خبرها و تازه های گیاهپزشکی

tnttn

عضو جدید
مپیکوات کلراید غیر مجاز است :

تنظیم کننده رشدی به نام مپیکوات کلراید به صورت قاچاق و غیر قانونی به کشور وارد شده است.
به گزارش ایانا، بر اساس گزارش رسیده کارشناسان اعزامی حفظ نباتات و مشاهدات به عمل آمده، تنظیم کننده رشد با نام عمومی "مپیکوات کلراید" با نام ناشناخته LENA BIX با ذکر نام کشور ترکیه به صورت قاچاق و غیر قانونی است.

بنابراین مسئولیت هرگونه خسارت ناشی از استفاده آن به عهده واردکننده، توزیع کننده، فروشنده، توصیه کننده و مصرف کنندگان است و پیگرد قانونی خواهد داشت.

گفتنی است، هورمونهای نباتی پس از طی مراحل قانونی و بررسیهای آزمایشگاهی و ثبت رسمی و صدور مجوزهای لازم توسط سازمان حفظ نباتات کشور امکان ورود و مصرف خواهند داشت.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
محققان دانشگاه تبریز با همکاری موسسه قارچ شناسی فرهنگستان علوم هلند موفق به کشف دو ژن جدید در قارچ های بیماری زای گیاهی و هشت گونه جدید قارچ مایکوسفرلا شدند.

مهدی ارزنلو، عضو هیات علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و مجری این طرح تحقیقاتی با اعلام این مطلب افزود: قارچ ها با تولید توکسین ها و متابولیت‌های سمی در محصولات و فروآرده های کشاورزی، ایجاد عفونت های قارچی و همچنین از طریق ایجاد بیماری بر روی گیاهان و کاهش میزان تولید محصولات خسارات قابل ملاحظه ای بر جای می گذارند.

وی با اشاره به تنوع زیستی بالای قارچ ها گفت: قارچ ها در چرخه زندگی خود به دو شیوه تولید مثل جنسی و غیر جنسی تکثیر می یابند که چرخه تولید مثل جنسی در قارچ با ایجاد تنوع ژنتیکی در داخل جمعیت های گونه‌های قارچی از اهمیت بالایی برخوردار می باشد چرا که ژنوم قارچ ها را از جهش های مرگ زا پاکسازی می کند و همچنین نوترکیبی جنسی همراه با جهش و انتخاب طبیعی نهایتا ممکن است منجر به ایجاد گونه های جدید با قدرت بیماریزایی بالا شود.

وی هدف از این تحقیق را بررسی قارچ مایکوسفرلا که دامنه وسیعی از گونه های گیاهی را مورد حمله قرار داده و ایجاد خسارت اقتصادی می کند، ذکر کرد و گفت: این قارچ در گندم، مرکبات، توت فرنگی، موز و اوکالیپتوس ایجاد بیماری می کند که در سال‌های اخیر در ایران خسارات این قارچ بر روی گندم قابل توجه بوده است.

دکتر ارزنلو با اشاره به چگونگی انجام این بررسی ها گفت: این قارچ عامل ایجاد بیماری لکه برگی تحت عنوان سیگاتوکا بر روی گیاه موز است که طی این مطالعات 20 گونه مایکوسفرلا از روی گیاه موز توصیف شد که از این بین هشت گونه جدید برای دنیا معرفی شد.

وی با بیان اینکه در ادامه این بررسی، مکان های ژنی تیپ آمیزشی سه گونه مایکوسفرلا که به عنوان عوامل اصلی ایجاد کننده این بیماری شناخته شده هستند با استفاده از تکینک های مولکولی و بیوانفورماتیک همسانه سازی گردید گفت: در ادامه مطالعات انجام شده این مکان های ژنی با مکان های ژنی تیپ آمیزشی دیگر گونه های مایکوسفرلا که بر روی گندم و جو ایجاد بیماری می کنند، مقایسه شد که نتایج حاصل از همسانه سازی و مقایسه مکان های ژنی تیپ آمیزشی سه گونه مایکوسفرلا نشان داد که دو ژن جدید در این ناحیه از ژنوم این گونه ها وجود دارد. توالی های مکان های ژنی تیپ آمیزشی و ژن های جدید کشف شده در بانک ژن NCBI ثبت شد.

مجری این طرح تحقیقاتی با اشاره به نتایج مطالعه ژنوم دو گونه دیگر مایکوسفرلا که بر روی گندم و جو ایجاد بیماری لکه برگی می کنند گفت: این بررسی ها نیز نشان داد که این دو ژن جدید در ژنوم این دو گونه نیز وجود دارند.

به گفته وی، تجزیه و تحلیل روابط خویشاوندی بین سه گونه مذکور بر اساس توالی ژنهای تیپ آمیزشی و ژن‌های جدید کشف شده، نشان داد که سه گونه یاد شده از یک جد مشترک تکامل پیدا کرده اند.

دکتر ارزنلو با بیان اینکه نتایج این بررسی در مجله انجمن میکروبیولوژی آمریکا به چاپ رسیده است، افزود: بررسی های تکمیلی در خصوص نقش دقیق این ژنها در چرخه تولید مثل جنسی این گروه از قارچ ها در حال انجام می باشد.

این تحقیق با همکاری محققان موسسه قارچ شناسی فرهنگستان علوم کشور هلند واقع در شهر اوترخت طی دو سال به انجام رسیده و برای اجرای آن بالغ بر 75 میلیون ریال هزینه شده است.

این تحقیق در گروه گیاه پزشکی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز با همکاری محققان موسسه قارچ شناسی آکادمی علوم کشور هلند انجام شده است.
 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
جمعي ازمتخصصان گياه پزشکي کشور:
موسسه گياه پزشكي، فداي كدام اولويت مي‌شود؟
هيچ جاي دنيا مجموعه‌هاي تنوع زيستي و موزه ها را جابه جا نمي‌كنند


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: علمي

جمعي از متخصصان گياهپزشکي کشور طي نامه اي با ابراز نگراني نسبت به تبعات جا به جايي موسسه گياهپزشكي كشور به منظور تغيير كاربري اراضي آن که ارتباط مستقيمي با تامين غذا و سلامت کشور دارد ابراز عقيده كرده‌اند كه جابجايي اين مجموعه حتي با فرض تامين امکانات عظيم مالي صدها ميليارد توماني آن حداقل پنج سال زمان مي‌برد و اين سوال مطرح است كه در اين مدت، وظايف بسيار مهم و حاکميتي موسسه را چه کسي بر عهده مي گيرد؟
به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در بخشي از اين نامه آمده است: «آنچه امروز شاهد آن هستيم دست‌يازيدن به يک موسسه پژوهشي با بيش از 60 آزمايشگاه تحقيقاتي فعال، 35 گلخانه و اتاق حرارت ثابت و با 11 بخش پژوهشي ملي در عرصه‌هاي مختلف گياهپزشکي كه مشغول خدمات پژوهشي به نظام توليد کشاورزي و عرضه محصولات سالم در کشور است.
اين موسسه در حال حاضر برخوردار از چندين مجموعه علمي از ذخاير ژنتيكي در حوزه تحقيقات حشره شناسي (كلكسيون حشرات با 2.4 ميليون نمونه)، تحقيقات بيماري‌هاي گياهي و علف‌هاي هرز ( كلكسيون رستني‌ها شامل قارچ‌ها، شبه قارچ‌ها، گياهان عالي، علف‌هاي هرز، خزه‌ها، گلسنگ‌ها و جلبك‌ها با بيش از 300 هزار نمونه، كلكسيون ملي باكتري‌هاي گياهي با بيش از دو هزار جدايه، كلكسيون ملي ويروس‌ها، ويروئيدهاي گياهي با بيش از دو هزار جدايه و كلكسيون نماتدها با بيش از پنج هزار نمونه) است كه ضمن استفاده روزمره پژوهشگران اين موسسه در امر تحقيقات و شناسايي عوامل خسارت زاي گياهان، مرجع علمي بين المللي و ملي براي دانشگاهها و دانشجويان کشور است.
موسسه تحقيقات گياهپزشكي با خدمتي بيش از 70 سال مسووليت پژوهش و ارائه راهکارهاي مديريتي در کنترل آفات گياهي با هدف افزايش توليدات کشاورزي و امنيت غذايي را بر عهده دارد به طوري که تحقيقات ناب، اصيل و اثر گذار آن در مجموعه وزارت جهاد کشاورزي توانسته بسياري از معضلات عرضه توليد را در حد قابل قبول حل كند.
شرايط آزمايشگاهها، موزه ها و سطح علمي محققين اين مجموعه در سطحي است که به جرات مي‌توان گفت در منطقه خاورميانه و كشورهاي اسلامي نظيري براي آن نمي توان يافت. به عبارت ديگر وجود اين موسسه پژوهشي يکي از الزامات اساسي براي تحقق اهداف برنامه چشم انداز 1404 جمهوري اسلامي است.»
در بخش ديگري از اين نامه ابراز عقيده شده است: «گناه اين موسسه پژوهشي آن است که در 50 سال قبل در منطقه اوين که در آن زمان چندين کيلومتر از مرکز شهر فاصله داشته با پيگيري و همت دلسوزان اين مرز و بوم که امروز تعدادي از آنها در خاک آرميده اند، مستقر شده و لحظه به لحظه مراحل رشد و توسعه خود را به شکلي طي كرده که امروزه يکي از افتخارات پژوهشي اين کشور به اذعان دانشمندان بين‌المللي بازديد کننده از اين مجموعه محسوب مي شود.
از آنجايي كه اين موسسه پژوهشي در منطقه ولنجک مستقر شده، ظاهرا اراضي آن از ارزش بالايي برخوردار است و همين مساله موجب شده چشم طمع بسياري را به خود معطوف نمايد.
جاي بسي تاسف دارد که افرادي که خود مي بايست زمينه هاي لازم براي تحقق اهداف چشم‌انداز 20 ساله کشور را با حمايت از موسسات پژوهشي فراهم كنند به دنبال تغيير کاربري اين مجموعه بوده و بدون در نظر گرفتن هيچ نوع ملاحظه اي سخن از تخريب و تغيير کاربري و جابه‌جايي اين مجموعه مي زنند.»
در بخش ديگري از اين نامه آمده است: «اگر قرار است فعاليت ديگري در مجموعه به هم پيوسته اين موسسه (البته با از بين بردن ده‌ها آزمايشگاه، گلخانه و اتاق حرارت ثابت و ذخاير ژنتيكي در حوزه گياهپزشكي) انجام شود به چه دلايلي از انجام تحقيقات در حوزه گياهپزشکي که ارتباط مستقيم در تامين غذاي کشور و سلامت آن دارد، اولويت دارتر مي‌باشد؟
چرا بايد يک موسسه پژوهشي که به صورت فعال با امکانات پيشرفته در حال فعاليت و خدمات رساني به جامعه کشاورزي کشور است فداي آن اقدام جديد شود؟
چگونه مي توان يک مجموعه پژوهشي که داراي تعداد زيادي آزمايشگاه مرجع، گلخانه و موزه هاي علمي متعدد است را جابجا كرد؟
متخصصان اين امر مي‌دانند عملا جابجايي مجموعه‌هاي تنوع زيستي و موزه ها در هيچ جاي جهان انجام نمي شود بلکه صرفا نسبت به تعمير و مرمت آن اقدام مي‌شود. اين مساله در خصوص آزمايشگاه هاي پژوهشي نيز مصداق دارد زيرا جابجايي اين آزمايشگاه صدمات جبران ناپذيري را به وسايل و دستگاههاي آن (آنهم در شرايطي كه امكان تهيه آن با توجه به تحريم‌ها وجود ندارد) وارد مي نمايد.
سوال دوم و البته بدون پاسخ اين است که سخن از جابجايي اين موسسه پژوهشي زماني مطرح است که هيچ محل خاصي براي استقرار آن تدارک ديده نشده است. حتي با فرض تامين امکانات عظيم مالي مورد نياز (بالغ بر صدها ميليارد تومان) براي جابجايي اين مجموعه حداقل پنج سال تلاش مداوم براي ايجاد يک مجموعه متناسب با شرايط کنوني لازم است. پس در اين مدت وظايف بسيار مهم و حاکميتي اين موسسه را چه کسي بر عهده مي گيرد؟ چگونه مي‌خواهيم به اهداف برنامه چشم انداز بيست ساله کشور برسيم در حالي که يکي از مهمترين الزامات و ابزارهاي آن را در بخش کشاورزي نابود کرده ايم.»
در بخش ديگري از اين نامه در تبيين زمينه هاي فعاليت موسسه تحقيقات گياهپزشكي كشور به انجام تحقيقات کاربردي و ضروري در حوزه گياهپزشکي متناسب با نيازهاي بخش کشاورزي، حل معضلات ناشي از خسارت عوامل خسارتزاي گياهي که موجب کاهش محصولات کشاورزي مي شوند، انجام تحقيقات کاربردي در راستاي کاهش مصرف سموم کشاورزي و توسعه کنترل بيولوژيک با هدف تامين غذاي سالم براي کشور، تدوين شاخص ها و استانداردهاي لازم براي توليدات سالم کشاورزي که نقش حياتي در سلامت عمومي جامعه دارد، انجام تحقيقاتي که از وظايف حاکميتي اين موسسه بوده و به هيچ وجه نمي توان به ساير ارگانهاي دولتي و خصوصي واگذار كرد از جمله تعيين شاخص هاي حد مجاز باقيمانده سموم در محصولات کشاورزي و ثبت سموم آفتکش در کشور، شناسايي عوامل خسارتزاي قرنطينه اي که گاه و بي‌گاه بصورت تصادفي يا عمدي به صورت بيوتروريسم وارد کشور شده و موجب خسارت سنگيني به محصولات کشاورزي مي شود و هدايت و حمايت و سياستگذاري در خصوص پژوهش هايي که در مراکز تحقيقاتي سراسر کشور در حال انجام است اشاره شده و آمده است: از کار انداختن اين مجموعه به معناي از بين بردن پشتوانه هاي عظيم توليد محصولات کشاورزي و آسيب پذير كردن بخش کشاورزي از حملات عوامل خسارتزا است که به صورت تصادفي و يا عمدي در کشور بروز مي‌كنند.»
گفتني است، پيش از اين نيز تعدادي از انجمن‌هاي علمي تخصصي مرتبط با حوزه‌هاي فعاليت موسسه تحقيقات گياهپزشكي كشور طي بيانيه‌هاي جداگانه نسبت به آنچه خسارات جبران ناپذير ناشي از جابه جايي موسسه گياهپزشكي به منظور واگذاري و تغيير كاربري آن به ذخاير ژنتيكي و تنوع زيستي و بخش كشاورزي كشور و تحقيقات اين حوزه خوانده‌اند هشدار داده و خواستار توجه مسوولان و جلوگيري از اين اقدام شده اند.


