خبرها و تازه های صنایع غذایی

afsoon6282

مدیر تالار مهندسی كشاورزی
مدیر تالار
دوستان عزیز:gol:
این تاپیک برای انواع خبر و مطلب در مورد مبحث صنایع غذایی هست.
هر گونه خبر و یا موضوعی در مورد صنایع غذایی دارین اینجا مطرح کنین تا همه دوستان بتونن ازش استفاده کنن.
لطفا تو این تاپیک سوال نپرسین.
ممنون از همکاری شما عزیزان:victory:
 

foodtechnology

عضو جدید
کاربر ممتاز
هر عسلی را با عنوان عسل طبیعی نخرید

هر عسلی را با عنوان عسل طبیعی نخرید

هر عسلی را با عنوان عسل طبیعی نخرید

یک عضو کمیسیون تخصصی بهداشت و درمان زنبورعسل و کرم ابریشم با بیان اینکه استاندارد عسل‌های تولیدی کشور با آن چیزی که در بروشور استاندارد ملی ایران تعریف شده بسیار متفاوت است، افزود: این بروشور ترجمه‌ای از کدکس‌های خارجی بوده ولی شرایط آب و هوایی کشور ما متفاوت است و نمی‌توان کدکس‌های اروپایی را ترجمه و معیاری برای تولید عسل ایران قرار دهیم

دکتر سعیده هاشمی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: در این خصوص پیشنهادی را به نظام دامپزشکی کشور دادیم که یک طرح تحقیقاتی در سطح کشور انجام بدهند به این ترتیب که پنج منطقه آب و هوایی را انتخاب و بطور مداوم طی دو سال از این مناطق نمونه‌برداری و عسل تولید این مناطق در پنج آزمایشگاه مرجع کشور بررسی و آزمایش شود تابراساس این آزمایش‌ها، استاندارد جدیدی تدوین کنیم.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر نمی‌توانیم برای هیچ یک از عسل‌های تولید کشور مهر استاندارد دریافت کنیم، ادامه داد: عسل‌های داخل کشور به هیچ‌ وجه با استاندارد تدوین شده مطابقت ندارند.

سیف هاشمی به قیمت پایین عسل در کشورمان اشاره کرد و افزود: وقتی عسل زنبورداران با قیمت‌های پایین خریداری می‌شود آنها نیز برای تغذیه مناسب زنبورها به دنبال مکان‌های مناسب برای زیست و تعذیه نمی‌گردند و از روی ناچار زنبورهای خود را با شکر و غذاهای مصنوعی تغذیه می‌کند.

وی با بیان اینکه زنبورداری کشور رو به انقراض است، گفت: با وضعیت فعلی کمتر کسی برای زنبورداری رغبت نشان می‌دهد و چنانچه این رویه طی شود زنبورداری کشور کاملا از بین می‌رود.

این عضو کمیته تخصصی بهداشت و درمان زنبورعسل و کرم ابریشم با تاکید بر اینکه وضعیت عسل در کشور ما نیاز به یک بررسی کلی و اساسی دارد، افزود: باید مصرف کنندگان را آگاه کرد تا هر عسلی را به عنوان عسل طبیعی خریداری و مصرف نکنند.

وی تاکید کرد: با تغییر استاندارد فعلی و در صورتی که کارخانه‌های بسته‌بندی عسل براساس بروشور ایران مهر استاندارد بگیرند حداقل مصرف کنندگان از خرید عسل طبیعی مطمئن می‌شوند.

سیف هاشمی با اشاره به اینکه هیچگاه نمی‌توان عسل طبیعی را از روی خصوصیات ظاهری آن تشخیص داد، گفت: در حال حاضر حتی از سیب‌زمینی و اسید عسل‌هایی ساخته می‌شود که به هیچ وجه قابل تشخیص برای مصرف کنندگان نیست و در عین حال دارای عوارضی برای مصرف‌کنندگان نیز است.

وی با مخاطب قراردادن مصرف کنندگان عسل گفت: بهتر است از عسل‌هایی در کشور استفاده شود که دارای پروانه بسته‌بندی از وزارت بهداشت و درمان باشند. در حال حاضر کمیته‌ هایی در نظام دامپزشکی کشور بنام کمیته تخصصی زنبورعسل و کرم ابریشم تشکیل شده که کار این کمیته مدتی تعطیل بود ولی در چند روز گذشته فعالیت خود را مجدد آغاز و هدف اولیه خود را تدوین این بروشور قرار داده است.

