خبرها و تازه های گیاهپزشکی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مورچه های متقلب مجازات می شوند

مورچه های متقلب مجازات می شوند

تحقیقات نشان می دهد مورچه های کارگری که در کلونی های دارای ملکه برای تولید مثل تلاش می کنند از سوی همتایان خود مورد هجوم و مجازات واقع می شوند.


به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دریافته اند مورچه های کارگر متقلب با تولید مواد شیمیایی خود را در وضعیت باروری قرار می دهند این در حالی است که در جامعه مورچه ها، مورچه های کارگر به طور طبیعی تولید مثل نخواهند داشت تا از بچه های ملکه که برادران و خواهرانشان نیز به شمار می روند مراقبت کنند.
تیم تحقیقاتی متشکل از دانشمندان آلمانی- آمریکایی برای آزمایشات خود نمونه ای مصنوعی از ترکیب موجود در مورچه های بارور را برای مورچه های کارگر غیر مولد به کار بردند.
یافته های محققان نشان می دهد در کلونی هایی با حضور یک ملکه، مورچه های کارگری که ترکیب شیمیایی هیدروکربن در آنها به کار رفته بود مورد هجوم سایر مورچه ها قرار می گیرند اما این وضعیت در مورد کلونی های فاقد ملکه صدق نمی کند و مورچه های کارگر برای تولید مثل آزاد هستند.
به اعتقاد محققان مواد شیمیایی هیدروکربنی تولید شده توسط مورچه های متقلب پیام توارثی مطمئنی به شمار می رود و این نظام پلیسی ناظر بر تولید مثل، نقش مهمی را در توازن و هماهنگی دنیای مورچه ها ایفا می کند.
به گفته دانشمندان برخی گونه های مورچه ها شناخته شده اند که نه تنها مورچه های کارگر متقلب را مورد حمله قرار می دهند بلکه تخم هایشان را نیز از بین برده و نابود می کنند.
بر اساس گزارش بی بی سی، به باور محققان این انگاره که هماهنگی و توازن اجتماعی وابسته به سامانه های سخت گیرانه برای پیشگیری و مجازات افراد متقلب است در دنیای مورچه ها به عنوان موفق ترین جوامع به کار گرفته شده است.

لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
موریانه ها حشراتی با هنرهای معماری پیشرفته

موریانه ها حشراتی با هنرهای معماری پیشرفته

باید موریانه ها را به حق مهندسین معمار نامید. نوع زندگی و تکثیر و ساخت کلنی و نظم و ترتیبی که در ساخت کلنی خود بوجود می آورد این حشره را مبدل به یکی از اعجاب انگیزین مخلوقات خدواند نموده است . تکثیر فوق العاده زیاده ملکه (هر ثانیه 2 عدد ) این حشره را به یکی از تولید کننده ترین مخلوقات زنده تبدیل نموده است . شرایط زیستی و طاقت فرسای این حشره در ساخت کلنی هایی که حتی بشر امروزی از ساخت آنها عاجز می باشد لقب برازنده ای را به این حشره می دهد . به نحوی که اگر انسان بخواهد برج ساختمانی را که موریانه با توجه به جسمی که دارد بسازد بایستی ساختمانی با 2400 طبقه بسازد که در شرایط فعلی در قدرت بشر ساخت این ساختمان غیر ممکن می باشد. با توجه به پیشرفت علوم ابنیه سازی حتی امکان دسترسی به این چنین ساختمانی شاید تا 100 سال آینده نیز غیر ممکن باشد . البته اگر هم روزی بتواند این چنین ساختمانی بسازد نمی تواند امکان یک سیستم شهری را در آن چیاده نماید در حالی که در برجهای موریانه کلیه تقیسمات شهری و روستایی به درستی طراحی شده است. مکانهای ساخت برجهای خنک کننده و سیستم تهویه مطبوع –مدرسه – ارتش – پلیس – کودکستان – انبارهای سیلوی مواد غذایی و.... کلیه این امور در برجهایی می باشند که مساحت حجم آنها گاهی به عمق 5 متر و با عرض 8 متر می تواند تشکیل شهری را بدهد که اگر بخواهیم در مورد هر بخش از زندگی این حشره اشاره نماییم بایستی کتابی جداگانه را به این امر اختصاص دهیم. موریانه ها در تمام کره زمین به جز نقاط قطبین وجود دارد که البته طی تحقیقاتی که از سوی انجمن simet green در استرالیا انجام گرفته شده است در قطب جنوب این حشره توانسته است در چوبهایی که در ساختمانهایی بیرونی منازل وجود دارد تحرکاتی را انجام دهد که اگر این چنین باشد حرف بالای بنده مردود خواهد شد.
بررسی هایی که هم اکنون در خصوص ساختار زندگی این حشره وجود دارد همگی مربوط به شناسایی فردی و یا تیمی بوده که در یک نقطه از کشور انجام گرفته است و یا ترجمه و تالیف متخصصینی می باشد که در کشورهای دیگر به بررسی گونه ای این حشره پرداخته اند . هنوز در ایران کار شناسایی گونه های این حشره به درستی انجام نشده است و اگر تحقیقی هم مشاهده شده است بیشتر جنبه آزمایشی و پایان نامه ای داشته که پس از اخذ نمره پایان نامه به دست فراموشی سپرده شده است .
گروه محققین دفع آفات با بکار گیری آخرین متد در خصوص شناسایی و مشاوره در امر کنترل و مبارزه با این حشره خانمان برانداز در خدمت ملت ایران می باشد . کلیه خدمات مشاوره و ارائه راه حل های مدرن برای مبارزه برای کلیه ملت ایران رایگان می باشد . منتظر شما هستیم.
وبلاگ تخصصی آفات دکتر مهرداد حلوائی: متخصص فیزیولوژِی جانوری و کنترل آفات شهری و صنعتی

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دفع حشرات با استفاده از ماده ای ترکیبی و بی بو

دفع حشرات با استفاده از ماده ای ترکیبی و بی بو

محققان سازمان کشاورزی ایالات متحده، به تازگی ماده ای ترکیبی و بی بو را به منظور از بین بردن حشرات موذی تولید کرده اند که قدرت جذب آن نسبت به نمونه های رایج 12 بار بیشتر است. حشرات موذی خانگی مانند مگس به راحتی در کنار انسان ها رشد کرده و مزاحمت های آنها به نظر پایانی نخواهد داشت. پرواز این حشرات بر روی غذاها و در کنار صورت انسان ها تعلق به منطقه و مکانی خاص نداشته و در هر موقعیتی آزار دهنده خواهد بود. درعین حال پرواز این حشرات علاوه برآزارفیزیکی می تواند به پخش و گسترش بیماری های خطرناک نیز منتهی شود.
یکی از بهترین شیوه هایی که تا به حال برای رهایی از این حشرات ارائه شده است، استفاده از طعمه هایی خاص مانند عصاره ای از گوشت فاسد به منظور هدایت آنها به سمت ماده کشنده بوده که استفاده از چنین شیوه ای در منازل مسکونی چندان خوشایند نخواهد بود.به همین دلیل، محققان مرکز خدماتی تحقیقاتی کشاورزی در سازمان کشاورزی آمریکا ماده ای ترکیبی از مواد طبیعی را تولید کرده اند که برای حس بویایی انسان ها آزار دهنده نبوده و حشرات به سرعت جذب آن شده و از بین می روند. این ماده ترکیبی از هفت اسید طبیعی در کنار ترکیب های اصلی مواد مورد علاقه حشرات موذی تولید شده است.
منبع: روزنامه آفتاب یزد > شماره 2550 2/11/87 > صفحه 6 (بیشتر بدانیم)


لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شناسایی و توصیف تعدادی از دوبالان زیان آور قارچ خوراکی

شناسایی و توصیف تعدادی از دوبالان زیان آور قارچ خوراکی

شناسایی و توصیف تعدادی از دوبالان زیان آور قارچ خوراکی دکمه ای (Agaricus bisporus) در منطقه کرج طالبی علی اصغر,زمانی عباس علی,محمدی گل تپه ابراهیم

طی مطالعات انجام شده در طول ماههای تیر تا آذر سال 1379 سه گونه از دوبالان (Diptera) به عنوان آفت قارچ خوراکی دکمه ای،Agaricus bisporus Lange در مراکز پرورش قارچ خوراکی کرج شناسایی و توصیف شدند که عبارت بودند از : (Sciaridae)،Lycoriella auripila Winnertz، (Phoridae)،Megaselia halterata Wood و(Scatopsidae) ،Coboldia fuscipes Meigen گونه های L. auripila و M. halterata برای اولین بار از ایران گزارش می شوند و از مهمترین آفات قارچ خوراکی دکمه ای محسوب می شوند. حشرات کامل گونه L. auripila از طریق رگبار R1 که فقط به اندازه نصف طول رگبال Rs می باشد و زواید قلاب مانند انتهای شکم نرها از سایر گونه های این خانواده متمایز می شوند. گونه M. halterata از طریق وضعیت قرار گرفتن موهای روی صورت، رگبال کناری (C) کوتاهتر از نصف طول بال، لوله مخرجی کوتاه و وجود دو موی بلند بر روی ترژیت نهم شکم نرها از سایر گونه های خانواده Phoridae قابل تشخیص است و گونه C. fuscipes با وجود رگبال Cu2 خمیده، اسکلریت روزنه تنفسی بزرگ و دنباله اسکلریتی ترژیت هفتم شکم نرها از سایر گونه های خانواده Scatopsidae متمایز است. در این تحقیق خصوصیات مرفولوژیک هر سه گونه توصیف شده است.
منبع: آفات و بیماریهای گیاهی شهریور 1382; 71(1):91-102.


لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دنیای اعجاب انگیز زنبور عسل

دنیای اعجاب انگیز زنبور عسل

مطالعات و بررسی های دانشمندان زیست شناس نشان می دهد که حداقل 150 میلیون سال است که موجوداتی بنام زنبور عسل (Honey Bee) در جهان زندگی می کنند. آنها برای زمانی که گلها و گیاهان به خواب زمستانی می روند و دیگر شهدی برای تغذیه زنبورها ندارند در درون کندوهای خود اقدام به درست کردن عسل می کنند. میزان عسل تولیدی آنها معمولآ بیشتر از آن مقداری است که خودشان نیاز دارند از این رو اغلب انسان خود را شریک آنها در استفاده از این فرآورده طبیعی می کند. زنبورهای عسل همانند مورچه ها جانورانی اجتماعی هستند که در درون کندوی خود کارها را تقسیم می کنند، یک گروه از زنبورهای عسل که در یک کندو زندگی می کنند شامل یک ملکه (ماده)، تعدادی زنبور نر و تعداد بیشتری زنبورهای کارگر هستند.

ملکه
ملکه تنها عضو ماده در یک کندو می باشد و از لحاظ اندازه بزرگترین زنبورهای کندو است و به همین دلیل اغلب توانایی ضعیفی در پرواز دارد. جالب است بدانید که ملکه را هنگامی که یک لارو (کرم حشره) دو روزه است زنبورهای کارگر انتخاب می کنند تا بعدها نقش ملکه را در کندو بازی کند. پس از حدود 11 روز این کرم حشره به زنبور تبدیل می شود. پس از آن ملکه با حدود 18 زنبور نر جفت گیری می کند و در نهایت پس از گذشت 10 روز ملکه طی یک روز اقدام به تخم گذاری میکند. یک زنبور ملکه می تواند تا 3000 تخم را طی یک روز تولید کند.
زنبور نر
قوی ترین موجودات یک کندو زنبورهای نر هستند که خوشبختانه نیش ندارند. آنها وظیفه جمع آوری غذا یا شهد گلها را ندارند و تنها مسئولیت تولید مثل در کندو بعهده آنها می باشد. نکته جالب آنکه اگر تحت شرایطی در کندو غذا کاهش بیابد زنبورهای نر از کندو اخراج می شوند! این زنبورها دارای چشم و شاخک هایی بزرگتر از دیگران می باشند تا راحتتر بتوانند زنبورهای ملکه را پیدا کنند.
زنبور کارگر
کارگران کوچکترین زنبورها در کندو می باشند، جنسیت آنها ماده می باشد اما اغلب توانایی باردار شدن را ندارند. یک کندو بین 50 تا 60 هزار زنبور کارگر دارد. کارگرها مسئولیت تهیه غذا برای نوزادان و ملکه را برعهده دارند و علاوه برآن با بال زدن هوای داخل کندو را خنک نگاه می دارند، آنها محافظان کندو نیز هستند.
سایر موارد
- طول عمر زنبور نر حدود 24 روز، زنبور کارگر حدود 21 روز و ملکه حدود 16 روز می باشد.
- زنبورها شش پا دارند که سه به سه در طرفین آنها قرار دارد.
- شاخک های آنها برای احساس کردن و دریافت اطلاعات از محیط میباشد.
- چشم آنها بصورت شبکه ای متشکل از میلیونها لنز خاکستری رنگ است و توانایی دید رنگی دارند.
- زنبورها از طریق حرکات بدنی و رقصی که انجام می دهند محل گلها را به یکدیگر اطلاع می دهند.
- معمولآ در بهار زنبورهای کارگر با انتخاب یک ملکه جدید اقدام به ساخت کندو جدید می کنند.
- عسل در واقع شکر فوق اشباع شده ای است که زنبورها از شهد گلها تهیه می کنند و کمتر از 20 درصد آب دارد.
- در فصل پاییز و زمستان به علت کمبود غذا بسیاری از زنبورهای کارگر برا نجات سایر افراد کندو اقدام به خود کشی می کنند.
نوشته شده توسط دکتر مهرداد حلوائی

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زیستگاهها و محلهای استراحت پشه‌ های بالغ در استان گیلان

زیستگاهها و محلهای استراحت پشه‌ های بالغ در استان گیلان

زیستگاهها و محلهای استراحت پشه‌ های بالغ در استان گیلان (دوبالان: کولیسیده) آذری حمیدیان شهیاد,جوافشانی محمدعلی,مسلم مظفر,رسایی علیرضا

مقدمه: با توجه به امکان اپیدمی مالاریا در استان گیلان و آزار و اذیت ناشی از گزش پشه ها (دوبالان: کولیسیده) در فصل فعالیت آنها بررسی فون و بوم شناسی پشه ها از فروردین ماه تا آذر ماه 1379 در این استان انجام شد.
روش کار: در طی این تحقیق 1506پشه بالغ طی 41 نوبت از 64 زیستگاه از جمله اماکن داخلی شامل طویله، منزل، مرغدانی، مستراح و محلهای خارجی طبیعی شامل گیاهان علفی، حفره داخل تنه درختان، شکاف و حفره صخره ها و محل های خارجی مصنوعی مانند چاه و از داخل لاستیک مستعمل خودرو ضمن استراحت و یا خونخواری با استفاده از اسپیراتور و کاپتوراتور جمع آوری گردید. جنس دیوار اماکن داخلی شامل چوبی، گچی، کاه گلی و سیمانی ثبت شد. همچنین در چند نوبت نمونه گیری با استفاده از تله نوری انجام گردید.
یافته ها: در این تحقیق مجموعا چهارده گونه شامل An.claviger، An.hyrcanus،An.maculipennis s.l. ، An.pseudopictus،Ae.vexans ، Cq.richiardii، Cx.hortensis، Cx.mimeticus، Cx.pipiens، Cx.theileri،Cx.tritaeniorhynchus ، Cs.annulata،Oc.caspius s.l. و Oc.geniculatus بصورت بالغ جمع آوری شد. در مجموع 4/66% نمونه ها از اماکن داخلی و 6/33% از محلهای خارجی و در مورد جنس آنوفل 9/92% از اماکن داخلی و 1/7% از محلهای خارجی و در مورد زیر خانواده کولیسینه 93/43% از اماکن داخلی و 07/56% از محلهای خارجی جمع آوری شدند. گونه های Cx.hortensis، Cs.annulata،Oc.caspius s.l. با فراوانی خیلی کم فقط از اماکن داخلی- دوگونه اول از طویله و سومی از منزل- و گونه های An.claviger، Cq.richiardii،Oc.geniculatus ، با فراوانی خیلی کم فقط از محلهای خارجی جمع آوری شدند.
نتیجه گیری: مطابق این تحقیق طویله مکان داخلی اصلی استراحت و خونخواری پشه ها به ویژه ناقلین مالاریا از میزبان اصلی آنها، گاو، در استان گیلان می باشد که در صورت نیاز به سمپاشی ابقایی می تواند مد نظر قرار گیرد.
دانلود متن کامل pdf

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دنیای اعجاب انگیز زنبور عسل

دنیای اعجاب انگیز زنبور عسل

مطالعات و بررسی های دانشمندان زیست شناس نشان می دهد که حداقل 150 میلیون سال است که موجوداتی بنام زنبور عسل (Honey Bee) در جهان زندگی می کنند. آنها برای زمانی که گلها و گیاهان به خواب زمستانی می روند و دیگر شهدی برای تغذیه زنبورها ندارند در درون کندوهای خود اقدام به درست کردن عسل می کنند. میزان عسل تولیدی آنها معمولآ بیشتر از آن مقداری است که خودشان نیاز دارند از این رو اغلب انسان خود را شریک آنها در استفاده از این فرآورده طبیعی می کند. زنبورهای عسل همانند مورچه ها جانورانی اجتماعی هستند که در درون کندوی خود کارها را تقسیم می کنند، یک گروه از زنبورهای عسل که در یک کندو زندگی می کنند شامل یک ملکه (ماده)، تعدادی زنبور نر و تعداد بیشتری زنبورهای کارگر هستند.

