دستگاهی برای نمایش دلیل گریه کودک

S i s i l

عضو جدید
کاربر ممتاز
[h=1]

[/h]
» سرویس: علمي و فناوري - فناوري
کد خبر: 92042213513
شنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۳



گریه کودک می‌تواند عامل مهمی در شناسایی مشکلات سلامتی باشد که ممکن است بدون تشخیص باقی بمانند و اکنون محققان دانشگاه براون و بیمارستان زنان و نوزادان رودآیلند ابزار رایانه‌ای جدیدی برای تحلیل آن ابداع کرده‌اند.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، برای والدین، گریه کودک می‌تواند نشان گرسنگی درد یا عدم راحتی باشد اما برای دانشمندان، ویژگی‌های نامحسوس صوتی گریه کودک می‌تواند اطلاعات مهمی در مورد سلامت آن داشته باشد.

محققان امیدوارند که تحلیلگر گریه کودک آنها بتواند راه غیرتهاجمی جدیدی برای شناسایی کودکان دارای مشکلات عصبی یا اختلالات رشد ارائه کند.

آنها بر این باورند که این دستگاه حتی می‌تواند راهی برای شناسایی اوتیسم در نوزادان ارائه کند.

این سیستم در دو مرحله کار می‌کند. در مرحله اول تحلیلگر به جداسازی گریه‌های ثبت شده به فریمها 12.5 میلی‌ثانیه‌ای می‌پردازد. هر فریم برای پارامترهای مختلف از جمله ویژگیهای فرکانسی، انعکاس صدا و حجم صوتی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

مرحله دوم از این داده‌ها برای ارائه یک دیدگاه وسیع‌تر از گریه و کاهش تعداد پارامترها به میزان مفید استفاده می‌شود.

فریمها در کنار هم قرار گرفته و به عنوان یک حرف(یک صدای گریه اووه) یا سکوت که وقفه میان گریه‌هاست، توصیف می‌شوند.

گریه‌های طولانی‌تر از کوتاهترها جدا شده و زمان بین آنها ثبت می‌شود. سپس می‌توان میانگین زیر و بمی صدا شامل حد فاصل بین آنها در طول زمان و دیگر متغیرها را در هر بار گریه بدست آورد.

در انتها، سیستم 80 پارامتر مختلف را ارزیابی کرده که هر کدام می‌تواند نشانه‌ای از سلامت کودک باشد.

اگر اختلالات عصبی باعث تغییر شیوه کنترل تارهای صوتی کودکان شود، این تفاوتهای کوچک می‌توانند خود را در ویژگی‌های موجود در زیر و بمی صدا و دیگر ویژگی‌های صوتی نشان دهند.

پزشکان قصد دارند از این دستگاه برای بررسی ویژگی‌های گریه کودکان که ممکن است با اوتیسم ارتباط داشته باشند، استفاده کنند.

انتهای پیام
 
بالا