درباره ي باباآدم چه مي دانيد؟

vahid mahdavi

مدیر بازنشسته
بابا آدم
بابا آدم Burdock

نام علمی Arctium lappa

خانواده Iridaceae


كليات گياه شناسي

بابا آدم كه فيل گوش و آراقيطون نيز ناميده مي شود گياهي است علفي و دوساله ذكه ارتفاع ساقه آن تا 1/5 متر مي رسد . اين گياه بحالت وحشي در دشت ها و نواحي معتدل و مرطوب و سايه در اروپا و آسيا مي رويد . ساقه آن كه شبيه پوست مار است پوشيده از كركهاي خشن و زبر مي باشد . برگهاي آن بسيار بزرگ و پهن بحالت افتاده بر روي ساقه قرار درد .

رنگ برگها در قسمت چسبيده به ساقه سبز كم رنگ و هر چه بطرف انتهاي برگ نزديك تر مي شويم تيره تر مي شود .

ريشه گياه دراز ف دوكي شكل و مانند هويج بضخامت انگشت دست بوده وداراي مقدر زيادي كربنات پتاسيم و نيترات پتاسيم است . پوست ريشه بابا آدم قهوه لي ، مغز آن سفيد و طعم آن كمي شيرين است ولي بوي تهوع آوري درد .

ميوه آن پس از رسيدن بصورت فندقه اي با 3 يا 4 سطح و برنگ زرد حنايي ظاهر مي شود .

در انتهاي ميوه تارهاي زرد رنگي وجود دارد كه در موقع عبور گوسفندان و جانوران به پشم هاي آنها مي چسبد و موجب پخش تخم اين گياه به مناطق ديگر مي شود .

بابا آدم در بعضي از نقاط ايران بحالت وحشي مي رويد . از ريشه اين گياه استفاده طبي بعمل مي آيد پساز خارج كردن ريشه بابا آدم از خاك آنرا بخوبي شسته و به قطعات كوچك سه سانتيمتري تقسيم كرده و در اثر حرارت خورشيد يا در كوره هاي مخصوصي خشك مي كنند .

تركيبات شيميايي:
ريشه بابا آدم داراي ماده اي بنام اينولين Inulin ، روغن فرار ، تانن ، رزين ، قند ، آهن ، كلسيم و ويتامين C مي باشد . دانه بابا آدم داراي روغني است برنگ زرد و طعم تلخ اسيد لينولئيك و اسيد اولئيك است .

خواص داروئي:
از نظر طب قديم ايران ريشه بابا آدم سرد و خشك است .

1) بهترين تصفيه كننده خون است و خون را تميز كرده و سموم را از بدن خارج مي كند .

2)جوشهاي صورت و كورك را برطرف مي كند .

3)ادرار آور و معرق است .

4)سيستم لنف بدن را تميز مي كند .

5)بيماريهاي پوستي نظير اگزما ، گل مژه و زخم ها را برطرف مي كند .

6)تورم را از بين ميبرد .

7) تقويت كننده بدن است .

8)جوشانده برگهاي بابا آدم را در معالجه سرگيجه و رماتيسم بكار مي برند .

9)براي تنظيم قند خون و معالجه بيماري قند از جوشانده برگهاي بابا آدم بمقدر سه فنجان در روز استفاده كنيد

10)براي معالجه سرخك ، برگهاي بابا آدم را با كمي شكر بجوشانيد و به مريض بدهيد .

11)جوشانده تخم بابا آدم ضد عفوني كننده است .

12)تخم بابا آدم ضد كرم معده و روده است .

13)در ناراحتي هاي ريوي و گلو درد از جوشانده تخم بابا آدم استفاده كنيد .

14)در معالجه ذات الريه بكار مي رود .

15)ريشه بابا آدم در برطرف كردن سرمخوردگي موثر است .

16)تب حاصل از بيماري مخملك را برطرف مي كند.

17)در معالجه يبوست موثر است .

18)بعنوان ضد سم در هنگام نيش زدن جانوران سمي استفاده مي شود.

19) براي معالجه كچلي برگ بابا آدم را دم كرده و روي پوست سر بماليد .

20)براي معالجه زخم ها و التيام جراحات ، جوشانده برگ بابا آدم را با مقدر مساوي روغن زيتون مخلوط كرده و روي زخم ها و جراحات بماليد .

21) ريشه بابا آدم علاج كم خوني و رنگ پريدگي است زيرا داراي مقدر زيادي آهن است .

22)براي معالجه رماتيسم و آرتروز مفيد است .

23) نقرس را برطرف مي كند .

24)در معالجه بيماريهاي عفوني موثر است .

25)درد سياتيك را آرام مي كند .

26)در برطرف كردن كمر درد موثر است .

27)آب آوردن بدن را درمان مي كند .

28) هضم غذا را تسريع مي كند .

29)ورم كليه را دفع مي كند .

30)آنهائيكه ميل زيادي بخوردن شيريني و شكر دارند اگر صبح ناشتا از دم كرده اين گياه بنوشيد بزودي اين عادت رفع خواهد شد .

31)كسانيكه ميخواهند قهوه را ترك كنند مي توانند ريشه بابا آدم را با مقدر اين مخلوط را حتي مي توان از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها ابتياع كرد.

32)كهير را برطرف مي كند.

33)ريشه بابا آدم را له كرده و يا بجوشانيد و آنرا روي كورك و يا اگزما بماليد تا آنرا برطرف كند .

34) براي جلوگيري از ريزش مو و تقويت آن جوشانده غليظ ريشه بابا آدم را به سر ماليد .

