رشته های کارشناسی ارشد محیط زیست دانشگاه تهران

asal arian

عضو جدید
هسته اوليه و آغازين اين دانشكده در شهريور 1353 شمسي و به دنبال نهضت جهاني زيست محيطي كه از كنفرانس استكهلم نشآت گرفته بود و با شكل گيري مركزي به نام مركز هماهنگي مطالعات محيط زيست در دانشگاه تهران تشكيل شد. دانشكده محيط زيست اولين و تنها دانشكده تحصيلات تكميلي دانشگاه تهران است كه در بهمن 1373 شمسی با تغيير نام مؤسسه مطالعات محيط زيست به دانشكده محيط زيست تآسيس شد و رسميت يافت. هم اكنون گروههاي آموزشي مهندسي عمران – محيط زيست، برنامه ريزي و مديريت و آموزش محيط زيست و مهندسي طراحي محيط زيست در اين دانشكده فعاليت دارند . گروههاي فوق در سه گرايش كارشناسي ارشد و دو گرايش دكتري دانشجو مي پذيرند.(1)
ايجاد گروه آموزشي مديريت در سوانح طبيعي در دوره كارشناسي ارشد و دوره دكتري برنامه ريزي و مديريت محيط زيست نيز در شوراي عالي برنامه ريزي وزارت علوم ، تحقيقات و فن آوري به تصويب رسيد كه در مقطع دكتري در رشته برنامه ريزي و مديريت و آموزش محيط زيست اقدام به پذيرش اولين دوره دانشجو در سال 81 گرديد و در گروه مديريت در سوانح طبيعي نيز در سال تحصيلي 83-82 اقدام به پذيرش دانشجو مي شود. همچنين ايجاد رشته علوم محيط زيست نيز در شرف تصويب است.
هدف از برپايي چنين مركزي در نظام آموزش عالي كشور، عدم توجه كافي به مسائل زيست محيطي، بهره وري غيراصولي از منابع توزيع آب آشاميدني طبيعي، رشد و مهاجرت بدون قاعده و غير اصولي جمعيت، ورود صنايع مونتاژ بدون آگاهي از چگونگي روند صنعتي شدن كشور و خلاصه تخريب و آلودگي زيست طبيعي و انساني در تمامي ابعاد آن است.
منابع آب هاي زيرزميني، هوا، صدا و همچنين دفع ضايعات جامد و فاضلاب هاي صنعتي و يا اثرات سوء شهر نشيني و احداث مجتمع هاي صنعتي و كشاورزي مشكلات اكوسيستم هاي طبيعي و نيمه طبيعي، پارك هاي ملي و جنگلي، استفاده نادرست از زمين و آب غير همگي از جمله مواردي هستند كه كارشناسان محيط زيست را بر آن مي دارند تا در زمينه هاي مختلف مديريتي، برنامه ريزي، مديريت كاهش خطرات سوانح طبيعي، مهندسي محيط زيست طراحي محيطهاي باز و پارك هاي شهري وطبيعي نقش مؤثر خود را ايفا كنند.
فعاليت هاي پژوهشي

از ميان طرح هاي پژوهشي انجام شده در اين دانشكده مي توان به موارد ذيل اشاره كرد. ارزيابي توان اكولوژي توسعه شهر تهران، تدوين اصول و ضوابط محيطي پهنه ورود به شهر، تدوين اصول و ضوابط محيطي پهنه ورود به شهر، روند شكل گيري منظر دره هاي كوهستاني شهر تهران، شناسايي مشكلات و ارائه راهكارهاي مؤثر براي كاهش مصرف اين مشتركين، مطالعه اوليه وضعيت آلودگي هيدروكربني در مجاورت مخازن زير زميني نفتي، بررسي كاربرد ممانعت كننده ها در شبكه.(3)
گروه ها

گروه آموزشي مهندسي طراحي محيط زيست

اين گروه از سال 1371 شمسی مبادرت به پذيرش دانشجو كرده است و اكنون در مقطع كارشناسي ارشد گرايش مهندسي طراحي محيط زيست دانشجو مي پذيرد. اعضاي هياًت علمي اين گروه شامل 5 استاديارند.
معرفي رشته

