>>>> دانشنامهه آزاد انجمن مهندسییی/// در مورد ..... چه میدانیید// شمام بیایید رشتتونو بشناسونیید

danaye

عضو جدید
سلامم
دوستاننن
هدف این تاپیک افزایشششهه
اطلاعاتته عمومیی
همه شما دوستانهه
/
لطفا اینجا اسپم نکنیید/
البته سوالی در مورد پست گذاششته شده داششتیید
میتونیید بپرسیید//
اینجا در مورد هر چیزی میتونیید اطلاعات بزارییید/


 

danaye

عضو جدید
شهاب ۳ یک موشک بالیستیک میان‌برد سوخت مایع تولید ایران است که بر اساس موشک نودونگ طراحی شده‌است. طراحی این موشک به پروژهٔ مشترک موشک‌های بالیستیک ایران و کره شمالی در دهه ۱۹۸۰ باز می‌گردد که موشک دوربرد نودونگ در جریان آن تولید شد. نخستین آزمایش نودونگ که بر اساس طرح کلی خانواده موشک‌های روسی اس‌اس-۱ اسکاد تولید شده بود در دهه ۱۹۹۰ به طور مشترک توسط دو کشور ایران و کره شمالی انجام شد. اما پس از آن این همکاری به پایان رسید و ایران موشک شهاب ۳ را بر اساس نمونه‌های آزمایشی نودونگ-۱ که در سال ۱۹۹۳ دریافت کرده بود طراحی کرد. تمرکز اصلی تحقیقات کره‌ای‌ها در نودونگ و تفاوت اصلی آن با اسکاد ساخت موتوری بزرگ‌تر و پرقدرت‌تر از موتور موشک‌های اسکاد بوده که بتواند قدرت پیشرانه بیشتری را تولید کند. اولین نسخه شهاب۳ در تابستان سال ۲۰۰۳ وارد خدمت رسمی در نیروهای مسلح ایران شد. برد این موشک با کلاهک ۱۲۰۰ کیلویی تا ۱۳۰۰ کیلومتر، با کلاهک ۱ تنی تا ۱۵۰۰ کیلومتر و با کلاهک ۸۰۰ کیلویی تا ۱۷۰۰ کیلومتر اعلام شده‌است
 

danaye

عضو جدید


برد موشکک
در دو تصویر زیر مشاهده می شود..
دیده می شود که ... در دسترسه




 

