خبرها و تازه های گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
علیرغم خسارتهای شدید بیماری جاروک لیموترش و گسترش طبیعی آن در باغ های مناطق آلوده، هنوز ناقل آن شناسایی نشده است. هدف کلی این تحقیق، بررسی حشرات مکنده جمع آوری شده از باغهای لیموترش مبتلا به این بیماری به منظور شناسایی ناقلین احتمالی آن می باشد. به این منظور در فصول مختلف سال های 82 و 83، حشران مکنده از باغ های آلوده استان های هرمزگان و کرمان به وسیله تور حشره گیری جمع آوری شدند. به منظور ردیابی و شناسایی فیتوپلاسما در بدن حشرات جمع آوری شده از روش PCR دو مرحله ای و سپس آنالیز RFLP یا تعیین ترادف قطعه تکثیر شده استفاده شد.
نتایج این بررسی نشان داد که ژن آر.ان.ای ریبوزومی 16S فیتوپلاسمای همراه با جاروک لیموترش در بدن زنجرک های Hishimonus phycitis, Recilia schmistgeni و Idioscopus clypealis و پسیل مرکبات (Diaphorina Citri) قابل ردیابی است. زنجرک H. phycitis و پسیل D. citri تنها حشرات مکنده ای بودند که از درختان لیموترش مناطق آلوده جمع آوری شدند. بررسی های دقیق تر بعدی پایداری فیتوپلاسمای ردیابی شده را در بدن زنجرک H. phycitis و پسیل D. citri تایید نمود. از قسمت سر، غدد بزاقی و بزاق آزاد شده زنجرک H. phycitis به یک محلول قندی قسمتی از ژن آر.ان.ای ریبوزومی 16S که با ژن مزبور در فیتوپلاسمای جاروک لیموترش شبیه بود ردیابی گردید.








 
آخرین ویرایش توسط مدیر:

eng.saeedsgk

عضو جدید
نظرسنجي

نظرسنجي

كشاورزان هندى براى از بين بردن آفات در مزارع پنبه خود از نوشابه‏هاى كوكاکولا استفاده مى‏كنند.
به گزارش سرويس بين‌الملل شريف نيوز، صدها تن از كشاورزان ايالت آندهراپرادش هند از كوكاكولا به عنوان جايگزينى ارزان براى سموم دفع آفات شيميايى استفاده مى‏كنند.
به نوشته روزنامه گاردين چاپ لندن، به نقل از يك كشاورز هندى، كرم‏ها و آفات مزارع پنبه پس از آن كه مقدارى از اين نوشابه آمريكايى به روى آنها اسپرى مى‏شود، از بين مى‏روند.
به گفته كارشناسان هندى اثر ضد آفت كوكاكولا احتمالا به خاطر تركيب شكرى اين نوشابه است كه با جذب حشرات و آفات آن‏ها را با كافئينى كه در خود دارد از بين مى‏برد، اما به گفته همين كارشناسان، ساير نوشابه‏هاى كربونيك چنين خاصيتى را از خود نشان نداده‏اند.
گفته مى‏شود كه كوكاكولا نوشابه‏اى ارزان است و همین امر باعث شده است که کشاورزان به عنوان جايگزينى براى سموم دفع آفات شيميايى گران استفاده كنند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
باکتری های درون بدن شته های نخود عامل مقاومت آنها به پرارزیتها

باکتری های درون بدن شته های نخود عامل مقاومت آنها به پرارزیتها

شته‌ها اغلب بوسيله زنبورهاي پارازيتوئيد كه دائماً در حال جستجوي شته‌ها براي تخمريزي در بدنشان هستند مورد حمله قرار ميگيرند و غذاي مناسبي براي لاروهاي زنبور به حساب مي‌آيند. دانشمندان با بررسي اختلافات ژنتيكي بين شته‌ها دريافته‌ بودند كه آنها داراي درجات مختلفي از مقاومت به زنبورها هستند. ولي بر اساس يافته‌هاي جديد در واقع اين مقاومت نه در اثر ژنها بلكه به خاطر وجود باكتريهاي همزيست درون بدن شته‌ها است. خانم كري م اوليور ميگويد: ما به اختلاف مقاومت نسبت به زنبورها بين واريته‌هاي شته‌ها واقف بوديم و تصور ميكرديم اين ميتواند در اثر تفاوت در ژنوتيپ شته‌ها باشد ولي يافته‌هاي جديد ما را شگفت زده كرد. اين مسئله براي كشاورزان عدس و نخود كار ميتواند حائز اهميت باشد...
 

hamid_a

کاربر بیش فعال
کاربر ممتاز
هندوستان یکی از کشور های که توی تولید محصولات ارگا نیک حرفی برای گفتن داره

من یه فیلم از اقداماتی که برای تولید بهتر انجام می دن دارم اگه خواستید بگید براتون آپلود کنم
توی این فیلم از بعضی گیاهان که بیشترشون مخصوص هندوستان و فلفل تند برای سم پاشی استفاده می کنن فیلم هم زبان اصلی
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
برای اولین بار در جهان ژنوم سوسک قرمز آرد شناسایی شد

برای اولین بار در جهان ژنوم سوسک قرمز آرد شناسایی شد

یک گروه تحقیقی بین‌المللی به رهبری پروفسور Cornelis Grimmelikhuijzen موفق به کشف ژنوم سوسک قرمز آرد برای اولین بار در جهان شدند.
حدود ۷۵٪ گونه‌های جانوری را حشرات و در بین حشرات سوسکها با ۴۰۰۰۰۰ گونه بیشترین تعداد گونه‌های حشرات را تشکیل میدهند. بسیاری از سوسکها زیبا و رنگارنگ هستند ولی برخی نیز از آفات گیاهان مانند سوسک برگخوار سیب‌زمینی و جنگلی محسوب میشوند. آفات سالانه حدود ۲۰ بیلیون دلار به اقتصاد ایالات متحدة امریکا خسارت میزنند که سوسکها هم در این آمار قرار دارند.
یکی از این آفات سوسک قرمز آرد Tribolium castaneum است که از محصولات زراعی خشک نظیر ذرت، گندم، برنج، آرد و غیره تغذیه میکند.
یک گروه بزرگ تحقیقاتی بین‌المللی متشکل از ۶۴ گروه از ۱۴ کشور جهان به مدیریت پروفسور Cornelis Grimmelikhuijzen توانستند ژنوم این حشره را تعیین کنند. بنابه به گفته این پروفسور این ژنوم شامل ۲۰۰ میلیون نوکلئوتید (قطعات سازندة DNA) که ۱۶۰۰۰ ژن یا پروتئین را کد میکند. تعیین این ژنوم میتواند برای گسترش روشهای مدرن دفع آفات با استفاده از تغییرات پروتئنی در بخش کشاورزی و فرآورده‌های آن نقش بسیار مهمی ایفا کند. همچنین این نتایج میتواند به عنوان الگو در مطالعه ساختار ژنتیکی سایر حشرات نیز کاربرد داشته باشد.
این تحقیق در مجله Nature March 27, 2008 به چاپ رسیده است.
منبع: ScienceDaily Mar. 26, 2008
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کاهش 50 درصدی سموم در تولید محصولات کشاورزی

کاهش 50 درصدی سموم در تولید محصولات کشاورزی

وزیر جهاد کشاورزی از کاهش ‪ ۵۰‬درصدی مصرف سموم برای تولید محصولات کشاورزی از ابتدای آغاز بکار دولت نهم تاکنون خبر داد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، مهندس محمدرضا اسکندری روز یکشنبه در همایش سراسری تشکلها و فعالان بخش کشاورزی که با حضور دکتر محمود احمدی نژاد رییس جمهوری در مصلای بزرگ تهران برگزار شد، معرفی ‪ ۱۰‬عامل بیولوژیک جدید برای مقابله با آفات موجود را از دیگر دستاوردهای بخش کشاورزی در دولت نهم اعلام کرد. وی افزود: این موفقیت در شرایطی حاصل شده که در ‪ ۵۴‬سال گذشته فقط شش عامل بیولوژیک برای مبارزه با آفات در بخش کشاورزی معرفی شده است.
وی افزایش ضریب خودکفایی محصولات کشاورزی به ‪ ۹۴‬درصد، رشد ‪ ۲۲‬درصدی صادرات محصولات کشاورزی و افزایش ‪ ۳۶‬درصدی محصولات صنایع غذایی در سال گذشته نسبت به سال ‪ ،۸۵‬افزایش ‪ ۴۰‬درصدی تولید ذرت دانه ای، ‪ ۳۰‬درصدی برنج ، جو و فرآورده‌های شیلاتی، ‪ ۱۵‬درصدی دانه‌های روغنی و فرآورده‌های پروتئینی از سال ‪ ۸۴‬تاکنون را بخش دیگری از موفقیتهای بخش کشاورزی در دولت نهم عنوان کرد. به گفته اسکندری، از ابتدای ایجاد تشکیلات اداری سازمان عشایر در ‪۳۴‬ سال پیش تاکنون حدود ‪ ۸۹‬درصد عشایر از راه دسترسی و ‪ ۴۰‬درصد از آب آشامیدنی برخوردار شده‌اند که به ترتیب ‪ ۲۵‬و ‪ ۱۱‬درصد آن به عملکرد دولت نهم مربوط می‌شود.
وی بهره برداری از چهار هزار و ‪ ۴۰۰‬پروژه در زیربخشهای مختلف کشاورزی با سرمایه‌گذاری سه تریلیون ریال و اشتغالزایی ‪ ۱۷‬هزار نفر را ازجمله خدمات دولت نهم به مناسبت هفته جهاد کشاورزی امسال (‪ ۲۱‬تا ‪ ۲۷‬خردادماه) اعلام کرد و گفت: امروز همچنین برگه سهام تعدادی از اعضای شرکتهای تعاونی روستایی و کشاورزی که از بیش از ‪ ۳۰‬سال گذشته تاکنون ارزش‌گذاری مجدد نشده بود، به ارزش روز در اختیار آنان قرار می‌گیرد. وزیر جهاد کشاورزی سپس با اشاره به هدفمند شدن فعالیتهای بخش کشاورزی از طریق توجه به فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی در این بخش، اظهار داشت: هم اکنون ‪ ۸۲‬برنامه راهبردی با استفاده از نظرات محققان، نخبگان و مسئولان اجرایی بخش کشاورزی تدوین شده که با استفاده از این برنامه ها، می‌توان تهدید خشکسالی را به فرصت تبدیل کرد.
وی با بیان آنکه در ‪ ۲‬سال گذشته بیش از ‪ ۲‬هزار پروژه تحقیقاتی در بخش کشاورزی پایان یافته و نتایج آن قابل عرضه در سطوح تولیدی است، افزود: در بخش آبیاری نیز اقدامهای خوبی برای استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی صورت گرفته و از مجموع ‪ ۷۰۰‬هزار هکتار اجرای عملیات آبیاری تحت فشار در کشور در ‪ ۲۰‬سال گذشته، ‪ ۲۰۰‬هزار هکتار در دوره فعالیت دولت نهم انجام شده است. به گفته وی، امسال نیز اعتبارات آبیاری تحت فشار ‪ ۱۱۴‬درصد افزایش یافته است.
در همایش سراسری تشکلها و فعالان بخش کشاورزی بیش از شش هزار تولیدکننده این بخش حضور داشتند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مایت‌ها یا هیره‌ها (کنه‌های بهداشتی)

مایت‌ها یا هیره‌ها (کنه‌های بهداشتی)

مایت‌ها یا هیره‌های گرد و غبار حشرات [بندپایان] کوچکی هستند که در فرش‌ها، بالش‌ها و پارچه‌ها و سایر جاهای گرمی که غبار ممکن است جمع شود زندگی می‌کنند . فضولات این حشرات [بندپایان] میکروسکوپی ممکن است باعث بروز آلرژی یا شعله‌ورشدن علائم آسم شود. ● برای خلاص‌شدن از مایت‌ها این توصیه‌ها را به کار ببندید:
▪ تشک و بالش‌ها را با یک پوشش نفوذناپذیر نسبت به هوا ساخته ‌شده از پلاستیک یا پلی‌اتیلن بپوشانید.
▪ رواندازها و بالش‌ها را هر هفته با آب بسیار داغ بشویید.
▪ در صورت امکان کف اتاق خواب را با پارکت چوبی یا لینولئوم و نه فرش بپوشانید.
▪ فرش‌ها و مبلمان را هر هفته با جاروبرقی پاک کنید.
▪ فرش‌ها را با اسپری ۳ درصد اسید تانیک هر دو ماه یک بار پاک کنید. البته خود این محلول ممکن است در افراد دچار آسم یا آلرژی باعث مشکلاتی شود، بنابراین اول با دکترتان در این مورد مشورت کنید.
▪ از یک خشک‌کننده هوا استفاده کنید، و دستگاه تهویه مطبوع خود را روشن نگه‌ دارید.
▪ از *****های مخصوص در دستگاه تهویه مطبوع و جاروبرقی برای به دام‌انداختن مایت‌های گرد و غبار استفاده کنید
▪ تمام بالش های و پتوها را داخل روکش های زیپ دار قرار دهید ، بدین ترتیب مانع تماس مایت ها و سایر آلرژن ها با بدن شوید .
▪ تمام پتوها ، ملحفه ها و روبالشی ها را با آب داغ (۵۵درجه سانتیگراد یا بیشتر ) بشویید .
▪ از جارو های مویی دسته بلند برای جدا کردن گرد و خاک دیوارها استفاده نکنید چون گزد و غبار زیادی را در هوا پخش می کند .
▪ از بالش هایی که با مواد متفرقه و حساسیت زا پرشده است استفاده نکنید .
▪ با تهویه هوای داخل اماکن از جمع شدن رطوبت در فضای اتاق ها جلوگیری به عمل آورید .
▪ به طور منظم نسبت به نظافت اتاق ها اقدام نمایید و اتاق ها را از ذرات ریز مواد غذایی پخش شده پاکیزه نگه دارید.
▪ هرگز لباس ها را به صورت نم دار داخل کمد ها قرار ندهید .
▪ هرگز ملحفه ها را به صورت نم دار مورد استفاده قرار ندهید .
▪ جوراب های پوشیده شده و لباس های چرک را به هیچ وجه در محل خواب خود نگه داری نکنید ، چون لباس های چرک مملو از سلولهای مرده پوست بدن انسان است که به عنوان منبع غذایی مایت ها مورد استفاده قرار می گیرد .
▪ از جمع کردن روزنامه ها و کاغذهای باطله در اتاق خواب بپرهیزید .
▪ تکاندن رخت خواب ها و شستن مکرر پتوها موجب کاهش دسترسی مایت به غذا و در نتیجه کاهش تعداد مایت ها می شود .
▪ اتاق های خواب و نشیمن باید مرتب هوادهی شوند تا رطوبت آنها کاهش یابد.

