راه اندازي نيروگاه بوشهر و چشم انداز مذاکرات هسته اي

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آغاز سوخت گذاري نيروگاه بوشهر بازتاب فراواني در محافل سياسي و رسانه اي جهان داشت
هم زمان با اين بازتاب گسترده تحليل هاي فراواني درباره تاثيرات راه اندازي نيروگاه بوشهر بر فضاي مذاکرات ايران با ۱+۵ و روابط ايران و روسيه مطرح شد. آن چه در پي مي آيد تحليل چند کارشناس درباره پيام هاي راه اندازي نيروگاه بوشهر و تاثير اين مسئله بر روابط ايران و روسيه و مذاکرات هسته اي با ۱+۵ است.

مطهرنيا: راه اندازي نيروگاه بوشهر پس از ۳ دهه در مرحله نخست داراي پيام اميد به آينده است
دکتر مطهرنيا استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بين الملل در گفت وگو با خراسان در اين باره اظهار داشت: راه اندازي نيروگاه بوشهر بعد از فراز و نشيب هاي فراوان طي ۳ دهه گذشته در مرحله نخست داراي پيام اميد به آينده است چرا که با وجود تحريم هاي متفاوت و چند لايه و تلاش هاي مبتني بر منزوي کردن ايران، جمهوري اسلامي ايران توانست با تاخير چند ساله شاهد راه اندازي نيروگاه بوشهر باشد.پيام ديگر اقدام در نقطه مقابل بازي است که نظام بين الملل با جمهوري اسلامي ايران دارد.اين نظام بر آن است که با بالا بردن هزينه هاي ملي شتاب ايران در دستيابي به اهداف تعريف شده اش را کند کند.

روسيه با نگاهي پراگماتيستي با مسئله روبه رو شد
به همين دليل مي بينيم که روسيه در اين ميان با واقع گرايي پراگماتيستي خود از اين بافت موقعيتي استفاده کرده و با همراه شدن با تحريم هاي چند لايه عليه ايران از يک سو و از سوي ديگر عمل کردن به تعهدش براي راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر هر دو سوي بازي را يعني هم غرب و هم ايران را با محور اهداف تعريف شده خود نگه داشت.وي افزود: از اين رو بايد هم از اين دريچه نظر يعني دريچه نظر اميد به آينده و به فرجام رسيدن مقاومت ها و استقامت هاي ملت ايران نگاه کرد و هم از دريچه نظر بالا بردن هزينه هاي ملي ايران در نظام بين الملل براي دستيابي به اهداف تعريف شده خود نگريست.

راه اندازي نيروگاه بوشهر يک غشاء امنيتي هسته اي ايجاد مي کند
وي افزود: راه اندازي نيروگاه بوشهر در عين حال يک غشاء امنيتي هسته اي ايجاد مي کند در اين فضا براساس کنوانسيون هاي بين المللي که حمله به نيروگاه هاي هسته اي را جرم بين المللي مي داند از پيامدهايي است که بايد در اين سطح مورد توجه قرار بگيرد.اين استاد دانشگاه در ارزيابي خود از اين اقدام روسيه گفت: بي ترديد روس ها تلاش کردند با عنايت به موضع گيري آمريکا در عدم مخالفت با راه اندازي نيروگاه بوشهر با مختصات زيرنظر آژانس بودن و عودت دادن سوخت مصرف شده هسته اي به روسيه از اين موقعيت بهره برداري کرده و فضاي تيره حاصل از عملکرد خود در ارتباط با ايران در چند ماهه اخير را که موجب موضع گيري هاي رئيس دولت دهم شد را تا حدودي از فضاي ذهني مقام ها و به ويژه ملت ايران خارج کنند و از سوي ديگر با تبعات ناشي از همراه شدن روسيه با تحريم هاي جديد کمتر روبه رو شود.بنابراين مي توان گفت که روس ها يک حرکت ديپلماتيک به موقع و موثر را در اين زمينه از قبل طراحي کرده بودند.

