زيبايي با هوش ارتباط دارد؟

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز




تمايل به زيبايي، امري بديهي است اما سوءاستفاده از زيبايي و دستاويز قرار دادن آن براي رسيدن به اهداف خاص، كار پسنديده‌اي نيست.
به گزارش سرويس علمي پزشكي باشگاه خبرنگاران، عده‌اي زيبايي را موثر و دخيل در هر كاري مي‌دانند. خانم دكتر بدر‌السادات بهرامي پاسخ‌هايي به سوالات ما در ارتباط با هوش و زيبايي داده‌اند كه خواندن آن شايد پاسخي باشد به پرسش‌هاي شما.


در مفهوم روان‌شناسي، فوبيا به چه معني است؟ فوبي در اصطلاح به معناي ترس مرضي است كه جزو اختلال‌هاي اضطرابي به شمار مي‌آيد. به طوري كه فرد به طور بيمارگونه از يك موضوعي مي‌ترسد؛ به طور مثال ممكن است فرد از چهره خود ناراضي باشد و مدام به آن فكر كند و بترسد. به اين ترس بيمارگونه شديد، فوبي گفته مي‌شود.


آيا اين امر صحت دارد كه زيبارويان از بهره هوشي بالاتري برخوردار هستند؟ اصلا، IQ ربطي به زيبايي ندارد. زيبايي يك ارزش است و از نگاه افراد، درجه آن متفاوت است. تقريبا زيبايي در همه وجود دارد و ارزش نسبي براي آن قائل شده‌اند. بهتر است بگوييم افراد زيبا، اعتماد به نفس بالايي دارند. به همين دليل، مورد تاييد عده زيادي از آدم‌ها هستند. پس بنابراين زيبايي ربطي به هوش ندارد، بلكه اعتماد به نفس را زياد مي كند. ممكن است در هوش عاطفي تاثيرگذار باشد. به اين دليل كه خيلي‌ها به او ابراز علاقه مي‌كنند ولي در هوش فرد تاثيري ندارد.

چرا افراد نسبت به چهره خود دچار وسواس فكري مي‌شوند؟ در واقع، نوعي بيماري است. افرادي كه اعتماد به نفس ندارند و از درون، خودشان را قبول ندارند، به دنبال تاييد و تمجيد ديگران هستند. به همين دليل، مدام درگير چهره خود مي‌شوند و گاهي نيز چهره زيباي‌شان را به دليل تصويري كه از خود دارند، زشت مي‌‌كنند، چون تصويري كه از خودشان در ذهن دارند، غيرواقعي است؛ يعني آن چيزي كه مردم مي‌بينند با آن چيزي كه خودشان مي بينند، متفاوت است. به همين دليل ممكن است به سراغ جراحي‌هاي زيبايي بروند. البته اين جزو يكي از بيماري‌هاي وسواس فكري است؛ يعني به دليل وسواس فكري، نسبت به زيبايي خودش، درگيري‌ فكري دارد و دائم در مورد صورت خود فكر مي‌كند. ما در اين زمينه، درمان‌هاي دارويي و مشاوره‌هاي لازم را براين گونه بيماران ارائه مي‌دهيم.


آيا گرايش مردان به زيبايي امري قابل قبول است؟ بله، امروزه ميزان جراحي‌هاي بيني همان قدر كه در خانم ها افزايش يافته است، ‌در آقايان نيز رواج پيدا كرده است. متاسفانه موهاي خود را رنگ و مش مي‌كنند. زيرابرو بر مي‌دارند و موهاي صورت‌شان را به طور دائمي ليزر مي‌كنند كه امر پسنديده‌اي نيست، چرا كه جنس زيبايي مردانه به اين شكل كه بعضي‌ها به سراغ آن رفته‌اند، نيست. زيبايي مردانه از جنس پنكيك و رنگ مو نيست. زيبايي مرد از نوع جذبه هيبت است كه آنها را زيبا نشان مي‌دهد. ما متاسفانه در جامعه شاهد آن هستيم كه مردها به سراغ برنزه شدن و از اين قبيل مسائل كه شايسته فرهنگ و مردان جامعه ما نيست،‌مي‌روند./
منبع: ماهنامه زيبايي


 

Similar threads

بالا