خواهشا کمک کنید ،مسئله اعتقادیه

محمدرضا514

عضو جدید
شیعه اعتقاد دارد ائمه معصومین علیهم السلام هر چه دارند از خدا دارند .
شما به قران مراجعه کنید :
((وَ إِذْ قُلْتُمْ یَمُوسىَ‏ لَن نَّصْبرَِ عَلىَ‏ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّکَ یخُْرِجْ لَنَا ممَِّا تُنبِتُ الْأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَ قِثَّائهَا وَ فُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا ))
(( بقره 61))
ترجمه :
((و آن گاه که گفتید: اى موسى، ما بر یک نوع طعام تحمل نداریم، پس از پروردگارت بخواه تا براى ما از آنچه از زمین مى‏روید ، از قبیل سبزى و خیار و سیر و عدس و پیاز برویاند.))
سوال این است که : مگر آنها و حضرت موسی نمی دانستند که خدا از رگ گردن بخودشان نزدیک تر است ؟
آیا پیامبر خدا یعنی حضرت موسی متوجه نبود که آنها هر کجا که باشند ، خدا هم حضور دارد ؟
مشاهده می کنید که مردم به جای اینکه بدون واسطه از خدا طلب حاجت کنند ، از موسی خواستند تا او از خدا بخواهد و حضرت موسی به این سخن آنان اعتراضی نکرد .
پس اینگونه عرض حاجت نه شرک است ونه کفر .
اگر کسی خدمت علی ابن موسی الرضا علیه السلام برسد و از ایشان بخواهد که خدا حاجاتش را برآورده کند ، مرتکب شرک و کفر نشده است .
شیعه اعتقاد دارد که این قدرت را خدا به ائمه (ع) داده وذاتی آن بزرگواران نیست.
انواع حاجت خواهی :
رفتن به در خانه خدا دوگونه است :
الف: بدون واسطه :
وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُم‏
ترجمه :
و پروردگار شما گفت : مرا بخوانید تا اجابت کنم شما را .
ب: با واسطه :
وَ إِذْ قُلْتُمْ یَمُوسىَ‏ لَن نَّصْبرَِ عَلىَ‏ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّکَ یخُْرِجْ لَنَا ممَِّا تُنبِتُ الْأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَ قِثَّائهَا وَ فُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا ٦٢ بقره
ترجمه :
((و آن گاه که گفتید: اى موسى، ما بر یک نوع طعام تحمل نداریم، پس از پروردگارت بخواه تا براى ما از آنچه از زمین مى‏روید ، از قبیل سبزى و خیار و سیر و عدس و پیاز برویاند.))
در اینجا مردم بجای اینکه از خود خدا مستقیم خواسته شان را بخواهند از غیر خدا خواستند
وخدا هم نفرمود : ای بی دینان ! چرا از غیر من چیزی طلب میکنید ویا چرا واسطه تراشی میکنید ؟
هیچ کدام از دو راه با واسطه و بدون واسطه خلاف شرع نیست.
واسطه هم بالله است .
باید دقت کرد که ای چه بسا افرادی از خدا بدون واسطه چیزی را خواستند وخدا آنها را اجابت نکرده است
بهر حال و در هر دو صورت خدا لطف میکند وکار همه را راه میاندازد چه با واسطه چه بیواسطه . هردو صورت هم مجوز شرعی دارد
در رابطه با ائمه (ع) زمانی کار مشکل میشود که کسی اعتقاد به استقلال ائمه از خداوند و ذاتی بودن قدرتشان داشته باشد .
یقینا هیچ مسلمانی اعتقاد به توانائی ذاتی و استقلالی ائمه اطهار (ع) در براورده کردن حاجات دیگران ندارد .
دوست گرامی
اگر شبکه تلویزیونی مسحیان را نگاه کنی از خاطرات شفاعت توسط مسیح میگویند
یهودیان از موسی
و بت پرست از بت
میدانی چرا بت پرست از بت حاجت میگیرد ؟
چون قدرت بت را باور دارد
باورهای ما حاجت میدهند .
در واقع باورهای ما بخش خدائی ماست
خدائی که درون ماست اگر او را باور کنیم حاجت می گیریم
شرک آلودش نکنیم . خدا بهتر از هر کس صلاح ما را می داند
 