غرب با توجه به راه اندازي نيروگاه بوشهر بر چند مولفه تاکيد خواهد داشت
وي در پاسخ به اين سوال که راه اندازي نيروگاه بوشهر و ورود ايران به جمع کشورهاي توليدکننده انرژي هسته اي چه تاثيري بر مذاکرات با ۱+۵ خواهد داشت گفت: راه اندازي نيروگاه بوشهر در لايه هاي زيرين تحرک غرب بر عليه ايران تفاوتي ايجاد نخواهد کرد، دستيابي ايران به انرژي صلح آميز هسته اي و چرخه غني سازي سوخت هسته اي مهم ترين نقطه عطف حرکتي در اين زمينه بود اما اين مسئله مي تواند مدتي در اين زمينه فضا را تلطيف کند، آن هم در افکار عمومي توده ها. اما از منظر آينده بايد گفت که به نظر مي رسد غرب با توجه به راه اندازي نيروگاه بوشهر بر چند مولفه تاکيد خواهد داشت.مطهرنيا در تشريح محورهاي مورد نظر غرب پس از راه اندازي نيروگاه بوشهر گفت: غرب با تاکيد بر منابع نفتي ايران و عدم نياز به انرژي هسته اي صلح آميز در تامين نيازهاي انرژي که البته امري چندان قابل پذيرش نيست بر اين مسئله پاي خواهد فشرد که با ارسال اورانيوم غني شده از سوي روسيه ايران نيازي به غني سازي اورانيوم ندارد و از سوي ديگر ادعا خواهد کرد که منابع کافي و معدني ايران براي غني سازي اورانيوم تا چند سال تکاپوي غني سازي اورانيوم در داخل کشور را مي دهد تا افکار عمومي را متوجه هزينه هايي بکند که در اين مسير براي ملت ايران فراهم آورده است.

عنادي: راه اندازي نيروگاه بوشهر حلقه مکمل راهبرد هسته اي صلح آميز ايران است
دکتر مراد عنادي کارشناس مسائل بين الملل در گفت وگو با خراسان در اين باره اظهار داشت: راه اندازي نيروگاه بوشهر پيام هاي متعددي را به همراه داشت از مهم ترين پيام ها در بعد سياسي اين بود که جمهوري اسلامي ايران توانست به رغم همه سنگ اندازي ها و مانع تراشي هايي که آمريکا و رژيم اسرائيل و برخي کشورهاي اروپايي داشتند همکاري خود را با روسيه استمرار ببخشد و نهايتا نيروگاه بوشهر بعد از ۳ دهه به بهره برداري برسد.همچنين تلاش هاي آمريکا و رژيم صهيونيستي و برخي کشورهاي اروپايي براي منصرف کردن روس ها از ادامه همکاري با ايران با شکست روبه رو شد و نهايتا درست است که اين تاخير ۱۰ ساله در اين موضوع داشتيم اما نهايتا روس ها با واگذاري سوخت نيروگاه اتمي بوشهر رسما نيروگاه را راه اندازي کردند.وي افزود: در بعد فني و هسته اي جمهوري اسلامي ايران بدين ترتيب به جمع کشورهايي پيوست که از انرژي هسته اي براي توليد برق استفاده مي کنند و در زمره نخستين کشورهاي خاورميانه است که اين توانمندي را پيدا کرده است.از سوي ديگر راه اندازي نيروگاه بوشهر حلقه مکمل راهبرد هسته اي صلح آميز ايران است که مي تواند چرخه مکملي باشد براي فعاليت هسته اي ايران در بعد بهره گيري از انرژي هسته اي و از لحاظ اقتصادي و صنعتي هم اين نيروگاه مي تواند به توانمندي کشور در توليد برق کمک کند ضمن اين که آلودگي هاي زيست محيطي را ندارد و اتکا به سوخت هاي فسيلي را هم کاهش مي دهد.

