خبرها و تازه های کشاورزی

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
کلیه مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد

کلیه مطالبات گندم‌کاران پرداخت شد

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از خرید ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خبر داد و گفت: روز گذشته تمامی مطالبات گندم کاران پرداخت شد.

به گزارش کشاورزنیوز عباس قبادی در گفتگو با مهر گفت: وجوه گندم‌های خریداری شده روز گذشته به کشاورزان پرداخت شد و دولت هیچگونه بدهی دیگری به گندام کاران ندارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: هم اکنون روزهای پایانی خرید گندم از کشاورزان را سپری می کنیم و بر این اساس، تاکنون ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار تن گندم از کشاورزان خریداری شده است.

وی تصریح کرد: تاکنون ۳ هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان به گندم‌کاران پرداخت شده است که میانگین قیمت خرید گندم ۸۲۰ تومان برآورد می شود.

به گفته قبادی، برای فصل آتی برداشت گندم قیمت ۱۰۵۰ تومانی اعلام شده که این قیمت متناسب با نرخ‌های جهانی است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: دولت عزم جدی برای افزایش تولید داخلی دارد و بر همین اساس، قیمت خرید تضمینی گندم در سال آینده را قبل از فصل برداشت اعلام کرده است تا موجب رضایتمندی کشاورزان و تشویق آنها به تولید بیشتر و در نتیجه خودکفایی هرچه بیشتر گندم شود.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
تا وقتی سودهای کلان در معاملات است چرا کشاورزی کنیم؟!

تا وقتی سودهای کلان در معاملات است چرا کشاورزی کنیم؟!

در حاضر شرایط اقتصاد طوری است که افراد به راحتی می‌توانند در بخش خرید و فروش سودهای کلانی به دست بیاورند بنابراین دلیل کمتر کسی به تولید و کشاورزی رغبت نشان می‌دهد.

به گزارش کشاورزنیوز اسدالله اکرم – مدیر گروه ماشین‌آلات کشاورزی و منابع طبیعی پردیس کشاورزی دانشگاه تهران – در گفت‌وگو با ایسنااظهار کرد: در حال حاضر امنیت سرمایه‌گذاری در بخش صنعت بالاست به همین دلیل کمتر کسی به کشاورزی روی می‌آورد. یقینا اگر این امنیت در کشاورزی ایجاد شود هیچ‌کس به صنعت نگاه نمی‌کند زیرا پتانسیل سودآوری در کشاورزی بسیار بالاتر است.

این استاد دانشگاه با بیان این‌که سرمایه‌گذاری برای توسعه زیرساخت‌های کشاورزی بسیار کم انجام شده است، افزود: باید ابتدا شالوده کشاورزی را بریزیم و بعد به ساختن آن بپردازیم. هم‌اکنون بسیاری از کشاورزان در زمین‌های کوچک به زراعت می‌پردازند که این مساله بازدهی را پایین آورده است زیرا کشاورزی خرده‌پا نمی‌تواند چندان سودآور باشد وی گفت: در بخش کشاورزی، فاصله‌ای بین محققان و کشاورزان ایجاد شده است؛ به طوری که کشاورزان کار عملی انجام می‌دهند و محققان روی کاغذ، برنامه‌ریزی می‌کنند.

دولت جدید باید این فاصله از بین ببرد تا تحقیقات، شکل کاربردی به خود بگیرد. اکرم با انتقاد از فاصله‌ ایجاد شده میان محققان و کشاورزان، تاکید کرد: مسئولان و متخصصان کشاورزی از پشت میزهای خود در شهرها جدا شوند و بعد برای مزارع برنامه‌ریزی کنند. این کارشناس ایجاد یک کارگروه مجرب مزرعه‌ دیده در دولت آینده را برای ارائه نظرات و راهکارها پیشنهاد و اظهار کرد: این کارگروه می‌تواند با استفاده از متخصصان هر منطقه، برنامه‌های خود را در سطح مزارع پیاده کنند. به گفته‌ وی در حال حاضر بخش عمده‌ای از آب کشور در کشاورزی هدر می‌رود و بستر مناسبی برای استفاده از آن ایجاد نشده است بنابراین باید مدیریتی دقیق همه عوامل موثر در کشاورزی همچون آب، خاک، بذر، محیط زیست و … را با هم ببیند. این استاد دانشگاه با بیان این‌که مکانیزاسیون در بخش کشاورزی مغفول مانده است، اظهار کرد: باید تعریف جامعی از مکانیزاسیون ارائه شود و در استفاده از آن باید شرایط اقلیمی، خاک، آب، نوع کشت و … در نظر گرفته شود تا ماشین‌آلات متناسب با آن شرایط استفاده شود. در بسیاری از موارد آشنا نبودن با مکانیزاسیون و نبود خدمات مناسب پس از فروش، ماشین‌آلات را به آهن‌پاره‌هایی بی‌روح و بی‌رمق تبدیل کرده است. در حال حاضر بسیاری از تراکتورهایی که برای خریدشان هزینه‌های زیادی به کشور تحمیل شده زمین افتاده‌اند. وی تصریح کرد: باید ابتدا صورت مساله را درک کنیم و بعد به استفاده درست از ماشین‌آلات با توجه به استطاعت مالی کشاورزان بپردازیم.

بسیاری از ماشین‌آلات کشاورزی تنها یک ماه از سال کار می کنند و بقیه سال بیکار هستند. در کشورهای دیگر به کشاورزان برای این امر یارانه اختصاص می‌دهند تا ضرر بلااستفاده ماندن ماشین‌آلات در ۱۱ ماه از سال جبران شود. اکرم ارائه خدمات مستمر و پایدار به بهره‌برداران با لحاظ انواع ماشین‌آلات و کاربردهای مختلف آنها را ضروری دانست. این کارشناس ماشین‌آلات کشاورزی ادامه داد: اگر دولت آینده سرمایه گذاری درستی در مکانیزاسیون صورت دهد بازدهی کشاورزی به قدری بالا می‌رود که هرگز صنعت کشور به آن دست نیافته است.
 

افشین باتمانی

متخصص کشاورزی
کاربر ممتاز
[h=1]تولید گران‌ترین قهوه دنیا از مدفوع یک گربه خاص[/h] بیش از40 هزار نفر با امضای توماری، از فروشگاه مشهور هارودز لندن خواستند تا فروش یک نوع قهوه گرانقیمت تولید شده از مدفوع گربه Civet را متوقف کند.
کاپی لواک (Kopi Luwak) نام نوعی قهوه است که از دانه‌های قهوه دفع شده از یک پستاندار به نام گربه Civet از خانواده «راسویان» بدست می‌آید.
تونی وایلد نویسنده انگلیسی و تاجر سابق قهوه که قهوه کاپی لواک را وارد این کشور کرد، فراخوانی را علیه این قهوه و توقف تولید آن در مراکز پرورش گربه Civet به راه انداخته، زیرا معتقد است که این امر تاثیر زیانباری برای این گربه ها دارد. روزنامه انگلیسی اونینگ استاندارد امروز (پنجشنبه) نوشت: این قهوه گرانترین نوع قهوه درجهان است که قیمت یک فنجان آن به 60 پوند (97 دلار) می رسد و در فروشگاهها و رستورانهای "هارودز" فروخته می شود.
وی گفت: افزایش تقاضا برای قهوه کاپی لواک و قیمت های سرسام آور آن بدان معناست که گربه های Civet به طور غیرقانونی در جنگل ها شکار شده و در قفس های تنگ نگهداری می شوند و با مقادیر زیادی دانه های قهوه برای تولید قهوه کاپی لواک تغذیه می شوند و فروشگاه هارودز اکنون این قهوه را در کنار سایر انواع قهوه با قیمت های 140 تا 6800 پوند برای هر قوطی به فروش می رساند.

روزنامه اونینگ استاندارد به نقل از سخنگوی فروشگاه هارودز - که سه سال پیش قطر آن را از محمد الفاید بازرگان مصری با قیمت 1.5 میلیارد پوند (2.2 میلیارد دولار) خریداری کرد- نوشت: ما برای توقف فروش قهوه کاپی لواک برنامه ریزی نمی کنیم و با همه کسانی که قرارداد داریم برای تضمین رعایت بالاترین معیارهای اخلاقی در زمینه تولید و تجارت کار و همکاری می کنیم.


قهوه کوپی لواک از دانه‌های قهوه دفع شده از گربه Civet بدست می‌آید. بدین صورت که میوه‌های قهوه توسط این حیوان خورده می‌شوند و پس از اینکه بخش گوشتی میوه در دستگاه گوارشی آن هضم شد، دانه‌های قهوه که برای حیوان قابل هضم نیستند دفع می‌شوند. دانه‌های موجود در مدفوع پس از جمع‌آوری، شستشو و بو دادن به بازار عرضه می‌شود.

محبوبیت جهانی کاپی لواک به سال ۲۰۰۷ بازمی‌گردد؛ زمانی‌که در سکانسی از فیلم The Bucket List ٬ به فرایند تهیه این قهوه اشاره‌ای مستقیم می‌شود. در آن سال قیمت هر پوند (450 گرم) از کاپی‌ لواک در بازارهای جهانی به ۲۳۰ دلار رسید. در سال‌های بعد این قیمت به ۶۰۰ دلار هم رسید.

اما تقاضای جهانی برای این قهوه و قیمت نهایی بالای آن در کنار منحصر‌به‌فرد بودنش٬ باعث شده که فرایند تولید آن از شیوه‌ای اصیل و طبیعی به روشی غیرانسانی بدل شود. قهوه‌کاران اندونزیایی به‌سودای سود بیشتر و زحمت کمتر٬ حیوان زبان‌بسته را به انواع شکنجه‌ها گرفتار می‌کنند.طرفداران این قهوه می‌گویند آنزیم‌های اسید معده این گونه‌های حیوانی موجب به‌دست دادن دانه‌های قهوه‌‌ای می‌شود که بعد از شسته‌شدن و بو دادن٬ طعمی ملایم و کاراملی به‌خود می‌گیرد!
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
آلودگی برنج‌های وارداتی تایید شد

آلودگی برنج‌های وارداتی تایید شد

رییس کمیسیون بهداشت مجلس آلودگی برنج‌های وارداتی را تایید کرد.، شهریاری در مراسم روز جهانی غذا با انتقاد شدید از عملکرد سازمان استاندارد در زمینه نظارت بر کیفیت و استاندارد مواد غذایی گفت: چند سال پیش مدیر کل وقت استاندارد تهران خبر آلودگی برنج‌های وارداتی را اعلام کرد اما چند روز نگذشته بود که وی را با فشارهای وارده بازنشسته کردند.

او با اشاره به این‌که مدیرکل وقت استاندارد تهران درباره آلودگی برنج‌های وارداتی اطلاعات درستی را داده بود گفت:‌حتی سازمان استاندارد هم آلودگی ۱۳ نوع برنج وارداتی را تایید کرد اما بعدا برخی مسوولان را مجبور کردند تا مصاحبه کنند و بگویند برنج‌های وارداتی آلوده بوده است.

شهریاری با اشاره به این‌که افرادی که راجع به استاندارد مواد غذایی صحبت می کنند نباید تحت تاثیر دولتی‌ها قرار بگیرند گفت: متاسفانه در چند سال گذشته همواره شاهد این بودیم که سازمان استاندارد در موارد مختلف از مواضع خود عقب نشینی کرده است.