● مایت های موجود در گرد و خاک خانه چیست ؟
مایت ها موجوداتی میکروسکوپی هستند که به گروه کنه ها تعلق دارند ودر فضای داخلی اماکنی که ازرطوبت بالایی برخوردارند،زندگی میکنند . مایت ها برای سلامتی انسان مضر هستند و اغلب باعث واکنش های آلرژیک مثل آسم می شوند . مایت هااز مواد آلی موجود در گرد و خاک خانه تغذیه می کنند که قسمت اعظم این مواد آلی شامل سلول های مرده پوست بدن انسان ، قارچ ها وذرات ریز مواد غذایی پخش شده در سطح خانه است . مایت ها ذرات مرطوب را جذب می کنند .
● بیولوژی مایت ها :
هر مایت بالغ هشت پا دارد . در فضای مرطوب در ملحفه ها به میزان ۱۲۰۰۰ مایت در هر گرم از وزن ملحفه ها دیده می شود . طول عمر مایت های موجود در گرد و خاک خانه به طور متوسط معادل ۸۰ روز است که در طی این دوره مایت بالغ روزانه ۱تا ۲ تخم می گذارد . در دمای ۶/۲۶ درجه سانتیگراد و رطوبت نسبی ۷۵ درصد ، تکامل تخم ها حدود سی روز به طول می انجامد.
● مخاطرات بهداشتی :
مایت های گردو خاک خانه یکی از عوامل اصلی ایجاد حساسیت هستند . آلرژی هایی که مایت های موجود در گرد و خاک خانه ایجاد می کنند ، باعث بروز آسم ، آبریزش بینی ، ریزش اشک از چشم ، عطسه ، مشکلات تنفسی و التهاب پوستی می شود .
● کنترل مایت ها :
بهترین مکان برای مبارزه با مایت های موجود در گرد و خاک خانه ، اتاق خواب خانه است . این موجودات میکروسکوپی بر روی سلول های مرده پوست به عنوان یک منبع غذایی زندگی می کنند .همچنین ، یک گروه تحقیقاتی از دانشگاه منچستر در بالش هایی که بررسی کرده اند ۱۶ نوع قارچ یافته اند.محققان می گویند بالش های پر نسبت به انواع سنتتیک کمتر دارای قارچ بویژه قارچی که آلرژِ را تشدید می کند ، هستند. اسپورهای قارچی یافت شده در بالش ها از پوسته های بدن انسان و مدفوع مایت ها تغذیه می کنند. آلودگی قارچی تختخواب و ملحفه اولین بار در دهه ۱۹۳۰ مشخص شد اما از آن پس تحقیق زیادی در این مورد صورت نگرفت. محققان دریافتند هر ۱۰ بالشی که مورد بررسی قرار دادند حاوی تعداد قابل ملاحظه ای از ۴ تا ۱۶ گونه قارچی بودند.
قارچ میکروسکپی آسپرژیلوس فومی گاتوس بویژه در بالش های سنتتیک موجود بود.این قارچ معمولا به ریه و سینوس حمله می کند و می تواند موجب تشدید آسم هم بشود. همچنین مشخص شده که عامل عفونت در بیماران مبتلا به لوسمی و دریافت کنندگان پیوند مغز استخوان است. موضوع دیگر این بود که در میان گونه های قارچی یافت شده در بالش ها کپک نان نیز به چشم می خورد. برخی از بالش ها هم حاوی انواع قارچی موجود در دیوارهای نمناک بودند. به گفته سرپرست این تحقیق در واقع یک اکوسیستم کوچک در درون بالش های که سر بر آن می گذاریم عمل می کند.
وی می گوید از آنجا که افراد یک سوم طول زندگی خود را در حالت خواب می گذرانند و در تماس نزدیک با منبع بزرگ و متنوعی از قارچها نفس می کشند ، یافته های فوق بویژه برای افراد مبتلا به بیماری های تنفسی بخصوص آُسم و سینوزیت پیادهای مهمی در بردارد.
منبع: پزشکان بدون مرز




 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
گیاهان تراریخته باعث مرگ حشرات مفید نمی شوند.

گیاهان تراریخته باعث مرگ حشرات مفید نمی شوند.

بر اساس تحقیقاتی که اخیراً توسط حشره‌شناسان مرکز تحقیقات کشاورزی نیویورک امریکا انجام شده مشخص گردیده گیاهانی که با باکتری بی تی BT به صورت ترانسژنیک یا تراریخته در آمده‌اند باعث مرگ حشرات مفیدی که در داخل بدن لاروهای آفت که بصورت پارازیت هستند نمیشود. باکتری Bacillus thuringiensis که به صورت مخفف Bt نامیده میشود برای انسان خطرناک نبوده و از سال 1966 به صورت محلول پاشی روی گیاهان و تراریخته استفاده میشود. هم اکنون از این روش به صورت گسترده استفاده میشود. در این تحقیق تاثیر این باکتری بر روی لاروهای برگخوار و حشرات پارازیت آنها انجام شد و مقاومت حشرات پارازیت به باکتری فوق اثبات شد. .... ادامه و منبع


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبور گزیدگی و حساسیت به آن

زنبور گزیدگی و حساسیت به آن

واکنش هاى آلرژى نسبت به نیش زنبور بسیار شایع است. خطرناک ترین و عمده ترین عامل آلرژى، نیش زنبورهاى وحشى است و آلرژى نسبت به زنبور عسل که بیشتر در میان زنبورداران دیده مى شود در رده دوم قرار مى گیرد.براى بروز آلرژى لازم است فرد یک بار به وسیله زنبور وحشى یا زنبور عسل گزیده شود، و سپس حداکثر تا ۶ هفته وقت مى گیرد تا حساسیت به وجود آید. بنابراین در اولین گزش آلرژى رخ نمى دهد. زنبورهاى وحشى مى توانند چندبار انسان را بگزند، در حالى که زنبورهاى عسل هنگام نیش زدن، نیش خود را در پوست به جاى مى گذارند و بلافاصله مى میرند. در اغلب موارد نیش زدن زنبور باعث تورم و درد در محل به خاطر یک واکنش سمى غیرحساسیتى به زهر زنبور مى شود. واکنش هاى حساسیتى به نیش زنبور ممکن است خفیف باشد و با درد و قرمزى موضعى پوست همراه باشد. در عین حال ممکن است واکنشى عمومى تر به همراه تورم، کهیر و قرمزى باشد که دو مفصل را در برمى گیرد.در موارد شدیدتر ممکن است کل بدن دچار تورم شود، تورم عروقى منتشرشده ، اشکال تنفس و آنافیلاکسى شدید با شوک و سقوط فشار خون به وجود مى آید. واکنش آلرژى نسبت به سم زنبور در طول ده دقیقه پس از گزیده شدن به وجود مى آید.
واکنش هاى شدید حساسیتى تهدید کننده حیات در افراد داراى آلرژى شدید، در افراد مسن، در افرادمبتلا به بیمارى هاى قلبى و عروقى و در موارد گزش هاى متعدد ممکن است روى دهد.در موارد واکنش هاى خفیف به سم زنبور تنها مصرف قرص هاى آنتى هیستامین کافى است، در حالى که در موارد واکنش هاى شدیدتر یا آنافیلاکسى ممکن است احیاى بیمار به تزریق آدرنالین، آنتى هیستامین، قرص هاى خوراکى کورتون و تزریق سرم نیاز داشته باشد.همه افرادى که به نیش زنبور آلرژى دارند باید دستبندهاى هشدار پزشکى (که وجود حساسیت بر روى آن ثبت شده است) و نیز یک سرنگ خودکار تزریق آدرنالین همراه داشته باشند.با استفاده تست خراش پوستى مى توان آلرژى فرد به سم زنبور وحشى یا عسل را تشخیص داد. متأسفانه این تست به اندازه تست ها براى مواد آلرژى زاى تنفسى دقیق نیست.
پیشگیرى از آلرژى به سم زنبور:

پیشگیرى از آلرژى به سم زنبور :
در تابستان ها از محل هایى که زنبورهاى وحشى در آنها فراوانند، به خصوص محل هاى پیک نیک، آشغالدانى ها و مکان هاى صرف غذا دورى کنید. در بیرون از خانه از نوشیدن مایعات شیرین و چسبناک خوددارى کنید. اگر زنبورى به شما نزدیک مى شود، وحشت زده نشوید، به جاى این که بى حرکت بایستید یا به آرامى از او دور شوید، با زدن ضربه اى او را بکشید.
هرگز پس از نیش زنبور ورزش نکنید یا حمام داغ نگیرید چرا که ممکن است واکنش به سم زنبور تشدید شود. اگر به کسى برخوردید که دچار آلرژى شدید (آنافیلاکسى) شده است، فوراً کمک خبر کنید، احیاى قلبى و ریوى انجام دهید و در صورت امکان به او آدرنالین تزریق کنید.
روش هاى حساسیت زدایى از آلرژى نسبت به سم زنبور بسیار مؤثر هستند. در این روش درمانى تزریق هایى براى حساسیت زدایى در یک دوره ۳ تا ۵ ساله انجام مى شود که معمولاً به بهبودى کامل آلرژى منجر خواهد شد. این درمان باید تنها در کلینیک هاى تخصصى آلرژى انجام شود چرا که ممکن است واکنش هاى شدیدى در هنگام تزریق به وجود آید.

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عسل شفا بخش

عسل شفا بخش

محققان به تازگی دریافته‌اند مالیدن عسل روی زخم افراد دیابتی می‌تواند از قطع شدن عضو عفونی شده جلوگیری کند. این تنها یکی از خواص این ماده طبیعی شفابخش است. عسل ترکیبی از قندها (فروکتوز و گلوکوز و...)، ویتامین‌های ب6، ث، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است. این معجون تندرستی دارای آنتی‌اکسیدان‌های زیادی است و در قرآن کریم هم از آن به عنوان ماده‌ای شفابخش برای درمان بیماری‌ها یاد شده است.
عسل بر ضد میکروب‌ها
عسل به علت کم بودن رطوبت و فعالیت آب آن، مانع رشد قارچ و به خصوص باکتری‌ها می‌شود. جالب اینجاست که حتی در صورت رقیق شدن عسل با آب، به دلیل وجود آنزیم گلوکوز اکسیداز؛ پراکسید هیدروژن آزاد شده و اثر ضدمیکروبی عسل از بین نمی‌رود. بر اساس مطالعه‌ای عسل جهت درمان عفونت پوستی بعد از سزارین یا هیسترکتومی هم به کار رفته و باعث بهبود سریعتر و عوارض کمتری شده. در حالی که دانشمندان هنوز در مورد خواص درمانی عسل در حال بررسی و تحقیق هستند، برخی از شرکت‌ها، در حال ساختن تیوپ‌هایی محتوی عسل استریل شده و باندهای آغشته به عسل استریل شده برای کاربرد عسل در مداوای زخم‌ها هستند. البته محققان هشدار می‌دهند مردم برای مداوای زخم خود از مغازه‌ها عسل نخرند چون قرار گرفتن در دمای گرم و نامناسب، خواص ضدباکتری آن را احتمالا از بین برده و این افراد باید تحت مداوای پزشک متخصص قرار گیرند.
درمان گرفتگی رگ‌های خونی‌
مصرف روزانه 4 قاشق عسل از گرفتگی رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. به گفته محققان در نشست سالانه انجمن شیمیدانان آمریکا، کسی که روزانه 4 قاشق عسل مصرف کند، از خواص آنتی‌اکسیدانی عسل بیشتر بهره خواهد برد. آنتی‌اکسیدان ماده‌ای است که از بافت‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت کرده و از گرفتگی رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.
داروی زخم‌معده‌
عسل به دلیل غلظت بالایش می‌تواند در معده با اسید مخلوط شده و غلظت آن را کم کند. در ضمن گروهی از محققان متوجه شدند که عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد.
درمان آلرژی‌
تحقیقات نشان داده استفاده از عسلی که از گل‌های یک منطقه تهیه شده می‌تواند آلرژی فصلی (که در اثر گرده گیاهان ایجاد می‌شود) را در ساکنین آن منطقه درمان کند. محققان علت را به وجود گرده‌های گل در عسل نسبت می‌دهند. در ضمن به تجربه مشخص شده که خوردن مخلوط لیمو ترش و عسل در آب ولرم می‌تواند به تسکین گلودرد و کاهش التهاب آن کمک کند.
علیه سرطان‌
با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیقات عسل دارای ماده آنتی‌اکسیدانی به نام پلی فنول است که می‌تواند به پیشگیری از تخریب بافت کولون (کولیت) کمک کند.
در ضمن این ماده جمعیت باکتری‌های مفید روده را هم زیاد کرده و به این وسیله موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به هضم، کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان روده بزرگ می‌شود. منبع: جام جم آنلاین