سرويس: علمي
1390/05/28
08-19-2011
15:01:16
9005-18384: كد خبر


 

"Amir masoud"

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

در وزارت جهاد چه خبر است/
موسسه گیاه پزشکی هتل‌ و ویلا می‌شود/ نابودی درانتظار ذخیره علمی70ساله!
هنوز مدت زیادی از واگذاری ساختمان شیشه‌ای وزارت جهادکشاورزی و تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر نمی‌گذرد که تخریب موسسه تحقیقات گیاه پزشکی به عنوان بزرگترین ذخایر ژنتیکی گیاهی جهان و منبع علمی تحقیقاتی گیاه پزشکی کشور برای ساخت هتل و ویلا در دستور کار قرار گرفته است.
به گزارش خبرنگار مهر، مدت زیادی از حراج ساختمان چندین ساله جهاد کشاورزی در بلوار کشاورز و تخریب باغ گیاه شناسی نوشهر نمی گذرد که اخبار تخریب یکی از بزرگترین ذخایر ژنتیکی گیاهی جهان و منبع علمی تحقیقاتی گیاه پزشکی کشور برای ساخت هتل و ویلا منتشر می شود.
موسسه تحقیقات گیاه پزشکی با 20 هکتار مساحت در خیابان یمن و در کنار سالن اجلاس سران قرار دارد و زیر مجموعه ای از سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که یکی از سازمانهای تابعه وزارت جهاد کشاورزی است، به شمار می رود.
این مجموعه حاصل 70 سال کار تحقیقاتی و علمی با بیش از 60 آزمایشگاه تخصصی و مرجع و 21 واحد گلخانه ای تحقیقاتی و 45 اتاق حرارت ثابت و اتاق رشد است که نابودی این ذخیره علمی می تواند ضررهای زیادی را به کشاورزی و حفظ نباتات وارد کند.
در این بین وزیر جهاد کشاورزی که باید مدافع مجموعه جهاد کشاورزی باشد در بازدیدی که به همراه علی نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، علی سعیدلو معاون اموربین الملل ریاست جمهوری، مهدی غضنفری وزیر صنعت، تجارت و معدن انجام شد، موافقت خود را با تخریب این موسسه و ساخت هتل برای برگزاری کنفرانس سران اسلامی اعلام کرده است.
این موضوع تا آنجا ادامه می یابد که علیرغم مخالفت اعضای هیئت عملی پنجشنبه هفته گذشته معاون وزیر راه و شهرسازی به این موسسه رفته و اقدام به متر کردن و بررسی زمین کرده که ظاهرا این موضوع با مقاومت رئیس موسسه و اعضای هیئت علمی روبرو شده است.
بازدید 4 عضو هیئت دولت از موسسه
یکی از مسئولان موسسه در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه در مقابل مخالفت رئیس موسسه، خلیلیان دست ای خود را به نشانه موافقت بالا آورد و اعلام کرد که هر کاری می خواهید در اینجا انجام دهید، گفت: این هیئت دربازدید از موسسه گفتند که می خواهیم برای سران کشورها و پادشاه ها در کنفرانس اسلامی هتل و ویلا بسازیم.
وی افزود: اجلاس سران اسلامی هر 2 سال یکبار و به مدت 3 روز برگزار می شود که منطقی نیست برای چنین مدت کوتاهی، یک موسسه عملی تحقیقاتی تخریب شود و زحمات 70 ساله محققان بی نتیجه بماند.
این مسئول با بیان اینکه باید برای تحقیقات علمی ارزش قایل شد، اظهار داشت: برای تصمیم گیری در مورد یک موسسه علمی، نظر 350 نفر از اعضای هیئت عملی با ارزش تر از نظر 3 وزیر است.
در این بین تماسهای خبرنگار مهر برای گفتگو با رئیس موسسه به جایی نرسید و از سوی کارشناسان موسسه اعلام شد که هرگونه مصاحبه وی از سوی مقامات ممنوع اعلام شده است، همچنین تماسها برای گفتگو با جهانگیر پرهمت معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هم بی نتیجه ماند.
سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که در خیابان یمن قرار دارد زیر مجموعه هایی مانند سازمان حفظ نباتات و موسسه تحقیقات گیاه شناسی را در خود جای داده است که یکی از قطبهای تحقیقاتی و علمی در بخش کشاورزی به شمار می روند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
برنامه ریزی برای تحت پوشش قرار دادن 25 درصد از سطوح زراعی، باغی و گلخانه ای به IPM در کشور آغاز شد.

رییس سازمان حفظ نباتات کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: بر اساس بند "د" ماده 143 قانون برنامه پنجم توسعه بخش کشاورزی مبنی بر اجرای حداقل 25 درصد از سطوح زیر کشت محصولات زراعی، باغی و گلخانه ای، این سازمان برنامه های خود را آغاز کرد.
آقارضا فتوحی افزود: در این راستا پیرو ابلاغیه وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر ایجاد شورای سیاستگذاری IPM با مسئولیت سازمان حفظ نباتات تاکنون چهار جلسه شورایی در این بخش تشکیل شده است.
وی خاطرنشان کرد: بر اساس مصوبات دومین جلسه، کمیته های زیرمجموعه شورا شامل کمیته اجرایی، ترویج و آموزش، تحقیقات، برنامه ریزی و بودجه تشکیل شد و همچنین ستادهای استانی با مسئولیت روسای سازمانهای جهاد کشاورزی استانها تشکیل و نسبت به تدوین برنامه پنجم در خصوص محصولات تحت پوشش IPM تصمیم گیری شد.
فتوحی ادامه داد: در مراحل بعدی پس از تدوین برنامه ها در ستادهای استانی IPM و ارجاع آن به شورای سیاستگذاری برنامه ها باید در کمیته ها مورد تجزیه و تحلیل علمی، فنی و اعتباری قرار گرفته و سپس در شورای سیاستگذاری تصویب شده و برای اجرا به استانها ابلاغ شود.
وی از تشکیل نخستین جلسه کمیته اجرایی خبر داد و تصریح کرد: با دستور کار تصویب طرح الگویی برای ارسال طرحهای استانی این کمیته تشکیل جلسه داد و چهار موضوع مورد تصویب قرار گرفت.

معرفی چهار مرکز آموزش IPM در کشور
این مقام مسئول یادآور شد: مصوب شد که از سوی سازمان تات چهار مرکز آموزش IPM در چهار نقطه جغرافیایی کشور شناسایی و به شورای سیاستگذاری معرفی شود.
فتوحی تاکید کرد: همچنین باید برنامه های اجرایی IPM در برنامه پنجم توسعه به مجامع و سازمانهای بین المللی ذیربط اعلام شود.
وی از اجرای پایلوتهای IPM/FFS در استانها خبر داد و اظهار داشت: با همکاری مدیریتهای حفظ نباتات در استانها باید برنامه های مربوط به مدیریت تلفیقی آفات و مدرسه در مزرعه در استانها اجرایی شود.
فتوحی در پایان گفت: همچنین در مصوبات اخیر دیده شده است که ویژگیهای منطقه ای کشور در برنامه توسعه بیولوژیک در برنامه ریزی طرح ملی IPM دیده شود
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ایجاد بزرگترین بانک ژن پوششهای جانوری و گیاهی خاورمیانه در کشور
رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور از ایجاد بزرگترین بانک ژن و کلکسیونهای قارچها و حشرات خاورمیانه در این موسسه خبر داد و گفت: این موسسه تحقیقاتی در راستای توسعه علوم مرتبط با گیاهپزشکی با محققان و پژوهشگران کشور همکاری می کند.
دکتر حسن عسکری در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به فعالیت های این موسسه در زمینه جمع آوری پوشش گیاهی و جانوری بومی کشور، اظهار داشت: موسسه تحقیقات گیاهپزشکی از سالها قبل اقدام به جمع آوری فون (پوشش جانوری) و فلور (پوشش گیاهی) ایران که مرتبط با گیاهپزشکی است و همچنین ایجاد بانک ژن کرده است.

رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور از ایجاد چندین نوع هرباریوم و کلکسیون در این موسسه خبر داد و یادآور شد: با اقداماتی که در این زمینه انجام شد، بزرگترین هرباریوم و کلکسیون حشرات و نمونه های گیاهی و همچنین بزرگترین کلکسیون قارچهای زنده میکروسکوپی در سطح خاورمیانه را در این موسسه ایجاد کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در این کلکسیونها بسیاری از عوامل بیولوژیکی و انواع مایکروریزها که هم زیست با گیاهان هستند جمع آوری شده است، ادامه داد: علاوه بر این بزرگترین کلکسیون نماتدها و قارچهای ماکروسکوپی ایجاد شده است که از جنگلها و منابع طبیعی جمع آوری شده است. ضمن آنکه هرباریوم گیاهان دارویی و علفهای هرز نیز راه اندازی شد.