متخصصان اين گرايش مي آموزند كه بتوانند توسعه اي هماهنگ ميان محيط انسان ساخت و محيط طبيعي برقرار كنند و تعادل محيط طبيعي را در حوزه هاي شهري و منطقه اي تداوم بخشيده، با شناخت عناصر محيط طبيعي به مرمت و بازسازي اين عناصر در فضاهاي شهري و غير شهري بپردازند. روند توسعه صنعتي، ساخت و سازهاي شهر نشيني و توسعه راه ها و بزرگراه ها به همراه رشد سريع جمعيت موجب بهره برداري يك طرفه از محيط طبيعي و در نتيجه تخريب محيط زيست و مصرف بي رويه منابع طبيعي شده و تعادل نسبي موجود ميان انسان و محيط زيست طبيعي را كه طي قرون گذشته وجود داشته است بر هم زده و موقعيتي بس دشوار و تاًمل برانگيز را در مقابل انسان امروزي قرار داده است.
متخصصان طراحي محيط مي توانند با طراحي فضاي سبز در مقياس خرد و كلان و پاركهاي درون شهري و برون شهري، فضاهاي تفريحي، محوطه سازيهاي مجموعه هاي ورزشي و صنعتي، تقسيم و تفكيك اراضي و طراحي فضاهاي طبيعي در مجتمع هاي زيستي و مجموعه هاي مسكوني و جز اينها تا حدي روح سرد حاكم بر توسعه هاي شهري را تغيير داده با تفرجگاه هايي كه طراحي مي كنند نشاط و شادابي حاصل از محيط هاي طبيعي را در محيط هاي انسان ساخت عرضه كننذ.(4)
گروه آموزشي مهندسي عمران – محيط زيست

اين گروه از سال 1372 شمسی در مقطع كارشناسي ارشد و از سال 1375 شمسی در مقطع دكتري به منظور تربيت افرادي كه توانايي هاي لازم جهت طراحي و نظارت بر حسن اجراي پروژه هايي از قبيل شناخت و كنترل آلودگي منابع آب، شناخت و كنترل آلودگي هوا و آلودگيهاي حاصل از مواد جامد و جز اينها را داشته باشند، اقدام به پذيرش دانشجو كرد. براي تامين اهداف ياد شده چهار گرايش زير در مقاطع كارشناسي ارشد و دكتري در نظر گرفته شده است. گرايش آب و فاضلاب، گرايش آلودگي هوا، گرايش مواد جامد زايد، منابع آب دوره دكتري مهندسي عمران – محيط زيست با تاًكيد بيشتر در پژوهش، گذراندن شماري از دروس نظري، كاربردي و آزمايشگاهي و برنامه تحقيقاتي در زمينه مهندسي محيط زيست را در برنامه هاي آموزشي – پژوهشي خود گنجانيده است. هياًت علمي اين گروه شامل 1 استاد، . 2 دانشيار، 4 استاديار و 3 مربي است.
معرفي رشته

دانشجويان در اين رشته در زمينه هاي كنترل آلودگي آبهاي سطحي و زيرزميني، فاضلابهاي شهري، صنعتي و كشاورزي، كنترل آلودگي هوا در شهرهاي بزرگ و نيز آلودگي صدا و مسائل زيست محيطي در كارخانجات و كنترل آلودگي ناشي از زباله هاي اتمي و خطرناك و جز اينها توانايي لازم را به دست خواهند آورد و مي توانند در وزارتخانه ها و سازمان هاي مسؤول برنامه ريزي، طراحي و اجراي پروژه هايي در زمينه مهندسي محيط زيست مانند شهرداري ها ، سازمان حفاظت محيط زيست ، شيلات ، كارخانجات، سازمان هاي آب و شركت هاي آب و فاضلاب مشغول به كار شوند.(5)
گروه آموزشي برنامه ريزي مديريت و آموزش محيط زيست