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پروتئین ضد سم "د.د.ت" در پشه ناقل مالاریا کشف شد

پروتئین ضد سم "د.د.ت" در پشه ناقل مالاریا کشف شد

پژوهشگران آمریکایی در پشه آنوفل ناقل بیماری مالاریا نوعی پروتئین سم زدا را شناسایی کردند که سم "د.د.ت" را از طریق متابولیسم تغییر می دهد. به گزارش خبرگزاری مهر، گروهی از محققان دانشگاه ایلینویز در پشه آنوفل ناقل بیماری مالاریا نوعی پروتئین سم زدای کلیدی را کشف کردند که می تواند از طریق متابولیسم ساختار سم "د.د.ت" را تغییر دهد.
سم "د.د.ت" نوعی سم آفت کش ترکیبی است که از زمان جنگ جهانی دوم برای کنترل گسترش مالاریا مورد استفاده قرار می گیرد. اکنون نتایج این تحقیقات که در مجله علمی "شرح مباحثات آکادمی ملی علوم آمریکا" (PNAS) منتشر شده است نشان می دهد که این پروتئین به این حشره امکان می دهد تا حد زیادی این سم را متابولیزه کند و مقاوم آنوفل را در مقابل "د.د.ت" افزایش دهد. گونه پشه آنوفل گامبیایی عامل انتقال انگل "پلاسمودیوم" به انسان و حیوانات است. انگل "پلاسمودیوم" عامل بروز بیماری مالاریا است. ژنوم پشه آنوفل نخستین بار در سال 2002 به دست آمد.
به گفته این محققان، پروتئینی که "د.د.ت" را متابولیزه می کند CYP6Z1 نامیده می شود و در گروه "تک اکسیژنازهای سیتوکروم P450" جای دارد. این گروه از آنزیمها در بسیاری از گونه ها به عنوان یک عامل مهم سم زدایی شناخته می شود. بررسیهای بسیاری که درباره گونه های مختلف حشرات انجام شده نشان می دهند که "تک اکسیژناز سیتوکروم P450" نقش مهمی در دفاع حشرات در مقابل سموم گیاهی ایفا می کند.
این محققان با استفاده از تکنیکهای مدرن مدلسازی روی ساختارهای سه بعدی از پروتئین مشابهی که در انسان حضور دارد موفق شدند احتمال جهت یابی مولکولی را که به پروتئین CYP6Z1 امکان می دهد "د.د.ت" را غیرفعال کند شبیه سازی کنند.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خطرات استفاده از سموم کشاورزی در منازل

خطرات استفاده از سموم کشاورزی در منازل

دکتر عبدالکریم پژوهمند سموم دفع آفات را دسته ای از مواد شیمیایی خواند که کاربری آنها در دفع آفات کشاورزی، دام، حشرات خانگی، جونده های محیط خانگی و کشاورزی می باشد و بر اساس اهمیت مسمومیت زائی به چند گروه کلی تقسیم می گردند: ارگانوفسفره ها، کاربامات ها، ارگانوکلرینه ها، حشره کشهای گیاهی، نیکوتین و فسفیدها. رئیس بخش مسمومین بیمارستان لقمان سموم ارگانوفسفره را بدلیل عدم پایداری در طبیعت بسیار پرمصرف خواند و افزود: اگر چند ساعتی از برخورد محصولات با این سموم گذشته باشد و محصول کشاورزی نیز بخوبی شسته شود مشکل زیست محیطی ندارد و مصرف محصول نیز بدون اشکال است. وی سپس به دسته کاربامات ها پرداخت و عنوان کرد: ترکیبات این دسته همان حشره کش های خانگی که بصورت Spray و پودر و گچ های حشره کش کناره های دیوارها در منازل استفاده می شود. در این دسته اگر مسمومیت در حد آلودگی باشد و چندان شدید نباشد، خطر چندانی در بین نیست به خصوص اگر ، علائم بصورت افزایش ترشحات دهانی و بزاق، اسپاسم روده ای – تهوع و استفراغ و در مواردی اسهال باشد که با پادزهر آن یعنی داروهای ضد اسپاسم آتروپینی مسمومیت متوقف و کنترل می شود.
رئیس مرکز تحقیقات مسمومین درباره ارگانوکلرینه ها گفت: سموم این دسته همانند DDT که برای کنترل حشرات و بخصوص در کنترل مالاریا کاربرد دارند، بر خلاف دو دسته داروی شیمیایی فوق متابولیت همیشه پایدار در طبیعت باقی می گذارد. علاوه بر آن اثرات سرطان زایی در آنها نیز گزارش گردیده است. مسمومیت با آن می تواند باعث تحریکات سیستم اعصاب، بیقراری و تحریک پذیری گردد. وی افزود: حشره کشهای گیاهی سابقه طولانی در مصرف دارند. نظیر Pyrethroid که همان امشی معروف است. این سموم آلودگی محیطی چندانی ندارد. مسمومیت شدید نیز نمیدهد ولی تماس طولانی در بدن باعث حساسیت های حادی می شود که درمانهای علامتی کافی است. نیکوتین یا همان تنباکو نیز خاصیت ضد حشره دارد. مسمومیت و برخورد آن در صورتیکه شدید نباشد قابل گذشت است.
استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره فسفیدها اضافه کرد: فسفید آلومینیوم یا قرص برنج، جزو سموم بسیار خطرناک دسته بندی می شود. اما استفاده از آن در محصولات دانه ای شبیه برنج برای کنترل حشرات نافع است. هیچ آلودگی به خود برنج مصرفی نمی دهد به خصوص اگر به درستی شسته شود. بعد از مدتی که قرص درون کیسه برنج قرارداشت بتدریج از خود گاز فسفین یا PH3آزاد می کند که باعث از بین بردن حشرات می شود. استفاده مقادیر زیاد از این قرص ها در فضای باز که بتواند شرایط تصعید گاز فسفین ایجاد کند ممکن است باعث آلودگی محیط و حتی مسمومیت شود بنابراین قرص برنج در میزان کم و در کیسه و گونی برنج پتانسیل مسمومیت ندارد.
وی درپایان ضمن اعلام شماره تلفن رایگان و شبانه روزی 09646 جهت ارائه راهکارهای کنترل انواع مسمومیتها، توصیه های ذیل را جهت پیشگیری از مسمویت با سموم دفع آفات ارائه نمود:

- به طور کلی سموم دفع آفات کشاورزی برای خانواده کشاورز و نیز کارکنان سازنده این سموم باید با احتیاط همراه باشد.
- سموم در شیشه های مشخص و برچسب دار نگهداری شود. در موقع سم پاشی در جهت مخالف باد قرار نداشت. آلودگی دست ها و البسه ها می تواند باعث مسمومیت شود. سموم دفع آفات از دسته اورگانوفسفره ها از تمامی راه های بدن از آن جمله گوارشی، پوستی، ملتحمه ، مخاطات ریوی قابل جذب و خطرناک است.
-در منازل استفاده از سموم کشاورزی حرفه ای باید اجتناب شود و از نوع کاربامات یا حشره کشهای اسپری مانند استفاده گردد.
- چنانچه نیاز به مصرف میزان کم از سموم ارگانوفسفره وجود دارد احتیاطات لازم از آن جمله دور از دسترس بودن اطفال و در شیشه های مخصوص نگهداری کردن در دستور کار باشد.
- سموم ارگانوکلرینه هیچ کاربری منطقی در منازل ندارند بخصوص از نوع د.د.ت. در مورد قرص برنج که بنام فسفید آلومینیوم نامگذاری شده است نیز بهتر است با احتیاط برخورد شود. منبع: وﺑﻼگ ﺗﺨﺼﺼﻲ آﻓﺎت
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف گونه‌ی جدید پروانه از ایران

کشف گونه‌ی جدید پروانه از ایران



Coenonympha arcania is a new butterfly for Iran, recently collected by a number of people (including Alireza Naderi) from Heiran, Khalkhal region in Ardabil, NW Iran. Alireza has kindly provided a photo of a live specimen, now in "Photos" section in his album. This magnificent species has been previously reported from Iran both by LeCerf (1913) and Barou (1967), but neither a locality nor any recent specimens
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آیا حشرات دایناسورها را کشتند؟

آیا حشرات دایناسورها را کشتند؟



امروزه، دانشمندان نظرات نسبتا" خوبی در مورد شرایطی که در دوره ی زمین شناسی کرتاسه وجود داشته است، دارند، شرایطی که 135میلیون سال پیش آغاز و 70 میلیون سال ناگهان با مرگ دایناسورها به پایان رسیده است. آنها تقریبا فکر می کردند که این تحقیقات به حد کافی انجام شده، اما نتایج دو سری تحقیق جدید نشان داد که هنوز هم چیزهای بیشتری برای دانستن وجود دارد. اولین تحقیق بروی تحولات عظیمی که منجر به پایان یافتن این دوره شده ، انجام شده است. آنچه در ذهن بسیاری از مردم وجود دارد،راز چگونه از بین رفتن دایناسورها و گونه های دیگر و افزایش روز افزون *****داران است. این سوالات دو دهه قبل با دلایلی از قبیل: یک شهاب آسمانی غول پیکر یا یک ستاره ی دنباله به شدت با زمین برخورد کرده است، پوشیده شدن سطح خورشید با یک ابر غبار آلود، سرد شدن چشمگیر این سیاره ونابودی گیاهان و حیوانات همه با هم، پاسخ دادخ شده است.
اینها دلایل متقاعد کننده ای هستند، اما بسیاری از دانشمندان ،هرگز آنها را نپذیرفتند .دایناسورها ،خیلی سریع مردند، آنها این علل را برای مردن دایناسورها پذیرفتند اما نه مردن ناگهانی و بسیار سریع آنها . بنابر نظریه های فرعی، دایناسورها به علت داشتن آلرژیهایی نسبت به رشد شکوفه های گیاهان یا آتشفشانهای تکان دهنده ،همانند آنچه امروزه در هند اتفاق افتاده و یا بدلیل بیماری از پای درآمده اند.
یکی از تئوریهای جدید در ماه های اخیر این است که: امروزه نظریه ی بیماری دایناسورها پیشرفت دیگری داشته است و در قالب کتابی به نام، چه چیزی دایناسورها را آزرد؟ توسط انتشارات دانشگاه Princeton به چاپ رسیده است.
نویسندگان این کتاب، جرج و رابرت پینر(George and Roberta Poinar )(جرج یک جانور شناس در دانشگاه ایالت اورگن و یکی از موسسان سازمان بهداشت جهانی و مشاور بیماریهای مسری وعفونی است) متخصص در محافظت از حشرات دیرینه (باستانی) در فسیل صمغ درختان کاج (یک عنصر کلیدی مهم در فیلم پارک ژوراسیک) و همچنین متخصص در ساختار فسیل شده ی دایناسورهاست. در میان چیزهای دیگری که به آن دست آوردند، ساس ها، کنه ها، کرمها، حشرات گزنده و خیلی چیزهای کثیف و نامطبوع دیگری هم یافتند. انگلهای کوچک عفونی، نوعی کرمهای انگلی حلزونی، مگسهای گزنده وانواع مختلف چیزهای نامطبوع وکثیف دیگر از جمله انگلهای روده ای که به همان دوره ی زمین شناسی کرتاسه بر میگردد کشف کرده اند.
پوینارها(جرج و روبرتا پوینار)(Poinars) همچنین برخی از این حشرات را که، ناقل بیماریهای مالاریا و لیشمانیا هستند را از این فسیل ها استخراج کردند. از قرار معلوم این عوامل بیماری زای کنونی از همان موقع به این زمان رسیده است بر خلاف آنها دایناسورها بودند که همان زمان دوام نیاوردند و منقرض شدند. نویسندگان این کتاب ادعا نمی کنند که همه ی دایناسورها در یک بیماری بزرگ همه گیر مرده اند بلکه اعتقاد دارند، تا اندازه ی زیادی ضعیف شدن آنها بر اثر بیماری های مداوم و همینطور دیگر حوادث و فجایع از قبیل حوادث طبیعی و آتشفشانها (همه اینها با هم) توانستند آنها را به طور کامل از پا درآورند.
پوینارها(Poinars) هنوز تا حدی نتوانستند در مقابل نمایشهای هالیوودی مقاومت کنند. یکی از نقل قولهای برجسته از این کتاب این است: "بزرگترین حیوانات روی زمین یعنی دایناسورها در یک مبارزه ی میان مرگ و زندگی با حشرات برای بقا گیر افتادند."