35)براي برطرف كردن سوزش و درد گزيدگي زنبور با حشرات برگ بابا آدم را له كرده و به محل گزيدگي بماليد .

در صورت پيدا نكردن ، گياه بابا آدم مي توانيد تنطور آنرا از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها خريدري كنيد . مقدر مصرف تنطور آن 10-20 قطره و سه بار در روز است

طرز استفاده:
دم كرده ريشه بابا آدم : مقدر 50 گرم ريشه بابا آدم را در يك ليتر آب جوش ريخته و بمدت 20 دقيقه دم كنيد .

جوشانده ريشه بابا آدم : مقدر 80 گرم ريشه بابا آدم را در يك ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد بمدت 10 دقيقه بآرامي بجوشد .

تنطور بابا آدم : اين تنطور را مي توان از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها Store خريدري كنيد .

دم كرده ريشه بابا آدم و شيرين بيان : 30 گرم ريشه باباآدم را با مقدر مساوي آن شيرين بيان در يك ليتر آب جوش ريخته و بمدت نيم ساعت دم كنيد . اين دم كرده تصفيه كننده خون است . براي اين منظور از اين دم كرده بمقدر سه فنجان در روز بنوشيد
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
گیاه دارویی بابا آدم

گیاه دارویی بابا آدم

سلام
راستش یه بار که تو گوگل در مورد گیاه بابا آدم سرچ بکنید هزار تا مطلب تکراری در مدح و ثنای خواص دارویی اش پیدا میکنید که همگی هم کپی پیست شده اند.راستش رو بخواهید به همین دلیل هست که این فروم را پیدا کردم. منظورم اینه که دنبال بابا ادم میگشتم و این فروم را دیدم. توش عضو شدم و دیدم که این مطلب هم دقیقا مثل مابقی شون بود. حالا نمیدونم این از روی بقیه کپی شده بود یا بقیه از روی این!
مع الوصف یه جوون مردی یا یه شیرزنی محبت میکنه و یه کم از مطالب باغبونی مثل نگهداری و یا موارد دیگه مربوط بهش رو بزاره؟
از لطفتون ممنون میشم.
 

Ariyan

عضو جدید
سلام

سلام

من یه اطلاعاتی دارم امیدوارم به دردتون بخوره!
این گیاه بومی مناطق گرمسیر آسیاست.حدود 40 گونه و تعداد زیادی دورگه دارد.گیاهی ریزوم دار با ساقه های هوایی ضخیم و کوتاه و برگهای بزرگ و اویزان که رنگ آنها متفاوت می باشد.دارای گل آذین اسپادیس که گل آن جالب نمی باشد و در تابستان بر روی گیاه ظاهر می شود.
نور:متوسط
حرارت:زیاد. حداقل 16-19 و حداکثر30 درجه سانتی گراد
رطوبت:90-70 درصد
pHخاک:قلیایی حدود 8-7
ازدیاد:پاجوش و قلمه ریزوم
کود: هر 2 هفته یکبار از بهار تا اواخر تابستان 2 گرم در لیتر
خاک: مخلوطی از خاکبرگ و کود حیوانی و ماسه به نسبت مساوی.
ضمنا چند تکه ذغال چوب برای جلوگیری از اسیدی شدن خاک به خاک اضافه میشود.
این اطلاعات جواب میده. من خودم توی دوره ای که گذروندم ازشون استفاده کردم.
موفق باشید.
 

جنگلبان

عضو جدید
بابا آدم
بابا آدم Burdock

نام علمی Arctium lappa

خانواده Iridaceae


كليات گياه شناسي

بابا آدم كه فيل گوش و آراقيطون نيز ناميده مي شود گياهي است علفي و دوساله ذكه ارتفاع ساقه آن تا 1/5 متر مي رسد . اين گياه بحالت وحشي در دشت ها و نواحي معتدل و مرطوب و سايه در اروپا و آسيا مي رويد . ساقه آن كه شبيه پوست مار است پوشيده از كركهاي خشن و زبر مي باشد . برگهاي آن بسيار بزرگ و پهن بحالت افتاده بر روي ساقه قرار درد .

