درخواست های مرتبط با | پرسش های درسی مهندسی شیمی

خیلی خیلی ممنون از راهنمایییتون، ممنون میشم اگه بعدأ سوالی داشتم کمکم کنید...


خواهش میکنم در حد توان تا وقتی زنده هستم و اینجا در خدمت شما هستم خوشحال میشم بتونم کمکتون بکنم
امید وارم یک طرح خوب بتونید بنویسید
چون لذتی که نوشتن یک طرح توسط خود ادم داره غیر قابل مقایسه با احساس از طرحی است
که از دیگران کمک بگیره و یک اش شلم شوربائی که با دلهره از عیب و ایرادهای احتمالی که دیگران ممکن است بگیرند قلبش تند تند بزند!
 

(sara_h)

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سلام دوستان ...

Cp ترکیبات مختلف بر حسب دما رو از کجا پیدا کنم ؟؟؟ کلی گشتم ولی چیز درست حسابی ای پیدا نکردم . Cp گوگرد رو لازم دارم .

مرسی

کورش تو ضمیمه C کتاب ترمودینامیک نوشته ون نس هم هست ... (رابطه cp) رو با دما برای گازها و تعدادی از جامدات و مایعات داره ویرایش هفتم
 

GNMS

عضو جدید
سلام دوستان ...

Cp ترکیبات مختلف بر حسب دما رو از کجا پیدا کنم ؟؟؟ کلی گشتم ولی چیز درست حسابی ای پیدا نکردم . Cp گوگرد رو لازم دارم .

مرسی

cp گوگرد:

cp=15.2+0.0268*T برای دمای بین 273 تا 368 کلوین
cp=18.5+0.0184*T برای دمای بین 368 تا 392 کلوین
T بر حسب کلوین
cp بر حسب J/gmol k

منبع: کتاب اصول بنیانی و مبانی محاسبات در مهندسی شیمی، نوشته دیوید هیمل بلاو، ضمیمه G، چاپ پنجم
 

asir6355

عضو جدید
تصفیه روغن سوخته

تصفیه روغن سوخته

سلام خسته نباشید
کسی میتونه درباره فرایند تصفیه روغن سوخته و دستگاه های مورد نیاز واسه این کار و کلا هر چی در این رابطه میدونید بهم کمک کمک کنید
ممنوووووووون
 