رییس کمیسیون بهداشت مجلس با بیان این‌که من توصیه می کنم مردم اصلا سوسیس و کالباس مصرف نکنند گفت: هر وقت رییس سازمان غذا و دارو خودش سوسیس و کالباس خورد، ما نیز مصرف این محصولات را به مردم توصیه می‌کنیم.

وی همچنین با انتقاد شدید از عملکرد برخی کارخانه‌های لبنی گفت: برخی کارخانه‌های شیر برای پایین آوردن آلودگی‌های میکروبی کارهای غیر مجازی می کنند و آب ژاول به محصولات خود اضافه می‌کنند.

شهریاری همچنین با بیان این‌که میوه و سبزیجات تولیدی در کشور مشکل بهداشتی و استانداردی دارند افزود: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی به وظایف خود در قانون برنامه پنجم توسعه عمل نکرده است.


 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
روستازادگان ۶ تا ۱۶ ساله؛ “هم صدا با آب” می شوند!

روستازادگان ۶ تا ۱۶ ساله؛ “هم صدا با آب” می شوند!

کودکان ایرانی در مسابقه نامه‌نویسی با عنوان «هم‌صدا با آب»، آرزوها و رویاهای خود را برای حفظ منابع آبی کشور، خطاب به حسن روحانی رییس جمهوری ایران خواهند نوشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران(ایانا)، در حالی چنین مسابقه ای در پی همکاری مشترک سازمان حفاظت از محیط زیست کشور و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در سراسر کشور برگزار می‌شود، که با توجه به جایگاه خطیر اب در زندگی کشاورزان، فرزندان این عزیزان در اقصی نقاط کشور نیز می توانند و در محافل روستایی مبادرت به نوشتن درباره زیبایی های آب و موضوع درخواستی برگزارکنندگان نمایند که شرح آن را روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان به شرح ذیل داده است.

کودکان ۶ تا ۱۶ سال می‌توانند با نوشتن نامه‌ای به رییس جمهوری به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی او را « هم‌صدا با آب» خطاب کرده و درباره منابع آب کشور نظیر رودخانه‌ها، تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور درخواست‌های خود را بیان کنند.

براساس تفاهم‌نامه و هماهنگی که بین کانون و سازمان حفاظت از محیط زیست انجام گرفته است این مسابقه با هدف افزایش توجه کودکان به موضوع آب و حفاظت از منابع زیستی و ایجاد مطالبه‌ای جدی از مسوولان و تصمیم‌گیران‌، طراحی و برگزار می‌شود.

کودکان ایران می‌توانند به دکتر حسن روحانی رییس جمهوری کشور نامه‌ای نوشته و ضمن خطاب قرار دادن او به عنوان « هم‌صدا با آب‌ها» اهمیت حفاظت از منابع آب را تشریح کنند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سازمان حفاظت از محیط زیست با برگزاری این مسابقه به صورت غیر‌مستقیم آموزش کودکان در زمینه حفاظت از منابع آب را در برنامه دارند.

کودکان در سراسر کشور می‌توانند نامه‌های خود را با عنوان “هم‌صدا با آب‌ها” به نشانی تهران، خیابان دکتر فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی‌هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیریت آفرینش‌های ادبی کانون ارسال کنند.

بر اساس اعلام مدیریت آفرینش‌های ادبی کانون دبیرخانه مسابقه در این مدیریت مستقر و مهلت ارسال آثار تا پایان آذر ماه تعیین شده است و پس از این تاریخ هیات داوران متشکل از داوران کانون و سازمان حفاظت از محیط زیست در دی‌ماه به بررسی آثار ارسالی پرداخته و منتخبان را در بهمن‌ماه امسال معرفی می‌کنند.

همچنین قرار است با مشارکت کانون و سازمان حفاظت از محیط زیست ضمن قدردانی از نویسندگان نامه‌های برگزیده، به صورت مشترک به آن‌ها جوایز نفیسی اهدا شود.

براساس توافق کانون و سازمان حفاظت از محیط زیست همچنین قرار است کتابی از آثار برگزیده این مسابقه منتشر شود.


 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
تصویب تعرفه های فروش خدمات اطلاع رسانی، نقشه ها و نشریات آماری مرکز آمار ایران

تصویب تعرفه های فروش خدمات اطلاع رسانی، نقشه ها و نشریات آماری مرکز آمار ایران

با موافقت دولت، تعرفه های فروش خدمات اطلاع رسانی ، نقشه ها و نشریات آماری مرکز آمار ایران تعیین شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت، هیئت وزیران بنا به پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد ماده (۷۰) قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین- مصوب ۱۳۷۳- تعرفه های فروش خدمات اطلاع رسانی ، نقشه ها و نشریات آماری مرکز آمار ایران را تصویب کرد.بر اساس این مصوبه، تعرفه فروش نقشه های شهری به ازای هر هکتار چهار صد ریال و نقشه های روستایی به ازای هر کیلومتر مربع، صد ریال تعیین می شود همچنین قیمت خدمات آماری به صورت پایگاههای اطلاعاتی (مکانی و غیر مکانی) بر اساس قیمت تمام شده و تفاهم فی مابین مرکز آمار ایران و متقاضی تعیین می شود.

بر اساس مصوبه دولت، قیمت پشت جلد نشریات در قطع رحلی به ازای هر صفحه ۳۵۰ ریال ونشریات در قطع وزیری به ازای هر صفحه ۲۹۰ ریال است.

بر این اساس، مراکز علمی، دانشگاهی، پژوهشی بر اساس درخواست کتبی، از بیست و پنج درصد تخفیف مشروط بر اینکه جمع هزینه اطلاعات درخواستی از یک میلیون ریال بیشتر نباشید برخوردار خواهند بود.

همچنین، دانشجویان و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی یا معرفی نامه معتبر از تخفیف بیست و پنج درصد، مشروط بر آنکه جمع هزینه اطلاعات درخواستی از دویست و پنجاه هزار ریال بیشتر نباشد، برخوردار خواهند بود.

همچنین، دستگاه های دولتی از جمله معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، مراکز وابسته به مرکز آمار ایران، معاونت برنامه ریزی استانداریهای و دفاتر آمار و اطلاعات استانداریها، سایر دستگاههای اجرایی دولتی از پرداخت هر گونه وجهی جهت دریافت اطلاعات معاف هستند.

همچنین در صورتی که خدمات پستی، تأمین لوح فشرده نوری و نظایر آن نیز مورد نیاز باشد، هزینه های مربوط جداگانه محاسبه و دریافت می شود.

بر این اساس، کلیه وجوه دریافتی به خزانه دولت واریز خواهد شد.

این مصوبه از سوی اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور برای اجرا ابلاغ شده است.

 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
اظهارات امیدوارکننده محمود حجتی در آیین روزجهانی غذا

اظهارات امیدوارکننده محمود حجتی در آیین روزجهانی غذا

وزیر جهاد کشاورزی گفت:‌ تولید محصولات کشاورزی سالم، کافی و قابل رقابت با محصولات مشابه وارداتی در عین حفاظت از محیط زیست باید در بخش کشاورزی مورد توجه قرار گیرد تا سلامت و امنیت غذایی جامعه تامین شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت و به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، محمود حجتی امروز یکشنبه در همایش روز جهانی غذا که در سالن اجلاس سران برگزار شد، اظهار کرد: کشاورزی و تولیدات آن یکی از مهمترین اجزای نظام غذایی است که نقش مهمی در ایجاد امنیت غذایی پایدار ایفا می‌کند. در عین حال امنیت غذایی به موفقیت کشاورزان برای تولید غذای با کیفیت و مازاد بر نیاز خود و چگونگی رسیدن این مواد غذایی به مصرف‌کننده بستگی دارد.

وی افزود: تولید محصولات کشاورزی کافی و قابل رقابت با محصولات مشابه وارداتی، تولید محصولات کشاورزی کافی در عین حفاظت از محیط زیست و تولید محصولات کشاورزی سالم سه وظیفه مهم در بخش کشاورزی است که به رغم ماهیت تخصصی خود در گرو اقدامات و تلاش‌های مشترکی قرار دارد و مستلزم مشارکت همه حلقه‌های موجود در انجام این مهم است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد:‌ بخش کشاورزی برای انجام وظایف خود در راستای تولید محصولات کشاورزی سالم و کافی دست یاری به سوی دیگر بازیگران عرصه دراز می‌کند تا بتواند وظایف خود را به درستی انجام دهد.

حجتی گفت: حمایت از توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی از طریق سازوکارهای کشت قراردادی، آمایش توسعه صنایع تبدیلی، تکمیلی و نگهداری محصولات کشاورزی برای کاهش ضایعات متناسب با الگوی تولید محصولات کشاورزی، گسترش ظرفیت ذخیره سازی و انبارداری محصولات کشاورزی و حمایت از تولید محصول سالم و توسعه کشت محصولات ارگانیک از جمله وظایف بخش کشاورزی در این زمینه است.

وی با بیان این‌که سرمایه‌گذاری در توسعه سامانه‌های حمل و نقل بهداشتی محصولات کشاورزی و مواد غذایی باید مورد توجه قرار گیرد، اضافه کرد: ایجاد نظامی پویا در تدوین و به هنگام کردن استانداردهای ملی مواد غذایی، مواد اولیه و بسته‌بندی، تقویت استانداردهای اختیاری و اجباری کنترل کیفی تولیدات و فرآورده‌های کشاورزی و غذایی و تقویت سیستم کنترل و نظارت بر کیفیت و سلامت مواد غذایی تولیدی و وارداتی از جمله مسائل مهمی است که در راستای امنیت غذایی باید در بخش کشاورزی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وزیر جهاد کشاورزی گسترش مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری‌های گیاهی و مصرف بهینه سوم، کودهای شیمیایی و داروهای دامی را گامی موثر در راستای کاهش باقیمانده سموم در محصولات گیاهی و دامی عنوان کرد.

وی تدوین سیاست‌های غذایی در جهت اصلاح الگوی تولید وعرضه مواد غذایی و تامین مایحتاج غذایی کشور براساس سیاست‌ها، تدوین برنامه جامع ملی غذا، افزایش سطح آگاهی مصرف‌کنندگان در خصوص سلامت مواد غذایی مصرفی و توجه به زنجیره تولیدات کشاورزی از تولید تا مصرف را از دیگر مسائل و اقدامات مهم در بخش کشاورزی برای دست یافتن به امنیت و سلامت غذایی و محصولات کشاورزی برشمرد و افزود: نظام غذایی شامل تمام فرآیندها و ساختارهایی است که در تغذیه یک جامعه درگیر هستند و نظام غذایی پایدار از مولفه‌هایی چون محیط زیست، مردم، نهادها و فرآیندهایی تشکیل شده است که محصولات کشاورزی را تولید ، فرآوری، بسته بندی، حمل ونقل، بازاریابی می‌کند و در نهایت فرآیند انهدام ضایعات غذایی کشاورزی را انجام می دهد.

حجتی ادامه داد: امنیت غذایی مقوله‌ای بسیار گسترده است که بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را شامل بخش‌های کشاورزی، بازرگانی، صنعت، بهداشت و درمان را در برمی گیرد و در عین حال کشاورزی و تولیدات آن نقش مهمی در ایجاد امنیت غذایی پایدار ایفا می کند. وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد:‌ گرچه تولید و عرضه کافی غذا در سطح کلان شرط اولیه تامین امنیت غذایی است اما تامین غذایی خانوار و فرد در نهایت منجر به بهبود وضعیت تغذیه‌ای در جامعه می‌شود و پایداری امنیت غذایی نیازمند ایجاد یک نظام پایدار تولید و توزیع مواد غذایی است.

