زیتون

koochooloo_m

عضو جدید
زيتون :
از قديمي ترين گياهاني است كه در جهان مورد بهره برداري قرار گرفته است .
از جمله درختان هميشه سبز است، كه در مقابل كم آبي مقاوم است و حتي در ميان سنگ ها و خاكهاي ريگي رشد مي كند.
در حال حاضر نيز از زيتون چندين استفاده صورت مي گيرد كه در اقتصاد يك منطقه و يك كشور نقش عمده اي را انجام مي دهد.
منشأ زيتون سوريه است

روغن زيتون
اكثرا زيتون در جهان به قصد استفاده از روغن آن كشت مي شود.روغن زيتون در مقام چهارم در بين روغن هاي نباتي قرار دارد.فاقد كلسترول بوده و داراي اهميت جهاني است

توليد روغن زيتون در ايران و جهان:
بر اساس آخرين آمارهاي رسمي منتشر شده از سوي وزارت جهاد كشاورزي ،هم اكنون ميزان توليد روغن زيتون در كشور بالغ بر 7تا 8هزار تن و ميزان توليد كنسرو زيتون حدود 12هزار تن در سال است .
ايران 5درصد روغن زيتون آسيا و 0.2درصد از توليد 2.5ميليون تني روغن زيتون جهان را به خود اختصاص داده است.
اسپانيا با توليد بيش از 880هزار تن روغن زيتون جايگاه نخست را در اين عرصه دارد.

انواع زيتون
از زيتون هاي خارجي مي توان به زيتون سياه اسپانيا،زيتون سبز باكو و زيتون هايي كه از كشورهايي چون سوريه،لبنان،تركيه،آمريكا،و يونان وارد مي شود اشاره كرد و از زيتون هاي داخلي كه دو دسته ي ساده و پرورده است مي توان به زيتون ماري شكسته،بي هسته،و زيتون پرورده ي رودبار ،تالش و گناباد اشاره كرد...

واردات زیتون در چند کشور خارجی:
در ایالات متحده واردات از 40هزار تن زیتون در سال 2000به 248هزار تن در سال 2007رسیده است.
رشدی که در سطح 517درصد بوده است.
در ژاپن در فاصله ی سال های 1991تا2006این رشد به 742درصد رسیده است

صادرات زیتون:
حجم صادرات زیتون دوره 2003_2001، 498هزار تن بود اما صادرات انواع دیگر روغن در همین دوره 415هزار و200تن اعلام شد.
کشورها ی تونس ،اسپانیا،ترکیه،کشورها ی عمده ی صادر کننده ی زیتون هستند

چند کشور تولید کننده ی زیتون:
1)تونس
2)اسپانیا
3)ایتالیا
4)یونان
5)سوریه
6)افغانستان
 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

farzad-s

عضو جدید
خواص روغن ریتون



ترکيبات موجود در روغن زيتون:
روغن زيتون "بکر" (از خمير زيتون بدون اعمال حرارت حاصل مي شود که کاملاً خوراکي و رنگ آن زرد متمايل به سبز است) به عنوان يک محصول طبيعي از نظر کمي و کيفي بر اساس نوع و روش روغن کشي، رسيدگي ميوه، شرايط آب و هوايي و ميزان بارندگي داراي ترکيبات متغيري خواهد بود. اما به طور کلي در روغن زيتون ترکيبات گليسيريدي (روغني)، هيدروکربنها، توکرفرولها، الکلها، استرول، ترکيبات معطر و اجزاي متعدد ديگري وجود دارند. اغلب اين ترکيبات داراي خواص بيولوژيکي گوناگوني هستند

در بين اجزاي تشکيل دهنده ي روغن زيتون اسيدهاي چرب اولئيک، لينولئيک و پالمتيک از نظر کمي بالاترين درصد را دارا هستند. مقدار زياد اسيد اولئيک نه تنها تأثير زيادي در طعم روغن دارد، بلکه منبع ايدهآلي براي توليد انرژي و عامل جلوگيري از بيماريهاي قلبي و عروقي مي باشد. وجود اسيد چرب ضروري لينولئيک در روغن زيتون متناسب با ميزاني است که بايد در غذاي روزانه وجود داشته باشد.