دوست عزيز امروز دنبال مطلبي در مورد گياه بابا آدم ميگشتم به مطلب شما بر خوردم اطلاعات بسيار خوبي داده ايد ولي اين گياه را قبلاً جزو خانواده كمپوزيته معرفي كرده بودند و اخيراً هم جزو خانواده ستاره‌اي‌ها ميدانند. اطلاعاتي در مورد اين گونه دارم براي علاقمندان در زير مي‌نويسم
بابا آدم ( آراقيطون ) - Arctium از خانواده Asteraceae
گياهي است از خانواده Asteraceae تيره فرعي Tubuliflorae نام علمي آن Arctium lappa
و مترادف آن Lappa major و Arctium majus ميباشد .به فارسي به آن ‹‹ بابا آدم ›› و ‹‹ فيل گوش ›› گويند و در كتب طب سنتي با نامهاي ‹‹ لوف كبير ›› ، ‹‹ آراقيطون ›› و ‹‹ فيلجوش ›› آمده است .
مشخصات :
گياهي است علفي دو ساله ، بزرگ و داراي ساقه منشعب به طول 8/0 تا 5/1 متر و حتي بيشتر كه به حالت وحشي در دشت ها و نواحي مرطوب سايه دار تا ارتفاعات 1500 تا 1800 متري غالب نواحي معتدل اروپا و آسيا مي‌رويد . ريشه اي دراز به قطر انگشت با ظاهر دوكي شكل و به رنگ قهوه‌اي دارد ولي اگر شكسته شود در مقطع ، رنگ تقريباً سفيد نشان ميدهد . از اختصاصات آن اين است كه پهنك برگهاي آن بسيار بزرگ و داراي حالت نسبتاً افتاده بر روي ساقه است . بزرگي پهناي برگهاي آن به نسبتي كه از قاعده ساقه به رأس نزديك مي‌شويم كم ميگردد . رنگ آنها در سطح فوقاني پهنك ، سبز تيره ولي در سطح تحتاني به علت پوشيده بودن از تارهاي فراوان سبز روشن است .
كاپيتولهاي آن ، ظاهري كروي و مجتمع دارند و هر يك از آنها نيز مركب از گلهاي كوچك ارغواني ، به تعداد 40 تا 50 ، محصور در تارهاي ابريشمي است . براكته‌هاي انولوكر آن هر يك در انتها به خميدگي قلاب مانند ختم مي شود . ميوه آن پس از رسيدن به صورت فندقه‌اي با 3 يا 4 سطح مشخص درمي‌آيد . رنگ آنها خاكستري يا قهوه‌اي روشن و يا حنائي و گاهي منقوش به لكه‌هاي نسبتاً تيره است .
سطح خارجي ميوه گياه نيز پوشيده از تارهاي ريز است بطوري كه وجود آنها سبب ميگردد كه به سهولت به دست بچسبد . وجود اين حالت باعث ميگردد كه ميوه بر اثر چسبيدن به پشم و پوست حيوانات ، مخصوصاً گله‌هاي گوسفند به مناطق دوردست انتقال يابد وبا اين عمل وسعت پراكندگي گياه پيوسته افزايش مي‌يابد.
برداشت محصول در اواخر اسفند تا اوايل ارديبهشت ماه سال دوّم صورت مي‌گيرد .
در اين هنگام ، ريشه به حداكثر رشد خود رسيده و به اندازه كافي گوشتدار شده است ولي اگر ديرتر اقدام به اين كار شود ، نه تنها به علت چوبي شدن ، قابل استفاده نخواهد بود بلكه مقداري از خواص درماني آن نيز بطور محسوس كاهش حاصل خواهد كرد .
تركيبات شيميايي :
ريشه بابا آدم داراي اينولين ، ماده چرب به مقدار كم ، كربنات و نيترات پتاسيم ، و رزين‌هاي مختلف و يك گلوكز يد به نام لاپين ( Lappine ) يا لاپوزيد ( Lapposide ) است . برگ بابا آدم داراي ماده‌اي به نام آرك تيوپيكرين arctiopicrine ، اكسيد از فعال و دانه‌اش علاوه بر گلوكزيد مذكور داراي 18 درصد روغن زردرنگ خشك شونده با طعم تلخ مركب از 58 % اسيدامينولئيك و 10 % اسيد اولوئيك است .
خواص درماني :
ريشه بابا آدم به علت اثر مدر ، دفع كننده اسيد اوريك و تصفيه‌كننده خون ، رفع خيز عمومي بدن ، نقرس ، سنگ كليه رفع جوشهاي صورت ، دانه‌هاي غرور ، بيماريهاي پوستي مختلف سرخك و بطور كلي تبهاي دانه‌اي ، رماتيسم ، قولنج‌هاي كبدي و نزله‌هاي ششي مزمن اثر معالج دارد. در بيماريهاي مختلف ، از آن به عنوان يك داروي معرق و مفيد مي توان استفاده بعمل آورد . ريشه بابا آدم اثر پائين آورنده قندخون دارد و در درمان ديابت مي‌تواند مورد استفاده قرار گيرد
 

amin_rogh

كاربر فعال مهندسی کشاورزی
کاربر ممتاز
سلام
اطلاعاتی که وحید جان دادند تقریبا بیشترش راجع به خواص دارویی این گیاه هست و جنگلبان عزیز هم نکات گیاهشناسی رو بهش اضافه کردند.
از شما متشکرم.
اگه خاطرتون باشه مدتها پیش منهم یه سوالی رو در قالب یک تاپیک تحت (فکر میکنم )همین عنوان مطرح کرده بودم اما منظور من این گیاه نیست.منظور گیاه آپارتمانی بابا آدم هست که دمبرگهای بسیار بلند و پهنک های برگ بسیار بزرگ داره ولی متاسفانه نام علمی آنرا نمیدانم.دوست خوبمون آرین هم توضیحاتی دادند. اگه دوستان محبت کنند و در کتابهای نگهداری گیاهان آپارتمانی( نه اینتر نت) یک مروری بکنند حتما با این گیاه برخورد میکنند و اگه محبتی هم بکنند به منهم این اطلاعات رو بدن بی اندازه سپاسگزار خواهم شد.
 
آخرین ویرایش:

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
اراقیطون برگ بابا آدم

اراقیطون برگ بابا آدم

نحوه مصرف
ريشه باباآدم در ميان كارشناسان سنتي طب گياهي براي درمان روماتيسم، نقرس، تاولهاي پوستي و عفونت مثانه مورد توجه است. اين گياه اشتها را تحريك مي كند، لذا كارشناسان امروزي براي درمان بي اشتهايي عصبي آنرا توصيه
مي كنند. اين گياه همچنين بعنوان داروي ادرارآور براي درمان علائم مجاري معده اي - روده اي يا براي مصرف موضعي درمان پوست فلسي و پسوريازيس مورد استفاده قرار مي گيرد. تحقيقات علمي بعمل آمده در طول تقريباً پنجاه سال بيش نشان داد كه ريشه باباآدم داراي پاره اي خواص آنتي بيوتيكي است. اسناد و مداركي نيز دال بر مؤثر بودن اين گياه در درمان كوركها وجود دارد. برخي افراد حتي ادعا مي كنند كه ريشه اين گياه در درمان ديابتيها نيز مؤثر است. اما تحقيقات بعمل آمده در خصوص ديابتيها چندان سريح و روشن نيست.
در يك تحقيق به عمل آمده معلوم گشت كه اين گياه سبب كاهش ميزان قند خون و براساس تحقيق ديگري حتي سبب تشديد علايم و ناراحتيهاي ديابت در حيوانات گرديد.
تحقيقات اخير نشان داده كه اين گياه از آسيب مواد شيميايي خطرناك منعقد شده به سلولها پيشگيري كرده است. اين دستاورد مويد اين احتمال است كه گياه مزبور مي تواند در كاهش ميزان خطر رشد سرطان ناشي از مواد شيميايي سمي جلوگيري كند. گياه باباآدم را مي توانيد به صورتهاي زير به عنوان تقويت كننده روزانه مصرف كنيد:
• ريشه خشك: 2 تا 6 گرم عصاره اين گياه روزانه سه بار.
• تنتور (1/5): 8 تا 12 ميليليتر روزانه سه بار.
• عصاره مايع (1/1): 2 تا 6 ميليليتر روزانه سه بار.
• چاي گياه: 2 تا 6 گرم در 500 ميليليتر آب.
نكات احتياطي
خطر شناخته شده اي كه مرتبط به استفاده از باباآدم باشد، وجود ندارد، اما هنگام تماس با آن مراقب باشيد چون شانس كمتري وجود دارد كه آدم بتواند از تحريك پوستي ناشي از استعمال آن گريزي داشته باشد. اگر باردار يا شيرده هستيد، به اين گياه دست نزنيد. چون ممكن است سبب تحريك رحم گردد كه نهايتاً به سقط جنين منتهي خواهد شد.
در هر صورت، در اين مرحله بهتر است از مصرف زياده از حد آن (به ويژه ريشه آن) اجتناب ورزيد چون كارشناسان هنوز اثرات سمي بودن اين گياه را به طور عميق تحقيق نكرده اند.
تداخل هاي احتمالي
اگر تحت درمان بيماري ديابت هستيد، از مصرف زياده از حد اين گياه اجتناب ورزيد زيرا مي تواند اثر ساير داروها را خنثي كند. اگر مبتلا به ديابت هستيد، با پزشك خود قبل از مصرف اين گياه يا هر تقويت كننده ديگري مشورت كنيد.

اراقيطون
(برگ باباآدم)
Burdock
كارشناسان طب گياهي انگليس در طول قرون وسطي ريشه اراقيطون (باباآدم) را در درمان كوركها، اسكوربوت و روماتيسم به "سارساپاريلا" ترجيح مي دادند. درمانگران بومي آمريكا علاقمند به باباآدم بعنوان يك گياه دارويي بودند. كارشناسان طب گياهي آمريكا از ريشه ها و تخم اين گياه به عنوان ماده تصفيه كننده خون و مسكن درد به مدت بيش از دو قرن استفاده
كرده اند.
ريشه و برگهاي اين گياه در درمان با گياهان دارويي مورد استفاده قرار مي گيرد، اما اغلب مصرف ريشة آنرا ترجيح مي دهند. گياه باباآدم عمدتاً در درمان آرتريت، نقرس و ساير حالات التهابي مورد توجه است. تصور ميشود كه اين گياه با تحريك كبد در درمان نقرس و روماتيسم مفيد واقع ميشود. اين گياه به عنوان ادرارآور (ديورتيك) مورد استفاده قرار مي گيرد. تنفس را راحت مي كند و اين حالات سبب ميشود كه اين گياه در درمان نقرس مؤثر واقع شود. كارشناسان طب گياهي در سرتاسر جهان براي درمان طيف و سيعي از بيماريها از جمله ذات الريه، آبسه، آكنه، تب، شوره سر و عفونتهاي گلو و همچنين التهاب از باباآدم استفاده كرده اند. با اين وجود، اسناد و مدارك دال بر مؤثر بودن باباآدم در درمان نقرس، آرتريت و بيماريهاي پوستي عمدتاً كافي نيست.
معرفي گياه
گياه باباآدم ابتدا در اروپا و شمال آسيا روييد. عضوي از اين گياه كه تيره "تاتاري" است بعنوان يك گياه دو ساله امروزه در سرتاسر ايالات متحده مي رويد. اين گياه داراي شاخه هاي پهن است و ارتفاع آن به سه يا چهار پا مي رسد. گلهاي ارغواني آن بين ماههاي ژوئن و اكتبر غنچه باز مي كنند. شكل ديگري از گياه باباآدم، داراي برگهاي پيچ خورده و قلبي شكل است كه قسمتهاي بالاي آنها سبز اما قسمت پائين مايل به سفيد است. ريشه هاي عميق اين گياه داراي رنگ سبز متمايل به قهوه اي با قسمتهاي بيروني تقريباً سياه است. ريشه هاي آن مهمترين بخش گياه است كه براي اهداف درماني مورد استفاده قرار مي گيرد.
اين گياه بصورت وحشي بخوبي رشد مي كند اما در معرض نور و خاك، خشك و پژمرده ميشود. كارشناسان طب گياهي برگهاي اين گياه را در طول اولين سال رشد آن جمع آوري مي كنند و ريشه هاي آنرا در پائيز اولين سال پس از كاشت گياه (يا در طول بهار آتي قبل از اينكه گلها غنچه باز كنند) برداشت مي كنند.
تركيبات گياه
گياه باباآدم حاوي عناصر و تركيبات فعالي بنام "لاكتون سيسكوئيترپين" است. اين گياه داراي درصد بالايي هيدرات كربن بنام اينولين يا (فراكتوسان) است. همچنين حاوي روغن مايع، استرول هاي گياهي، تانين و روغن چربي دار است. كارشناسان طب گياهي از قديم الايام از ريشه و برگهاي اين گياه در درمان آرتريت، روماتيسم، نقرس، بيماريهاي پوستي، اسكوربوت، بيماريهاي آميزشي، پسوريازيس و ساير اختلالات پوستي استفاده مي كردند. اما آنها مطمئن نيستند كه كدام تركيب و عنصر فعال موجود در ريشه اين گياه عامل خواص درماني است.
اشكال موجود
فرآورده هاي اين گياه از ريشه ها يا برگهاي تازه و خشك آن تهيه ميشوند. معمولاً ميتوانيد آنرا بصورت پودر ريشه خشك شده، عصاره (مايعي كه از طريق جوشاندن گياه در آب تهيه ميشود)، تنتور (محلولي از گياه در الكل يا آب و الكل) يا عصاره مايع تهيه كنيد.
 