asir6355

عضو جدید
اگر چه در آمريكا شركت بزرگي وجود دارند كه تعويض روغن ماشين را به شيوه اي سريع انجام مي دهد اما بر طبق گزارش موسسه نفت آمريكا بيش از 50% تعويض روغن اتومبيل هاي توسط خود افراد صورت مي گيرد و به اين طريق حدود 150 ميليون گالن (حدود 567 ميليون ليتر )* روغن سوخته موتور را بوجود مي آورد .اگر چه بخش زيادي از اين روغن سوخته به شيوه هاي مناسب دفع مي شود اما متاسفانه بخش عمده اي از آن بدرستي دفع نمي شود . هر چند ريختن روغن سوخته موتور در فاضلاب ، در بسياري از كشورها خلاف مقررات است با اين وجود اين كار صورت مي گيرد و يا در زباله ريخته مي شود كه سر از محلهاي سوختن زباله در مي آورد و يا اينكه خيلي ساده آن را بر روي زمين مي ريزند .
بر طبق گزارش موسسه حفظ محيط زيست آمريكا EPA بيش از 40% آلودگي ناشي زا روغن در آمريكا ناشي از دفع نامناسب روغت سوخته توسط كساني است كه شخصا اقدام به تعويض روغن ماشين اشان مي كنند
روغني كه در موتور استفاده مي شود فرسوده يا مستهلك نمي شود و صرفا در اثر گردش در قطعات داخلي موتور ، كثيف مي شود چون به هنگام گردش در داخل موتور ، مواد آلاينده و سمي را از موتور گرفته و با خود حمل مي كند . اگر به برچسب هايي كه بر روي ظروف حاوي روغن موتور وجود دارد نگاه كنيد هشدارهايي بر روي آن وجود دارد مبني بر اينكه از تماس طولاني مدت روغن سوخته با پوست دست و بدن خودداري شود.
در مطالعاتي كه در آزمايشگاه و بر روي حيوانات انجام گرفته است نشان داده شده است كه روغن سوخته موتور مي تواند باعث سرطان پوست شود . بنابراي ن لازم است محلهايي را كه درمعرض اين روغن سوخته قرار گرفته اند با استفاده از آب و يك پاك كننده شسته شود . دفع نامناسب اين روغن سوخته باعث راه يافتن آن به درون ردياچه ها ، جويبارها و آبراهه هاشده و سبب آلودگي آب آشاميدني شده و نيز باعث صدمه زدن به موجودات حيات وحش و محيط زيست آبي مي شود .
تنها يك گالن روغن ( يعني مقداري كه در هر بار عوض كردن روغن ماشين از آن تخليه مي شود ) مي تواند باعث آلودگي يك ميليون گالن آب تميز شود . اين مقدار آب مي تواند نياز سالانه 50 نفر را به آب تامين كند و يا با آن زمين بايري به مساحت 4 هكتار را آبياري نمود . يا آب مورد نياز يك گياه را براي مدت 100 سال تامين نمود .
روغن سوخته را در داخل يك ظرف تميز و دربسته تخليه نمائيد و در پوش آن را هم ببنديد براي اين منظور مي توانيد از ظروف يك گالني شير يا آب هم استفاده كنيد . هيچگاه اين روغن جمع آوري شده را با مايعات ديگر مانند روغن دنده اتوماتيك ماشين يا روغن ترمز مخلوط نكنيد و اطمينان حاصل كنيد كه اين روغن عاري از هر گونه گرد و غبار ، برگ درختان و ساير ذرات آلاينده ديگر است . سپس آن را به محل جمع آوري روغنهاي سوخته منتقل نمائيد . در آمريكا بيش از 12000 مركز جمع آوري و بازيافت اينگونه روغنها وجود دارد كه يا توسط دوبت امريكا و يا بوسيله بخش خصوصي بوجود آمده است .
بسياري از مراكز سرويس و تعويض روغن در آمريكا و محلهايي كه تعمير اتومبيل را انجام مي دهند امكاناتي دارند كه بدون درايفت هيچ هزينه اي اين روغنها را تحويل مي گيرند . البته در بعضي جاها ممكن است حق الزحمه مختصري بابت اين كار بگيرند براي دريافت اطلاعات كافي در اين زمينه به آدرس زير مي توانيد مراجعه كنيد :