عسکری از راه اندازی موزه حشره شناسی در این موسسه تحقیقاتی خبر داد و خاطرنشان کرد: این موزه همانند یک کتابخانه تاریخ طبیعی کشور است و ارزش مطالعات میدانی برای محققان دارد. این موزه دارای 4 میلیون و 200 هزار نمونه حشره، بیش از 200 هزار نمونه گیاهی و 200 گونه قارچ زنده است.
رئیس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور به بیان همکاری این موسسه با محققان حوزه گیاهپزشکی پرداخت و افزود: به منظور توسعه علوم مرتبط با رشته گیاهپزشکی این موسسه آماده ارائه خدمات به محققان کشور است. محققان می توانند با ارائه معرفی نامه از خدمات کلکسیونها و موزه حشرات بهره مند شوند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دستيابي پژوهشگران دانشگاهي به عامل ويروس «پيچيدگي برگ سيب‌زميني» در كشور
پژوهشگران گروه بيماري‌شناسي گياهي دانشگاه تربيت مدرس طي تحقيقي تنوع ژنتيکي ويروس پيچيدگي برگ سيب زميني در ايران را بررسي کردند. نتايج نشان داد که جدايه‌هاي PLRV ايران از طريق غده‌هاي آلوده از کشورهاي اروپايي وارد شده است.
به گزارش سرويس پژوهشي ايسنا، سيب زميني يکي از منابع غذايي مهم است و در اکثر مناطق زراعي ايران کشت مي‌شود. ويروس پيچيدگي برگ سيب زميني (PLRV) باعث کاهش عملکرد اين محصول مي‌شود.
ندا زند، کارشناس ارشد بيماري‌شناسي گياهي و مجري اين طرح پژوهشي ضمن بيان اين مطلب در خصوص ساختار ژنتيکي اين ويروس اظهار كرد: ژنوم PLRV از يک مولکول RNA تک رشته‌اي مثبت که داراي هشت چارچوب خواندني باز(open reading frame, ORF) است، تشکيل شده است. با وجود تنوع ويژگي‌هاي بيولوژيکي استرين‌هاي PLRV، مقايسه توالي نوکلئوتيدي طول کامل RNA ژنومي PLRV تنوع بالايي را نشان نمي‌دهد، در حالي‌که ORF0 نسبت به ساير قسمت‌هاي ژنوم، تنوع بيشتري دارد و منطقه بحراني براي بروز تغييرات ژنتيکي و حوادث تکاملي اين ويروس است که مي‌تواند براي تعيين تنوع ژنتيکي جدايه‌هاي PLRV استفاده شود.
وي در ادامه به تشريح مراحل پروژه تحقيقاتي خود پرداخت و افزود: 210 نمونه سيب زميني از استان‌هاي اردبيل، همدان، اصفهان، کرمانشاه، چهارمحال بختياري و آذربايجان شرقي که داراي علائم آلودگي به PLRV بودند، جمع‌آوري و به وسيله آزمون TAS-ELISA بررسي شدند. نتايج نشان داد که از 210 نمونه بررسي شده، 56 نمونه آلوده به PLRV بودند. سپس RNA تعدادي از نمونه‌هاي آلوده استخراج و تکثير شد. قطعات تکثير شده به حامل pTZ57R/T متصل شدند و سپس به باکتري E.coli سويه DH5 منتقل شدند.
زند خاطرنشان كرد: براي تعيين صحت دقيق همسانه‌سازي، واکنش nested-PCR با استفاده از همسانه‌هاي بدست آمده و آغازگرهاي اختصاصي، انجام و ژن ORF0 تکثير شد. توالي نوکلئوتيدي ORF0 مربوط به همسانه‌ها تعيين شد و تجزيه و تحليل توالي‌ها نشان داد که بين توالي ORF0 جدايه‌هاي ايراني PLRV با توالي‌هاي موجود در NCBI 94 تا 99.4 شباهت وجود دارد.
پژوهشگر دانشگاه تربيت مدرس همچنين تصريح كرد: رسم درخت فيلوژنتيکي به روش ML توالي نوکلئوتيدي ORF0 34 جدايه، آن‌ها را در سه گروه مجزا قرار داد. گروه اول شامل جدايه اروپايي و يک جدايه از پرو و سه جدايه از تونس بود، گروه دوم شامل جدايه‌هاي استراليا و کانادا به همراه جدايه‌هاي استان اردبيل و کرمانشاه بود. گروه سوم شامل ساير جدايه‌ها از ساير نقاط دنيا و همچنين جدايه‌هاي آذربايجان شرقي، چهارمحال بختياري و اصفهان بود.
زند در پايان گفت: اين نتايج نشان مي‌دهد که جدايه‌هاي PLRV ايران از طريق غده‌هاي آلوده از کشورهاي اروپايي وارد شده است.
به گزارش ايسنا،‌ اين پژوهش با راهنمايي دکتر مشعود شمس بخش، عضو هيات علمي دانشکده کشاورزي دانشگاه تربيت مدرس انجام شده است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی:
مجموعه باغ گیاهپزشکی کشور حفظ میشود / دولت برنامه ای برای تضعیف این موسسه ندارد


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: پژوهش و تحقیقات

با نگاهی که دولت خدمتگزار برای ارتقای بخش کشاورزی دارد، به هیچ عنوان تخریب مورد حمایت نیست و وجود ادواتی چون تراکتور در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی برای انجام فعالیتهای تحقیقاتی است.

به گزارش خبرنگار ایانا، معاون وزیر جهاد کشاورزی پیرو شایعه خبری مبنی بر شروع ساخت و سازها در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور برای ساخت هتل در نزدیکی سالن اجلاس سران به خبرنگاران گفت: تخریب به بهانه هتل سازی در موسسه گیاهپزشکی را تکذیب می کنم، زیرا با نگاهی که دولت خدمتگزار برای ارتقای بخش کشاورزی دارد، به هیچ عنوان تخریب مورد حمایت نیست.
دکتر جهانگیر پرهمت افزود: موسسه تحقیقات گیاهپزشکی یکی از موسسات ملی و تحقیقاتی پایه محسوب می شود و بسیاری از دستاوردهای پژوهشی انجام شده مدیون فعالیتهای انجام شده در این موسسه است.
وی خاطرنشان کرد: موسسه تحقیقات گیاهپزشکی مورد حمایت وزیر جهاد کشاورزی و سایر دست اندرکاران است و قرار نیست به این موسسه خدشه ای وارد شود.
پرهمت ادامه داد: برای هر طرحی که در کشور عنوان می شود، گزینه های مختلفی مدنظر قرار می گیرد و با توجه به آنکه سالن اجلاس سران در نزدیکی این موسسه قرار دارد، هتل سازی در این موسسه به عنوان یک گزینه عنوان شد. اما هنوز تصمیمی برای ساخت و ساز و یا واگذاری گرفته نشده است.
وی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی را یک موسسه زیربنایی برشمرد و تصریح کرد: دولت برنامه ای برای تضعیف این موسسه ندارد.

توسعه سالن اجلاس سران توسط کارگروهی در حال بررسی است
رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی یادآور شد: کارگروهی از طرف دولت مامور است برای توسعه سالن اجلاس، فضاهای موجود را بررسی کند، اما هنوز هیچ دستور کتبی مبنی بر ساخت هتل و ویلا در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی صادر نشده است.
پرهمت تاکید کرد: وجود تراکتور و کار در فضاهایی از این موسسه، نباید به عنوان تخریب تلقی شود، زیرا در نزدیکی یکی از گلخانه های موجود در این موسسه قرار است فعالیت پژوهشی دیگری انجام شود که حضور ادوات در این موسسه برای انجام کارهای تحقیقاتی است و نامه فعالیت آنها نیز صادر شده است.
وی اظهار داشت: مجموعه باغ گیاهپزشکی کشور باید حفظ شود و امیدواریم که کارگروه تشکیل شده در این زمینه از گزینه های دیگری برای ساخت هتل استفاده کنند.
گفتنی است، جمعی از خبرنگاران به بازدید از موسسه تحقیقات گیاهپزشکی پرداختند و با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی از نزدیک با طرح تحقیقاتی که قرار است در این موسسه اجرایی شود، آشنا شدند.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
توانمند سازي كشاورزان كليد به كارگيري كنترل بيولوژيك

موفقيت كنترل بيولوژيك زماني تحقق مي يابد كه كشاورزان به عنوان تصميم گيرندگان بتوانند عوامل بيولوژيك را در زمان و مكان مناسب به كار گيرند از اين رو كشاورزان نيازمند كسب مهارت هاي مختلف هستند.
به گزارش ايرنا ، ' حسين حيدري ' عضو هيات علمي موسسه تحقيقات گياه پزشكي ، ' الفردو ايمپيليا' متخصص زراعت و كارشناس ارشد فائو در كشورهاي خاور نزديك و شمال آفريقا و ' فاطمه ميرزايي ' پژوهشگر و جامعه شناس موسسه توسعه روستاي سبز به تازگي در مقاله اي به موضوع توانمند سازي كشاورزان در به كارگيري كنترل بيولوژيك پرداختند كه اين مقاله در همايش ملي توسعه كنترل بيولوژيك در ايران به عنوان مقاله برگزيده معرفي شد.
در بخشي از اين مقاله آمده است : قرن ها پيش باغداران مركبات در كشور چين از مورچه شكارگر به عنوان عامل بيولوژيك در كنترل حشرات آفت در باغات استفاده مي كردند. آنها از چوب بامبو به عنوان پل بين درخت و زمين استفاده مي كردند تا به مورچه كمك كنند بهتر خودش را از درختي به درخت ديگر برساند. باغداران اين مهارت را به همراه ساير آموخته هاي خود از طريق يادگيري در عمل و در كشت بوم هاي زراعي به دست مي آوردند.
در ادامه اين مقاله آورده شده است : در دهه 1960 انقلاب سبز با تاكيد بر افزايش عملكرد محصولات كشاورزي ، مصرف سموم و كودهاي شيميايي را در كشت بوم هاي كشاورزي افزايش داد كه اين مسئله اثرات منفي گسترده اي در محيط به وجود آورد و موجب شد تا دانش كاربرد دشمنان طبيعي آفات به فراموشي سپرده شود.
در ادامه اين مقاله آمده است : مطالعات درايران و ساير كشورها نشان مي دهد كه كشاورزان از طريق برنامه هايي كه متناسب با شرايط آنها طراحي و به كار گرفته شده است ، مي تواند دانش خود را از حشرات و دشمنان طبيعي آنها در كشت بوم ها و زيست بوم ها به صورت كنترل طبيعي افزايش دهند.براين اساس آگاهي كشاورزان از ماهيت سموم شيميايي نيز از مهمترين عوامل گرايش در حفظ عوامل بيولوژيك در برنامه هاي مديريت توليد محصولات كشاورزي است .
نگارندگان در اين مقاله تاكيد كردند : كنترل بيولوژيك چه به صورت تنها و چه در قالب مديريت تلفيقي توليد( IPM) نيازمند روش ترويج مناسب است كه در آن كشاورزان بتوانند مهارت لازم را در عملياتي كردن آن كسب كنند . عدم موفقيت برنامه هايي مانند شبكه مراقبت ، قرنطينه و كنترل بيولوژيك كه پايه هاي اساسي در اجراي مديريت تلفيقي محسوب مي شوند به اين دليل بوده است كه ابزارهاي مناسب براي به كار گيري و ترويج آنها طراحي و به كار گرفته نشده است.

 

helios

عضو جدید
کشف علت بیماری زا بودن حشرات با استفاده از توالی ژنتیکی

دانشمندان در تلاشند توالی ژنتیکی هزاران حشره را طی پروژه ای پنج ساله به منظور تعیین نقاط آسیب پذیر ژنوم حشرات که آنها را به موجوداتی بیماری زا تبدیل می کند، به دست بیاورند.