ملکه
ملکه تنها عضو ماده در یک کندو می باشد و از لحاظ اندازه بزرگترین زنبورهای کندو است و به همین دلیل اغلب توانایی ضعیفی در پرواز دارد. جالب است بدانید که ملکه را هنگامی که یک لارو (کرم حشره) دو روزه است زنبورهای کارگر انتخاب می کنند تا بعدها نقش ملکه را در کندو بازی کند. پس از حدود 11 روز این کرم حشره به زنبور تبدیل می شود. پس از آن ملکه با حدود 18 زنبور نر جفت گیری می کند و در نهایت پس از گذشت 10 روز ملکه طی یک روز اقدام به تخم گذاری میکند. یک زنبور ملکه می تواند تا 3000 تخم را طی یک روز تولید کند.
زنبور نر
قوی ترین موجودات یک کندو زنبورهای نر هستند که خوشبختانه نیش ندارند. آنها وظیفه جمع آوری غذا یا شهد گلها را ندارند و تنها مسئولیت تولید مثل در کندو بعهده آنها می باشد. نکته جالب آنکه اگر تحت شرایطی در کندو غذا کاهش بیابد زنبورهای نر از کندو اخراج می شوند! این زنبورها دارای چشم و شاخک هایی بزرگتر از دیگران می باشند تا راحتتر بتوانند زنبورهای ملکه را پیدا کنند.
زنبور کارگر
کارگران کوچکترین زنبورها در کندو می باشند، جنسیت آنها ماده می باشد اما اغلب توانایی باردار شدن را ندارند. یک کندو بین 50 تا 60 هزار زنبور کارگر دارد. کارگرها مسئولیت تهیه غذا برای نوزادان و ملکه را برعهده دارند و علاوه برآن با بال زدن هوای داخل کندو را خنک نگاه می دارند، آنها محافظان کندو نیز هستند.
سایر موارد
- طول عمر زنبور نر حدود 24 روز، زنبور کارگر حدود 21 روز و ملکه حدود 16 روز می باشد.
- زنبورها شش پا دارند که سه به سه در طرفین آنها قرار دارد.
- شاخک های آنها برای احساس کردن و دریافت اطلاعات از محیط میباشد.
- چشم آنها بصورت شبکه ای متشکل از میلیونها لنز خاکستری رنگ است و توانایی دید رنگی دارند.
- زنبورها از طریق حرکات بدنی و رقصی که انجام می دهند محل گلها را به یکدیگر اطلاع می دهند.
- معمولآ در بهار زنبورهای کارگر با انتخاب یک ملکه جدید اقدام به ساخت کندو جدید می کنند.
- عسل در واقع شکر فوق اشباع شده ای است که زنبورها از شهد گلها تهیه می کنند و کمتر از 20 درصد آب دارد.
- در فصل پاییز و زمستان به علت کمبود غذا بسیاری از زنبورهای کارگر برا نجات سایر افراد کندو اقدام به خود کشی می کنند.
نوشته شده توسط دکتر مهرداد حلوائی

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف خاصیت ضدسرطانی بره موم زنبور عسل

کشف خاصیت ضدسرطانی بره موم زنبور عسل

پژوهشگران موسسه تحقیقات علوم دامی کشور خاصیت ضدسرطانی و ضدقارچی بره موم زنبور عسل را کشف کردند . به گزارش واحد مرکزی خبر، هوشنگ افروزان ، محقق این موسسه گفت : محققان موسسه تحقیقات علوم دامی کشور این طرح را که نخستین بار در کشور اجرا شد ، از 6 سال پیش درباره خواص دارویی این فرآورده و تولیدات حاصل از آن در ابهر ، کرج و طالقان آغاز کردند .
وی افزود : برای آزمایش تاثیر استفاده از بره موم روی بیماری هایی مانند سرطان گوارش، هم اکنون طرحی با مشارکت موسسه تحقیقات علوم دامی کشور و مرکز تحقیقات سرطان ایران ، روی موش های آزمایشگاهی مبتلا به این نوع بیماری در حال اجراست که در صورت مساعد بودن نتایج این طرح، استفاده از این ماده در قالب دارو برای مهار این نوع بیماری ها در دستور کار داروسازان قرار می گیرد.
افروزان با بیان اینکه زنبور عسل برای تهیه بره موم از صمغ درختان استفاده می کند گفت : در بیشتر کشورهای توسعه یافته از بره موم برای تولید قرص و کپسول های آنتی بیوتیک برای درمان بیماری های عفونی و نیز در تولید انواع کرم های پوستی و خمیر دندان استفاده می شود اما در ایران به علت آشنا نبودن زنبور داران و مردم با خاصیت های دارویی و بهداشتی این ماده شفابخش از این فرآورده بهره برداری نمی شود .
محقق موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با بیان اینکه هم اکنون بیش از 3 میلیون کندوی صنعتی زنبور عسل در کشور وجود دارد افزود: با احتساب استحصال بطور متوسط 50 گرم بره موم از هر کندو و با توجه به این که هم اکنون هر کیلوگرم بره موم بسته به کیفیت آن در خارج از کشور 12 تا 52 دلار به فروش می رسد ، می توان از آن به عنوان یک توانمندی بالقوه برای افزایش درآمد زنبورداران کشور نیز نام برد.

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ماده شیمیایی مغزی، عامل اصلی هجوم گله‌یی ملخ‌ها است

ماده شیمیایی مغزی، عامل اصلی هجوم گله‌یی ملخ‌ها است

مجله علمی ساینس به نقل از پژوهشگران علت هجوم گله‌ای ملخ‌ها را ترشح نوعی ماده شیمیایی در مغز آنها اعلام کرد. به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پژوهشگران به تازگی کشف کرده‌اند که این ماده شیمیایی مغزی موسوم به «سروتونین» باعث می‌شود که ملخ‌ها به چنین حمله‌ای دسته جمعی دست بزنند. محققان در بررسی‌های خود دریافته‌اند که دلیل این هجوم ملخ‌ها یافتن منابع غذایی کافی است. عامل اصلی حمله ملخ‌ها از مدتها پیش معمای حل نشدنی برای محققان بوده است. سویئدبرت اوت، محقق دانشگاه کمبریج در این باره گفت: «سروتونین» روی نحوه رفتار و تعاملات ما انسانها تاثیر می‌گذارد و همین ماده شیمیایی در مغز باعث می‌شود که این حشرات خجالتی و ضد اجتماعی ناگهان به یک حرکت گروهی عظیم دست بزند. این پژوهشگران دریافت اند که سطح سروتونین در مغز ملخ‌های مهاجم سه برابر بیشتر از ملخ‌هایی است که در مرحله تنهایی و رفتارهای فردی هستند.
در مرحله حمله، ملخ‌های سبز رنگ به رنگ زرد روشن در می‌آیند؛ ماهیچه‌هایشان بزرگ می‌شود و به حالتی در می‌آید که می‌توانند پروازهای طولانی انجام داده و به دنبال همنوعان دیگر خود بگردند تا با آنها تشکیل اجتماع دهند. در این وضعیت ملخ‌های مهاجم می‌توانند میلیاردها گروه تشکیل دهند و طی پنج تا هشت ساعت به دنبال غذا 96 کیلومتر پرواز کنند. گفتنی است، سروتونین خاصیت ضد افسردگی دارد.


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
اسرار حشره ای بنام مگس

اسرار حشره ای بنام مگس

طول عمر طبیعی مگس ، حتی در بهترین وضعیت، در شمال خط استوا 7 تا 21 روز است. مهمترین عامل تغییر طول عمر این حشره ، گرمای محیط اطراف آن است . مگس ها وقتی دما به زیر صفر میرسد یا بیش از حد گرم می شود، گروه گروه می میرند.

هر چند مگس ها بعلت عدم فعالیت، بیشترین طول عمر را در هوای سرد دارند، اما تولید مثل فراوان آنها هنگامی صورت میگیرد که هوا گرم ، غذا فراوان و رطوبت در حد متعادل باشد.زمستان آنها را چنان از تمام این شرایط مطلوب محروم میکند که نه تنها قادر به زندگی نیستند، بلکه مجال تولید مثل را هم نمی یابند. وزارت کشاورزی امریکا مدعی است که هیچ دلیلی مبنی بر حیات مگس در فاصله پائیز تا بهار وجود ندارد.
( این ادعا جواب نکته دیگری است ؛ چرا در بهار مگس اینقدر کم دیده می شود؟ ) اکنون این پرسش پیش می آید که مگس ها چگونه دوباره شروع به تولید مثل میکنند؟
گروهی معتقدند که مگس ها نیز همانند برخی از حشرات دیگر ، زمستان خوابی میکنند؛ اما نادرستی این نظریه به اثبات رسیده است.معدود مگس هایی را که در اول بهار می یابیم عمدتا” نتیجه تولید مثل همان مگس هایی هستند که با یافتن جایی مناسب ، زمستان را پشت سرگذاشته اند.
برخی از مگس هایی که زمستان را پشت سرگذاشته اند، بالغ نیستند و کم و بیش در مراحل اولیه تکامل خود به سر میبرند. مگس تخم هایش را معمولا” درون زمین ، شکاف ها ، چوب و یا کودهای حیوانی میریزند. این تخم ها در عرض یک تا چهار ساعت به لارو تبدیل می شوند. لارو مگس در مرحله چهار روزه اش، همانند لارو تمام حشرات دیگر از گیاهان یا مواد حیوانی پوسیده تغذیه میکند. همچنان که لارو مگس بزرگ میشود، به حالت شفیرگی ، حالتی که حدود پنج روز زمان میخواهد، در می آید. در این فاصله ، حشره همان طور که در حالت دگرگونی است، استراحت هم میکند.
بسیاری از حشره شناسان این نکته را چنین توضیح می دهند که بیشتر مگسهایی که زمستان را پشت سر میگذارند، این فصل را در حالت لاروی یا شفیره ای میگذرانند؛ اما اکنون دانشمندان بر ای عقیده اند که مگس های بالغ برای زنده ماندن در زمستان، نسبت به مگس های جوانتر، از بخت و اقبال بیشتری برخوردارند.
جوانتر ها برای کنار آمدن با هوای سرد، با مشکلات بسیاری روبرو خواهند شد.با این همه برخی از لاروها و شفیره ها تا اواخر زمستان زنده می مانند و در بهار به مگس بالغ تبدیل می شوند.
میزان تولید مثل مگس ها واقعا” هراس آور است، دانشمندی تخمین زده است که فقط یک جفت مگس بالغ در عرض یک تابستان می توانند ۳۲۵۹۲۳۲۰۰۰۰۰۰۰۰ نوزاد مگس تولید کنند! در هند، در یک دوهزارم از هر متر مکعب خاک ، تعداد 4024 مگس زنده یافت می شود.
شاید برخی از خود بپرسند ؛ پس چرا مگسها دنیا را نمیگیرند؟
هر نظری مبتنی بر کوچ زمستانی مگس ها به جنوب نادرست است، زیرا حد متوسط پرواز هر مگس چهارصد متر است. دانشمندان پرواز مگس ها را رد گیری کرده اند . مگس ها در تمام طول عمر خود را به ندرت به آن سوی شعاع شانزده کیلومتری محل تولدشان پرواز می کنند.
نوشته شده توسط دکتر مهرداد حلوائی

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کشف قدرت تشخیص بالای بصری در زنبورها

کشف قدرت تشخیص بالای بصری در زنبورها

تحقیقات محققان دانشگاه موناش مبنی بر بررسی سیستم بینایی زنبورها، می تواند در بهبود سیستم های هوش مصنوعی و برنامه های رایانه ای تعیین هویت از روی صورت موثر واقع شود. بر اساس این تحقیقات، محققان اعلام کردند که زنبورهای عسل به خوبی توانایی شناسایی صورت انسان ها را دارند حتی در صورتی که از زاویه ای کاملانامتعارف قادر به دیدن آن باشند. این کشف می تواند به بهبود تکنولوژی های متفاوت از جمله سیستم های تصویربرداری یاری رساند. به گفته محققان، مغز زنبورها که از کمتر از یک میلیون نورون تشکیل شده است در یادگیری عملیات پیچیده بسیار تواناست و برنامه نویسان رایانه ای و گرافیکی که در تلاش برای حل اختلالات پیچیده شناسایی بصری هستند می توانند از این پدیده در رفع مشکل خود استفاده کنند. اکثرسیستم های هوش مصنوعی موجود در تشخیص صورت افراد مختلف در زوایای متفاوت دچار ضعف هستند. این در حالی است که زنبورها با استفاده از مکانیزم میانگین گرفتن از تصاویری که در گذشته مشاهده شده است توانایی منحصر به فردی در شناسایی چهره افراد در زوایای نامتعارف و غیرعادی دارند. این توانایی در شرایطی به زنبورها تعلق داده شده است که مغز این حشرات یک صدم درصد از مغز انسان را تشکیل می دهد. محققان به منظور بررسی این توانایی در زنبورها دسته هایی آزاد از این حشرات را به واسطه قرار دادن پاداش قند در ازای تشخیص صحیح تصاویر مختلف و قرار دادن مواد تلخ در ازای تشخیص نادرست مورد آزمایش قرار دادند. تصاویر بر روی نمایشگرهای عمودی به نمایش درآمده و زنبورها به تدریج آموختند که به سمت تصویر صحیح پرواز کنند.
در انتهای آزمایش، مغز زنبورها توانایی انجام تشخیص های پیچیده را به دست آورده و زمانی که زنبورها درآزمایشی بدون پاداش شرکت داده شدند، تنها حشراتی که در آزمایش هایی با نماهای مختلف شرکت داده شده بودند توانایی تشخیص تصویر چهره ای را که نسبت به زاویه ای جدید چرخش یافته بود، داشتند. نتایج نشان داد که مغز زنبورها به صورت آشکار از شیوه گرفتن میانگین تصویری برای حل مشکلات پیچیده بصری استفاده می کند. به بیانی دیگر زنبوری که توانایی تشخیص یک چهره را از دو زاویه مختلف داشته باشد، می تواند همان چهره را به راحتی و از زاویه جدید تشخیص دهد.

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
استفاده از عوامل بیولوژیک در کنترل آفات گلخانه‏ها

استفاده از عوامل بیولوژیک در کنترل آفات گلخانه‏ها

رییس سازمان حفظ نباتات گفت: امسال برای اولین بار از عوامل بیولوژیک برای کنترل آفات و بیماری‏های گلخانه‏ها استفاده شده است. مهندس همایون دارابی رییس سازمان حفظ نباتات کشور در گفت و گو با خبرنگار موج با اعلام این مطلب اذعان داشت: سیاست‏های کلی بخش کشاورزی بر تقویت زیر ساخت‏های گسترش مبارزه بیولوژیک استوار است. در بحث مبارزه بیولوژیک، نیاز به یک فرهنگ و بسترسازی مناسب داریم.
وی گفت: حذف یارانه سهم و ارائه 32 میلیارد تسهیلات ارزان قیمت حاصل از حذف یارانه به انسکتاریوم‏ها و تولید کنندگان مواد بیولوژیک، یکی از اقدامات این سازمان برای گسترش مبارزه بیولوژیک در سطح کشور است.
دارابی پیشینه تولید مواد بیولوژیک در کشور را از سال 1316 اعلام کرد و افزود: طی این سال‏ها فقط 6 عامل بیولوژیک به ثبت رسیده بود و مواد بیولوژیک به درستی شناخته شده نبود. با اصلاح قوانین و سرعت بخشیدن به ثبت این عوامل، شاهد رشد چشمگیر در شناسایی این عوامل هستیم.
وی گفت: تاکید سازمان حفظ نباتات بر استفاده از مبارزه بیولوژیک در محصولاتی است که مصرف تازه خوری دارند، زیرا تاثیر این محصولات بر سلامت انسان بسیار بیشتر از اقلامی است که انبار می‏شوند.
رییس سازمان حفظ نباتات سطح تحت پوشش مبارزه بیولوژیک بر اساس برنامه پنجم توسعه را 159140 هکتار اعلام کرد و افزود: در حال حاضر، 204 هزار هکتار از اراضی کشاورزی تحت پوشش مبارزه بیولوژیک قرار گرفته است. این رقم نشان می‏دهد وزارت جهاد کشاورزی 50 هزار هکتار از برنامه جلوتر است، در حالی که هنوز یکسال تا پایان برنامه زمان باقی است.
وی روند گسترش کلین‏های گیاهپزشکی را بسیار مناسب توصیف کرد و گفت: در سال 84، 175 کلینیک در کشور وجود داشت که با حذف یارانه سم در سال 87، 675 کلینک گیاهپزشکی در کشور به وجود آمده است. ایجاد این کلینک‏ها باعث ورود فارغ التحصیلان رشته گیاهپزشکی به بازار کار شده و مصرف سم را کاهش داده است.
دارابی میزان تجویز سم توسط کلینک‏های گیاهپزشکی را عامل موثری در رتبه بندی بعدی این مراکز اعلام کرد و افزود: کاهش تجویز سم در این مراکز ،بر ارجاع کارهای بعدی موثر است.
وی میزان مصرف سم در هکتار کشور را نسبت به میانگین جهانی کمتر اعلام کرد و گفت: در ایران به ازای هر هکتار 1 کیلوگرم سم مصرف می‏شود، در حالی که مصرف جهانی 2/1 تا 5/1 کیلوگرم است.
رییس سازمان حفظ نباتات کشور میزان سم مصرف شده در گذشته را 25 هزار تن در سال دانست و افزود: در حال حاضر، این میزان به 10 هزار و 700 تن کاهش یافته است.
وی عدم وجود سیستم برچسب زنی محصولات کشاورزی را یک چالش جدی در این بخش اعلام کرد و گفت: مصرف کننده برای محصولات فاقد باقیمانده سموم و محصول آلوده قیمت مساوی پرداخت می‏کند، بدین ترتیب حقوق افرادی که درست کار می‏کنند پایمال می‏شود.
دارابی از تدوین دستورالعمل باقیمانده مجاز سموم توسط موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور خبر داد و گفت: این دستورالعمل به موسسه استاندارد ارائه شد تا قوانین مرتبط با آن تدوین شود.
منبع: اداره کل روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
فرمون جنسی جدید برای کنترل غیر شیمیایی بید سیب زمینی

فرمون جنسی جدید برای کنترل غیر شیمیایی بید سیب زمینی

فرمون جنسی برای کنترل غیر شیمیایی بید سیب زمینی برای اولین بار در کشور در موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور ساخته شد. به گزارش سرویس پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، عسگری، رییس موسسه تحقیقات گیاه پزشکی کشور گفت: به منظور مبارزه با آفت بید سیب زمینی فرمون جنسی این حشره توسط محققان این موسسه و با سرپرستی دکتر مهرداد تبریزیان، سنتز و تولید شد.
وی خاطرنشان کرد: بید سیب زمینی (Potato Phthorimaea operculella) یکی از مهمترین آفات سیب زمینی در ایران است که با توجه به کاربرد مؤثر فرمون در پیش آگاهی و یا شکار انبوه آفت، برنامه سنتز فرمون جنسی این حشره در موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور و توسط محققان بخش تحقیقات آفت‌کش‌های این موسسه با موفقیت به پایان رسید.
رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور، با بیان این که فرمون جنسی بید سیب زمینی از دو مولکول پیچیده شیمیایی به نامهای «تراین» و «داین» تشکیل شده است، گفت: نمونه سنتز شده، قابلیت رقابت با نمونه‌های وارداتی را داشته و از خروج قابل توجه منابع ارزی جلوگیری می‌کند.
عسکری با اشاره به این که خسارت بید سیب زمینی در انبار و مزرعه تا 60 درصد می‌رسد، افزود: در صورت استفاده از تله‌های فرمونی در مرحله برداشت و در کنار روش‌های زراعی مناسب و همچنین نصب این تله‌ها در انبار می‌توان از خسارت این آفت به میزان قابل توجهی جلوگیری کرد.
رییس موسسه تحقیقات گیاهپزشکی کشور در پایان ، گفت: این موسسه آمادگی دارد، تکنولوژی ساخت و مصرف این فرآورده جدید را در اختیار متقاضیان بخش خصوصی قرار دهد.
گفتنی است، فرمون‌های جنسی، مولکول‌هایی شیمیایی هستند که حشرات ماده برای جفت‌یابی در محیط منتشر می‌شوند. با تولید آزمایشگاهی و مصنوعی این ترکیبات شیمیایی می‌توان بدون این که به موجودات مفید طبیعت آسیبی وارد و یا آثار سویی در محصولات کشاورزی و محیط زیست ایجاد شود، حشرات زیان آور و مضر را جمع‌آوری و از خسارت آنها جلوگیری کرد.

