باید در سال جدید منتظر خودروهی نفت سوز باشیم!!!
فرید اکبرزاده امروز در نشستی خبری گفت: قطعات مخصوص نفت سوز کردن خودروها در سراسر کشور با قیمت ۶۰۰ هزار تومان عرضه و بر روی خودرو نصب می شود و دارندگان خودروهای پراید، پژو۴۰۵، پژو پارس، سمند، روآ، آر.دی و وانت پیکان می توانند برای نفت سوز کردن خودرو خود اقدام کنند.
به گزارش مهر،وی اظهار داشت: این طرح حاصل نبوغ ایرانی بوده و رئیس جمهوری نیز بارها تاکید کرده است که باید از نخبگان کشور حمایت شود. مجریان طرح دوگانه سوز کردن خودروها به نفت سفید و بنزین خواهان حمایت مالی دولت نیستند و معتقدند که تعامل دو سویه می تواند موجب تامین منافع ملی شود.
به گفته وی تمام قطعات سیستم APK(دوگانه سوز کردن خودروها به نفت سفید و بنزین) تولید داخل بوده و هیچ قطعه ای از خارج کشور وارد نمی شود، تصریح کرد: چنانچه دولت با اختصاص سهمیه ای برای سوخت خودروهای تبدیلی موافقت و یا اجازه واردات سوخت مورد نیاز را صادر کنند سرمایه گذاری در دیگر بخش های اقتصادی نیز از سوی این شرکت آغاز می شود.
اکبرزاده برخی مزایای این طرح را "افزایش طول عمر مفید موتور به مدت یکسال در مقایسه با بنزین"، "کاهش ۳۰ درصدی میزان مصرف سوخت"، "کاهش آلایندگی خروجی به مقدار ۲۵ درصد نسبت به بنزین"، "تنظیم افزایش یا کاهش سرعت، قدرت و شتاب خودرو به صورت دلخواه یا توسط اتوماتیک پردازشگرAPK"، "کاهش هزینه سوخت برای مصرف کننده" و "ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور" و ... اعلام کرد.
به گفته وی، چنانچه دولت از طرح دوگانه سوز کردن خودروها به نفت سفید و بنزین با اختصاص سهمیه نفت سفید حمایت کند حاضریم با نفت سفید لیتری ۹۰۰ تومان این طرح را در سراسر کشور آغاز کنیم.
وی به نفت سفید و بنزین، با توجه به تحریم صدور بنزین به ایران از سوی برخی کشورها، متذکر شد: عملیاتی شدن این طرح ضمن کاهش فشار مالی دولت برای سرمایه گذاری در تولید بنزین، فرصت های جدیدی همچون ایجاد اشتغال برای جوانان، استفاده از منابع داخلی، کاهش هزینه های سوخت برای مصرف کنندگان، ایجاد غرور ملی، راه اندازی صنایع جانبی و ... را برای پویاتر شدن شرایط اقتصادی کشور بوجود می آورد.
اکبرزاده با تاکید بر اینکه چنانچه دولت مجریان این طرح را حمایت کند بیش از ۸ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد خواهد شد، گفت: خوشبختانه تاکنون در سرمایه گذاری هایمان تسهیلات دریافت نکرده و دریافت نخواهیم کرد و باید بگویم که ایجاد هر فرصت شغلی توسط بخش خصوصی به منزله تقویت دولت است.
مدیرعامل شرکت رساپیشه آریا در پاسخ به اینکه متوسط مصرف سوخت خودرو با استفاده از نفت سفید چقدر می شود، گفت: به عنوان نمونه مصرف ترکیبی خودرو پراید در شرایط استفاه از نفت سفید برای هر ۱۰۰ کیلومتر پنج لیتر است.
اکبرزاده در خصوص نحوه کارکرد سیستم APk یا همان دوگانه سوز کردن خودرو به نفت سفید و بنزین توضیح داد: در کارکرد شیمیایی(پالایشگاه) این سیستم سوخت تحت فشار ۲۰۰ میلی بار و دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد در کنار کاتالیست حذف گوگرد و کاتالیست افزایش اکتان قرار می گیرد، بنابراین سوخت نفت سفید مبدل به سوختی مشابه بنزین می شود.