حجتی تاکید کرد: نوسانات تولید و حوادث طبیعی، تورم و بیکاری، شیوع بیماری و جنگ از جمله مسائلی است که همواره مواد غذایی بشر در نقاط مختلف دنیا را تهدید کرده است. این وضعیت با توجه به افزایش جمعیت جهانی و پیامدهای ناشی از تغییرات آب و هوایی در تولیدات کشاورزی و توزیع نامتوازن مواد غذایی درجهان نگرانی‌هایی را درخصوص تامین امنیت غذایی بوجود آورده است.


 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
نخستین نمایشگاه و همایش نقش صنایع تبدیلی و غذایی در توسعه کشاورزی

نخستین نمایشگاه و همایش نقش صنایع تبدیلی و غذایی در توسعه کشاورزی

نخستین نمایشگاه بزرگ صنایع تبدیلی کشاورزی ایران ۲۷ تا ۳۰ مهرماه در برج میلاد تهران برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) و به نقل از روابط عمومی معاونت آب، خاک و صنایع وزارت جهادکشاورزی، مدیرکل دفتر امور صنایع کشاورزی در این باره گفت: این همایش و به تبع آن نمایشگاه صنایع تبدیلی با هدف دستیابی به امنیت غذایی و توسعه کشاورزی پایدار برگزارخواهد شد.

علیرضا پوربصیر افزود: فائو و وزارت جهادکشاورزی ایران به‌عنوان پشتیبانان اصلی همایش و نمایشگاه فوق حضوری فعال در برگزاری این دوره خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: نخستین همایش نقش صنایع تبدیلی و غذایی در حوزه کشاورزی با محورهایی چون جایگاه صنایع تبدیلی در ایران و جهان، عوامل مؤثر در ارزش افزوده صنایع تبدیلی، مدیریت صنایع غذایی، بازار کشاورزی و صنایع غذایی،‌ نقش فناوری‌های مدرن در توسعه این صنعت برگزار می‌شود.

پوربصیر با بیان اینکه در حوزه توسعه صنایع غذایی نیازمند کار تحقیقاتی و دانشگاهی هستیم، یادآور شد: در این بخش باید بیش از گذشته بررسی‌ها و تحقیقات علمی صورت گیرد و امیدواریم برگزاری همایش نقش مهمی در تشویق دانشگاهیان به این موضوع داشته باشد.


توجه به ایجاد صنایع تبدیلی، زمینه‌ساز شکل‌گیری ارزش افزوده

مدیر اجرایی این نمایشگاه نیز در این باره اظهارداشت: ارائه راهکارهای مناسب برای کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، بهبود روند فرآوری محصولات، توجه ویژه به جایگاه صنایع تبدیلی و تکمیلی و نقش آن در توسعه اقتصادی کشور و همچنین آشنایی با روش‌های نوین صنایع تبدیلی روز جهان، از اهداف برگزاری این نمایشگاه و همایش است.

غلامرضا رضاییان به تشریح محورهای همایش نقش صنایع تبدیلی و غذایی در توسعه بخش کشاورزی کشور اشاره کرد و ادامه داد: بررسی وضعیت و جایگاه سازمانی صنایع تبدیلی و غذایی سایر کشورها و مقایسه آن با وضعیت موجود در کشور، نقش صنایع تبدیلی و غذایی در امنیت غذایی، توسعه بازار، صادرات غیرنفتی، فناوری‌های نوین و پژوهش و تحقیقات، عوامل مؤثر در ارزش افزوده صنایع تبدیلی و غذایی و مقایسه آن با سایر بخش‌های صنعت کشور و مدیریت لجستیک در صنایع تبدیلی و غذایی مهمترین محورهای این همایش است.

وی تصریح کرد: توجه به ایجاد صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی علاوه بر نقش مؤثر در اشتغال‌زایی بیشتر و جلوگیری از مهاجرت تولید‌کنندگان به شهرها، می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری ارزش افزوده بیشتر در بخش‌های صنعت و کشاورزی باشد.

رضاییان با بیان اینکه صنایع تبدیلی در افزایش ارزش افزوده بالاتر تأثیرگذاری را دارد، تأکید کرد: صنایع تبدیلی عامل مهمی در فرآوری محصولات کشاورزی بوده و با تبدیل و فرآوری محصولات کشاورزی ضمن تولید مواد غذایی و سایر فرآورده‌های با ارزش افزوده بالا، امکان نگهداری و حمل و نقل آن محصولات فراهم می‌شود.

وی همچنین گفت: ایجاد صنایع تبدیلی فرآوری و بسته‌بندی برای صدور محصولات کشاورزی، راهکاری اساسی برای ایجاد رقابت سالم در تولید و جلوگیری از کاهش قیمت است.

رضاییان افزود: انواع دستگاه‌های نوین تولید میوه‌جات خشک، کنسروی و چیپسی، انواع سورتینگ مرکبات، سیب‌زمینی و سبزیجات برگدار و غیربرگدار، خط تولید پودر و مایع تخم‌مرغ، خط تولید رب گوجه‌فرنگی، انواع صنایع و تجهیزات نانوایی و قنادی، تجهیزات آشپزخانه‌های فرودگاهی، ماشین‌آلات بسته‌بندی شرینگ، وکیوم، ماشین‌های پخت تونلی و قفسه‌ای گردان با گرمای غیرمستقیم جهت پخت کیک، شیرینی و نان، انواع ماشین‌آلات کارخانه‌های آردسازی و صنایع تبدیلی، دستگاه‌های تولید نوشابه‌ساز پستمیکس و لوازم جانبی، انواع کندانسورهای استیلی و آهنی، انواع مخازن ذخیره مواد غذایی و کندانسورها، انواع میکسرهای استیل و آهن، انواع دیگ‌های پخت و میکسر تحت خلاء و اتمسفریک، دیگ‌های پخت تافی و آبنبات و قند، دستگاه‌های مدرن نان فانتزی، قنادی، کیک و کلوچه و دستگاه‌های خشک‌کن میوه، خشک‌کن سبزی، خشک‌کن قارچ و چیپس میوه در معرض دید علاقمندان قرار می‌گیرد.





 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
عرضه ۱۰ هزار میلیارد اوراق مشارکت در زمینه نیرو و اصلاح شبکه‌های آبیاری و زهکشی

عرضه ۱۰ هزار میلیارد اوراق مشارکت در زمینه نیرو و اصلاح شبکه‌های آبیاری و زهکشی

دولت با هدف جلب مشارکت مردم در طرح‌های عمرانی شامل سد، نیروگاه، انتقال آب، انتقال برق، دستگاه فاضلاب، شبکه‌های آبیاری و زهکشی ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت عرضه کرد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، ناشر و ضامن اوراق، وزارت امور اقتصاد و دارایی است که بازپرداخت اصل و سود علی‌الحساب و سود قطعیت‌یافته آن توسط برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور تعهد شده است.

گفتنی است، این اوراق با سود علی‌الحساب ۲۰ درصد و معاف از مالیات بوده و از روز یک‌شنبه ۲۸ مهرماه در شعب بانک صادرات در سراسر کشور عرضه می‌شود.





 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
مدیریت سرمایه نیروی انسانی، شرط نخست پیشرفت بخش کشاورزی

مدیریت سرمایه نیروی انسانی، شرط نخست پیشرفت بخش کشاورزی

دیدار اصحاب رسانه با وزیر جهاد کشاورزی، پس از هشت سال در فضایی بسیار صمیمانه و حاوی نکات مفید برای بخش کشاورزی تجدید شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا)، ساعاتی پیش، نخستین دیدار مطبوعاتی محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی با مدیران رسانه‌های تخصصی کشاورزی به اتمام رسید. نشستی که اگرچه از یک نشست خبری جدی به دور بود، اما مقدمه بسیار خوبی برای تبادل آرای روشنگران افکار عمومی و مدیریت عالی وزارتخانه با یکدیگر بود. کمااینکه وقتی محمود حجتی در بخش آغازین سخنانش، از پذیرفتن دعوت او توسط حاضران سپاس‌گذاری کرد، می‌شد به باور مثبت و متواضعانه وی نسبت به مدیران رسانه‌های حاضر پی برد.

بنا بر این گزارش، وزیر جهاد کشاورزی در این نشست که شباهت زیادی به یک هم‌اندیشی اطلاع‌رسانی در بخش کشاورزی داشت، در پاسخ به پرسش مدیر مسئول یکی از ماهنامه‌های تخصصی بخش کشاورزی با این مضمون که با توجه به حجم مشکلات کاش نمی‌آمدید، گفت: از آنجا که ما خود را متعلق به نظام می‌دانیم و نظام نیز متعلق به همه ماست و به‌رغم وجود برخی نقاط ضعف انکارناپذیر که خود ما هم در آن نقش داشته‌ایم، دلیل قانع‌کننده‌ای نخواهد بود که خود را امانت‌دار نسل گذشته و انتقال‌دهنده برای نسل آینده ندانیم و عرصه را خالی کنیم.

وی با بیان اینکه حل مشکلات کشور نیاز به باور کارشناسی در همه عرصه‌ها دارد، اظهار داشت: به زعم بنده مشکل اصلی ما در نبود قدرت مدیریت استفاده از تمام سرمایه‌های انسانی کشور است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در زمینه اطلاع‌رسانی فارغ از آن بخش که به خودشان برمی‌گردد و ما حق ورود به آن را نداریم، دو نکته دیگر باید در ملاحظات آینده در دستور کار باشد. نخست اینکه در زمینه سازوکار استفاده مشترک رسانه‌ها و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران به نفع بخش باید سازوکارهای بهینه این اقدام را طی یک هم‌اندیشی تخصصی به نتیجه رساند و دوم اینکه بر اساس یک آسیب‌شناسی کارشناسی برای این دغدغه راهکاری پیدا کرد که شما رسانه‌ها چگونه می‌توانید بر نظرات کسانی که در پرداختن به مشکلات بخش کشاورزی (هرچند با نیت خیر)، نگاهی متفاوت دارند اثر مثبت بگذارید.

حجتی با بیان اینکه اشاره به مثالی که می‌زند به معنای گلایه نیست و در موضع یک آسیب‌شناسی کارشناسی است، گفت: به‌طور نمونه شما رسانه‌های تخصصی بخش کشاورزی این موضوع را واکاوی نمایید که اگر مدیری معتقد است باید صندوق بیمه محصولات کشاورزی خود اتکا باشد، این نگاه تا چه حد می‌تواند درست یا غلط باشد.

وزیر جهاد کشاورزی که می‌کوشید از هرگونه موضع‌گیری احساسی یا متعصبانه بر نظرش پرهیز کند، اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای بیمه محصولات کشاورزی برای بودجه آتی را مورد استناد قرار داد و گفت: اگر فرض کنیم که این نظر غلط باشد که بیمه باید خود اتکا باشد، مسئول بخش را متقاعد کنند که بیمه باید خود اتکا باشد.

حجتی با بیان اینکه در خلوص نیت فردی که نگاه خوداتکایی به بیمه محصولات کشاورزی دارد شک ندارد، افزود: این مسئله فقط به باورهای اقتصادی آن فرد برمی‌گردد که بیمه محصولات کشاورزی را با بیمه خودرو یا آتش‌سوزی منزل یکسان می‌بیند.

