رکورد‌دارجهانی رویت هلال: هلال ماه رمضان، غروب سه شنبه در ایران رویت می‌شود

وضعیت
موضوع بسته شده است.

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - علمي
کد خبر: 92041509134
شنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۶



براساس محاسبات نجومی یک رصدگر مجرب هلال ماه‌های جوان، هلال ماه مبارک «رمضان» در غروب روز سه شنبه 18 تیرماه در شمال و مرکز ایران با ابزار اپتیکی مثل دوربین دوچشمی و در مناطقی مرکزی به سمت جنوب کشور با چشم غیر مسلح رویت پذبر است.

سید محسن قاضی میرسعید، رصدگر مجرب ماه و رکورددار جهانی رویت هلال ماه‌های جوان درباره وضعیت رویت پذیری هلال ماه رمضان به خبرنگار «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) گفت: مقارنه ماه و خورشید در روز دوشنبه 17 تیرماه 1392 خورشیدی برابر با هشتم جولای 2013 میلادی و بیست و نهم شعبان المعظم 1434 هجری قمری در ساعت 7 و14 دقیقه و 22 ثانیه به وقت بین المللی و به ساعت تابستانی ایران در ساعت 11 و 44 دقیقه و 22 ثانیه اتفاق خواهد افتاد.

وی خاطرنشان کرد: در غروب روز سه شنبه 18 تیرماه هر چه از مرکز ایران به سمت شمال کشور برویم به علت کم شدن ارتفاع ماه از افق در زمان غروب خورشید هلال ماه زودتر غروب می‌کند بدیهی است رصدگران ان منطقه نیاز به ابزاری قویتر و از همه مهمتر افقی پاک و بدون موانع و ترجیحا به مکانی با ارتفاعی بالا نسبت به سطح دریا دارند. داشتن این امکانات شانس رویت هلال ماه را افزایش خواهد داد و بلعکس هر چه از مرکزایران به سمت جنوب برویم به علت بیشتر شدن ارتفاع هلال از افق در لحظه غروب خورشید و افزایش مکث ماه رویت هلال ماه برای رصدگر آسانتر خواهد بود. البته در تمامی مناطق کشور، داشتن افق تمیز و پاک، ابزار و ارتفاعات، شانس رویت هلال را افزایش خواهد داد.

قاضی میرسعید تصریح کرد: با توجه به عرض دایره البروجی منفی ماه، هلال ماه در غروب روز دوشنبه 17 تیرماه برابر با 29 شعبان در نیم کره شمالی وضعیت مناسبی نداشته و به هیچ وجه هلال ماه رمضان در این روز قابل رویت نخواهد بود، اما درنیم کره جنوبی فقط در جنوب شرقی کشور شیلی، هلال ماه با ابزارقوی در شرایط مناسب رصدی قابل رویت می‌باشد.

وی خاطرنشان کرد: در هیچ جای دیگراز نیم کره جنوبی هلال ماه در غروب روز دوشنبه قابل رویت نیست، نتیجه اینکه هلال رمضان در غروب دوشنبه فقط درجنوب اقیانوس ارام جنوبی و در خشکی در غرب کشور شیلی رویت خواهد شد.


قاضی میرسعید: در شمال خط تقسیم هلال ماه با ابزار رویت خواهد شد و در جنوب خط تقسیم هلال ماه با چشم غیر مسلح قابل رویت می‌باشد


قاضی میرسعید درباره وضعیت رویت پذیری هلال ماه مبارک رمضان در غروب روز سه شنبه به ایسنا گفت: در قاره امریکا در کشور ایالات متحده امریکا، تمام مناطق امریکای مرکزی و امریکای جنوبی، هلال ماه رمضان با چشم غیر مسلح و در کشور کانادا و شمال آن کشور با ابزار قابل رویت می باشد. هلال رمضان در غروب سه شنبه در تمام مناطق قاره آفریقا نیز با چشم غیر مسلح رویت می‌شود. بدیهی است در شمال افریقا به علت کم بودن ارتفاع هلال برای رصد هلال رمضان به افق تمیزتر و عاری از گرد و غبار نیاز داریم هر چند رصد در ان مناطق خیلی سخت نیست.