بلوری

عضو جدید
گیله دارویی بابا آدم

گیله دارویی بابا آدم

گیاه دارویی بابا آدم



کاسنیAsteraceae
:نام تیره
Arctium
:نام جنس
Lappa
:نام گونه
باباآدم – باردان – فیل گوش
:نام فارسی
Burdock Great
:نام انگلیسی














مشخصات گیاه
گیاهی است علفی، بزرگ و دارای ساقه منشعب به طول 80تا 150 سانتی متر و حتی بیشتر که به حالت وحشی در دست ها و نواحی مرطوب و سایه دار،تا ارتفاعات 1500 تا 1800 متری می روید. ریشه ای دراز به قطر انگشت با ظاهر دوکیشکل و به رنگ قهوه ای دارد ولی اگر شکسته شود در مقطع،رنگ تقریباً سفید نشان می دهداز اختصاصات آن این است که پهنک برگهای آن، بسیار بزرگ و دارای حالت نسبتاً افتادهبر روی ساقه است. بزرگی پهنک برگها به نسبتی که از قاعده ساقه به راس آن نزدیک میشویم کم می گردد. رنگ آنها در سطح فوقانی پهنک سبز تیره ولی در سطح تحتانی به علتپوشیده بودن از تارهای فراوان ، سبز روشن است. کاپیتولهای آن ظاهر کروی و مجتمعدارند و هر یک از آنها نیز مرکب از گلهائی کوچک ارغوانی به تعداد 40 تا 50 محصور درتارهای ابریشمی است براکته های انولوکر آن هر یک در انتها به خمیدگی قلاب مانند ختممی شود. میوه آن پس از رسیدن به صورت فندقه ای با 3 یا 4 سطح مشخص در می آید. رنگآنها خاکستری یاقهوه ای روشن و یا حنائی و گاهی منقوش به لکه های نسبتاً تیره است. در بالای میوه آن دسته تارهای ابریشمی کوتاه به رنگ زرد یا سفید مایل به زرد دیدهمی شود که زود افت هستند. سطح خارجی میوه گیاه نیز پوشیده از تارهای ریز استبطوریکه وجود آنها سبب می گردد که به آسانی به دست بچسبد.

نیازاکولوژیکی

باباآدم در هر زمینی مشروط بر آنکه کمی سفت و دارای کود نسبتاً کافی باشد، رشد می کند. کودهایی که تجزیه کافی حاصل کرده باشند و بعلاوه کودهای شیمیایی ازت دار برای پرورش آن بسیار مناسب است.

تکثیر گیاه

تکثیر گیاه از طریق کاشتن دانه در زمینهای رسی – آهکی که قبلاً در پائیز به عمق 50 – 45 سانتی متر بر گردان شده باشد و بعلاوه کود کافی به آن داده باشند، صورت می گیرد. از هر پایه سالم گیاه معمولاً معادل 25 گرم دانه (میوه) بدست می آید. این دانه ها به مجردی که به سطح زمین بیفتند شروع به رویش می نمایند. قوه نامیه دانه ها 5 سال دوام دارد. دانه باباآدم را در ماه شهریور بلافاصله پس از جمع آوری در زمین زراعتی می کارند بدین نحو که آنها را در امتداد خطوطی به فواصل 60 سانتی متر در داخل حفره های کوچک به عمق 4 سانتی متر بنحوی می کارند که در هر فاصله 20 تا 25 سانتی متر تعداد 3 تا 4 دانه درون حفره کاشته می شود. سپس به آرامی غلتک می زنند تا دانه ها به زمین بچسبد. با این روش پس از آنکه دانه ها رشد کافی حاصل کردند و گیاه جوان از رویش آنها پدید آمد با حذف کردن پایه های اضافی فاصله آنها را از یکدیگر معادل 40سانتی متر می نمایند. در بعضی مناطق دانه ها را بدون آنکه درون حفره ای بکارند در سطح زمین زراعتی می پاشند و پس از آنکه گیاه جوان از رویش دانه ها حاصل شد فاصله آنها به صورتی در می آورند که هر گیاه با پایه مجاور خود 60-80 سانتی متر از هر طرف فاصله داشته باشند. در هر دو رویش فوق الذکر پس از کاشتن دانه به ملایمت روی آنها غلتک می زنند تا سطح دانه از یک قشر نازک یک سانتی متر خاک پوشیده گردد. در کشت وسیع بذر افشانی بوسیله دستگاههای مکانیکی مخصوص انجام می گیرد. در بعضی موارد دانه (میوه) گیاه را ابتدا در نقطه زمین آماده ای می کارند و پس از گذشت یک ماه و گاهی بیشتر که گیاهان جوان از نمو دانه ها حاصل گردید آنها را در زمین زراعتی نشاء می کنند بنحوی که حتی المقدور هر پایه از دیگری فاصله کافی داشته باشد.