دیگر تئوری که در زمینه دوره ی زمین شناسی کرتاسه مطرح شده است، مقاله ای است که در روزنامه Science، روز سه شنبه به چاپ رسید. از بسیاری از شواهد، این امری حتمی است که در آن دوره، جهان خیلی گرمتر بوده است (که به دلیل برخورد یک ستاره دنباله دار و شروع یک دوره یخبندان سریع دایناسورها از بین رفتند) حدود ?? میلیون سال پیش در یک دوره زمانی که تورونیان(Turonian) نام گرفت همه چیز به طور بخصوصی از گرما برشته شدند در خیلی از جاهایی که سالها فوق گرم خانه("super-greenhouse") نام داشتند درجه حرارت سطح اقیانوسها تا ??? درجه فارنهایت هم رسید و به همین دلیل بیشتر نهنگ ها به سوی آبهای قطب شمال پیشروی کردند.
بنابراین چگونه امکان دارد که در همان زمان در قطب جنوب کوههای یخی عظیمی وجود داشته باشد؟ کارشناسان آب وهوایی پاولو(Paleo) قبلا کمی از نشانه های این چیز عجیب وغریب را دیده بودند ،ولی مقاله جدید روزنامه ی Science به طور کاملتری به آن پرداخته است. آندره بارنمان(Andre Bornemann) از موسسه اقیانوس شناسی اسکریپس(Scripps) به همراه تعدادی از همکارانش از طریق تجزیه وتحلیل میزان ایزوتوپ اکسیژن ?? - بر روی فورامینی فرا(Foraminifera) (نوعی پلانکتون) ، موجودات ریز و صدف دار دریا ،که در آن دوره ی زمانی میزانشان افزایش پیدا کرده بود اطلاعاتی بدست آوره اند.
این مشخص شد که وقتی آب دریا بخار شد و باز به زمین برنگشت (نشان دهنده این است که در جای دیگری به صورت منجمد گرفتار شده است)، باعث می شود که نسبت اکسیژن -?? به اکسیژن -?? در آب دریا تغییر کند (O-?? سنگین تر است بنابراین کمتر بخار می شود). فورامینی فرا(Foraminifera) تاثیر گذار نبودند، آنها فقط اکسیژن را هر کدام به شکلی در داخل پوستشان جای می دهند.
آنچه که محققان کشف کرده اند، یک دوره چند صد هزار ساله است زمانیکه که صدف های فورامینی فرا(Foraminifera) با وجود کوه های یخی بطور فوق العاده ای به اکسیژن -?? دست می یافتند. اگرچه تغییرات در دمای اقیانوس می تواند میزان اکسیژن را هم دگرگون کند، به هر جهت دمای سطح های پایین دریا را تغییر نمی دهد و اتفاقات در سطح بالای دریا هم مهم نیست. با این حال وجود ساکنین سطح پایین دریا یعنی فورامینی فرا نشان دهنده یک عدم توازن اکسیژن است که بر تاثیرات یخها دلالت می کند.
هیچ کس نمی تواند توضیح دهد که چگونه می توان کوههای یخی در یک دنیای بسیار گرم داشته باشید و اما تا کنون هیچکس نیز نتوانسته توضیح دهد که اصلا چگونه جهان به این گرمی شده است.
منبع : time.com و http://poroge.parsiblog.com
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ایران واکسن جدید سالک را تولید کرد

ایران واکسن جدید سالک را تولید کرد

محققان ایرانی موفق شدند نوع جدیدی از واکسن سالک را با نام آلوم ای ال ام تولید کنند. این واکسن به درخواست سازمان بهداشت جهانی در ایران تولید شده است. واکسن بیماری سالک برای درمان بیماری PKDL (لیشمانیوز احشایی یا جراحات مربوط به این بیماری در اعضاء درونی بدن انسان که پس از مدتی به بیرون آن سرایت می کند) در سودان آزمایش شده و تاکنون موفقیت آمیز بوده است. به گزارش واحدمرکزی خبر ، بیماری PKDL که در کشور سودان بیشتر شیوع دارد نوعی بیماری است که ضایعاتی در پوست ایجاد میکند. دکتر کسری اسماعیل نیا یکی از محققان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت: 20 هزار دز واکسن به درخواست سازمان بهداشت جهانی در این موسسه تولید می شود که هم اکنون مراحل پایانی تولید در حال انجام است.
محقق بخش تک یاخته شناسی موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی گفت : شکل پوستی لیشمانیوز به نام سالک و شکل احشایی ان به نام کالاازار در کانون های مختلفی در ایران و سایر کشورهای خاورمیانه ، شبه قاره هند ، شمال افریقا ، امریکای جنوبی و مرکزی و ناحیه بالتیک هم اکنون شایع است و همه ساله قربانیان زیادی می گیرد.
دکتر اسماعیل نیا افزود : ناقل این تک یاخته پشه خاکی و مخزن آن در طبیعت ، جوندگان و انسانهای آلوده است.
وی تصریح کرد : از انجا که لیشمانیوز جزو بیماریهایی است که باوجود اقدامات وسیع بین المللی همه ساله شیوع بیشتری پیدا می کند جزو اولویت های تحقیقاتی سازمان بهداشت جهانی به حساب می آید و سالهاست که تحقیقات در زمینه ساخت واکسن برای این بیماری در برخی از کشورها از جمله ایران در جریان است . منبع: جام جم آنلاین



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سموم کشاورزی و آفت کش‌ها ، سلامت غذای مردم را تهدید می‌کند

سموم کشاورزی و آفت کش‌ها ، سلامت غذای مردم را تهدید می‌کند

دکتر ربابه شیخ‌الاسلام متخصص بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی تغذیه از عوارض سموم کشاورزی و آفت کش‌ها به عنوان اپیدمی خاموش نام برد.
وی گفت بخش عمده‌ای از سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی عروقی به علت مصرف غذای ناسالم است. در ششمین هم اندیشی انجمن عملی کشاورزی بوم شناختی ایران و پژوهشکده علوم محیطی دانشگاه شهید بهشتی تهران که روز شنبه با عنوان اهمیت تولید غذای سالم برگزار شد این موضوع عنوان شد.
نشست دانشگاه شهید بهشتی از وزارت جهاد کشاورزی درخواست کرد که برای تولید غذای سالم و ایمن ،به دور از سموم و مواد زیان بخش ، به طور جدی به مسوولیت خود عمل کند. در این نشست دکتر شیخ‌الاسلام خاطرنشان کرد از آنجا که آثار این سموم به تدریج و در طول سالها بروز می‌کند ، لذا وظیفه انسانی - وجدانی و شرعی همه دست اندرکاران کشاورزی و بهداشت کشور و سایر دلسوزان و تشکل‌های غیر دولتی است که برای پیشگیری از آن تلاش کنند.
وی هشدار داد که آفت کش‌ها در بروز انواع سرطان‌ها از جمله لنف و خون و پانکراس موثر است ، لذا جهاد کشاورزی باید برای مزارع کشور شناسنامه داشته باشد تا مردم بدانند میوه و سبزی که می‌خورند عاری از مواد زیان بخش است و به طور ایمن تولید می‌شود. دکتر شیخ‌الاسلام گفت طبق قانون ، وزارت بهداشت موظف است تمام سبزی جات و میوه‌ها را که وارد چرخه مصرف می‌شود از نظر باقیمانده سموم تحت کنترل قرار دهد و در صورت وجود بقایای سم ، از فروش انها جلوگیری به عمل آورد.
وی گفت تا زمانی که مشخص نباشد هر محصول در کدام مزرعه تولید شده ، نمی توان با متخلف برخورد کرد و انجام این وظیفه دشوار است ، لذا وزارت بهداشت با تعامل با وزارت جهاد کشاورزی باید این کار را انجام دهد. این متخصص اپیدمیولوژی تغذیه گفت وزارت جهاد کشاورزی خوب است که کشاورزان را تشویق کند به جای کودهای نیتراته از کودهای میکرو استفاده کنند.
مدیر موسسه تغذیه ، سلامت و توسعه گفت بیماری‌های ناشی از غذاهای آلوده دو نوع هستند، یک نوع مسمومیت‌های غذایی که ملموس است و مسوولان به ان حساس ترند و نوع دیگر بیماری‌هایی است که به تدریج بروز می‌کنند و از طریق مواد غذایی که به طور بی‌رویه در تولید آن از سموم استفاده شده ، ایجاد می شوند.
وی گفت سموم کشاورزی بلافاصله تاثیر نمی‌کند و اثر ان در دراز مدت و در سنین بالا بروز می‌کند لذا دست اندرکاران برای سلامت جامعه باید از همین امروز پیشگیری را آغاز کنند. وی خاطرنشان کرد که غذای سالم یک سوم از امار سرطان‌ها در کشور می‌کاهد و امار بیماری‌های غیر واگیر را به شدت کاهش می‌دهد.
این متخصص اپیدمیولوژی تغذیه ابراز نگرانی کرد که اگر به موقع پیشگیری نکنیم در آینده نزدیک بیمارستان‌های کشور نیز پاسخگوی این گونه بیماران نیستند و هزینه هنگفتی بر مردم و کشور تحمیل می‌شود. رییس هیات مدیره انجمن علمی غذا و تغذیه حامی سلامت ایران، گفت سال هاست که درباره سموم صحبت می‌کنیم اما هر روز آمار سرطان‌ها افزایش می‌یابد و کودکان ما هر روز در معرض خطر قرار می‌گیرند، لذا باید برای تولید غذای سالم فکری جدی کرد.
وی غذای سالم را عاری از هرگونه الودگی‌های بیولوژیک ، شیمیایی و افزودنی غیر مجاز و سموم دفع آفات نباتی دانست. احمد طاهری تولیدکننده محصولات گلخانه‌ای و کشاورز منتخب و رییس کمیته تولیدکنندگان انجمن علمی کشاورزی بوم شناختی ایران ، دیگر سخنران این هم اندیشی نیز بر تولید محصولات کشاورزی غیر مضر و بدون استفاده از سموم تاکید کرد. وی گفت متاسفانه هر روز شاهد ورود انواع سموم به بازار هستیم در حالی که مطالعات نشان داده است سموم ، ضمن اینکه آفات را مقاوم می‌کنند انان را نیز افزایش می‌دهند.
وی که مدیر عامل تشکل توسعه پایدار دشت گرمسار است گفت ریشه کنی افات فایده‌ای ندارد و ما با همفکری سایر کشاورزان و نشست‌های مداوم توانسته ایم با استفاده از راه کارهای مختلف از جمله استفاده از خاک نفوذ پذیر ، بدون استفاده از سموم محصولات سالم تولید کنیم.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
افزایش خطر ابتلا به دیابت در افراد در تماس با سموم دفع آفات نباتی

افزایش خطر ابتلا به دیابت در افراد در تماس با سموم دفع آفات نباتی

افرادی که در طول زندگی خود بیش از ۱۰۰ روز با سموم آفت کش تماس دارند، بیش از دیگران در خطر ابتلا به دیابت نوع یک قرار دارند.
کارشناسان انستیتو ملی علوم سلامت محیط و انستیتو ملی سرطان در آمریکا اخیرا در گزارش اعلام کردند ، تماس بیش از ۱۰۰ روز با سموم آفت کش نیز همانند بسیاری دیگر از عوامل خطرساز نظیر چاقی و کم تحرکی باید جز عوامل خطر ابتلا به دیابت به حساب آید.
به گفته کارشناسان : تماس مداوم با این گونه سموم بسته به نوع سم ، خطر ابتلا به دیابت نوع یک را بین ۲۰ تا ۲۰۰ درصد افزایش می دهد.
بر این اساس تماس با سمی به نام تری کلرفان بیشترین میزان ابتلا به دیابت را موجب می شود و خطر ابتلا به دیابت نوع یک را بین ۸۰ تا ۲۵۰ درصد بسته به شکل استفاده افزایش می دهد.
منبع: پزشکان بدون مرز به نقل از نشریه پزشکی اپیدمیولوژی
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
جانوران سمی و زهردار

