درباره مدیریت زمان چه می دانید؟

Sarp

مدیر بازنشسته
به وجود آورن اهداف و اولویت ها اولین قدم در مدیریت زمان است همچنین توسعه و بیان صریح اهداف بلند مدت است. این تشریح اهداف به شما کمک خواهد کرد که اهداف کوتاه مدت را ایجاد کرده و در مورد انجام هر یک از فعالیت ها اولویت بندی خاص در اهدافتان در نظر بگیرید. البته ممکن است به وجود آوردن این اهداف بلند مدت سخت تر از آن چیزی باشد که تصور می شود.
در زیر مثالهایی از انواع اهداف بلند مدت؛ میان مدت و کوتاه مدت آورده شده است:

  • انتخاب شغل مشاور روانشناسی (6 تا 8 ساله)
  • نام نویسی در برنامه های مربوط به مشاوره روانشناسی (3 تا 5 ساله)
  • شرکت در دوره های تدریس برای ارتقاء مهارت ها
اصلی ترین بخش مدیریت زمان سازماندهی زمان به صورت هفتگی است هر چند که شما برای دستیابی به اهدافتان نیاز به برنامه های نیم ساله جهت انجام کارهایتان دارید. به یاد داشته باشید که اگر شما اهداف مشخصی نداشته باشید انجام برنامه و وظایف برایتان مشکل خواهد شد به دو دلیل:

  • اول اینکه شما هیچ خط راهنمایی برای تعیین اولویت بندی برنامه هایتان ندارید.
  • دوم اینکه شما نیز انگیزه ای برای انجام و تکمیل کارهای برنامه ریزی شده تان ندارید.
برای مثال شما وسوسه شده اید به جای خواندن درس به سیمنار بروید که البته در برنامه بلندت شما به ظاهر اشکالی در رسیدن به خواسته تان به وجود نمی آورد در حالیکه این یک متغیر مهم برای اهداف بلند مدت محسوب می شود.
دو روش کلی برای برنامه های هفتگی به خوبی جواب می دهد:

  • اول برنامه باید مناسب و ساده باشند.
  • دوم شامل کارهایی باشد که آن هفته قصد دارید انجام دهید.
برای این کار نیاز است که شما از کارهایتان برای چند هفته بعد اطلاع داشته باشید. در این روش می توانید اولویت کارها با شماره گذاری یا abc مشخص کنید:
کارهای مهم را با a
کارهای کمتر مهم را با b
و همینطور به ترتیب اولویت بندی شوند. در این روش شما قادر خواهید بود تعدادی از برنامه های بلند مدت تان را هم پی ریزی نمایید. چیزی که اغلب باعث می شود برنامه ریزی ها شکست بخورند این است که آنها واقع گرایانه تنظیم نشده اند و فرد براساس ایده آل خود آن را طرح ریزی نموده است.

موضوع مهم دیگر در مدیریت زمان این است که توازنی بین سبک زندگی افراد و برنامه ریزی وجود ندارد. به خاطر داشته باشید که یک فرد در زندگی به شش حوزه مهم باید توجه کند:

  1. فیزیکی (ورزش، تغذیه، خواب)
  2. فکری (هنر و فرهنگ)
  3. اجتماعی (روابط اجتماعی و خصوصی)
  4. دوره زندگی و شغلی (مدرسه و دوران کاری)
  5. احساس (آرزوها بین احساسات)
  6. معنوی (در یافت معنای زندگی)
با همه این توضیحات شاید بعضی از افراد در مدیریت زمان مشکل داشته باشند برای موفقیت در اینکار به پیشنهادهای زیر توجه کنید:

  • در برنامهای بلند مدت و میان مدت خود هر چند وقت یکبار تجدید نظر کنید.
  • برنامه را جایی نگه دارید که پیش چشم تان باشد.
  • پیوسته در حال کنترل برنامه تان باشید و وظایف نامربوط به اهدافتان را حذف کنید.
  • یاد بگیرید به اطرافیانتان نه بگویید.
  • به خود در انجام موفقیت آمیز برنامه پاداش دهید.
  • اجازه دهید دیگران برنامه های شما را بدانند تا در انجام برنامه به شما یاری دهند.
  • به نیازهای فوریتان توجه کنید.
  • اجاز ندهید شکست بخورید در زندگی واقع بین باشد و برنامه های شخصی خود را دنبال کنید.
  • فراموش نکنید پیاده سازی برنامه و اولویت ها در روی کاغذ به انجام آنها کمک می کند.
منبع: (bia2doctor.com)
 

saray_m

عضو جدید
کاربر ممتاز
خیلی چیزها میدانم ولی هیچ وقت به کار نمی بندم
 

Similar threads

بالا