danaye

عضو جدید
از سال 1986 گزارشهاي دريافتي از ايران حاکي از برنامه توسعه و پيشرفت موشک بالستيکي ميان بردي بود که نامهاي مختلفي از قبيل Shahab 3،Shihab 3،Shehob 3 و يا Zelzal براي آن برگزيده شده بود.در سال 1993 ايران و کره شمالي همکاريهاي بسيار نزديکي را در جهت برنامه توسعه و پيشرفت موشکهاي سوخت مايع يک مرحله اي No-dong 1 و No-dong 2 آغاز کردند و احتمالا در همان زمان پاکستان نيز براي توسعه و پيشرفت موشکهاي Ghauri1/2 خود به اين برنامه ملحق شد. طراحي موشک No-dong کره شمالي بر اساس تکنولوژي ساخت موشک روسي SCUD B بنا نهاده شده بود که بعدها نيز امتياز ساخت موشکهاي SCUD B و SCUD C را نيز در اختيار کره شمالي قرار داد و آنها نيز نسخه بعدي آن را به ايران فروختند.
موشکهاي No-dong و شهاب ٣ که به نظر مي‌آيد طراحي آنها بر اساس موشکهاي SCUD مدل B و C باشد شايد تنها در مقياس (کوچکتر يا بزرگتر بودن) تفاوت اندکي با هم داشته باشند.
گزارشهاي ارسالي از ايران حاکي از آن است که ايران در حال بررسي خريد امتياز موشک شهاب No-dong کره شمالي و مجموع 150 فروند از اين موشکها مي‌باشد. همچنين ايران در نظر دارد که تمامي مراحل آزمايش برد و پرتاب اين نوع موشکها را در داخل خاک ايران انجام دهد،زيرا کره شمالي با شرايط سختي براي اين آزمايشها از قبيل :عدم صدور مجوز براي پرواز اين موشکها بر فراز خاک ژاپن از سوي اين کشور و فشار وارده از سوي چند کشور جهان از جمله آمريکا به کره شمالي براي ترک سريع برنامه‌هاي موشکي ايران روبه رو است .
در سال 1997 ايران مشغول انجام آزمايش و تست هفت موتور براي توسعه ي برنامه هاي موشکي خود بود که اين موشک شهاب ٣ ناميده ميشد. منابع خبري معتقدند که کره شمالي در فاصله سالهاي 1994 تا 1995 تعداد اندکي موشک احتمالا 5 تا 12 فروند No-dong به همراه 4 خودروي مخصوص حمل موشک به ايران تحويل داده است و اين تحويل‌ها به علت فشار چندين کشور به کره از جمله آمريکا متوقف شد و بار ديگر از سال 1997 از سر گرفته شد. آنچه به نظر مي‌رسد اين است که توسعه و ظهور موشک شهاب ٣ ابتدا با مجوز صنايع هوافضاي ايران ودر نهايت مجلس به انجام رسيد و وظيفه آزمايش و نگهداري و عملياتي نگاه داشتن آن به صنايع موشکي همت در تهران سپرده شد که اين مرکز با در اختيار داشتن موتورهاي موشک و تانکرهاي سوخت ساخته شده در يک مرکز بزرگ و وسيع زير زميني واقع در خوجان به خوبي از انجام ماموريت محوله برآمده است.
 

danaye

عضو جدید
موشك شهاب 3 اولین موشك بالستیك میان برد ایران است. مدل اول این موشك كه با نام Shahab-3A شناخته میشود بردی برابر 1300 كیلومتر را دارست. مدل بعدی این موشك كه با نام Shahab-3B شناخته میشود از كلاهكی سنگین تر بهره میگیرد و توانایی هدف قرار دادن اهدافی در 2000 كیلومتری را داراست. نوع اخر این موشك Shahab-3d نامیده می شود كه بردی بین 2200 تا 3000 كیلومتر را داراست.
 

danaye

عضو جدید
تفنگ ژ-3

تفنگ ژ-3 (62/7 م م) ساخت کشور آلمان

مأموریت: شرکت در رزم نزدیک

مشخصات

  1. جنگ افزاری ست انفرادی
  2. به وسیله نفر حمل می­شود
  3. خودکار است
  4. به وسیله برگه ناظم سه وضعیتی، (ضامن – تک تیر – رگبار) می­شود
  5. توسط خشاب 20 تیری تغذیه می­شود
  6. با هوا خنک می­شود
  7. با نثار مستقیم گاز باروت مسلح می­شود
  8. اسلحه­ای است بدون عقب نشینی
  9. دردستگاه نشانه روی آن به راحتی قابل تغییر است

مختصات:

  1. کالیبر: 62/7 م م
  2. وزن اسلحه بدون خشاب: 4/200gr
  3. وزن خشاب آلمینیومی: 130gr
  4. وزن خشاب پر: 620 gr
  5. وزن فشنگ: 24/5 gr
  6. طول اسلحه بدون سرنیزه: 102/5 cm با سرنیزه: 122/5 cm
  7. طول لوله: 45 cm
  8. تعداد گام: 5/1 گام
  9. سرعت اولیه گلوله: 800 متر بر ثانیه
  10. نواخت تیر عملی: 120 الی 150 تیر در دقیقه
  11. دارای عرفان گردش از چپ به راست
  12. برد مؤثر با دوربین: 600 متر
  13. برد مؤثر بدون دوربین: 400 متر
  14. برد نهایی: 3750 متر
  15. برد مفید: 3500 متر
خان: شیارهای داخل جان لوله را خان می­گویند.که دوکار انجام میدهد

  1. تنظیم تیر
  2. افزایش برد
تعریف گام: به هر دور کامل یک خان گام گفته می­شود.
سازمان: در هر گروه پیاده 9 قبضه سازمان دارد.

