دارالحدیث

PATRIOT

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
إذا عَمِلتَ سيّئةً فَاعمَلْ حَسَنةً تَمْحوها.
هر گاه كار بدى كردى كار خوبى انجام بده آن بدى را پاك مى كند.
(أمالي الطوسىّ : 186 / 312)​
 

pashe_naz2001

عضو جدید
موضوع :پاک کننده گناه
پیامبر(ص):
هر کجا هستی تقوای الهی پیشه کن و به دنبال گناه کار نیک انجام بده تا آن را محو کند
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
علم به فراگیری بسیار نیست , بلکهنوری است که

خداوند در قلب هرکسی که بخواهد هدایتش کند, تجلی می دهد ؛
پس هرگاه خواهان چنین عملیبودی ، نخست حقیقت بندگی را

در قلب خویش تحقق ببخش
و از خداوند بخواه تا تو را فهمو دانایی بخشد.

امام صادق (ع) :gol:(بحار الانوار ج 1 ص 225)
 

PATRIOT

عضو جدید
کاربر ممتاز
پیامبر اکرم(ص) فرمودند:
لا يَدخُلُ الجَنَّةَ عَبدٌ لا يَأمَنُ جارُهُ بَوائِقَهُ
بنده ‏اى كه همسايه‏ اش از شرّ او در امان نباشد، وارد بهشت نمی ‏شود
مستدرك الوسائل، ج 8، ص 425
 

PATRIOT

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام على(عليه السلام) فرمودند:
اتَّقوا معاصي اللهِ فِي الخَلَواتِ، فإنّ الشاهِدَ هُو الحاكِمُ .
از معاصى خدا در تنهايى ها (ى خود) بپرهيزيد; زيرا آن كه شاهد است (يعنى خداوند) همان داور است.
(البحار : 78 / 70 / 25)
 

pashe_naz2001

عضو جدید
موضوع:جامعه شناسی
امام صادق (ع):
کسی که به اوضاع زمان خود آگاه باشد گرفتار هجوم اشتباهات نمی شود
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
بر هم زدن تصميمها و در هم شكستن اراده‏ها

بر هم زدن تصميمها و در هم شكستن اراده‏ها


v الإمامُ عليٌّ عليه السلام - وقد سُئلَ عنِ الدَّليلِ على‏ إثْباتِ الصّانعِ - : ثَلاثةُ أشْياءَ : تَحْويلُ الحالِ ، وضَعْفُ الأرْكانِ ، ونَقْضُ الهِمَّةِ .
بحار الأنوار : از امام على عليه السلام سؤال شد دليل بر اثبات صانع چيست ؟ فرمود : سه چيز : دگرگونى حالات ، سست و ناتوان اعضاى بدن وبرهم خوردن خواست واراده .
v الإمامُ الصّادقُ عليه السلام - وقد سُئلِ : بِما عَرفْتَ ربَّكَ ؟ - : بفَسْخِ العَزْمِ ونَقْضِ الهَمِّ ؛ عَزمْتُ ففُسِخَ عَزْمي ، وهَمَمْتُ فنُقِضَ هَمّي .
امام صادق عليه السلام - در پاسخ به اين سؤال كه : خدايت را به چه شناختى ؟ - : به درهم شكستن شدن تصميم و برهم خوردن خواست و اراده . تصميم گرفتم و تصميمم درهم شكست و اراده كردم و اراده‌‏ام برهم خورد.
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
قانون عليّت‏

قانون عليّت‏

v الإمامُ الباقرُ عليه السلام - وقد سألَهُ رجُلٌ مِن عُلَماءِ أهلِ الشّامِ : ... فالشَّيْ‏ءُ خَلقَهُ مِن شَيْ‏ءٍ أو مِن لا شَي‏ءٍ ؟ - : خَلقَ الشَّيْ‏ءَ لا مِن شَيْ‏ءٍ كانَ قَبلَهُ . ولَو خَلقَ الشَّيْ‏ءَ مِن شَيْ‏ءٍ ، إذاً لَم يَكُنْ لَهُ انْقِطاعٌ أبداً ، ولَم يَزَلِ اللَّهُ إذاً ومَعهُ شَيْ‏ءٌ ، ولكنْ كانَ اللَّهُ ولا شَيْ‏ءَ مَعهُ .
التوحيد : يكى از علماى شام از امام باقر عليه السلام پرسيد : پس اشياء را از چيز آفريده است يا از ناچيز ؟ حضرت فرمود : اشياء را آفريد نه از چيزى كه پيش از آن وجود داشته باشد . اگر شيئ را از شيئ آفريده باشد هرگز ميان او و اشياء انقطاع نبوده و همواره چيزى با خدا بوده ‏است . حال آن كه خدا بوده و چيزى با او نبوده است
 

