دکتر شریعتی، اتاقی 6 متری و سماوری همیشه روشن(+عکس)

sweetboy

عضو جدید
از گوشه شیشه که کمی بیشتر به نام کتاب‌ها دقت کنی،د نام بعضی کتاب ها را می بینید:˝سکوت برده ها˝ ، ˝خاکی و آسمانی˝، ˝قربانی سی و هفت سال اسرار˝، ˝انجمن˝ .

به گزارش آخرین نیوز، برنا نوشت: در خیابان فاطمی،داخل کوچه ای منزل دکتر شریعتی است. خانه ای 2 طبقه، شمالی و بازسازی شده با درهایی شیشه ای که راحت می شود حیاط و داخل خانه را دید. پایین مجسمه دکتر اطلاعاتی درباره تاریخ تولد1312و تاریخ فوت1356 نوشته شده است. اتومبیلی هم با شماره 22259 مشهد در حیاط پارک شده است. یکی از کارمندان می گوید: مدل " موسکوویچ " است. در و دیوار حیاط پر است از سخنان او.
کت و شلوار، بارانی‌ و کراوات‌های دکتر مرتب داخل ویترین چیده شده است. طبقه اول ساختمان از 2 بخش تشکیل شده؛ در سمتی وسایل خانه دکتر شامل گرامافون، تلویزیون مبلی، میز، صندلی‌های راحتی، تخت خواب و عکس هایی از ازدواج و مسافرت‌های او دیده می شود و قسمت دیگر خانه هم قسمت اداری موزه دکتر علی شریعتی است.



دیوارهای راه پله‌ها پر است از لوح های تقدیر، سپاس نامه و گزارش هایی از دکتر که در مطبوعات چاپ و همه آنها در قاب هایی چوبی به نمایش گذاشته شده است.

در نمایشگاه دائمی این موزه کتاب‌هایی از دکتر با نام های مستعار وی چیده شده است. روی در و دیوارها با عکس‌هایی از سفر حج، بازداشت و اولین زندان پس از بازگشت از اروپا در سال 1343 ، زندان کمیته مشترک شهربانی و ساواک در سال 1352، عکس هایی از سخنرانی شریعتی در حسینیه ارشاد و عکس های دکتر با دانشجویان پر شده است.


همچنین عکس‌هایی از مراسم تشییع جنازه او در نمایشگاه به نمایش گذاشته شده؛در سمت دیگر این نمایشگاه بوفه ای به رنگ چوب قرار دارد که داخل آن با وسایل شخصی دکتر؛ دوربین فیلم برداری، دفتر یادداشت و کارت اقامت است. در سمت دیگر هم بوفه دیگری وجود دارد که در آن پر شده از بشقاب،قاشق، کاسه های قدیمی و در کنار آن‌ها نوشته شده است: وسایل شخصی پدر دکتر شریعتی.

اتاق کار استاد شریعتی یک اتاق 6 متری در طبقه دوم خانه است و از طرف سازمان نگهداری از موزه‌ پلمپ شده و فقط از شیشه در اتاق می توان داخل را دید. اتاقی ساده با وسایلی ساده شامل یک میز تحریر، دستگاه ماشین نویسی،یک تشک و بالشت و کتاب های زیاد.

از گوشه شیشه که کمی بیشتر به نام کتاب ها دقت کنید نام بعضی کتاب ها را می بینید:"سکوت برده ها" ، "خاکی و آسمانی"، "قربانی سی و هفت سال اسرار"، "انجمن" .

در کنار میز تحریر، سماور برقی وجود دارد که رویش نوشته شده به طور تمام وقت کار می کرده و یک رادیو کوچک سیاه رنگ موجی که همه این ها می شود اتاق کار استادی که در خدا شناسی، دین شناسی، جامعه شناسی انسان، آدم سر شناسی بوده است.

یکی از پرسنل این مرکز درباره سال تاسیس این خانه موزه می‌گوید:خانواده آقای دکتر این ملک را به شهرداری فروختند و ملک در سال 1381 تحویل سازمان فرهنگی هنری شهرداری شده است که بعد از این ساختمان بازسازی وسال 1383 رسما افتتاح شد. از سوی سازمان فضای فرهنگی تغییر و تحولی جزیی در چیدمان وسایل و معماری خانه انجام شده است. ولی اتاق کار دکتر اصلا تغییر نکرده و در طبقه پایین فقط جای اشیاء تغییر کرده و کمدها و تخت خواب ها را جابجا کردیم و یک دیوار که بین اتاق ها بود را برداشتیم تا هر کسی که برای بازدید بیاید بتواند راحت از موزه بازدید کند .

وقت خروج از خانه بعضی از سخنان شریعتی را با خود زمزمه می کنم و با خود می گویم: به سه چیز تکیه نکن غرور، عشق و دروغ ؛چرا که انسان با غرور می تازد، با دروغ می بازد و با عشق می میرد.
 

Similar threads

بالا