سئوال

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
من نمیدونم دلیل اینکه دیه تو ماه های حرام دو برابر میشه چیه؟
البته میدونم که تو قرآن اومده ولی دلیلش منو قانعم نمیکنه.
اینم نمیتونم قبول بکنم که برای تنبیه و یا دوری از دعوا و ایناست . چون این جور مسائل بلاخره پیش میاد. حداقل تصادف که هست و نمیشه جلوشو گرفت. بنابراین برام یکم ثقیل هست که اینو قبول کنم. مخصوصا تو قضیه تصادفات خودرو تو این ماهها.
لطفآ اگر در این مورد دلائلی دارید که قانعم بکنه بهم بگید. ممنون.
 
آخرین ویرایش:

hamed6336

عضو جدید
سلام


اگه اشتباه نکنم به دلیل اینکه ریختن خون در این 2 ماه حرام است.البته این 2 ماه ماه محرم وصفر است


ماه رمضان دیه و بقیه مسائل تغیری نمیکند


موفق باشید
 
  • Like
واکنش ها: ayja

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام


اگه اشتباه نکنم به دلیل اینکه ریختن خون در این 2 ماه حرام است.البته این 2 ماه ماه محرم وصفر است


ماه رمضان دیه و بقیه مسائل تغیری نمیکند


موفق باشید
از راهنمائیتون سپاسگزارم. منم متوجه شدم و متن تاپیک رو ویرایش نمودم.
در هر حال اگه دلائلی ارائه فرمائید تا بتونه انسان رو قانع کنه خیلی ممنون میشم. خصوصا تو تصادفات رانندگی که واقعا در بیشتر مواقع اختیارش از دست انسان خارج هست.
 

Sarp

مدیر بازنشسته
اصلا چرا حرامه تو این ماهها خون ریختن ؟
 
  • Like
واکنش ها: ayja

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
اصلا چرا حرامه تو این ماهها خون ریختن ؟
مشکل منم همیه. من خودم هیچوقت حالیم نیست که ماه چندمه و چیه. حالا باید مدام حواسمو جمع بکنم که ببینم کدوم ماهه و از خونه بیرون نیام تا مبادا خطایی ازم سر بزنه و دو طرفه جریمه بشم.
اصولآ چرا باید ماهها باهم تفاوت داشته باشتد و اینکه من تغاص ماههای عربی رو بدهم در حالی که ماههای من ماههای ایرانی است و من عرب هم نیستم.
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
چهار ماه رجب، محرم، ذیقعده و ذیحجه ماه های حرام شناخته می شوند ...
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
چهار ماه رجب، محرم، ذیقعده و ذیحجه ماه های حرام شناخته می شوند ...
حرام شده برای اینکه مسلمانها جنگ نکنند خوب.
حالا این کار چه ربطی داره به اینکه من با ماشین تصادف بکنم و دوبرابر دیه بدم. یا مواردی در این خصوص.
در ضمن من خواهش کردم که دلیل بیارید تا بتونیم این موضوع را به خودمون بقبولانیم که اگه خطایی کردیم جریمش دو برابر میشه و چرا؟
 