جانوران سمی و زهردار

شاید یکی از بیشترین اعمالی که بر روی کره زمین انجام می گیرد، تغذیه یا بعبارت ساده تر خوردن باشد. گرچه این عمل به نوبه خود بسیار لذت بخش است اما در بعضی مواقع همین عمل دوست داشتنی می تواند به قیمت از دست دادن جان یک جاندار تمام شود. درحقیقت یکی از مهم ترین مسائل قابل طرح ، مسئله خوردن گیاهان و جانورانی است که ایجاد خط ر می کنند. جانداران تنوع زیادی دارند، برخی از جانوران می توانند خودشان را استتار کنند و این در حالیست که گروهی دیگر خود را مخفی می کنند. بعضی می توانند پرواز کنند و بعضی دیگر از برابر صیادان خود فرار می کنند. گیاهانی که قدرت حرکت ندارند توسط خارهای نوک تیز، پرزها و پوست ضخیم از خود محافظ ت می کنند.
راهی دیگر برای محافت در برابر جانداران ، داشتن سم است. ممکن است این سم ، کشنده نباشد ولی امکان بی حس کردن جانورانی را که از آنها تغذیه می کنند هست. در عین حال جانوران شبیه به انواع سمی نیز از خورده شدن در امان می مانند. سموم گیاهی ازجمله خط رناک ترین مواد سمی شناخته می شوند، از جمله آنها می توان سم کشنده «کورار» که در پوست برخی از درختان در آمریکای جنوبی است ، نام برد، و همچنین سمی دیگر به نام «استریکنین» که در دانه گیاهان مناط ق حاره یافت می شود.
تعدادی از گیاهان رنگارنگ در مناط ق مختلف دارای سموم متفاوت هستند که سبب می شود جانوران از خوردن آنها خودداری کنند. برای مثال درخت زرد شفاف بلندی به نام «لابرنوم» که در بسیاری از شهرهای اروپایی رشد می کند، دارای دانه های سمی است. حتی در برگ های شبدری که در چمنزارها و علفزارها پیدا می شوند، انواع مختلفی از سموم شیمیایی به نام «سیانید» وجود دارد. بسیاری ازگل ها و گیاهان دارای رنگ های مختلف هستند، این ها می توانند سمی باشند. در دنیای جانوران ، رنگین ترین گونه ها اغلب دارای سم هستند، ط بیعت آنها را رنگین کرده تا دیگران از خط ر آگاه شوند. رنگ های قرمز شفاف ، زرد و سیاه اغلب بعنوان نشانه های جسارت و جرات در روی جانوران ظ اهر می شود. به این معنی که به جانوران دیگر هشدار می دهند تا دور شوند.
هنگامی که یک پرنده مزه نامط لوب «لارو» یک پروانه بید را چشیده باشد، نوارهای سیاه و زردرنگی که بر روی پوسته آن قرار دارد سبب می شود که پرنده به خط ر آگاهی پیدا کند و بار دیگر از خوردن همه جانورانی که شبیه به این علامت با این رنگ ها را دارند، خودداری کند. «لارو» این پروانه دارای سم مخصوصی است که محتوی طعم ناخوشایند بوده و این مسئله جالب است که پرندگان فورا بعد از خوردن آن دچار مریضی می شوند. پروانه های بید برنت که بسیار زیبا و رنگارنگ هستند، در رنگ های آبی تیره و نمونه های قرمزرنگ مثل پروانه های دیگر در هنگام روز پرواز می کنند.
این پروانه ها براحتی پرواز می کنند و این عمل را بدون خط ر گرفتار شدن توسط پرندگان انجام می دهد و این بعلت اینست که بدن آنها محتوی سمی به نام سم «سیانید» است. این سم از ط ریق خوردن شبدرهایی که قبلا در مورد آنها توضیح داده شده وارد بدن لاروهای آنها می شود. قابل ذکر است که «لارو» روشی مناسب را در ذخیره کردن سم بکار می گیرد که می تواند در محافظ ت پروانه بید بالغ هم مورد استفاده قرار گیرد. جالب توجه است که این روش محافظ ت همه جا در بسیاری از پروانه ها و بیدها مورد استفاده قرار می گیرد و آنها این راه را برای محافظ ت از خود بکار می گیرند. در مناط ق مختلف گرمسیری ، جانوران عجیب با خصوصیات مختلفی زندگی می کنند که بسیاری از آنها سمی هستند و سم برخی از آنها هم بسیار خطرناک است. برای مثال می توان از جانورانی چون قورباغه های رنگین ، وزغ ها و سمندرها نام برد که آنها محافظ ت از خود را از راه پوست سمی خود انجام می دهند. این سم ها اغلب قوی هستند و تا حدی می توانند کشنده باشند.
از جمله آنها می توان به قورباغه سمی «گلدن آرو» اشاره کرد که در قسمتی از آمریکای جنوبی زندگی می کند. این جانور، محتوی سمی است که برای کشتن بیش از ۱۲نفر انسان بالغ کافی است. رنگ های روشن نیز در جانوران وجود سمی بودن آن را به دیگر جانوران هشدار می دهد. بدن براق مار مرجانی آمریکای جنوبی دارای نوارهای سیاه ، قرمز و زرد است. آنها بدون ترس از حمله دیگر جانوران به زندگی کردن می پردازند و هیچ ترسی از جانوران دیگر ندارند، و به این دلیل است که در حقیقت دیگر جانوران آموخته اند، نباید به اینگونه جانوران نزدیک شد. لازم به ذکر است که اگر جانورانی این گونه رنگ ها را نادیده بگیرند به ندرت می تواند به مدت ط ولانی زندگی کنند.
یکی از شایع ترین نمونه های هشداردهنده همین زنبور معمولی است. بر روی بدن این زنبور رنگ های سیاه تیره و نوارهای زرد رنگی وجود دارد که معنی آن اینست که فاصله ات را رعایت کن. برخلاف جانوران سمی که رنگ های روشن دارند، برخی از جانوران وجود دارند که بدون اینکه دیده شوند، شکار را نیش زده و او را می کشند. علاوه بر این ، برخی دیگر هم وجود دارند که در زیر سایه ها پنهان می شوند و برخی دیگر دارای قدرت استتار هستند. عقرب ها که جانداران خط رناکی هستند ممکن است با اینکه بسیار کوچک هستند حاوی سمی خط رناک باشند. اینگونه عقرب ها در زیر نور خورشید و در تمام مدت روز زیر سنگ ها یا درون سوراخ ها پنهان شده و با فرا رسیدن شب به پیدا کردن طعمه مورد نظ ر می پردازند.
برخی از عنکبوت ها جزو جانوران سمی هستند که بسیار خط رناک اند و برخی از آنها تاکنون توسط بشر شناخته شده اند. خنثی کردن اثر سم آنها حتی با داروهای جدید نیز امکان پذیر نیست و اگر هم باشد بسیار مشکل است. نوعی عنکبوت در استرالیا وجود دارد که سالانه بسیاری از مردم را می کشد. تارهای این عنکبوت بصورت قیفی شکل است. بسیاری از مارهای سمی که شناخته شده اند را نمی توان خط رناک دانست ، چراکه داروهای جدید و آنتی بادی های علیه سم آنها وجود دارد. حتی در اطراف مرجان های دریایی مخصوصا دریاهای استوایی مکان امنی نمی توان یافت. همچنین «عقرب ماهی» و «ماهی بافنده» مرگ آورند. این ماهی ها با خارهای تیز خود می توانند پاها و یا دست های شناگرهای بی دقت را سوراخ کرده و آنها را مسموم سازند.
منبع: آفتاب به نقل از روزنامه ابتکار


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عبارتهای نشانگر خطر بالقوه آفت کشها مندرج روی برچسب سموم

عبارتهای نشانگر خطر بالقوه آفت کشها مندرج روی برچسب سموم

برچسب آفت کشها(مطابق با استاندارد EPA ایالات متحده امریکا)
برچسب های نصب شده روی بسته بندی آفت کشها واجد توصیه هایی برای کاربرد صحیح آنهاست. قبل از کاربرد هر محصول مورد استفاده به عنوان آفت کش باید مطالب مندرج روی برچسب آن به دقت خوانده شود. روی هر برچسب بر اساس دستورالعمل آژانس حفاظت محیط زیست امریکا کلمه ای به شرح زیر درج گردیده است که بیان کننده خطر بالقوه محصول مورد استفاده می باشد.
CAUTION بیان کننده سمیت کم محصول مورد نظر است
WARNING بیان کننده سمیت متوسط محصول مورد نظر است
DANGER نشانگر سمیت شدید محصول مورد نظر می باشد
میزان سمیت آفت کشها با معیاری به نام دوز مرگبار یا غلظت مرگبار 50 درصد (با توجه به نوع فرمولاسیون) اندازه گـــــــیری می شود. جدیداً سمیت های خوراکی، پوستی و تنفسی ترکیبات تعیین و بر اساس آن کلاس آفت کش مشخص می گردد.
LD50 خوراکی:
سمیت زیاد کمتر از 50 میلی گرم بر کیلوگرم
سمیت متوسط 500-50 میلی گرم بر کیلوگرم
سمیت کم 5000-500 میلی گرم بر کیلوگرم
سمیت خیلی کم بیشتر از 5000 میلی گرم بر کیلوگرم
LD50 پوستی:
سمیت زیاد کمتر از 200 میلی گرم بر کیلوگرم
سمیت متوسط 2000-200 میلی گرم بر کیلوگرم
سمیت کم 5000-2000 میلی گرم بر کیلوگرم
سمیت خیلی کم بیشتر از 5000 میلی گرم بر کیلوگرم
LC50 تنفسی:
سمیت زیاد کمتر از 05/0 میلی گرم بر لیتر
سمیت متوسط 5/0-05/0 میلی گرم بر لیتر
سمیت کم 2-5/0 میلی گرم بر لیتر
سمیت خیلی کم بیشتر از 2 میلی گرم بر لیتر
منبع: حشره شناسی پزشکی
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ارتباط میان سموم آفت کش و ابتلا به سرطان تائید شد

ارتباط میان سموم آفت کش و ابتلا به سرطان تائید شد

دانشمندان هندی در تحقیقات خود نشان دادند که سموم آفت کش DNA افرادی را که در دراز مدت در تماس با این مواد قرار دارند خراب می کند و این مسئله تا حد چشمگیری خطر ابتلا به سرطانها را افزایش می دهد.
به گزارش خبرگزاری مهر، برخلاف اظهارات سخنگوی انجمن تجارت محصولات کشاورزی هند مبنی بر اینکه هیچ دلیل علمی در خصوص ارتباط میان استفاده از سموم آفت کش و سرطان وجود ندارد، محققان دانشگاه "پاتیالا" در ایالت پنجاب هند در تحقیقات خود نشان دادند که سموم آفت کش DNA افرادی را که در دراز مدت در معرض این مواد قرار دارند خراب می کند و همین مسئله موجب می شود که خطر ابتلا به سرطان در این افراد تاحد قابل ملاحظه ای افزایش یابد.
این محققان با بررسی و کنترل گروهی از کشاورزان ایالت پنجاب در ماههای مختلف به این نتایج دست یافتند. براساس گزارش سایبرمد، دانشمندان در این تحقیق فرض کردند که مستقل از فاکتورهای دیگری چون سن، استعمال الکل و سیگار تغییرات بنیادی که در زنجیره ژنتیکی سلولهای این افراد ایجاد شده است نمی تواند تنها به دلیل استفاده از افشانه های سموم ضد آفت باشد. در حقیقت کشاورزان شرکت کننده در این تحقیق از افشانه های آفت کش تنها دو بار در هر فصل استفاده می کردند در حالی که بسیاری از آنها که با تغییرات DNA مواجه بودند برای مبارزه موثرتر با آفات گیاهی از این سموم به میزان بیشتری استفاده می کردند.
در یک مورد نیز که به استفاده از این سموم به میزان بسیار زیاد اقرار کرده بود بیماری سرطان مشاهده شد. این محققان ضمن هشدار به استفاده از سموم آفت کش به لزوم ضوابط جدید جهانی در مصرف این مواد تاکید و خاطرنشان کردند، این مواد از پتانسیل بالایی در آسیب رساندن به سلامتی برخوردارند.
منبع:
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شناسایی آفتکش‌ها و طبقه‌بندی آنها