وزیر جهاد کشاورزی این معضل را ناشی از آموزش نادرست دانست که البته این نوع نگاه اثر مخربی بر روند حرکت بخش می‌گذارد.

بنا بر این گزارش، دکتر عبدالمهدی بخشنده معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزیر جهاد کشاورزی نیز در این نشست با رویی گشاده ضمن تأکید بر نقش روابط عمومی که در گلایه‌های رسانه‌های تخصصی کشاورزی محسوس بود، اظهار امیدواری کرد تا در برنامه‌ریزی‌های آینده وزارتخانه برنامه‌های خوبی برای تبادل آراء و استفاده از نظرات کارشناسی به نفع بخش روی دهد.

وی با بیان اینکه در قانون بودجه امسال برای بیمه محصولات کشاورزی فقط ۱۵۰ میلیارد تومان دیده شده است که از مدافعان این کاهش اعتبار انتظار می‌رود تا نشان دهند که در کدام کشورها، بیمه محصولات کشاورزی خود اتکاست، به برخی از تمهیدات دو ماهه اخیر توسط وزارتخانه برای بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در حالی که سه ماه پیش یک کیلوگرم کودفسفاته نبود طی دو ماه اخیر با گشایش خط اعتباری ۵۰۰ میلیارد تومانی این معضل حل شد و دیروز نخستین کشتی حامل کودفسفاته پهلو گرفت که این روند در روزها و هفته‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

وی با یادآوری اینکه تا به کشاورز کود، بذر و ماشین‌آلات مناسب داده نشود، نمی‌توان از او انتظار تولید داشت، گفت: وقتی در ایران کمباین تولید می‌شود، اما کشاورز پول برای خرید آن را ندارد، باید با تعیین خط اعتباری لازم برای حل این مشکل فکر اساسی کرد.





 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
آثار مثبت دیپلماسی بین‌المللی دولت به بازار کشاورزی هم رسید

آثار مثبت دیپلماسی بین‌المللی دولت به بازار کشاورزی هم رسید

در حالی که تا پیش از مذاکرات بین‌المللی دولت، تاجران به‌دلیل مشکلات متعددی ارتباط خود را با بازار ایران کم‌رنگ کرده بودند، اما پس از این مذاکرات، سیل تاجران به بازار کشاورزی و استقبال صادرکنندگان باعث شده که رکورد صادرات محصولات کشاورزی ازجمله خرما در شش‌ماهه نخست سال در فارس شکسته شود و بازار به ثبات قابل قبولی برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: سطح زیر کشت نخلستان‌های استان فارس بیش از ۳۲ هزار هکتار بارور است که برداشت از آنها شروع و در حال حاضر نیز ادامه دارد.

دکتر مهرزاد خرد افزود: در حالی که سال گذشته ۱۳۸ هزار تن خرما در این استان تولید و عرضه شد، این رقم در سال جاری برآورد می‌شود به بیش از ۱۶۶ هزار تن برسد.

وی با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی ازجمله خرما خاطرنشان کرد: در حالی که تا پیش از مذاکرات بین‌المللی دولت، تاجران به‌دلیل مشکلات متعددی ارتباط خود را با بازار ایران کم‌رنگ کرده بودند، اما پس از این مذاکرات، سیل تاجران به بازار کشاورزی و استقبال صادرکنندگان باعث شده که رکورد صادرات محصولات کشاورزی ازجمله خرما در شش‌ماهه نخست سال در فارس شکسته شود و بازار به ثبات قابل قبولی برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس ادامه داد: چشم‌انداز مثبت مذاکرات در بازار کاملاً مشهود است و تاجران زیادی از کشورهای مختلف ابراز تمایل کرده‌اند که محصولات کشاورزی این استان را به کشور خود وارد کنند.

خرد تصریح کرد: بازار کشاورزی رونق خاصی گرفته است و صادرکنندگان با انگیزه بیشتری فعالیت می‌کنند.وی یادآور شد: به جهت حمایت از صادرکنندگان خرما، ۳۰ میلیارد ریال تسهیلات برای خرید محصول و صادر کردن آن در اختیار آنها قرار داده شده است.

خرد تأکید کرد: در شش‌ماهه نخست امسال بیش از ۱۱ هزار تن خرما از استان صادر شده است که از نظر وزنی نسبت به مشابه سال گذشته ۶۳ درصد و از نظر ارزش دلاری ۵۴ درصد رشد داشته است که عمدتاً به کشورهای روسیه، هندوستان، حوزه خلیج فارس و آسیای مرکزی قفقاز صادر شده است.





 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
گوجه فرنگی سیاه! + تصاویر

گوجه فرنگی سیاه! + تصاویر

برای نخستین بار در انگلیس “گوجه فرنگی سیاه” تولید شده است که برخی پژوهشگران از آن به عنوان محصولی مفید به منظور جلوگیری از ابتلا به بیماری سرطان است.

روزنامه انگلیسی دیلی میل در گزارشی نوشت: گوجه فرنگی سیاه حاوی آنتوسیانین و آنتی اکسیدان هایی است که می تواند کمکی برای مقابله با بیماری سرطان باشد.
در این گزارش آمده است که گوجه فرنگی سیاه همچنین می تواند درمانی برای بیماری قندخون و چاقی باشد. علت سیاهی رنگ این نوع گوجه فرنگی، قرار گرفتن رنگدانه های داخل آن در معرض اشعه خورشید است.

“رای براون” ۶۶ ساله نخستین کسی است که این میوه سیاه رنگ را تولید کرد و برای یکی از دوستانش با پاکتی که بر روی آن “گوجه فرنگی سیاه” قید شده است، فرستاد.

براون می گوید که وی همواره به چیزهای تازه و نو چشم می دوزد چیزهایی که هیچ کسی قبل از وی آنها را کشف نکرده است و تاکنون گوجه فرنگی با رنگ نارنجی و قهوه ای دیده شده؛ اما رنگ سیاه کاملا جدید بوده است.

گفته می شود که این گوجه فرنگی سیاه در دانشگاه ایالت اوریگون در امریکا به عنوان بخشی از طرح موسوم به “اندیجو روز” توسعه داده شد، رنگ این گوجه از آبی بنفش براق به رنگ سیاه تقریبا زغالی تبدیل می شود و قسمت پایینی آن اندکی قرمز رنگ است.

این نوع گوجه فرنگی که توجه جامعه علمی را به خود جلب کرده است ، سرشار از انتوسیانین می باشد که در سبزیجات و میوه ها یافت نمی شود.

به نوشته روزنامه دیلی میل، براون سه بوته کاشته که هرکدام از آنها ۲۰ گوجه فرنگی با ظاهری سیاه رنگ و درونی قرمزتولید کرده است.




 

*E.Kh*

عضو جدید
عنوان : كنترل بیولوژیك آفت مگس مینوز برگ خیار در شرایط گلخانه ای فراهم شد
زير عنوان : عضو هيات علمي موسسه تحقيقات گياه پزشكي گفت: كنترل بيولوژيك آفت مگس هاي مينوز برگ خيار در شرايط گلخانه اي فراهم شد.
تاريخ :
۱۳۹۲/۰۷/۲۲


تهران - عضو هيات علمي موسسه تحقيقات گياه پزشكي گفت: كنترل بيولوژيك آفت مگس هاي مينوز برگ خيار در شرايط گلخانه اي فراهم شد. اين آفت با توجه به چند نسلي بودن تاكنون خسارات زيادي به محصولات كشاورزي وارد كرده است .​

شهرام فرخي افزود: در سال هاي اخير كشت محصولات گلخانه اي در كشور به دليل مزيت هاي نسبي روند رو به رشدي داشته و در سال هاي اخير كنترل بيولوژيك هم مورد توجه كشاورزان و گلخانه داران قرار گرفته است از اين رو تاكنون طرح هاي زيادي براي مقابله بيولوژيك در موسسه تحقيقات گياه پزشكي انجام شده است.
وي اظهارداشت: مقابله بيولوژيك با آفت مگس هاي مينوز برگ خيار در شرايط گلخانه اي يكي از اين طرح هاست كه با موفقيت به پايان رسيده است.
وي كه خود مجري اين طرح است ،يادآور شد : مگس هاي مينوز آفتي چند نسلي هستند كه خسارات زيادي به محصولات گلخانه اي از جمله خيار وارد مي كنند از اين رو كشاورزان براي مقابله با اين آفت از روش هاي شيميايي استفاده مي كردند كه مضرات زيادي دارد.
فرخي ادامه داد: مگس هاي مينوز يك آفت چند نسلي است به اين معنا كه هر ماه يك بار يك نسل توليد مي كند و لارو اين مگس ها هم از قسمت برگ گياه تغذيه مي كنند از اين رو خسارت زيادي به برگ هاي بوته خيار وارد مي كنند.
محقق بخش تحقيقات كنترل بيولوژيك موسسه تحقيقات گياه پزشكي گفت: معمولا اين مگس ها در مقابل عوامل شيميايي مقاوم هستند ازاين رو براي گريز از اين مسئله ، بر روي عوامل بيولوژيك تحقيق آغاز شد .در اين تحقيق از نوعي زنبور با نام Diglyphus استفاده شد ، اين زنبور لارو مگس هاي مينوز را از بين مي برد و به آنها فرصت تبديل شدن به مگس بالغ را نمي دهد.
وي اظهار داشت: وقتي از اين زنبور براي ازبين بردن مگس مينوز استفاده شد به طور طبيعي به رشد جمعيت نوعي مگس شكارگر كه بومي كشور ما نيز هست، كمك شد ، اين مگس شكارگر دشمن طبيعي مگس مينوز است اما به دليل استفاده از سموم شيميايي جمعيت آن در گلخانه ها بسيار كاهش يافته بود.
محقق بخش تحقيقات كنترل بيولوژيك موسسه تحقيقات گياه پزشكي گفت: دراين روش تلفيقي به علت عدم استفاده از مواد شيميايي فرصت رشد مگس شكارگر فراهم شد و اين مگس ها به كمك زنبور Diglyphus آمدند البته بايد گفت مگس شكارگر به تنهايي هم مي تواند با آفت مگس هاي مينوز مقابله كند.
وي اظهار داشت: زنبور Diglyphus يك گونه وارداتي است در حالي كه مگس شكارگر بومي ايران است و توليد آن هزينه اي براي كشور در بر ندارد بنابراين مي توان از اين مگس ها نيز براي مقابله با آفت استفاده كرد​
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
فائو: با مواد غذایی که اسراف می شوند می توان همه گرسنگان جهان را سیر کرد

فائو: با مواد غذایی که اسراف می شوند می توان همه گرسنگان جهان را سیر کرد

فائو روز چهارشنبه در گزارش خود به مناسبت روز جهانی غذا اعلام کرد: مواد غذایی که در کشورهای ثروتمند به هدر می رود و دور ریخته می شود، می تواند همه گرسنگان جهان را سیر کند.

سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل که مقر آن در رم پایتخت ایتالیاست، افزود: یک سوم مواد غذایی که در جهان تولید می شوند، معادل یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون تن در سال، بر اثر غفلت یا فقدان راه‌های ذخیره سازی و بازاریابی مناسب از بین می رود، یا دست نخورده دور ریخته می شود.