داشت

آبیاری و اصلاح زمین زراعتی و همچنین مبارزه با علفهای هرز باید پیوسته در دوران رشد گیاه انجام گیرد تا رشد کامل پایه های جوان بخوبی تامین شود.

برداشت

برداشت محصول یعنی خارج کردن ریشه گیاه از زمین معمولاً هنگامی صورت می گیرد که گیاه 18 ماهه باشد. برای اینکار در بهار قبل از ظاهر شدن دستگاه زایای گیاه، ریشه ها را از زمین خارج می کنند زیرا اگر این عمل به تاخیر افتد ریشه سخت می شود. خارج کردن ریشه ها از زمین به وسیله چنگالهای فلزی قوی که بتوانند در عمق نسبتاً زیاد فرو رود باید در نهایت دقت صورت گیرد تا ریشه ها به وضع سالم از زمین کنده شوند. پس از خارج نمودن ریشه ها از زمین نیز باید آنها را مدتی به حال خود گذاشت تا گل مرطوب اطراف ریشه که بدان چسبیده است خشک گردیده به سهولت از آن جدا شود. پس از انجام این کار قسمت هوائی گیاه را قطع می کنند و ریشه ها را پس از شستن به صورت قطعات کوچک در آورده در معرض گرمای خورشید قرار می دهند و یا بوسیله دستگاه خشک کن مخصوص ریشه گیاه را خشک می کنند. در صورت استفاده از برگ های گیاه چیدن برگها باید موقعی انجام گیرد. که گیاه را جهت استفاده از ریشه آن از زمین خارج می کنند.
تركيبات شيميايي:ريشه بابا آدم داراي ماده اي بنام اينولين Inulin ، روغن فرار ، تانن ، رزين ، قند ، آهن ، كلسيم و ويتامين C مي باشد . دانه بابا آدم داراي روغني است برنگ زرد و طعم تلخ اسيد لينولئيك و اسيد اولئيك است .
خواص داروئي:

از نظر طب قديم ايران ريشه بابا آدم سرد و خشك است .

1) بهترين تصفيه كننده خون است و خون را تميز كرده و سموم را از بدن خارج مي كند .
2)جوشهاي صورت و كورك را برطرف مي كند.
3)ادرار آور و معرق است .
4)سيستم لنف بدن را تميز مي كند
5
)بيماريهاي پوستي نظير اگزما ، گل مژه و زخم ها را برطرف مي كند
6
)تورم را از بين ميبرد
7
) تقويت كننده بدن است
8
)جوشانده برگهاي بابا آدم را در معالجه سرگيجه و رماتيسم بكار مي برند
9
)براي تنظيم قند خون و معالجه بيماري قند از جوشانده برگهاي بابا آدم بمقدر سه فنجان در روز استفاده كنيد.
10)براي معالجه سرخك ، برگهاي بابا آدم را با كمي شكر بجوشانيد و به مريض بدهيد.
11)جوشانده تخم بابا آدم ضد عفوني كننده است.
12)تخم بابا آدم ضد كرم معده و روده است.
13)در ناراحتي هاي ريوي و گلو درد از جوشانده تخم بابا آدم استفاده كنيد.
14)در معالجه ذات الريه بكار مي رود
15)ريشه بابا آدم در برطرف كردن سرمخوردگي موثر است
16)تب حاصل از بيماري مخملك را برطرف مي كند
17)در معالجه يبوست موثر است
18)بعنوان ضد سم در هنگام نيش زدن جانوران سمي استفاده مي شود
19
) براي معالجه كچلي برگ بابا آدم را دم كرده و روي پوست سر بماليد
20
)براي معالجه زخم ها و التيام جراحات ، جوشانده برگ بابا آدم را با مقدر مساوي روغن زيتون مخلوط كرده و روي زخم ها و جراحات بماليد
21) ريشه بابا آدم علاج كم خوني و رنگ پريدگي است زيرا داراي مقدر زيادي آهن است
22
)براي معالجه رماتيسم و آرتروز مفيد است
23) نقرس را برطرف مي كند
24)در معالجه بيماريهاي عفوني موثر است
25)درد سياتيك را آرام مي كند
26
)در برطرف كردن كمر درد موثر است
27
)آب آوردن بدن را درمان مي كند
28
) هضم غذا را تسريع مي كند .
29)ورم كليه را دفع مي كند
30
)آنهائيكه ميل زيادي بخوردن شيريني و شكر دارند اگر صبح ناشتا از دم كرده اين گياه بنوشيد بزودي اين عادت رفع خواهد شد .
31)كسانيكه ميخواهند قهوه را ترك كنند مي توانند ريشه بابا آدم را با مقدر اين مخلوط را حتي مي توان از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها ابتياع كرد
32
)كهير را برطرف مي كند
33
)ريشه بابا آدم را له كرده و يا بجوشانيد و آنرا روي كورك و يا اگزما بماليد تا آنرا برطرف كند
34) براي جلوگيري از ريزش مو و تقويت آن جوشانده غليظ ريشه بابا آدم را به سر ماليد
35
)براي برطرف كردن سوزش و درد گزيدگي زنبور با حشرات برگ بابا آدم را له كرده و به محل گزيدگي بماليد .در صورت پيدا نكردن ، گياه بابا آدم مي توانيد تنطور آنرا از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها خريدري كنيد . مقدر مصرف تنطور آن 10-20 قطره و سه بار در روز است
طرز استفاده:
دم كرده ريشه بابا آدم : مقدر 50 گرم ريشه بابا آدم را در يك ليتر آب جوش ريخته و بمدت 20 دقيقه دم كنيد .جوشانده ريشه بابا آدم : مقدر 80 گرم ريشه بابا آدم را در يك ليتر آب جوش ريخته و بگذاريد بمدت 10 دقيقه بآرامي بجوشد . تنطور بابا آدم : اين تنطور را مي توان از فروشگاههاي گياهان دارويي و يا برخي از داروخانه ها Store خريدري كنيد .دم كرده ريشه بابا آدم و شيرين بيان : 30 گرم ريشه باباآدم را با مقدر مساوي آن شيرين بيان در يك ليتر آب جوش ريخته و بمدت نيم ساعت دم كنيد . اين دم كرده تصفيه كننده خون است . براي اين منظور از اين دم كرده بمقدر سه فنجان در روز بنوشيد .
مضرات : مضرات خاصي گفته نشده است .
 