شناسایی آفتکش‌ها و طبقه‌بندی آنها

● تاریخچه‌ی سم شناسی در طول تاریخ بعضی از بندپایان بعنوان دشمن انسان در جهت کاهش محصولات کشاورزی و ناقل بیماری ها شناخته شده‎اند و انسان از بدو پیدایش و بویژه از آغاز متمدّن شدن، همواره بدنبال روش های مقابله با این دشمنان بوده است. در زمان های قدیم انسان از مواد طبیعی موجود مانند مواد معدنی و گیاهی برای مبارزه استفاده می‎نمود، لازم به ذکر است که تا قبل از شروع جنگ جهانی دوّم اکثر مواد شیمیایی استفاده شده بر علیه آفات از مواد معدنی چون آرسنیک و گوگرد بودند, و به طور همزمان، استفاده از گیاهانی همچون گل پیرتروم, نیکوتین و روتنون نیز مرسوم بود. دهة ۱۹۴۰ آغازی بود که در آن «انقلاب حشره‎کش ها» بوقوع پیوست.
در آن زمانی سم DDT در سطح وسیعی بعنوان حشره‎کش مورد استفاده قرار گرفت. خاصیت حشره‎کشی این ماده توسط Paul Muller در سال ۱۹۳۹ کشف شد و بخاطر این کشف و استفاده از آن در کنترل بسیاری از بیماری ها جایزه صلح نوبل در سال ۱۹۴۸ را از آن خود ساخت و متعاقباً سم DDT در سطح وسیعتری تولید و مصرف گردید و تولید صنعتی سایر سموم نیز ادامه یافت.
با کشف سم DDT و استفاده از آن در از بین بردن حشرات, سازمان جهانی بهداشت این ماده را بنام (گلولة سحرآمیز) , نامید و ادعا نمود با در دست داشتن آن قادر به ریشه‎کنی بسیاری از بیماری ها و ازجمله بیماری مالاریا خواهد بود.که این موضوع با بروز مقاومت به سموم در حشرات با شکست مواجه شد.
● طبقه‎بندی سموم
سموم را بر اساس منشأ و مواد شیمیایی موجود می‎توان به گروه های زیر طبقه بندی نمود:
۱) سموم کلره (Organochlorine compounds)
این گروه از سموم در طیف وسیعی بر علیه آفات و حشرات موذی، مورد استفاده قرار گرفته است. از مهمترین سمومی که در این گروه قرار دارد می‎توان به سموم ذیل اشاره نمود : ددت, دیلدرین, BHC, دیکوفول, آلدرین, کلردان, هپتاکلر و اندوسولفان. از مهمترین خصوصیات این سموم می‎شود به پایداری طولانی آنها در محیط و طیف وسیع حشره‎کشی آنها اشاره نمود.
۲) سموم فسفره (Organophosphate insecticides)
حشره کش های فسفره مصنوعی، مولکول های آلی حاوی فسفر می‎باشند. همزمان با جنگ جهانی دوّم این گروه از سموم بعنوان گازهای جنگی توسط آلمانی‎ها سنتز شدند و سپس به خاصیت حشره‎کشی آنها پی برده شد. تا کنون بیش از ۱۰۰ ترکیب از این سموم به بازار آمده است و از راه های مختلف بر روی حشرات اثر می‎گذارند.
از مهمترین سموم در این گروه می‎توان به مالاتیون, پاراتیون, دیازینون, سیستوکس, متاسیستوکس, تمفوس, کلروپیروفوس متیل , پیریمیفوس متیل, فنتیون و فنیتروتیون اشاره نمود. خاصیت ابقایی این سموم در مقایسه با سموم کلره کمتر می‎باشد.
۳) کاربامات‎ها (Carbamates)
این گروه از سموم از نظر مکانیسم عمل بر روی حشرات شبیه سموم فسفره هستند. از مهمترین سمومی که در این گروه قرار دارند می‎توان کارباریل, پروپوکسور, فورادان آلدیکارپ را نام برد.
۴) سموم پایروتروئید (Pyrethroid insecticides)
این گروه از سموم نسل جدیدی از حشره‎کش ها را بوجود آورده است. منشاء این گروه از سموم از گل پیرتر بوده است که مبدأ آن ایران می‎باشد. از نظر ساختمان شیمیایی, استر یک اسید و الکل می‎باشند. در دهة ۱۹۵۰ این گروه بصورت مصنوعی سنتز شدند. اوّلین گروه از این سموم که به بازار عرضه شدند در مقابل نور سریعاً تجزیه می‎شدند. متعاقباً بر روی فرمول شیمیایی آنها کارهای فراوانی انجام پذیرفت و سمومی به بازار عرضه گردید که خاصیت ابقائی بیشتری در طبیعت داشتند. هم اکنون بیشترین استفاده را در کنترل حشرات خانگی و آفات کشاورزی به خود اختصاص داده‎اند. مهمترین پایروتروئیدها عبارتند از : آلترین, بیوآلترین, رزمترین, بیورزمترین, پرمترین, سایفلوترین, دلتامترین, سایپرمترین, لمبداسیهالوترین و فنترین. هم‎اکنون سموم فوق را در کنترل ناقلین مالاریا به صورت های سمپاشی ابقایی داخل منازل, سمپاشی فضایی و استفاده از پشه‎بندهای آغشته به سموم، به کار می‎برند.
۵) سموم جدید
علاوه بر چهار گروه اصلی که قبلاً توضیح داده شد, هم اکنون انواع و اقسام سموم از گروه های مختلف به بازار عرضه شده است که مکانیسم عمل آنها ممکن است با گروه های قبلی متفاوت باشد. ازجمله می‎توان به Biopesticides اشاره نمود که از سم حاصل از باکتری Bacillus thuringiensis بر علیه آفات استفاده می‎شود. گروه دیگری بنام های تنظیم کننده رشد حشرات (ICR's) به بازار عرضه شده است که مکانیسم عمل آنها بر روی حشرات همانند هورمون های جلداندازی و جوانی حشرات است. از مهمترین نمونه‎های این گوه می‎توان به متوپرن و دیفلوبنزورون اشاره نمود. ترکیبات جلب کننده حشرات, ترکیبات دورکننده حشرات, عقیم کننده‎های شیمیایی و فرمون‎های حشرات نیز جهت کنترل به بازار عرضه شده‎اند که تا کنون مقدمات انجام طرح های تحقیقاتی خود را پشت سر می‎گذارند.
● مکانیسم عمل سموم بر روی حشرات (Mode of action of insecticides)
اکثر سموم، که در چهار گروه اصلی توضیح داده شد بر روی سلول و سیستم عصبی اثر می‎گذارند. (Cytotoxic and neurotoxic)، بطور کلی می‎توان گفت که سموم کلره و پایروتروئید از گروه Axonic هستند و بر روی کانال های یونی سیستم عصبی (K+ و Na+) اثر سوء داشته و باعث اختلالات در ورود و خروج این یون ها به داخل و خارج سیستم عصبی می‎شوند, سموم فسفره و کاربامات از گروهSynaptic بوده و بر روی آنزیم استیل کولین استراز، اثر می‎گذارند. لازم به توضیح است که براساس اطلاعات جدید، این قاعده کلی نبوده و ممکن است مکانیسم های اثر جدیدی نیز روی حشرات اعمال گردد.
نویسنده: دکتر مهرداد حلوائی http://iranpest.blogfa.com/post-۴۸۰.aspx
منبع:
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبور عسل یاور انسان و محیط زیست

زنبور عسل یاور انسان و محیط زیست

در کشور ایران اکثر مردم فایده زنبور عسل را منحصرا در تولید عسل می دانند در صورتیکه تمامی محصولات زنبور عسل سراسر فایده برای انسان و محیط زیست است. عسل از دیر باز در خدمت سلامت بشر بووده است و به عنوان یکی از پر مصرف ترین فرآورده های غذایی و دارویی شناخته شده است .عسل در درمان بسیاری از بیماریها همانند پوستی ،چشمی ،گوارشی ،سیستم ایمنی و سوختگی موثر است اما متاسفانه در ایران مصرف عسل هر فرد سالانه ۲۷۰ گرم است اما در کشورهای اروپایی یک کیلو و ۲۰۰ گرم است .از دیگر فرآورده های زنبور عسل می توان به موم اشاره نمود با شنیدن موم به ناگاه به یاد اجساد مومیایی شده تاریخی می افتیم که توسط موم اجساد را قرنها سالم نگهداری می کردند.موم زنبور عسل در صنایع داروسازی کاربرد فراوانی دارند به عنوان مثال به صورت روکش در کپسولها و قرصها و...و همچنین به صورت پمادها و کرم های دارویی و قرص استفاده میشود .جویدن موم باعث تقویت لثه و بهبود بیماریهای حلق و بینی و .. میشود . عصاره موم در درمان لکه های صورت و جوشها و ترکهای پوست و زخمه موثر میباشد ضمنا چون موم غنی از ویتامین Aاست در درمان سوختگیها برای انسان و دام موثر است .سراسر فرآورده های زنبور عسل اعم از زهر زنبور عسل ،بره موم ،گرده گل و ژله رویال کاربردهای درمانی و دارویی بسیار فراوانی برای انسانها و دام دارند .اما به نظر من مهمترین فایده زنبور عسل گرده افشانی میباشد . زنبور عسل در گرده افشانی مهارت خارق العاده ای دارد .زنبور عسل در هنگام جمع آوری شهد گلها با اندامهای نر و ماده گل تماس پیدا کرده و باعث لقاح و شکل گیری بذر و دانه و میوه میشود .
زنبور عسل باعث حفظ تنوع گیاهان در محیط زیست میشود شاید یکی از بزرگترین حافظان تنوع گیاهی در دنیا همین زنبورهای عسل هستند و امروزه اهمیت حفظ تنوع زیستی بر کسی پوشیده نیست .اگر گیاهان به خوبی گرده افشانی شوند محصولات آنها کم ،کوچک ویا پوک نمیشوند .لازم به ذکر است طبق بررسیهای انجام شده در این خصوص ارزش افزوده حاصل از گرده افشانی محصولات کشاورزی بیش از ۱۰۰ برابر ارزش ریالی تولیدات خود زنبور عسل است .
با توجه به این مطلب حفظ تنوع گیاهی خصوصا گونه های نادر و کمیاب و گونه های گیا هی در معرض خطر انقراض توسط گرده افشانی زنبورهای عسل هزاران با ر در مقایسه با محصولات کشاورزی دارای اهمیت بیشتری است .زیرا در اثر نابودی گونه های گیاهی تنوع زیستی به خطر می افتد و دیگر هیچ نوع منبع ژنتیکی قابل دسترس برای این گونه هارا نداریم و ما در برابر نسل حاضر و آینده برای حفظ این گونه ها مسوول هستیم .
در کشورهای خارجی پرورش زنبور عسل مختص تولید عسل نیست از زنبورهای عسل برای رشد گیاهان استفاده می کنند به عنوان مثال در کشور آمریکا از زنبور داران حمایت شده و بابت هر کو‌چ به آنها یارانه قابل توجهی می پردازند زیرا دریافته اند که گرده افشانی گیاهان ۱۰ درصد توسط باد و ۹۰ درصد توسط زنبورها صورت می گیرد ودیگر اینکه برای جلوگیری از ریزش سدها و ازت دار کردن خاک از کندوها استفاده میشود اما متاسفانه به زنبور داران و زنبور عسل در ایران از نظرگرده افشا نی و حفظ گیاهان اهمیت داده نمی شود .باید صرف نظر از هزاران فایده فرآورده های زنبور عسل به اصل گرده افشانی توجه خاصی مبذول گردد و این اصل در راس قرار گیرد زیرا برای حفظ تنوع گیاهی و و از سوی دیگر برای رسیدن به بیشترین بازده محصولات کشاورزی باید به این امر اهمیت بخشید .
در خصوص فایده های زنبور عسل و فر آورده های زنبور عسل باید توسط رسانه ها اطلاع رسانی صورت گیرد تا مردم در این خصوص آگاه شوند به عنوان مثال نیش زنبور عسل که همه از آن می ترسند زهر زنبور عسل در درمان بسیاری از بیماریها ی صعب العلاج مفید است ودر مان هر بیماری از عسل نیز شیرین تر است با آشنا شدن مردم با محصولات زنبور عسل در بسیاری از علوم همانند داروسازی ،پزشکی ،دامپزشکی و... پیشرفت قابل توجهی خواهیم نمود زیرا همین امر سبب ایجاد انگیزه و اشتغال می نماید که گامی مهم برای رسیدن به توسعه پایدار است .در زمینه گرده افشانی زنبورها ی عسل برای مردم وبه خصوص کشاورزان و دامداران باید فرهنگ سازی نمود به گونه ای که متوجه شوند استقبال از زنبور داران در باغات و زمینهای کشاورزی و مراتع و جنگلها و.. اول از همه به نفع خود آنها است البته آگر به صورت صحیح و کارشناسانه استفاده شود زیرا بازده محصولات بالا میرود وبه توسعه پایدار می رسیم .
دیگر اینکه در نقاطی که گونه های گیاهی کمیا ب ونادر و یا در معرض خطر انقراض وجود دارد با نگهداری و پرورش زنبور عسل و گرده افشانی مسلما میتوانیم با برنامه ریزی اصولی به حفاظت از این گونه ها بپردازیم که وظیفه ای مقدس و الهی است .
نویسنده: دکتر قربان شهریاری animalscience
لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ماده جدید دافع حشرات

ماده جدید دافع حشرات

محققان موفق به شناسایی چندین ماده جدید دافع حشرات شده‌اند که اثربخشی آنها سه برابر ‪ DEETاست که موثرترین ماده دفع حشرات و کنه محسوب می‌شود.به گزارش خبرنگار سایت پزشکان بدون مرز به نقل از خبرگزاری فرانسه ، این ترکیبهای جدید در مطالعات آزمایشگاهی ،انسان‌های داوطلب را مدت زمانی دو تا سه برابر بیش از (‪DEET ‪ ( n,n-diethyl-m-toluamide محافظت کرد. این ماده بیش از ۵۰ سال موثرترین ماده برای دفع حشرات بوده است.
این مواد تا حدود زیادی در برابر نیش انواع حشرات مصونیت ایجاد می‌کنند، با اینحال پشه‌ها همچنان به بیماریهایی نظیر مالاریا را می‌پراکنند و حتی برخی پشه‌ها می‌توانند با بکارگیری ‪ DEETقربانی خود را نیش بزنند. اولریش برنیر شیمی دان واحد تحقیقات پشه و مگس وزارت کشاورزی آمریکا که بر روی این طرح کار کرده است می‌گوید دسترسی به مواد دفع‌کننده موثرتر که در برابر شمار بیشتری از انواع حشرات محافظت ایجاد می‌کند خوب است.
در دهه ‪ ۱۹۴۰بررسی دقیق ‪ ۴۰هزار ترکیب مختلف شیمیایی بعد از ده سال به یافتن ‪ DEETمنجر شد.اما اکنون محققان توانستند هزاران ترکیب بالقوه را ظرف چند ماه با استفاده از یک برنامه رایانه‌ای کشف کنند. این برنامه حاوی اطلاعات مربوط به ساختارهای شیمیایی و گیرنده‌های حشرات برای پیش بینی اثربخشی مواد دفع‌کننده است.
این برنامه امکان انتخاب ‪ ۲۴ترکیب از میان ‪ ۲هزار ترکیب را برای دانشمندان فراهم کرد و بعد از آن در آزمایشگاه بر روی داوطلبان انسانی آزمایش شد. هنگامی که داوطلبان در معرض نیش پشه‌ها قرار گرفتند، استفاده از ‪, DEET حشرات را به مدت هفده و نیم روز دفع کرد ، اما این مدت با استفاده از ترکیبات جدید به ‪ ۷۳روز رسید. محققان قصد دارند آزمایشها را بر روی هفت ترکیب نویدبخش ادامه دهند تا ‪ DEETنسل جدید را شناسایی کنند و اثربخشی این مواد را در برابر انواع مختلف حشرات بررسی نمایند.
مشروح این یافته‌ها در نشریه ‪Proceedings of the National Academy of ‪ Sciences منتشر شده است. منبع