tracer

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
دوست گرامی
اگر شبکه تلویزیونی مسحیان را نگاه کنی از خاطرات شفاعت توسط مسیح میگویند
یهودیان از موسی
و بت پرست از بت
میدانی چرا بت پرست از بت حاجت میگیرد ؟
چون قدرت بت را باور دارد
باورهای ما حاجت میدهند .
در واقع باورهای ما بخش خدائی ماست
خدائی که درون ماست اگر او را باور کنیم حاجت می گیریم
شرک آلودش نکنیم . خدا بهتر از هر کس صلاح ما را می داند


عزیزم اولن اعمه نیست و ائمه درسته
بعدشم من که گفتمزمانی کار مشکل میشود که کسی اعتقاد به استقلال ائمه از خداوند و ذاتی بودن قدرتشان داشته باشد .
یقینا هیچ مسلمانی اعتقاد به توانائی ذاتی و استقلالی ائمه اطهار (ع) در براورده کردن حاجات دیگران ندارد .

شرک یعنی کسی رو به غیر از خدا ( و یا علاوه بر خدای یگانه ) پرستیدن و یا کسی رو معادل و همطراز با خدا دونستن. آیا توسل به ائمه(ع) و ارواح طبیه با آگاهی از این مسئله که اونها به اذن خدا میتونند کمک ما کنند و مستقلا چنین قدرتی رو ندارند شرکه؟ و یا اگر از اونها بخوایم که برامون دعا کنند یعنی مرتکب عمل شرک آمیز شدیم؟ منطقا نه! چون نه اونها رو پرستیدیم و نه اینکه اونها رو همطراز با خدا دونستیم.

عده ای اینطور استدلال میکنند که توسل به زنده ها ایرادی نداره ولی توسل به افرادی که در قید حیات نیستند شرکه چون اونها قادر به شنیدن صدای زنده ها نیستند!

چنین استدلالی اصلا منطقی نیست. اگه توسل شرک باشه دیگه فرقی نمیکنه که به انسان زنده توسل کنیم یا به کسی که در قید حیات نیست. در واقع نمیشه گفت توسل به زنده ها شرک نیست (چون اونها میشنوند) ولی توسل به ارواحی که در عالم برزخند شرکه چون اونها صدای ما رو نمیشنوند!
اگر ارواح طیبه قادر به شنیدن صدای ما نباشند پس توسل به اونها کاری “بیهوده” است ولی “شرک” نیست. با این وجود اونطور که از آیات قرآن و روایات برمیاد ارواح در عالم برزخ میتونند صدای زنده ها رو بشنوند(رجوع شود به قسمت دلایل قرآنی).

ذکر این نکته هم لازمه که توسل لزوما به معنای مخاطب قرار دادن نیست…بلکه میتونیم از خداوند بخوایم به خاطر بندگان پاک و نیکوکارش دعا و حاجاتمون رو برآورده کنه.
نتیجه اینکه هیچ دلیل منطقی وجود نداره که ثابت کنه توسل شرکه مگر اینکه معنای توسل و شرک رو تغییر بدیم.


نکته ای که جهت یاد آوری ضروری است خدمت دوستان عرض شود این است که توسل به ائمه اطهار (علیهم السلام) زمانی شرک محسوب می شود که وجود ایشان را مستقل از وجود خداوند بدانیم و برای آنها وجود و اراده استقلالی فرض کنیم ، در صورتی که ائمه (علیهم السلام) را در طول خداوند سبحان می دانیم نه در عرض آن ، به عبارتی دیگر اراده و مشیت ایشان در طول اراده خداوند سبحان است نه عرض اراده خداوند.

