خسارات سنگين قطع برق به پالايشگاه‌ها

پس اينکه مردم در سال‌هاي اخير، خيالشان از بابت قطعي برق در گرماي طاقت‌فرساي تابستان راحت شده بود، متأسفانه در تابستان امسال، شاهد قطع مداوم و روزانه برق در بيشتر شهرهاي کشور، به ويژه شهرهاي جنوبي هستيم.

قطع روزانه برق، سبب بروز خسارات فراوان مادي به بخش‌هاي مختلف صنعت کشور و زندگي مردم مي‌شود. عمق اين خسارات در صنعت نفت و گاز، زماني بروز مي‌کند که پالايشگاه‌هاي کشور برق مورد نياز خود را از شبکه سراسري برق تأمين كنند. يکي از اين پالايشگاه‌ها، پالايشگاه گازي «پارسيان» است. پالايشگاه گازي پارسيان در شهرستان «لامرد» در جنوب استان فارس و در مجاورت عسلويه است و روزانه، چهل هزار بشکه ميعانات گازي و هفتاد ميليون متر مکعب گاز توليد و وارد شبکه سراسري مي‌كند. به دليل گرماي بسيار زياد هوا در فصل تابستان در شهرستان لامرد و ديگر مناطق جنوبي و استفاده گسترده مردم اين مناطق از وسايل سرمايشي در روز، همواره شاهد افت ولتاژ برق و قطعي چندين ساعته برق در اين مناطق هستيم.

از آنجا که پالايشگاه پارسيان، مولد اختصاصي برق نداشته و برق مورد نياز خود را از شبکه سراسري برق تأمين مي‌کند، با قطع شبکه برق، پالايشگاه نيز از مدار خارج شده و گاز و ميعانات گازي بايد اجبارا در فيلرها سوزانده شود. نمونه کوچکي از خسارات سنگين، سوزاندن گازها و ميعانات گازي در فيلرها را براي شما اعلام مي‌کنيم. روز دوشنبه ما در پالايشگاه، شاهد قطع ده ساعته برق بوديم. با قطع برق، فن‌هاي کندانسورها از کار افتاده و کندانسورها نيز از مدار خارج شدند. با خاموشي کندانسورها، ديگر نمي‌توان ميعانات گازي را از گاز جدا كرده و براي همين، همه گاز خوراک به همراه مشتقات آن بايد به فيلرها رفته و سوزانده شود.

با توجه به ‌اينکه روزانه چهل هزار بشکه ميعانات گازي در پالايشگاه پارسيان توليد مي‌شود، با قطع ده ساعته برق، حدودا بيست هزار بشکه از ميعانات گازي به فيلرها رفته و سوزانده مي‌شود. قيمت هر بشکه ميعانات گازي سه برابر قيمت يک بشکه نفت خام است (قيمت هر بشکه ميعانات گازي، حدودا دويست هزار تومان است).
با يک حساب سرانگشتي، مشخص مي‌شود که ارزش ريالي بيست هزار بشکه ميعانات گازي سوزانده شده در مدت ده ساعته قطعي برق حدودا چهل ميليارد ريال است. علاوه بر بيست هزار بشکه ميعانات گازي، حدودا سي ميليون متر مکعب گاز نيز در فيلرها سوزانده شد که اگر قيمت اين سي ميليون متر مکعب گاز سوزانده شده نيز به شمار آوريم، به عمق خسارات وارده در اثر قطعي برق پي خواهيم برد. علاوه بر اين خسارات، مي‌توان به خسارات کارخانه‌هايي که از گاز اين پالايشگاه تغذيه مي‌شوند نيز اشاره نمود.

اين تنها يک نمونه کوچکي از خسارات ناشي از قطع برق به پالايشگاه‌ها بر اثر قطعي برق است، در حالي که ما روزانه شاهد اينچنين قطعي مداوم برق و خسارت‌هاي مالي هنگفت آن هستيم.
دولت هم چشمش رو روی اینهمه خسارت میلیاردی که به کشور وارد میشه بسته و اونوقت مسائلی مثل خوردن خرما به جای میوه در جلسات هیئت دولت و جلسات استانی رو به عنوان صرفه جویی تو بوق و کرنا میکنه!!! و هیچکس نیست به این دولت حالی کنه که اگه شما تمام مدت ۴ساله ی ریاست جمهوریتون بجای میوه توی جلسات خرما بخوریدُ به اندازه یک روز خسارات ناشی از قطع برق به ژالایشگاه ها نمیتونید صرفه جویی کنید.


منبع : از سایت تازه های مهندسی شیمی :smile:
 

Similar threads

بالا