به گزارش دریچه خبر و به نقل از خبرگزاری مهر، محققان در این پروژه امیدوارند این طرح پیشنهادی بتواند در هزینه های سالانه 50 میلیارد دلار برای شناسایی بیماری هایی که توسط حشرات منتقل می شوند، تغییری ایجاد کند.
این پروژه با نام ژنوم پنج هزار حشره و دیگر جانداران مفصل دار، زمانی آغاز به کار کرده است که هزینه مورد نیاز برای به دست آوردن توالی ژنتیکی بسیار پایین آمده و امکان نگاشتن توالی ژنتیکی حیوانات و جانوران متعدد و متفاوت با هزینه ای بسیار کم به وجود آمده است.
در میان لیست حشراتی که از نظر کشاورزی بسیار حیاتی به شمار می روند و دیگر مفصل داران، جاندارانی که از اسکلت بندی خارجی برخور دارند، نمونه های متعددی وجود دارند که ابزارهای ناقل بیماری به شمار می روند. با مقایسه ژنوم این حشرات با حشراتی از خانواده مشابه که ناقل بیماری به شمار نمی روند، محققان امیدوارند بتوانند ژنی که عامل تبدیل کردن یک حشره به حشره بیماری زا به شمار می رود را کشف کنند.
همچنین شناسایی ژن درگیر با بیماری زا بودن جاندار می تواند به محققان در پیش بینی بهتر چگونگی شکل گیری سیستم دفاعی بدن حشرات که در پاسخ به اقدامات کنترلی آفت کشهای زیستی شکل می گیرند، کمک کند.
بر اساس این گزارش دانشمندان همچنین امیدوارند که این پروژه بتواند در جستجوی عوامل مناسبی که بتوان از آنها به عنوان آفت کش بی ضرر استفاده کرد باشند، ماده ای که بتواند عامل بیماری زای حشره را از بین برده و خود حشره را با تمام قابلیتهای گرده افشانی مفیدش سالم باقی بگذارد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
محققان متوجه شدند سوسکها در کاهش علفهاي هرز نقش دارند.

به گزارش ايانا و به نقل از ساينس ديلي (Science Daily)، علفهاي هرز در کاهش مقدار محصولات نقش دارند. لذا انواع علفکشها در مزارع استفاده مي شود. اما يافته هاي اين تحقيق بر لزوم توجه به تنوع زيستي مزارع تاکيد مي نمايد.
دکتر ديويد بوهان گفت: سوسکها بذور علفهاي هرز را از خاک بر مي دارند و با اين کار خدمت بزرگي به کشاورزان مي کنند.
بوهان و همکارانش از اطلاعات 257 مزرعه که در سراسر انگلستان به شيوه معمول زراعت مي شدند براي تعيين تاثير سوسکها بر تعداد بذور علفهاي هرز در خاک مزارع چغندر قند، ذرت و کلزاي بهاره و پاييزه استفاده کردند. آنها متوجه شدند جمعيت علفهاي هرز علفي از بقيه علفهاي هرز بيشتر کاهش يافت. اين مساله در انگلستان خيلي مهم است. چون اکثر اين گونه ها به علفکشها مقاوم هستند و با محصولات زراعي در گرفتن مواد غذايي رقابت مي کنند. سياست کاهش استفاده از علفکشها به اين افزايش جمعيت علفهاي هرز دامن زده است. اما سوسکهاي خاکزي بخش عمده بذور علفهاي هرز را مي خورند.
محققان بر لزوم توجه به اکوسستم مزارع و تاثيرات اجزاي آن در پايداري کشت و رابطه بين تنوع زيستي و امنيت غذايي تاکيد دارند.
 

orkidehm

مدیر تالار زیست شناسی
مدیر تالار
تشخيص بيماري‌هاي ويروسي در مركبات با فناوري نانو

تشخيص بيماري‌هاي ويروسي در مركبات با فناوري نانو

پژوهشگران موسسه بيوتكنولو‍ژي كشاورزي با استفاده از نانوذرات نقاط كوانتومي، موفق به ارائه روشي براي تشخيص و رديابي ويروس در مركبات شدند.
به گزارش خبرنگار فناوري خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، علي جمشيدي، رئيس اداره امور فناوري‌هاي مكانيزاسيون سازمان جهاد كشاورزي فارس با اعلام اين خبر اظهار كرد: استفاده از فنانوري نانو در افزايش عملكرد كيفي و كمي محصولات كشاورزي بسيار حائز اهميت است و مي‌تواند از بروز صدمات و خسارت‌هايي كه به گياهان وارد مي‌شود، جلوگيري كند.
وي افزود: يكي از مهمترين عوامل بيماري‌زايي در مركبات «تريستيزا» است كه مركبات در سراسر دنيا را تحت تاثير قرار داده است، وجود اين بيماري سال قبل در شمال كشور و طي ساليان اخير در جنوب ايران به اثبات رسيده كه به عنوان خطر بالقوه‌يي براي مركبات در شمال و جنوب كشور محسوب مي‌شود.
جمشيدي‌فر خاطرنشان كرد: نخستين گام در جهت مبارزه با بيماري‌ها، تشخيص و شناسايي صحيح و دقيق عامل بيماري است كه در زمينه تشخيص و رديابي بيماري‌هاي ويروسي گياهي، مي‌توان از روش‌هاي مختلف بيولوژيكي، سرولوژيكي و مولكولي استفاده كرد.
به گزارش ايسنا رئيس موسسه بيوتكنولوژي كشاورزي نيز در تشريح اجراي اين پروژه گفت: در مرحله نخستين توان اتصال آنتي بادي اختصاصي ويروس‌ها به ذرات نانو بررسي مي‌شود و در مرحله دوم نمونه‌هاي آلوده به ويروس با استفاده از ذرات نانو مورد مطالعه قرار گرفته و در نتيجه ويروس با ميكروسكوپ فلورسنس مورد تشخيص قرار مي‌گيرد.
دكتر مجتبي خيام نكويي ابراز اميدواري كرد كه با انجام اين پروژه، تشخيص سريع‌تر و دقيق‌تر گياهان آلوده به ويروس فراهم شود كه اين به نوبه خود امكان پيشگيري و ريشه‌كني به موقع بيماري را افزايش مي‌دهد.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
عملیات اجرایی مبارزه بیولوژیک با آفات گلخانه ای در چهار استان البرز، تهران، اصفهان و قزوین آغاز شد.

معاون آفات و اشجار سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: بر اساس این طرح که با همکاری سازمان حفظ نباتات، موسسه تحقیقات گیاهپزشکی و سازمانهای جهاد کشاورزی استانها انجام می شود، در مرحله نخست 100 هکتار از گلخانه های استانهای فوق با استفاده از 12 عامل بیولوژیک تحت پوشش قرار می گیرد.
دکتر محمدجواد سروش افزود: بر اساس برنامه ارائه شده در برنامه پنجم توسعه، باید تمامی گلخانه های کشور تا پایان برنامه تحت پوشش IPM قرار بگیرد و محصولات سالم تولید کند.
وی خاطرنشان کرد: این طرح در حال حاضر در قالب طرحهای تحقیقاتی اجرایی آغاز شد.
سروش ادامه داد: حدود هفت هزار هکتار گلخانه در سطح کشور وجود دارد که در برنامه پنجم توسعه، تمامی این مقدار تحت کنترل IPM قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: گلخانه هایی که استانداردهای لازم را دارا باشند، با استفاده از عوامل بیولوژیک تحت مراقبت قرار می گیرند.

هزینه دولت برای تامین عوامل بیولوژیک در هر گلخانه ای پنج میلیون تومان است
این مقام مسئول یادآور شد: در مرحله اول 65 درصد هزینه های مربوط به عوامل بیولوژیک توسط دولت و 35 درصد مابقی توسط بهره برداران پرداخت می شود.
سروش تاکید کرد: از سوی دولت برای هر گلخانه هزینه ای بالغ بر پنج میلیون تومان در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: تعداد دفعات رهاسازی عوامل بیولوژیک و نوع آفات موجود در گلخانه های مختلف متفاوت است.
سروش همچنین گفت: در حال حاضر 500 میلیون تومان اعتبار برای تامین عوامل بیولوژیک از سوی دولت تامین اعتبار شده است.
وی در ادامه افزود: شبکه های مراقبت بخش خصوصی و ناظران دولتی در اجرای این طرح همراه ماه خواهند بود.
معاون آفات و اشجار سازمان حفظ نباتات خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی استفاده از عوامل بیولوژیک برای مبارزه با آفات در استانهای البرز، تهران و اصفهان آغاز شده و عملیات اجرایی برای کشت پاییزه استان قزوین نیز در حال تدارک است.
 

aboozar esmaili

عضو جدید
کاربر ممتاز
توليد دانش فني ساخت فرمون جلب كننده مگس ميوه زيتون براي توليد محصول سالم
حسن عسكري رئيس موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور از توليد دانش فني ساخت فرمون مگس ميوه زيتون بمنظور توليد محصول سالم خبر داد. به گزارش سرويس اقتصادي آريا، بابك حيدري عليزاده عضو هيات علمي موسسه در مورد توليد دانش فني فرمون مگس ميوه زيتون گفت: مگس زيتون يكي از آفات قرنطينه‌اي بود كه براي اولين بار در سال 1383 وارد كشور شده و در حال حاضر به عنوان يك آفت كليدي براي درختان زيتون مطرح است.دكتر عليزاده در ادامه افزود:‌آلودگي ميوه زيتون به لارو آفت ضمن افزايش ريزش ميوه‌ها امكان بهره برداري كنسروي محصول را غير ممكن ساخته و در مورد روغن زيتون نيز منجر به كاهش كمي و كيفي مي‌شود. وي افزود:‌كاربرد سموم به دليل مشكلات زيست محيطي و همچنين ايجاد باقيمانده آفتكش‌ها در روغن زيتون با محدوديت‌هاي جدي روبرو بوده لذا بكار گيري روش‌هاي غير شيميائي بخصوص استفاده از فرمون‌ها و ساير جلب كننده‌ها يك راه حل اساسي و ايمن براي كنترل آفت محسوب مي‌شود.عضو هيات علمي در ادامه گفت: بر اين اساس با هدف دستيابي به دانش فني ساخت فرمون جنسي جلب كننده آفت اين طرح تحقيقاتي به مرحله اجرا درآمد و خوشبختانه طي فرآيندي از مواد اوليه گاما-والرولاكتون و 3-بوتين-1-اول و در چندين مرحله سنتزي با موفقيت ماده جلب كننده ساخته شد. بررسي‌هاي صورت گرفته در باغات زيتون نشان داد تركيب سنتز شده در مقايسه با نمونه وارداتي كارائي مطلوبي در جلب و شكار آفت دارد.
وي اظهار داشت: جلوگيري از خروج ارز و عدم واردات حاصله از منابع خارجي، كاهش آلودگي‌ها و مشكلات بهداشتي و بكارگيري سموم بخصوص در محصولات روغني را از مزاياي اقتصادي و اجتماعي حاصله از فراهم شدن دستيابي به دانش فني و ساخت فرمون مگس زيتون دانست و افزود با توليد و بكارگيري اين فرمون امكان مديريت تلفيقي مگس زيتون همزمان با ساير روش‌ها فراهم خواهد شد.
اين محقق افزود: با استفاده از اين فرمون علاوه بر رديابي آفت در مناطق مختلف كشور و تعيين اوج جمعيت مي‌توان آفت را به صورت شكار انبوه تا حد زيادي كنترل نمود.وي خاطر نشان كرد: كشاورزان براي اجتناب از خسارت نسل دوم به بعد آفت، تمايل به برداشت زود هنگام و كنسروي محصول دارند كه با سياست‌هاي دولت در تامين روغن كشور مغايرت دارد. در نتيجه ساخت و بكارگيري فرمون مگس زيتون مي‌تواند د كنترل آفت و افزايش توليد روغن نيز ميسر باشد و هچنين فروش دانش فني ساخت فرمون مگس ميوه زيتون به بخش خصوصي و ترويج استفاده از فرمون در باغات مي‌تواند به توليد محصول سالم كمك كند.دكتر حسن عسكري رئيس موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي كشور در اين زمينه افزود:‌ خسارت اين آفت به زيتون كاران بيش از 50 ميليارد تومان در سال بوده و ساخت اين فرمون در داخل كشور علاوه بر صرفه‌جويي در واردات اين ماده، موجب افزايش ارزش اقتصادي زيتون براي كشاورزان خواهد شد.ايشان آمادگي موسسه تحقيقات گياه‌پزشكي را براي انتقال و واگذاري دانش فني فرمون فوق به بخش خصوصي اعلام نمود.
 

