دانلود دفترچه سوالات کنکور رشته زبان انگلیسی ۱۴۰۲ + پاسخنامه

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

تحلیل کنکور زبان ۱۴۰۲​

کنکور زبان به عنوان یکی از کنکور های شناور است که افراد با هر دیپلمی میتوانند در آن شرکت کنند. در سال ۱۴۰۲ زیرگروه های مختلف حذف شدند یعنی اینکه ضرایب دروس تختصاصی برای زیرگروه های مختلف با هم تفاوتی ندارد.

در حال حاضر کنکور زبان تنها دارای یک دفترچه شامل سوالات اختصاصی است که تعداد سوالات آن ۷۰ تست است و داوطلبان ۱۰۵ دقیقه برای پاسخگویی به سوالات زمان دارند. بودجه بندی کلی سوالات به شرح زیر میباشد:

  • ۱۰ سوال از دستور زبان و گرامر
  • ۱۵ سوال از واژگان
  • ۵ سوال از ترتیب واژه
  • ۲۰ سوال از درک مطلب
  • ۱۰ از کاربرد زبان
  • ۱۰ سوال از کلوز تست
برای موفقیت در کنکور زبان باید توجه داشت که تسلط بر کتاب درسی مدرسه کفایت نمیکند و نیاز است تا داوطلبین واژگان و قواعد بیشتری را یادبگیرند که این موضوع مستلزم مطالعه منابع دیگری جز کتاب درسی است.


تحلیل سوالات کنکور اختصاصی زبان ۱۴۰۲​

کلا در کنکور اختصاصی زبان بعد از حذف دروس عمومی فقط یک دفترچه سوالات اختصاصی کنکور زبان در اختیار داوطلبان قرار میگیرد. در دفترچه سوالات کنکور زبان ۱۴۰۲ جمعا ۷۰ سوال قرار دارد که سوالات ۱ تا ۱۵ سوالات جای خالی بود که همه آنها مربوط به گرامر بود.

بخش دوم هم که شامل ۲۰ سوال بود مربوط به لغات بود. این بخش لزوما معنی لغت نیست و شامل ۲۰ سوال نیز هست. سوالات بخش واژگان کنکور زبان ۱۴۰۲ سطح بالایی داشتند و واقعا میتوانست انتظار داشت که داوطلبانی که در سطح کتاب درس خوانده باشند، در پاسخ به سوالات واژگان درمانده باشند.

بخش بعدی مربوط به جمله بندی و انتخاب بهترین گزینه برای ترتیب قرار گیری کلمات(ترتیب اجزاء) در جمله بود که میتوان این سبک سوال را ترکیبی از قواعد و واژگان دانست.

این سوالات کلا سبک جدیدی در سوالات کنکور زبان هستند که در سوالات ترتیب اجزار کنکور زبان ۱۴۰۲ تقریبا دو سوال اول آن آسان بود، سوال سوم متوسط بود و سوال های چهارم و پنجم هم از نظر معنایی غنی تر بودند و هم از نظر گرامر، پیچیده تر.

بخش بعدی که بخش درک مطلب است با متن های جای خالی شروع میشود و سوالات در دو متن جاخالی دار اول مربوط به کاربردهای زبانی است. سه بخش آینده ای که در گروه سوالات کاربردهای زبانی، کلوز تست و درک مطلب میبینیم سوالات سطح بالایی نیستند اما خیلی نیاز به دانستن تکنیک های تست زنی دارند.

در سوالات کنکور زبان ۱۴۰۲ نیز متن اول بخش کاربرد های زبانی یعنی سوالات ۴۱، ۴۲ و ۴۳ سوالات آسانی بودند اما از حق نگذریم که باید برای این سوالات فاصله بیشتری در نظر گرفته میشد تا داوطلب گزینه ها را واضح تر ببیند.