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ملکه عقربها !

ملکه عقربها !

یک زن تایلندی، افزون بر 30 شبانه روز با هزاران عقرب زندگی کرد تا رکورد تازه‌ای در این زمینه بر جا بگذارد. زن 39 ساله تایلندی به نام «کانچانا کتکایو» که به «ملکه عقربها» شهره است 33 شبانه روز در یک اتاقک شیشه‌ای با 5000 حشره سمی زندگی کرد. زن ماجراجو 22 دسامبر 2008 در حضور خبرنگاران و نمایندگان کتاب رکوردهای «گینس» وارد اتاقک شیشه ای شد و دیروز در حالی پیروزمندانه بیرون آمد که بازو و انگشتانش 13 بار گزیده شده بود. «کانچانا» طی این مدت، خود را با برنامه‌های تلویزیون و کتاب‌هایی که در اتاقک خبرساز بود سرگرم می‌کرد و فقط برای استفاده از دستشویی 15 دقیقه اجازه خروج داشت.
ملکه عقربها می‌گوید می‌خواهم باز هم رکورد بشکنم و به همین منظور، در فرصت مناسب 50 روز با حشره‌های سیاه وسمی زندگی خواهم کرد. «کانچانا» پیش از این با نگه داشتن عقرب هفت اینچی بسیار خطرناک در دهانش به مدت دو ساعت، رکورد شکسته بود.

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
کنترل سوسک از راه دور!

کنترل سوسک از راه دور!

محققان آمریکایی راهی متفاوت برای استفاده از سوسک‌ها یافته‌اند. آنها ریزپردازنده الکترونیکی‌ در بدن سوسک‌ها کار گذاشته‌اند که با استفاده از آن می‌توان این حشرات را از راه دور هدایت کرد.

یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه کالیفرنیا موفق به خلق سوسکی شده که می‌توان آن‌را از راه دور هدایت کرد. این سوسک که "سوسک سایبر" نامیده شده، به خواست هدایت‌کننده خود به پرواز درمی‌آید، به زمین می‌نشیند یا به چپ و راست می‌پیچد. به نوشته پایگاه اینترنتی مجله آمریکایی "Technology Review"، از این سوسک می‌توان برای تعقیب و مراقبت یا در عملیات امداد و نجات استفاده کرد. "سوسک سایبر" در نمایشگاهی تخصصی در ایتالیا معرفی شد.
سیستم هدایت سوسک سایبر از یک ریزپردازنده استاندارد، یک گیرنده معمولی و یک باتری تشکیل شده که همگی بر روی یک قطعه پلاتینی نصب شده‌اند. این مغز درون بدن حشره کار گذاشته می‌شود و شش الکترود از آن به عضلات بال‌ها و قسمت‌هایی از مغز که مسئول دیدن هستند متصل می‌شود.
سیگنال‌هایی که از دستگاه فرستنده (کنترل از را دور) ارسال می‌شوند را گیرنده دریافت کرده و به مغز منتقل می‌کند. از این طریق می‌توان به عضلات سوسک فرمان برخاستن نشستن یا پیچیدن داد. گروه تحقیقاتی دانشگاه کالیفرنیا پیش‌تر هم "سایبر سوسک"های دیگری خلق کرده بود اما سوسک جدید، به نوشته "Technology Review"، نخستین سوسکی است که با کنترل از راه دور قابل هدایت است.
محققان پیش از این بیشتر بر روی هدایت بیدها تحقیق کرده بودند. به نوشته نشریه فوق، سوسک‌ها حشراتی هستند که "بار" بیشتری می‌توانند حمل کنند و هدایت‌شان آسان‌تر است. برای هدایت آنها پالس‌های کوتاهی لازم است که این خود به طول عمر باتری "مغزِ دوم" کمک می‌کند.
تولید پرنده‌های کوچک مصنوعی دشواری‌های بسیاری دارد. دانشمندان به همین منظور راه دیگری را انتخاب کرده‌اند: آنها از توانایی پرواز حشرات به نفع منافع خود استفاده می‌کنند. منبع:گروه سرگرمی سیمرغ به نقل از jamejamonline.ir

لینک دائم

 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مورچه‌ها هم حرف می‌زنند

مورچه‌ها هم حرف می‌زنند

پژوهشگران با بهره گیری از فناوری های پیشرفته صوتی موفق شدند صدای گفتگوی مورچه ها را ضبط کنند. به گزارش واحد مرکزی خبر، محققان دانشگاه آکسفورد با استفاده از میکروفن ها و بلندگوهای بسیار مینیاتوری که بدون ایجاد مزاحمت در لانه های آنها نصب شده بود، موفق شدند صداهای تولید شده در لانه مورچه ها را ضبط و بررسی کنند. به گفته این محققان ملکه مورچه ها به این طریق دستوراتی را به مورچه های کارگر می دهد. در این پژوهش حیرت آور مشخص شد دیگر حشرات می توانند با تقلید صدای ملکه مورچه ها آنها را به خدمت بگیرند. نوعی پروانه آبی از جمله این حشرات است. این پروانه با تقلید صدا و پیام های شیمیایی مورچه ها ، آنها را وادار می کند کرم پروانه را به لانه های خود ببرند و آنها را تغذیه کنند.
محققان چند دهه قبل دریافتند که مورچه ها قادرند با ایجاد صوت، به یکدیگر هشدار دهند اما فقط در پی بررسی اخیر محققان دانشگاه آکسفورد بود که مشخص شد این پیام های مبادله شده در این ارتباط به حدی گسترده است که می تواند مبین نوعی «گفتگو» بین مورچه ها باشد. این پژوهشگران از طریق بلندگوهای بسیار ریزی که در لانه مورچه ها کار گذاشته بودند، با تقلید صدای ملکه توانستند توجه مورچه ها را جلب کنند. در این حالت مورچه بی حرکت می ایستد و منتظر شنیدن دستورات ملکه می شود.


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
فون بندپایان شکارگر سفید بالک ها

فون بندپایان شکارگر سفید بالک ها

فون بندپایان شکارگر سفید بالک ها (Homoptera: Aleyrodidae) در استان های مازندران و گلستان ارزیابی قدرت شکارگری آنها


قحاری حسن, استوان هادی
بر اساس نمونه برداری های انجام شده طی سال های 1378 تا 1382 از مناطق مختلف استان های مازندران و گلستان در رابطه با شناسایی بندپایان شکارگر سفید بالک ها (Homoptera: Aleyrodidae) ، 64 گونه شکارگر از دو رده ی کنه ها (Acarina) و حشرات به عنوان دشمنان طبیعی سفید بالک ها جمع آوری و شناسایی شدند و توسط متخصصین صاحب نظر مورد تایید قرار گرفتند. کنه های جمع آوری شده شامل 4 گونه بود که همگی به خانواده های Phytoseiidae از راسته Mesostigmata تعلق داشتند. حشرات شکارگر به راسته های سخت بالپوشان(Coleoptera) ، سن ها (Hemiptera)، بالتوری ها(Neuroptera) ،دوبالان (Diptera) و بال ریشک داران (Thysanoptera) مربوط بودند.
سخت بالپوشان شکارگر که همگی به خانواده Cocconellidae یا کفشدوزک ها تعلق داشتند شامل 25 گونه، سن های شکارگر شامل 21 گونه، تریپس های شکارگر شامل 4 گونه، بالتوری های شکارگر شامل 3 گونه و مگس های شکارگر شامل 5 گونه بودند. از میان شکارگرهای فوق، 4 گونه سن Anthlocoris confusus Reuter ، Anthlocoris flavipes Reuter ، Geocoris marduk Linnavuori ، Geocoris ningal Linnavuori ، و نیز یک گونه مگس Diplosis aphidisuga برای اولین بار از یران گزارش می گردند. در پژوهش حاضر، علاوه بر شناسایی شکارگرهای سفید بالک ها، میزان تغذیه هر یک از آنها نیز روی مراحل مختلف زیستی سفید بالک پنبه (Bemisia tabaci Gennadius) در شرایط آزمایشگاه بررسی شد. نتایج آزمایش های تغذیه ای نشان داد که از میان گروه های مختلف شکارگران، بالتوری سبز Chrysoperla carnea (Stephens) ، کفشدوزک هفت نقطه ای Coccinella septempunctata (L). ، مگس Acletoxenus formosus Loew و سن Nabis palifer Seidenstucker به ترتیب با دارا بودن قدرت تغذیه ای 72.1 ± 37.5 ، 68.2 ± 55.4 ، 62.5 ± 27.9 و 56.1 ± 46.9 عدد طعمه، دارای بیشترین کارآیی در تغذیه از مراحل مختلف زیستی سفید بالک پنبه بودند.
منبع: علوم کشاورزی و منابع طبیعی بهمن - اسفند
1384; 12(6):171-180

لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
موریانه‌ها دیگر جایی برای فرار ندارند

موریانه‌ها دیگر جایی برای فرار ندارند

دیگر نگران وجود موریانه ها در منازل نباید باشیم. دستگاهcairns.citysearch Amalgamated Pest Control یکی از مدرنترین دستگاه های پیشرفته در خصوص رد یابی موریانه ها در منازل میباشد. این دستگاه می تواند مکان و محل موریانه ها را با توجه به نوع و گونه آنها مشخص نموده و حتی از محل اختفای ملکه ها خبر دهد . عمق ارسال فرکانسهایی که این دستگاه ارسال می کند تا 3 متر می تواند در اعماق زمین فرو رود . از دیگر امکانات این دستگاه قابل شارژ بودن آن بوسیله خودرو می باشد . ضمنا در صورت کاربرد این دستگاه با توجه به ارسال فرکانسهای فرو صوت می تواند باعث فرار موریانه ها خصوصا کارگرها شود . با ردیابی موریانه ها دیگر جای برای مخفی شدن این حشره در منزل وجود ندارد . حتی اگر مایل به خرید منزلی هستید میتوانید با کاربرد این دستگاه از وجود موریانه در منزل مطمئن شوید . نویسنده: دکتر مهرداد حلوائی دکترای فیزیولوژِی جانوری و کنترل آفات شهری و صنعتی

لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
معرفی زنبور عسل و عسل

معرفی زنبور عسل و عسل

● مقدمه زنبور عسل از راسته نازک بالان (Hymenoptera) است. زنبور عسل قسمت‌های دهانی جونده و مکنده ، هر دو را داراست. دگریسی آن کامل است و بطور دسته جمعی زندگی می‌کند و شامل سه دسته هستند.
ـ ملکه (Queen) که تخم می‌گذارد.
ـ نرها (prones) کارشان فقط بارور کردن ملکه‌های جدید است.
ـ کارگرها (Worker) که ماده عقیم هستند و اغلب متعددی دارند.
کندوی زنبور عسل یا به صورت جعبه‌های مکعبی به ابعاد ۵۰cm که کندوی modern می‌گویند و یا به بصورت سبد که کندوی بومی می‌گویند.

● زنبور عسل در قرآن

کلمه نحل به معنی زنبور عسل در آیات ۶۸, ۶۹ سوره نحل در جز ۱۴ قرآن کریم آمده است. در تفسیر آیه ۶۸ چنین آمده است؛ پروردگارت به زنبور عسل وحی فرستاد! در اینجا لحن قرآن به طرز شگفت انگیزی تغییر می‌یابد، در عین ادامه دادن بحث‌ها در زمینه نعمت‌های مختلف الهی و بیان اسرار آفرینش در این سوره ، سخن از زنبور عسل و سپس خود عسل به میان می‌آورد. اما شکل یک ماموریت الهی و الهام مرموز که نام وحی بر آن گذارده شده است. نخست می‌گوید: "و پروردگار تو به زنبور عسل ، وحی کرد که خانه‌هایی از کوهها و درختان و داربست‌هایی که مردم می‌سازند ا نتخاب کن."
نخستین ماموریت زنبوران در این آیه ماموریت در این آیه ماموریت خانه سازی ذکر شده است. و این شاید به خاطر آن است که مساله مسکن مناسب نخستین شرط زندگی است و به دنبال آن فعالیت‌های دیگر ، امکانپذیر است.
در آیه ۶۹ سوره "نحل" ، دومین ماموریت زنبورعسل شروع می‌شود، چنانکه قرآن می‌فرماید: "ما به او الهام کردیم که سپس از تمام ثمرات تناول کن و راههایی که پرودگارت برای تو تعیین کرده ، به راحتی بپیما." سرانجام ، آخرین مرحله ماموریت آنها را بصورت یک نتیجه ، این چنین بیان می‌کند،" از درون زنبوران عسل ، نوشیدنی مخصوص خارج می‌شود که رنگ‌های مختلفی دارد." نهفته است، جالب این که دانشمندان از طریق تجربه به این حقیقت رسیده‌اند که زنبوران به هنگام ساختن عسل آن چنان ماهرانه ، عمل می‌کنند که خواص درمانی و دارویی گیاهان کاملا محفوظ مانده و به عسل منتقل می‌شود.
و در ماجرای برنامه زندگی زنبوران عسل و ارمغانی که آنها برای جهان انسانیت می‌آورند، که هم غذاست و هم شفا و هم درس زندگی ، نشانه روشنی از عظمت و قدرت پروردگار است، برای جمعیتی که می‌اندیشند.

● ساختمان مورفولوژیکی زنبور عسل

بدن زنبور عسل بطور متراکم از موهایی پوشیده است که دارای تارهای (Barbs) جانبی کوتاهی می‌باشد. و به راحتی دانه‌ها گرده را می‌گیرند. در چشم‌های مرکب و پاها ، موهای صاف وجود دارد پاهای جلویی در حاشیه ساق (tibia) موهای راست و خشن و کوتاهی را دارد و برای تمیز کردن چشم‌ها از گرده گل بکار می‌رود و برس چشمی (Eye bursh) می‌گویند.
بالهای زنبور در هنگام رواز بوسیله قلاب‌هایی بهم درگیر می‌شوند و یا بال به نظر می‌رسند. و نوک این بالها مسیر شکل را طی می‌کند. ممکن است ۴۰۰ بار در ثانیه مرتعش شوند. آرواره‌های زیرین mandibles در کارگران صاف برای جمع آوری گرده و ساختن شاخه‌ها بکار می‌رود. آرواره‌های زیرین maxillae مانند قاشقک‌های طویلی بوده و برای جمع آوری گرده‌های گل بکار می‌رود.
لب تحتانی تبدیل به خرطوم شده و ضمایم حسی - بی (Cabialplas) در اطراف آن قرار دارد. مایع شهد در اثر عمل مکنده حلق به درون چینه‌دان بزرگ یا معده عسل (Money Stomash) کشیده می‌شود. چهار لب مثلثی دریچه‌ای را درست می‌کند و از ورود عسل به معده جلوگیری می‌کند. بجز موقعی که جهت تغذیه مورد نیاز است. روده زنبور عسل باریک و دراز است. و تقریبا به ۱۰۰ لوله کوچک ، مالپیکی اتصال دارد و روده راست ، بزرگ است و به مخرج ختم می‌شود. در انتهای بدن سوزن وجود دارد که فقط در کارگرها و ملکه‌ها دیده می‌شود. حس بویایی در زنبوران عسل بسیار قوی و تیز است و چشم‌ها دارای تعداد فراوانی واحدهای بینایی است و دارای مغز نسبتا بزرگ است: زنبوران عسل قادر به تشخیص رنگ قرمز و سیاه از هم نمی‌باشند.
● گونه و نژادهای زنبور عسل
ـ زنبور هندی (Apis Indiea)
ـ زنبور درشت (Apis drostata)
ـ زنبور ریز (Apis florae)
ـ زنبور عسل معمولی (Apis mellifera).

