راه اندازی نیروگاه های هیبریدی در کشور

P O U R I A

مدیر مهندسی شیمی مدیر تالار گفتگوی آزاد
مدیر تالار
راه اندازی نیروگاه های هیبریدی در کشور
معاون تحقیقات و فناوری جهاد دانشگاهی از راه اندازی نیروگاههای هیبریدی در کشور خبر داد و گفت: این نیروگاهها با استفاده همزمان از خورشید و باد، انرژی را برای خانوارها و مراکز درمانی تأمین می کنند.به گزارش هیتنا، دکتر سعید قاضی مغربی با اشاره به وجود برخی از مناطق صعب‌العبور در کشور گفت: برخی از مناطق صعب‌العبور کوهستانی است که کمتر از ۲۰ خانوار در آن سکونت دارند با در نظر گرفتن این موضوع که نصب دکل و کابل برای انتقال برق در این مناطق توجیه اقتصادی ندارد استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر در این مناطق می‌تواند مشکلات تأمین انرژی را برطرف کند.وی از طراحی و تولید نیروگاه هیبریدی خبر داد و یادآور شد: این نوع نیروگاه‌ها با استفاده از دو منبع باد و خورشید، انرژی مورد نیاز خانوارها را تأمین می‌کنند.
قاضی مغربی به مقایسه این نیروگاه‌ها با نیروگاه‌های خورشیدی توضیح داد: در روزهای ابری که خورشید در آسمان نیست نیروگاه‌های خورشیدی قادر به تأمین انرژی نیست ولی در نیروگاه‌های هیبرید در صورت نبود خورشید با استفاده از نیروی باد اقدام به تولید انرژی می‌کند.
وی تولید انرژی حتی از نسیم و باد با سرعت‌های کم را از مزایای این نیروگاه‌ها نام برد و خاطر نشان کرد: این نیروگاه انرژی خورشید و باد را دریافت و تبدیل به انرژی برق می‌کند.
معاون تحقیقات و فناوری جهاد دانشگاهی با بیان اینکه این نیروگاه در یک مرکز ناباروری در تبریز کاربردی شده است، یادآور شد: این مرکز درمانی در حال حاضر بدون پرداخت هزینه برق مورد نیاز خود را از این نیروگاه دریافت می‌کند.
وی با تاکید بر اینکه این نیروگاه تکمیل شده است، اضافه کرد: با تکمیل آن نمونه‌ای از این نیروگاه در جزیره خارک نصب و راه اندازی شده است.
قاضی مغربی همچنین از راه اندازی مرکز درمانی در باکو خبر داد و ادامه داد: این مرکز درمانی مجهز به نیروگاه هیبریدی طراحی شده در جهاد دانشگاهی خواهد بود.
 
بالا