بالا بودن مقدار ويتامين E و رنگدانههاي کاروتنوييدي روغن زيتون و نسبت مناسب اسيدهاي چرب غير اشباع به اسيدهاي چرب اشباع، در پايداري اين روغن بسيار موثر است.

تقلبات در روغن زيتون
روغن زيتون به دليل قيمت و ارزش بالاي تغذيهاي، گاه به صورت تقلبي با روغنهاي معمولي و کم ارزش مخلوط و به بازار عرضه مي شود. به همين منظور در طول سالهاي متمادي تحقيقات قابل توجهي در هر يک از زمينههاي ممکن در مورد روغن زيتون انجام شده است. با اين حال تشخيص روغن اضافه شده به روغن زيتون معمولاً به آساني انجام نمي شود، چرا که گاهي روغن اضافي را طوري انتخاب مي کنند که هيچ تغييري در شاخصها (عدد يدي، عدد صابوني، تغيير ضريب شکست نور) به وجود نيايد.

افزودن روغنهاي ارزان تر مانند روغن ذرت، روغنهاي هيدروژنه و جامد، همچنين روغن زيتون تصفيه شده ( که مصرف خوراکي ندارد) و روغن تفاله ي زيتون به روغن زيتون بکر، اغلب به عنوان تقلب در روغن زيتون محسوب مي شوند.

خواص درماني زيتون
روغن زيتون داراي اسيدهاي چرب غير اشباع مونو (MUFA) و آنتي اکسيدان مي باشد که باعث طول عمر و کاهش بيماري هاي مرتبط با مصرف روغن هاي اشباع مي شود. بنابراين مصرف آن به جاي روغن هاي اشباع و جامد فوايد زير را براي سلامتي بدن دارد:

* روغن زيتون سلامت شريانها را تامين مي کند.

* مانع آسيب رساندن راديکالهاي آزاد حاصل از چربيها و روغنها به سيستم قلبي-عروقي مي شود.

* کلسترول خون و به خصوص نوع بد آن يعني LDL را کاهش مي دهد، بدون اينکه که نوع خوب آن يعني HDL کاهش پيدا کند.

*از مسموم و اکسيده شدن LDL کلسترول جلوگيري مي کند.

* مانع رسوب پلاک ها در جدار شريان شده و در نتيجه مانع تنگ شدن شريانها مي شود.

روغن زيتون به علت دارا بودن چربي هاي غير اشباع MUFA باعث اتساع سرخرگ ها شده و از اين طريق باعث کاهش فشار خون بالا و بيماري هاي قلبي مي شود.
* قند خون را تنظيم مي نمايد.

* روغن زيتون داراي آنتي اکسيدان هاي قوي مثل پلي فنول ها و فلاوونوئيدها مي باشد که اين آنتي اکسيدان ها باعث کاهش پر اکسيداسيون چربي ها در بدن و به دنبال آن کاهش استرس اکسيد اکسيداتيو مي شوند.

در نتيجه بدن را از صدمه راديکال هاي آزاد حفظ مي کند و بدين طريق باعث کاهش ابتلا به انواع سرطان، خصوصاً سرطان پوست، روده و سرطان پستان در زنان مي شود.

* همچنين به علت خاصيت آنتي اکسيداني خود ديواره سرخرگ ها را از گزند راديکال هاي آزاد محافظت کرده و چسبيدن LDL را به ديواره سرخرگ ها، کاهش مي دهد و ابتلا به بيماري هاي قلبي را کاهش مي دهد.

براي اينکه مواد مفيد موجود در روغن زيتون، از جمله ويتامين E ، ترکيبات فرار، پلي فنول ها و ساير مواد آن از بين نرود يا کاهش نيابد، اين روغن بايد در مکانهاي تاريک و خنک نگهداري شود.