● محصولات زنبور عسل و نحوه گردآوری آنها
می‌توان به شهد یا عسل و گرده زنبور عسل و بره "موم" که از صمغ‌ها بوجود می‌آید، اشاره کرد. گرده زنبور عسل دارای انواع مواد الی و ویتامین‌ها می‌باشد. گرده شامل قندهای احیا کننده می‌باشد که در کل ۳۱% در گروه کربوهیدرات وجود دارد. میزان متوسط پروتئین گروه حدود ۲۲% است و تمام اسیدهای آمینه ضروری مورد نیاز انسان در ترکیب پروتئینی دانه گروه وجود دارد. عصاره اتری گروه حاوی چربی‌ها و روغن‌ها ، پیگمان‌ها ، دونین‌ها ، ویتامین‌ها و هورمون رشد می‌باشد. گروه حاوی ۱۳ نوع اسید چرب و دو استدول عمده بنام‌های ۲۴- متیلن کلسترول "و بی سی توسترول" است. برای جمع آوری دانه گرده می‌توان از تله گرده ، استفاده کرد، ولی اینکار توصیه می‌شود، چون جمعیت زنبورها را تضعیف می‌کند.
● بعضی از مصارف گرده زنبور عسل
دانه گرده در پزشکی اهمیت خاصی دارد. در درمان بیماری‌های پروستات و آلرژی و در حال بی‌اشتهایی از داروهایی که از دانه گرده ساخته می‌شوند، استفاده می‌کنند. دانه گرده بعنوان مکمل غذایی بکار می‌رود و از آن در رفع چین و چروک و لکه‌های صورت استفاده می‌گردد. از داروهای مشهور می‌توان به Prostaflor , Ofilorex اشاره کرد.
● نیش زنبور
از نیش زنبور عسل بعلت خاصیت قلیایی و اسیدی بودن آن در درمان بیماریها ، استفاده می‌کنند.
● تولید مثل
در کارگرها تنها اثری دیده می‌شود و ولی در ملکه به خوبی توسعه یافته است. ملکه جوان ۶ روز بعد از بیرون آمدن ، با یک زنبور نر جفتگیری می‌کند، اندام‌های جفت گیری نر پاره شده و در کیسه تناسلی ماده باقی می‌ماند و تا اینکه بعد از بازگشتن به کندو ، کارگرها آنرا از بین می‌برند. اسپرماتوزوئیدهایی که بدین صورت در کیسه ذخیره اسپرم ، جای می‌گیرد، بکار همه تخم‌های لقاح یافته‌ای که ملکه خواهد گذاشت، بکار می‌رود. تخمدان‌های ملکه پر شده و شکم را پر می‌کند و ظرف دو روز ، شروع به تخم گذاری می‌کند.
از تخم‌های لقاح نیافته ، زنبورهای‌نر (هاپلوئید ۱۶ کروموزوم) و از لقاح یافته‌ها ، زنبورهای ماده (دیپلوئید و دارای ۳۲ کروموزوم) تولید می‌شود. تخم‌ها تبدیل به لاروکرمی شکل کوچک فاقد پاها و چشم می‌شوند و از ژله شاهانه که توسط غده‌های حلقی کارگران جوان تولید می‌گردد، تغذیه می‌کنند. ولی لاروهای ملکه بیشتر به تغذیه شاهانه می‌پردازند و به همین جهت با سرعت زیاد بزرگ و تمایز می‌یابند.
دم لارو چندین بار ، پوست اندازی می‌کند روی سلول بوسیله موم پوشیده می‌شود. و لارو در داخل آن قرار گرفته و شفیره نام دارد و دگردیسی را کامل نموده و به کمک آرواره‌های زبرین ، سرپوش حجره را پاره کرده و به شکل یک نوزاد جوان بیرون می‌آید. بعد از عمل جفت گیری زنبوران نر ، به بی‌غذایی می‌افتند و می‌میرند.
● عسل
▪ خواص تغذیه ای عسل
کارشناسان تغذیه با توجه به خواص تغذیه ای عسل، مصرف این فرآورده طبیعی با ارزش را که در آموزه های دینی هم بر آن تاکید شده توصیه می کنند. یک استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران، درباره خواص تغذیه ای عسل افزود: "عسل جایگزین بسیار خوبی به جای شکر است و به علت داشتن فروکتوز جذب آهسته تری از شکر دارد که از این حیث در زمینه پیشگیری از دیابت و جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون بسیار مفید بوده و موجب سیری طولانی تری در فرد می شود. " وی درباره ممنوعیت مصرف عسل برای کودکان زیر یک سال گفت: "برای کودکان زیر یک سال، مصرف عسل به هیچ وجه توصیه نمی شود، اما بعد از یک سالگی برای کودکان شیرخوار اضافه کردن عسل توصیه می شود. " این استاد دانشگاه افزود: "برای درمان سرفه های تحریکی در کودکان، افزودن عسل به شیر یا به همراه لیموترش تازه و یا مصرف آن در یک لیوان آب جوش توصیه می شود. "
این ماده زرین، غـنی و فـوق الـعـاده محصول معجزه آسای زنبـورهــای عسل است و جایگزین منـاسبـی بـرای شـکـر سفید به شـمـار مـی رود. هر چند در تمامی سال موجود
مـی بـاشـد، امـا بایـد دانسـت که در تابستان و پاییز بعمل مـی آید و در این موقع از سال از سایـر مـواقـع تـازه تر می باشد.
فرایند اعجاب انگیز تهیه عسل از چرخش زنـبـورهــا به دور گل ها شروع می شود. آنها در همین حال شهد گـل ها را در دهـان خـود جـمـع می کـنـنـد. شـهـد گـل هـا بـا آنــزیم
مخصوصی که در بزاق دهان زنبور وجود دارد، ترکیب شده و طی یک فرایند شیمیایی تبدیل به عسل می شود. زنبورها، عسل را به داخل کندو می برند و آنرا درون حفره ها و دیواره های هر شبکه از کندو ذخیره می کنند. ارتعاشی که از بال زدن های آنها ایجاد می شود، کار تهویه را انجام داده و موجب می شود رطوبت بیش از اندازه آن از بین رفته و آماده مصرف گردد.
▪ فواید
علاوه بر اینکه عسل به عنوان شیرین کننده مغذی و طبیعی به شماره می رود، تحقیقات حاکی از این امر هستند که ترکیبات منحصر بفرد عسل، از آن یک ضد میکروب و ضد اکسیدان قوی درست می کنند.
ـ عسل ناخالص (خام)
ماده ای ضد باکتری، ضد ویروس، ضد قارچ

ادامه در پست بعدی



لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ادامه پست قبلی

ادامه پست قبلی

ـ خواص عسل
مانند اکثر مواد غذایی – به کیفیت آن بستگی دارد؛ اما در این مورد بخصوص، کیفیت از اهمیت بالاتری برخوردار است، چراکه گرده هایی که به پاهای زنبور عسل می چسبند، خاصیت درمانیشان در گیاهان مختلف، متفاوت می باشند. به علاوه در فرایند درست شدن عسل بسیاری از مواد مغذی در داخل کندو باقی می ماند. می توان گفت که عسل ناخالص ( یا همان عسل اولیه) حاوی همان صمغی است که در موم وجود دارد. موم گاهی اوقات با نام "چسب زنبور" نیز شناخته می شود که عبارت است از یک مخلوط مرکب صمغی شکل و مواد دیگری که زنبور های عسل با استفاده از آن کندو را آب بندی می کنند و آنرا درمقابل باکتری و سایر میکرو ارگانیسم ها محفوظ نگه می دارند. زنبور عسل موم را با ترکیب کردن صمغ گیاهان با ترشحات خود درست می کند. جالب است بدانید که موادی شبیه به قیر خیابان نیز در موم دیده می شود. گاهی اوقات زنبورهای نگهبان از پرده های خاصی در داخل هر یک از حفره های کندو استفاده می کنند تا موم را در آن محوطه انباشته کنند، سپس سایر زنبورها از این ماده در دورتادور شانه عسل استفاده می کنند و کلیه شکاف ها را از این صمغ ضد باکتری، ضد ویروس و ضد قارچ پر می کنند. صمغی که در موم وجود دارد تنها حاوی مقدار کمی از مواد مغذی است که در عسل یافت می شود. تحقیقات نشان داده اند که به طور کلی عناصری که در عسل و موم وجود دارند می توانند از بروز سرطان و تومور جلوگیری نمایند. از این موارد میتوان به فنیل کتینوری متیل اسید، فنی اتیل دی متیل کافیت اشاره کرد. محققان بر این باورند که این ترکیبات از بروز سرطان روده در حیوانات جلوگیری می کنند که این امر با کم شدن فعالیت دو آنزیم با نام های فسفاتیدیلینوسیتول نوعی فسفو لیپاز C لیپوکسیجن امکان پذیر می شود. زمانیکه عسل خام طی فرایند گرمایشی قرار می گیرد بسیاری از خواص مفید اولیه خود را از دست می دهد.
● عسل کارایی ورزشی را افزایش داده و موجب بهبود جراحات می شود
اصولاً از عسل به عنوان ماده ای انرژی زا استفاده می کنند. در تحقیقات اخیر ثابت شده که از عسل همچنین می توان به عنوان یک ماده ارگوژنیک (موادی که قابلیت اجرایی ورزشکاران را ارتقا می بخشد) نیز استفاده کرد. همچنین این ماده در بهبود زخم ها و سایر جراحات نیز نقش مهمی را ایفا می کند.
سال ها پیش در زمان بازی های المپیک معمولاً ورزشکاران برای بدست آوردن نیرو و توان بیشتر از مواد غذایی مخصوصی استفاده می کردند که در این میان می توان به عسل و انجیر خشک اشاره کرد. در حال حاضر نیز عده ای از پژوهشگران تحقیقات خود را بر روی این ماده شروع کرده اند. یکی از تحقیقاتی بر روی ۳۹ نفر ورزشکار وزنه بردار که هم شامل خانم ها می شدند و هم آقایون، انجام شد. این افراد تحت آموزش های سنگین وزنه برداری و بدن سازی قرار داشتند. آنها پس از اتمام تمرینات مکمل پروتیئن خود را یا با شکر یا مالتودکسترین و یا عسل مخلوط کرده و مصرف می نمودند. قند خون گروهی که از عسل استفاده می کردند در تمام طول مدت ۲ ساعت تمرین ثابت باقی می ماند. همچنین قدرت ماهیچه ها و نیروی ذخیره شده در آن دسته از افرادی که از مکمل پروتئین و عسل استفاده کرده بودند نسبت به سایرین افزونی داشت.
ثابت نگه داشتن قند خون در طی تمرینات استقامتی در کنار مصرف کربوهیدرات یکی از راههای مناسب برای ذخیره گلیکوژن در ماهیچه هاست. همانطور که مطلع هستید گلیکوژن نوعی قند ذخیره شده در ماهیچه هاست که حالت سوخت آماده مصرف را دارد. به همین دلیل ورزشکارانی که از عسل استفاده می کردند گلیکوژن کافی در ماهیچه هایشان ذخیره می شد و روز آینده می توانستند با بالاترین آمادگی و دارا بودن بالاترین میزان سلامتی در تمرینات شرکت کنند. تا این لحظه ثابت شد که عسل می تواند به عنوان منبع دیگری از کربوهیدارت به ورزشکاران کمک کند تا در بهترین وضعیت واکنش نشان دهند و می توان ادعا کرد که نسبت به تمام انتخاب های دیگر ارجحیت دارد.
از دیگر خواص شفا بخش عسل، می توان به قابلیت بالای آن در بهبود جراحات اشاره کرد. برای قرن ها عسل به عنوان یک ماده ضد عفونی کننده و همچنین گندزدا مورد استفاده قرار می گرفت و به صورت موضعی بر روی زخم ها، سوزش ها و جراحات استعمال می شد. در یکی از بررسی هایی که در هند انجام شده، محققان خواص دارویی عسل را با درمان قراردادی (سولفادیازین) بر روی ۱۰۴ بیماری که دارای سوختگی درجه یک بودند، امتحان کردند. پس از گذشت یک هفته از شروع درمان ۹۱ % از بیمارانی که تحت معالجه با عسل قرار گرفته بودند، هیچ گونه عفونتی نکردند. این در حالی است که تنها ۷% از افرادی که از دارو استفاده کرده بودند، دچار عفونت نشدند. همچنین بسیاری از بیمارانی که در گروه درمانی عسل قرار گرفته بودند، قادر شدند تا خیلی زودتر بهبود پیدا کنند. یکی دیگر از مزایای عسل در تحقیقی که بر روی افراد سزاریانی و هستورکتومی ( بیرون آوردن رحم) انجام شد، کاملاً مشهود است. بدن این افراد خیلی زودتر از سایرین، از کلیه عفونت ها پاک شد و خیلی زودتر از بیمارستان مرخص شدند.
واکنش شفابخش عسل آن هم زمانیکه به صورت موضعی استعمال می گردد، از روند خاصی پیروی می کند. از آنجاییکه عسل به طور اخص از گلوکز و فراکتوز ( دو نوع قندی که آب زیادی به خود جذب می کنند) تشکیل شده، به همین دلیل آبی را که در روی زخم ها جمع می شود را به خود جذب می کنند، از اینرو رشد باکتری ها و قارچ ها در آن محل متوقف می شود. این میکروارگانیسم ها (همان موجودات ذره بینی "قارج و باکتری") در محیط های مرطوب و نمدار رشد می کنند.
همچنین عسل خام دارای آنزیمی به نام گلوکز اکسیداس می باشد که وقتی با آب مخلوط می شود، پراکسیدهیدروژن تولید می کند که این ماده خود به عنوان نوعی ضد عفونی کننده خفیف شناخته می شود. علاوه بر آنزیم های خاصی که در عسل یافت می شوند و نقش مرهم را ایفا می کنند، عسل شامل آنتی اکسیدان فلاوانوید نیز میباشد که نقش آنتی باکتریال را اجرا می کند. یکی از ضد اکسیدانها، چینوسمرین نام دارد که تنها مختص به عسل می باشد، پژوهشگران هم اکنون در حال مطالعه این عنصر هستند تا با خواص ضد اکسنده آن بیشتر آشنا شوند. یکی دیگر از مطالعات آزمایشگاهی بر روی عسل سترون نشده نشان داده است که این ماده واکنش بجایی در مقابل استافی لوکسز (باکتری که در همه جا وجود دارد و باعث ایجاد عفونت در زخم های باز می شود) از خود نشان می دهد. عسلی که رنگ آن کمی تیره تر است، به ویژه عسلی که از گل های گندم سیاه، و تپلو درست شده باشد حاوی مقادیر بیشتری آنتی اکسیدان نسبت به سایر انواع عسل ها می باشد. همچنین عسل خام و عسلی که تحت فرایندهای شیمیایی قرار نگرفته باشد، دارای مزایای بیشتری نسبت به انواع مشابه خود می باشد.
● روزانه یک قاشق عسل بدن را در مقابل رادیکال های آزاد محافظت می کند
مصرف روزانه یک قاشق عسل گردش خون در رگ ها را تسریع می بخشد و موجب تولید آنتی اکسیدانهای خاصی در بدن انسان می شود. این امر در دویست و بیست و هفتمین نشست جامعه دارویی آمریکا که در ۲۸ مارچ سال ۲۰۰۴ در کالیفرنیا برگزار شد، به اثبات رسید. در این همایش "هیدرون گرس" زیست شیمیدان و همکارانش ۲۵ تحقیق مشابه را از دانشکده دیویس کالیفرنیا ارائه دادند. طی این مطالعات، افراد تحت آزمایش علاوه بر رژیم غذایی روزانه خود، یک قاشق سوپخوری عسل مصرف میکردند. پس از اینکه محققان نمونه های خونی آنها را در طی فواصل زمانی معین، بر روی نمودار بردند، به این نتیجه رسیدند که ارتباط مستقیمی میان مصرف عسل و میزان پلی فنولیک (نوعی آنتی اکسیدان) در خون وجود دارد.
عسل برای افراد سالم، کسانیکه کلسترول بالا و دیابت نوع ۲ دارند، مفید میباشد
در آزمایش های مختلفی که بر روی افراد سالم و کسانیکه دارای کلسترول بالا بودند و یا اینکه دچار دیابت نوع دوم بودند، انجام شد، دانشمندان به این نتیجه رسیدند که عسل یکی از مناسب ترین شیرین کننده ها برای تمام گروه های ذکر شده می باشد.
برای ۱۵ روز، به ۸ فرد سالم، ۶ بیمار با کلسترول بالا، و ۷ بیماری که دارای دیابت نوع دوم بودند به میزان مشابهی شکر، عسل مصنوعی، و عسل طبیعی خورانده شد.
در افرادی که از سلامت کامل برخوردار بودند، مصرف شکر و عسل ساختگی یا تاثیر منفی بر روی آنها داشت و یا به طور کلی هیچ تاثیری نداشت. این در حالی است که مصرف عسل طبیعی در این افراد منجر به کاهش ۷ درصدی کلسترول، ۲% تری گلیسرید، ۶% هموسیستین ( یکی از فاکتورهای ریسک ابتلا به بیماری های قلب – عروقی)، و ۶% قند خون شد. همچنین HDL و یا همان کلسترول خوب خون آنها به میزان ۲% افزایش پیدا کرد.
در بیمارانی که دارای کلسترول بالا بودند، عسل مصنوعی میزان LDL یا همان کلسترون بد خون را کاهش داد. این امر در حالی است که مصرف طبیعی عسل منجر به کاهش ۸ درصدی کلسترول شد که در این میان سهم کلسترول بد خون ۱۱% بود. همچنین پروتیئن انفعالی C نیز تا ۷۵% کاهش پیدا کرد.
و نهایتاً در بیمارانی که مبتلا به دیابت نوع دوم بودند، مصرف عسل طبیعی باعث کاهش قابل توجه قند خون در آنها گردید. بنابراین بهتر است کمی عسل را صبح ها در شیر، ظهرها در ماست و یا یعد از ظهر در چای خود مخلوط کنید و از نوشیدن آن لذت ببرید. به نظر می رسد که مصرف یک قاشق عسل به طور روزانه، نیاز شما به مصرف داروهای مختلف را تا حد زیادی کاهش می دهد.
هر چند آداب غذایی جدید، مانند گذشته به خواص غذایی فوق العاده عسل اهمیت نمی دهد، اما نباید فراموش کرد که عسل حاوی مقادیر زیادی ویتامین B۲، ویتامین B۶و آهن و منگنز می باشد.
● تعریف
عسل یک شیرین کنده چسبناک است که به طور طبیعی توسط زنبورها برای تغذیه شخصی شان استفاده درست می شود. تهیه عسل از چرخش زنبورها به دور گل ها شروع می شود. آنها در همین حال شهد گل ها را در دهان خود جمع می کنند. شهد گل ها با آنزیم مخصوصی که در بزاق دهان زنبور وجود دارد، ترکیب شده و طی یک فرایند شیمیایی، تبدیل به عسل می شود. زنبورها، عسل را به داخل کندو می برند و آنرا درون حفره ها و دیواره های هر شبکه از کندو ذخیره می کنند. ارتعاشی که از بال زدن های آنها ایجاد می شود، کارتهویه را انجام داده و موجب می شود رطوبت بیش از اندازه آن از بین رفته و آماده مصرف گردد.
عسل در محدوده رنگ ها متفاوتی از جمله سفید، کهربایی، قرمز، قهوه ای و تقریباً سیاه درست می شود. طعم و حالت آن به شهد گل هایی که عسل از آن تهیه میشود، بستگی دارد. بیشتر زنبورها عسل را از شهد گل هایی نظیر شبدر، یونجه، خلنگ، و اقاقیا درست می کنند، اما می توان گفت که عسل از گل های متفاوت از جمله سنبل و آویشن نیز می تواند گرفته شود.
عسل از قرن ها پیش هم به عنوان غذا و هم به عنوان دارو مورد استفاده بشر قرار میگرفته. پرورش زنبور عسل به منظور تهیه عسل، برمی گردد به ۷۰۰ سال پیش از میلاد مسیح. برای مدت ها عسل به عنوان یک ماده خوراکی مقدس و نادر شناخته می شده. در زمان باستان از عسل بیشتر در مراسم مذهبی به عنوان ماده ای برای تکریم خدایان استفاده می شده. همچنین از عسل برای مومیایی کردن مردگان نیز بهره می جستند. از این گذشته به عنوان دارو و وسیله ای برای آراستن و زیبایی نیز به کار می رفته. در تاریخ اینطور آمده که برای مدت ها، تنها خانواده های ثروتمند، توان استفاده از عسل را داشتند چرا که این ماده آنقدر گران بوده که تنها خانواده های متمول قدرت خرید آنرا پیدا می کردند.
پرستیژ عسل برای قرن ها ادامه داشت تا زمانیکه طرز تهیه شکر تصویه شده از چغندر قند و نیشکر "کشف" شد. از آنجایی که تولید شکر در مقادیر انبوه، گسترش پیدا کرد و از قیمت مناسبی نیز برخوردار بود، توانست جای خود را در میان مردم باز کند. به مجرد جلب توجه مدرم به شکر، عسل در مصارف آشپزی جای خود را به شکر داد. هر چند عسل هنوز هم به عنوان یک ماده شیرین کننده شناخته می شود، اما بیشتر برای مصارف دارویی و شیرینی پزی مورد استفاده قرار می گیرد.
▪ انتخاب و نگهداری
عسل را هم می توان به صورت بسته بندی و هم به صورت عمده خریداری کرد. این روزها اغلب عسل را پاستوریزه می کنند، اما در بازارهای بومی می توانید انواع خام آنرا نیز پیدا کنید. عسل خام که پاستوریزه و تصفیه نشده است، دارای بالاترین خواص آلی می باشد و جزء بهترین انتخاب ها محسوب می شود. دنبال انواعی از عسل بروید که روی آن برچسب : "۱۰۰% طبیعی" خورده باشد. عسل های طبیعی معمولاً نیمه شفاف هستند، عسل های کرمی رنگ، غیر شفاف هستند و باافزودن بلور عسل به عسل مایع درست می شوند. عسل با کیفیت ویژه، از نکتار گل های مختلف مانند سنبل و آویشن درست می شود و به صورت فراوان در دسترس می باشند. به خاطر داشته باشید که هر چه عسل پر رنگ تر باشد، طعم آن سنگین تر است.
می بایست عسل را در یک ظرف در بسته نگهداری کنید و از ورود هوا به داخل آن جلوگیری نمایید. اگر عسل را در محلی خشک و خنک نگهداری کنید، می توانید برای زمان نامحدود از آن استفاده نمایید. دلیل این امر وجود مقدار زیادی شکر و PH اسیدی بالای در آن می باشد که از رشد هر گونه میکروارگانیسمی جلوگیری می نماید. اگر عسل را در محل سرد نگهداری کنید، غلیظ و سفت می شود و اگر آنرا در محل گرمی نگهداری کنید رنگ آن تیره شده و طعم اولیه خود را از دست می دهد.
▪ نکاتی برای استفاده از عسل در غذاها
اگر عسل شما بلوری شده باشد، باید آنرا به مدت ۱۵ دقیقه داخل آب گرم قرار دهید؛ این کار به شما کمک می کند تا مجدداً آنرا به حالت اولیه خود دربیاورید. از قرار دادن عسل در مایکروفر خودداری کنید چرا که این کار منجر به افزایش هیدروکسی متیل فورفورال (HMF) شده و این امر سبب برگشتن مزه عسل می شود. برای جلوگیری از چسبیدن عسل به پیمانه، از عسل رقیق استفاده کنید.
عسل در بیشتر دستورهای غذایی به عنوان جایگزین مناسبی برای شکر شناخته میشود. از آنجاییکه میزان شیرینی عسل از شکر بیشتر است به ازای هر یک پیمانه شکر باید نیم و یا یک سوم پیمانه عسل استفاده کنید. به علاوه درجه حرارت پخت را نیز تا ۲۵ درجه فارنهایت کاهش دهید چرا که عسل رنگ غذاها را خیلی سریع تر به سمت قهوه ای متمایل میکند.
▪ چند دستور مصرف ساده و سریع
از عسل به عنوان جا شکری روی میز استفاده کرده و چای خود را با عسل شیرین کنید.
بر روی برش سیب از عسل و دارچین استفاده کنید.
برای شیرین کردن شیر خود می توانید به جای شکر از عسل استفاده کنید.
یک ساندویچ خوشمزه که برای هر سنی لذیذ می باشد مخلوطی از کره بادام زمینی یا بادام، عسل و موز می باشد.
در یک قابلمه با شعله ملایم، مقداری شیر سویا، عسل و شکلات تلخ سیاه را مخلوط کنید تا یک نوشیدنی شیر شکلات مغذی تهیه نمایید.
▪ ایمنی
به خاطر داشته باشید که فرایند تهیه عسل، عملکر گیاهان و طبیعت می باشد که پیرو آن گرده، شیره، شهد و صمغ گیاهان جمع آوری می شود. به نظر می رسد که سایر موادی که در طبیعت یافت می شوند، مانند فلزات سنگین، آفت کش ها، و آنتی بیوتیک ها نیز در عسل دیده می شوند که میزان این مواد به طور گسترده در انواع مختلف عسل ها متغیر است.