روس ها ترجيح دادند براساس منافع ملي خود تصميم بگيرند
وي در ارزيابي خود از تصميم روسيه در راه اندازي نيروگاه بوشهر و اين که آيا اين اقدام براي ايجاد توازن از سوي روسيه بين روابط با غرب و ايران بوده است؛ گفت: روسيه در حافظه تاريخي ايراني ها سابقه مثبتي ندارد چه در گذشته که معاهده ترکمن چاي و گلستان را بر ايران تحميل کرد و بعد از آن طي جنگ تحميلي نيز روسيه جنگنده هاي خود را در اختيار عراق قرار داد.در بحث نيروگاه بوشهر هم با توجه به سياست خريد زمان به تاخير انداختن هاي پي در پي اين ذهنيت تقويت شد هم چنين در بحث قطعنامه هاي شوراي امنيت نيز روسيه همگام با غرب عمل کرد.مجموعه اين اقدام ها و هم چنين موضع گيري هايي که از سوي جمهوري اسلامي ايران صورت پذيرفت به نظر مي رسد که روس ها را به اين مهم توجه داد که نبايستي از همسايه مقتدر و بزرگ خودشان غافل بشوند و شايد براي اعاده حيثيت و اعتمادسازي و به دست آوردن دل ايران مقامات روسي تصميم به اين کار گرفتند اگرچه تحت فشار شديد آمريکا و رژيم صهيونيستي قرار داشتند. اما ترجيح دادند که در چارچوب منافع ملي و بحث همکاري با کشورهاي همسايه و دوست خودشان در حوزه پيراموني اين اقدام را انجام بدهند.

قدرت چانه زني ايران در مذاکره با ۱+۵ افزايش مي يابد
اين استاد دانشگاه درباره تاثير راه اندازي نيروگاه بوشهر بر مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ گفت: به نظر مي رسد اين اقدام سطح ايران را در مذاکرات بالاتر ببرد و قدرت چانه زني ايران را افزايش داد چرا که در حال حاضر ايران عملا جزو باشگاه کشورهاي دارنده رآکتور هسته اي براي مقاصد صلح آميز است و از اين پس بايد با ايران به عنوان يک کشور اتمي وارد گفت و گو شوند.عنادي معتقد است: راه اندازي نيروگاه بوشهر نشان داد که جمهوري اسلامي ايران داراي چنان جايگاهي در معادلات منطقه اي و بين المللي است که روسيه به رغم فشارهاي آمريکا ترجيح داد که اين نيروگاه راه اندازي شود و از سوي ديگر ايران هم نشان داد که با درايت و ديپلماسي صبر و انتظار توانست به اين موفقيت بزرگ نائل شود.راه اندازي نيروگاه بوشهر يک شکست سنگين براي آمريکا و اسرائيل که حتي بحث حمله نظامي را مطرح کردند مي باشد.

http://www.khorasannews.com/News.aspx?type=1&year=1389&month=6&day=3&id=260203
 

parandi2

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
برزگر: در شرايط جديد ماهيت و جمعيت مذاکرات هسته اي متفاوت خواهد بود
کيهان برزگر عضو هيئت علمي دانشگاه علوم و تحقيقات و معاون امور بين الملل مرکز مطالعات خاورميانه درباره تاثيرات راه اندازي نيروگاه بوشهر معتقد است: راه اندازي نيروگاه اتمي بوشهر و ورود ايران به کلوپ هسته اي دست ايران را در مذاکرات آتي با کشورهاي ۱+۵ بالا مي برد. در شرايط جديد ماهيت و جهت مذاکرات متفاوت خواهد بود و بيشتر بر محور چگونگي حفظ چرخه مستقل سوخت، تاکيد بر غني سازي مستقل و اتصال آن بر روند کلي فعاليت هاي هسته اي ايران قرار مي گيرد.به گزارش خبر آنلاين وي افزود: چالش اصلي غرب با ايران اين است که ايران راه مستقل غني سازي اورانيوم را در چارچوب نظم حاکم در NPT پيش مي برد و به نوعي سعي دارد تا بين اجزاي مختلف چرخه سوخت ارتباط برقرار کند. همين حفظ چرخه مستقل سوخت هسته اي برگ برنده ايران در هر نوع مذاکره هسته اي است. شرايط جديد حتي چالش هاي ايران با طرف هاي مذاکره کننده هسته اي وارد مرحله جديدي مي شود.

