خواص دارویى روغن هاى گیاهى

scorpion_tur

عضو جدید
کاربر ممتاز
1ـ روغن نارگیل: مالیدن روغن کهنه نارگیل براى تسکین درد کمر، بواسیر و زانو مؤثر است و در صنعت صابون و شامپوسازى بهترین روغن است. همچنین خوردن و مالیدن روغن نارگیل بر بدن براى تقویت عضلات و موى سر مفید است.
2ـ روغن بادام زمینى: که روغنى آراشیه نامیده مى شود یکى از روغن هاى سبک و مرغوب است و تقریبا 25% پروتئین دارد. این روغن به طور خالص یا مخلوط با روغن زیتون مصرف غذایى و دارویى دارد. مالیدن این روغن قبل از حمام بر پوست سر براى شوره سر و ریزش مو مفید است.
روغن بادام زمینى به علت داشتن ویتامین fو فقدان کلسترول خالص براى افرادى که چربى خون شان زیاد است مفید بوده و از بروز بیمارى آتروم (جمع شدن چربى در جدار شریان ها) پیشگیرى مى نماید.
3ـ روغن به: خوردن روغن به براى درمان اسهال مزمن، زخم معده و روده مفید است. مالیدن این روغن بر بدن براى درمان جرب و گال، معالجه شوره سر، شپش بدن، صداى وزوز گوش، زخم ها و سوزش دهان مفید است. همچنین مالیدن روزانه یک مرتبه روغن به بر کف دست و پا از دفع عرق زیاد جلوگیرى مى کند.
4ـ روغن پسته: روغن پسته قلب را تقویت مى کند و خوشبوکننده دهان است. چکاندن چند قطره روغن پسته در بینى براى تقویت حافظه و دفع سموم مؤثر است. این روغن در عطرسازى مصرف فراوان دارد.
5 ـ روغن زرده تخم مرغ: مالیدن این روغن بر پوست سر جهت رویاندن موها بسیار مؤثر است. همچنین مخلوط روغن زرده و زعفران جهت خون مردگى اعضاى بدن و مالیدن آن به تنهایى براى درمان شقاق و کف پا مؤثر است.
6ـ روغن فندق: از مغز فندق تهیه مى شود و روغنى است به رنگ زرد روشن با طعمى ملایم که در آشپزى کاربرد دارد و اثرات درمانى آن شبیه روغن بادام است. برخى نقاشان، روغن فندق را در روغن نقاشى داخل مى کنند تا تابلوهاى رنگ روغنى زودتر خشک شوند.
مصرف روغن فندق به مدت دو هفته و روزانه 15 گرم در دفع کرم کدو مؤثر است ضمن اینکه مخلوط مساوى روغن فندق با روغن زیتون براى سرخ کردن رنگ موها مفید است. این روغن در عطرسازى هم مصرف مى شود همچنین مقوى معده بوده و بهترین داروى ریزش مو است.
اگر این روغن را سریعا به محل گزیدگى عقرب و رتیل بمالید زهر را از بین مى برد.
7ـ روغن مغز هسته هلو: براى تسکین دردها و ناراحتى هاى بواسیر مالیدن روغن هسته هلو بر موضع مفید است. این روغن همچنین براى تسکین درد گوش مؤثر بوده و اگر آن را با عسل مخلوط نموده و شب بر روى دست ها بمالید براى نرم نگه داشتن دست ها بسیار مفید است.
8 ـ روغن زیتون: این روغن به رنگ طلایى بوده خواص طبى و ارزش غذایى فراوان دارد. ملین، سهل الهضم، کاهنده میزان کلسترول براى بیماران قلبى که عروق آنان گرفته و دیابتى ها تجویز مى شود. در معالجه بعضى بیمارى هاى دستگاه گوارش، قولنج روده و امراض جلدى از آن استفاده مى شود. از نظر غذایى هر گرم روغن زیتون 9 کالرى انرژى تولید مى کند. در صورتى که هر گرم پروتئین فقط 4 گرم کالرى تولید مى کند روغن زیتون نرم کننده پوست دست و صورت است و استفاده از آن در آشپزى باعث لذیذ شدن بیشتر غذاها مى گردد.
9ـ روغن نعناع: این روغن که همان پماد مانتول است از اسانس نعناع گرفته مى شود و در صورت مالش بر عضو، اثر آرام کننده بر دردهاى موضعى داشته و براى رفع دردهاى عصبى (سیاتیک)، سردرد و درد دندان به کار مى رود. همچنین به عنوان یک ماده ضد عفونى کننده کاربرد دارد.