ادامه در پست بعدی

لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
ادامه پست قبلی

ادامه پست قبلی

▪ نمودار مواد مغذی
عسل سرشار از ویتامین های B۲ و B۶ می باشد و همچنین مقادیری از آهن و منگنز نیز در آن به چشم می خورد.
محققان به تازگی دریافته‌اند مالیدن عسل روی زخم افراد دیابتی می‌تواند از قطع شدن عضو عفونی شده جلوگیری کند. این تنها یکی از خواص این ماده طبیعی شفابخش است.
عسل ترکیبی از قندها (فروکتوز و گلوکوز و…)، ویتامینهای ب۶، ث، تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، کلسیم، مس، آهن، منیزیم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است.
این معجون تندرستی دارای آنتی اکسیدانهای زیادی است و در قرآن کریم هم از آن به عنوان ماده‌ای شفابخش برای درمان بیماری‌ها یاد شده است.
نمی‌توان فهمید انسان اولین بار در چه زمانی عسل را کشف کرد. اما می‌توان گفت انسان از سالها سال قبل از این ماده به عنوان یک غذای انرژی بخش و شیرین کننده طبیعی و حتی برای درمان بیماری استفاده می‌کرده.
محققان به تازگی دریافته‌اند مالیدن عسل روی زخم افراد دیابتی می‌تواند از قطع شدن پای عفونی شده جلوگیری کند.
یکی از پزشکان دانشگاه ویسکانسین که چند نفر از بیماران دیابتی خود را به همین روش از قطع عضو نجات داده بود، آزمایش جدیدی برای توسعه همه جانبه درمان با عسل را آغاز کرده است. او ۶ سال پیش، پس از اینکه به روشهای معمول نتوانست زخم پای یک بیمار ۷۹ ساله را درمان کند تصمیم گرفت درمان با عسل را امتحان کند.
جالب است بدانید زخم آن مرد بدون اینکه آنتی بیوتیک دیگری مصرف کند خیلی زود بهبود یافت و همین باعث شد که او تصمیم به بررسی اثر عسل در درمان زخم دیابتی‌ها بگیرد.
▪ عسل برضد میکربها
عسل، به علت کم بودن رطوبت و فعالیت آب آن(همان چیزی که به اثر اسمزی معروف است)، مانع رشد قارچ و به خصوص باکتریها می‌شود. بعضی از دانشمندان معتقدند خاصیت اسیدی عسل (۲/۳ تا ۵/۴ =ph) باعث خاصیت ضد میکروبی آن است و عده دیگر این اثر را به پراکسید هیدروژن نسبت می‌دهند. تشکیل این ماده به دلیل وجود «اسید گلوکورونیک» است که خاصیت ضدباکتریایی به آن داده. جالب این جاست که حتی در صورت رقیق شدن عسل با آب، به دلیل وجود آنزیم گلوکوز اکسیداز؛ پراکسید هیدروژن آزاد شده و اثر ضدمیکروبی عسل از بین نمی‌رود.
حتی در مطالعه‌ای عسل جهت درمان عفونت پوستی بعد از سزارین یا هیسترکتومی هم به کار رفته و باعث بهبود سریعتر و عوارض کمتری شده. در حالی که دانشمندان هنوز در مورد خواص درمانی عسل در حال بررسی و تحقیق هستند، برخی از شرکتها، در حال ساختن تیوپ‌هایی محتوی عسل استریل شده و باندهای آغشته به عسل استریل شده برای کاربرد عسل در مداوای زخم‌ها هستند.
لازم است بدانید محققان هشدار می‌دهند، مردم برای مداوای زخم خود از مغازه‌ها عسل نخرند چون قرار گرفتن در دمای گرم و نامناسب، خواص ضد باکتری آن را احتمالاً از بین برده و این افراد باید تحت مداوای پزشک متخصص قرار گیرند.
▪ عسل و درمان آسیب‌های چشم
با توجه به خواص ضد میکروبی ثابت شده در عسل و اثرات مفید آن در سوختگی و عفونت پوست؛ در مؤسسه رازی بررسی جدیدی روی ترمیم آسیب‌های چشم مانند نقص اپیتلیوم قرنیه در خراش قرنیه و سوختگی شیمیایی چشم صورت گرفت و مشخص شد که عسل در ترمیم این آسیب هم به طور محسوسی مؤثر است.
▪ عسل، درمان گرفتگی رگ‌های خونی
مصرف روزانه ۴ قاشق عسل از گرفتگی رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند. به گفته محققان در نشست سالانه انجمن شیمی‌دانان آمریکا، کسی که روزانه ۴ قاشق عسل مصرف کند، از خواص آنتی اکسیدانی عسل بیشتر بهره خواهد برد. آنتی اکسیدان ماده‌ای است که از بافت‌های بدن در مقابل رادیکالهای آزاد محافظت کرده و از گرفتگی رگ‌های خونی جلوگیری می‌کند.
براساس این گزارش، محققان به مردانی که بین ۱۸ تا ۶۸ سال سن داشتند به مدت ۵ هفته، هر روز یک لیوان آب با ۴ قاشق عسل دادند و مشاهده کردند آنتی اکسیدان آنها بیشتر از دیگران است.
▪ عسل، داروی زخم‌معده
عسل به دلیل غلظت بالایش می‌تواند در معده با اسید مخلوط شده و غلظت آن را کم کند. در ضمن گروهی از محققان متوجه شدند که عسل خاصیت ضد باکتریایی دارد.
همان طور که می‌دانید نوعی باکتری به نام هلیکو باکترپیلوری عامل اصلی زخم‌های گوارشی است.
یک قاشق چای خوری عسل طبیعی در معده خالی می‌تواند مانع رشد این باکتری خطرناک شود. در ضمن چون قند عسل توسط زنبور قبلاً هضم شده نسبت به سایر قندها، ساده‌تر در معده انسان هضم می‌شود.
▪ عسل، درمان آلرژی
تحقیقات نشان داده استفاده از عسلی که از گلهای یک منطقه تهیه شده می‌تواند آلرژی فصلی (که در اثر گرده گیاهان ایجاد می‌شود) را در ساکنین آن منطقه درمان کند. محققان علت را به وجود گرده‌های گل در عسل نسبت می‌دهند. در ضمن به تجربه مشخص شده که خوردن مخلوط لیموترش و عسل در آب ولرم می‌تواند به تسکین گلودرد و کاهش التهاب آن کمک کند.
▪ عسل علیه سرطان
با توجه به نتایج به دست آمده از تحقیقات عسل دارای ماده آنتی اکسیدان به نام پلی فنول است که می‌تواند به پیشگیری از تخریب بافت کولون (کولیت)کمک کند.
در ضمن این ماده جمعیت باکتریهای مفید روده را هم زیاد کرده و بدین وسیله موجب تقویت سیستم ایمنی بدن، کمک به هضم، کاهش کلسترول و پیشگیری از سرطان روده بزرگ می‌شود.
▪ عسل علیه دیابت
گروهی از محققان میگویند با مالیدن عسل بر روی زخم یک فرد مبتلا به دیابت میتوان از لزوم قطع یک پای عفونی پیشگیری کرد.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از مدیسون، پزشکی در دانشگاه ویسکانسین که شش بیمار دیابتی خود را از خطر قطع عضو نجات داده است، آزمایشی را برای ترویج استفاده گسترده از عسل درمانی آغاز کرده است.
در این درمان پس از برداشت پوست و باکتری مرده لایه عسل وارد زخم میشود. جنیفر ادی پروفسور دانشکده پزشکی و بهداشت عمومی دانشگاه ویسکانسین گفت : عسل به دلیل خاصیت اسیدی خود باکتری را از بین میبرد و از بروز عوارض مقاومت باکتریایی که در مصرف آنتی بیوتیکهایی استاندارد دیده میشود پیشگیری میکند. وی این موضوع را برای بهداشت جهانی بسیار حایز اهمیت خواند.
ادی گفت : افراد مبتلا به دیابت معمولا از جریان خون ضعیفی برخوردارند و از آنجا که توانایی آنان برای مبارزه با عفونت کاهش می یابد، زخم هایشان به سختی درمان میشود. وی افزود تقریبا هر ۳۰ ثانیه یک قطع عضو ناشی از دیابت در جهان انجام میشود.
وی ابراز امیدواری کرد که اگر بتوان ثابت کرد که عسل موجب شفای زخم اقراد دیابتی میشود میتوان امیدهای تازه ای برای بسیاری از بیماران مبتلا به دیابت بوجود آورد.
وی احتمال این امر را بسیار زیاد توصیف کرد. عسل درمانی هم اکنون در نیوزلند برای درمان زخم های بستر و در اروپا بعنوان یک شکل درمان جایگزین استفاده میشود.
▪ رفع گرفتگی رگ ها با کمک عسل طبیعی
تحقیقات نشان می دهد، عسل طبیعی در درمان گرفتگی رگ های خونی موثر است. به گزارش باشگاه خبرنگاران به گفته محققان ، مصرف این ماده می تواند آنتی اکسیدان و مواد محافظت را در خون ذخیره کند که این امر از گرفتگی رگ های خونی جلوگیری می کند. بنابراین گزارش، عسل دارای مواد محافظتی است که می تواند بدن را در برابر واکنش های شیمیایی که ایجاد سلول های سرطانی می کند، محافظت نماید
▪ عسل در درمان سرفه کودکان بسیار موثراست
خوردن یک قاشق چای خوری عسل قبل از خواب در رفع سرفه کودک بسیار موثر است و باعث می شود، کودک خواب راحت تری داشته باشد. به گزارش ایسنا، محققان دانشگاه ایالت پنسیلوانیای آمریکا در طی یک تحقیق درباره ۱۰۵ کودک سنین ۲ تا ۱۸ ماهه که در اثر عفونت مجاری تنفسی فوقانی سرفه می کردند، آزمایش هایی به عمل آوردند. این کودکان تا هفت روز سرفه می کردند، به ۳۵ نفر از این کودکان عسل و به ۳۳ نفر از آن ها شربت ضد سرفه دکتسرومتورفان و به ۳۷ نفر دیگر چیزی داده نشد. سپس قراربر این شد که والدین کودکان با پر کردن فرم هایی که محققان تنظیم کرده بودند اثرات درمان را گزارش دهند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که اثر درمانی عسل بسیار بیشتر از دکسترومتورفان بود. عسل با کاهش تعداد و شدت سرفه ها تا حد زیادی در رفع آن کمک کرده بود. کودکان همچنین توانستند خواب راحت تری داشته باشند. عسل به خصوص از نوع تیره رنگ، از قدیم به عنوان محصولی سرشار از آنتی اکسیدانت و دارای ویژگی های مقابله با میکروب شناخته شده است. اکنون این تحقیق اثرات مفید عسل را در رفع سرفه تائید می کند.
▪ استفاده از عسل در غذای نوزادان مناسب نیست
عسل برای نوزادان مناسب نیست و شیر و غذاهای آنها نباید با عسل شیرین شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، به گفته متخصصان اطفال در آلمان، والدین برای تهیه غذای کودک نباید از محصولات طبیعی مثل عسل استفاده کنند.
بنابراین گزارش، متخصصان هشدار دادند عسل های موجود در بازار می توانند حاوی سم بوتولیسم باشند و باعث مسمومیت شدید نوزادان شوند. همچنین علاوه بر این در عسل، گرده درختان و سبزه ها وجود دارد که می تواند باعث بروز آلرژی در کودک شود. این گزارش می افزاید، از سال چهارم زندگی خوردن عسل برای کودک بلامانع است ، زیرا باکتری های داخل روده آنها آنقدر مقاوم شده اند که با سم بوتولیسم موجود در عسل مقابله کنند.
▪ قرار دادن عسل در رژیم غذایی، اضطراب را کاهش می دهد
یافته های دانشمندان نشان می دهد که مصرف عسل اضطراب را کاهش داده و موجب بهبودی حافظه و جلوگیری از پیری زودرس می شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران ، دانشمندان معتقدند که عسل حاوی آنتی اکسیدان های مختلف است و می توان آن را به عنوان یک غذای کامل به شمار آورد و همچنین باعث زیبایی پوست شده و برای درمان انواع زخم معده و سوختگی های مختلف موثر است.
ابن سینا در مورد اثرات معجزه آسای عسل می گوید: عسل در طولانی کردن عمر و حفظ قدرت و توان انجام کار در سنین بالای عمر، کارآمد، مؤثر است.
وی در ادامه می گوید: اگر می خواهید جوانی خویش را مصون دارید عسل بخورید. کسانی که سن آنها از چهل و پنج فراتر می رود، باید به طور منظم عسل را به خصوص با گردوی کوبیده استفاده کنند.
ابن سینا همچنین می گوید: عسل بسیار خوب آن است که کاملا شیرین و خوشبو بوده و رنگش متمایل به سرخی باشد.