aboozar esmaili

عضو جدید
کاربر ممتاز
ثبت جهاني 10 گونه جديد قارچ به نام ايران
به گزارش ايسنا، دكتر زارع، عضو هيات علمي موسسه تحقيقات گياه پزشكي با اعلام اين مطلب، خاطرنشان كرد: ‌با اجراي يك پروژه تحقيقاتي در زمينه تنوع زيستي قارچ‌هاي ايران در آزمايشگاه قارچ‌شناسي بخش تحقيقات رستني‌هاي موسسه تحقيقات گياه پزشكي كشور، تعداد 11 آرايه جديد از قارچ‌ها در سطح جهاني نامگذاري شد.اين آرايه‌ها شامل يك تيره و 10 گونه جديد مي‌باشد كه در ارتباط با غلات در شمال غرب كشور جداسازي شدند.وي گفت: در تعيين رابطه فيلورژنتيكي اين آرايه‌ها علاوه بر روش‌هاي مورفولوژيكي از توالي يابي چند ژني نيز استفاده شد. اطلاعات اين آرايه‌ها در بانك جهاني قارچ‌ها (مايكوبانك) و توالي آنها در بانك ژن جهاني ثبت شد و نمونه‌هاي تيپ (پايه) در هر باريوم وزارت جهاد كشاورزي نگهداري مي‌شود.زارع افزود: اين ‌آرايه ها شامل يك تيره جديد Coniocessiaceae، چهار گونه جديد از جنس Coniocessia و شش گونه جديد از جنس Chaetomium است. اين قارچ‌ها زندگي اپيفيتي داشته و قسمت مهمي از فلور پوشش دهنده اندام‌هاي گياهي را تشكيل مي‌دهند.وي با بيان اين كه وجود اين قارچ‌ها عمدتا به محافظت گياه از عوامل بيماري‌زا كمك مي‌كند، گفت: برخي گونه‌هاي جنس كتوميوم داراي فعاليت موثر در كنترل بيولوژيكي هستند. به علاوه اين قارچ‌ها با دارا بودن مقادير زيادي آنزيم‌هاي تجزيه كننده مواد سلولوزي، خاصيت تجزيه كنندگي مواد آلي (عمدتا سلولوز) را دارند.گزارش اين اكتشافات در مجله قارچ شناسي Mycological progress (مجله رسمي انجمن قارچ‌شناسان آلمان) و Mycologia (مجله رسمي انجمن قارچ‌شناسان آمريكا) در سال 2011 به چاپ رسيده است.گفتني است؛ بخش تحقيقات رستني‌هاي موسسه تحقيقات گياه پزشكي كشور به عنوان كانون قارچ شناسي كشور، تحقيقات دامنه‌داري را در خصوص شناسايي و تنوع زيستي قارچ‌هاي ايران در دست اجرا دارد و كشف و ثبت گونه هاي جديد حاصل تحقيقات كلاسيك و مولكولي در آزمايشگاه قارچ شناسي مولكولي موسسه مي‌باشد.اين پروژه توسط دكتر رسول زارع (استاد پژوهش) و مهندس بيتا عسگري (مربي پژوهش) اجرا شده است.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
خروج 3 هزار تن سم پرخطر از تولید محصولات کشاورزی

رئیس سازمان حفظ نباتات بابیان اینکه امسال 5 نوع سم پرخطر و به میزان 3 هزار تن از چرخه تولید و استفاده خارج شده است، گفت: تا پایان امسال مبارزه بیولوژیک به‌ویژه در محصولات استراتژیک به 300 هزار هکتار می رسد.
به گزارش خبرنگار مهر، رضا فتوحی امروز یکشنبه در نشستی خبری بابیان اینکه براساس آمارهای سازمان خواروبار جهانی 30 الی 40 درصد تولید محصولات کشاورزی در ارتباط با حفظ آفات نباتات است، گفت: سال گذشته 107 میلیون تن تولیدات کشاورزی در کشور داشتیم که پیش‌بینی می‌شود این رقم به 113 میلیون تن خواهد رسید که نقش حفظ نباتات در این تولید بسیار موثر است.
وی افزود: سیاست‌های این سازمان در تولید محصولات سالم، حذف شیمیایی مبارزه با آفات و جایگزینی آن به طریق بیولوژیک است در این راستا امسال برای اولین بار 350 هکتار از اراضی زارعی استان اردبیل با عوامل بیولوژیک و از طریق هواپیما سمپاشی شد.
رئیس سازمان حفظ نباتات بااشاره به اینکه میزان مصرف سموم از 26 هزار تن سال 82 به 19 هزار تن در سال 89 رسیده است، افزود: با حذف یارانه سموم در دو سال اخیر کشاورزان برای استفاده بهینه از سموم همکاری ویژه‌ای داشته‌اند همچنین سازمان حفظ نباتات تلاش می‌کند با جایگزین کردن سموم بی‌خطر و با منشاء گیاهی و بیولوژیک به جای سموم پرخطر در کاهش باقیمانده سموم کشاورزی تلاش کنند.
فتوحی با بیان اینکه‌ اخیرا 5 نوع سم پرخطر و به میزان 3 هزار تن از چرخه تولید و استفاده خارج شده است، اظهار داشت: عامل بیولوژیک کنترل کننده آفات نیز امسال به 18 عامل رسیده است در حالی که این رقم تا سال 79 فقط 7 عامل بیولوژیک بود.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور افزود: اجرای مدیریت تلفیقی کنترل آفات از دیگر برنامه‌های این سازمان است که با بکارگیری 4 هزار و 500 گیاه‌پزشک و روشهای مکانیکی و زراعی درصدد هستیم تا استفاده از سموم را به حداقل برسانیم.
وی از کنترل آفات در سطح 2 میلیون 400 هزار هکتار به روش مدیریت تلفیقی خبر داد و گفت:240 هزار هکتار نیز به روش مبارزه بیولوژیک با آفات مزارع مقابله شد که قرار است تا پایان امسال خط مبارزه بیولوژیک بویژه در محصولات استراتژیک به 300 هزار هکتار برسد.
رئیس سازمان حفظ نباتات همچنین در مورد سموم تقلبی گفت: بخشی از این سموم از طریق قاچاق وارد کشور می‌شود و سمومی که از طریق مبادی رسمی وارد می‌شود کاملا کنترل شده و در توزیع سمومی نظارت کافی اعمال می‌شود.
فتوحی با اشاره به وضعیت سموم در کشاورزی، گفت: از 268 سمی که در بخش کشاورزی استفاده می‌شود 8 درصد پرخطر 27درصد متوسط خطر و 63 درصد کم خطر هستند.
رئیس سازمان حفظ نباتات، افزود: از امسال تمام گل‌خانه‌های کشور تحت نظارت کارشناسان کشاورزی قرار می‌گیرد همچنین تفاهمنامه‌ای با سازمان میادین و تره‌بار منعقد شده که محصولات سالم با قیمت 10 الی 20 درصد بالاتر در میادین تره‌بار عرضه شود.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف جدیدی درباره نحوه آلودگی ویروسی گیاهان
محققان به نحوه بیماریزایی ویروسها در گیاهان پی بردند.

به گزارش ایانا و به نقل از ساینس دیلی (Science Daily)، یک سازوکار ژنتیکی، ارگانیسمهای ویروس را قادر می سازد تا میزبان خود را گرفتار بیماری سازند.
دکتر مینگ بو وانگ گفت: ویروس موزائیک خیار (CMV) یکی از ویروسهای مخربی است که انواع محصولات غذایی و گیاهان زینتی را نابود می سازد.
وی ادامه داد: ما متوجه شدیم CMV همراه با نوع خاصی از ریزه ویروسی (viral particle) موسوم به ماهواره (satellite) باعث ایجاد لکه های زرد در گیاهان می شود. این کار با تقسیم ژن سازنده کلروفیل انجام می پذیرد. ویروس با جلوگیری از تولید کلوفیل باعث می شود برگها یا زرد شوند یا از توش و توان بیفتند.
وانگ گفت: ما ژن مورد نظر را به دقت شناسایی کردیم. این ژن CHL1 نام دارد.
تاکنون محققان کاملا متوجه نشده بودند چرا ویروسها فقط یک مجموعه کوچک از ارگانیسمهای میزبان را مورد حمله قرار می دهند. اما این کشف نشان می دهد همراهی ژن ماهواره ای CMV باید با ژنهای گیاه میزبان هماهنگ باشد تا سبب بیماری شود. در صورت تحقق این شرط، ژنهای ماهواره ای مانع تشکیل کلروفیل می شوند.
وانگ اظهار داشت: این عمل مثل زیپ یک ژاکت است که در دو طرف قرار می گیرد و تنها در صورت درگیری با طرف دیگر عمل می کند. در اینجا هم نصف ژنهای مورد نظر از ویروس و نصف دیگر از میزبان در کنار هم به کار می افتند و موجب بیماری می شوند.
بنابراین محققان از این پس باید درصدد یافتن ژنهایی در ویروس بیفتند که با توالیهای ژنی معلوم در گیاهان جور هستند و شاید از این راه پی به علل بروز دیگر بیماریهای ویروسی ببرند.
وانگ در ادامه بررسی خود متوجه شد با یک تغییر مختصر در ژن تولیدکننده کلروفیل می توان از جور شدن آن با ژن ویروس جلوگیری کرد، بدون این که به دیگر ابعاد رشد گیاه صدمه وارد شود.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اجرای عملیات بیولوژیک علیه آفات در 14 محصول کشاورزی

رئیس سازمان حفاظ نباتات گفت: عملیات بیولوژیک علیه آفات در 14 محصول کشاورزی و در 300 هکتار از اراضی زراعی و باغی انجام و مؤثر واقع شد.
رضا فتوحی در گفتگو با مهر به ارائه گزارشی درباره سموم پرداخت و گفت: 260 قلم سم در کشور با تنوع مختلف وجود دارد که از این میزان 97 درصد سموم کم خطر و متوسط خطر هستند.

رئیس سازمان حفظ نباتات در ادامه افزود: در این راستا برنامه ریزی سازمان حفظ نباتات این است که بتواند یک برنامه مدیریت تلفیقی آفات را در طول برنامه پنجم توسعه به 4 میلیون هکتار برسد.

وی بیان کرد: در حال حاضر برنامه مدیریت تلفیقی یک میلیون هکتار (نیمه شیمیایی و بیولوژیکی ) است، شورای سیاست گذاری مدیریت تلفیقی در کشور تشکیل شده که با تشکیل کمیته ای با حضور معاونت های تخصصی از جمله آموزش، تحقیقات، معاونت تولیدات گیاهی اقدامات مؤثری صورت گرفته است.

فتوحی اعلام کرد: درسال جاری اجرای عملیات کنترل بیولوژیک آفت در سطحی بالغ بر 300 هکتار از اراضی زراعی و باغی در سراسر کشور در رابطه با 14 محصول کشاورزی انجام شده است.

رئیس سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: 7 محصول زراعی( برنج، پنبه، ذرت دانه ای، گوجه فرنگی، سویا، نیشکر، نخود دیم) و 7 محصول دیگر شامل (چای، توت، انار، پسته، سیب درختی، انگور) شامل عملیات بیولوژیک آفات شده اند.

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
سطح استفاده از تجهیزات غیر شیمیایی و بیولوژیک به 5/2 میلیون هکتار می رسد / زمستان امسال نرمال است

طی برنامه ای پنج ساله سطح استفاده از تجهیزات غیر شیمیایی و عوامل بیولوژیک برای مبارزه با آفات به 5/2 میلیون هکتار می رسد.