نياز روسيه به حفظ تعادل در روابط با غرب مسکو را در کنار تهران نگه خواهد داشت
وي ادامه داد: اکنون چهار طرف درگير در برنامه هسته اي ايران وجود دارد. يکي گروه ۱+۵ که اتحاديه اروپا در راس آن است، طرف دوم آمريکاست که رهيافت آن با اتحاديه اروپا تا حدودي متفاوت است گرچه تکميل کننده يکديگر هستند، سوم روسيه و چين و چهارم ترکيه و برزيل و ساير کشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها...در ميان اين چهار طرف درگير نقطه عطفي در نوع نگاه روسيه و چين نسبت به ايران ديده مي شود. با راه اندازي نيروگاه بوشهر ، روسيه عملا پذيرفته که ايران اکنون يک کشور اتمي است. همين نکته باعث مي شود که منافع آتي ناشي از همکاري هاي هسته اي ايران و روسيه در آينده روسيه را بيش از پيش به سوي ايران بکشاند. روسيه از يک سو خواهان تامين انحصاري سوخت هسته اي براي ايران و درآمدهاي مالي ناشي از آن خواهد بود و لذا با ديگران در سناريوي جديد غرب مبني بر عدم نياز ايران به غني سازي مستقل با راه اندازي نيروگاه بوشهر همراه خواهد بود. از سوي ديگر نياز روسيه به حفظ تعادل در روابط با غرب هم چنان ايران و روسيه را در کنار هم نگه خواهد داشت. فايده اين شرايط جديد فراهم سازي فضاي سياسي جديد براي افزايش چانه زني ايران است. همين امر مي تواند شکافي در مواضع طرف هاي درگير در مذاکرات هسته اي با ايران ايجاد کند.راه اندازي نيروگاه بوشهر و ورود ايران به جمع کشورهاي اتمي ديدگاه هاي موجود حتي در درون اتحاديه اروپا را نيز دچار تغيير و تحول مي کند. اکنون چالش اصلي اروپايي ها در پذيرش واقعيت مشروعيت بين المللي برنامه اتمي ايران از يک سو و اصرار بر کارساز و نتيجه بخش بودن سياست هاي اشتباه گذشته شان است.

استراتژي ايران در اتصال اجزاء مختلف چرخه مستقل سوخت هسته اي بايد تقويت شود
در چنين شرايطي استراتژي مرحله به مرحله ايران يعني اتصال اجزاء مختلف چرخه مستقل سوخت هسته اي بايد در آينده تقويت شود، يعني به نوعي بايد فعاليت هاي نيروگاهي مانند نطنز در جهت تکميل ظرفيت هاي نيروگاه هسته اي بوشهر تعريف شود و در واقع ايران خود را محدود به روسيه نکند. اين کار چند منفعت دارد. اول اين که روس ها را به سوي ايران مي کشاند. درست است که روسيه در قطع نامه ۱۹۲۹ عليه ايران راي داد اما پس از آن فهميد که تعادل در روابط خود با غرب را از دست داده است و بر همين اساس اين روزها شاهد بهبود روابط دو کشور هستيم. تصميم استراتژيک به اين که سوخت وارد قلب راکتور بوشهر شود همان ديدگاه نخبگان سنتي حاکم در روسيه است که معتقدند بايد تعادل در روابط با ايران براي حفظ استراتژي هاي مستقل منطقه اي و جهاني روسيه حفظ شود و نبايد روسيه براي گسترش روابط با آمريکا، ايران را کاملا کنار بگذارد به هرحال ايران به روسيه يک کارت استراتژيک مي دهد.