روبر فان اوتردیک کارشناس صنایع کشاورزی و مسئول زیر ساخت‌های روستایی در مقر فائو می گوید: «با یک چهارم این مقدار، می توان ۸۴۲ میلیون نفر را که هنوز در جهان از گرسنگی رنج می برند غذا داد».

وی برای بهتر مشخص کردن چالش‌هایی که در آینده پیش روی بشر است خاطر نشان کرد با به نصف رساندن این میزان دور ریز مواد غذایی، به جای ۶۰ درصد تنها به افزایش ۳۲ درصدی تولید مواد غذایی در جهان برای تغذیه نه میلیارد انسان در سال ۲۰۵۰ نیاز است.

کارشناسان فائو پیش‌تر پیش‌بینی کرده بودند با توجه به رشد جمعیتی تا سال ۲۰۵۰ تولید مواد غذایی در جهان باید ۶۰ درصد افزایش پیدا کند.رساندن تولید محصولات کشاورزی به این میزان، برای زمین، آب، انرژی و غیره گران تمام می شود بنابراین جلوگیری از اسراف کمک بزرگی هم به بشریت هم به کره زمین خواهد بود.

ماتیلد ایونس مسئول هماهنگی گزارشی در باره هزینه محیط زیست دور ریز مواد غذایی اعلام کرد: «سطوح کشاورزی که برای تولید مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد که مصرف نمی شوند، برابر با مساحت کانادا و هند روی هم است».

وی افزود اگر وسعت زباله‌های مواد غذایی را یک کشور در نظر بگیریم ، از لحاظ وسعت دومین کشور بزرگ دنیا پس از روسیه و سومین منتشر کننده گاز‌های گلخانه‌ای پس از چین و آمریکا بود. مصرف آب آن هم سه برابر بیشتر از دریاچه لِمان در سوئیس بود.

وی خاطر نشان کرد این بدون در نظر گرفتن دور ریز ماهی‌ها و جانوران دریایی است که نه تا ۱۵ درصد میزان صید در دریاست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از رم، بر اساس گزارش فائو، میوه‌ها و سبزی‌ها بیشترین مواد غذایی هستند که دور ریخته می شوند. پس از آن ماهی‌ها و جانوران دریایی سپس غلات در رده‌های بعدی قرار دارند.
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
تظاهرات آلمانی ها در اعتراض به احتکار مواد غذایی

تظاهرات آلمانی ها در اعتراض به احتکار مواد غذایی

آلمانی ها در اعتراض به احتکار مواد غذایی تظاهرات کردند.

به گزارش واحد مرکزی خبر و به نقل از کانال دوم تلویزیون دولتی آلمان، «سِت.دِ.اف»، شهر فرانکفورت آلمان، امروز صحنه اعتراضات مردمی بود. معترضان با تجمع در مقابل ساختمان بانک مرکزی آلمان و تشکیل یک زنجیره اعتراض آمیز چهار کیلومتری، بانکها را به شرط بندی در تعیین بهای مواد غذایی متهم و تاکید کردند: این خطر بزرگی است که کشورهای فقیر را تهدید می کند. موسسات پولی این اتهام را رد کرده اند. تظاهرکنندگان در ضمن پارچه نوشته هایی در دست داشتند که بر روی آن نوشته شده بود: «غذای جهان را تضمین کنید.»، « ما مخالف احتکار و سفته بازی در غذا هستیم.»، «با غذا (ی مردم) بازی نکنید.» و «غذا، حق یک انسان است.»
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
۳۳۰ هزار تن بذر گندم، آماده برای توزیع

۳۳۰ هزار تن بذر گندم، آماده برای توزیع

در سال زراعی جدید، افزایش بهره‌وری و استفاده از ظرفیت‌های خالی در بخش کشاورزی به‌عنوان نگاهی جدید در حال انجام است.

مدیرکل دفتر استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: استقبال خوب کشاورزان از کشت پاییزه و همراهی این وزارتخانه برای تأمین نهاده‌های مورد نیاز، تولید مناسبی را رقم خواهد زد.

دلاور حیدرپور افزود: روزانه هشت‌هزار تن کود فسفاته به مناطق مختلف کشت حمل می‌شود و مشکل خاصی از لحاظ تأمین وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: ترخیص کودهای شیمیایی وارداتی از بنادر کشور نیز در حال انجام است و کشتی‌های دیگری نیز در راه هستند.

حیدرپور ادامه داد: حدود ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار تن بذر گندم نیز در حال بوجاری است تا برای کشت پاییزه به دست کشاورزان برسد.وی تصریح کرد: سطح زیر کشت پاییزه امسال، در حد سال گذشته و حدود ۶٫۳ میلیون هکتار برآورد شده است که مربوط به محصول گندم آبی و دیم است.

حیدرپور یادآور شد: سطح زیر کشت جو آبی و دیم نیز دو میلیون هکتار برآورد شده است.


نیاز به ۷۰۰ هزار تن کود فسفره و پتاسه

مدیرکل دفتر استراتژیک وزارت جهاد کشاورزی، میزان نیاز به کود فسفاته و پتاسه را طبق برنامه‌ریزی‌های وزارت جهاد کشاورزی ۷۰۰ هزار تن برشمرد و تأکید کرد: تاکنون ارز به‌موقع برای این محصولات اختصاص یافته و مشکلی از لحاظ کمبود وجود نداشته است.

وی اظهار داشت: مابه‌التفاوت ارز مرجع و مبادلاتی را دولت پرداخت می‌کند، بنابراین به کشاورزان از لحاظ هزینه فشاری وارد نمی‌شود.

حیدرپور همچنین گفت: افزایش بهره‌وری و استفاده از ظرفیت‌های خالی در کشت پاییزه امسال لحاظ شده است، زیرا نگاه دولت ایجاد تحرک جدید در بخش کشاورزی است.

وی در پایان افزود: تدارکات و برنامه‌ریزی‌ها و نظارت‌ها در سال جاری افزایش خواهد یافت.
 

*E.Kh*

عضو جدید
محصولات ارگانیک ضرورت دنیای امروز

محصولات ارگانیک ضرورت دنیای امروز


تنظيم برنامه هاي مشخص سبدهاي حمايتي تغيير قيمت در محصولات ارگانيک اطلاع رساني و تبليغ راهکارهايي براي افزايش و توليد محصولات ارگانيک است.


علي ايرانپور عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران در رابطه با محصولات ارگانيک گفت:
توليد محصولان ارگانيک يکي از ضروريات امروزصنعت کشاورزي کشور به حساب مي آيد. کاري که سال ها پيش دنيا به سمت آن حرکت کرده و با علم به اينکه موجب کاهش بيماري ها مي شود از آن استقبال کرده اند.

وي در ادامه بيان کرد: درسال هاي اخير در کشور ما نيز بحث محصولات ارگانيک مطرح بوده و وزراي وقت جهاد کشاورزي نيز در اين باره قول هايي داده است اما متاسفانه به طور جدي دنبال نشده است و همين امر باعث شده افراد محدودي در زمينه محصولات ارگانيک فعاليت کنند.

اين عضو کميسيون کشاورزي، آب و منابع طبيعي در ادامه راهکارهايي را ارائه کرد و گفت:
تنظيم برنامه هاي مشخص، سبدهاي حمايتي، تغيير قيمت در محصولات ارگانيک، تعيين مکان مشخص براي محصولات ارگانيگ در فروشگاه ها اطلاع رساني، تبليغ و فرهنگ سازي در بين مردم راهکارهايي براي افزايش توليد و مصرف محصولات ارگانيک است.
علي ايرانپور در پايان بيان داشت: کميسيون کشاورزي نيز در راستاي تحقق اين هدف و رسيدن به محصولات سالم نيز جلسات متعددي را برگزار کرده که اميدواريم نتيجه بخش باشد.
انتهاي پيام/
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
افزایش ۴۵ هزار تومانی قیمت گردو از قیمت جهانی

افزایش ۴۵ هزار تومانی قیمت گردو از قیمت جهانی





کاهش باران و افزایش دما باعث افت کیفیت و کاهش تولید گردو شده که به تبع آن، قیمت این محصول به شکل نامتعارفی افزایش یافته و از مرز ۷۵ هزار تومان به ازای هر کیلوگرم عبور کرده است.


مدیرعامل اتحادیه صادرکنندگان گردو در گفتگو با ایانا با اعلام این مطلب گفت: کاهش منابع آبی و همچنین افزایش دما باعث سیاه و پوک شدن گردوهای تولیدی امسال شده است، به طوری که حجم گردوی تولیدی سال جاری یک‌سوم سال‌های گذشته است.
مظفر احمدوند افزود: به تبع کاهش تولید، قیمت محصول در روندی نزولی افزایش یافته، به‌طوری که قیمت هر کیلوگرم گردوی دوپر یک‌نواخت از ۷۵ هزار تومان عبور کرده است.وی خاطرنشان کرد: افزایش قیمت در حالی صورت می‌گیرد که قیمت جهانی این محصول بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان برآورد شده، لذا قیمت گردوی تویسرکان همدان ۴۵ هزار تومان از قیمت‌های جهانی بالاتر است.


بی‌سروسامانی تولید و صادرات گردو

رئیس خانه کشاورز تویسرکان ادامه داد: هرچند کانون تولیدکنندگان و صادرکنندگان گردو در دولت نهم تشکیل شد، اما از آنجا که هیچ‌وقت اراده‌ای برای ساماندهی وضعیت گردو وجود نداشت، این کانون با وجود چهار سال از زمان تشکیل، هیچ جلسه‌ای برگزار نکرده است.احمدوند تصریح کرد: همه تصمیمات صورت‌گرفته که در رایزنی‌های اولیه به‌عمل آمد، روی کاغذ باقی مانده و عملاً وضعیت تولید و صادرات گردو در تویسرکان به‌عنوان کانون تولید بی‌سروسامان و رهاشده است.


بانک‌ها به تولیدکنندگان گردو وام نمی‌دهند


وی یادآور شد: تشکل‌های تولیدکننده با شناسایی واریته‌های پربازده و مقاوم به خشکسالی و با مطالعه گونه‌های خاک، طرحی برای افزایش تولید گردو و افزایش صادرات آن تدوین کردند، اما حمایتی از سوی بخش دولتی صورت نگرفته است.

احمدوند تأکید کرد: در قالب این طرح، تقاضای یک میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی وضعیت تولید و صادرات گردو به دفتر ریاست جمهوری دولت گذشته فرستاده شد. هرچند دفتر ریاست جمهوری، نامه مذکور را به استان همدان و سپس تویسرکان برای پیگیری و انجام ارسال کرد، اما در نهایت پاسخی که داده شد، این بود که “هروقت ریاست جمهوری به ما پول داد، وام می‌دهیم”.وی اظهار داشت: در خلاء حضور فعال کارشناسان و مدیران در حوزه فرآوری و صادرات گردو، دلال‌ها بازار را در اختیار گرفته‌اند و می‌توان گفت که بازار گردو که می‌توانست ارزآوری خوبی برای کشور و استان داشته باشد، به‌علت بی‌توجهی‌ها و بی‌تدبیری‌های صورت‌گرفته، به دلال‌ها تقدیم شده است.






 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
بازگشت ایران به بازار کود شیمیایی جهان

بازگشت ایران به بازار کود شیمیایی جهان





فعالان بازار جهانی با اشاره به برگزاری مناقصه ای از سوی ایران برای خرید کود شیمیایی که برای نخستین بار طی دو سال گذشته انجام می گیرد گفتند این مسئله می تواند نشانه هایی از کاهش تحریم ها و محدودیت های مالی علیه این کشور باشد.