آخرین ویرایش:

آیورودا

عضو جدید
کاربر ممتاز
بابا آدم (Burdock)

◊ تركیبات شیمیائی
◊ خواص داروئی
طرز استفاده
مضرات
این گیاه به حالت وحشی در دشت‌ها و نواحی معتدل و مرطوب و سایه در اروپا و آسیا می‌روید. ساقه آن كه شبیه پوست مار است پوشیده از كرك‌های خشن و زبر می‌باشد‌. برگ‌های آن بسیار بزرگ و پهن به حالت افتاده بر روی ساقه قرار دارد. رنگ برگ‌ها در قسمت چسبیده به ساقه سبز ‌كم‌رنگ و هر چه به‌طرف انتهای برگ نزدیك‌تر می‌شویم تیره‌تر می‌شود‌.
ریشه گیاه دراز و دوكی‌شكل و مانند هویج به ضخامت انگشت دست بوده و دارای مقدار زیادی كربنات پتاسیم و نیترات پتاسیم است. پوست ریشه بابا آدم قهوه‌ای، مغز آن سفید و طعم آن كمی شیرین است ولی بوی تهوع آوری دارد.
میوه آن پس از رسیدن به‌صورت فندقه‌ای با ۳ یا ۴ سطح و به رنگ زرد حنائی ظاهر می‌شود. در انتهای میوه تارهای زرد رنگی وجود دارد كه در موقع عبور گوسفندان و جانوران به پشم‌های آنها می‌چسبد و موجب پخش تخم این گیاه به مناطق دیگر می‌شود‌.
بابا آدم در بعضی از نقاط ایران به حالت وحشی می‌روید‌. از ریشه این گیاه استفاده طبی به‌عمل می‌آید پس از خارج كردن ریشه بابا آدم از خاك آن را به خوبی شسته و به قطعات كوچك سه سانتی‌متری تقسیم كرده و در اثر حرارت خورشید یا در كوره‌های مخصوصی خشك می‌كنند‌.
تركیبات شیمیائی
ریشه بابا آدم دارای ماده‌ای به‌نام اینولین Inulin‌، روغن فرار‌، تانن‌، رزین‌، قند‌، آهن‌، كلسیم و ویتامین C می‌باشد‌. دانه بابا آدم دارای روغنی است به رنگ زرد و طعم تلخ اسید لینولئیك و اسید اولئیك است‌.
خواص داروئی
۱. از نظر طب قدیم ایران ریشه بابا آدم سرد و خشك است‌.
۲. بهترین تصفیه‌كننده خون است و خون را تمیز كرده و سموم را از بدن خارج می‌كند.
۳. جوش‌های صورت و كورك را برطرف می‌كند.
۴. ادرار‌آور و معرق است.
۵. سیستم لنف بدن را تمیز می‌كند.
۶. بیماری‌های پوستی نظیر اگزما‌، گل‌مژه و زخم‌ها را برطرف می‌كند.
۷. تورم را از بین می‌برد.
۸. تقویت‌كننده بدن است.
۹. جوشانده برگ‌های بابا آدم را در معالجه سرگیجه و رماتیسم به‌كار می‌برند.
۱۰. برای تنظیم قند خون و معالجه بیماری قند از جوشانده برگ‌های بابا آدم به مقدار سه فنجان در روز استفاده كنید.
۱۱. برای معالجه سرخك‌، برگ‌های بابا آدم را با كمی شكر بجوشانید و به مریض بدهید.
۱۲. جوشانده تخم بابا آدم ضد عفونی‌كننده است.
۱۳. تخم بابا آدم ضد كرم معده و روده است.
۱۴. در ناراحتی‌های ریوی و گلو درد از جوشانده تخم بابا آدم استفاده كنید.
۱۵. در معالجه ذات‌الریه به‌كار می‌رود.
۱۶. ریشه بابا آدم در برطرف كردن سرماخوردگی مؤثر است.
۱۷. تب حاصل از بیماری مخملك را برطرف می‌كند.
۱۸. در معالجه یبوست مؤثر است.
۱۹. بعنوان ضد سم در هنگام نیش زدن جانوران سمی استفاده می شود.
۲۰. برای معالجه كچلی برگ بابا آدم را دم كرده و روی پوست سر بمالید.
۲۱. برای معالجه زخم‌ها و التیام جراحات‌، جوشانده برگ بابا آدم را با مقدار مساوی روغن زیتون مخلوط كرده و روی زخم‌ها و جراحات بمالید.
۲۲. ریشه بابا آدم علاج كم‌خونی و رنگ پریدگی است زیرا دارای مقدار زیادی آهن است.
۲۳. برای معالجه رماتیسم و آرتروز مفید است.
۲۴. نقرس را برطرف می‌كند.
۲۵. در معالجه بیماری‌های عفونی مؤثر است.
۲۶. درد سیاتیك را آرام می‌كند.
۲۷. در برطرف كردن كمر درد مؤثر است.
۲۸. آب آوردن بدن را درمان می‌كند.
۲۹. هضم غذا را تسریع می‌كند.
۳۰. ورم كلیه را دفع می‌كند.
۳۱. آنهائی كه میل زیادی به خوردن شیرینی و شكر دارند اگر صبح ناشتا از دم كرده این گیاه بنوشید به‌زودی این عادت رفع خواهد شد.
۳۲. كسانی‌كه می‌خواهند قهوه را ترك كنند ریشه بابا آدم را حتی می‌توان از فروشگاه‌های گیاهان داروئی و یا برخی از داروخانه‌ها ابتیاع كرد.
۳۳. كهیر را برطرف می‌كند.
۳۴. ریشه بابا آدم را له كرده و یا بجوشانید و آن را روی كورك و یا اگزما بمالید تا آن را برطرف كند.
۳۵. برای جلوگیری از ریزش مو و تقویت آن جوشانده غلیظ ریشه بابا آدم را به سر مالید.
۳۶. برای برطرف كردن سوزش و درد گزیدگی زنبور با حشرات برگ بابا آدم را له كرده و به محل گزیدگی بمالید.
در صورت پیدا نكردن، گیاه بابا آدم می‌توانید تنطور آن را از فروشگاه‌های گیاهان داروئی و یا برخی از داروخانه‌ها خریداری كنید. مقدار مصرف تنطور آن ۱۰-۲۰ قطره و سه بار در روز است.
طرز استفاده
ـ دم‌كرده ریشه بابا آدم: مقدار ۵۰ گرم ریشه بابا آدم را در یك لیتر آب جوش ریخته و به مدت ۲۰ دقیقه دم كنید.
ـ جوشانده ریشه بابا آدم: مقدار ۸۰ گرم ریشه بابا آدم را در یك لیتر آب جوش ریخته و بگذارید به مدت ۱۰ دقیقه به آرامی بجوشد.
ـ تنطور بابا آدم: این تنطور را می‌توان از فروشگاه‌های گیاهان داروئی و یا برخی از داروخانه‌ها Store خریداری كنید.
ـ دم‌كرده ریشه بابا آدم و شیرین بیان: ۳۰ گرم ریشه باباآدم را با مقدار مساوی آن شیرین بیان در یك لیتر آب جوش ریخته و به مدت نیم‌ساعت دم كنید. این دم‌كرده تصفیه‌كننده خون است. برای این منظور از این دم كرده به مقدار سه فنجان در روز بنوشید.
مضرات
مضرات خاصی گفته نشده است.
 

