استاندارد ECE يا آيين نامه E :
از سال ۱۹۵۸ چند کشور اروپايی تصميم به ايجاد يک استاندارد واحد برای کليه وسايل مربوط به ايمنی و امنيت خودروها نمودند بر اين اساس ، کمسيونی تحت نام کمسيون اقتصادی اروپا ( Economic Commission for Europe ) زير نظر UN در ژنو افتتاح شد ،*نام اختصاری اين کمسيون ECE و علامت اختصاری آن دايره ای است که حرف E به همراه عددی در آن نقش بسته و به همين خاطر به اين استاندارد آئين نامه E نيز گفته می شود .
کشورهای عضو اين کمسيون بايد دارای آزمايشگاههای مجهز جهت تست قطعات مورد نظر باشند و اين کشورها قادرند پس از انجام آزمايشات بر روی قطعات در صورت بدست آوردن حد نصاب استاندارد ، توسط قطعه ، علامت استاندارد E را به آن قطعه اعطا نمايند . کشور اعطا کننده استاندارد در علامت استاندارد مشخص می باشد چرا که عددی که در علامت ، پس از حرف E قرار دارد ، نشاندهنده اين امر است . ليست کشورهای عضو و اعداد مشخص کننده آنها را در اينجا ببينيد .
اعضای اين کمسيون بجز ژاپن ، آفريقای جنوبی ، استراليا و نيوزيلند همه اروپايی هستند و همان طور که گفته شد صحبت هايی نيز دال بر پيوستن آمريکا به اين کمسيون در آينده نزديک شنيده می شود .
در حال حاضر ۱۳۰ قطعه از قطعات خودرو نيازمند دارا بودن اين استاندارد برای ورود به بازار اروپا و بسياری از ديگر کشورها می باشند ،* برای مشخص شدن نوع قطعه ، پس از آرم استاندارد E (حرف E و عدد معرف کشور اعطا کننده استاندارد که با دايره ای احاطه شده اند ) ، شماره ای وجود دارد ،*اين شماره معرف نوع قطعه می باشد و بطور مثال برای شيشه عدد ۴۳ ، برای کمربند ايمنی عدد ۱۳ و برای تايرها عدد ۷۵ در نظر گرفته شده . پس از آن حرف R ، که معرف حرف Regulation به معنای آئين نامه است قرار دارد (در مواردی نيز نوشته نمی شود ) و بعد از آن دو عدد بعدی مربوط به عدد اصلاحيه می باشد ،*بدين معنا که عدد مورد نظر مشخص می کند از زمان ايجاد استاندارد مربوط به قطعه مورد نظر ، تا زمان توليد آن قطعه ، چند بار آزمايشاتی که بايد بر روی اين نوع قطعه انجام شود ، دچار تجديد نظر شده يا به عبارتی هر بار آزمايشات سخت گيرانه تری اعمال شود يک شماره به اين عدد اضافه می شود ، ( در مورد شيشه ها بدليل تغيير نکردن شرايط استاندارد از آغاز تا کنون کماکان عدد ۰۰ ديده می شود ، اما در برخی قطعات خصوصا در مورد قطعات مربوط به سيستم ترمز تا اعداد اصلاحيه ۰۹ نيز ديده می شود ) . اعداد بعد از عدد اصلاحيه نيز مشخص کننده کد کالا ، نوع خودرو و مواردی از اين قبيل می باشند .
در زير نمونه ای از آزمايشاتی که بايد بر روی شيشه ها انجام شود ، تا در صورت بدست آوردن حد نصابهای لازم ، استانداردبه آنها اعطا شود ، ذکر گرديده .
بر روی شيشه های لامينه شده تستهای ؛ ميزان ديد ، ميزان انتقال نور ، مقاومت در برابر آتش ، ضربه با گوی فلزی ، پرتاب دارت ، خراشيدگی و سايش ، آزمايش تشخيص رنگ و آزمايش فرم سر انسان و برای شيشه های تمپر شده تستهای ؛ ميزان ديد ، ميزان انتقال نور ، ضربه با گوی فلزی ، خراشيدگی و سايش و آزمايش خرد شدن ( ميزان ريز و درشت بودن خرده ها و برندگی آنها ) انجام می شود .
برخی اختصارات ديگر : ECE
LSG : به معنای لامينه بودن شيشه می باشد ؛ ( Laminated Safety Glass ) .
TSG و يا TG : به معنای تمپر شده بودن شيشه می باشد ؛ ( Tempered Safety Glass يا Tempered Glass ) در مواردی نيز بجای اين اختصارات خود کلمه Tempered درج می شود .
شيشه تمپر شده ای که با استفاده از شيشه Plate ( شيشه هايی که به صورت ريلی توليد می شوند و در مواردی دارای ناهمواری و اشکالات توليد ،*بدليل روش مورد نظر می باشند ) ساخته می شوند .
شيشه لامينه شده ای که مانند TP از شيشه های Plate برای ساخت آن استفاده شده .
شيشه تمپر شده ای که با استفاده از شيشه های Float (*شيشه هايی که برای ساخت آنها مذاب شيشه بر روی مذابی از قلع غوطه ور می شود و بدليل نبود تماس بين شيشه و ريل ، و جامد شدن به روش غوطه وری از کيفيت بالايی برخوردارند ) ساخته می شوند .
شيشه لامينه شده ای که مانند TF از شيشه های Float برای ساخت آن استفاده شده .
نشاندهنده ميزان شفافيت شيشه ( در مورد شيشه های رنگی ) می باشد . در مورد خودروهای سواری طبق استاندارد ECE ، شيشه جلو بايد حداقل ۷۰٪ و شيشه های جانبی و عقب حداقل ۳۵٪ شفافيت داشته باشند .
// يا /// : به معنای لامينه بودن شيشه می باشد .
لازم به ذکر است موارد ديگری از اين اختصارات نيز وجود دارد که بدليل کاربرد کمتر ، از پرداختن به آنها خودداری می کنيم . TP : LP : TF : LF : Transparency 70% Min :
منبع:sccpn