داروی آلوپورینول (Allopurinol)

Persia1

مدیر تالار زبان انگلیسی
مدیر تالار

داروی آلوپورینول | کاربرد ، مقدار و روش مصرف ، عوارض جانبی و میزان مصرف | Allopurinol​

نحوه مصرف، موارد احتیاط و نکات ضروری داروی آلوپورینول​



داروی آلوپورینول Allopurinol

آلوپورینول Allopurinol دارویی است که پزشکان از آن برای درمان بیماری نقرس و برخی از انواع سنگ کلیه ها استفاده می کنند. بیماران سرطانی که شیمی درمانی انجام می دهند از سلول های سرطانی در حال مرگشان اسید اوریک آزاد می شود که این امر باعث افزایش سطح اسید اوریک می شود. بنابراین پزشکان از این دارو برای بیماران سرطانی که شیمی درمانی انجام می‌دهند استفاده می کنند تا از افزایش سطح اسید اوریک بدن جلوگیری کنند. آلوپورینول با کاهش میزان اسید اوریک ساخته شده توسط بدن کار می کند. افزایش سطح اسید اوریک می تواند بیماری هایی مانند نقرس و مشکلات کلیوی به وجود بیاورد. در برخی از موارد پزشک برای افرادی که از این دارو استفاده می کنند رژیم غذایی خاصی را ارائه می دهد.

نحوه استفاده از داروی آلوپورینول

داروی آلوپورینول را باید طبق دستور پزشک مصرف کنید. این دارو از طریق دهان و در طول روز فقط یکبار باید مصرف شود. حین مصرف این دارو یک لیوان آب کامل بنوشید. سعی کنید به میزان ۸ لیوان بیشتر مایعات در طول روز استفاده کنید مگر اینکه پزشک مصرف مایعات را برای شما کمتر کند. پزشک مقدار مصرف آلوپورینول را منوط به برخی از موارد مانند سن، داروهای مصرفی و شرایط پزشکی و سابقه پزشکی تعیین می کند. در برخی موارد پزشک مقدار مصرف دارو را از دوز کم شروع می کند و به مرور زمان مقدار دوز را افزایش تا از ابتلا به عوارض جانبی جلوگیری کند. حین استفاده از این دارو مصرف آن را به طور ناگهانی قطع و یا کاهش ندهید و تا زمانی که پزشک برایتان مقرر کرده از آن استفاده کنید تا به بهبودی کامل برسید. با قطع ناگهانی دارو نه تنها به بهبودی خود کمک نمی کنید بلکه به سلامتی خود آسیب میرسانید بنابراین طبق دستور پزشک پیش بروید. درمان نقرس با استفاده از این دارو ممکن است مدتی طول بکشید و ممکن است حین استفاده از این دارو در طول دوره درمان حملات نقرسی بیشتری داشته باشید. باید به یاد داشته باشید که داروی آلوپورینول مسکن درد نیست. برای تسکین درد ناشی از نقرس ، از داروهای تجویز شده پزشک استفاده کنید که این مسکن ها ممکن است کلشی سین ، ایبوپروفن ، ایندومتاسین باشد. افرادی که از این دارو استفاده می کنند وضعیت خونشان به طور مرتب مورد آزمایش قرار می گیرد چرا که آلوپورینول باعث کاهش سلول های خونی می شود. بنابراین این افراد در معرض عفونت هستند و باید بسیار مراقب باشند تا به بیماری های مسری مبتلا نشوند.

اثرات جانبی داروی آلوپورینول

به خاطر داشته باشید که پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است زیرا او با توجه به شرایط پزشکی شما قضاوت کرده است که سود داروی آلوپورینول برای شما بیشتر از عوارض آن خواهد بود و بسیاری از افرادی که از این دارو استفاده می کنند عوارض جانبی جدی ندارند ولی این موضوع دلیلی بر خود درمانی نمی باشد.
  • از جمله عوارضی که ممکن است فرد با آن رو به رو شود می توان به حالت تهوع، اسهال یا خواب آلودگی اشاره کرد. در صورتی تداوم و یا بدتر شدن هر یک از این عوارض به پزشک مراجعه کنید.
  • در صورت بروز عوارض جانبی نادر اما بسیار جدی مانند بی حسی و سوزن سوزن شدن بازوها و پاها ، خونریزی آسان و کبودی ، خستگی غیرمعمول ، علائم مشکلات کلیوی ، زردی چشم و پوست ، درد شدید معده و شکم ، حالت تهوع و استفراغ مداوم ، ادرار تیره ، کاهش وزن غیرمعمول ، درد چشم ، تغییرات بینایی سریعا به پزشک مراجعه کنید.
  • در برخی موارد این دارو می تواند عوارضی آلرژیکی مانند مشکلات تنفسی، خارش در صورت و گلو و زبان ایجاد کند که در صورت مشاهده باید به پزشک مراجعه کرد.
داروی آلوپونیول