طرف غربي ۳ سناريو در پيش دارد
وي افزود: اکنون طرف غربي سه سناريو در پيش دارد. اول سناريوي تحريم ها که فاقد کارآيي است. چرا که شرايط دنيا عوض شده و تحريم هاي غرب نمي تواند يک خط واحد در برابر ايران ايجاد کند، همين که يک کشور تحريم ها را دور بزند، ايران به اهداف خود دست يافته است. اکنون روسيه، چين، ترکيه و حتي کره جنوبي که داراي منافع گسترده اقتصادي در ايران هستند و اساسا مخالف تحريم هاي يک جانبه و سخت عليه ايران هستند.سناريوي دوم وقوع جنگ است. نگاه غالب در غرب اين است که حمله هوايي نه تنها برنامه هسته اي ايران را متوقف نمي کند بلکه حتي خطر خروج ايران از NPT و به دنبال آن تسليحاتي شدن برنامه اتمي ايران را دارد. ضمن اين که آمريکا و اسرائيل نمي توانند ايران را صرفا به بهانه غني سازي اورانيوم بمباران کنند. بمباران نيروگاه بوشهر نيز اکنون دير شده چرا که سوخت وارد راکتور شده و هر نوع حمله تبعات سنگيني براي منطقه و جهان دارد. اين مسئله به تنهايي دست ايران را در مذاکرات آتي هسته اي بالا مي برد.سناريوي سوم گفت وگو با ايران است که تنها راه چاره موجود نيز است. پس زماني که آمريکا وارد گزينه گفت وگو شود اين دست ايران را به طور طبيعي در مذاکرات ماه سپتامبر بالا مي برد. راه اندازي نيروگاه بوشهر و اتمي شدن ايران و کاهش خطر حمله نظامي به ايران و حفظ کارت مستقل چرخه سوخت به عنوان اجزاي فرآيند هسته اي شدن کشور، دست ايران را در مذاکرات آتي بالا مي برد.

احمدي بي غش: تاثير راه اندازي نيروگاه بوشهر از ۲ منظر قابل بررسي است
محمود احمدي بي غش نماينده شازند و عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي نيز در گفت وگو با خراسان اظهار داشت: تاثير اين اقدام از دو منظر قابل بررسي است نخست تاثير بين المللي و ديگري تاثير منطقه اي.در عرصه بين المللي بايد گفت که ملت بزرگ ايران به دنيا اثبات کرد که براي گرفتن حق مشروع خود تا آخر پايداري مي کند و از حقوق اش کوتاه نمي آيد و بداخلاقي ها و برخوردهاي غيرمنطقي مجامع بين المللي برخي کشورهاي اروپايي و مخصوصا فرانسه، آمريکا، آلمان، انگليس و لابي صهيونيستي براي مردم ايران اثر نخواهد داشت و اين حرکت اثبات کرد که برخوردهايي چون قطعنامه هاي تحريمي و فشارهاي اروپا در اراده پولادين مردم ايران اثري نخواهد داشت.

پايداري ايران روس ها را متقاعد به راه اندازي نيروگاه کرد
وي در ادامه به بعد ديگر اين اتفاق اشاره کرد و گفت: در بعد منطقه اي روسيه به عنوان يک کشور بزرگ و همسايه اين اعتماد را به مردم ايران اثبات کرد که ايران يک دوست و يک همسايه مشترک المنافع مطمئن براي روس هاست به علاوه روسيه ثابت کرد که بعد از گذشت ۱۹۷ سال که از اولين قرارداد تجاري بين روسيه و ايران مي گذرد اگرچه با چند سال تاخير اما سرانجام به اين قرارداد عمل کردند و نکته ديگر اين که مردم ايران نيز از روسيه اين توقع را داشتند.نماينده شازند تاکيد کرد: جمهوري اسلامي بر روي اصول خودش معامله نمي کند از سوي ديگر پايداري ايران روس ها را در راه اندازي نيروگاه بوشهر متقاعد کرد.جداي از مناسبات منطقه اي و بين المللي روس ها مي دانند منافعي که از ايران دارند بيشتر از منافعي است که غرب برايشان دارد.