fatemeh-torabi

عضو جدید
با كه همنشينى كنيم؟

با كه همنشينى كنيم؟

با كه همنشينى كنيم؟
v لُقمانُ عليه السلام : يا بُنيَّ ، جالِسِ العُلَماءَ وزاحِمْهُم برُكْبَتَيْكَ ، فإنّ اللَّهَ‏عزّ و عجل يُحْيي القُلوبَ بنُورِ الحِكمَةِ كما يُحْيي الأرضَ بِوابِلِ السّماءِ .
لقمان عليه السلام : فرزندم ! با دانشمندان نشست و برخاست كن و زانو به زانوى آنها بنشين ؛ چه ، خداوند عزّ و جل دلها را با نور حكمت زنده مى‏گرداند همچنان كه زمين را با بارش آسمان زندگى مى‏بخشد .
v رسولُ اللَّهِ صلى الله عليه وآله : قالُوا [الحَوارِيّونَ لعيسى‏ عليه السلام‏] : يا رُوحَ اللَّهِ ، فمَن نُجالِسُ إذاً ؟ قالَ : مَن يُذَكِّرُكُمُ اللَّهَ رُؤيَتُهُ ، ويَزيدُ في عِلْمِكُم منطِقُهُ ، ويُرَغِّبُكُم في الآخِرَةِ عَمَلُهُ .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : حواريان عيسى عليه السلام عرض كردند : يا روح اللَّه ! پس با چه كسى همنشين شويم ؟ فرمود : با آن كه ديدنش شما را به ياد خدا اندازد و گفتارش بر دانش شما بيفزايد و كردارش شما را به آخرت تشويق كند .
v عنه صلى الله عليه وآله : لا تَجْلِسوا إلّا عندَ كُلِّ عالِمٍ يَدْعوكُم مِن خَمْسٍ إلى‏ خَمسٍ : مِن الشَّكِّ إلى‏ اليَقينِ ، ومِن الرِّياءِ إلى‏ الإخْلاصِ ، ومِن الرَّغْبَةِ إلى‏ الرَّهبَةِ ، ومِن الكِبْرِ إلى‏ التّواضُعِ ، ومِن الغِشِّ إلى‏ النّصيحَةِ .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : تنها در محضر دانشمندانى نشينيد كه شما را از پنج چيز به پنج چيز فرا مى‏خوانند : از دودلى به يقين ، از ريا به اخلاص ، از دنيا خواهى به دنيا گريزى ، از تكبر به‏فروتنى‏و از فريبكارى‏به خير خواهى.
v عنه صلى الله عليه وآله : تَمَسْكَنوا وأحِبُّوا المَساكِينَ ، وجالِسُوهُم وأعِينوهُم ، تَجافَوا صُحْبَةَ الأغْنياءِ وارْحَموهُم وعِفّوا عن أمْوالِهِم .
پيامبر خدا صلى الله عليه وآله : مسكين‏منش باشيد و مسكينان را دوست داريد و با آنان بنشينيد و كمكشان كنيد . از همنشينى با توانگران دورى ورزيد و بر آنان رحم و دلسوزى كنيد و از اموالشان چشم برگيريد .
v الإمامُ عليٌّ عليه السلام : جالِسِ العُلَماءَ يَزدَدْ علمُكَ ، ويَحسُنْ أدبُكَ ، وتَزكُ نَفْسُكَ .
امام على عليه السلام : با دانشمندان بنشين تا بر دانشت افزوده گردد ، تربيت و ادبت نيكو شود و روانت پاكيزگى گيرد .
v عنه عليه السلام : جالِسِ الحُكَماءَ يَكمُلْ عَقلُكَ ، وتَشرُفْ نفسُكَ ، ويَنْتَفِ عنكَ جَهلُكَ .
امام على عليه السلام : با فرزانگان همنشينى كن تا خردت كمال يابد و شرافت نفس يابى و نادانى از تو رخت بربندد .
v عنه عليه السلام : جالِسِ الفُقَراءَ تَزْدَدْ شُكْراً .
امام على عليه السلام : با تهيدستان بنشين تا شكرگزاريت (از خدا) زياد شود .
v الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : مَجالِسُ الصّالِحينَ داعِيَةٌ إلى‏ الصَّلاحِ .
امام سجّاد عليه السلام : مجالس پاكان فراخوانِ به سوى صلاح و پاكى است .
حقُّ الجَليسِ‏
حقّ همنشين‏
v الإمامُ زينُ العابدينَ عليه السلام : أَمّا حقُّ جَليسِكَ : فأنْ تُلِينَ لَهُ جانِبَكَ ، وتُنْصِفَهُ في مُجازاة اللّفظِ ، ولا تَقومَ مِن مَجلِسِكَ إلّا بإذْنِهِ . ومَن يَجلِسُ إلَيكَ يَجوزُ لَهُ القِيامُ عَنكَ بغَيرِ إذْنِكَ ، وتَنسى‏ زَلّاتِهِ ، وتَحْفَظُ خَيْراتِهِ ، ولا تُسْمِعُهُ إلّا خَيراً .
امام سجّاد عليه السلام : حقّ همنشين تو آن است كه : با او نرم و مهربان باشى ، در هنگام گفتگو با او به انصاف رفتار كنى ، جز با اجازه او از جاى خود بلند نشوى ، اگر شخص ديگرى در كنار تو نشست بتواند بدون اجازه تو برخيزد و برود ، لغزشهايش را فراموش كنى ، خوبيهايش را به ياد داشته باشى و جز خير و خوبى به او نگويى .
 