منابع :
خواص و فواید عسل www.turkmenstudents.com
فوائد عسل از زبان ابن سینا http://tak۳۶۰.persianblog.ir
زنبور عسل http://iaumdas.blogfa.com
معجزه عسل www.knowclub.com
عسل درمانی برای درمان دیابت www.parsiteb.com
خواص تغذیه ای عسل http://rtp.ir/shop
راسخون ( www.rasekhoon.net )
آفتاب


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دفع حشرات با استفاده از ماده ای ترکیبی و بی بو

دفع حشرات با استفاده از ماده ای ترکیبی و بی بو

محققان سازمان کشاورزی ایالات متحده به تازگی ماده ای ترکیبی و بی بو را به منظور از بین بردن حشرات موذی تولید کرده اند که قدرت جذب آن نسبت به نمونه های رایج 12 بار بیشتر است.
به گزارش خبرگزاری مهر، حشرات موذی خانگی مانند مگس به راحتی در کنار انسانها رشد کرده و مزاحمتهای آنها به نظر پایانی نخواهد داشت. پرواز این حشرات بر روی غذاها و در کنار صورت انسانها تعلق به منطقه و مکانی خاص نداشته و در هر موقعیتی آزار دهنده خواهد بود. در عین حال پرواز این حشرات علاوه بر آزار فیزیکی می تواند به پخش و گسترش بیماری های خطرناک نیز منتهی شود.
یکی از بهترین شیوه هایی که تا به حال برای رهایی از این حشرات ارائه شده است استفاده از طعمه هایی خاص مانند عصاره ای از گوشت فاسد به منظور هدایت آنها به سمت ماده کشنده بوده است که استفاده از چنین شیوه ای در منازل مسکونی چندان خوشایند نخواهد بود.
به همین دلیل محققان مرکز خدماتی تحقیقاتی کشاورزی در سازمان کشاورزی آمریکا ماده ای ترکیبی از مواد طبیعی را تولید کرده اند که برای حس بویایی انسانها آزار دهنده نبوده و حشرات به سرعت جذب آن شده و از بین می روند.
این ماده ترکیبی از هفت اسید طبیعی در کنار ترکیبهای اصلی مواد مورد علاقه حشرات موذی تولید شده است. آزمایشها بر روی این ماده نشان می دهد که میزان جذب حشرات در آن نسبت به نمونه های رایج 12 افزایش یافته است.
بر اساس گزارش نیوساینتیست، به دلیل اینکه پایه این ترکیب را آب تشکیل داده است، ساخت آن بسیار ساده بوده و نیازمند مواد سمی و یا قابل اشتعال حلالی که در اکثر داروهای رایج مورد استفاده قرار می گیرند نخواهد بود و به همین دلیل افراد مختلف می توانند از این ماده در اماکن مختلف استفاده کنند.


لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
پروانه‌ها برای درمان خود، انگل مورچه‌ها می‌شوند!

پروانه‌ها برای درمان خود، انگل مورچه‌ها می‌شوند!

بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که پروانه‌ها برای درمان خود، مورچه‌ها را فریب می‌دهند. به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، شاید پروانه‌ها همواره بی‌خطر و سازگار و صمیمی به نظر برسند، اما حداقل یک گونه از این حشره به بچه‌های خود می‌آموزند که چگونه برای معالجه خود، انگل مورچه‌ها شوند.
پروانه‌های کوچک وارد لانه مورچه‌ها می‌شوند و مانند انگل، مورچه‌ها را وادار می‌کنند که به آنها غذا بدهند، تا از این طریق خود را به روشی خاص معالجه کنند. این گونه از پروانه‌ها وارد لانه مورچه‌ها می‌شوند و از رفتار مورچه‌ها تقلید می‌کنند تا خود را به شکل آنها در بیاورند. سپس خود را به شکل لارو مورچه در می‌آورند تا مورچه‌ها به آنها غذا بدهند.

به گفته محققان دانشگاه آکسفورد که نتایج تحقیقات خود را در مجله ساینس به چاپ رسانده‌اند، هدف پروانه‌های کوچک تنها خوردن غذا نیست، بلکه آنها از ترکیبات خاص مورچه‌ها استفاده می‌کنند تا در صورت بیماری خود را درمان کنند.

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دفع آفات انباری با خاک‏ !

دفع آفات انباری با خاک‏ !

با توجه به اهمیت اقتصادی آفات انباری و مقاوم شدن آن‏ها نسبت به حشره‏کش‏های متداول شیمیایی، یافتن یک روش ایمن، مناسب، اقتصادی و بادوام جهت کنترل و کاهش خسارت این آفات ضروری بنظر می‏رسد. روش‏های متعددی جهت این منظور وجود دارد. بکارگیری سموم تدخینی [١] به دلیل انتشار و نفوذ آن‏ها به درون توده محصول در میان روش‏های متعدد مبارزه با آفات انباری، مهمترین روش بوده است. در چند سال اخیر بکار‏گیری تعداد زیادی از سموم تدخینی کنار گذاشته شده است. متیل بروماید از جمله سموم تدخینی می‏باشد که سبب تخریب لایه استراتوسفری اُزون گردیده و توسط سازمان حفاظت محیط زیست [٢] ایالت متحده آمریکا به عنوان دسته اول تخریب کننده‏‏های لایه اُزون طبقه بندی شده است و طبق برنامه‏ریزی جهانی در کشورهای توسعه یافته تا سال 2005 و در کشورهای در حال توسعه تا سال 2015 باید مصرف این سم متوقف شود (EPA, 2006). پس از آن که متیل بروماید عامل تخریبی لایه اُزون شناخته شد استفاده از فسفین زیادتر شد و عدم توجه به استاندارد‏های تدخین باعث بروز مقاومت‏های بیشتری در آفات نسبت به فسفین گردید به طوری که در 45 کشور جهان گزارشاتی از مقاومت آفات انباری در برابر سم فسفین وجود دارد و از این‏رو جستجو جهت جایگزینی مناسب برای سموم فوق اجتناب ‏ناپذیر است (Fields, 1998).
استفاده از حشره‏کش‏های تماسی مصنوعی امروزه یکی از استراتژی‏های متداول برای جلوگیری از تغذیه و خسارت آفات انباری می‏باشد (Arthur, 1996). خاک‏های دیاتومه از جمله این ترکیبات می‏باشد که جهت حفاظت غلات، بقولات و دانه‏های روغنی در انبارها بکار گرفته می‏شود. دسترسی به اولین فرمولاسیون تجارتی خاک دیاتومه در حدود سال 1960 امکان پذیر گردید. هم اکنون فرمولاسیون‏های تجارتی خاک دیاتومه بیش از 40 سال است که در ایالت متحده امریکا بکار گرفته می‏شوند و علاوه بر آن در کانادا، استرالیا، ژاپن، اندونزی و عربستان نیز برای کنترل آفات انباری ثبت شده‏اند (Armitage et al., 1998).
معرفی خاک دیاتومه
خاک دیاتومه (Diatomaceous earth) از بقایای فسیلی جلبک‏های تک سلولی تحت عنوان دیاتوم بوجود آمده ‏است. خاک‏های دیاتومه با توجه به مواد تشکیل دهنده به رنگ‏های مختلف از سفید تا خاکستری یا زرد و قرمز دیده می‏شوند و در اشکال متفاوت گرد، پهن و مسطح وجود دارند. فرم پهن خاک‏های دیاتومه سطح فعال بیشتری داشته لذا توانایی حشره‏کشی بالایی دارند (Korunic, 1997 ).
خاک‏های دیاتومه از دیاتوم‏هایی با منابع متفاوت بوجود آمده‏اند. مقدار کریستال سیلیکای موجود در خاک دیاتومه نقش موثری در قدرت حشره‏کشی آن‏هاایفا می‏کند (Fields and Korunic, 2000). به طور کلی خاک‏های دیاتومه‏ای که از دیاتوم‏های آب‏های دریاها [٣] بوجود آمده‏اند 2 تا 7 درصد کریستال سیلیکا دارند و خاک‏های دیاتومه‏ای که از دیاتوم‏های آب‏های شیرین (برکه، دریاچه، مرداب) [۴] ایجاد شده‏اند محتوی کمتر از 1 درصد کریستال سیلیکا می‏باشند. فرمولاسیون‏های دریایی خاک‏دیاتومه به دلیل داشتن مقدار کریستال سیلیکا زیاد قدرت حشره‏کشی بالاتری داشته و حدود 1/0 درصد وزنی از آن‏ها برای کنترل آفات انباری کافی است (Golob, 1997).
علاوه بر این اندازه ذرات خاک‏های دیاتومه نیز در توانایی حشره‏کشی آن‏ها موثر است. میانگین اندازه ذرات تشکیل دهنده خاک‏های دیاتومه در صورتی که برابر و کوچکتر از 15 میکرومتر باشد مناسب است . مقدار اکسید سیلیسیم (SiO2) موجود در خاک دیاتومه نیز در عملکرد آن موثر است. فرمولاسیون‏هایی که مقدار اکسید سیلیسیم آنها بیشتر از 80 درصد باشد توانایی حشره کشی بالاتری دارند ((Korunic, 1997; Korunic and Ormesher, 1998.


ذرات خاک‏ دیاتومه حاوی حفرات ریزی هستند که توانایی جذب مولکول‏های موم اپی‏کوتیکول حشره را دارند. لذا هنگام تماس با کوتیکول حشرات لایه مومی کوتیکول را جذب کرده، به مقدار کمی باعث ایجاد خراش بر روی سطح کوتیکول می‏گردد و سبب از دست رفتن آب بدن و مرگ حشره می‏شود Ebeling, 1971)).

نحوه کاربرد خاک دیاتومه
خاک‏های دیاتومه به دو صورت مورد استفاده قرار می‏گیرند:
1- تیمار کردن انبار با خاک دیاتومه قبل از ذخیره‏سازی مواد غذایی: خاک‏های دیاتومه به صورت گرد و یا اسپری‏ وتابل جهت تیمار انبارهای خالی و وسایل نقلیه‏ای که برای حمل و نقل مواد غذایی به انبارها مورد استفاده قرار می‏گیرد، بعد از انجام اقدامات بهداشتی برای جلوگیری از ورود آفات به انبارها و ایجاد آلودگی‏های ثانویه بکار گرفته می‏شوند (Korunic et al., 1997).
روش گردپاشی متداول‏تر بوده و با توجه به تحقیقات انجام گرفته استفاده از گرد موثرتر از روش اسپری‏پاشی وتابل در کنترل آفات انباری می‏باشد. به این دلیل در حالت اسپری‏پاشی برای بالا بردن عملکرد خاک دیاتومه مقدار بیشتری از آن بکار گرفته می‏شود (Fields and Korunic, 2000). به طوری که در مورد فرمولاسیون Dryacide® خاک دیاتومه فرم گرد در حالت استاندارد به مقدار 2 گرم بر متر مربع مورد استفاده قرار می‏گیرد و فرم وتابل آن به مقدار 6 گرم بر متر مربع کاربرد دارد (Anonymous, 2002).

2- تیمار مواد غذایی با خاک دیاتومه قبل و در زمان ذخیره‏سازی آن‏:
2-1- تیمار کل ماده غذایی با خاک دیاتومه: در صورتی که مقدار ماده غذایی انبار شده کم باشد از ابزار دستی برای مخلوط کردن خاک دیاتومه با کل توده استفاده می‏شود (Bridgeman, 1998). در صورتی که مقدار ماده غذایی انبار شده زیاد باشد چون مقدار خاک دیاتومه مصرف شده در مخلوط با کل توده زیاد خواهد بود لذا خاک دیاتومه به دو روش مورد استفاده قرار می‏گیرد:
2-2- تیمار سطح رویی ماده غذایی با خاک دیاتومه [۵]: خاک دیاتومه فقط بر روی سطح ماده غذایی به مقدار 100 گرم در متر مربع استفاده می‏شود (McLaughlin, 1994).
2-3- تیمار عمق بالایی ماده غذایی با خاک دیاتومه [۶]: فرمولاسیون‏های خاک دیاتومه به طور استاندارد برای تیمار 30 سانتی‏متر عمق بالایی مواد غذایی انبار شده بکار می‏روند (Nickson et al., 1994; Bridgeman, 1998).
بکارگیری این دو روش تیمار در انبارها و سیلو‏ها باعث می‏شود که مقدار مصرف شده خاک دیاتومه کاهش یابد و بنابراین تاثیر نامطلوبی روی خصوصیات فیزیکی دانه برجا نگذارد (Anonymous, 2002).
مزایای خاک دیاتومه
خاک‏های دیاتومه مزایای زیادی دارند که عبارتند از:
1- کاربرد خاک‏‏های دیاتومه راحت و آسان است (Golob, 1997).
2- خاک‏‏های دیاتومه روی طیف وسیعی از آفات انباری موثر هستند (Anonymous, 1999).
3- عمر انبار داری خاک‏‏های دیاتومه نامحدود است و تا زمانی که سطح دانه و انبار خشک باقی بماند باعث حفاظت طولانی مدت مواد غذایی انبار شده بخصوص غلات می‏گردند ( Fields, 1998 ).
4- خاک‏های دیاتومه پایدار بوده و بر خلاف ارگانوفسفات‏ها، در اثر گرما تجزیه نشده و موثر باقی می‏مانند. بنابراین بقایای شیمیایی سمی روی مواد غذایی بر جا نمی‏گذارند و با مواد موجود در محیط زیست واکنش نشان نمی‏دهند (Quarles, 1992).
5- گزارشات متعددی در رابطه با مقاومت آفات انباری به برخی نگهدارنده‏های غلات نظیر پیرتروئید‏ها، ارگانوفسفات‏ها، کاربامات‏ها، هیدروکربن‏های کلره، Bacillus thuringiensis (B.t) و برخی سموم تدخینی وجود دارد (Subramanyam and Hagstrum, 1995). در صورتی که هیچ گونه مقاومتی از گونه‏های انباری به خاک دیاتومه تا به حال گزارش نشده است (Anonymous, 2002).
6- خاک‏های دیاتومه بی‏بو هستند (Anonymous, 1999).
7- خاک‏های دیاتومه سمیت کم روی پستانداران دارند و برای حشرات مفید و غیر هدف کم خطر هستند ( Fields, 1998 ).
8- خاک‏های دیاتومه هیچگونه تاثیر نامطلوبی بر قدرت جوانه زنی، کیفیت، طعم، ارزش نانوایی، خاصیت آرد و سایر خصوصیات دانه ندارند و استفاده از آن‏ها برای حفاظت غلات، بقولات و دانه‏های روغنی ثبت گردیده است ( .(Aldryhim, 1990; Korunic et al., 1996
9- خاک‏های دیاتومه توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایالت متحده امریکا بعنوان یک ماده امن [٧] معرفی شده‏اند (Snetsinger, 1988)
10- خاک‏های دیاتومه حاوی سیلیکای بی‏شکل می‏باشند که با توجه به گزارش آژانس بین المللی تحقیقات سرطان [٨]، سیلیکای بی‏شکل متعلق به نسل سوم آفت کش‏ها بوده و شواهد و مدارک کافی برای خاصیت سرطان‏زایی آن وجود ندارد (IARC, 1997).
11- خاک‏های دیاتومه دوره کارنس نداشته و بلافاصله پس از کاربرد، دانه قابل مصرف می‏باشد (Anonymous, 1999).
12- خاک‏های دیاتومه در آمریکا و کانادا به عنوان افزودنی غذا [٩] ثبت گردیده‏اند (Fields, 1998).
13- استفاده از خاک‏های دیاتومه در مقایسه با روش‏های فعلی کنترل آفات انباری در انبارها مقرون به صرفه و اقتصادی‏تر است (ضیائی و همکاران، 1385).

محدودیت‏های خاک دیاتومه
1- خاک‏های دیاتومه در صورتی که در غلظت‏های بالاتر از حد استاندارد در تیمار غلات بکار گرفته شوند باعث کاهش وزن هکتولیتری دانه می‏گردند. البته خاک‏های دیاتومه با منشأهای مختلف در کاهش وزن هکتولیتری متفاوت می‏باشند (Korunic, 1998).
2- تیمار طولانی مدت (بیش از یکسال) غلات با خاک‏های دیاتومه موجب کاهش خاصیت روانی و چسبندگی دانه‏ها به ‏یکدیگر می‏گردد (Fields, 1998 ).
3- با توجه به عملکرد خاک‏های دیاتومه در صورتی که رطوبت محیط و مواد غذایی انبار شده زیاد باشد خاک دیاتومه نمی‏تواند به خوبی مواد انبار شده را محافظت کند (Le Patourel and Singh, 1984 ).
4- خاک‏های دیاتومه نمی‏توانند به خوبی سموم تدخینی باعث کنترل مراحل نابالغ آفات درجه اول نظیر گونه‏های جنس Sitophilus و گونه R. dominicaکه در دانه به سر می‏برند، گردد (Fields, 1998 ).
5- احتمال بروز بیماری‏های تنفسی به فرمولاسیون‏های خاک دیاتومه‏ای که حاوی مقادیر بالایی کریستال سیلیکا می‏باشند وجود دارد. لذا در حین کاربرد خاک دیاتومه استفاده از ماسک ضروری است (McLaughlin, 1994).
با توجه به این که خاک‏های دیاتومه دارای مزایای بسیاری در مقایسه با محدودیتهای کم و قابل کنترل می‏باشند لذا استفاده از این ترکیبات در انبارهای غلات، بقولات و دانه‏های روغنی کشور بمنظور کنترل و کاهش خسارت آفات انباری توصیه می‏گردد. امید آن که حاصل این کار تحلیلی و سایر پژوهش‏ها بتواند از هدر رفتن سرمایه‏ها و دست رنج‏ها جلوگیری نماید و مفید واقع شود.