قطعات اصلی

  1. بند
  2. قنداق و متعلقات
  3. بدنه و متعلقات
  4. شعله­پوش
  5. قبضه تپانچه­ای شکل
  6. روپوش تحتانی
  7. خشاب
  8. گلگون و متعلقات

عمل سلاح ژ-3 و مراحل مختلف آن :

  1. هنگامی که بر اثر فشار بر روی ماشه­آلات متحرک آزاد شده و به علت فشار فنر به جلو حرکت می­نماید.
  2. زمانی که آلات متحرک در اثر فشار گاز باروت به عقب حرکت می­نماید.

مرحله رفت :

  1. تظاهر: ظاهر شدن یک عدد فشنگ در مسیر گلنگدن به وسیله صفحه خوراک­دهنده را تظاهر گویند.
  2. ادخال: داخل شدن یک عدد فشنگ در داخل جان لوله را بوسیله شاخ­های گلنگدن را ادخال گویند.
  3. بسته شدن: زمانی که پیشانی جنگی گلنگدن به ته خزانه لوله می­چسبد را بسته شدن گویند.
  4. چفت شدن: زمانی که غلطک­های گلنگدن در محل خود قرار بگیرند عمل چفت شدن صورت می­گیرد.
  5. ضربت زدن: بر اثر برخورد چخماق به ته سوزن و برخورد سرسوزن به ته چاشنی فشنگ و عمل فشنگ را ضربت زدن گویند.

مرحله برگشت:

  1. رها شدن: فشار گاز باروت به پیشانی جنگی گلنگدن سبب می­گردد که غلطک­ها به مارپیچ­های متر برخورد کرده و به داخل گلنگدن برود و در نتیجه به هادی سوزن فشار آورده و فاصله بین گلنگدن و آلات متحرکه را برقرار می­کند.
  2. باز شدن: عبارت است جدا شدن پیشانی جنگی گلنگدن از ته خزانه لوله
  3. مسلح شدن: ضمن عقب نشینی آلات متحرک ماهیچه­های تحتانی آلات متحرک را به عقب می­خواباند و در نتیجه پایه آتش با دندان عقبی چخماق درگیر شده و جنگ افزار مسلح می­شود.
  4. اخراج شدن: خارج شدن پوکه از خزانه لوله توسط فشنگ کشی.
  5. پرش: عبارت است از پرتاب پوکه به خارج توسط پوکه­پران

باز و بست اسلحه ژ-3
مرحله اول: اطمینان از خالی بودن سلاح

  1. خشاب
  2. بند اسلحه
  3. قنداق
  4. گلنگدن
  5. قبضه تپانچه­ای شکل با روپوش لوله
  6. شعله­پوش
  7. بدنه و متعلقات که باز و بسته نمی­شود

طریق بستن عکس این مراحل را انجام می­دهیم.

مزایای شعله پوش:

  1. برای باز و بسته کردن سیم خاردار.
  2. پخش کردن شعله آتش برای ترک نخوردن لوله.
  3. برای مسلح کردن مجدد سلاح بوسیله فشار گازی که از طریق سوراخ­های شعله­پوش به طرف پائین لوله وارد می­کند و گلنگدن را پائین آورده و تفنگ را مسلح می­کند.
(اصول پنجگانه تیراندازی)

  1. گرفتن وضعیت صحیح.
  2. بستن درجه صحیح به اسلحه.
  3. نشانه­روی صحیح.
  4. پنج عمل انگشت­روی ماشه.
  5. آتش منظم و مداوم.
پنج عمل انگشت­روی ماشه:

  1. نشانه­گیری صحیح
  2. حبس نفس
  3. کشیدن قوزک اول
  4. نشانه­روی مجدد
  5. کشیدن قوزک دوم
وضعیت­های تیراندازی:

  1. ایستاده
  2. به زانو
  3. نشسته
  4. دراز کش
  5. هجومی

 

bajelan25

اخراجی موقت
اولین ترانزیستورها

اولین نمونه ترانزیستور بدنه فلزی
در اولیــن ماههــای سـال 1948 نخسـتین نمـونـه از یـک ترانزیـسـتـور (Transistor) که بدنه فلزی داشت در مجموعه آزمایشگاه های Bell ساخته شد. این ترانزیستور که قرار بود جایگزین لامپهای خلاء - الکترونیک - شود Type A نام گرفت. این ترانزیستور که کاربرد عمومی داشت و بسیار خوب کار می کرد یکسال بعد به تعداد 3700 عدد تولید انبوه شد تا در اختیار دانشگاه ها، مراکز نظامی، آزمایشگاه ها و شرکت ها برای آزمایش قرار گیرد.
جالب آنکه این اختراع در زمان خود آنقدر مهم بود که هر عدد از این ترانزیستورها در بسته بندی جداگانه با شماره سریال و مشخصات کامل نگهداری می شد. همانطور که در شکل مشاهده می شود این ترانزیستور تنها دارای دو پایه بود. Collector و Emitter و پایه Base به بدنه فلزی آن متصل بود.

اولین نمونه ترانزیستور بدنه پلاستیکی


نمونه اصلاح شده بدنه پلاستیکی

تولید ترانزیستورهای بدنه فلزی تا سال 1950 ادامه داشت تا اینکه در این سال در آزمایشگاه های Bell اولین ترانزیستور با بدنه پلاستیکی ساخته شد. طبیعی بود که در اینحالت ترانزیستور می بایست سه پایه داشته باشد. اما به دلیل مشکلاتی که در ساخت این ترانزیستور وجود داشت تولید آن به حالت انبوه نرسید و در همان سال ترانزیستور های جدید دیگری با پوشش پلاستیکی جایگزین همیشگی آن شدند.
لازم به ذکر است که به عقیده بسیاری از دانشمندان، ترانزیستور بزرگترین اختراع بشر در قرن نوزدهم بوده که بدون آن هیچ یک از پیشرفت های امروزی در علوم مختلف امکان پذیر نبوده است. تمامی پیشرفت های بشر که در مخابرات، صنعت حمل و نقل هوایی، اینترنت، تجهیزات کامپیوتری، مهندسی پزشکی و ... روی داده است همگی مرهون این اختراع میباشد
 

bajelan25

اخراجی موقت
پلوتونیوم یک عنصر شیمیایی رادیواکتیو و فلزی است که نماد آن Pu و عدد اتمی آن ۹۴ می‌باشد. وزن اتمی این عنصر ۲۴۴٫۰۶ بوده و چگالی آن ۱۹٫۸۰۰ kg/m۳ می‌باشد.

پلوتونیوم در سال ۱۹۴۰ توسط دکتر GlennT.Seaborg، Edwin McMillan, Kennedy و Wahl از طریق بمباران دوترونی اورانیوم در سیکلوترون (شتاب‌دهنده ذرات مدور) Berkeley Radiation Laboratory دانشگاه کالیفرنیا برکلی کشف شد. اما این کشف تا مدتها سری باقی ماند. این عنصر با توجه به کشف سیاره پلوتو که درست بعد از نپتون کشف شد، پلوتونیوم نام گرفت.(پلوتون در منظومه شمسی بعد از نپتون قرار دارد).


