ذخیره سازی هوای فشرده جهت استفاده در توربین گازی

مهدی نوروزی

عضو جدید
يك معدن از كار افتاده در ايالت اوهايو آمريكا قرار است در آينده نزديك بعنوان بزرگترين مخزن ذخيره هواي فشرده در جهان مورد استفاده قرار گيرد . در يك توربين گاز حدود 66% انرژي توليدي توربين صرف متراكم كردن هوا توسط كمپرسور مي شود . چنانچه هواي فشرده پيشاپيش بنحوي تهيه و ذخيره شود، هنگام بهره برداري توربين ميتوان با هزينه كم اين هوا را مجددا" قدري گرما داده و به توربين فرستاد . فشردن وذخيره كردن هوا در مخزن با استفاده از الكتريسيته ارزان در زمان غير پيك (off-peak) صورت گرفته وسپس با استفاده از آن سيستم در زمان اوج مصرف (peak) مي تواند الكتريسيته توليد كند.
بعبارتي اين سيستم نوعي ذخيره انرژي و استفاده در زمان مناسب است. در اين روش همچنان از سوخت فسيلي جهت گرم كردن هواي فشرده شده استفاده مي شود.
ايده ذخيره سازي انرژي توسط هواي فشرده بيش از30 سال است كه مطرح شده است . دو نمونه آن يكي با عمر11 سال درAlabama و ديگري با عمر23 سال در آلمان فعلا" در حال كار مي باشند و در هر دو مورد از غارهاي نمكي بزرگ بعنوان مخزن ذخيره هوا استفاده مي شود. در اين طرح ها هزينه هاي طراحي و ساخت مخزن بزرگ وجود ندارد زيرا كه مخزن درشرايط طبيعي وبدون صرف هزينه درطبيعت وجود دارد.
با ساخت اين پروژه تا 2700 مگاوات الكتريسيته توليد خواهد شد، كه به شركتهاي مصرف كننده برق در زمان اوج مصرف فروخته مي شود. اين پروژه براي اهالي محل مطرح و نگراني آنها را در ارتباط با امكان حركت لايه هاي زيرين زميني و وقوع لرزش و آسيب ديدن منازل آنها برانگيخت و همينطور امكان كم بودن مقاومت مخزن و وقوع انفجار مطرح گرديد.
اين موضوع از طرف مسئولين براي اهالي محل توجيه شد كه با توجه به موقعيت مخزن كه در 2200 فوتي زير زمين قرار دارد نگراني ها بي مورد است و چنانچه مخزن نزديك سطح زمين بود جاي نگراني وجود داشت .
از مزاياي ديگر پروژه ايجاد 30 شغل دائمي و 200 شغل موقت ساختماني است و مزاياي ديگراقتصادي نيز براي محل خواهد داشت. البته نكاتي در ارتباط با خطوط انتقال قدرت مطرح است كه مسئولين پروژه در حال بررسي و حل آنها مي باشند. گفتني است معدن سنگ اشاره شده از 1943 تا 1976 فعال بوده و داراي گنجايش ذخيره سازي 338 ميليون فوت مكعب هوا در زير زمين مي باشد.
 

Similar threads

بالا