 

علّامه

عضو جدید
هرگونه توسل به غیر از خدا شرک است
تو خودت ذره ای از خدائی
تو خودت قدرتی عظیمی
اگر بشناسی
سلام دوست عزیز
شما هنوز نیومده حسابی گردو خاک کردین
جمع خودمونیه دستی بکش با هم بریم
قبل از جواب به سوالتون یه حکایتی واستون نقل کنم که خالی از فایده نیست: روزی شخصی به خدمت عارفی رسید و گفت که شما میگین همه چی خداست؟ پس یعنی من الان خدام؟ عارف با خنده گفت تو خر خدا هم نیستی چه برسه به خدا:biggrin:
اما اینکه فرمودین هر گونه توسل به غیر خدا شرک است. اینو باید با دلیل ثابت کنین اونم نه دلیل عقلی و ... بلکه دلیلی از قرآن و روایات که گفته باشن این کار شرک است.
اما نسبت به قسمت بعد فرمایشتان که فرمودین تو خودت ذره ای از خدایی. من متوجه نشدم که این یعنی چی اگه میشه توضیح بدین کنتظر جوابتون هستم
یا علی
 

ab 84

عضو جدید
سلام دوست عزیز
قبل از هر چیز باید به خاطر اینکه دیر جواب دادم عذر خواهی کنم چون تو سفرم به همین دلیل دیر جواب دادم امید وارم بنده رو عفو بفرمایید
اما نسبت به فرمایشتون باید گفت که میشه این حرف رو هم پذیرفت اما وقتی خود خداوند هم که این سنت رو قرار داده فرموده که شما میتونید خودتون هم از من بخواهید اما اگه میخواهید اجابت بشه باید از این طریق(اهل بیت) باشه که روایات در این باب زیاده که میتوان به این روایت که هر دعایی که بین دو صلوات باشه بر آورده میشه که باز اشاره به مقام و منزلت پیامبر و اهل بیتش داره
یا علی
سلام ، خواهش میکنم شما لطف دارید که جواب من رو میدید رسیدنتون هم بخیر
پس در واقع متوسل شدن به ائمه علیهم السلام نشانه ضعف ایمان ما به خداوند ، نیست . درسته ؟
اما یه سوال دیگه : به نظرم هر حاجتی هم که از اهلبیت بخواهیم الزاما برآورده نمیشه چون شاید خواست خدا بر برآوردن اون نباشه ،حتی دعایی که بین دو صلوات میگیم . به نظر شما اینطور نیست ؟ در واقع خدا بدون توسل هم حاجت روا میکنه اما ائمه کانالی برای ارتباط قویتر با خدا و نزدیک شدن به خدا هستند ، نه ؟
باتشکر
یاعلی
حق نگهدارتون
 