PATRIOT

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام صادق(عليه السلام) فرمودند:
إنَّ اللهَ يُحِبُّ العَبدَ أن يَطلُبَ إلَيهِ في الجُرْمِ العظيمِ .
همانا خداوند بنده اى را كه در گناه بزرگ به او توجه كند دوست دارد.
(البحار : 73 / 359 / 80)​
 

abouzar_gt

عضو جدید
پيامبر اعظم (ص) :
به حاضران و غايبان وصيت ميكنم كه به اين دختر (حضرت زينب (س) ) احترام كنيد چون او به خديجه مانند است.
خجسته ميلاد عمه سادات حضرت زينب كبري (س) مبارك باد.:gol:
 

PATRIOT

عضو جدید
کاربر ممتاز
حضرت زينب (سلام الله عليها) فرمودند:
هر که خواهد خلق شفيعانش باشند، خدا را حمد گويد.
نشنيده اي که مردمان گويند: خدايا بشنو سخن کسي را که تو را حمد مي کند.
پس از خدا بترس زيرا بر تو قدرت دارد و از او حيا کن زيرا به تو نزديک است
 

PATRIOT

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام علی (ع) فرمودند:
ثَلاثٌ فيهِنَّ النَّجاةُ: لُزومُ الحَقِّ وَ تَجَنُّبُ الباطِلِ وَ رُكوبُ الجِدِّ
نجات و رستگارى در سه چيز است: پايبندى به حق، دورى از باطل و سوار شدن بر مركب جدّيت.
(غررالحكم، ح 4661)
 

pashe_naz2001

عضو جدید
موضوع:رحم
پیامبر (ص):
هرکس به لاشه گنجشکی رحم کند خداوند در روز قیامت به او رحم خواهد کرد
 

PATRIOT

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام علي (عليه السلا) فرمودند:
مَن تَلَذَّذَ بمعاصِي اللهِ أورَثَهُ اللهُ ذُلاّ.
هر كه زا معاصى خداوند لذّت برد خداوند او را به خوارى افكند.
(غرر الحكم : 8823)
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
در موقع كار چنان باش كه گوئي هرگز نخواهي مُرد

و در موقع ترس و بيم چنان باش

كه گوئي فردا خواهي مُرد.

(پيامبر اكرم «ص»):gol:

 

pashe_naz2001

عضو جدید
موضوع:گذشت
امام حسین (ع):
با گذشت ترین مردم کسی است که در زمان قدرت داشتن گذشت کند
 

M.Deylamian

مدیر بازنشسته
نیایش پاکان ,
اندیشیدن در ملکوت
اسمان ها و زمین است
اما علی (ع):gol: غرر الحکم (1792)
 

ghiamat

عضو جدید
موضوع : جهنّم

موضوع : جهنّم

رسول اکرم (ع) :

کم عذاب ترين اهل جهنّم دو کفش از آتش به پا دارد که از حرارت آنها مغزش به جوش می آيد​
.

 

PATRIOT

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام علي (عليه السلا) فرمودند:
أعظَمُ الذُّنوبِ عِندَ اللهِ ذنبٌ أصَرَّ علَيهِ عامِلُهُ .
بزرگترين گناه نزد خدا گناهى است كه مرتكبش بر آن اصرار ورزد.
(غرر الحكم : 3131)
 

PATRIOT

عضو جدید
کاربر ممتاز
امام علي (عليه السلا) فرمودند:
ما جَفَّتِ الدُّموعُ إلاّ لِقَسوَةِ القُلوبِ، وما قَسَتِ القُلوبُ إلاّ لكَثرَةِ الذُّنوبِ .
امام على(عليه السلام) : اشك ها نخشكيد مگر به سبب سختدلى و دل ها سخت نشد مگر به سبب گناهان زياد.
(علل الشرائع : 81 / 1)
 

pashe_naz2001

عضو جدید
موضوع:تکبر
امام صادق(ع):
تکبر اینست که مردم را تحقیر کنی و حق را خوار شماری
 
بالا