در مذاکرات آينده با ۱+۵ ايران دست بالا را خواهد داشت
وي درباره تاثير آغاز سوخت گذاري نيروگاه بوشهر بر مذاکرات با ۱+۵ گفت: متاسفانه با خيانت بزرگي که سال گذشته پس از انتخابات از سوي عده اي خود فروخته در ايران صورت گرفت وزنه قدرت ايران کاهش يافت از سوي ديگر خيانت اين عده وزن سياسي ايران را نيز کم کرد و اين مسئله کش و قوس هايي را به دنبال داشت اما هر چه زمان به جلو رفت موقعيت ايران مجددا تثبيت شد و راه اندازي نيروگاه بوشهر ايران را به جايگاه اول خود و حتي بالاتر رساند.بنابراين در مذاکرات احتمالي آينده با ۱+۵ جمهوري اسلامي ايران به عنوان يک کشور هسته اي از دست بالا وارد مذاکره خواهد شد.بنابراين وزن سياسي ايران در مذاکرات چه با گروه وين و چه با ۱+۵ يک وزن منطقي اما قدرتمند خواهد بود.

سبحاني نيا: راه اندازي نيروگاه بوشهر نشان داد ايران درباره حق خود کوتاه نمي آيد
حجت الاسلام حسين سبحاني نيا عضو هيئت رئيسه مجلس در گفت وگو با خراسان پيرامون راه اندازي نيروگاه بوشهر اظهار داشت: راه اندازي نيروگاه بوشهر در شرايط فعلي و فضاي بين المللي که نظام سلطه و همه عواملش درصدد اين بودند که اين کار صورت نگيرد قابل توجه اين حرکت نماد مقاومت و پايداري ملت ايران در احقاق حق خودش است. جمهوري اسلامي ايران با اين اقدام نشان داد که نسبت به آنچه که در عرصه بين المللي حق ماست کوتاه نخواهيم آمد و علي رغم کارشکني هاي مختلف آن را دنبال کرديم.افزون بر اين اين اقدام پايه اي براي بهره گيري از ظرفيت و توان براي ۲۰ راکتور مصوب مجلس در آينده شد.

راه اندازي نيروگاه بوشهر مي تواند فصل جديدي در روابط ايران و روسيه باشد
نماينده نيشابور در مجلس درباره سياست روسيه در راه اندازي نيروگاه بوشهر گفت علي رغم فشار روي روسيه اين کشور نشان داد که مي خواهد در ارتباط با مسائلي سياست مستقلي از سياست ۱+۵ و هم چنين غرب و نظام سلطه داشته باشد. اين فصل جديدي مي تواند در توسعه همکاري هاي هسته اي ما با روسيه در آينده باشد.وي اضافه کرد: روسيه طبق تعهدات بين المللي به جمهوري اسلامي ايران اين کار را انجام داد. به نظر مي رسد روسيه در دنيا منافعي دارد که درصدد دست يافتن به آن منافع است يکي از جاهايي که روسيه نمي خواهد منافع دراز مدت اش را براي مصالح کوتاه مدت از دست بدهد ايران و ارتباطش با ايران به عنوان يک کشور پايدار و با ثبات و داراي نفوذ منطقه اي است.قطعا ايران به عنوان يک همسايه مقتدر به نفع روسيه خواهد بود.