ab 84

عضو جدید
شیعه اعتقاد دارد ائمه معصومین علیهم السلام هر چه دارند از خدا دارند .
شما به قران مراجعه کنید :
((وَ إِذْ قُلْتُمْ یَمُوسىَ‏ لَن نَّصْبرَِ عَلىَ‏ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّکَ یخُْرِجْ لَنَا ممَِّا تُنبِتُ الْأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَ قِثَّائهَا وَ فُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا ))
(( بقره 61))
ترجمه :
((و آن گاه که گفتید: اى موسى، ما بر یک نوع طعام تحمل نداریم، پس از پروردگارت بخواه تا براى ما از آنچه از زمین مى‏روید ، از قبیل سبزى و خیار و سیر و عدس و پیاز برویاند.))
سوال این است که : مگر آنها و حضرت موسی نمی دانستند که خدا از رگ گردن بخودشان نزدیک تر است ؟
آیا پیامبر خدا یعنی حضرت موسی متوجه نبود که آنها هر کجا که باشند ، خدا هم حضور دارد ؟
مشاهده می کنید که مردم به جای اینکه بدون واسطه از خدا طلب حاجت کنند ، از موسی خواستند تا او از خدا بخواهد و حضرت موسی به این سخن آنان اعتراضی نکرد .
پس اینگونه عرض حاجت نه شرک است ونه کفر .
اگر کسی خدمت علی ابن موسی الرضا علیه السلام برسد و از ایشان بخواهد که خدا حاجاتش را برآورده کند ، مرتکب شرک و کفر نشده است .
شیعه اعتقاد دارد که این قدرت را خدا به ائمه (ع) داده وذاتی آن بزرگواران نیست.
انواع حاجت خواهی :
رفتن به در خانه خدا دوگونه است :
الف: بدون واسطه :
وَ قالَ رَبُّکُمُ ادْعُونی‏ أَسْتَجِبْ لَکُم‏
ترجمه :
و پروردگار شما گفت : مرا بخوانید تا اجابت کنم شما را .
ب: با واسطه :
وَ إِذْ قُلْتُمْ یَمُوسىَ‏ لَن نَّصْبرَِ عَلىَ‏ طَعَامٍ وَاحِدٍ فَادْعُ لَنَا رَبَّکَ یخُْرِجْ لَنَا ممَِّا تُنبِتُ الْأَرْضُ مِن بَقْلِهَا وَ قِثَّائهَا وَ فُومِهَا وَ عَدَسِهَا وَ بَصَلِهَا ٦٢ بقره
ترجمه :
((و آن گاه که گفتید: اى موسى، ما بر یک نوع طعام تحمل نداریم، پس از پروردگارت بخواه تا براى ما از آنچه از زمین مى‏روید ، از قبیل سبزى و خیار و سیر و عدس و پیاز برویاند.))
در اینجا مردم بجای اینکه از خود خدا مستقیم خواسته شان را بخواهند از غیر خدا خواستند
وخدا هم نفرمود : ای بی دینان ! چرا از غیر من چیزی طلب میکنید ویا چرا واسطه تراشی میکنید ؟
هیچ کدام از دو راه با واسطه و بدون واسطه خلاف شرع نیست.
واسطه هم بالله است .
باید دقت کرد که ای چه بسا افرادی از خدا بدون واسطه چیزی را خواستند وخدا آنها را اجابت نکرده است
بهر حال و در هر دو صورت خدا لطف میکند وکار همه را راه میاندازد چه با واسطه چه بیواسطه . هردو صورت هم مجوز شرعی دارد
در رابطه با ائمه (ع) زمانی کار مشکل میشود که کسی اعتقاد به استقلال ائمه از خداوند و ذاتی بودن قدرتشان داشته باشد .
یقینا هیچ مسلمانی اعتقاد به توانائی ذاتی و استقلالی ائمه اطهار (ع) در براورده کردن حاجات دیگران ندارد .
سلام بابت راهنماییتون خیلی خیلی ممنون
یاعلی
حق نگهدارتون
 

MARIA RED

عضو جدید
کاربر ممتاز
سلام
من اعتقاد قلبی شدیدی به خدا و امامان دارم و احترام خاصی برای امامان قائلم ،اما مدتیه که سوالی ذهنمو درگیر خودش کرده :
با توجه به بخشش و مهربونی فوق العاده خدا چرا ما برای حاجت روا شدنمون به امامان متوسل میشیم ؟میدونم این عزیزان واسطه فیض هستند اما مثلا چرا شفای مریض هامون رو از امام رضا یا امام حسین (علیهما السلام ) میخواهیم ...؟
لطفا اگه کسی میتونه با یه جواب منطقی منو قانع کنه .ممنون میشم

ببین بخاطر اینکه امامان همه معصوم هستن و پاکن و خدا بخاطر امامان و معصومیتشونه که حاجت ما رو میده البته اگه بخواد
 

