در حال حاضر برخی از شرکت‌ها از جمله فورد و سیتروئن، این سیستم را بر روی خودرو‌های بنزینی خود نیز ارائه می‌دهند. پیش‌بینی می‌شود با این تمهیدات، مصرف سوخت در حدود 10درصد کاهش پیدا کند.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
موتورهای کاراتر

صنعت خودروسازی برای کاهش مصرف سوخت به سمت افزایش کارآیی موتورهای تولیدی خود حرکت کرده و در این راستا کاهش حجم موتور یکی از مهمترین راهکار‌ها است. برای جبران این کاهش حجم استفاده از سیستم‌های پرخوران مانند سوپر‌شارژر و به ویژه توربوشارژر و بهره‌گیری از سیستم تزریق مستقیم سوخت، راهکاری است که برای جبران این کاهش حجم در پیش گرفته شده است. موتور جدید یک لیتری سه سیلندر EcoBoost فورد 20درصد مصرف سوخت پایین‌تری نسبت به موتور چهار سیلندر قبلی با قدرت برابر دارد. این رویه‌ای است که از سوی سایر شرکت‌ها نیز پیگیری شده است و نمونه آن را می‌توان در موتور دو سیلندر دیزل فیات 500 دید.به علاوه همان‌گونه که گفته شد، بسیاری از خودرو‌ها در آینده به سطحی از فناوری هیبرید مجهز می‌شوند. به عنوان نمونه بیوک لاکراس، باتری‌های لیتیوم یون را به همراه سیستم بازیابی انرژی ترمز برای شروع حرکت خودرو با موترو‌های کوچک الکتریکی به کار گرفته است.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
مواد سبک‌تر در بدنه

یکی از راهکار‌های کاهش مصرف سوخت، کاهش وزن خودرو است. استفاده از فولاد‌های با مقاومت بالا و آلومینیوم همچنان در آینده نیز وجود خواهد داشت اما استفاده از فیبرکربن و سایر مواد کامپوزیت رو به گسترش است و در آینده با کاهش قیمت فیبرکربن، استفاده از این ماده به شدت افزایش خواهد یافت. در این زمینه شیوه‌های جدید و ارزان‌تری برای تولید قطعات فیبر‌کربن در حال شکل‌گیری است که تا پایان این دهه به احتمال فراوان فراگیر می‌شوند. بهره‌گیری از فیبرکربن در بدنه خودرو‌ها می‌تواند تا 7درصد مصرف سوخت را کاهش دهد. در شماره آینده به بررسی چگونگی کارکرد دیفرنسیال خواهیم پرداخت. دیفرنسیال چگونه در زمان پیچیدن خودرو، دور چرخ‌ها را متناسب با دایره پیچ تنظیم می‌کند. قفل دیفرنسیال چیست و چگونه می‌تواند در شرایط آفرود به یاری راننده بیاید. در شماره آینده به این سوالات و بسیاری از سوالات دیگر پاسخ خواهیم داد.
 

سروش7

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سلام علیکم و رحمه الله ... خدا نصیب کند انشالله با دوستان با این ماشین ها بریم شمال....:D

ایشالا..
اونروز زیاد دور نیس به نظر من با سرعت پیشرفت تکنولوژی مخصوصا در عرصه خودرو حتی خیلی زود تر از2020بشر به این موارد دست پیدا خواهد کرد
 

Similar threads

بالا