معاون آفات و اشجار سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: شرایط امسال به گونه ای بود که از نظر حمله و خسارت آفات در حد نرمالی قرار داشتیم.
دکتر محمدجواد سروش افزود: حتی در مناطق خشک نیز خسارتهای بحرانی را شاهد نبودیم که این امر نشان می دهد پیش آگاهیهای انجام شده از سوی کلینیکهای گیاهپزشکی و کنترل آفات فعالیت مناسبی را داشته است.
وی خاطرنشان کرد: شبکه های مراقبت و پیش آگاهی ایجاد شده در کشور باعث می شود که هیچ وقت غافلگیر نشویم.
سروش ادامه داد: در حال حاضر شبکه های مراقبت و پیش آگاهی بخش دولتی تمامی مزارع کشاورزی را تحت کنترل دارد، به گونه ای که 5/6 میلیون هکتار از اراضی گندمکاری کشور را کاملا پوشش می دهد و اراضی برنجکاری نیز تحت پوشش است.
وی تصریح کرد: در برنامه داریم تا بخش پیش آگاهی را به صورت کامل به بخش غیر دولتی واگذار کنیم و سازمان حفظ نباتات تنها وظیفه نظارتی را بر عهده بگیرد.

واگذاری بیش از دو میلیون هکتار از شبکه های پیش آگاهی و مراقبت به بخش خصوصی
این مقام مسئول یادآور شد: تاکنون بیش از دو میلیون هکتار از شبکه های مراقبت و پیش آگاهی به بخش خصوصی واگذار شده و طی یک برنامه پنج ساله کل سطوح تحت پوشش در اختیار بخش خصوصی خواهد بود.
سروش تاکید کرد: امیدواریم طی برنامه پنجم توسعه، تمام سطح 15 میلیون هکتاری اراضی کشاورزی توسط بخش خصوصی پایش شود.
وی درباره وضعیت سن غلات اظهار داشت: سن حشره ای بسیار مقاوم است که در شرایط سرمای هوا نیز می تواند تا حدودی مقاومت داشته باشد. بنابراین ستاد مبارزه با سن در استانها تشکیل شده است و برنامه های ویژه ای در حال انجام است.

پیش بینی شرایط نرمال آب و هوایی در سال زراعی جدید
معاون آفات و اشجار سازمان حفظ نباتات گفت: در حال حاضر پیش بینی می شود که شرایط آب و هوایی سال زراعی جدید نیز نرمال و طبیعی پیش رود، اما اگر شرایط به سمت زمستانی گرم پیش رود، استراتژی این سازمان در اجرای برنامه های مبارزه با آفات تغییر خواهد کرد.
سروش در ادامه افزود: در زمینه تجهیز آفتکشها و وسایل و ادوات مربوط به آنها تدارکات لازم صورت گرفته و هیچ مشکلی وجود ندارد.
وی خاطرنشان کرد: در سال جاری علاوه بر تهیه عوامل بیولوژیک ماکرو از عوامل مبکروبی نیز استفاده می شود و در برنامه داریم سطح مبارزه را از 240 هکتار به 300 هزار هکتار و در عرض دو تا سه سال به 500 هزار هکتار افزایش دهیم.
سروش ادامه داد: همچنین میزان اراضی که با تجهیزات غیر شیمیایی مبارزه شده اند، دو میلیون هکتار برآورد شده است که در مجموع استفاده از عوامل بیولوژیک و تجهیزات غیر شیمیایی طی برنامه ای پنج ساله 5/2 میلیون هکتار تحت پوشش قرار می گیرد.
وی تصریح کرد: امسال 700 هزار هکتار از اراضی به روش غیر شیمیایی و 300 هزار هکتار با عوامل غیر بیولوژیک مبارزه شد./

 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ثبت چهار سم گیاهی برای آفات گلخانه ای

برای نخستین بار طی سال جاری چهار سم گیاهی برای آفات گلخانه ای در کشور به ثبت رسید.

معاون آفات و اشجار سازمان حفظ نباتات در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: این سموم دارای منشاء گیاهی بوده و از جمله سموم کم دوام محسوب می شود و باقیمانده ای در محصولات کشاورزی بر جای نخواهند گذاشت.
دکتر محمدجواد سروش افزود: این سازمان نظارتهای دقیقی را در راستای توزیع سموم با کیفیت در کشور انجام می دهد.
وی خاطرنشان کرد: سموم با منشاء وارداتی توسط سازمان حفظ نباتات بررسی و آزمایش می شود و پس از محرز شدن کیفیت آنها به دست کشاورزان می رسد.
سروش ادامه داد: متاسفانه در بشخ سم نیز همچون سایر موارد شاهد وجود دلالان و سودجویانی هستیم که سموم بی کیفیت و غیر قانونی را با قیمتی ارزانتر دادوستد می کنند.
وی تصریح کرد: منشاء بسیاری از این سموم کشورهای پاکستان و افغانستان است که قوانین محکمی برای واردات و صادرات ندارند.

باید به کشاورزان نسبت به خرید سموم ارزان و بی کیفیت هشدار داد
این مقام مسئول یادآور شد: تلاش می کنیم که دست دلالان را با آموزشهایی که به کشاورزان می دهیم و نظارتهایی که بر فروشگاههای مجاز انجام می شود، کوتاه کنیم.
سروش تاکید کرد: سازمان حفظ نباتات متولی نظارت بر سموم قاچاق نیست و باید از منبعی دیگر پیگیری شود.
وی اظهار داشت: ناظران سازمان حفظ نباتات مراکز تحت پوشش را به صورت مرتب سرکشی می کنند تا مشکلی از لحاظ کیفیت سموم پیش نیاید.
سروش در پایان گفت: باید سطح اطلاعات کشاورزان افزایش پیدا کند، به گونه ای که برای خرید سم ارزانتر بهایی را پرداخت نکند./




 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ورود عوامل بیولوژیک برای مقابله با آفات پسته


استفاده از عوامل بیولوژیک می تواند آفتی همچون پسیل پسته را مهار کند.


رییس موسسه تحقیقات پسته کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا با اعلام این مطلب گفت: این موسسه به سمت ترکیبات فرآوری شده محصول پسته در حرکت است، به گونه ای که سعی می کنیم مصرف پسته خام کمتر شود.
دکتر امیرحسین محمدی افزود: محصولاتی همچون شیر، حلوا، شکلات پسته توسط این موسسه فرموله شده است و آماده انتقال به بخش خصوصی است.
وی خاطرنشان کرد: در زمینه تولید محصول پسته نیز تحقیقات جامعی درباره کاهش دفعات سمپاشی و استفاده از عوامل بیولوژیک برای مقابله با آفات انجام شده است.

ادعای موسسه تحقیقات پسته، بهینه کردن مصرف سموم است تا کم کردن آن
این مقام مسئول ادامه داد: ادعای این موسسه کم کردن مصرف سموم شیمیایی نیست، بلکه مصرف بهینه آن را در نظر داریم.
محمدی تصریح کرد: اقلیم کشور ما اجازه نمی دهد که به صورت کامل سم را قطع کنیم، اما می توان مصرف آن را بهینه کرد.
وی از دستیابی محققان به روشی بیولوژیک برای کنترل پسیل پسته خبر داد و یادآور شد: با مجوز سازمان حفظ نباتات کشور ترکیب جدیدی آماده شده است که آزمایشات اولیه آن در حال انجام است.
محمدی تاکید کرد: پسیل پسته با استفاده از کفشدوزک قابل کنترل است.
وی اظهار داشت: پسته از محصولاتی است که تولید آن به عوامل مختلفی همچون آب بستگی دارد که باید سعی شود در این زمینه جهت رساندن به موقع آب به باغهای پسته و استفاده از روشهای آبیاری نوین مشکل کم آبی در برخی از مناطق را مرتفع کنیم
 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
کنترل بیولوژیکی گل جالیز

کنترل بیولوژیکی گل جالیز


با هدف اصلاح الگوی مصرف سموم انجام شد

کنترل بیولوژیکی گل جالیز


تهران - خبرگزاری کشاورزی ایران

گروه: پژوهش و تحقیقات



محققان موسسه تحقیقات گیاهپزشکی برای اولین بار در کشور موفق به کنترل بیولوژیکی گل جالیز در مزارع کشاورزی شدند.


به گزارش ایانا از روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، محققان این موسسه موفق شدند با دستیابی به جدایه هایی از قارچ بیمارگر فوزاریوم و با هدف کاهش مصرف سموم، یکی از مهمترین گیاهان انگل مزارع کشاورزی کشور را کنترل کنند.
دکترمنصور منتظری که سرپرستی تیم تحقیق طرح کنترل بیولوژیکی گل جالیز را بر عهده داشته است، در این باره گفت: گل جالیز، انگل بسیاری از گیاهان زراعی و غیرزراعی است که با استقرار روی ریشه گیاهان و انگلی کردن آنها سالانه به طور متوسط باعث کاهش عملکرد 40 درصدی محصولاتی نظیر گوجه فرنگی و خیار می شود.
عضو هیات علمی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی، با اشاره به اینکه این گیاه انگلی 70 درصد دوره زندگی خود را زیر خاک می گذراند و بذرهای آن تا 12 سال امکان زنده ماندن در خاک را دارند، کنترل گل جالیز را بسیار مشکل برشمرد و افزود: در طرح کنترل بیولوژیکی گل جالیز، محققان موسسه تحقیقات گیاهپزشکی موفق شدند با استفاده از قارچ فوزاریوم، علایم بیماری روی گل جالیز را پس از مایه زنی این گیان انگل با اسپور قارچ مشاهده کنند.
وی ادامه داد: در مرحله بعد با انجام مطالعات دقیق تر، محققان جدایه هایی از قارچ را شناسایی کردند که بیشترین میزان کنترل روی گل جالیز را داشته است.
منتظری دستیابی به روش تولید انبوه و فرمولاسیون قارچ فوزاریوم و نیز دستیابی به زمان دقیق و چگونگی کاربرد قارچ جهت کنترل گیاه انگل را از مهمترین دستاوردهای تحقیقاتی این طرح عنوان کرد.
رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور نیز با اشاره به اینکه کاربرد علفکشهای شیمیایی علاوه بر پرهزینه بودن، تاثیرات زیست محیطی خطرناکی به همراه دارد گفت: کنترل بیولوژیکی گل جالیز از طرحهای موفقی است که علاوه بر اصلاح و کاهش مصرف سموم در مزارع و حفظ سلامت محیط زیست، باعث کاهش هزینه های مبارزه با این گیاه انگل می شود.
دکترحسن عسکری افزود: این طرح مراحل آزمایشگاهی، مزرعه ای و پایلوت را با موفقیت پشت سر گذاشته و دانش فنی آن در اداره کل ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی، به نام موسسه تحقیقات گیاهپزشکی و مجری طرح، به ثبت رسیده است.
رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در پایان، آمادگی این موسسه برای واگذاری دانش فنی این طرح موفق به بخش خصوصی و حمایت از آن را اعلام داشت.
 

Phyto

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پروژه کنترل سن گندم موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، پروژه برتر جهانی شد


پروژه کنترل سن گندم به روش IPM (مدیریت مبارزه تلفیقی با آفات) موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور یکی از سه پروژه برتر جهانی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (FAO) شد.