بروجردي: اقدام روسيه هوشمندانه بود
رئيس کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي با اشاره به سوخت گذاري نيروگاه بوشهر گفت: اهميت اين اقدام شرايط زماني آن است که آمريکايي ها قطعنامه ۱۹۲۹ را به عنوان اقدام سياسي و غيرحقوقي ظالمانه عليه ملت ايران انجام دادند، و بعد از آن تحريم هاي فراقطعنامه اي را در آمريکا وضع کردند.علاء الدين بروجردي در گفت وگو با ايسنا، اظهار کرد: ضمن اين که آمريکا به متحدين خود در اروپا فشار آوردند که کار مشابهي را انجام دهند آن ها همچنين به روسيه فشار آوردند که اين عمليات که امروز آغاز شد صورت نگيرد اما با همه اين ها جمهوري اسلامي ايران با اقتدار سياست هاي خود را به پيش برد.وي ادامه داد: روسيه اقدام هوشمندانه اي را انجام داد به لحاظ اين که اولا وارد عرصه اي شد که اين اطمينان را در ملت ايجاد کرد که روسيه به تعهدات خود پايبند است، به همين دليل هم اين انتظار در افکار عمومي ايران کاملا وجود دارد که گام بعدي روسيه اجراي تعهد S300 باشد.وي افزود: همچنين روس ها اين شانس را پيدا کردند که بتوانند نيروگاه هاي بيشتري را در ايران در عرصه هسته اي بسازند و اين موضوع با توجه به مصوبه مجلس شوراي اسلامي مبني بر توليد ۲۰ هزار مگاوات انرژي هسته اي ظرف ۲۰ سال آينده نکته کليدي و حائز اهميت است.

ترقي: راه اندازي نيروگاه بوشهر پيروزي ايران در مقابل آمريکا است
حميدرضا ترقي، معاون امور بين الملل حزب موتلفه اسلامي در گفت وگو با خراسان تاکيد کرد: اصل راه اندازي نيروگاه بوشهر يکي از پيروزي هاي مهم جمهوري اسلامي در قبال گروه ۱+۵ و آمريکا خواهد بود. تمام تلاش اين گروه بر اين بود که نگذارند اين نيروگاه راه اندازي شود.

در مذاکرات آينده برگ برنده در دست ايران خواهد بود
وي افزود: يقينا با اين پيروزي، ايران امتياز بزرگي را در مذاکرات و در تعاملات آينده خواهد داشت و در درجه اول به دنبال تامين سوخت موردنياز اين نيروگاه و نيروگاه هاي بعدي خواهيم بود زيرا با توجه به مصوبه مجلس، دولت موظف است براي احداث ۲۰ نيروگاه اتمي ديگر به سمت اجرايي شدن برود و از تجربه اي که در اين نيروگاه به دست آورده بتواند براي ساخت نيروگاه هاي ديگر استفاده کند.به عبارت ديگر جمهوري اسلامي ايران به سمت خودکفايي و بي نيازي در ارتباط با انرژي هسته اي در حال حرکت است و اورانيوم موردنياز خودش و سوخت موردنياز خودش را خودش مي تواند تامين و تهيه کند، بر اين اساس به نظر مي رسد برگ برنده در مذاکرات آينده در دست ايران هست و محور مذاکرات بايد از موضوع هسته اي خارج شود و موضوع هسته اي موضوعي نخواهد بود که در مذاکرات به عنوان يک مسئله قابل طرح باشد.ترقي در ارزيابي خود از اين اقدام روسيه گفت: به طور طبيعي طبق قراردادي که با روسيه داشتيم، هيچ راهي جز تکميل و به اتمام رساندن اين پروژه نداشت. در قطعنامه ها هم مسئله نيروگاه اتمي بوشهر مستثني بوده و هيچ بهانه اي نداشت براي اين کار چنين همکاري را نداشته باشد، به علاوه اين که اگر همکاري نمي کرد ضررهاي زياد اقتصادي متوجه روسيه مي شد که از نظر سياسي مناسبات آينده اش و اقتصادي به نفع اش نبود.وي تاکيد کرد: حسن نيت روسيه در راه اندازي نيروگاه بوشهر را تلاش براي جبران اقدام قبلي روسيه به حساب مي آوريم و قدمي به جلو براي توازن مناسبات اش در منطقه با ايران مي دانيم.


منبع
 

Similar threads

بالا