برگ، ميوه و روغن زيتون و حتي هسته ي آن علاوه بر ارزش غذايي، داراي ارزش دارويي مي باشد که تعدادي از خواص درماني و مصارف دارويي اين محصول در زير ذکر شده است:

- پيشگيري و درمان بيماريهاي قلبي و عروقي

- کاهش کلسترول بد

- کاهش لخته شدن خون

- کاهش فشار خون بالا

- درمان خون ريزي لثه و تقويت لثه

- تقويت حافظه

- جلوگيري از سفيد شدن مو

- تسکين دردهاي روماتيسمي .

<A href="http://www.shafighi.com/forum/vbimghost.php?do=displayimg&imgid=2320" target=_blank>
 

MAMOSI

عضو جدید
ارزش غذایى روغن زيتون

ارزش غذایى روغن زيتون


  • ارزش غذایى روغن زيتون:



روغنهاى نباتى مايع بر عكس روغنهاى سفت نباتى براى تغذيه بهتر و ارزش ‍ غذايى آن بيشتر است و از همه مهمتر اينكه زودتر هضم مى شود. روغنهاى مايع نباتى از نظر كالرى بسيار غنى هستند چنانكه صد گرم روغن زيتون هزار كالرى حرارت توليد مى كند. روغن مايع نباتى اگر صد در صد چربى داشته باشد املاح معدنى و ويتامين نخواهد داشت. روغنهاى مايع نباتى خام بطور خفيف لينت دهنده هستند و از طرف ديگر ترشحات كيسه صفرا را آسان مى سازند و توليد صفرا رازياد مى كنند. روغنهاى مايع نباتى اگر بطور خام مصرف شوند همه هضم آن رامى توانند تحمل كنند حتى اشخاصى كه نارسايى كبدى دارند. درخت زيتون راوقتى بكارند ميوه آن دويست تا صد و پنجاه برابر درشت تر از ميوه زيتون درختانى است كه به طور وحشى مى رويند. روغن زيتون املاح معدنى زيادى مانند فوسفور،، آهن، مس، منگنز، كاروتن وويتامينهاى (آ) و (ث) گوگرد، پوتاسيوم، منيزيوم، كلسيم، كلر دارد.:w21::w21:
 

MAMOSI

عضو جدید
چه روغن زيتونى مرغوب است؟

چه روغن زيتونى مرغوب است؟

موريس مسگه در كتاب خود به مبتلايان يبوست و امراض كبدى توصيه مى كند هر روز صبح ناشتا يک قاشق سوپخورى روغن زيتون بكر مصرف كنند تا عوارض يبوست و امراض كبدى در آنها برطرف گردد.
روغن زيتون مايع خام را چه اشخاصى مى توانند مصرف كنند؟

روغن زيتون مايع خام را همه مى توانند مصرف كنند. به كسانى كه نارسايى كبد دارند توصيه مى شود كه براى رفع ورم كبدشان صبح ناشتا يك قاشق سوپخورى روغن زيتون خام بخورند



چه روغن زيتونى مرغوب است؟
مايع زيتون بايد از ميوه زيتون تهيه شود و با هيچ روغن مايع ديگرى مخلوط باشد و كاملاً زيتون خالص باشد تا بتوان اسم روغن زيتون را بر آن گذاشت. بهترين روغن زيتون از فشار اول آن به دست مى آيد كه به آن روغن بكر مى گويند. براى به دست آوردن روغن بكر زيتون، ميوه هاى زيتون را در ماشينهاى مخصوص له مى كنند و به صورت خمير در مى آورند و با پرسهاى هيدروليک روى آن فشار وارد مى آورده اند و به اين ترتيب هفتاد درصد روغنى را كه در ميوه زيتون است خارج مى كنند. اين روغن زيتون بكر زيتون است. بعداً به تفاله هاى خمير ميوه زيتون آب جوش مى افزايند و آن را تحت فشارهاى شديد قرار مى دهند كه سى درصد بقيه مواد روغنى آن خارج مى شود. اين دو روغن فشار اول با فشار دوم مخلوط مى كنند و به نام روغن زيتون خالص در بازار مى فروشند. روغن زيتون بكر براى رفع يبوست و امراض كبدى بسيار مفيد است.

:w21:

 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
میلیشیا پایداری اکسایشی روغن زیتون تکنولوژی صنایع غذایی 0

Similar threads

بالا