در دنیای پر هیاهوی دیجیتال چه مي گذرد؟

hadis-fa

عضو جدید
سايه نيكانلو _ رسانه ها با تحولاتي كه در جنبه هاي مختلف از بعد فن آوري تجهيزاتي و حجم و روش داشته اند بدون در نظر گرفتن مرزهاي جغرافيايي عقيدتي و فرهنگي امكان حضور را در همه نقاط جغرافيايي پيدا كرده اند.
وب با ایجاد جنبشی جدید سعی کرد دنیا را از روی کاغذهای مکتوب به کاغذهای دیجیتالی بکشاند.
در این فضا افراد و شرکت ها تلاش می كنند محتوای کاغذی خود را به محتوای دیجیتالی تبدیل کنند. این فرآیند پرسرعت سبب شد کاربران امکان دسترسی به انبوهی از اطلاعات را داشته باشند و نتیجه آن میلیون ها صفحه حاوی اطلاعات مختلف بود که امروز در دسترس همگان قرار می گیرد و اهمیت آن به جایی رسیده است که برخی ها می گویند: «چیزی که در اینترنت نیست، وجود ندارد».
باطي شدن اين روند هم اكنون شاهد ظهور نسلی هستیم که به خواندن روزنامه‌های چاپی عادت ندارند و چندان با آنها آشنا نیستند.جوانان نيز صرفا با جهان آنلاین و دیجیتال سروکار دارند و اخبار را از روی صفحه کامپیوتر یا وسایل الکترونیک سیار دریافت می‌کنند. در همين حال روزهایی که طی آن یک غول رسانه‌ای می‌توانست کنترل علائق مردم در حوزه تفریح و سرگرمی را در دست بگیرد سپری شد و این روزها رقابت شدیدی بر سر کنترل اوقات فراغت مردم توسط کهکشانی از رسانه‌های دیجیتال در جریان است.
تلویزیون دیگر یک ابزار رسانه‌ای صرفا منفعل تلقی نمی‌شود و با تحولات فراوانی گام به عصر دیجیتال نهاده است.
امروزه بینندگان می‌توانند کنترل بیشتری بر تلویزیون داشته باشند و محتویات مورد علاقه‌شان را خودشان انتخاب کنند.
در جهان مدرن امروز تلویزیون‌های ماهواره‌ای، شبکه‌های کابلی و کانال‌های تعاملی بازی گزینه‌های متعددی را فرا
" امروزه بینندگان می‌توانند کنترل بیشتری بر تلویزیون داشته باشند و محتویات مورد علاقه‌شان را خودشان انتخاب کنند. ... "
روی بینندگان نهاده‌اند. تداوم این وضعیت موجب شده تا نحوه تعامل مردم با تلویزیون از پایه عوض شود.
این بدان معناست که تهیه‌کنندگان تلویزیونی نباید صرفا دست به تولید یک برنامه برای پخش بزنند.
آنها به جای این کار باید به این مسئله فکر کنند که چگونه محتویات تولید شده شان را برای کاربران تلویزیون‌های دیجیتال، تلفن‌های همراه و کاربران وب قابل استفاده کنند.
همزمان با تغییر و تحول شگرف در ابزارهای تفریحی رسانه‌ای همانطور كه نمونه هايي از آن را برشمرديم، روش‌های جلب نظر مخاطب نیز پیچیده‌تر شده. مخصوصا که تلویزیون رقبای قدرتمند و تازه‌ای پیدا کرده است.
يكي از اين رقبا سازمان‌های خبری سنتی مشهوری مانند BBC و CNN هستند كه فناوري ديجيتال آنها را نيز وادار کرده تا شیوه اطلاع‌رسانی خودشان را تغییر دهند.
شبکه‌های مشهور خبری در دنیایی فعالیت می‌کنند که خبر همه جای آن را فرا گرفته و مردم می‌توانند اطلاعات مورد نیازشان را از منابع بی‌شماری دریافت کنند. این منابع طیفی گسترده- از روزنامه‌ها تا وبلاگ‌ها- را شامل می‌شوند.
اين روند تنها محدود به سازمان هاي خبري و ابزارهاي تفريحي رسانه اي نيست افزایش کاربران خطوط اینترنت پر سرعت و گسترش و افزایش تنوع نرم‌افزارهای به اشتراک‌گذاری فایل موجب شده تا انواع فایل‌های موسیقی بدون در نظر گرفتن قانون کپی‌رایت در اینترنت پخش شود و این مسئله خسارات مالی فراوانی را به کمپانی‌های عرضه کننده CDهای حاوی موسیقی وارد کرده است.
در ابتدا شرکت‌های دست‌اندرکار موسیقی بشدت با گسترش بازار موسیقی آنلاین مخالفت می‌کردند.
اما این روند سرانجام خود را به آنها تحمیل کرد و پس از چند سال فروشگاه‌های مجازی فروشنده موسیقی یکی پس از دیگری در اینترنت ایجاد شدند که به صورت قانونی امکان خرید قطعات موسیقی را برای کاربران مشتاق فراهم می‌آوردند.
امروزه انبوهی از قطعات موسیقی برای بارگذاری در اینترنت وجود دارد و درهای فروشگاه‌های مجازی همیشه روی علاقه‌مندان باز است.
تمامي اين تغييرات رسانه اي موجب شده افرادی که رسانه خبري دارند و يا فیلم، برنامه‌های تلویزیونی و موسیقی در دنیای پر هیاهوی دیجیتال تولید می‌کنند، درصدد یافتن راه‌های نويني برای جلب توجه مشتریان به تولیدات خود به طور خاص باشند تا وضعیت نامشخص و رقابتي موجود را بهبود و جایگاه سابق خود را حفظ کنند.
 
بالا