آرش داوودی

عضو جدید
یکی از عوامل تشدید مجازات در اسلام، مکان و زمان جرم است؛ چنانچه جرمی در مکه مکرمه رخ دهد، مجازات، به علت قداست مکان مکه مکرمه، شدیدتر است. همچنین مجازات در ماه های حرام (ذی قعده، ذی حجه، محرم و رجب)، به علت قداست آنها، بیشتر است.(1)
این نوع مجازات، به خوبی نشان می دهد که اهمیت جرم، تنها مربوط به جنبه ذاتی آن نیست؛ بلکه خصوصیات زمانی و مکانی، کاملاً در آن موثر است.
از سوی دیگر، بدیهی است که اگر کسی حرمت اماکن و زمان های مقدس را نگه نداشت، مشخص می شود که روح طغیان گری و جسارت او بیشتر است و چنین فردی، ضرر و خطرش برای جامعه، بیشتر است.
در آیات متعددی از قرآن کریم، به مسئله حرمت و قداست این چهار ماه، پرداخته شده است. به نمونه های زیر توجه کنید:
«در این چهار ماه، جنگ نکنید؛ امّا اگر به شما تعدّی شد، حق مقابله به مثل برایتان محفوظ است».(2)
«حرمت و پاسداشتِ این چهار ماه را با حلال دانستن خشونت و جنگ، از بین نبرید».(3)
«اساسِ احترام و عظمت این چهار ماه، منشأ الهی داشته، از اراده او برخاسته است».(4)
«اگر توصیه هایی را که گفته شد، رعایت نکنید، در واقع، به خودتان ظلم کرده اید».(5)
صرف نظر از سایر مفاهیمی که در این آیات وجود دارد، منظور واقعی این آیات، آن است که بشر را متوجه حرمت و عظمتِ زمان (در قالب این چند ماه) کرده، به او بگوید که فایده این ارج گذاری ها، به خودت برمی گردد. علاوه بر این، همان طور که حفظ حریم ها، شایسته قدردانی و ثواب است، طغیان گری ها و هنجارشکنی ها هم، مجازات در پی دارد.

حکمت ها و عوامل حکم

1. اراده انسان بر کردارش اثر می گذارد. خود اراده نیز از ذهنیت ها تبعیت کرده، اثرپذیری می کند. وقتی این تفکر در جامعه حاکم باشد که قتل، حرام و مستحق مجازات (دیه) است، دیگر به این زودی ها، به حریم خون و حیاتِ انسان ها، تعرض نمی شود و اکثریت افراد تلاش می کنند تا خویشتن داری کنند و متعرض جان و حیات دیگران نشوند. حال اگر این ذهنیت و تفکر، شدت بیشتری پیدا کند و افراد دریابند که در بعضی زمان ها - مثل چهار ماه حرام - و در برخی مکان ها - مثل مکه - این مجازات، تشدید می شود، خود به خود، اراده ها بیشتر کنترل می شود و سعی مضاعفی در خویشتن داری و رعایت احتیاط می شود. بنابراین، شدت حکم دیه در ماه های حرام، موجب تشدید مراقبت های روانی شده، با ایجاد تعادل ذهنی، روانی و کرداری، آمار قتل، جنایت، دعوا و بی احتیاطی، کاهش می یابد. بنابراین، حکم دیه، به اهرمی بازدارنده در برابر غضب ها، خطاها و هنجارشکنی ها تبدیل می شود.
 

آیتای_AYTAY

عضو جدید
کاربر ممتاز
البته تا جایی که من شنیدم 2 برابر نمیشه. به اندازه یک سوم دیه بهش اضافه میشه.
بعد هم تصادف هم فوت باید تو یه ماه حرام باشه. یعنی اگه تو ماه غیر حرام مجروح بشه ولی تو ماه حرام فوت کنه، به دیه دیگه اضافه نمیشه
 
  • Like
واکنش ها: ayja

paeeizan

اخراجی موقت
شايد تو اين 4 ماه كم ادم مي ميره .... بخاطر جبران خسارت ديه رو 2 برابر ميكنن كه مصافا حساب بشه ..
.
.
.
.
شوخي كردم...
شايد بخاطر اينكه تو اين 4 ماه انسان بيشتر ميتونه به خدا نزديكتر ميشه ....
 