حالا با اين روغن سوخته چه كاري انجام مي دهند ؟ رد آمريكا بيش از نيمي از اين روغن سوخته يعني حدود 380 ميليون گالن آن را بازيافت مي كنند .
روغن موتور سوخته را به سه طريق مي توان مورد استفاده مجدد قرار داد :
1-تصفيه مجدد
2-بهسازي
3-فرآوري مجدد
اين كار باعث مي شود كه هزينه تصفيه روغن تازه از نفت خام كاهش پيدا كند و در ضمن مشكلات زيست محيطي هم بوجود نيايد .
در حال حاضر 14% از روغن موتورهاي سوخته مورد تصفيه مجدد قرار مي گيرند . در اين روش ناخالصي ها را از روغن جدا مي كنند بطوريكه بتوان مجددا از آن بعنوان پايه اي براي ساخت روغن موتور استفاده كرد. اما مشكل اينجاست كه تصفيه مجدد عملي بسيار پيچيده است و انرژي زيادي را مصرف مي كند كه اين در ايالات متحده به مفهوم سوختن منابع نفتي بيشتري در واحدهاي توليد برق است . به همين جهت است كه روغن موتوري كه با استفاده از پالايش مجدد روغن هاي سوخته بدست امده است نسبت به روغن موتوري كه با استفاده از مواد اوليه تازه و نو ساخته شده است هزينه بيشتري دارد . از طرفي به سختي مي تواند مشتريان و مصرف كنندگان روغن موتور را متقاعد كرد كه اين روغن هاي بازسازي شده آن هم با قيمت گرانتر از روغن نو بخرند ! هر چند تصفيه مناسب اينگونه روغن موتور هاي به گونه اي صورت مي گيرد كه تمام مشخصات تعيين شده توسط : API/SAE را كه براي روغن هاي تازه وجود دارد براي اينگونه روغن ها هم وجود دارد .
امروزه تصفيه مجدد روغن هاي موتور نياز به اين دارد كه يارانه هايي از طرف دولت براي آن درنظر گرفته شود .
مثلا خدمات پستي در آمريكا كه ناوگان آن بيشترين تعداد وسايل نقليه را در آمريكا در اختيار دارد براي تامين 20% از نيازهاي خود از روغن موتور هايي استفاده مي كرده كه بازيافت شده اند . نتيجه اين شد كه هزينه هاي بهره برداري به مقدار قابل توجهي افزايش پيدا كرد .بعضي از كارشناسان ابراز مي دارند كه تا هنگاميكه بهاي نفت خام به بالاي 50 دلار و مثلا حدود 60 دلار به ازاي هر بشكه نرسد تصفيه و بازيافت روغن هاي سوخته موتور به صرفه نخواهد بود . شايد اين زمان فرا برسد و ما شاهد تصفيه هر چه بيشتر روغن هاي سوخته باشيم .
2- بهسازي : روغن هاي سوخته را مي توان بهسازي نمود بدين ترتيب كه با گذراندن آنها از *****هاي مخصوص و يا وسايلي نظير آن ، آلودگي هاي روغن را پاك نمود به اين طريق مي توان ناخالصي هاي نامحلول در روغن را از ان جدا نمود و بارها و بارها روغن را مورد استفاده قرار داد اگر چه دراين روش ، همواره روغن كيفيت اوليه خودش را پيدا نمي كند ولي هنگاميكه اين روغن را با مواد افزودني تركيب مي كنند اين كار باعث مي شود كه در دوره هاي طولاني تري بتوان از روغن براي موارد صنعتي استفاده كرد .
از روغن سوخته مي توان بعنوان سوخت هم استفاده كرد . مثلا بدون اينكه لازم باشد هيچگونه عملياتي بر روي روغن انجام گيرد مي توان از اين روغنها برا ي توليد گرما در نيروگاههاي برق استفاده كرد . اگر عملياتي هم لازم باشد بر روي روغن انجام گيرد صرفا به منظور حذف آب است بطوريكه روغن بتواند براحتي بعنوان سوخت در نيروگاهها براي توليد گرما يا الكتريسته مورد استفاده قرار گيرد .
امروزه 74% ورغن هايي كه مورد استفاده مجدد قرار مي گيرند بعنوان سوخت در توربين ها غ كوره هاي ع نيروگاهها ي برق ، كوره هاي كارخانه هاي سيمان و كارخانه هاي تهيه آسفالت و صنايع فولاد و نظاير آن مورداستفاده قرار مي گيرد .
2 گالن روغن سوخته موتور مي تواند برق مورد نياز و مصرفي يك خانه معمولي در يك روز را فراهم كند . 11 % از روغن موتور هاي سوخته در بخاري هاي مخصوصي كه براي اين كار وجوددارند سوزانده مي شود تا گرماي مورد نياز در آب و هواي مناطق سردسير را تامين كند از اين نوع بخاري هايي كه با روغن سوخته كار مي كنند حدود 75000 واحد در آمريكا وجود دارد كه سالانه 113 ميليون گالن روغن سوخته را مصرف مي كنند . از اين بخاريهاي براي گرم كردن خانه نبايد استفاده كرد ( بيشتر براي مكانهايي است كه لازم است در زمستان گرم شوند )

برنامه مديريت روغن هاي سوخته :
روغن سوخته نامي است كه به روغن هايي داده مي شود كه شامل روغن هاي ساخته شده با پايه مواد نفتي هستند يا روغنهاي سنتتيك كه قبلا مورد استفاده قرار گرفته اند . در طي استفاده معمول از اينگونه روغن ها ، ناخالصي هاي از قبيل ذرات گرد و غبار و خرده هاي فلزات ، آب و مواد شيمايي وارد روغن شده و با آن مخلوط مي شوند بطوريكه با گذشت زمان ، روغن خاصيت خود را از دست مي دهد و ديگر قابليت لازم را ندارد و نهايتا اين ورغن هاي كاركرده ( روغن سوخته ) را بايد با روغن تميز و تازه تعويض كرد تا روغن وظيفه اي را كه بايد به نحو مطلوب انجام دهد .
اگر شما هم جز يكي از همان ميليونها نفري هستيد كه خودتان روغن موتور ماشين اتان را عوض مي كنيد نياز است كه بدانيد چگونه بايد اين روغنهاي سوخته رابه نحو مناسب دفع نمائيد . آيا مي دانيد كه روغن سوخته ناشي از هر بار از تعويض روغن اتومبيل شما مي تواند يك ميليون گالن آب را كه آب مصرفي ساليانه 50 نفر است را آلوده كند .
* روغن سوخته نامحلول است تجزيه نمي شود و حاوي مواد شيميايي سمي و فلزات سنگين مي باشد
 