وی خاطرنشان کرد: در قاره اروپا، هلال رمضان در غروب روز سه شنبه در جنوب کشورهای پرتغال و اسپانیا با چشم غیر مسلح رویت می‌شود. این هلال در اروپای مرکزی با ابزارقابل رویت و در شمال اروپا امکان رویت آن حتی با ابزارنیز وجود نخواهد داشت. در قاره آسیا در غروب روز سه شنبه، هلال ماه مبارک رمضان در کشورترکیه فقط با ابزاراپتیکی و در شمال کشورهای سوریه و عراق با ابزار و در جنوب این کشورها و همچنین در لبنان، فلسطین اشغالی، اردن و کویت با چشم غیر مسلح رویت می‌شود. این هلال در کشورهای حوزه خلیج همیشه فارس مثل بحرین، قطر،عربستان، امارات، عمان و همچنین در یمن با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود.

قاضی میرسعید تصریح کرد: هلال ماه رمضان در جنوب کشورهای تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان با ابزار و همچنین در تمام کشور افغانستان، شمال پاکستان و شمال هندوستان نیز با ابزاراپتیکی و در جنوب کشورهای پاکستان و هندوستان با چشم غیر مسلح قابل رویت خواهد بود. همچنین این هلال در کشورهای اندونزی، مالزی و سنگاپور نیز با چشم غیر مسلح رویت می‌شود. این هلال در ژاپن، شمال و مرکز چین، روسیه و مغولستان غیر قابل رویت می باشد. هلال ماه رمضان در غروب روز سه شنبه در کشورهای استرالیا و زلاند نو نیز با چشم غیر مسلح قابل رویت است.

علیرضا بوژمهرانی،عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری هم در گفت‌و‌گو با ایسنا اظهار داشت: هلال ماه مبارک رمضان در غروب روز سه‌شنبه در کل کشور با دوربین‌های معمولی قابل رویت خواهد بود.

وی اظهار کرد: مقارنه ماه و خورشید برای هلال ماه رمضان 1434 در روز 29 شعبان مصادف با دوشنبه 17 تیر در ساعت 11:44 پیش از ظهر به وقت رسمی ایران روی می‌دهد. بر این اساس اولین غروب خورشید بعد از مقارنه همان روز دوشنبه 29 شعبان است.

بوژمهرانی خاطرنشان کرد: روز دوشنبه به خاطر عرض دایرةالبروجی ماه و فاصله زمانی نسبتا کم بین غروب خورشید تا مقارنه، هلال ماه در موقعیتی قرار می‌گیرد که در کل کشور غروب هلال قبل از غروب خورشید خواهد بود و تحت هیچ شرایطی هلال نه با چشم مسلح و نه با چشم غیرمسلح، چه قبل از غروب خورشید و چه بعد از آن قابل رویت نخواهد بود.

این عضو ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری با بیان این‌که همین وضعیت برای تمامی کشورهای اسلامی نیز حاکم است گفت: در شبه جزیره عربستان، کل قاره آفریقا و اروپا رویت هلال در این روز مقدور نخواهد بود، اما اولین نقاط جهان که بر مبنای بعضی از معیارها امکان رویت هلال را در غروب دوشنبه دارند در قاره آمریکای جنوبی است که احتمال دارد هلال در آن مناطق با ابزار رویت شود، البته در این مناطق نیز رویت هلال حتی با استفاده از ابزار کار راحتی نخواهد بود.

بوژمهرانی اظهار کرد: در غروب روز سه‌شنبه هلال ماه در کل ایران با ابزار و دوربین‌های معمولی قابل رویت خواهد بود که البته احتمال رویت هلال در نیمه شمالی کشور با چشم غیرمسلح وجود ندارد، اما در نیمه جنوبی کشور به شرط وجود شرایط مناسب جوی و برخورداری رصدگر از یک افق مناسب احتمال رویت با چشم غیرمسلح هم در غروب سه‌شنبه وجود دارد.


جدول رویت‌پذیری هلال ماه رمضان ارائه شده از سوی علیرضا بوژمهرانی



جدول رویت‌پذیری هلال ماه رمضان ارائه شده از سوی علیرضا بوژمهرانی


انتهای پیام

کد خبرنگار: 71006
 

محمودپور

عضو جدید
کاربر ممتاز
راستش نمی دونم، شاید من اشتباه می کنم ولی به نظرم وقتی بیش از 15 میلیارد ساله که ماه موقعیتش همیشه تکرار شده اصلاً منطقی هست که از روی پشتبوم بگیم دیدمش یا ندیدمش.
 
وضعیت
موضوع بسته شده است.
بالا