10ـ روغن دارچین: این روغن برطرف کننده پادردهاى رطوبتى و دردهاى رطوبتى مفاصل است.
همچنین درمان کننده دردهاى معده است. به خانم هاى حامله و کسانى که دچار زخم و ناراحتى هاى مشابه معده هستند توصیه مى کنیم روغن دارچین بخورند. چکاندن این روغن در گوش باعث از بین بردن سنگینى گوش مى شود.
11ـ روغن برگ حنا: مقوى و مسکن درد اعصاب و مفاصل است، مخلوط آن با روغن زیتون موهاى ریخته شده را دوباره مى رویاند. براى تقویت موى سر بسیار مفید بوده و سر را ضد عفونى مى کند، مخلوط آن با پیه جهت التیام زخم خصوصا گوشه کردن ناخن بسیار مؤثر است.
12ـ روغن گل حنا: این روغن از جوشانده آن در روغن زیتون به دست مى آید. مقوى مو و نیکوکننده رنگ رخسار است. ترکیب روغن گل حنا با موم و روغن گل سرخ جهت درد پهلو و کوفتگى اعضا سود فراوان دارد.
13ـ روغن کنجد: طبیعت این روغن گرم است، روى پرزهاى معده را مى پوشاند از این رو جهت مبتلایان به زخم معده ارزش زیادى دارد. روغن کنجد براى جلاى موى سر بسیار مفید بوده، چاق کننده بدن، لطیف کننده صدا، زیادکننده استقامت بدن در برابر سموم جانوران گزنده است. همچنین مالیدن این روغن بر روى زخم سوختگى مفید است. اگر آن را با زرده تخم مرغ مخلوط کرده و روى ورم هاى جلدى و ورم پلک بگذارید آن را فرو مى برد ضمن اینکه اثر ملین داشته و چون تند نمى شود در مصارف درمانى مرغوب تر از روغن زیتون است.
14ـ روغن گل سرخ: این روغن که از جوشاندن آب گل سرخ در روغن کنجد به دست مى آید جهت درد اعضا و کوفتگى آن بسیار مؤثر است. این روغن از دیرباز در صنعت عطرسازى به کار مى رود. از این روغن جهت سوختگى و محل گزش حشرات استفاده مى شود.
15ـ روغن سویا: این روغن وقتى به صورت گیاهى در مى آید از آن در تهیه سالاد و سس مایونز استفاده مى شود. این روغن گیاهى مقدار کمى اسیدهاى چرب اشباع شده دارد و عارى از کلسترول است با وجود این تمام چربى هاى ضرورى را داراست لذا احتمال خطرات قلبى را کاهش مى دهد، انعطاف رگ هاى خونى را زیاد مى کند، در جلوگیرى از سرطان هاى پروستات و سینه نقش بسزایى دارد و به علت نداشتن کلسترول براى همه افراد عموما افراد چاق، سالخورده و فشارخون بالا مؤثر است.
16ـ روغن سیاه دانه: از سپیدى زودرس موها جلوگیرى کرده و در سیاهى مو نقش مؤثرى دارد، در رفع کرم هاى معده نافع است. همچنین جهت از بین بردن زگیل، ترک دست و پوست، درد مفاصل و تحلیل و ورم ها تأثیر بسزایى دارد.
17ـ روغن تخم کتان: به علت داشتن موسیلاژ بسیار بالا، نرم کننده بسیار خوبى است و در درمان یبوست تأثیر دارد. همچنین در درمان بیمارى هاى مجارى ادرار، زخم معده و دردهاى پریود نقش بسیارى دارد.
18ـ روغن بابونه: ضماد روغن بابونه براى درد کمر و نقرس مفید است. چکاندن روغن بابونه شیرازى در بینى و مالیدن آن به پیشانى جهت رفع سردرد میگرنى و یک طرفه مؤثر بوده ورم را فرو مى نشاند و زخم هاى چرکى و آبکى را خشک مى کند؛ ترک پوست که بر اثر سرما باشد با این روغن معالجه مى شود. مالیدن این روغن بر ناحیه اى که درد مى کند باعث تسکین فورى مى شود.
19ـ روغن گل بنفشه: براى درمان سردرد و بیخوابى، مالیدن روغن بنفشه بر پوست سر و پیشانى مفید است. مالیدن این روغن بر سر مانع ریزش مو شده، موخوره و خشکى مو را برطرف مى کند، براى نرم کردن مفاصل، رفع خارش، نگهدارى ناخن، مالیدن روغن بنفشه بر پوست و روى ناخن بسیار مفید است. روغن بنفشه سرد و خواب آور بوده و براى خشکى بینى استفاده مى شود. مالیدن روغن بنفشه بر سینه اطفال جهت درمان سرفه خشک آنها بى نهایت مؤثر است.