witchcraft

عضو جدید
فرآیند تولید اوره در پتروشیمی

فرآیند تولید اوره در پتروشیمی

سلام.
اگه مطلبی دارید واسم لینکشو قرار بدید.
 

shimi 88

عضو جدید
خیلی ممنون ولی فکر کنم این ماشین حساب بالای 70 تومن باشه . یه سوال دیگه می شه تو ماشین حساب casio 4500 برنامه نوشت ؟ تا چه حد این قابلیت رو داره ؟فرق casio 4500 با 5500 چیه ؟ ممنون می شم اگه یکی جوابمو بده .
 

ghaghalili

عضو جدید
سلام
میخواستم بپرسم توی واکنش هایی که مرتبه واکنش بیش تر از 2 باشه مثلا 3 ،میشه مرتبه واکنش رو به 1 کاهش داد؟
اگه امکانش هست توضیح مختصریم بدید
مرسی:smile::)
 

k_siroos

مدیر بازنشسته
cp گوگرد:

cp=15.2+0.0268*T برای دمای بین 273 تا 368 کلوین
cp=18.5+0.0184*T برای دمای بین 368 تا 392 کلوین
T بر حسب کلوین
cp بر حسب J/gmol k

منبع: کتاب اصول بنیانی و مبانی محاسبات در مهندسی شیمی، نوشته دیوید هیمل بلاو، ضمیمه G، چاپ پنجم


مرسی دوست عزیز ...

این رو دیدم ؛ سوال اینجاست که این Cp برای کدوم آلتروپه ؟؟؟ S2 ، S8 یا آلتروپ های دیگه ؟ یا رو همشون جواب میده ؟؟؟

منبع دیگه ای پیدا نکردم که خوب توضیح داده باشه.
 

Mohsen 89

مدیر تالار فیزیک
مدیر تالار
کاربر ممتاز
سلام دوستان عزیز ................
یه مقاله در مورد ابرسرمایش لازم دارم(abarsarmayesh) یا( super cooling )
با تشکر:gol:
 

H-Engineer

عضو جدید
استابیلایزر چیست؟

استابیلایزر چیست؟

سلام بچه ها. پروژه درس مقدمات من استابیلایزر هست. اگه ممکنه میخواستم یه سری اطلاعات بهم بدین!
پیشاپیش ازتون ممنونم.:)
 

mha88

عضو جدید
http://fulltext.blogfa.com/
تو اين سايت روزانه پسورد Sciencedirect، Springer و كلي از سايت هاي علمي به صورت روزانه گذاشته مي شه. حتي مقالات دهه 80 و 90 رو تو خونتون هم مي تونيد دانلود كنيد. من كه هر مقاله اي خواستم از طريق پسوردهاي اين سايت گرفتم. مقالاتي رو كه تو هيچ يك از دانشگاه هاي ايران نميشه اونارو دانلود كرد.
;):gol:

از شما متشکرم
 

Hermione Granger

عضو جدید
سلام دوستان
من نیاز دارم به روش اثبات معادله کلی انتقال حرارت در مختصات استوانه ای و کروی
البته اگه معادله انتقال حرارتش هم نبود و سایر انتقال ها هم بود ممنون میشم
 

shimi 88

عضو جدید
دوستان خواهش می کنم جواب بدید . ماشین حساب casio 4500چه قابلیتهایی داره و می شه توش برنامه ای نوشت یا نه ؟ و casio 5800چه فرقی اساسی با 4500داره ؟ممنون
 

mohandes-87

عضو جدید
لطفاترجمه کنید

لطفاترجمه کنید

:cry:سلام میشه این جملات روترجمه کنید؟
1-co2capture and power generator
2-power generation by pressure retarded osmosis
3-wastewater treatment
4-B0D andCoD reduction
5-olefin-paraffin separation via facilitated transport membrane
6-solvent dewaxing
7-membrane aromatic recovery system
 

ghaghalili

عضو جدید
:cry:سلام میشه این جملات روترجمه کنید؟
1-co2capture and power generator
2-power generation by pressure retarded osmosis
3-wastewater treatment
4-B0D andCoD reduction
5-olefin-paraffin separation via facilitated transport membrane
6-solvent dewaxing
7-membrane aromatic recovery system
دوست عزیز فک کنم با google translate زودنر به نتیجه برسی!!;)
 