به گزارش کشاورزنیوز فعالان بازار جهانی با اشاره به برگزاری مناقصه ای از سوی ایران برای خرید کود شیمیایی که برای نخستین بار طی دو سال گذشته انجام می گیرد گفتند این مسئله می تواند نشانه هایی از کاهش تحریم ها و محدودیت های مالی علیه این کشور باشد.

به گزارش رویترز، ایران برای اولین بار در طی دو سال گذشته، مناقصه ای را برای خرید کود شیمیایی فسفات و پتاس منتشر کرده است که به گفته تجار می تواند نشانه هایی از کاهش تحریم ها باشد.این مناقصه ماه گذشته برای خرید ۲۱۰ هزار تن گرانول سه گانه فسفات سوپر و ۶۰ هزار تن سولفات پتاسیم در پایگاه اینترنتی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران منتشر شده است.به گفته تجار و پایگاه اینترنتی شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران، این مناقصه که مهلت آن تا ۲۲ اکتبر تعیین شده، اولین مناقصه خرید کود شیمیایی از سپتامبر ۲۰۱۱ تاکنون است.یک تاجر در این باره گفت: «در ماه های گذشته، هیچگونه خریدی از سوی ایران انجام نگرفته است، زیرا به دلیل تحریم های بانکی هیچ کس نمی تواند ترتیبات تامین مالی این خریدها را انجام دهد. بعد از انتخاب رئیس جمهور جدید، به نظر می رسد که تحریم ها کاهش یافته است.»

شرکت خدمات حمایتی کشاورزی ایران به شرکت کنندگان در این مناقصه اطلاع داده است که ضمانتنامه های شرکت در مناقصه باید توسط بانک کشاورزی ایران صادر شوند.تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران موجب شده که میزان صادرات نفت و واردات کالاهای مختلف به این کشور به شدت کاهش یابد.به گفته تجار، اگرچه واردات اکثر کودهای شیمیایی بر اساس تحریم ها ممنوع نیست، محدودیت های اعمال شده بر فعالیت های سیستم بانکی ایران، تجارت با این کشور را به شدت کاهش داده است.





 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
برگزاری جشنواره طلای سیاه در گیلان

برگزاری جشنواره طلای سیاه در گیلان





جشنواره طلای یا شکر سیاه ، بیست و چهارم دی ماه امسال در روستای میانده – کلسر شهرستان صومعه سرا برگزار می شود.

به گزارش کشاورزنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران رشت ، احیای کشت نیشکر از اهداف اساسی برگزاری این جشنواره اعلام شده است.مسئول طرح جشنواره طلای سیاه با اشاره به این که در این جشنواره شرکت کنندگان بیشتر با جایگاه و تاثیرات اقتصادی این محصول در منطقه آشنا می شوند ، گفت : زراعت نیشکر در شهرستان صومعه سرا سابقه ای دیرینه دارد اما در چهار دهه گذشته به دلیل رونق کشت دیگر محصولات بویژه برنج و درخت صنوبر، اراضی زیر کشت نیشکر از یکصد هکتار به ۱۲ هکتار کاهش یافته است .


منیره سادات باقری افزود: کشت نیشکر از محصولات عمده و شاخص این شهرستان است که احیای آن می تواند تاثیر مثبتی در ایجاد اشتغال و تقویت بنیه مال کشاورزان داشته باشد

کشت نیشکر که در گویش محلی ” شکر لوله ” گفته می شود پیشینه ای دیرینه در صومعه سرا دارد و وجود مناطقی نظیز روستای شکرباغان گویای این سابقه است

همه ساله افزون بر۲۰ هزار کیلوگرم شکر سیاه به ارزش اقتصادی یک میلیارد ریال تولید و به بازار مصرف عرضه می شود. شکر سیاه در درمان بسیاری از بیماری ها از جمله کم خونی و یرقان کاربرد دارد.






 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
پایداری میوه و سبزی تا ۶ ماه

پایداری میوه و سبزی تا ۶ ماه






پژوهشگران یک شرکت دانش بنیان با فناوری نانو و ساخت یک دستگاه موفق به خنثی سازی میکروارگانیسم های بیماریزا در میوه و سبزیجات شدند.
بهزادقره یاضی رئیس هیئت مدیره شرکت زیست پژویان خاورمیانه در خصوص این دستاورد به خبرنگار باشگاه فناوری نوین خبرنگاران گفت: با استفاده از این سیستم می توان گاز اتیلن را جذب و ماندگاری میوه را با حفظ خاصیت افزایش داد. وی افزود: این دستگاه پایداری میوه و سبزیجات فسادپذیر را تا ۶ ماه بالا می برد.

این مقام مسئول شرکت زیست پژویان خاطرنشان کرد: این دستگاه در سردخانه ها و انبارهای میوه، اثر مخرب گاز اتیلن بر میوه و سبزیجات را خنثی می کند.

شایان ذکر است؛ دستگاه مذکور را یک شرکت دانش بنیان در پارک علم و فناوری تهران اختراع کرده است.






 

MehD1979

متخصص زراعت و اگرواکولوژی
کاربر ممتاز
20 دانشمند برتر ايراني در علوم كشاورزي معرفي شدند
سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) با معرفي 20دانشمند برتر ايراني در رشته علوم كشاورزي گفت: مقاله هاي تحقيقاتي اين گروه در 107 مجله معتبر كشور مصوب كميسيون نشريات معتبر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري چاپ و منتشر مي شود.

به گزارش روابط عمومی وزارت علوم، دكتر جعفر مهراد اظهار داشت: دانشمندان برتر رشته علوم كشاورزي شامل آن دسته از دانشمندان كشور است كه مقالات تحقيقاتي خود را در 107 مجله معتبر كشور مصوب كميسيون نشريات معتبر وزارت علوم، تحقيقات و فناوري چاپ و منتشر مي كنند.
رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري گفت: بر اساس تحليل هاي استنادي صورت گرفته دكتر مهدي نصيري محلاتي اولين دانشمند برتر علوم كشاورزي در ISC است که در دانشگاه فردوسي مشهد به تدريس و تحقيق اشتغال دارد.
وی افزود: رتبه هاي دوم، سوم، چهارم و پنجم را دكتر محمدرضا بي همتا از دانشگاه تهران، دكتر عليرضا كوچكي از دانشگاه فردوسي مشهد، دكتر محمد جعفري و دكتر حسين ارزاني از دانشگاه تهران در اختيار دارند ودكتر حسين آذرنيوند و دكتر حسن احمدي نيزموفق به كسب رتبه هاي ششم و هفتم از دانشگاه تهران شده اند.
دکتر مهراد گفت: همچنين دكتر محمد جعفر ملكوتي رتبه 8 از دانشگاه تربيت مدرس و رتبه نهم به دكتر محمد مقدم از دانشگاه تبريز تعلق دارد ودكتر علي نيكخواه و دكتر عبدالمجيد لياقت از اعضاي هيات علمي و پژوهشگران برجسته دانشگاه تهران رتبه هاي 10 و 11 را از آن خود كرده اند.
رئيس مركز منطقه اي اطلاع رساني علوم و فناوري خاطر نشان کرد: رتبه هاي 12، 13، و 14 به ترتيب به دكتر محمد حسن راشد محصل (دانشگاه فردوسي مشهد)، دكتر افشين سلطاني (دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان) و دكتر پرويز رضواني مقدم (دانشگاه فردوسي مشهد) تعلق دارد.
وي ادامه داد: دكتر بهمن يزدي صمدي و دكتر محمدرضا نقوي با كسب رتبه هاي 15و 16 وابسته به دانشگاه تهران، دكتر احمد نظامي با كسب رتبه 17 از دانشگاه فردوسي مشهد، دكتر داريوش مظاهري با رتبه 18 از دانشگاه تهران و دكتر عزيزالله عليزاده و دكتر محمد كافي به ترتيب با رتبه هاي 19 و 20 از دانشگاه هاي تربيت مدرس و فردوسي مشهد بر اساس معيارهاي ISC، برجسته ترين دانشمندان علوم كشاورزي شناخته شده اند.
دکترمهراد گفت: از مجموع تعداد بي شماري از دانشگاه هاي كشور كه از گذشته به تاسيس رشته كشاورزي به صورت دانشكده يا گروه علوم كشاورزي اقدام كرده اند، در بين 20 دانشگاه معرفي شده، تنها شش دانشگاه در توليد علم در رشته كشاورزي بيش از ساير دانشگاه ها سهم داشته اند.
وي خاطرنشان كرد: دانشگاه تهران با 10 دانشمند، دانشگاه فردوسي مشهد با 6 دانشمند، دانشگاه تربيت مدرس با دو دانشمند و دانشگاه هاي تبريز و دانشگاه علوم كشاورزي و منابع طبيعي گرگان هر كدام با يك دانشمند نسبت به ساير دانشگاه ها برجسته تر هستند.
سرپرست ISC تصریح کرد: معرفي دانشمندان برتر ISC در رشته علوم كشاورزي فقط مربوط به بخش فارسي مطالعات دانشمندان در دانشگاه هاي كشور است و مطالعات دانشمندان كشور به زبان انگليسي و نشريات معتبر بين المللي در اين معرفي مورد توجه نبوده است.
 

*E.Kh*

عضو جدید
توقف برداشت برنج در خوزستان!

توقف برداشت برنج در خوزستان!


کشاورز نیوز– رئیس انجمن برنجکاران خوزستان گفت: برداشت برنج کم‌ و بیش از هفته گذشته آغاز شد اما به دلیل متناسب نبودن بازار متوقف شده است.
به گزارش کشاورز نیوز محمد سواری در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه‌خوزستان، عنوان‌ کرد: در حال حاضر برنج قیمت خوبی در بازار ندارد و کشاورزان از این بابت نگران هستند.
وی افزود: قیمت برنج باید با توجه به هزینه‌های تولید تعیین شود اما متأسفانه به یک امر توجهی نمی‌شود و سالانه قیمت خرید غیرکارشناسی مشخص می‌شود.
از سوی دیگر افزایش واردات همزمان با برداشت برنج بحران جدیدی را در بازار برنج ایجاد کرده است.
سواری اظهار کرد: چنانچه به نحوه تعیین نرخ خرید برنج توجه نشود و با وجود وفور واردات برنج، قطعاً کشاورزان متضرر خواهند شد.
وی یادآور شد: برداشت عمده برنج از سطح ۱۲۰ هزار هکتار آبان‌ماه آغاز خواهد شد.
 
آخرین ویرایش:

*E.Kh*

عضو جدید
افزایش کشت برون‌مرزی در پی بحران آب

افزایش کشت برون‌مرزی در پی بحران آب


کشاورز نیوز– مدیر کل دفتر امور بین‌الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کشت برون‌مرزی محصولات کشاورزی در بیش از ۱۰ هزار هکتار از اراضی کشورهای آفریقای جنوبی و آسیای میانه انجام می‌شود که با توجه به بحران آب در کشور و گسترش ارتباطات بین‌المللی دولت این امر توسعه می‌یابد.
به گزارش کشاورز نیوز محمدرضا اصغری در حاشیه همایش روز جهانی غذا ایسنااظهار کرد:‌ کشت برون مرزی و همکاری درتولید محصولات کشاورزی از چند سال گذشته در وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی شده بود که در حال حاضر جدی‌تر پیگیری می‌شود.