به گزارش ایانا از روابط عمومی موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، هماهنگ کننده پروژه کنترل سن گندم به روش IPM گفت: این پروژه به عنوان نمونه برتر برای دریافت جایزه Edouard Saouma معرفی و در تاریخ 11 مارس 2011 سازمان فائو به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که این پروژه همراه با دو پروژه از کشورهای بوسنی هرزگوین و فیلیپین به عنوان سه پروژه موفق در فهرست برترین پروژه های TCP در سال 2011 قرار گرفته است.
حسین حیدری افزود: در سال 1386، پروژه توانمندسازی کشاورزان در مدیریت تولید و حفاظت از محصول گندم توسط سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد و وزارت جهاد کشاورزی به امضاء رسید.
وی تصریح کرد: شاخصهای اجرایی این پروژه ها، پایدار کردن تولید، حفاظت از محصول گندم از طریق کاهش هزینه های تولید، افزایش درآمد کشاورزی، کاهش مصرف سموم و کودهای شیمیایی و حفظ تنوع گونه های مفید در کشت بومهای زراعی گندم آبی و دیم بود.
حیدری ادامه داد: براساس سند این پروژه، قرار شد 60 گروه از کشاورزان مهارت های لازم را برای کنترل این آفت در گندم دیم در استان کرمانشاه و گندم آبی در استان اصفهان کسب کنند.
هماهنگ کننده پروژه کنترل سن گندم خاطرنشان کرد: همچنین با توجه به سند پروژه موسسه تحقیقات گیاهپزشکی به عنوان مجری این پروژه انتخاب و قرار شد یک نفر از محققان موسسه با تخصص کافی در زمینه روش مبارزه IPM و همچنین از مدیران استانی به عنوان هماهنگ کنندگان ملی و استانی انتخاب شدند.
وی یادآور شد: در طول اجرای این پروژه، تعداد 82 نفر از کارشناسان رشته های مختلف کشاورزی شامل 37 نفر مرد و 45 نفر زن به شیوه عملی آموزش های فنی IPM و روش ترویجی مدرسه در مزرعه را آموختند که این تعداد 22 نفر بیش از پیش بینی پروژه بوده است.
حیدری تاکید کرد: همچنین تعداد یکهزار و 78 کشاورز شامل 796 مرد و 782 زن در کشور آموزش داده شد که 176 نفر بیش از تعهد پروژه بوده است.
وی اظهار داشت: به دلیل تقاضای کشاورزان و موفقیت فعالیتهای پروژه، سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه پشتیبانی و حمایت از 200 گروه کاری از کشاورزان را به تصویب رساند تا توسط مربیان آموزش دیده پروژه به اجرای IPM بپردازند، همچنین در سال دوم نیز استان کرمانشاه شبکه مراقبت مردمی را به همکاری پروژه طراحی و به اجرا گذاشت.
حیدری در ادامه افزود: در طول اجرای پروژه در دو نوبت، کارشناسان ارشد فائو (سازمان خوارو بار جهانی) از فعالیتهای پروژه بازدید و نتایج حاصل از این پروژه را قابل توجه گزارش کردند./


کد خبر: R-900212-01
خبرگزاری کشاورزی ایران
گروه: پژوهش و تحقیقات
 

hrezaee2012

عضو جدید
آفت کش ها عامل سرطان

آفت کش ها عامل سرطان

به گفته محققان آزمايشگاه Genomique FHemopathies Humaines در مرکز ايمني‌شناسي مارسي لوميني رابطه مستقيمي بين آفت‌کش‌ها و بروز برخي سرطان‌ها در ميان کشاورزان وجود دارد.به گزارش خبرگزاري فرانسه بررسي‌ها نشان داده است مقابله با آفت کش‌ها مي‌تواند مسبب بروز بسياري ناهنجاري‌هاي ژنتيکي که منشأ برخي سرطان‌ها است، باشد. توجه به اين نکته بسيار ضروري است زيرا ميزان ابتلا به سرطان در ميان مردان طي 25 سال گذشته، 35 درصد و در زنان 43 درصد افزايش يافته است.
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دانشمندان موفق به تولید پشه آنوفل نر بدون اسپرم شدند

دانشمندان موفق به تولید پشه آنوفل نر بدون اسپرم شدند

طبق این پژوهش که در مجله مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم منتشر شده، مالاریا سالانه جان حدود یک میلیون فرد را در سراسر دنیا گرفته و تنها در آفریقا مسبب 20 درصد از علل مرگ و میر کودکان است. عقیم کردن حشرات امر تازه‌ای به شمار نمی‌رود: دانشمندان پیش از این برای کنترل خواب حشرات آزمایشی ناقل بیماری با قرار دادن آنها در معرض پرتو برای عقیم کردن آنها تلاش کرده‌اند.
از رویکرد مشابهی با موفقیت برای غلبه بر شپشه سیب‌زمینی در ژاپن و کرم‌های میاز گوشت استوایی که به گاوها حمله می‌کردند استفاده شده ‌است.
البته قرار دادن پشه‌ها در برابر پرتو هم باعث ضعیف شدن پشه‌های نر می‌شود که آنها را در جفت‌گیری با پشه‌های آنوفل ماده، موثرترین ناقل جهان ناتوان می‌کند.
اکنون دانشمندان یک راه جایگزین برای عقیم کردن پشه‌ها ایجاد کرده‌اند.
دانشمندان دانشگاه امپریال کالج لندن در پژوهش خود به این امر پرداخته‌اند که چگونه پشه‌های نر را بدون آسیب رساندن به آنها، عقیم کرد.
این محققان به 10 هزار جنینی پشه قطعات ریز آر‌ان‌ای را که برای خاموش کردن ژن zpg طراحی شده، تزرق کردند. این ژن برای تولید اسپرم معمولی ضروری است.
آنها پس از ماه‌ها توانستند تعداد 100 پشه نر عقیم را به وجود بیاورند که پشه‌های ماده با آنها مانند نرهای سالم رفتار می‌کردند.

به گفته پژوهشگران، پشه‌های ماده تنها یکبار در زندگی خود جفتگیری می‌کنند. اگر دانشمندان بتوانند آنها را با تصور جفتگیری موفق فریب دهند، این پشه‌های ماده به تخم‌گذاری بدون نطفه ادامه‌ خواهند داد.
این کار می‌تواند تعداد پشه‌های تخم‌گذار را کاهش داده و در نهایت به محو خطرناکترین گونه حشرات برای انسان منجر شود.
با این حال این شیوه به تلاش بسیار برای تولید حشرات بدون اسپرم کافی و آزادسازی آنها در طبیعت نیاز دارد. اگرچه درک این مساله که پشه ماده قادر به درک دریافت اسپرم نیست، گام مهمی محسوب می‌شود.منبع: ایسنا

منبع

 

hrezaee2012

عضو جدید
استفاده از علایم شیمیایی آفات علیه خود آنها
محققان در حال بهره برداری از بیوشیمی یکی از مخرب ترین آفات جهت دور نگه­داشتن مزارع و باغها از شر آنها هستند. به گزارش ساینس دیلی (Science Daily)، شته ها بیماریهایی را سرایت می دهند که هر سال صدها میلیون دلار به کشاورزان و باغداران زیان وارد می سازد. برخی از حشره کشهای کنونی محیط زیست پسند نیستند و چون شته ها به این مواد مقاوم می­شوند لذا زارعان ناچار به استفاده بیشتر از آفتکشها می شوند.
رونالد ناچمن از ایستگاه تحقیقات کشاورزی آمریکا در تگزاس در حال کار در زمینه علایم شیمیایی موسوم به نوروپپتیدها است که شته ها و دیگر ارگانیسمها به منظور کنترل و تنظیم فعالیتهای مختلف بدن خود مانند هضم، تنفس، جذب آب و دفع مواد زائد از آنها استفاده می کنند. موقعی که نوروپپتیدها با حضور آنزیم در بدن تجزیه می شوند، تاثیر این علایم شیمیایی معمولا از بین می رود. ناچمن در حال تدارک ترکیباتی مشابه نوروپپتیدها است که ساختار مولکولی آنها تا حدی تغییر یابد تا تجزیه نشوند. هدف او کشتن آفات با ایجاد اختلال در هضم غذا، جذب آب یا دیگر اعمال زیستی آنها است.ناچمن پنج ترکیب مشابه سازی شده را به درون محلول غذایی وارد ساخت و هریک را به 20 شفیره شته نخود (Acyrthosiphon pisum) خوراند. او متوجه شد یکی از این ترکیبات 90 تا 100 درصد شته ها را ظرف سه روز هلاک می کند. این مقدار تلفات با آفتکشهای موجود در بازار برابری می کند.
هر عامل زیستی مهار آفات باید قبل از عرضه تجاری کاملا آزمایش شود. ناچمن نیز در حال پیگیری تحقیق خود است اما او می گوید ساختار مولکولی این طبقه از نوروپپتیدها موسوم به کینینهای حشرات چنان ویژه است که بسیار بعید به نظر می­رسد روی انسان، گیاهان یا دیگر ارگانیسمها تاثیری بگذارد./استفاده از علایم شیمیایی آفات علیه خود آنها
محققان در حال بهره برداری از بیوشیمی یکی از مخرب ترین آفات جهت دور نگه­داشتن مزارع و باغها از شر آنها هستند. به گزارش ساینس دیلی (Science Daily)، شته ها بیماریهایی را سرایت می دهند که هر سال صدها میلیون دلار به کشاورزان و باغداران زیان وارد می سازد. برخی از حشره کشهای کنونی محیط زیست پسند نیستند و چون شته ها به این مواد مقاوم می­شوند لذا زارعان ناچار به استفاده بیشتر از آفتکشها می شوند.
رونالد ناچمن از ایستگاه تحقیقات کشاورزی آمریکا در تگزاس در حال کار در زمینه علایم شیمیایی موسوم به نوروپپتیدها است که شته ها و دیگر ارگانیسمها به منظور کنترل و تنظیم فعالیتهای مختلف بدن خود مانند هضم، تنفس، جذب آب و دفع مواد زائد از آنها استفاده می کنند. موقعی که نوروپپتیدها با حضور آنزیم در بدن تجزیه می شوند، تاثیر این علایم شیمیایی معمولا از بین می رود. ناچمن در حال تدارک ترکیباتی مشابه نوروپپتیدها است که ساختار مولکولی آنها تا حدی تغییر یابد تا تجزیه نشوند. هدف او کشتن آفات با ایجاد اختلال در هضم غذا، جذب آب یا دیگر اعمال زیستی آنها است.ناچمن پنج ترکیب مشابه سازی شده را به درون محلول غذایی وارد ساخت و هریک را به 20 شفیره شته نخود (Acyrthosiphon pisum) خوراند. او متوجه شد یکی از این ترکیبات 90 تا 100 درصد شته ها را ظرف سه روز هلاک می کند. این مقدار تلفات با آفتکشهای موجود در بازار برابری می کند.
هر عامل زیستی مهار آفات باید قبل از عرضه تجاری کاملا آزمایش شود. ناچمن نیز در حال پیگیری تحقیق خود است اما او می گوید ساختار مولکولی این طبقه از نوروپپتیدها موسوم به کینینهای حشرات چنان ویژه است که بسیار بعید به نظر می­رسد روی انسان، گیاهان یا دیگر ارگانیسمها تاثیری بگذارد./
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
آفت مگس مدیترانه ای کنترل شد

آفت مگس مدیترانه ای کنترل شد

در حالی که باغداران مازندرانی نگران خسارت بالای آفت مگس مدیترانه ای بر مرکباتشان هستند، کارشناسان باغبانی جهاد کشاورزی استان اعلام کردند که این آفت تحت کنترل است و باغدارانی که به توصیه ها عمل کرده اند به طور یقین مشکلی نخواهند داشت. به گزارش ایرنا، آفت مگس مدیترانه ای، آفتی قرنطینه ای است که از سال 85 وارد استان مازندران شد و تا سال 89 از نظر گستره شیوع و تراکم، افزایش قابل توجهی داشت. سرعت شیوع این آفت به گونه ای بود که سال 88 تقریبا تمامی باغ های مرکبات استان مازندران را آلوده کرده بود. شماری از باغداران مازندرانی می گویند که آفت مگس مدیترانه ای تاکنون به بخشی از ثمرات باغی آنها خسارت وارد کرده است و به رغم رعایت توصیه های کارشناسی و مبارزه علیه این آفت، همچنان مگس میوه در باغ ها وجود دارد. مدیران باغبانی جهاد کشاورزی مازندران نیز علت شیوع این آفت در باغ های مرکبات را رعایت نکردن توصیه های کارشناسی در نکاشتن سایر درختان میوه در این باغ ها می دانند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با تایید وجود آفت مگس میوه مدیترانه ای در برخی از باغ های مرکبات استان، گفت: هر چند اطلاع رسانی در باره نحوه و چگونگی مدیریت مبارزه علیه این آفت صورت گرفته است، اما معتقدم بی توجهی برخی از باغداران، دلیل وجود این آفت و خسارت وارده است. یحیی ابطالی افزود: بر این اساس، جهاد کشاورزی با تامین 20 تا 25 هزار تن مواد هیدرولیزاد و مایع سراتراپ و همچنین انواع تله جلب کننده کارت زرد اقدام به مبارزه علیه این آفت کرده است. وی با بیان این که در این راستا امسال بخش خصوصی نیز وارد عمل شده و چندهزار تله نیز در بازار عرضه کرده است، اظهار کرد: آلودگی آفت مگس مدیترانه ای تحت کنترل قرار گرفته است و باغدارانی که به توصیه های کارشناسان باغبانی مدیریت جهاد کشاورزی عمل کردند، موفق به مهار این بیماری شده اند. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: باغدارانی هم که به توصیه ها گوش نداده و بی توجهی کردند و در بین درختان مرکبات، هلو و انجیر که میزبان خوبی برای این آفت هستند، غرس کرده اند، همچنان با این آفت مشکل دارند. ابطالی گفت: مگس میوه مدیترانه ای روی میوه های رسیده ای که قند کافی گرفته اند تخمگذاری و خسارت وارد می کند. هر چند متوسط خسارت این آفت در باغ های استان بسیار ناچیز و کمتر از یک درصد است، اما در برخی از باغ های شهرستان ساری که به توصیه های کارشناسان عمل نشده است، این خسارت تا 10 درصد نیز می رسد.
وی گفت: خسارت ناشی از انواع بیماری از جمله آفت مگس در باغ های نارنگی نارس مشاهده شده است. در حال حاضر برداشت نارنگی زودرس از باغ های استان مازندران آغاز شده است و با توجه به این که قیمت هر کیلوگرم نارنگی انشوی درجه یک در محل باغ 450 تا 550 تومان است در صورت آلوده شدن به مگس میوه مدیترانه ای، باغداران خسارت سنگینی را متحمل خواهند شد. استان مازندران حدود 110 هزار هکتار باغ مرکبات دارد و سالانه افزون بر یک میلیون و 800 هزار تن انواع مرکبات به ویژه پرتقال تامسون از آن برداشت می شود.