سلام خسته نباشید
کسی میتونه درباره فرایند تصفیه روغن سوخته و دستگاه های مورد نیاز واسه این کار و کلا هر چی در این رابطه میدونید بهم کمک کمک کنید
ممنوووووووون

میشه دقیقا بفرمائید چی میخواین؟

مقاله و یا گزارش کار میخواین تهیه کنین یا یک طرح توجیهی سرمایه گذاری؟
من یه کم مطالعه دارم
شاید بتونم کمکتون بکنم
 

k_siroos

مدیر بازنشسته
:cry:سلام میشه این جملات روترجمه کنید؟
1-co2capture and power generator
2-power generation by pressure retarded osmosis
3-wastewater treatment
4-B0D andCoD reduction
5-olefin-paraffin separation via facilitated transport membrane
6-solvent dewaxing
7-membrane aromatic recovery system

سلام دوست عزیز ...

این ها بیشتر پارامتری هستند و من پارامتری معناشون رو تا جایی که می دونم می گم ، به نظر بیشتر مفاهیم غضایی هست ؛ ترجمه مفهوم کامل اون با خودتون :gol:

1- CO2 Capture : به دام انداختن گاز دی اکسید کربن برای مثال به کمک یک غشاء (ربط اون رو به Power generator نمی دونم)
2- تولید نیرو (احتمالا منظور تولید برق) به کمک فشارهای اسمزی
3- فرآوری آب های پسماند (حالا این می تونه دفع آلودگی یا مواد زائد همراه آب تا حد مورد نظر مثلا مناسب برای آبیاری کشاورزی یا تزریق مجدد به سیستم خنک کننده باشه)
4- BOD : مقدار اکسیژنی که برای اکسیداسیون بیولوژیکی مواد آلی یک نمونه فاضلاب یا اب آلوده لازم است ؛ COD : مقدار اکسیژنی که برای اکسیداسیون شیمیایی مواد آلی یک نمونه فاضلاب یا اب آلوده لازم است
5- جداسازی هیدروکربن الفینی از پارافینی به وسیله غشاء (منظور از facilitate رو متوجه نشدم)
6- Dewaxing : جداسازی موم و هیدروکرین ها سنگین از مواد نفتی (حالا در اینجا این فرآیند به وسیله یک حلال مناسب انجام میشه)
7- سیستمی که به کمک غشاء مواد آروماتیک رو از یک جریان دیگه جدا می کنه و در حقیقت بازیافت مواد آروماتیک به وسیله غشاء صورت می گیره
 

DEPOR

عضو جدید
لطفا اگه میشه بگید برای ارشد درس ترمودینامیک کدوم کتاب بهتره؟همینطور برای زبان من واقعا نمیدونم چیکار کنم لطفا راهنمایی کنید؟
 

roya.uut

عضو جدید
توان رو تبدیل اش کن به یه کسری که مخرش ۲ باشه...اگه توانی که توی صورت ظاهر شد رند بود که عدد پایه رو به توان صورت میرسونی بعدش ازش ریشه دوم میگیری و اگه توان صورت رند نبود بازهم توان صورت رو تبدیل کن به یه عددی که مخرجش 2 باشه در واقع توان صورت رو 2 برابر کن...اونقدر این کارو انجام میدی تا توانی که توی صورت ظاهر میشه رند باشه و به راحتی بتونی عدد پایت رو به توان برسونی وقتی این کارو کردی از جواب نهایی به تعداد دفعاتی که توان صورت رو بصورت یه عدد تقسیم به 2 کردی ریشه دوم میگیری....(قول میدم نفهمیدی :) یه مثال میزنم تا روشن تر شه)