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
روش نرنابودی Male annihilation

روش نرنابودی Male annihilation

از جمله راه‌فنهای مبارزه با آفات می‌توان به روش "نرنابودی" اشاره کرد. در این روش، از تله‌های کایرومونی استفاده می‌شود و با به دام انداختن انبوه نرها در تله‌های کایرومونی آغشته به مقادیر بسیار اندک یک حشره‌کش، جمعیت آفات تحت کنترل نگهداشته می‌شود. در زیر، چند مثال در این زمینه ارایه شده است:استفاده از تله‌ی جعبه‌ای حاوی متیل‌اوژنول همراه با مگسهای نشانه‌گذاری شده نشان داد که این مگسها را می‌توان از فاصله‌ی 6/1 تا 4/2 کیلومتری جلب نمود.
در یک مزرعه‌ی50 هکتاری آناناس, 45 عدد از این تله‌های جعبه‌ای، هزاران مگس نر را از بین بردند و در ناحیه‌ای به وسعت حداقل 4/10 کیلومتر مربع, جمعیت افراد نر D. dorsalis را به طور قابل‌توجهی کاهش دادند. اجرای این تکنیک در مقیاس وسیع، "نر نابودی" (Male annihilation) نامیده شد. این تکنیک با استفاده از بلوکهای مربع شکلی از الیاف نی به ابعاد 5/62 میلی‌متر و ضخامت 25/9 میلی‌متر و اشباع شده با مخلوطی از 97 درصد متیل‌اوژنول و 3 درصد حشره‌کش نالد (دی‌متیل 1،2- دی‌برومو-2،2- دی‌کلرواتیل فسفات) اصلاح شد, به طوری که هر بلوک حاوی 3/23 گرم متیل‌اوژنول و 7/0 گرم حشره‌کش بود. این بلوکها به مدت 8 ماه و در فواصل حدودا دو هفته‌ای, با استفاده از هواپیما به تعداد 125 عدد بر مایل مربع (6/2 کیلومتر مربع) در جزیره‌ی Rota در Mariannas پخش گردیدند.
جمعیت D. dorsalis با استفاده از تله‌های متیل‌اوژنول تعیین شد. پس از اولین تیمار, جمعیت این گونه از میانگین 262 عدد نر بر هر تله، به 4/18 عدد نر بر هر تله، و پس از چهارمین تیمار، به 028/0 عدد نر بر هر تله کاهش یافت. پس از هفتمین ماه از شروع طعمه‌گذاری، هیچ مگسی شکار نشد و جمعیت مگس میوه‌ی شرقی حداقل 6/99 درصد کاهش یافت. در این کنترل بسیار موثر, در هر بار مصرف تنها 5/3 گرم حشره‌کش بر ایکر (4/0 هکتار) مصرف گردید و این تلاش, مثالی کلاسیک از کارایی و موثر بودن فریب‌دهنده‌های کایرومونی برای کنترل آفات به شمار می‌رود.
کتون‌تمشک (فریب‌دهنده‌ی ویلیسون) و کیو- لیور برای پاییدن جمعیتهای تعدادی از گونه‌های Dacus مانند مگس خربزه D. cucurbitae, و مگس میوه‌ی کوئینزلند D. tryoni, که به این دو فریب ‌دهنده پاسخ می‌دهند, به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌اند. کیو- لیور بهترین ماده برای این منظور است چرا که سرعت آزاد شدن آن در مقایسه با کتون‌تمشک 15 برابر بیشتر است. تصور می‌شود که پاییدن نظارتی (Surveillance monitoring) با استفاده از کیو- لیور, متیل‌اوژنول و تله‌های ارزان قیمت جکسون, حداقل 90 درصد از کل گونه‌های Dacinae را شکار می‌کند.
نظارت بر مگسهای میوه‌ی غیر‌بومی در باغات میوه‌ی نیوزلند از اواسط دهه‌ی 1970 و با استفاده از تله‌های جکسون, که برای گونه‌های Dacinae با متیل‌اوژنول و کیو- لیور و برای گونه‌های Ceratitinae با تری‌مدلیور طعمه‌گذاری می‌شوند, به طور مداوم انجام شده و هیچ مگس میوه‌ای شکار نشده است. در سال 1987, انجام مراقبتهای مشابهی در نزدیکی فرودگاه لس‌آنجلس، ورود غیر‌عمدی 9 گونه مگس میوه از جمله مگس میوه‌ی شرقی, مگس خربزه, مگس هلو D. zonatus, یک گونه‌ی ناشناخته از جنس Dacus و مگس میوه‌ی مدیترانه‌ای را آشکار کرد.
تکنیک نرنابودی به طور موفقیت‌آمیزی برای کنترل D. cucurbitae در جزیره‌ی هاوایی مورد استفاده قرار گرفت, بدین صورت که بلوکهای فیبری مربع شکلی به ابعاد 12*62 میلیمتر با مخلوطی شامل 95 درصد کیو- لیور و 5 درصد حشره‌کش نالد تیمار می‌شدند, به طوری که هر بلوک دارای حدودا 75/32 گرم کیو- لیور و 25/1 گرم حشره‌کش بود. بلوکهای تیمار شده, 6/0 تا 5/1 متر بالاتر از سطح زمین بر روی درختان یا ستونهای چوبی به تعداد 585 بلوک بر مایل مربع (6/2 کیلومتر مربع) در یک ناحیه‌ی مجزا شده‌ی جزیره‌ نصب گردیدند و به مدت چهار ماه, هر ماه یکبار با بلوکهای تازه تیمار شده تعویض می‌شدند.
جمعیت D. cucurbitare با استفاده از تله‌های کیو- لیور تعیین شد و پس از اولین تیمار، از 169 عدد نر بر هر تله (کاهش 3/96 درصدی) به 11/0 عدد نر بر هر تله پس از چهارمین تیمار (کاهش 9/99 درصدی) کاهش یافت. این روند کاهش جمعیت تا 60 روز ادامه داشت. در این روش کنترلی بسیار موثر, در هر بار مصرف تنها 2/1 گرم حشره‌کش بر ایکر (4/0 هکتار) مصرف شد که دوباره کارایی بسیار بالای طعمه‌های کایرومونی و ایمنی و اختصاصی بودن این روش را برای کنترل آفات نشان می‌دهد.
تکنیک نرنابودی با استفاده از طعمه‌های کایرومونی مسموم به طور موفقیت‌آمیزی برای ریشه‌کنی گونه‌های Dacus از جمعیتهای جزیره‌ای (Insular populations) مورد استفاده قرار گرفته است. استفاده از طعمه‌ای شامل 97 درصد متیل‌اوژنول و 3 درصد حشره‌کش نالد به صورت بلوکهای فیبری تیمار شده با 24 گرم از این طعمه که توسط هواپیما و به تعداد یک تا دو عدد در هکتار پخش گردیدند, D. dorsalis را از جزیره‌ی روتا ریشه‌کن نمود.
D. tryoni با استفاده از یک تیمار ترکیبی شامل 2 گرم کیو- لیور و 2 گرم حشره‌کش مالاتیون بر روی قطعات 25 سانتیمتری از طنابهای پنبه‌ای و به تعداد 30 عدد در هکتار, از جزایر Easter ریشه‌کن شد. این تیمار با لکه‌پاشی (Spot-spreying) طعمه‌ی مسموم پروتئین- مالاتیون تکمیل گردید. با آغشته کردن قطعاتی از طنابهای پنبه‌ای به طول 5 و قطر 7/0 سانتیمتر به 83/0 گرم از مخلوط دارای 85 درصد کیو- لیور و 5 درصد نالد, D. cucurbitae ظرف مدت 5 ماه، در Okinawa با موفقیت کنترل شد. پخش نمودن بعدی طعمه‌ها, تعداد افراد D. cucurbitae را پس از اولین استفاده تا حدود 16/0 و در انتهای آزمایش تا 01/0 کاهش داد.
با استفاده از صفحات فیبری مربع شکلی به ابعاد 9/8 * 4 * 4 سانتیمتر و آغشته شده به 8 میلی‌لیتر از یک مخلوط دارای 97 درصد متیل‌اوژنول و 3 درصد نالد که ماهانه به تعداد 3 تا 4 بلوک بر هکتار استفاده شدند, D. dorsalis در جزیره‌ی Lambay نزدیک تایوان به طور موثری کنترل گردید.
تکنیک نرنابودی را باید با احتیاط زیاد و علیه آلودگیهای بومی مگسهای میوه به کار برد چرا که فقط تعدادی از 1000 گونه‌ی Tephritidae اهمیت تجارتی دارند و محصولات کشاورزی را مورد حمله قرار می‌دهند. توجه بیش از حد به ریشه‌کنی آفت با استفاده از فریب‌دهنده‌های کایرومونی می‌تواند منجر به تخریب و حتی از بین رفتن فون بومی در مناطق شرقی, استرالیا و اتیوپی شود. بنابراین, هیچ برنامه‌ای تا وقتی که اثرات زیست‌محیطی احتمالی آن کاملا روشن شود, نباید انجام گیرد.
منبع: فرهنگستان حشره شناسی به نقل از "کایرومونهای گیاهی در اکولوژی و کنترل حشرات". نوشته‌ی: رابرت ال. متکف، استر آر. متکف. ترجمه: دکتر محسن یزدانیان، دکتر رضا فرشباف پورآباد (زیر چاپ).
لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
منابع:
۱-نیکبخت زاده سید محمودرضا; تیرگری دکتر سیاوش (۱۳۷۸): گزارش دو گونه قاب بال دارای اهمیت بهداشتی از استان فارس. مجله بهداشت ایران.سال بیست و هشتم.شماره ۴-۱ صفحه۸۶-۷۳
۲- نیکدل م. مطالعات بیشتر در زمینه بیولوژی و بیماری زایی پدروس در رامسر(پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حشره شناسی پزشکی) دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران سال تحصیلی ۱۳۷۵-۱۳۷۴
۳- مجیدی شاد پ. بررسی گونه های بیماریزای جنس پدروس مولد درماتیت در شمال ایران(پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در حشره شناسی پزشکی) دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران سال ۱۳۶۸
۴- پور موسی ملکشاه ع. بررسی مقدماتی تاثیر یک روش شیمیایی در کاهش جمعیت پدروس در شمال ایران در شهرستان بابل پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته حشره شناسی پزشکی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران سال تحصیلی ۱۳۸۰-۱۳۷۹
۵- نیکدل م. تیرگری س. بررسی خصوصیات زیستی رفتار بیماریزایی سوسکهای دراکولا در منطقه رامسر فصلنامه علمی پژوهشی سازندگی ۱۳۷۷
۶- P. Kocienski, K. Jarowicki and S. Marczak, Pederin: The Metallated Dihydropyran Approach. Stereselective Reduction of N-Acylimidates via Rhodium-Catalysed Hydroboration., Synthesis, ۱۹۹۱, ۱۱۹۱.
۷- T.M. Willson, P. Kocienski, K. Jarowicki, A. Faller, K. Isaac, S.F. Campbell and J. Bordner, Studies Related to the Synthesis of Pederin. Part ۱. Synthesis of Ethyl Pederate and Benzoylselenopederic Acid., Tetrahedron, ۴۶, ۱۹۹۰, ۱۷۵۷.
۸-T.M. Willson, P. Kocienski, K. Jarowicki, A. Faller, K. Isaac and P.M. Hitchcock, Studies Related to the Synthesis of Pederin. Part ۲. Synthesis of Pederol Dibenzoate and Benzoylpedamide., Tetrahedron, ۴۶, ۱۹۹۰, ۱۷۶۷.
۹- P. Kocienski, K. Jarowicki, S. Marczak and T.M. Willson, Three and a Half Approaches to the Synthesis of Pederin, in Strategies and Tactics in Organic Synthesis, T. Lindberg, Editor. ۱۹۹۱, Academic Press: Orlando. p. ۱۹۹.
۱۰- Kellner RLL. ۲۰۰۱. Suppression of pederin biosynthesis through antibiotic elimination of endosymbionts in Paederus sabaeus. Journal of Insect Physiology ۴۷: ۴۷۵-۴۸۳.
۱۱-Kellner RLL, Dettner K. ۱۹۹۵. Allocation of pederin during lifetime of Paederus rove beetles (Coleoptera: Staphylinidae): Evidence for polymorphism of hemolymph toxin. Journal of Chemical Ecology ۲۱: ۱۷۱۹-۱۷۳۳.
۱۲-Kellner, RLL, Dettner K. ۱۹۹۶. Differential efficacy of toxic pederin in deterring potential arthropod predators of Paederus (Coleoptera: Staphylinidae) offspring. Oecologia ۱۰۷: ۲۹۳-۳۰۰.
تهیه کننده: مهرداد ضرابی
کارشناس ارشد حشره شناسی پزشکی و مبارزه با ناقلین
مرکز سلامت محیط و کار
پزشکان بدون مرز
لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زهر عنکبوتها به عنوان منبعی برای کشف حشره‌کشهای جدید