ab 84

عضو جدید
دوست گرامی
ریشه فکرت درست است .
نترس
اعمه نه برای شفایند و نه برای حل مشکل شخصی من و تو
بجز خدا متوسل شدن شرک است
تنها خداست که افکار را می خواند و قادر است .
تنها سعی کن از اعمه روش زندگی را بیاموزی
سلام دوست عزیز
من فکر میکنم ما همه در اصل اعتقاد به خداوند مشکلی ندارم اما نتیجه افکار من اینه که خداند تو وجود هر بنده یکی از صفات ذاتی خودش رو به امانت گذاشته مثلا برای یکی زیبایی ، یکی هوش ،یکی درک بالا ،خط خوش ، بخشندگی ،شفا دادن و ... مثلا پزشکان میتونن دارنده قدرت درمان باشن که به واسطه دارو و در ضمن با خواست خدا مریضا رو خوب میکنن . به نظرم قدرت تشخیص و درمان بیماری نزد پزشکان امانتی هست که خداوند در اختیار اونها قرار داده . پس میتونیم بگیم که ائمه علیهم السلام هم از این قاعده مستثنی نیستند . به نظر شما درست نیست ؟
 

علّامه

عضو جدید
سلام ، خواهش میکنم شما لطف دارید که جواب من رو میدید رسیدنتون هم بخیر
پس در واقع متوسل شدن به ائمه علیهم السلام نشانه ضعف ایمان ما به خداوند ، نیست . درسته ؟
اما یه سوال دیگه : به نظرم هر حاجتی هم که از اهلبیت بخواهیم الزاما برآورده نمیشه چون شاید خواست خدا بر برآوردن اون نباشه ،حتی دعایی که بین دو صلوات میگیم . به نظر شما اینطور نیست ؟ در واقع خدا بدون توسل هم حاجت روا میکنه اما ائمه کانالی برای ارتباط قویتر با خدا و نزدیک شدن به خدا هستند ، نه ؟
باتشکر
یاعلی
حق نگهدارتون
سلام و ممنون
البته هنوز مشهدم و نایب الزیاره همه دوستانم هستم
در جواب همه سوالاتتون باید بگم بله همینطوره
یه سوالی که مطرح میشه اینه که خدا که کریمه و اگه هم چیزی بده ازش کم نمیشه پس چرا بعضی حاجتا برآورده نمیشه؟
در جواب این سوال و سوالی که شما فرمودین باید حدیثی از حضرت علی علیه السلام براتون بیارم که جواب این سوالو میده: ایشون میفرمایند کریم بودن خداوند با حکیم بودن اون در تضاد نیست به همین خاطر است که با وجود اینکه اون کریمه ولی حکمتش اقتضا داره که بعضی حاجت ها روا نشه .
پس اگه هم حاجتی برآورده نمیشه به خاطر حکمتیه که خدا داره که باز در حدیثی دیگر است که میفرمایند: خیلی از چیزها که ما فکر میکنیم خوبه در حالیکه اون برای ما ضرر داره و خیلی چیزاییکه ما اونو بد میدونیم همون واسمون خوبه و اینم خدا میدونه چون علمش بی نهایته.
یا علی
 

ab 84

عضو جدید
سلام
از همه دوستانی که زحمت کشیدن و منو راهنمایی نمودن کمال تشکر و قدردانی را دارم .
دست همتون درد نکنه ، متشکرم .
یاعلی
حق نگهدارتون
 

المینا

عضو جدید
سلام
ائمه معصوم بودن...پاک وخالص...
اما همه ما ناخالصی داریم....کمی سیاهی توی وجودمون هست...
ائمه ما مثل کاتالیزور هستن...یه واسطه برای دسترسی سریعتر به حاجت...
گناهان ما مثل حجاب هستن برای ما....ائمه ما وسیله برای برداشته شدن این حجاب هستن...برای اینکه اگر زمانی گناهی باعث شد حاجت ما مورد تایید خدا نرسید...امامانمون این نقص رو رفع کنن....
خدا میتونه به ما نه بگه....اما اولیا خدا اونقدر پیش خدا عزیزن که روی اونها رو زمین نمیندازه.
درثانی تصورش رو بکن...تومیری توی یه اداره...کارت رو معاون هم میتونه راه بندازه....تحت این شرایط یه راست میری سراغ مدیر عامل؟؟؟
خب نه دیگه...همون معاون برای تو کافیه!
همونطور که گفتم اربابان معصوم ما میانبر هستن برای ما...
 

Similar threads

بالا