مثلا میخواییم 5 به توان 0.75 رو حساب کنیم....چون توان اعشاریه باید بصورت یه توانی بنویسیمش که مخرجش 2 باشه یعنی 2 / 1.5 خب حالا باز میبینیم 5 رو نمیتونیم به توان 1.5 برسونیم بازم 1.5 رو بصورت یه عدد با مخرج 2 مینویسیم یعنی 2 / 3 خب حالا کار راحت شد چون توان صورت شد 3 که رند هست .حالا 5 به توان 3 میشه 125 و چون پروسه 2 بار تکرار شده باید 2 بار متوالی از 125 ریشه دوم گرفت...بار اول حدودا میشه 11 و بار دوم حدودا میشه 3.3 ......که جواب نهایی هست.نازنین خانوم با یکم تمرین زود به جواب میرسین....
سلام.مرسی اما خب اگه این توان هیچ وقت رند نشه چی ؟؟؟؟اونموقع که این روش جواب نمیده!!
مثلا 3 به توان 0.85 جوابش رو چطوری بدست میارین؟
یه سوال دیگه, بچه ها کسی طرز ln گرفتن بدون استفاده از ماشین حساب رو بلده؟؟ طرز log گرفتن بدون ماشین حساب رو بلدم اما ln رو نه!!
 

hamed_majhool

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام...دوستان اگه لطف کنید در مورد استریپر - اسپلیتر و استابلایزر توضیحاتی کلی و کاربردی و محل کاربردشون بدین ممنون میشم....
 

hamed_majhool

عضو جدید
کاربر ممتاز
تقریب ......خیلی نیاز نیست دقیق باشین مخصوصا برای کنکور...به 6.8 که میرسین..فرض کنین 7
برای مد هم کافیه ln 2 ln 3 ln 5 رو بلد باشین ..از ترکیبشون میتونین بقیه رو هم بسازین....بازم برای کنکور در همین حد کافیه
 

roya.uut

عضو جدید
سلام...دوستان اگه لطف کنید در مورد استریپر - اسپلیتر و استابلایزر توضیحاتی کلی و کاربردی و محل کاربردشون بدین ممنون میشم....
فقط یه چیزایی در مورد استریپر می دونم و اونم اینه:
علت استفاده از stripper ها :
از دستگاه های جانبی ستون تقطیر است.در هر سینی ستون تقطیر تعادلی میان گاز و مایع برقرار می شود و انتقال جرم و حرارت رخ می دهد.نفتا و گازها با استفاده ازstripper ها از هم جدا میشوند.ممکن است 2 تا 4 stripper در هر واحد تقطیر داشته باشیم و تر کیبات نفتا و گازوئیل را می توان از آن گرفت...حال چه لزومی دارد که نفتا و گازهای سبک با استفاده از stripper از هم جدا شوند؟ پاسخ این است:

وقتی یک محصولی را می خواهیم به بازار فروش عرضه کنیم بایستی این محصول تثبیت شود. در طی مسیر که دما و فشار تغییر می کند ممکن است محصول دچار تغییراتی شود مثلا درصد بنزین از مکان 1 به مکان 2 فرق کند.بایستی بنزین را تثبیت کنیم و ترکیبات سبکش را از آن خارج کنیم تا در طی مسیر در اثر تغییرات دمایی و فشاری محصول مورد نظر دچار تغییر نشود!

اطلاعاتم در این حد بود..
 

mohandes-87

عضو جدید
کم.........ک

کم.........ک

:cry::cry:سلام بچه ها میشه چندتامقاله راجع به membrane separation of light hydrocarbons برام بذارید چه فارسی چه انگلیسی:cry::cry:
 

شهرام 59

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام خسته نباشید کسی گزارش کاراموزی واحد اتانول امین پتروشیمی اراک رو نداره؟
 

asir6355

عضو جدید
میشه دقیقا بفرمائید چی میخواین؟

مقاله و یا گزارش کار میخواین تهیه کنین یا یک طرح توجیهی سرمایه گذاری؟
من یه کم مطالعه دارم
شاید بتونم کمکتون بکنم

سلام داش محمد
یک طرح توجیهی سرمایه گذاری میخواستم گزارش کارم اگه داری بفرست
سپااااااااااااااااااااااااس
 
بالا