 

bajelan25

اخراجی موقت
پلوتونیوم یکی از مواد مهم شکافت هسته‌ای در سلاحهای هسته‌ای پیشرفته است. باید احتیاط لازم جهت جلوگیری از جمع شدن مقداری از پلوتونیوم که به جرم بحرانی نزدیک می‌شود به عمل آورد، چرا که این مقدار از پلوتونیوم خودبه خود واکنشهای شکافت هسته ای تولید می‌کند. بدون توجه به محدود نشدن پلوتونیوم توسط فشار خارجی که برای یک سلاح هسته‌ای لازم است، پلوتونیوم می‌تواند خودش را گرم کرده و هر چیزی را که، پیرامون آن را محدود می‌کند بشکند. جلوگیری شود. شکل ظاهری پلوتونیوم هم در این امر موثر است، بنابر این، باید از ایجاد اشکال فشرده مانند کره، پرهیز کرد.

همچنین پلوتونیوم مخصوصا نوع بسیار خالص آن، آتش زا بوده و به صورت شیمیایی با اکسیژن و آب واکنش می‌دهد که می‌تواند باعث انباشتگی هیدرید پلوتونیوم و یک ترکیب Pyrophoric شود، که ماده‌ای است که در دمای اطاق در هوا می‌سوزد. حجم پلوتونیوم به هنگام ترکیب شدن با اکسیژن بسیار افزایش میابد و می‌تواند ظرف خود را بشکند بنابر این احتیاطهای لازم برای حمل پلوتونیوم در هر شکل آن، باید انجام شود، عموماً یک اتمسفر خشک و خنثی نیاز می‌باشد[SUP][۱][/SUP]. علاوه بر اینها، خطرات رادیو اکتیوی نیز وجود دارد. خاک اکسید منیزیم موثرترین ماده برای فرو نشاندن آتش پلوتونیوم می‌باشد. آن ماده مشتعل را مانند یک کاهنده دما(Hit Sink)سرد می‌کند و در عین حال از رسیدن اکسیژن به آن جلوگیری می‌کند. آب نیز در این مورد موثر است. در سال ۱۹۶۲ در Rocky Flats Plant در نزدیکی Boulder, Colorado یک آتش سوزی بزرگ پلوتونیومی رخ داد.

پلوتونیوم همچنین در ساخت جنگ‌افزار هسته ای و ساخت زهرهای (نه الزاما مهلک) کاربرد دارد. توده‌های انباشته شده پلوتونیوم توسط اتحاد جماهیر شوروی قدیم و ایالات متحده آمریکا به وجود می‌آمد.از پایان جنگ سرد تمرکز بر نگرانی ازگسترش تکنولوژی هسته‌ای بوجود آمد. در سال ۲۰۰۲ دپارتمان انرژی ایالات متحده ۳۴ تن از مواد پلوتونیوم را که برای ساخت سلاحهای هسته‌ای استفاده می‌شد را از دپارتمان دفاع ایالات متحده گرفت و از اوایل سال ۲۰۰۳ تصمیم گرفت برای خلاصی از این اورانیومها، به تبدیل چندین نیروگاه هسته‌ای در آمریکا، از سوخت اورانیوم غنی شده به سوخت MOX اقدام کند.
 

bajelan25

اخراجی موقت
گاهی اوقات از پلوتونیوم با عنوان سمی‌ترین ماده شناخته شده بر انسان نام برده می‌شود و این در حالی است که یک توافق کلی در میان کارشناسان مبنی بر نادرست بودن این مطلب وجود دارد. تا سال ۲۰۰۳ تنها یک مورد مرگ انسان به علت مجاورت و ارتباط با پلوتونیوم وجود داشته‌است. رادیومی که به صورت طبیعی به وجود می‌آید حدودا ۲۰۰ برابر سمی تر از پلوتونیوم است و برخی از Toxinهای آلی مانند سم بوتولین میلیاردها برابر سمی تر از پلوتونیوم می‌باشند.
 
بالا