وی افزود: یکی از مشکلاتی که در راستای توسعه کشت برون مرزی محصولات کشاورزی وجود داشت خلاء در قوانین و مقرراتی برای حفظ منافع تولیدکنندگان داوطلب برای کشت برون مرزی است که وزارت جهاد کشاورزی قوانین و مقررات جدید و بهتری را برای حفظ منافع آن‌ها تدوین کرده است.
مدیر کل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: این قوانین و مقررات جدید تا هفته آینده به وزیر جهاد کشاورزی تحویل داده می‌شود تا در هیات دولت به تصویب برسد.
اصغری اظهار کرد: در کشورهای سودان، غنا و کومور محصولات کشاورزی مختلفی به ویژه دانه‌های روغنی کشت می‌شود و در کشورهای آسیای میانه مانند ارمنستان، گرجستان و … بیشتر محصولات دامی تولید می‌شود.
وی تاکید کرد: با توجه به گسترش روابط بین الملل با کشورهای مختلف از سوی دولت یازدهم به نظر می‌رسد طی سال‌های آینده کشت برون مرزی محصولات کشاورزی رشد چشمگیری داشته باشد.
مدیر کل دفتر امور بین الملل و سازمان‌های تخصصی وزارت جهاد کشاورزی گفت:‌ یکی از دلایلی که وزارت جهاد کشاورزی به سمت توسعه کشت برون مرزی به جای افزایش سطح زیر کشت در داخل کشور تمایل پیدا کرده مشکلی به نام بحران آب در کشور است و این که در سایر کشورها شرایط آب و هوایی و تنوع اقلیمی مناسبی وجود دارد که می توان محصولات کشاورزی مختلفی در آن تولید کرد.
اصغری ادامه داد: تعداد بالای فارغ‌التحصیلان کشاورزی، فن‌آوری و تکنولوژی بالای محصولات کشاورزی در ایران، توسعه کشت برون مرزی را بیش از پیش ضروری می‌کند.
وی گفت: برخی کشورهای آسیای میانه و عربی درحال حاضر در شهرهایی مانند اصفهان، تهران و خوزستان به کشت محصولات کشاورزی می پردازند که به صورت مشترک از آن‌ها استفاده می‌کنیم اما این میزان کشت در داخل کشور بسیار محدود است.
 

*E.Kh*

عضو جدید
پناه بردن کشاورزان به بازارهای مافیایی!

پناه بردن کشاورزان به بازارهای مافیایی!


کشاورز نیوز(اخبار کشاورزی ایران) – رییس اتحادیه تولیدکنندگان محصول سالم خوزستان گفت: از جمله مشکلات فعلی کشاورزان، تامین نهاده‌های کشاورزی است، زیرا توزیع نهاده‌های بخش دولتی در رکود است و هیچ‌گونه برنامه مشخصی ندارد.
به گزارش کشاورز نیوز امیر سلامتی در گفتگو با ایسنا، منطقه‌خوزستان، عنوان‌کرد: داشت محصولات کشاورزی به گونه‌ای است که نهاده‌های مورد نیاز باید به موقع تأمین و محصولات تغذیه شوند اما متاسفانه به دلیل همکاری نکردن دولت، کشاورزان مجبورند به بازارهای مافیایی آزاد پناه ببرند.

وی افزود: هم‌اکنون هندوانه سالم تولید استان به کشورهای حوزه خلیج‌فارس صادر می‌شود.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان محصول سالم خوزستان بیان‌کرد: امسال بیش از ۵۰۰۰ هکتار از اراضی استان زیرکشت محصولات سالم رفته که عمده محصولات کشت شده سبزی و صیفی بوده است. در حال حاضر کشاورزان مشغول داشت محصولات سالم هستند و برداشت این محصولات از آذرماه آغاز می‌شود.



 

*E.Kh*

عضو جدید
افزایش 50 درصدی قیمت گل زعفران

افزایش 50 درصدی قیمت گل زعفران




عضو شورای ملی زعفران از افزایش 50 درصدی قیمت گل زعفران زعفرانعضو شورای ملی زعفران از افزایش 50 درصدی قیمت گل زعفران در آستانه فصل برداشت خبر داد و گفت:‌ در حال حاضر هر کیلوگرم گل زعفران 45 هزار تومان از سوی دلالان پیش‌خرید می‌شود اما تشکل‌ها با تامین نقدینگی برای کشاورزان نباید به دلالان اجازه سودجویی دهند.
علی حسینی اظهار کرد:‌ قیمت گل زعفران در روزهای کنونی که در آستانه فصل برداشت قرار داریم به صورت کاذب افزایش یافته اما در آینده متعادل‌تر می‌شود.
وی افزود: هم اکنون هر کیلوگرم گل زعفران در مزارع استان خراسان جنوبی حدود 60 هزار تومان قیمت‌گذاری شده اما دلالان این محصول را کیلویی 45 هزار تومان از زعفران‌کاران پیش‌خرید کرده‌اند.
این عضو شورای ملی زعفران ادامه داد:‌ قیمت هر کیلوگرم گل زعفران در سال گذشته حدود 30 هزار تومان بود که با افزایش 50 درصدی، پیش‌بینی می‌شود امسال به حدود 45 هزار تومان برسد.
همچنین هر کیلوگرم زعفران در سال گذشته حدود سه میلیون تومان خرید و فروش می‌شد که امسال به حدود پنج میلیون تومان افزایش یافته است.
حسینی تاکید کرد:‌ با توجه به مناسب بودن وضعیت تولید و احتمال افزایش برداشت زعفران در سال جاری پیش‌بینی می‌شود قیمت گل زعفران و زعفران فرآوری شده در سال جاری کاهش یابد و دلالان متضرر شوند.
وی اظهار کرد:‌ با توجه به اینکه کشاورزان به دلیل کمبود نقدینگی مجبورند گل زعفران خود را پیش از برداشت به دلالان بفروشند تشکل‌ها می‌توانند با تامین نقدینگی برای کشاورزان از طریق بانک‌ها و صندوق‌های تخصصی، اجازه سودجویی را به دلالان ندهند.

منبع : خبرگزاری ایسنا
 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
حق با دولت است یا برنجکاران؟

حق با دولت است یا برنجکاران؟




وقتی محمود حجتی سکان هدایت وزارت جهاد کشاورزی را در دست گرفت، بسیاری از فعالان عرصه کشاورزی به آینده امیدوارتر شدند و مشکلاتی که گفته می‌شد به‌خاطر سوءمدیریت بر عرصه کشاورزی سایه انداخته است، کم‌رنگ‌تر به نظر رسید. رویکرد مثبت دولت تدبیر و امید در بحث مقابله با تحریم‌ها نیز این امید را در تولیدکنندگان دوچندان کرد؛ زیرا فعالان عرصه کشاورزی نیز مانند سایر تولیدکنندگان از پیامدهای تحریم بی‌بهره نبودند. کشاورزان به خاطر تحریم‌های بانکی در زمینه گشایش اعتبار مشکل داشتند بنابراین نهاده‌ها به‌موقع در اختیار آن‌ها قرار نمی‌گرفت. همین مساله موجب شد که آمار تولید در بخش کشاورزی دچار افت شود و کشاورزان نتوانند نیاز کشور را تامین کنند. در نتیجه این شرایط، آمار واردات بعضی محصولات کشاورزی به‌شدت بالا رفت. این معضل در حوزه واردات برنج، بیش از سایر محصولات، قابل مشاهده است.

براساس آمار رسمی گمرک، در شش ماهه اول سال ۹۲ یک‌میلیون و ۱۰۱‌هزار تن برنج به کشور وارد شده است. این حجم بالای واردات با افزایشی ۷۵‌درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل، بازار را در وضعیت اشباع قرار داده است. این در حالی است که حداکثر نیاز کشور به واردات برنج، چیزی در حدود ۶۰۰‌هزار تن است بنابراین حدود دو برابر نیاز کشور، واردات صورت گرفته است. این مساله به معنای آن است که برنج‌کاران ایرانی از این پس باید با تمام توان برای رقابت با تولیدکنندگان هندی تلاش کنند. گذشته از این، طبق آمار گمرک مقدار قابل توجهی برنج نیز از کشورهایی مانند امارات متحده عربی و ترکیه به کشور وارد شده که خود تولیدکننده برنج نیستند و فقط در نقش واسطه عمل می‌کنند. هنوز برنج‌کاران از شوک شنیدن خبر آمار بالای واردات بیرون نیامده بودند که خبر دیگری به گوش رسید، وزیر جهاد کشاورزی در آخرین اظهارنظر خود اعلام کرد که در نرخ خریدهای تضمینی برنج تجدیدنظر نخواهد کرد.

بحث اعلام نرخ خریدهای تضمینی برنج از جمله موارد بحث‌برانگیزی بود که با اعتراض گسترده فعالان این عرصه مواجه شد. این افراد بر این باور بودند که قیمت خرید تضمینی باید در اسفند ماه اعلام شود تا کشاورزان بتوانند براساس آن برای فصل کشت برنج که در فروردین است، برنامه‌ریزی کنند. به گفته این افراد، با توجه به بالا بودن نرخ تورم، اعلام نرخ خرید تضمینی در شهریور، کشاورزان را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده و آن‌ها را در برآورد هزینه‌ها و قیمت تمام‌شده دچار مشکل می‌کند. وزیر جهاد کشاورزی اما نظر دیگری دارد، حجتی معتقد است که اعلام نرخ خرید تضمینی برنج در شهریور، کاملا مطابق قانون انجام شده و قرار نیست در بهمن هیچ‌گونه تجدید نظری در اعلام نرخ‌ها صورت بگیرد.

حجتی در گفت‌وگو با ایلنا می‌گوید: «انتقاداتی درباره اعلام نشدن قیمت خرید تضمینی برنج تا قبل از شهریور وجود داشت که با اقدام قانونی دولت و اعلام نرخ‌ها در شهریور، مشکلات حل شد.»

با وجود انتقادهای صورت‌گرفته از عملکرد وزارت جهاد کشاورزی، بعضی دیگر از کارشناسان بر این باورند که قیمت تضمینی تمام محصولات کشاورزی باید با احتساب قیمت تمام شده به علاوه سود عادله، در شهریور اعلام شود و عملکرد وزارت کشاورزی کاملا مطابق قانون بوده است. درست است که کشاورزان اجباری به فروش محصولات خود به دولت ندارند؛ اما باید در نظر داشت که محصولات کشاورزی فسادپذیرند و کشاورزان نمی‌توانند محصولات خود را انبار کنند، بنابراین یا باید محصولات خود را به دولت بفروشند یا میزان تولید را کاهش بدهند.

پس می‌توان نتیجه‌گیری کرد که آمار بالای واردات قطعا از کاهش حجم تولید داخلی نشات می‌گیرد. بعضی از کارشناسان اقتصادی بر این باورند که دولت دهم آمار نادرستی را درباره تولیدات کشور در حوزه کشاورزی ارائه داده که قطعا باید اصلاح شود و میان آمار ارائه شده و آمار واقعی، اختلافی حدودا ۴۰‌میلیون تنی وجود دارد. کشاورزان هم مانند تولیدکنندگان سایر عرصه‌ها در انتظار گزارش صدروزه دولت نشسته‌اند تا با اطلاع از آمارهای واقعی، برای تولیدات خود در سال آینده برنامه‌ریزی کنند.