موارد احتیاط داروی آلوپورینول

  • قبل از مصرف این دارو اگر حساسیتی به آلوپورینول دارید حتما با پزشکتان در میان بگذارید.
  • قبل از استفاده از این دارو پزشک باید از سابقه پزشکی شما مطلع باشد بخصوص اگر بیماری خاصی مانند بیماری کبدی ، بیماری کلیوی ، دیابت ، فشار خون بالا ، رژیم های غذایی غیرمعمول داشته یا دارید.
  • فراموش نکنید که افراد مسن ممکن است بیشتر دچار عوارض جانبی شونند چرا که با افزایش سن عملکرد کلیه کاهش می یابد و از طرفی آلوپورینول توسط کلیه ها برداشته می شود.
  • مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی توصیه نمی شود مگر به تجویز پزشک باشد.
  • این دارو را خودسرانه به دیگران تجویز نکنید.
  • آزمایش های آزمایشگاهی و یا پزشکی (به عنوان مثال ، سطح اسید اوریک خون ، آزمایشات عملکرد کبد / کلیه ، شمارش کامل خون) ممکن است به صورت دوره ای انجام شود تا پیشرفت شما کنترل شود یا عوارض جانبی بررسی شود .
  • در صورت مشاهده هر یک از علائم عفونت سریعا به پزشک مراجعه کنید.

تداخلات دارویی داروی آلوپورینول

  • یکی از مسائل مهمی که وجود دارد این است که تداخلات دارویی ممکن است خطر ابتلای شما به عوارض جانبی را افزایش دهد یا اینکه نحوه عملکرد دارو را تحت تاثیر قرار دهد.
  • لیستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (مانند داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک خود به اشتراک بگذارید. بدون تأیید پزشک ، دوز داروها را شروع ، متوقف یا تغییر ندهید.
  • برخی از داروهایی که ممکن است با آلوپورینول تداخل داشته باشند عبارتند از: “داروهای رقیق کننده خون” (به عنوان مثال وارفارین) ، کپسیتابین، آزاتیوپرین، مرکاپتوپورن، کلرپروپامید، دیدانوزین، سیکلوسپورین، آموکسی سیلین.

نحوه مصرف داروی فراموش شده آلوپورینول

دارو را باید مطابق دستور پزشک و در مدت زمان هایی که تعیین کرده است، مصرف کنید و در صورتی که مصرف دارو را فراموش کردید یا به هر دلیلی نتوانستید آن را مصرف کنید به محض اینکه متوجه شدید دارو را مصرف کنید. اگر به زمان مصرف مقدار بعدی دارو نزدیک هستید از مصرف مقدار داروی فراموش شده صرف نظر کنید . به هیچ عنوان برای جبران مقداری از دارو را که فراموش کرده اید مصرف کنید، مقدار مصرف بعدی خود را دو برابر نکنید. باید توجه داشته باشید که استفاده بیشتر از مقدار توصیه شده این دارو دوره درمان شما را نه تنها کوتاه تر نخواهد کرد بلکه ممکن است دوره درمانتان را طولانی تر کند.

نحوه نگهداری از داروی آلوپورینول

  • آلوپورینول را مطابق دستورالعمل های روی محصول یا مطابق دستورات پزشک نگهداری کنید.
  • این دارو باید به دور از رطوبت و نور و در دمای اتاق نگهداری شود.
  • دور از دسترس کودکان و حیوانات باشد.
  • دارو را به هیچ عنوان در حمام نگهداری نکنید.
 

Similar threads

بالا