منبع

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کنترل آفات با سموم هوشمند

کنترل آفات با سموم هوشمند

یکی از موفق ترین روش های کنترل آفات تا امروز استفاده از ژن باکتری BT در گیاهان است. این ژن، پروتئینی است که از گیاه در برابر حمله آفات با از بین بردن آنها محافظت می کند.
بررسی ها نشان می دهد حشرات اندک اندک در حال بالابردن مقاومت خود به این روش هستند و این موضوع قطعا تهدیدی جدی برای موفقیت این روش محسوب می شود، اما پروفسور بروس تاباشنیک روشی را ابداع کرده که طی آن و با ایجاد تغییر کوچکی در ساختار ژنتیکی سموم BT می توان مقاومت بعضی از آفات عمده را در برابر سموم طبیعی BT کنونی در هم شکست.
سموم حاوی BT تنها حشراتی را از بین می برد که در شکمشان دقیقا همان گیرنده های پروتئینی را دارند که سم به آنها می چسبد. این موضوع یکی از دلایلی است که سموم BT به عنوان یکی از سموم سازگار با محیط زیست در زمینه کنترل آفات محسوب می شوند. این سموم همه حشرات را از بین نمی برد. به عنوان مثال سم BT کتان باعث از بین رفتن زنبورهای عسل، کفشدوزک ها و دیگر حشرات سودمند نمی شود.
بر خلاف حشره کش هایی که به شکل گسترده استفاده می شوند، سموم BT تنها طیف کوچکی از حشرات را از بین می برد چرا که توانایی این سموم ارتباط مستقیمی با واکنش گیرنده های سلولی سطح شکم حشره با سم دارد. عملکرد این سم مانند کلیدی است که فقط قفل مخصوص به خود را باز می کند و اگر قفل عوض شود قادر به بازکردن آن نیست.
حشرات با تغییرات تکاملی سریع، خودشان را با شرایط متفاوت سازگار می کنند. هر چه سم بیشتری استفاده شود، حشره بیشتر نسبت به آن مقاوم می شود. از آنجا که حدود 2 دهه است از سم BT در بیش از 140 میلیون جریب زمین کشاورزی در سرتاسر جهان استفاده شده، می شد انتظار داشت که حشرات با تغییر در ساختار بدنی خود راه تکامل را برای گریز از این حشره کش طبیعی در پیش گرفته باشند.
بنابراین محققان تصمیم گرفتند مطالعات بیشتری روی نحوه عملکرد سم BT داشته باشند تا مانع مقاومت بیش از حد حشرات شده و آنها را تحت کنترل درآورند. آنها موفق شدند عملکرد مرحله به مرحله سم، شامل این که سم به چه گیرنده هایی متصل می شود، با چه آنزیمی واکنش می دهد و بسیاری موارد دیگر را در سطح ملکولی مدلسازی کنند.

حال مشخص شده که سم به پروتئین کادرین در شکم حشره متصل می شود و در نهایت باعث مرگ او می گردد. مطالعه روی Pectinophora gossypiella یکی از سرسخت ترین آفات مزارع پنبه نشان داد که جهش های ژنتیکی در این حشره باعث تغییر پروتئین کادرین شده و در نتیجه سم دیگر مانند گذشته تاثیری روی حشره نمی گذارد.
به همین دلیل، پژوهشگران تصمیم گرفتند به وسیله مهندسی ژنتیک سم BT را به گونه ای تغییر دهند تا نیازی به پروتئین کادرین برای از بین بردن این آفت نداشته باشد.
در اولین آزمایش، سم جدید توانست آفت مزارع تنباکو را براحتی از بین ببرد. این آفت با تکنیکی به نام تداخل RNA توانسته بود تولید پروتئین کادرین را در بدنش متوقف کند.
تاثیر این سم روی آفات مزارع پنبه که این پروتئین را با جهش های ژنتیکی در بدنشان تغییر داده بودند نیز موفقیت آمیز بود و آنها را هم از پای درآورد.
محققان معتقدند سم جدید قادر است هر حشره با هویتی که با ایجاد جهش در گیرنده پروتئین کادرین خود مکانیسم مقاومتی در بدنش به وجود آورد را از بین ببرد اما آزمایش های بعدی نشان داد داستان آنقدرها هم شیرین به پایان نرسیده است.
مشاهدات بعدی حکایت از آن دارد که این سم همواره قادر به از بین بردن حشرات تکامل یافته نبوده و در عوض روی برخی حشراتی که مقاومت آنها در برابر سم ناشی از عوامل دیگری است، موثرتر عمل می کند. هنوز بدرستی مشخص نیست که چرا سموم جدید روی برخی زنجیره های مقاومتی موثر و روی برخی دیگر ناکارآمد است.
بر اساس نتایج آزمایشگاهی به نظر می رسد که سم BT جدید بتواند کارکرد مطلوبی داشته و روی حداقل بخشی از آفات موثر باشد، اما هنوز تصمیمی برای تست واقعی آن در زمین های کشاورزی اتخاذ نشده است. حداقل نفعی که از این تحقیق عاید بخش صنعت و کشاورزی می شود ایجاد روش های سازگار با محیط زیست در کنترل آفات است.

منبع
 

aboozar esmaili

عضو جدید
کاربر ممتاز
چرا حشره میوه در دمای انجماد زنده می ماند؟

چرا حشره میوه در دمای انجماد زنده می ماند؟

ایسنا: یک لارو حشره میوه که سال گذشته به حالت منجمد درآمده بود، اکنون بیدار شده و به رشد خود ادامه می‌دهد. محققان چک در سال ۲۰۱۱ نیمی از آب بدن حشره Drosophila melanogaster را در دمای انجماد به شکل منجمد درآورده بودند. اکنون این حشره کاملا از قدرت جفت‌گیری برخوردار بوده و لاروهای جدید آن نیز در سلامت کامل هستند.
تا کنون تصور بر این بوده که تحمل دمای انجماد در حیوانات یک فرایند پیچیده است و تنها برخی حشرات قادر به انجام آن هستند. این در حالیست که تجمع بلورهای یخ در بدن بسیاری از مهره داران بسیار مضر و یا کشنده است. محققان با هدف درک میزان پیچیدگی کمک به تحمل دمای انجماد در D. Melanogaster که یکی از مهمترین مدل های جانوری در زیست‌شناسی مدرن است، این آزمایش را انجام داده اند.
یک گونه همسان حشره میوه قطبی موسوم به Chymomyza costata قادر است دمای منفی ۳۰ درجه نیتروژن مایع را تحمل کند. تحقیقات پیشین محققان نشان داده بود که این حشرات با انباشت اسید آمینه L پرولین در بدن خود قادر به تحمل این دما هستند.
محققان چک با استفاده از نتایج پژوهش پیشین به تغذیه این لارو توسط L پرولین و گلیسرول پرداخته و سپس آن را منجمد کردند.
این حشره توانست این حالت نیمه انجماد را برای ۷۵ دقیقه تحمل کرده و سپس دوباره به حیات خود ادامه دهد.
محققان دیگر در تلاش برای منجمد کردن حشرات میوه برای درک بهتر ژنهای پایه‌گذار استعداد تحمل سرما در آنها هستند. این تحقیقات به درک بهتر احتمال اجرای این فرایند در انسانها کمک کرده و می‌توان مدت طولانی‌تری از اندام‌ها در یخ نگهداری کرد. همچنین زیست‌شناسان می‌توانند از این روش در تحقیقات خود بر روی این حشرات استفاده کنند.


 
آخرین ویرایش:

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دایناسورها هم از دست کک ها در امان نبوده اند

دایناسورها هم از دست کک ها در امان نبوده اند

بررسی راز و رمز دوران مختلف زندگی دایناسورها همواره نتایج بسیار شگفت انگیزی را در پی داشته است. در تازه ترین تحقیقات مشخص شده است که اجداد کک ها به عنوان حشرات انگلی در عصر دایناسورهای عظیم الجثه در بیش از 160 میلیون سال پیش نیز وجود داشته و از آنها تغذیه می کردند. این موجودات که 10 برابر گونه های تکامل یافته امروزی خود بوده اند، بسیار آرام و مخفیانه نیش دردناک خود را مانند سوزن آمپول بر بدن دایناسورها وارد می کردند. تحقیقات دانشمندان دانشگاه ایالتی اورگان آمریکا روی فسیل های یافت شده از این جانداران خون​آشام نشان می دهد که آنها در مقایسه با نمونه های تکامل یافته امروزی توانایی زیادی برای پرش نداشته و در واقع طی دوران تکامل خود از حالت خزنده به جهنده تغییر شکل داده اند.
این حشرات دارای اندامی مناسب برای قرار گرفتن برپوست ضخیم دایناسورها بودند و با پنهان شدن بر بدن میزبان و مخفی شدن روی برخی دایناسورهای پرنده​ یا پستانداران متوسط زندگی می​کردند و خون آنها را می مکیدند. این در حالی است که در گونه های تکامل یافته پاها شکل دیگری پیدا کرده و به دلیل داشتن جثه کوچک تر و شاخک های کوتاه تر توانایی بیشتری برای پرش و دور شدن از پر و یا پوست میزبان دارند.
در گونه های جدید پاها دارای خاصیت فنری هستند و می توانند 50 تا 100 برابر طول بدن خود را بپرند. به این ترتیب مطالعات از نحوه زندگی آنها نیز نشان می دهد که از میان 2300 گونه شناخته شده، 94 درصد این موجودات از پستانداران و پرندگان تغذیه می کنند.
دانشمندان با بررسی دو فسیل کشف شده از این حشرات انگلی اندازه یکی از آنها را حدود 17 میلی متر تخمین زده اند که با نام علمی
P. jurassicus شناخته شده و متعلق به 165 میلیون سال پیش است و گونه دیگر به نام P. magnus متعلق به حدود 125 میلیون سال پیش بوده و اندازه ای حدود 30 میلی متر داشته است.
این فسیل ها که در شمال چین کشف شده اند، به شکل بی نظیری جزییات بدن و ساختار این حشرات انگلی را حفظ کرده اند، به این ترتیب گویا طبیعت عکسی بسیار باکیفیت از این خون آشامان چندمیلیون ها ساله برای دانشمندان برجای گذاشته است.


منبع


 

Similar threads

بالا