 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
دلالان شناسنامه طلای سرخ را باطل کردند

دلالان شناسنامه طلای سرخ را باطل کردند




در حالی که قرار بود با اجرای طرح جامع زعفران، چالشهای صادراتی و تولید این محصول ارزآور کشورمان برطرف شود، اما شواهد می‌گوید اجرای این طرح کام زعفران کاران را شیرین نکرد.

به گزارش کشاورزنیوز به نقل از روزنامه قدس سال گذشته طرح ارتقای کیفیت و شناسه تولید زعفران خالص ایران در ۲۲ روستا به اجرا گذاشته شد، اما اکنون گفته می‌شود، این طرح به دلیل نبود حمایت لازم در همان ایستگاه اول متوقف شده است.

البته این تمام ماجرا نیست، زیرا درحال حاضر طلای سرخ کشورمان با چالش‌های ریز و درشتی از تولید سنتی در شرایط غیر بهداشتی تا حضور پررنگ دلالان در مزارع دست و پنجه نرم می‌کند.

از سوی دیگر بررسی ها نشان می‌دهد، در حال حاضر ۲۰۰ صادرکننده در این عرصه فعالیت می‌کنند که بخش قابل توجهی از این افراد غیرحرفه‌ای بوده و تنها برای کسب سود وارد این عرصه شده‌اند.این اتفاقات در حالی روی داده است که شورای ملی زعفران با وجود توان کارشناسی بالا تاکنون نتوانسته است، چالش‌های این محصول استراتژیک را برطرف نماید.

در این باره نماینده مردم کاشمرخلیل آباد و بردسکن در ارزیابی عملکرد شورای ملی زعفران گفت: شورای ملی زعفران با تدوین طرح‌های قوی تاکنون کارهای ارزشمندی در خصوص این محصول استراتژیک کشور داشته است.

اسماعیل نیا ادامه داد: البته عملکرد در حدی که از شورا انتظار می‌رود، خوب نبوده است، از این‌رو تأکید می‌شود شورای ملی زعفران یک نهاد خودجوش و از دل کشاورزان باشد تا بتواند توسط خود مردم اداره شود. در همین حال عضو شورای ملی زعفران از افزایش ۵۰ درصدی قیمت گل زعفران در آستانه فصل برداشت خبر داده می‌گوید:‌ در حال حاضر هر کیلوگرم گل زعفران ۴۵ هزار تومان از سوی دلالان پیش‌خرید می‌شود، اما تشکل‌ها با تأمین نقدینگی برای کشاورزان نباید به دلالان اجازه سودجویی دهند.

علی حسینی اظهار کرد:‌ هم اکنون هر کیلوگرم گل زعفران در مزارع استان خراسان جنوبی حدود ۶۰ هزار تومان قیمت‌گذاری شده، اما دلالان این محصول را کیلویی ۴۵ هزار تومان از زعفران‌کاران پیش‌خرید کرده‌اند.

نماینده مردم تربت حیدریه، مه لات و زاوه درمجلس نیز با اشاره به اینکه ۹۵ درصد ازطلای سرخ جهان توسط ایران تولید می‌شود، اظهار داشت: تا به امروز بورس بین المللی برای صادرات زعفران در کشور راه اندازی نشده که همین امر منجربه کاهش سهم ایران ازگردش چند صد میلیون دلار زعفران در بازارهای جهانی شده است.

خسروی سهل آبادی، افزود: با آغاز فصل برداشت زعفران، دلالان و سودجویان هم وارد بازار می‌شوند به طوری که با خرید فله ای و قیمت پایین از زحمت یک ساله این کشاورزان زحمتکش و بی‌ادعا سوء استفاده می‌کنند.وی، ادامه داد: زعفران‌کاران در آستانه فصل برداشت به دلیل مشکلات مالی و بدهکاری‌، مجبورند گل زعفران را به دلالان بفروشند؛ به عنوان مثال یک کیلو گل زعفران را دلالان از کشاورز در حدود ۴۰ هزار تومان خریداری می‌کنند و در بازار آن را کیلویی ۱۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند که دراین میان دلالان و سود جویان از هر کیلو گل زعفران حدود ۱۰۰ هزار تومان سود و منفعت برده اند!

از این رو انتظار می‌رود که دولت و مجلس ضمن اتخاذ سیاستها و مصوبات اثربخش، از طرحهایی که منافع حاصل از این محصول ارزشمند را به صورت پایاپای و عادلانه نصیب کشاورزان، فعالان بخش تولید و صادرات زعفران نماید، حمایت جدی نمایند؛ بنابراین به نظر می‌رسد، این محصول صادراتی مهم کشورمان بیش از هر چیز به «مدیریت» و «استراتژی» نیازمند است، مدیریتی که به حذف واسطه‌ها و کیفی‌سازی دردانه صادراتی ایران منجر گردد.

 

shiba.s.a

کاربر فعال مهندسی کشاورزی ,
۵ توصیه فائو به کشورها برای از بین بردن گرسنگی در جهان

۵ توصیه فائو به کشورها برای از بین بردن گرسنگی در جهان




سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد در روز جهانی غذا پنج توصیه برای از بین بردن گرسنگی ارائه کرد.


به گزارش کشاورزنیوز، خوزه گرازیانو داسیلوا، با ارسال پیامی به همایش روز جهانی غذا که توسط نماینده‌اش در ایران قرائت شد آمده است: امروز ما می‌توانیم کاهش شمار افرادی را که از گرسنگی رنج می‌برند جشن بگیریم.

در این پیام آمده است: در سال ۲۰۱۲ شمار افرادی که از گرسنگی رنج می‌بردند ۸۷۰ میلیون نفر بود، اما در سال جاری این رقم به ۸۴۰ میلیون نفر رسیده است. به عبارت دیگر، ۳۰ میلیون نفر از تعداد افراد گرسنه در جهان کاسته شده است اما ما نباید فراموش کنیم که ۱۲ درصد از جمعیت جهان هنوز در قرن ۲۱ از گرسنگی رنج می‌برد. در این بیانیه تصریح شده است:این به آن معناست که از هر ۸ انسان یک نفر با مشکل گرسنگی روبروست. بنابر این، در حالی که کاهش شمار گرسنگان جهان را جشن می‌گیریم باید تلاش بیشتری به علم آوریم. تلاش‌های دو سال گذشته نشان می‌دهد که ما می‌توانیم به اهداف توسعه هزاره دست یابیم و شمار گرسنگان را در فاصله ۱۹۹۰ تا ۲۰۵۰ به نصف کاهش دهیم. در این بیاینه تاکید شده است: ۶۲ کشور از ۱۲۸ کشور در حال توسعه توانسته‌اند با کمک فائو این اهداف را محقق کنند.

این اقدام یک گام مهم در راستای دستیابی به هدفی بزرگتر و ضروری‌تر محسوب می‌شود. تضمین حق تمام افراد در دستیابی به غذا و مقابله با گرسنگی اولین گام رد راستای ایجاد توسعه پایدار در جهان و تحقق دیگر اهداف توسعه هزاره محسوب می‌شود. در این بیانیه اضافه شده است: از بین بردن گرسنگی همان چیزی است که ما به آن نیاز داریم و باید برای تحقق آن تلاش کنیم. در این راستا باید به پنج عنصر مهم توجه داشته باشیم. اول، دستیابی کافی به غذا در تمام مناطق است. دوم، توجه به وضعیت کودکان زیر دو سال است. سوم، پایدار ساختن نظام‌های غذایی است. چهارم،افزایش صد درصدی بهره‌وری و درآمد کشاورزان خرده پاست. پنجم، به صفر رساندن ضایعات موادغذایی است.

خوزه گرازیانو داسیلوا، گفته است: در روز جهانی غذا، ما یک پیام ساده ولی مهم را داریم که می‌تواند تلاش‌های ما برای پایان دادن به گرسنگی را تقویت کند: «سلامتی انسان‌ها در گرو نظام‌های غذایی سالم». نظام‌‌های غذایی کارآمد و پایداری که به خوبی مدیریت شوند می‌توانند یک رژیم غذایی متنوع و مغذی را ارائه دهند که ما برای پایان دادن گرسنگی و سوء تغذیه به آن نیازمندیم. در عین حال، این گونه نظام‌های غذایی منابع طبیعی ما را حفظ می کنند.


 

*E.Kh*

عضو جدید
می‌خواهید طلا پیدا کنید؟ اوکالیپتوس بکارید

می‌خواهید طلا پیدا کنید؟ اوکالیپتوس بکارید


کشاورز نیوز (اخبار کشاورزی ایران) – پژوهشگران نشانگر شگفت انگیزی را برای طلای موجود در اعماق زمین یافته اند: رشد رگه های ناچیزی از این فلز با ارزش در برگهای درخت اوکالیپتوس.

به گزارش کشاورز نیوز به نقل از مهر پژوهشگران نشانگر شگفت انگیزی را برای طلای موجود در اعماق زمین یافته اند: رشد رگه های ناچیزی از این فلز با ارزش در برگهای درخت اوکالیپتوس.
یافته جدیدی که نشان دهنده رشد طلا در گیاهان است، محققان را به شیوه نوینی برای اکتشاف این فلز معدنی نزدیک می کند.نتایج این تحقیقات در نشریه Nature Communications منتشر شده است.

این ارتباط بین رشد گیاه و جذب ذراتی از طلای مدفون در زمین می تواند به ارائه فناوری های جدیدی برای اکتشاف معدنی منجر شود.
درخت اوکالیپتوس می تواند ریشه های خود را در جستجوی آب در مناطق خشک به اعماق بسیار زیاد زمین گسترش دهد. وقتی این ریشه ها به مناطق غنی از طلا می رسند همزمان با نوشیدن آب ذرات میکروسکوپی از این فلز را نیز به داخل ریشه می کشانند.
گروهی از پژوهشگران استرالیایی می گویند اکنون نشان داده اند که طلا می تواند توسط ریشه جذب شود و با وجود غلظت بسیار ناچیز و در طول گیاه آن قدر بالا بیاید که به برگها برسد.
بر اساس اعلام شورای جهانی طلا، از زمان آغاز تمدن بشر بیش از ۱۷۴ هزار تن طلا از زمین بیرون کشیده شده است. در سال ۲۰۱۱ ، سازمان زمین شناسی آمریکا تخمین زد ۵۱ هزار تن در منابع زمین باقی مانده است.
طلا علاوه بر زیور آلات و جواهرات در صنایعی مانند الکترونیک و پزشکی نیز کاربرد دارد.
پژوهشگران برای این مطالعه، از تصویر برداری پرتو ایکس برای بررسی طلای موجود در برگها ، پوست بستر و خاک درختان اوکالیپتوس که در مناطق دارای ذخایر طلا در جنوب و غرب استرالیا رشد کرده بودند، استفاده کردند.
درخت اوکالیپتوس که طول برخی از آنها به بیش از ۱۰ متر می رسد، سیستم ریشه غیر معمول بسیار وسیع و عمیق دارند به طوری که ریشه برخی از آنها تاعمق ۴۰ متری زمین گسترده است. اگر چه غلظت این فلز گرانبها در این گیاه بسیار اندک بود – چندین صدم تا هزارم گرم در هر تن- اما بیشترین میزان طلا در برگها یافت شد.
طلا احتمالا برای گیاهان سمی است با این حال در برخی مواقع اثری از این فلز در گیاهان یافت شده و اما هرگز مشخص نشده است که آیا این طلا جذب شده یا از طریق وزش باد به برگها رسیده است.


 

Similar threads

بالا