وی ادامه داد: در کارکرد الکترونیکی(افزایش قابلیت موتور) "ای.سی.یو" با کنترل سنسورهای خودرو، تنظیمات لازم برای عملکرد مناسب موتور انجام می گیرد و خودرو نرم کار می کند. اکبرزاده با بیان اینکه اولین خودرو نفت سوز جهان(پژو ۴۰۵) طی سال ۸۸ در استان اردبیل رونمایی شده است، اظهار کرد: از همان لحظه رونمایی، تحقیقات و آزمایش برای ارتقاء کیفیت سیستم آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است و به منظور به روز شدن سیستم، تحقیقات و ارتقاء سیستم در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
اکبرزاده در پایان از برنامه ریزی برای تولید موتور پایه نفت سوز خودرو خبر داد و خاطرنشان کرد: سفارشات خارجی از کشورهای افغانستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و عراق برای پیاده سازی طرح "APK" در این کشورها دریافت شده است و در حال بررسی آن هستیم.
طرح دوگانه سوزکردن خودروها به نفت سفید و بنزین طرحی می باشد که در سال ۸۶ اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی کشور آن را به ثبت رسانده و شرکت "رساپیشه آریا" نیز از سال ۱۳۸۷ تاکنون در راستای صنعتی سازی آن فعالیت کرده است. براساس برنامه ریزیهای انجام شده، قرار است روزانه ۳۵۰۰ دستگاه خودرو نفت سوز وارد بازار شود
کارکرد عملی سیستم
با توجه به عدم امکان سوختن نفت سفید، نفت قبل از ورود به موتور وارد محفظه دوازده سانتی متر به نام پالیشگاه می شود. و در دمای بیش از 150 درجه سانی گراد از کنار کاتالیست عبور کرده و گوگرد حذف می شود. و مجدداٌ با عبور از کنار کاتالیست اکتان آن تا حدود 83 افزایش پیدا می کند و سپس خنک و وارد موتور می شود. البته برای راه اندازی اولیه نیاز به بنزین و برای ادامه فرایند نفت سفید استفاده می شود که تمامی مراحل اتوماتیک بوده است.
مزیت های طرح:
- افزایش طول عمر مفید موتور به مدت یک سال در مقایسه با بنزین
- کاهش میزان مصرف سوخت به مقدار 30 درصد
- کاهش آلایندگی خروجی به مقدار 25 درصد نسبت به بنزین
- تنظیم افزایش یا کاهش سرعت، قدرت و شتاب خودرو به صورت دلخواه یا اتوماتیک توسط پردازشگر apk
- کاهش هزینه سوخت برای مصرف کننده
- ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور
فرید اکبرزاده امروز در نشستی خبری گفت: قطعات مخصوص نفت سوز کردن خودروها در سراسر کشور با قیمت ۶۰۰ هزار تومان عرضه و بر روی خودرو نصب می شود و دارندگان خودروهای پراید، پژو۴۰۵، پژو پارس، سمند، روآ، آر.دی و وانت پیکان می توانند برای نفت سوز کردن خودرو خود اقدام کنند.
به گزارش مهر،وی اظهار داشت: این طرح حاصل نبوغ ایرانی بوده و رئیس جمهوری نیز بارها تاکید کرده است که باید از نخبگان کشور حمایت شود. مجریان طرح دوگانه سوز کردن خودروها به نفت سفید و بنزین خواهان حمایت مالی دولت نیستند و معتقدند که تعامل دو سویه می تواند موجب تامین منافع ملی شود.
به گفته وی تمام قطعات سیستم APK(دوگانه سوز کردن خودروها به نفت سفید و بنزین) تولید داخل بوده و هیچ قطعه ای از خارج کشور وارد نمی شود، تصریح کرد: چنانچه دولت با اختصاص سهمیه ای برای سوخت خودروهای تبدیلی موافقت و یا اجازه واردات سوخت مورد نیاز را صادر کنند سرمایه گذاری در دیگر بخش های اقتصادی نیز از سوی این شرکت آغاز می شود.
اکبرزاده برخی مزایای این طرح را "افزایش طول عمر مفید موتور به مدت یکسال در مقایسه با بنزین"، "کاهش ۳۰ درصدی میزان مصرف سوخت"، "کاهش آلایندگی خروجی به مقدار ۲۵ درصد نسبت به بنزین"، "تنظیم افزایش یا کاهش سرعت، قدرت و شتاب خودرو به صورت دلخواه یا توسط اتوماتیک پردازشگرAPK"، "کاهش هزینه سوخت برای مصرف کننده" و "ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور" و ... اعلام کرد.
به گفته وی، چنانچه دولت از طرح دوگانه سوز کردن خودروها به نفت سفید و بنزین با اختصاص سهمیه نفت سفید حمایت کند حاضریم با نفت سفید لیتری ۹۰۰ تومان این طرح را در سراسر کشور آغاز کنیم.