  • Like
واکنش ها: ayja

lars_manson2002

عضو جدید
کاربر ممتاز
والا اصل این موضوع برمیگرده به عصر جاهلیت, حالا چرا این موضوع تو اسلام سنت شده نمیدونم اما تو کتاب تاریخی " عایشه همسر رسول الله " ذکر شده که از اونجایی که قتل و غارت زیاد کاروانها و بازرگانها توسط راهزنها باعث شده بود تا عملا تجارت نابود بشه و مواد اولیه به دست مردم (که شامل قبایل معروف و بازاری ها و حتی خود راهزنها میشد) نرسه, اومدن توافق کردن دو ماه از سال رو حرام اعلام کردند. یعنی تو این دو ماه کسی حق نداره به کاروانی حمله بکنه و یا کسی رو بکشه تا تجارت نمیره و تداوم داشته باشه و اگه کسی که خلاف این قانون رو انجام میداد دو برابر تنبیه میشدو مثلا اگه کسی رو میکشت هم خودش رو میکشتن هم یکی از فامیلهاش رو. این قانون به حدی جدی اجرا میشد که حتی شمشیرزنهای ماهر و سبیل کلفت هم میترسیدن خلاف بکنن تو اون ماهها.
 
  • Like
واکنش ها: ayja

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
والا اصل این موضوع برمیگرده به عصر جاهلیت, حالا چرا این موضوع تو اسلام سنت شده نمیدونم اما تو کتاب تاریخی " عایشه همسر رسول الله " ذکر شده که از اونجایی که قتل و غارت زیاد کاروانها و بازرگانها توسط راهزنها باعث شده بود تا عملا تجارت نابود بشه و مواد اولیه به دست مردم (که شامل قبایل معروف و بازاری ها و حتی خود راهزنها میشد) نرسه, اومدن توافق کردن دو ماه از سال رو حرام اعلام کردند. یعنی تو این دو ماه کسی حق نداره به کاروانی حمله بکنه و یا کسی رو بکشه تا تجارت نمیره و تداوم داشته باشه و اگه کسی که خلاف این قانون رو انجام میداد دو برابر تنبیه میشدو مثلا اگه کسی رو میکشت هم خودش رو میکشتن هم یکی از فامیلهاش رو. این قانون به حدی جدی اجرا میشد که حتی شمشیرزنهای ماهر و سبیل کلفت هم میترسیدن خلاف بکنن تو اون ماهها.
و ما هم عینا از آنها طبعیت میکنیم.چرا؟
چون به اندازه انسانهای صدر اسلام میفهمیم. درسته؟
 

ITDeveloper

عضو جدید
کاربر ممتاز
من نمیدونم دلیل اینکه دیه تو ماه های حرام دو برابر میشه چیه؟
البته میدونم که تو قرآن اومده ولی دلیلش منو قانعم نمیکنه.
اینم نمیتونم قبول بکنم که برای تنبیه و یا دوری از دعوا و ایناست . چون این جور مسائل بلاخره پیش میاد. حداقل تصادف که هست و نمیشه جلوشو گرفت. بنابراین برام یکم ثقیل هست که اینو قبول کنم. مخصوصا تو قضیه تصادفات خودرو تو این ماهها.
لطفآ اگر در این مورد دلائلی دارید که قانعم بکنه بهم بگید. ممنون.

مشخص است چرا این اتفاق می افتد
برای جلوگیری از سرکشی انسان
این حرف شما نادرست است که این جور مسائل بالاخره پیش میاد
یعنی چی؟ یعنی دست شما نیست
مثال رانندگی را زدید
خوب تو این ماه رانندگان عزیز با سرعت کمتری رانندگی کنند
مگر برای جان انسانها ارزش قائل نیستید
این ماه ها شما را بیشتر می هراسانند تا مراقبت بیشتری از خود نشان دهید
 

ayja

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مشخص است چرا این اتفاق می افتد
برای جلوگیری از سرکشی انسان
این حرف شما نادرست است که این جور مسائل بالاخره پیش میاد
یعنی چی؟ یعنی دست شما نیست
مثال رانندگی را زدید
خوب تو این ماه رانندگان عزیز با سرعت کمتری رانندگی کنند
مگر برای جان انسانها ارزش قائل نیستید
این ماه ها شما را بیشتر می هراسانند تا مراقبت بیشتری از خود نشان دهید
:eek:
:cry:
:confused:
 

Similar threads

بالا