اين گروه از سال 1372 شمسی با پذيرش دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد آغاز به كار كرد و اكنون در گرايش هاي برنامه ريزي محيط زيست مديريت محيط زيست و آموزش محيط زيست دانشجو مي پذيرد. از سال 1381 شمسی نيز دوره دكتري برنامه ريزي محيط زيست در اين گروه راه اندازي شده است. اعضاي هياًت علمي اين گروه 8 نفرند. 3 استاد، 1 دانشيار و 4 استاديار.(6)
گروه مديريت در سوانح طبيعي

رشته مديريت در سوانح طبيعي به دوره اي اطلاق مي گردد كه تحصيلات بالاتر از كارشناسي را در بر مي گيردو مجموعه اي هماهنگ از فعاليتهاي آموزشي همراه با فعاليتهاي مقدماتي پژوهشي است. دانشجويان اين رشته ضمن شناخت علمي مفهوم فرضيه هايي كه سوانح و بلاياي طبيعي را پديد مي آورند در دو بعد پيش و پس از وقوع، مباحثي مانند مديريت فوريت ها، پيش بيني مخاطره و ارزيابي نا اطميناني و خطر، فنون آموزش و آگاهي رساني ملي و مديريت اسكان و بازسازي و برنامه هاي امداد با توجه به اصول فني، سياسي، اقتصادي، فرهنگي، زيست محيطي و روان شناسي اجتماعي مورد بررسي و مطالعه قرار مي دهند. همچنين به منظور ايجاد آمادگي بيشتر در فارغ التحصيلان و شناخت عيني و احراز قدرت برخورد منطقي و مناسب در شرايط اضطرار، دروس تخصصي حتي الامكان همراه با تحليل موردي (Case Study) و بازديد و مطالعات ميداني تواًم مي باشد.
معرفي رشته

دانش آموختگان اين رشته زمينه علمي لازم براي برنامه ريزي در محيط زيست و يا مديريت محيط زيست و يا آموزش محيط زيست را به شرح زير كسب مي كنند.
تفكر و نگرش زيست محيطي و قدرت در به كارگيري نگرش ها. ديدگاه مديران كارآمد در بهره وري منطقي از منابع محيط زيست. رشد، اتكاء قوه ابتكار و تصميم گيري در رابطه با ارزيابي، برنامه ريزي يا مديريت و اداره منابع محيط زيست. دانش كافي در جهت تدوين و اجراي صحيح برنامه هاي توسعه در سطوح شهري، روستايي، عشايري، ناحيه اي.، ناحيه اي منطقه اي و ملي ، دانش كافي در هدايت و اجراي برنامه هاي آموزش محيط زيست.
دانش آموختگان دوره كارشناسي ارشد و دكتري برنامه ريزي محيط زيست مي توانند در دانشگاه ها و مؤسسات‌ آموزشي و پژوهشي به عنوان هياًت علمي آموزشي و يا پژوهشي به تدريس يا پژوهش مشغول شوند. همچنين در برنامه ريزي هاي منطقه اي طرح ريزي كالبدي، آمايش سرزمين و ارزيابي پيامدهاي زيست محيطي توسعه و در برنامه ريزي هاي علمي و اجرايي سازمان هاي مختلف مانند سازمان مختلف محيط زيست، وزارت كشور، وزارت جهاد كشاورزي ، وزارت صنايع و معادن ، وزارت مسكن و شهرسازي ، سازمان مديريت و برنامه ريزي ، وزارت نفت ، شهرداري ها و مهندسان مشاور مشاركت كرده و آنها را در برنامه ريزي ها، اجرا ومديريت طرح هاي پژوهشي و اجرايي ياري دهند. به علاوه دانش آموختگان مديريت محيط زيست مي توانند مديريت بخش محيط زيست، ارگان ها، نهادها، سازمان هاي دولتي و خصوصي را بر عهده گيرند. (7)
 
Similar threads
Thread starter عنوان تالار پاسخ ها تاریخ
h.parsa ادامه تحصیل در رشته محیط زیست محیط زیست 16

Similar threads

بالا