وی به نفت سفید و بنزین، با توجه به تحریم صدور بنزین به ایران از سوی برخی کشورها، متذکر شد: عملیاتی شدن این طرح ضمن کاهش فشار مالی دولت برای سرمایه گذاری در تولید بنزین، فرصت های جدیدی همچون ایجاد اشتغال برای جوانان، استفاده از منابع داخلی، کاهش هزینه های سوخت برای مصرف کنندگان، ایجاد غرور ملی، راه اندازی صنایع جانبی و ... را برای پویاتر شدن شرایط اقتصادی کشور بوجود می آورد.
اکبرزاده با تاکید بر اینکه چنانچه دولت مجریان این طرح را حمایت کند بیش از ۸ هزار فرصت شغلی در کشور ایجاد خواهد شد، گفت: خوشبختانه تاکنون در سرمایه گذاری هایمان تسهیلات دریافت نکرده و دریافت نخواهیم کرد و باید بگویم که ایجاد هر فرصت شغلی توسط بخش خصوصی به منزله تقویت دولت است.
مدیرعامل شرکت رساپیشه آریا در پاسخ به اینکه متوسط مصرف سوخت خودرو با استفاده از نفت سفید چقدر می شود، گفت: به عنوان نمونه مصرف ترکیبی خودرو پراید در شرایط استفاه از نفت سفید برای هر ۱۰۰ کیلومتر پنج لیتر است.
اکبرزاده در خصوص نحوه کارکرد سیستم APk یا همان دوگانه سوز کردن خودرو به نفت سفید و بنزین توضیح داد: در کارکرد شیمیایی(پالایشگاه) این سیستم سوخت تحت فشار ۲۰۰ میلی بار و دمای ۱۵۰ درجه سانتیگراد در کنار کاتالیست حذف گوگرد و کاتالیست افزایش اکتان قرار می گیرد، بنابراین سوخت نفت سفید مبدل به سوختی مشابه بنزین می شود.
وی ادامه داد: در کارکرد الکترونیکی(افزایش قابلیت موتور) "ای.سی.یو" با کنترل سنسورهای خودرو، تنظیمات لازم برای عملکرد مناسب موتور انجام می گیرد و خودرو نرم کار می کند. اکبرزاده با بیان اینکه اولین خودرو نفت سوز جهان(پژو ۴۰۵) طی سال ۸۸ در استان اردبیل رونمایی شده است، اظهار کرد: از همان لحظه رونمایی، تحقیقات و آزمایش برای ارتقاء کیفیت سیستم آغاز شد و تاکنون ادامه داشته است و به منظور به روز شدن سیستم، تحقیقات و ارتقاء سیستم در آینده نیز ادامه خواهد داشت.
اکبرزاده در پایان از برنامه ریزی برای تولید موتور پایه نفت سوز خودرو خبر داد و خاطرنشان کرد: سفارشات خارجی از کشورهای افغانستان، ازبکستان، جمهوری آذربایجان و عراق برای پیاده سازی طرح "APK" در این کشورها دریافت شده است و در حال بررسی آن هستیم.
طرح دوگانه سوزکردن خودروها به نفت سفید و بنزین طرحی می باشد که در سال ۸۶ اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی کشور آن را به ثبت رسانده و شرکت "رساپیشه آریا" نیز از سال ۱۳۸۷ تاکنون در راستای صنعتی سازی آن فعالیت کرده است. براساس برنامه ریزیهای انجام شده، قرار است روزانه ۳۵۰۰ دستگاه خودرو نفت سوز وارد بازار شود
کارکرد عملی سیستم
با توجه به عدم امکان سوختن نفت سفید، نفت قبل از ورود به موتور وارد محفظه دوازده سانتی متر به نام پالیشگاه می شود. و در دمای بیش از 150 درجه سانی گراد از کنار کاتالیست عبور کرده و گوگرد حذف می شود. و مجدداٌ با عبور از کنار کاتالیست اکتان آن تا حدود 83 افزایش پیدا می کند و سپس خنک و وارد موتور می شود. البته برای راه اندازی اولیه نیاز به بنزین و برای ادامه فرایند نفت سفید استفاده می شود که تمامی مراحل اتوماتیک بوده است.
مزیت های طرح:
- افزایش طول عمر مفید موتور به مدت یک سال در مقایسه با بنزین
- کاهش میزان مصرف سوخت به مقدار 30 درصد
- کاهش آلایندگی خروجی به مقدار 25 درصد نسبت به بنزین
- تنظیم افزایش یا کاهش سرعت، قدرت و شتاب خودرو به صورت دلخواه یا اتوماتیک توسط پردازشگر apk
- کاهش هزینه سوخت برای مصرف کننده
- ایجاد تنوع در سبد سوختی کشور