منابع:
١- وبلاگ حشره شناس جوان
٢- ضیائی م.، شایسته ن و م.ح. صفرعلیزاده. 1385. بررسی اثر حشره‏کشی و پایداری فرمولاسیون ®SilicoSec خاک دیاتومه روی حشرات کامل Coleoptera: Bostrychidae)) Rhyzopertha dominica (F.) و مراحل مختلف زیستی Coleoptera: Tenebrionidae)) Tribolium castaneum (Herbst). پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه ارومیه. 125 صفحه.
٣- Aldryhim, Y.N. 1990. Efficacy of the amorphous silica dust, Dryacide, against Tribolium confusum Du Val and Sitophilus oryzae (L.) (Coleoptera: Tenebrionidae and Curculionidae). J. Stored Prod. Res. 26: 207–210.
۴- Anonymous, 1999. On-Farm application of protect-It. Available in: http :// www . hedlytech.com/cdnapplication.html
١ - Fumigants
٢- Environmental Protection Agency (EPA)
٣ - Marine
۴ - Fresh water
۵ - Surface grain treatment
۶ - Top layer treatment
٧ - Generally Recognized As Safe
٨ - International Agency for the Research of Cancer (IARC)
٩ - Food additive



 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
علوم جدید در مبارزه با موریانه ها

علوم جدید در مبارزه با موریانه ها

امروزه مبارزه با موریانه در دنیا مبدل به یکی از پر طرفدارترین رشته های دفع آفات در آمده است و در این راستا همه در فکر ابداع روشها و استفاده از کاربردی ترین مواد شیمیایی و استفاده از تله های نوری و تماسی و گوارشی هستند ولی موضوعی که همه آنها در آن اتفاق نظر دارند این است که روشی که اعمال می کنند کارآمدترین و علمی ترین روش برای مبارزه با این حشره می باشد . در حالی که هنوز حتی بزرگترین متخصص این امر به یقین نرسیده اند که روشی که آنها نیز در حال اجرا دارند روش کارآمدی باشد . در ایران در نقاط مختلف کشور با توجه به تعدد افرادی که چه بصورت سنتی و چه به صورت علمی با روشهای ابداعی خود در حال کار و فعالیت می باشند کم نیستند .ولی نکته ای که بسیار جالب است این است که هیچکدام در بدو شروع کار روی میزان آلودگی و جمعیت فرضی و شکل و فاصله کلنی از محل آلودگی مطالعه نمی نمایند و فقط بر روی محل آلودگی و دور نمودن این حشره اقداماتی انجام می دهند . با توجه به پیشرفت علوم آفت شناسی در دنیا امروزه شناسایی موریانه یکی از اصولی ترین روشهای مبارزه با موریانه ها می باشد . تاکنون بیش از 2000 گونه موریانه در دنیا شناسایی شده است ولی هنوز متخصصین در این امر اتفاق نظر ندارند که چرا موریانه ها در مکانهای مختلف نوع و ساختار زندگی خود را عوض می کنند . جرج ال تایسون از دانشگاه پنسیلوانیا در این باره می گوید : این حشره می تواند خود را در ساختارهای مختلف زیستی به سرعت بالای آداپته نماید . و شاید در دنیای حشرات هیچ حشره ای نتواند با موریانه در آداپته نمودن خود در محل زیست گاه جدید رقابت نماید.
امروزه با ساخت دستگاه های ردیاب در آزمایش های خاک شناسی توانسته ایم محل و مکان و حتی نوع موریانه ها را نیز شناسایی نماییم . دستگاه های تی دی آر ترمایتیسز یکی از دستگاه های می باشد که با نمونه برداری از اعماق عمق و ارسال نمونه ها به آزمایشگاه های مدرن و همچنین با ارتباط با ماهوار ه های کاوشکر 5 می تواند محل دقیق کلنی موریانه ها را عکسبرداری نماید. این دستگاه که به سنسورهای پیشرفته مجهز می باشد می تواند محل دقیق و حرکت موریانه ها را تعیین نماید . میزان دقت این دستگاه به حدی می باشد که حرکت موریانه های نر و کارگر و سرباز را نیز از هم تمیز می کند . با ارسال اطلاعات در خواستی به ماهواره کاوشگر 5 این ماهواره با عکسبرداری پیشرفته خود می تواند عمق کلنی و فاصله آن را از محل ساختمان تعیین نماید . امروزه دیگر نباید منتظر حرکت موریانه ها به سمت ساختمان باشیم بلکه بایستی با ایجاد سد های آتشین بر روی اعماق زمین محل عبور و هجوم موریانه ها به ساختمان را مسدود نماییم . با استفاده از این دستگاه خواهیم توانست مسیر حرکتی موریانه را نیز معین نموده و با استفاده از مواد کمپوزیت جدید جلوی ورود این حشره را به ساختمانها بگیریم .
نویسنده: دکتر مهرداد حلوائی متخصص فیزیولوژِی جانوری و کنترل آفات شهری و صنعتی از دانشگاه تسینگ هوآی چین

لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
شگفتی دانشمندان از سازگاری پشه‌ها با فضانوردی!

شگفتی دانشمندان از سازگاری پشه‌ها با فضانوردی!

یک دانشمند‌ روسی اعلام کرد پشه‌ها طوری سیستم بدن خود را مدیریت می‌کند که می‌تواند مدت 18 ماه در فضای خارج جو زمین زنده بماند.
به گزارش سرویس «علمی» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آناتولی گریگوریوف ــ معاون آکادمی علوم روسیه ــ درباره آزمایشی که در این زمینه انجام داده است، گفت: ما پشه‌ای را از فضا به زمین باز گردانده‌ایم، این حشره هنوز زنده است و پاهایش تکان می خورد. آناتولی افزود: این پشه در طول مدت آزمایش هیچ غذایی نخورده و در برابر تغییرات دمایی شدید از منهای 150 درجه سیلیسیوس در سایه گرفته تا 60 درجه سیلیسوس در نور خورشید قرار داشته است.
به گفته این دانشمند‌ روسی، پشه تحت آزمایش طی این تحقیق از ایستگاه فضایی بین‌المللی خارج شده است. در این پژوهش دانشمند‌ان آکادمی علوم روسیه در تلاش برای ارزیابی پرتوهای کیهانی روی ارگانیسمهای زنده هستند. آنها دریافتند که پشه برای این که از این شرایط جان سالم به در ببرد خود را با وضعیت موجود تنظیم می‌کند.

لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
زنبور های تریکوگراما (همیار کشاورزان)

زنبور های تریکوگراما (همیار کشاورزان)

زنبور تریکوگراما حشره ریز و ظریفی است که حدود یک میلیمتر طول داشته و متعلق به خانواده‌ای از زنبورها تحت نام Trichogrammatidae میباشد. این خانواده از زنبورها به طور کلی پارازیتوئید (انگل) تخم بویژه پروانه‌ها میباشند که تعدادی از این پروانه‌ها جزء آفات مهم و اصلی محصولات کشاورزی هستند و هر ساله کشاورزان و باغداران را وادار به مبارزه بر علیه آنها مینمایند. این زنبورها به واسطه پنجه پای سه بندی به راحتی قابل تشخیص بوده و به واسطه اینکه تخمهای انگلی شده (پارازیت شده) توسط این زنبورها پس از چند روز سیاهرنگ میشوند، در شرایط صحرایی براحتی قابل تشخیص و جمع آوری می باشند. این زنبورها بسته به حجم تخم میزبان از یک تا چند عدد تخم داخل میزبان قرار می دهند و این تخمها حدودا پس از 24 ساعت تفریخ شده و لاروهای زنبور از محتویات تخم میزبان تغذیه نموده و پس از چند روز سیاهرنگ می شوند، در شرایط صحرایی براحتی قابل تشخیص و جمع آوری می باشنددر حال حاظر از این زنبورها به طور گسترده در مناطق شمالی کشور در مبارزه با کرم ساقه خوار برنج ، آفت کلیدی محصول برنج ، استفاده می شود . از آفات دیگری که در سطح کشور از این زنبور ها در جهت کنترل آنها در سطوح نسبتا محدود تری استفاده می شود ، می توان به کرم قوزه پنبه ، کرم ساقه خوار اروپایی ذرت ، کرم گلوگاه انار و کرم سیب اشاره نمود . نکته مهم در کاربرد زنبورها این است که انها به شرایط نامساعد محیط در هنگام رهاسازی (همانند بارندگی و دماهای بالا) و سمپاشی و یا بادبردگی سم از مزارع مجاور بسیار حساس بوده و در چنین شرایطی از بین رفته و نمی توان از رهاسازی انتظار موفقیت داشت
با توجه به اینکه میزبان های زنبور پارازیتوئید تریکگراما(پروانه های آرد و دانه های غلات) از عوامل مهم تولید این زنبور در اجرای برنامه های کنترل بیولوژیک آفات توسط زنبور تریکوگراما می باشد مشخص کردن میزبان مناسب اهمیت ویژه ای دارد.
در این تحقیق در آزمایشگاه پروانه آرد روی آرد گندم و پروانه Sitotroga cerealellaروی واریته های مختلف گندم و جو پرورش می یابند و با آزمایش فاکتوریل در طرح پایه بلوک های کامل تصادفی فاکتور A در دو سطح (پروانه آرد و پروانه دانه غلات)و فاکتور B در 6 سطح (واریته های گندم، جو و نیز آرد)با 5 تکرار از نظر فراهم کردن زمنه مناسب برای تولید تخم، لارو، شفیره و حشره کامل مورد مقایسه قرار می گیرند. پس از گروه بندی میانگین تیمارهای مرکب با آزمون چند دامنه دانکن از بین میزبان ها و غذاهای مناسب پروانه ها، 2 میزبان برتر با غذاهای مناسب انتخاب می شوند و پروانه های مزبور مجدداً در روی آنها پرورش می یابند و با 25 تکرار میانگین های تخم، لارو، شفیره و حشره کامل با آزمون T-استودنت مورد مقایسه قرار می گیرند. جهت بررسی فعالیت زنبور تریکوگراما در روی تخم های تولید شده در روی دو میزبان مناسب، تخم های تولید شده بوسیله این میزبانها در اختیار زنبورهای تریکوگراما قرار میگیرند و زنبورهای پارازیتوئید به تفکیک تخمها را پارازیته می کنند.
از نظر درصد پارازیتسم تخم ها، میانگین درصد پارازیتسم آنها پس از تبدیل و تغییر شکل داده ها با آزمون T-استودنت با یکدیگر مقایسه می گردند این عمل برای 5 نسل متوالی زنبور پارازیتوئید ادامه می یابد و در نهایت گونه میزبان و نوع غذایی که امکان تولید زنبور تریکوگراما با درصد پارازیتسیم بیشتر و فعالیت و تحرک زیادتر را فراهم می سازد مشخص می شود. فعالیت زنبور تریکوگراما از نظر میزان تحرک و درصد پارازیتسیم در شرایط گلخانه ای نیز بررسی می گردد.

زنبور پارازیتوئید و مبارزه بیولوژیک علیه آفات گیاهی

جمعیت انسان در کره زمین رو به افزایش است. بشر برای تامین نیازهای خود ، و ایجاد مزارع گسترده تر و بهره برداری بیشتر،اکوسیستم های طبیعی را بر هم زده و موجب تخریب جنگلها ،نابودی خاک،گیاهان خودرو و حیات وحش شده است.ممکن است در کوتاه مدت ، روشهای بهره برداری متکی بر تکنولوژی ماشینی ومواد شیمیایی مصنوئی ،پر بازده باشد اما پایدار نبوده و باعث آلودگی محیط خواهد شد.در آغاز قرن بیست و یکم ،تولید بیشتر و در عین حال حفظ محیط زیست موضوعاتی است که تعادل آنها مورد توجه انسان قرار گرفته است.در این راستا مبارزه بیولوژیکی میتواند راهکار مناسبی باشد.

در بین مجموعه غنی حشرات حشره خوار،سهم زنبور های پارازیتوئید تریکوگراما، شکارچی کریزوپا chrysopa کفشدوزکها coccenelidae از نظر کارائی تکنولوژی تولید انبوه و وسعت کاربرد در مقام اول قرار دارد.پرورش و رها سازی زنبور تریکوگراما نزدیک به صد سال است که در دنیا ،ذهن حشره شناسیان ،کشاورزان و باغداران و شرکتهای خصوصی را به خود مشغول کرده است.زنبور پارازیتوئید جنس،trichogramma از خانواده trichogrammatidae و بالاخانواده chalcidoidaeمهمترین عامل کنترل کننده آفات حشرات به خصوص پروانه ها به شمار میرود. نسلهای زیاد ،چند میزبانه بودن،سازگاری در اقلیمهای مختلف و قابلیت پرورش روی میزبانهای واسطه از ویژگیهای این حشره مفید هستند. اهمیت زنبور تریکوگراما در مبارزه بیولوژیک باعث توجه زیاد به این حشره نیز گردیده است و تا کنون 145گونه از این حنس در دنیا شناسایی شده است.هیچ پناهگاهی عاری از یخ وجود نداشته که تریکوگراما در آنجا فعال نباشد ، از شمالیترین کمربند قطب شمال از ارتفاع 3000متری و تا گرمترین صحراها تریکوگراما جمع آوری شده است.تاریخچه استفاده از تریکوگراما برای کنترل آفات به گذشته دور بر میگردد،از سال 1926که flanders سیستم تولید انبوه تریکوگراما را روی تخم غلات (sitotrogacerealella)مورد استفاده قرار داد.

کاربرد تریکوگراما در خیلی از کشورها مورد توجه قرار گرفت.در 25 سال گذشته کاربرد وسیعی از این پارازیتوئید علیه کنترل آفات در بیش از 30 کشور جهان انجام گرفته است(Li,1994) سالانه حدود 32میلیون هکتار از زمین های کشاورزی و جنگلی تحت پوشش کنترل بیولوژیک آفات توسط تریکوگراما قرار دارد.

کشورهای تازه استقلال یافته شوروی سابق با27/6 میلیون هکتار رهاسازی سالانه تریکوگراما مقام نخست را در دنیا دارا میباشند. چین با 2/1 میلیون هکتار ،مکزیک با 2 میلیون هکتار رهاسازی سالانه تریکوگراما در مکان های بعدی قرار دارند.به دلیل پرورش انبوه آسان و حمله به تعداد زیادی از آفات مهم امروزه در سراسر دنیا گونه های مختلف تریکوگراما به طور گسترده برای مبارزه با آفات مهمی چون ساقه خوار نیشکر و ذرت،کرم سیب،کرو قوزه پنبه،جوانه خوتر صنوبر و... استفاده میشود. به طوری که تولید و کاربرد زنبور تریکوگراما در شوروی سابق باعث افزایش محصول 200-170 کیلوگرم گندم زمستانه،230-180 کیلوگرم ذرت ،3000-2500 کیلوگرم چغندر قند و3000-2000 کیلوگرم کلم در هر هکتار شده است.
تا کنون 2 گونه تریکوگراما برای استفاده در مزارع و باغات به تولید انبوه رسیده است که در میان آنها گونه های :
trichogramma evanescens , T.dendrolimi , T. ostrinia ,
T. pretrinia , T. chilonis (T.confusum) & T. maidis (T. brassicae)
در سطح وسیع برای کنترل آفات درجه اول محصولات زراعی و باغی جنگلی استفاده میشود.
گونه T.brassica بیشترین گسترش را در نقاط مختلف کشور ما داشته است و اغلب در انسکتاریومهای دولتی و خصوصی پرورش داده می شود.در کشور ما در سال های اخیر تولید و رها سازی زنبور تریکوگراما در مزارع برنج،پنبه،ذرت،باغهای میوه انار و سیب برای کنترل آفات مهمی چون کرم سافه خوار برنج ، کرم قوزه پنبه، کرم ساقه خوار ذرت، کرم گلوه گاه انار و سیب ،گسترش قابل توجه داشته است

شکل شناسی و زیست شناسی زنبور تریکو گراما
زنبور تریکو گراما ، حشره کوچکی است که اندازه آن حدود 3 تا 4 میلی متر و به رنگ زرد خرمایی و مایل به سیاه می باشد. جزئیات شکل ظاهری زنبور به راحتی با چشم غیر مسلح دیده نمی شود .
زنبور تریکو گراما با ایجاد سوراخ در پوسته تخم آفت در داخل آن یک تا دو عدد تخم ، قرار می دهد . بعد از 8 تا 12 روز ( در دمای 25 تا 28 درجه سانتی گراد ) زنبور از داخل تخم ، خارج می شود . هر زنبور ماده در حدود 40 تا 70 عدد تخم میزبان را پارازیت می کند . زنبور تریکو گراما برای یافتن تخم میزبان در مزرعه ، پرواز کوتاهی انجام می دهد . دامنه پرواز آنها در حدود 5 تا 50 متر است .
در طبیعت هنگامی که درجه حرارت کاهش می یابد ، زنبورها در قسمتی از گیاه که در آفتاب قرار دارد ، فعالیت می کنند و بالعکس در صورت افزایش درجه حرارت محیط ، اکثرا" زنبورها به پشت برگ رفته و در سایه تخمریزی می کنند .
باید توجه داشت که زمستان گذرانی زنبور تریکو گراما به صورت پیش شفیرگی در تخم های میزبان روی علفهای هرز صورت می گیرد .