20ـ روغن اسفند: این روغن از نظر طبیعت گرم و خشک است و براى فلج، رعشه، سستى، صرع و پریدن ناگهانى اعضاى بدن چه از طریق خوردن و چه از طریق ضماد مفید است. تنقیه با آن نیز براى تسکین درد کمر و سیاتیک و سردى کلیه و رحم نافع است.
21ـ روغن اسطوخودوس: براى درمان بیمارى هاى ریوى با دو تا سه قطره روغن اسطوخودوس و روغن بادام و زیتون، سینه و پشت بیمار را ماساژ دهید.
براى رفع خستگى و آرامش مى توانید چند قطره روغن اسطوخودوس را درون آب گرم ریخته و به مدت یک ربع ساعت در آن دراز بکشید. جهت خواب رفتن دست و پا از آن استفاده مى شود و همچنین درمان کننده روماتیسم، آرتروز و نقرس است.
22ـ روغن سنجد: این روغن از جوشاندن برگ سنجد در روغن زیتون به دست مى آید. مالیدن این روغن جهت تسکین درد و ورم مفاصل و اعضاى بى حس شده نافع است. مالیدن آن بر سر باعث بلندى موى سر مى شود و گذاشتن آن بر روى دمل چرکى چرک را از بین برده و زخم آن را التیام مى دهد.
23ـ روغن گردو: روغنى است با رنگ طلایى و طعم مطبوع گردو، حاوى امگا3 (داراى اسیدهاى چرب اشباع نشده با چند اتصال مضاعف)، بازکننده عروق و برطرف کننده چربى هاى مضر است. براى رفع درد مفاصل 4 قاشق غذاخورى به صورت استعمال خارجى مصرف مى شود.
24ـ روغن زنجبیل: روغنى با رنگ طلایى متمایل به مسى با طعم مطبوع زنجبیل. قابلیت ضد انعقاد خون، ضد هیستامین، مفید جهت سرگیجه و تقویت نیروى جنسى. ماساژ آن ضد شوره و قارچ موى سر مى باشد. مصرف آن در مصارف خانگى و شیرینى بسیار مطبوع است.
25ـ روغن بادام شیرین: مقوى اعصاب، رفع بیخوابى، مفید براى سرفه خشک و صاف کردن صدا مى باشد. مالیدن آن به پلک چشم باعث رفع خستگى و دید بهتر مى شود. اگر مدتى مهره هاى پشت را ماساژ دهند براى نقرس و خمیدگى پیرامون مفید است. جهت پرپشت شدن ابرو و مژه ها استفاده مى شود.
26ـ روغن بادام تلخ: روغنى با رنگ طلایى تقریبا روشن و بوى ضعیف تلخى. جهت رفع لکه و صاف شدن چین و چروک پوست. رفع خشکى و ترک دست و پا و برطرف کردن درد و صداى گوش نافع است.
27ـ روغن تخم کدو: روغنى با رنگ سبز تیره با طعم تلخ کدو، که در مقابل نور، عقیقى رنگ مى شود. جهت درمان پروستات مفید است. همچنین براى مغز و اعصاب تأثیر مثبت دارد. مقدار توصیه شده از یک قاشق مرباخورى تا یک قاشق غذاخورى در روز مى باشد.
28ـ روغن شاهدانه: روغنى با رنگ سبز و طعم مطبوع شاهدانه خام. نشاط آور بوده و در رفع استرس نقش مؤثرى دارد. براى تنظیم خواب مفید است. مسکّن دردهاى عصبى، گرفتگى عضلانى است. براى سوختگى هاى شدید مفید بوده و ضد آفتاب است.
29ـ روغن جوانه نخود: خون ساز، اشتهاآور و مغذى است. افزاینده حرارت غریزى بدن بوده و تقویت کننده نیروى جوانى است. یک تا دو قاشق غذاخورى از آن در تقویت مو و رفع سردرد مفید است.
30ـ روغن کرچک: جهت افزایش رشد موى سر، مژه و ابرو بسیار سودمند است. نوع خوراکى آن در درمان یبوست نقش مؤثرى دارد. همچنین در رفع دل درد و دل پیچه بسیار نافع است. مالیدن آن بر سر کودکانى که در حال دندان در آوردن هستند حرارت سر کودک را کاهش داده و دندان در آوردن را راحت مى کند.
 

Similar threads

بالا