سوالات ۴۴ و ۴۵ بیشتر مربوط به بخش اصطلاحات پایه دوازدهم بودند که البته اصلا جزو سوالات آسان قرار نمیگیرند چون بچه ها معمولا از این سوالات کم تر نمونه حل کرده اند.

بررسی کلی سوالات کنکور زبان ۱۴۰۲​

با توجه به بررسی های صورت گرفته کنکور زبان ۱۴۰۲ تقریبا مشابه با کنکور دی ماه ۱۴۰۱ بود. تعداد سوالات ۷۰ تست بود که در کل تحلیل کنکور زبان ۱۴۰۲ به ما نشان داد که سطح سوالات یا بسیار آسان و یا بسیار دشوار بود. یعنی سوال متوسط را در کنکور زبان ۱۴۰۲ شاهد نبودیم.

  • گرامر کنکور زبان تیرماه ۱۴۰۲
در بخش گرامر تعداد سوالات نسبت به سالهای گذشته افزایش داشته اما سطح دشواری سوالات نسبت به گذشته کمتر است. مثل هر سال در گرامر کنکور زبان ۱۴۰۲ شاهد ۱۵ تست بودیم که سبک سوالات مشابه با سال های گذشته بود.

  • ترتیب اجزاء در سوالات کنکور زبان ۱۴۰۲
۵ سوال مربوط به ترتیب اجزا بود که در سطح استاندارد طرح شده بودند و جز سوالات آزار دهنده برای داوطلبین نبودند. همینطور قسمت مکالمه نیز دارای ۵ سوال بود که یکی از آنها بسیار چالشی بود.

  • کلوز تست و بخش ریدینگ در کنکور زبان ۱۴۰۲
کلوز تست و ریدینگ به ترتیب شامل ۱۰ تست و ۱۵ تست بودند. از سوالات کلوز تست ۵ تست مربوط به واژه و ۵ تست مربوط به گرامر بود و قسمت ریدینگ هم شامل ۳ متن بود که میتوان همه ی آنها را در رده ی استاندارد قرار داد.

  • بررسی قسمت واژگان
در قسمت واژگان شاهد سوالات در سطح کتاب درسی و بسیار آسان بودیم که البته در برخی از سوالات گزینه ها بسیار به هم نزدیک بودند.

با بررسی سوالات کنکور زبان در قسمت واژگان متوجه میشویم که منبع اصلی لغت برای کنکور جلد 1 و 2 کتاب focus on vocabulary در کنار لغات کتاب درسی متوسطه دوم بوده است. بالغ بر 75 درصد کلمات به کار رفته در آزمون سراسری از کتاب فوکس بوده است.

  • بررسی قسمت مکالمه
تعداد سوالات این بخش نسبت به سالهای گذشته کاهش داشته است و تنها ۵ سوال مربوط به قسمت مکالمه است.

  • بررسی قسمت ترتیب اجزای جمله
سوالات این بخش از شماره سوال ۳۶ شروع و تا سوال ۴۰ ادامه پیدا میکند. سوالات در سطح متوسط قرار داشتند و داوطلبان با استفاده از ابزار ترجمه و دانستن معلومات گرامری کافی میتوانستند به سوالات این بخش پاسخ دهند.

  • بررسی قسمت کلوز تست و درک مطلب
در بخش کلوز تست شاهده سوالات کمتری نسبت به قبل بودیم که این موضوع باعث شد تا نقش واژگان در کنکور پررنگ تر باشد. نکته قابل توجه در بخش سوالات کلوز گزینه های طولانی آن بود که میتوانست داوطلبان را از لحاظ زمانی به چالش بکشد.

قسمت درک مطلب را میتوان استاندارد ترین بخش آزمون دانست. این بخش با ۱۵ سوال در قالب ۳ متن طراحی شده بود و سوالاتی کامل استاندارد را شامل میشد.
 

پیوست ها

  • konkor1402.pdf
    1.9 مگایابت · بازدیدها: 0
بالا