تکثیر انبوه زنبورهای تریکوگراما
در تولید انبوه زنبورهای تریکو گراما در انسکتاریوم از تخم حشره میزبان به نام بید غلات ( سیتوترو گا ) و بید آرد ( افیستا ) در آزمایشگاه استفاده می شود . برای تکثیر زنبورهای تریکوگراما در ماه های تابستان و پاییز از کانون های طبیعی ، زنبورهای بومی جمع آوری می شوند . بدین طریق که زنبورهای بومی روی تخم میزبان اصلی و یا تخم میزبان واسط که به عنوان تله در کانون های طبیعی زنبور جایگذاری شده اند ، تخمریزی می کنند . سپس تخم پارازیت شده برای طی مراحل رشد و خروج زنبور به انسکتاریوم منتقل می شود . این زنبورها در پاییز و زمستان به صورت محدود تکثیر می شوند. در ا بتدای فصل بهار تولید انبوه شروع می شود و تا پایان سال زراعی ادامه دارد. مناسب ترین درجه حرا رت برای تکثیر زنبورهای تریکوگراما 27 – 25 درجه سانتی گراد و 80 – 70 درصد رطوبت نسبی است.
منبع: وبلاگ تخصصی آفات


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
روش‌های ترشح آنزیم‌های گوارشی در روده‌ی میانی حشرات

روش‌های ترشح آنزیم‌های گوارشی در روده‌ی میانی حشرات

ترشح آنزیم‌های گوارشی به داخل لومن روده به دو روش انجام می‌شود. هنگامی که آنزیم‌ها به فاصله‌ی کمی بعد از سنتز شدن از سلول‌ها آزاد می‌شوند، این روش را ترشح طبیعی می‌نامند. در روش دوم که ترشح تنظیم شده نام دارد، آنزیم‌های سنتز شده اغلب تا رسیدن یک سیگنال رهاسازی، به شکل یک زایموژن (پروتئینی است دارای یک توالی پپتیدی که تا وقتی که این توالی وجودداشته باشد، از فعالیت آنزیمی جلوگیری می‌کند) ذخیره می‌شوند. در بیش‌تر حشراتی که تا به امروز مطالعه شده‌اند، ترشح طبیعی مشاهده گردیده است. دو تا از ویژگی‌های به خوبی مطالعه شده‌ی دستگاه گوارش مهره‌داران- ذخیره شدن آنزیم‌ها به شکل زایموژن‌های غیرفعال و تحریک شدن ترشح آنزیم‌ها توسط خود غذا- در حشرات نیز اتفاق می‌افتند.
سیگنال‌های لازم برای ترشح آنزیم‌های گوارشی ممکن است ناشی از تحریک ایجاد شده توسط غذای خورده شده (که در این حالت کنترل پرندیال نامیده می‌شود)؛ ناشی از تحریک هورمونی؛ و ناشی از کنترل پاراکرین (آزاد شدن فاکتورهایی از سلول‌های درون‌ریز روده) باشند. تشخیص دقیق این سازوکارهای کنترل آنزیم‌ها در بررسی‌های آزمایشگاهی همیشه میسر نیست و ممکن است بین سازوکارهای یاد شده همپوشانی اندکی وجود داشته باشد. به طور معمول، سازوکارهای کنترل پاراکرینی و پرندیانی ترشح آنزیم‌ها در حشرات عمومیت بیش‌تری دارند. پروتئین‌های موجود در غذا در بسیاری از حشرات، محرک ترشح آنزیم‌های گوارشی هستند. این که آیا این پروتئین‌ها مستقیما بر روی سلول‌های ترشح کننده‌ی آنزیم‌ها تاثیر می‌گذارند (سازوکار پرندیال) و یا از طریق تاثیر بر روی سلول‌های درون‌ریز موجود در روده‌ی بسیاری از حشرات عمل می‌کنند (سازوکار پاراکرین) عمل می‌کنند، به خوبی معلوم نشده است.
سلول‌های روده‌ی میانی آنزیم‌ها را به سه روش ترشح می‌کنند. در معمول‌ترین روش ترشح آنزیم‌ها که ترشح مروکرین یا اگزوسایتوزیس نام دارد، آنزیم‌ها در داخل دستگاه گلژی سلول‌های ستونی، فراوری و تولید می‌شوند و در داخل وزیکول‌های کوچکی بسته‌بندی می‌گردند. این وزیکول‌های حاوی آنزیم، با غشای پلاسمایی سلول یکی (آمیخته) می‌شوند و آنزیم‌ها به داخل لومن روده رهاسازی می‌گردند. در روش دیگر که ترشح هولوکرین نامیده می‌شود و احتمالا هزینه‌برتر و بنابراین شکل کم‌تر معمول ترشح می‌باشد، کل سلول روده‌ی میانی تخریب و محتویات سیتوپلاسمی آن به داخل لومن روده تخلیه می‌شود. در حالت تغییر یافته‌ی این روش که ترشح آپوکرین نام دارد، تنها قسمتی از سلول، و به طور معمول فقط غشاهای ریزپرزها، کنده و وارد لومن روده می‌شود. روش بیش‌تر تغییر یافته‌ی ترشح آپوکرین، ترشح میکروآپوکرین است که درآن، وزیکول‌های کوچک تک یا دوغشایی از ریزپرزهای سلول کنده می‌شوند. روش‌های ترشح آپوکرین و میکروآپوکرین ویژگی‌های قسمت جلویی روده‌ی میانی هستند در حالی که اگزوسایتوزیس اغلب در قسمت عقبی روده‌ی میانی اتفاق می‌افتد. سازوکار ترشح آنزیم‌ها ممکن است مرتبط با ناحیه‌ی خاصی از روده و عملکرد خاص آن قسمت باشد. به عنوان مثال، قسمت جلویی روده‌ی میانی اغلب در جذب فراورده‌های گوارش یافته نقش دارد و ترشح آپوکرین یا میکروآپوکرین در این ناحیه ممکن است یک سازگاری در جهت انتشار محتویات وزیکول‌های ترشحی به داخل لومن روده‌ی میانی باشد، آن هم در ناحیه‌ای که در فرایندهای جذب مواد غذایی نقش دارد. منبع: فرهنگستان حشره شناسی

لینک دائم
 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
مورچه خوار دشمن کلنی حشرات

مورچه خوار دشمن کلنی حشرات

((اوکایى)) جانور پستاندارى شبیه زرافه، ولى با گردنى کوتاه است. این حیوان از زبان بـلند و زبر خود براى نظافت شخصى کمک مى گیرد. او قادر است آن قدر زبانش را بکشد تا به چشمش برسد و با آن غبار چشمانش را بزداید. او همچنین با کمک زبان خود برگهاى درختان را بـراى تـغـذیه اش مى چیند. بدین ترتیب که زبانش را دور شاخه هاى پر برگ مى پیچد و باکشیدن زبان، برگ هاى درختان جدا شده ووارددهان اومى شود.
مورچه خوار پستاندارى است که از مورچه و موریانه تغذیه مى کند. او ابتدا با چنگالهاى تیز خـود قـسـمـت بـالاى لانـه مـوریانه ها و مورچه ها را خراب مى کند. سپس در حالى که حشرات به اطـراف فـرار مـى کـنـنـد، مورچه خوار با زبان چسبناک خود آنان را مى لیسد و به دهان خود مى بـرد، امـا اگـر مـورچـه هـا زرنـگـى بـه خـرج دهـنـد و بـه داخل دالانهاى زیر زمینى خود بگریزند کلک دیگرى مى زند! او زبان شصت و پنج سانتى مترى خود، را به دنبال آنان به داخل این دالان ها مى فرستد و مورچه هاى بیچاره را شکار مى کند.
گـربـه، پـسـتـانـدار دیـگـرى اسـت که از زبان خود استفاده هاى متعددى مى کند. زبان او داراى پـرزهـاى زیـادى اسـت. ایـن پرزهاى کوچک بر روى زبان گربه موجب مى شوند زمانى که او پـوسـت شما را مى لیسد، احساس کنید که زبان زبرى دارد. جهتِ خوابِ پرزهاىِ زبانِ گربه، از سـمـت نـوک زبـان بـه طـرف گـلوسـت. ایـن پـرزهـا به گربه کمک مى کنند که به وسیله لیـسـیـدن، آب بـیـاشـامـنـد پـرزهـاى فـوق هـمـچـنـیـن مـانـنـد دنـدانـه هـاى شـانـه در گـربـه عمل مى کنند، به این ترتیب که او با لیسیدن موهاى بدن خود، آنها را مرتب مى کند.
عـلاوه بـر مـوجوداتى که ذکر شد، وزغ، قورباغه و تعداد دیگرى از خزندگان نیز غذاى خود را بـه کـمـک زبـانـشـان بـه دسـت مـى آورند. و آنها زبان خود را با سرعت زیاد به سمت شکار پـرتاب مى کنند و به علت بزاق چسبناکى که روى زبان خود دارند، حشرات به زبانشان مى جسبند و شکار مى شوند.
در گـروه خـزنـدگـان، مـارهاى زنگى از زبان خود مار زنگى براى حس کردن بوى شکار خود، زبـانش را از دهان خارج کرده و در فضا به حرکت در مى آورد. سپس شکار را نیش مى زند تا با وارد کردن زهر به بدن او، حیوان را بکشد. ولى حیوان گزیده شده فورا نمى میرد. او سعى مى کـنـد کـه فرار کند و در این موقع است که مار زنگى از زبان خود براى به دام انداختن شکارش کـمک مى گیرد. او زبان چنگال مانند خود را براى استشمام بوى شکار از دهان خارج مى کند و در هـوا تـکـان مـى دهـد؛ سـپس فورا آن را به داخل دهان برمى گرداند و توسط دو سوراخى که در سـقـف دهـانـش قـرار دارد، نـوک زبـان را حـس مـى کـنـد. ایـن دو سـوراخ هـمـانـنـد یـک بـیـنـى عمل مى کنند و با ارسال پیامهاى دریافتى خود از زبان به مغز موجب مى گردند که مغز جانور، شکار را شناسایى کند.
سـوسـمـار زبـان آبى ـ از گونه سوسمارهاى شن زى ـ نیز نوعى خزنده است که هنگام احساس خـطـر، زبـان خـود را از دهـان خـارج مـى کـنـد. ایـن خـزنـده عـظـیـم الجـثـه بـا ایـن عـکـس العمل به دشمنان خود و سوسمارهاى دیگر نشان مى دهد که آماده دفاع از خود مى باشد.
جـِکـو، نـوعـى مـارمـولک خـانـگـى در کـشورهاى گرمسیر، از زبان خود به عنوان برف پاک کن استفاده مى کند. این جانور براى دید بهتر داراى پلکهاى ویژه اى است که این پلک ها را با کمک زبان خود همانند برف پاک کن اتومبیل پاک مى کند. آیـا فـکر مى کنید بتوانید از زبانتان براى پاک کردن چشم هایتان کمک بگیرید، یا زبان خود را لوله کرده و وارد لانه مورچه ها کنید؟ آیـا بـا تـکـان دادن زبـانـتـان در هوا مى توانید بوى محیط خود را استشمام کنید؟ آیا قادر هستید زبان خود را مثل نى آشامیدنى، لوله کنید و توسط آن شیره موجود در گلها را بمکید؟ حتما ولى تعجب نکنید. البته که شما قادر به انجام هیچ کدام از این کارها نیستید، اما بعضى از حیوانات، پـرنـدگـان و حشرات این کارها را با زبان خود انجام مى دهند. این موجودات از زبان خود براى جـمـع آورى غـذا، گـول زدن شـکار، نظافت شخصى و یا دفاع در برابر دشمنانشان استفاده مى کـنـنـد. در طـول تـاریـخ، زبـان ایـن مـوجـودات مـتـنـاسـب بـا نـیـازهـایـشـان تکامل یافته و شکل گرفته است. ((اوکایى)) جانور پستاندارى شبیه زرافه، ولى با گردنى کوتاه است. این حیوان از زبان بـلند و زبر خود براى نظافت شخصى کمک مى گیرد. او قادر است آن قدر زبانش را بکشد تا به چشمش برسد و با آن غبار چشمانش را بزداید. او همچنین با کمک زبان خود برگهاى درختان را بـراى تـغـذیه اش مى چیند. بدین ترتیب که زبانش را دور شاخه هاى پر برگ مى پیچد و باکشیدن زبان، برگ هاى درختان جدا شده ووارددهان اومى شود. مورچه خوار پستاندارى است که از مورچه و موریانه تغذیه مى کند. او ابتدا با چنگالهاى تیز خـود قـسـمـت بـالاى لانـه مـوریانه ها و مورچه ها را خراب مى کند. سپس در حالى که حشرات به اطـراف فـرار مـى کـنـنـد، مورچه خوار با زبان چسبناک خود آنان را مى لیسد و به دهان خود مى بـرد، امـا اگـر مـورچـه هـا زرنـگـى بـه خـرج دهـنـد و بـه داخل دالانهاى زیر زمینى خود بگریزند کلک دیگرى مى زند! او زبان شصت و پنج سانتى مترى خود، را به دنبال آنان به داخل این دالان ها مى فرستد و مورچه هاى بیچاره را شکار مى کند. گـربـه، پـسـتـانـدار دیـگـرى اسـت که از زبان خود استفاده هاى متعددى مى کند. زبان او داراى پـرزهـاى زیـادى اسـت. ایـن پرزهاى کوچک بر روى زبان گربه موجب مى شوند زمانى که او پـوسـت شما را مى لیسد، احساس کنید که زبان زبرى دارد. جهتِ خوابِ پرزهاىِ زبانِ گربه، از سـمـت نـوک زبـان بـه طـرف گـلوسـت. ایـن پـرزهـا به گربه کمک مى کنند که به وسیله لیـسـیـدن، آب بـیـاشـامـنـد پـرزهـاى فـوق هـمـچـنـیـن مـانـنـد دنـدانـه هـاى شـانـه در گـربـه عمل مى کنند، به این ترتیب که او با لیسیدن موهاى بدن خود، آنها را مرتب مى کند. عـلاوه بـر مـوجوداتى که ذکر شد، وزغ، قورباغه و تعداد دیگرى از خزندگان نیز غذاى خود را بـه کـمـک زبـانـشـان بـه دسـت مـى آورند. و آنها زبان خود را با سرعت زیاد به سمت شکار پـرتاب مى کنند و به علت بزاق چسبناکى که روى زبان خود دارند، حشرات به زبانشان مى جسبند و شکار مى شوند. در گـروه خـزنـدگـان، مـارهاى زنگى از زبان خود مار زنگى براى حس کردن بوى شکار خود، زبـانش را از دهان خارج کرده و در فضا به حرکت در مى آورد. سپس شکار را نیش مى زند تا با وارد کردن زهر به بدن او، حیوان را بکشد. ولى حیوان گزیده شده فورا نمى میرد. او سعى مى کـنـد کـه فرار کند و در این موقع است که مار زنگى از زبان خود براى به دام انداختن شکارش کـمک مى گیرد. او زبان چنگال مانند خود را براى استشمام بوى شکار از دهان خارج مى کند و در هـوا تـکـان مـى دهـد؛ سـپس فورا آن را به داخل دهان برمى گرداند و توسط دو سوراخى که در سـقـف دهـانـش قـرار دارد، نـوک زبـان را حـس مـى کـنـد. ایـن دو سـوراخ هـمـانـنـد یـک بـیـنـى عمل مى کنند و با ارسال پیامهاى دریافتى خود از زبان به مغز موجب مى گردند که مغز جانور، شکار را شناسایى کند. سـوسـمـار زبـان آبى ـ از گونه سوسمارهاى شن زى ـ نیز نوعى خزنده است که هنگام احساس خـطـر، زبـان خـود را از دهـان خـارج مـى کـنـد. ایـن خـزنـده عـظـیـم الجـثـه بـا ایـن عـکـس العمل به دشمنان خود و سوسمارهاى دیگر نشان مى دهد که آماده دفاع از خود مى باشد. جـِکـو، نـوعـى مـارمـولک خـانـگـى در کـشورهاى گرمسیر، از زبان خود به عنوان برف پاک کن استفاده مى کند. این جانور براى دید بهتر داراى پلکهاى ویژه اى است که این پلک ها را با کمک زبان خود همانند برف پاک کن اتومبیل پاک مى کند. منبع


لینک دائم


 

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
افزایش جذب انرژی توسط سلولهای خورشیدی با الهام از ساختار رنگی بال پروانه‌ ها

افزایش جذب انرژی توسط سلولهای خورشیدی با الهام از ساختار رنگی بال پروانه‌ ها

محققان دانشگاه چین با استفاده از ساختار رنگی بالهای پروانه ها بر سطح سلولهای خورشیدی دریافتند که این ساختار طبیعی قادر است تا 10 درصد میزان جذب نور و تولید انرژی را در سلولها افزایش دهد. به گزارش خبرگزاری مهر، ساختارهای پراکنده کننده نور که در بدنه بالهای ظریف پروانه ها استفاده شده اند را می توان در تولید سلولهای خورشیدی موثرتر و کم هزینه تر مورد استفاده قرار داد.
به گفته دانشمندان در سلولهای خورشیدی حساس به رنگ یک پوشش رنگی بر روی سطح دی اکسید تیتانیوم قادر به تولید ساختار فتوآنودهایی است که می تواند فتونها را جذب کرده و الکترونها را براند.
به منظور اثبات این تاثیر محققان دانشگاه چین ساختار جذب نور در بال پروانه ای به نام طاووس پاریس را مورد استفاده قرار داده و مشاهده کردند که پوشش سطوح دی اکسید تیتانیوم با این ساختارهای طبیعی رسوباتی از دی اکسید تیتانیوم را به وجود می آورد که قادر به بازسازی ساختار لانه زنبوری بال پروانه ها بر روی سلول و افزایش میزان جذب نور است.
بر اساس گزارش نیوساینتیست، محققان پس از مشاهده این نتیجه اعلام کردند در صورتی که این ساختارها قادر به تولید ساختارهای فتوآندی باشند در صورت استفاده از آنها در تولید سلولهای خورشیدی می توان کارایی سلولها و میزان جذب نور در آنها را تا 10 درصد افزایش داد.


لینک دائم


 

Similar threads

بالا