تیرنگ

عضو جدید
 [h=2] باباآدم، به درمان آکنه کمک می کند [/h] مجموعه: داروهای گیاهی و طب سنتی
گیاه باباآدم بومی قاره آسیا و اروپاست که طعم شیرینی دارد. این گیاه که دارای خاصیت درمانی است، در طب سنتی کشورهای مختلف از جمله چین مورد استفاده قرار می گیرد. برای اطلاع بیشتر از خواص ریشه باباآدم به این مطلب توجه کنید.
*
این گیاه به عنوان تصفیه کننده خون، سمومی را که به علت فعالیت های متعدد متابولیکی در خون متراکم می شود، دفع می کند.

*
مصرف خوراکی و موضعی آن بیماری های پوستی مانند اگزما، آکنه، جوش های حاد و داءالصدف را درمان می کند.

*
خاصیت ملین دارد و علاوه بر درمان کردن ناراحتی های گوارشی مانند یبوست، برای دفع اسید اوریک از بدن نیز مفید است.

*
این گیاه تقویت کننده معده است. هضم غذا را بهبود می بخشد. فیبر لعاب دار موجود در آن به روند جذب کمک می کند.

*
با ایجاد باکتری های مفید روده ای باعث بهبود روند هضم می شود.

*
کاهش دهنده تب است.

*
مصرف آن به تنفس کمک می کند و ریه ها را نیز تقویت می کند.

*
درد و ورم مفصل در بیماران مبتلا به آرتریت و پوکی استخوان را کاهش می دهد.

*
انرژی بخش است و مصرف آن باعث شادابی و سلامت می شود.

*
روغن آن مانع از ریزش مو و شوره می شود.

[h=2]
«باباآدم» مانع از رشد تومور می شود
[/h]
[h=2] [/h]
باباآدم گیاهی است علفی با برگ های درشت، خشن و سبزرنگ و گل های توپ مانند. باباآدم در قاره اروپا و آسیا یافت می شود و خاصیت دارویی دارد که در این مطلب به نقل از «ehow» به آن اشاره شده است.
در کشورهای روسیه و هند برای درمان سرطان بدون تاثیر مضر شیمی و اشعه درمانی به کار برده می شود. ناراحتی های معده را برطرف می کند. با مصرف ریشه باباآدم می توان از آسیب رسیدن به کبد جلوگیری کرد. روغن آن برای کاهش شوره سر و ریزش مو به کار برده می شود. برگ های این گیاه سوختگی را التیام می دهد و مانع از رشد باکتری می شود. برای درمان آرتریت، سرماخوردگی، گلودرد، ناراحتی کبد و کلیه، زخم معده، یبوست، نقرس، التهاب کیسه صفرا، عفونت کلیه، ایجاد تعادل در هورمون ها و ممانعت از رشد تومور به کار برده می شود.
منبع:روزنامه خراسان



 
بالا