زهر عنکبوتها به عنوان منبعی برای کشف حشره‌کشهای جدید

جستجو برای یافتن ترکیبات حشره‌کش جدید محدود به گیاهان و میکروارگانیسمها نمی‌باشد و در این راستا، گروههای مختلف جانوری نیز مورد توجه می‌باشند. زهر عنکبوتها یکی از این منابع است که ترکیباتی با خاصیت حشره‌کشی بسیار عالی در آن یافت شده‌اند.سموم عنکبوتهای دنیای جدید از جنسهای Argiope و Araneus مثل Argiope trifasciata و Araneus gemma حاوی ترکیبات فعالی هستند که بر روی گیرنده‌های گلوتامات فعالیت تخصصی بسیار قابل توجه و بالایی دارند و می‌توانند به عنوان آنتاگونیستهای گلوتامات مورد استفاده قرار بگیرند. به علاوه، این ترکیبات دارای وزن ملکولی بسیار پایینی (کمتر از 1000 دالتون) هستند و در نتیجه، برای استفاده به عنوان حشره‌کش بسیار مناسب می‌باشند. آرژیوتوکسینها (Argiotoxins) گروهی از سموم پلی‌آمینی هستند که از عنکبوت تارتن کروی شکلی با نام علمی Argiope lobata جداسازی شده‌اند. از زهر عنکبوت برزیلی Phoneutria nigriventer یک ترکیب حشره‌کش بسیار قوی به دست آمده است که Tx4(5-5) نام دارد و شامل یک زنجیر پلی‌پپتیدی حاوی 47 اسید آمینه (از جمله 10 اسید آمینه‌ی سیستئین) است و وزن ملکولی آن در حدود 5175 دالتون می‌باشد. توالی اسید آمینه‌ای Tx4(5-5) به توالی اسید آمینه‌ای ترکیب حشره‌کش دیگری به نام Tx4(6-1) که از زهر همین عنکبوت به دست آمده، 64 درصد شباهت دارد.
این ترکیب برای مگس خانگی (Musca domestica)، سوسری آمریکایی (Periplaneta americana) و سیرسیرک خانگی (Acheta domestica) بسیار سمی است و در غلظتهای بسیار اندک 5 نانوگرم بر گرم (مگس خانگی)، 250 نانوگرم بر گرم (سوسری آمریکایی) و 150 نانوگرم بر گرم (سیرسیرک خانگی) با ایجاد مسمومیتهای عصبی باعث Knock-down شدن و لرزش همراه با حرکات غیرارادی در آنها می‌گردد. منبع
لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مدار حشره کش برقی الکترونیکی

مدار حشره کش برقی الکترونیکی

تابستان فصل گرما و به تبع آن زمان آزار نیش پشه های مزاحم به خصوص در ساعات شب می باشد .راه های مختلفی برای مبارزه وجود دارد اما استفاده از حشره کش برقی خطری برای محیط زیست ندارد ولی خطرات دیگری از جمله شوک الکتریکی دارد که ساخت این وسیله به افراد آماتور توصیه نمی شود وصرفا جهت آگاهی از عملکرد دستگاه این مطالب به استحضار عزیزان معرفی می گردد.
طرز کار مدار:
حشرات دارای مقاومت اهمی نسبتا بالا هستند و از ولتاژ 220 ولت که انسان را به کام مرگ میکشاند جان سالم بدر می برند .برای نابود کردن حشرات باید ولتاژ برق را افزایش داد وآن را در یک خازن مخصوص ذخیره نمود و انرژی الکتریکی خازن را در بدن حشرات تخلیه نمود. با قرار دادن یک لامپ آبی رنگ می توان پشه ها را جهت برخورد با دو الکترود ولتاژ بالا هدایت کرد..بدین ترتیب هنگام حرکت پشه ها به سمت نور بالهای آن ها به دو الکترود ولتاژ بالا برخورد نموده که باعث تخلیه الکتریکی خازن در بدن پشه شده که مرگش را سبب می شود.
تذکرات:
برای نابود کردن حشرات بزرگتر میتوان در ورودی دستگاه از یک اتوترانسفورماتور افزاینده (400 ولت) استفاده کرد.
این دستگاه دارای ولتاژ بالا ست ودست زدن به الکترودها و برد آن آن بسیار خطرناک است حتی زمانی که دستگاه خاموش است .
دستگاه باید در ارتفاع بالا و دور از دسترس (سقف منزل) نصب شود.
استفاده از این دستگاه خطر برق گرفتگی دارد و ساخت آن به افراد آماتور توصیه نمیشود.



با تشکر از مدیر محترم وبلاگ بسیار خوب و مفید سوم شعبان

لینک دائم
 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خبرنامه انجمن حشره شناسی ایران

خبرنامه انجمن حشره شناسی ایران

خبرنامه شماره 36 - زمستان 1386 انجمن حشره شناسی ایران منتشر شد. علاقمندان جهت دریافت متن کامل آن به صورت فایل pdf به اینجا مراجعه و دانلود کنند (2.49 مگابایت).

 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پرورش یک گونه ماهی برای مبارزه با مالاریا

پرورش یک گونه ماهی برای مبارزه با مالاریا

محققان با مطالعه سه آبگیر دریافتند یک ماهی مغذی که در کنیا مصرف می‌شود می‌تواند به عنوان سلاحی در برابر مالاریا بکار رود. به گزارش پایگاه اینترنتی رویترز، "فرانسوا اوملین" محقق "مرکز بین‌المللی فیزیولوژی و بوم شناسی حشرات" در نایروبی گفت، محققان از مدت‌ها پیش می‌دانستند این ماهی به نام "نیل تیلاپیا" ( (Nile tilapiaاز لارو پشه تغذیه می‌کند، اما این اولین مطالعه‌ای است که قابلیت این ماهی را برای مبارزه با مالاریا در محیط طبیعی مورد آزمایش قرار می‌دهد. اوملین که ریاست این مطالعه را بر عهده داشت در یک گفت و گوی تلفنی گفت، عملکرد یک ماهی که در محیط طبیعی قرار دارد با عملکرد ماهی که در آکواریوم زندگی می‌کند، متفاوت است و آزمایش کارایی این ماهی در مبارزه با مالاریا، حائز اهمیت است. تاکنون توانایی گونه‌های تیلاپیا در خوردن لارو حشرات آزمایش نشده بود.
عامل بیماری مالاریا انگلی است که پشه‌های آن را منتقل می‌کنند. این بیماری هر سال بیش از یک میلیون نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشاند و ۳۰۰میلیون نفر را بیمار می‌کند. ۹۰درصد از مرگ و میرهای ناشی از این بیماری در جنوب صحرای آفریقا و بیشتر در بین کودکان کم سن و سال رخ می‌دهد. این گروه که یافته‌های خود را در مجله " "BioMed Central منتشر کردند، ماهی تیلاپیا را از آن جهت که بومی کنیا است و به خوردن پشه‌ها شهرت دارد برگزیدند.
در این مطالعه، گروه تحقیقاتی سه آبگیر را از وجود ماهی و گیاه مناطق مرتفع غرب کنیا پاکسازی کردند و قبل از وارد کردن بچه ماهی‌ها جمعیت پشه‌ها را اندازه گرفتند. ۱۰روز بعد در آبگیری که ماهی‌های تیلاپیا وجود داشت نسبت به آبگیر مشابهی که ماهی تیلاپیا در آن نبود هیچ لارو پشه‌ای دیده نشد. منبع: وبلاگ تخصصی آفات
لینک دائم

 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
نیش زدگی حشرات و راههای مقابله با آن

نیش زدگی حشرات و راههای مقابله با آن

گـزیـدگی حشرات معـمـولاً یـک یــا چند برآمدگی قرمز رنگ ایجاد میکند که خارش دار و گاهی دردنـاک است. در وسط این برآمدگی معمولاً سوراخ بسیار ریزی اسـت کــه انتهای نیـش حشره از آن بیرون زده است. به غیر از این ســوزش و خـارش، نیش حشـره خـطر چنـدانــی بـــرای فرد نخواهد داشت، البته درصورتی که فرد به گزیدگی و نیـش حشرات آلرژی نداشته باشد. در نیش زنبور عسل و زنبور معمولی نسبت به سایر گزیدگی ها، احتمال ایجاد واکنش های آلرژیک بیشتر است. کدام حشرات نیش می زنند؟
پشه‌های ریز، مگس، زنبور عسل، زنبور معمولی، برخی مورچه‌ها، برخی عنکبوت‌ها، کک، شپش و... از جمله حشراتی هستند که نیش میزنند.
نیش و گزیدگی حشرات به چه شکل است؟
یک یا چند برآمدگی قرمز رنگ بر روی پوست ایجاد می شود. در وسط این برآمدگی معمولاً سوراخ ریزی دیده می شود که ممکن است نیش حشره از آن بیرون زده باشد. اگر نصف شب از خواب بیدار شدید و احساس کردید که روی پوستتان برآمدگی هایی ایجاد شده که به شدت می خارد و یا دردناک است، سایر قسمت های بدنتان را هم چک کنید که بینید جای دیگری هم آسیب دیده است یا نه. اگر مشاهده کردید که فقط یک برآمدگی یا چند برآمدگی در کنار هم وجود دارد، به احتمال زیاد شما گزیده شده اید. کک معمولاً چهار یا پنج مرتبه در یک قسمت بدن نیش می زند. بعضی از بیماری های کودکان هم ممکن است در پوست برآمدگی قرمز ایجاد کند. پس اگر شک داشتید که برآمدگی روی پوست فرزندتان نیش حشره است یا نه، با پزشک خود مشورت کنید.
گزیدگی و نیش حشرات چه علائمی دارد؟
پوست فرد قرمز شده، باد میکند، خارش دار و گاهی دردناک است. اینها از جمله مهمترین علائم هستند. گاهی اوقات نیش حشرات، واگنش های آلرژیک در فرد ایجاد می کند. نیش حشرات با خاراندن ممکن است عفونی شود. پس اگر مشاهده کردید که محل گزیدگی روی پوستتان به جای اینکه روز به روز بهبود یابد، بدتر می شود حتماً به پزشک مراجعه کنید. درصورت مشاهده ی هرکدام از این علائم، حتماً به پزشک مراجعه کنید:
فرد با چند حشره در یک زمان گزیده شده باشد. جوش یا برامدگی که درعوض بهبود یافتن، روز به روز بدتر میشود. وقتی محل گزیدگی باد کرده، قرمز و حساس شود. سردرد سرگیجه حالت تهوع درد در قفسه ی سینه احساس خفگی و خس خس دشوار شدن تنفس اینها علائم آلرژی هستند که ممکن است برای فرد خطرناک باشد، از اینرو حتماً به پزشک مراجعه کنید.
روش برخورد با گزیدگی و نیش حشرات
با استفاده از موچین یا ناخن نیش حشره را درآورید. به هیچ عنوان با فشار دادن جوش سعی نکنید نیش را بیرون بکشید، اینکار فقط باعث خواهد شد که نیش بیشتر زیر پوست پخش شود.
محل گزیدگی را با آب و صابون بشویید و بعد تکه ای یخ روی آن بگذارید تا سرد شود. برای جلوگیری از باد کردن بیشتر محل گزیدگی، آن را بالا ببرید. اینکار را در همان لحظه ای که گزیدن صورت می گیرد انجام دهید.
درصورت لزوم، از کرم ها و ژل های مُسکِن درد یا آنتی هیستامین استفاده کنید تا خارش و سوزش آن کمتر شود. اگر یکی از اعضای خانواده تان به نیش حشرات آلرژی دارد، قبل از رفتن به مسافرت، حتماً با پزشک در این رابطه صحبت کنید. پزشک احتمالاً به شما توصیه خواهد کرد که همراه خود آنتی هیستامین ببرید.
فرد آسیب دیده و گزیده شده نباید به هیچ عنوان رانندگی کند چون احتمال بیهوش شدن یا ضعف کردن او زیاد است.
نیش حشرات و آلرژی
فردی که نسبت به نیش حشرات آلرژی دارد باید حتماً کارتی همراه خود داشته باشد تا افراد دیگر از آلرژی او باخبر شوند. اگر پزشک برای واکنش آلرژیک شما، دارو درمانی تجویز کرده است، حتماً از طریقه ی مصرف آن مطمئن شوید.
چطور از گزیدگی دوری کنیم
اگر تعداد زیادی زنبور شما را احاطه کرده اند، خیلی آرام سعی کنید از آن محل دور شوید. به هیچ عنوان سعی نکنید که با تکان دست آنها را از آن محیط دور کنید. حرکات شدید فقط آنها را بیشتر برای نیش زدن تحریک می کند.
استفاده از اسپری های کشنده ی حشرات می تواند کمک کننده باشد.
از ضربه زدن به کندوی زنبور اجتناب کنید چون در چنین موقعیتی زنبورها سریعاً نیش می زنند.
از چیزهایی که حشرات را تحریک می کند مثل گل، درخت، و چوب دوری کنید.
هنگام نوشیدن یا خوردن، به ویژه چیزهای شیرین در بیرون از منزل بسیار دقت کنید.
بو و رنگ های روشن حشرات را تحریک می کند. از زدن کرم های بودار و عطرهای قوی در محیط بیرون تا حد ممکن خودداری کنید.
پوشیدن لباسهایی با آستین بلند، پاچه ی بلند، جوراب و دستکش شما را در مقابل نیش حشرات حفظ می کند.
برای جلوگیری از ورود حشرات به داخل، پنجره های خانه و ماشین را ببندید.
در صورت وجود هر نوع آشیانه ی حشره در خانه یا حیاطتان، سریعاً آن را به جای دیگری منتقل کنید. منبع: وبلاگ تخصصی آفات

لینک دائم

 

Similar threads

بالا