این عضو کمیته تخصصی بهداشت و درمان زنبورعسل و کرم ابریشم در پایان خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تحقیقات مناسبی در این زمینه انجام و بروشور مناسبی نیز نوشته شود تدوین این استاندارد حداقل دو سال به طول می‌انجامد
 

samira.food

عضو جدید
غذايي گرم و لذيذ با بشقاب رسانا

غذايي گرم و لذيذ با بشقاب رسانا

:)غذایی گرم و لذيذ با بشقاب رسانا

شايد دیگر وقت آن رسيده باشد که تکنولوژی را به بشقاب های غذا خورییمان هم دعوت کنيم تا شايد کمی در مصرف برق و يا گاز بتوانيم صرفه جويي کنیم. ممکن است برای شما هم بارها اتفاق افتاده باشد که مايکرو فر خود را تنها براي گرم کردن غذای يک نفر روشن کنید و علاوه بر مواجه شدن با يک قبض برق نجومی در پايان ماه، با استهلاک روز به روز وسایلی نظير مايکرو فر مواجه شويد.



در این شرايط بهترین راه داشتن يک بشقاب رسانا است که بتواند غذا را پس از سرو شدن کمی گرم کرده و آن را براي خوردن لذيذ تر کند. در ضمن بايستی میز غذا خوریمان را نیز به سيم ها و کابلهای لازم جهت استفاده از این بشقابها مجهز کنيم. در بدنه هر بشقاب تعدادی المنت رسانا تعبیه خواهد شد، سپس هر بشقاب بر روی پنل معينی که بر روی ميز تنظیم شده جای می گیرد. در واقع تنها کاری که بايد انجام دهيم سرو غذا در بشقاب است.



در مراحل پیشرفته اين طرح شايد قادر به گرم کردن غذا در يک بشقاب رسانا باشیم، که بتواند به صورت بيسيم گرما را از منبعی تامین کند. آنگاه می توانيد با خيال راحت سرويس قابلمه های خود را بيرون بیندازید و غذا را در بشقاب طبخ کرده و نوش جان کنید. البته اين بشقاب هنوز یک ايده است، اما خوشبختانه تمام فناوری های مورد نياز برای ساخت آن موجود است و طولی نمی کشد که شاهد حضور آن در فروشگاه های لوازم خانگی باشيم.
 

P A R H A M

عضو جدید
ورشكستگي بر صنعت شكر و توليد چغندر قند و نيشكر با كاهش شديد تعرفه‌هاي وارداتي از سال 85 سايه انداخته است.

به گزارش خبرنگار «تابناك» دولت از سال 1385 نسبت به كاهش شديد تعرفه واردات شكر به كشور اقدام كرد، به گونه‌اي كه تعرفه 150 درصدي واردات شكر را به صفر رسانيد. اين سياست تعرفه‌اي دولت سبب شده تا كشت و توليد شكر در كشور اقتصادي نباشد و ميزان قراردادها در سال 87 نسبت به سال 85، 68 درصد و نسبت به سال 86، 55 درصد كاهش يابد.

بنا بر آمارهاي موجود، سطح كشت سبز چغندر قند در سال 85 به ميزان 184 هزار هكتار بوده كه در سال 86 به 131 هزار هكتار و در سال 87 به 54 هزار هكتار كاهش يافته و به عبارتي سطح سبز در سال 87 نسبت به سال 85، بالغ بر 70 و نسبت به سال 86 بالغ بر 58 درصد كاهش نشان مي‌دهد.

بنا بر اين آمار، ميزان چغندر توليدي كه در سال 85 به رقم بي‌سابقه 6/6 ميليون تن رسيده بود، در سال 86 به 3 / 4 ميليون تن كاهش يافته و پيش‌بيني سال 87 براي توليد چغندر در خوشبينانه‌ترين حالت حدود 7 / 1 ميليون تن بوده است.

اين روند كاهش كشت و توليد چغندر قند كه از سال 85 و به دنبال كاهش شديد تعرفه واردات شكر كه از 150 درصد به صفر تنزل يافت، موجب شد تا اين بخش كشاورزي با شصت هزار نفر اشتغال دايم و صنعت چغندر و نيشكر با هشتاد هزار اشتغال دائم و موقت با چالش شديد روبه‌رو شود تا جايي كه بسياري معتقدند اين بخش‌هاي كشاورزي و صنعتي با حدود 110 سال سابقه، دچار مرگ تدريجي شده است.
__________________
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
«خرفه»، هرزه علفي سرشار از امگا 3 30/2/88

«خرفه»، هرزه علفي سرشار از امگا 3 30/2/88

پژوهشگران دانشگاه تبريز موفق به شناسايي قابليت استفاده از گونه‌اي علف هرز به عنوان منبعي جديد براي استخراج روغن خوراكي شدند.
به گزارش سرويس پژوهشي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، به گفته دكتر سيد جلال طباطبايي، عضو هيات علمي دانشگاه تبريز بر اساس مطالعات انجام شده، اين گياه ناشناخته كه يك علف هرز به نام «خرفه» بوده، مي‌تواند منبع مناسبي براي تامين روغن خوراكي با دارا بودن اسيدهاي چرب غير اشباع، به خصوص امگا-3 باشد.
وي با بيان اينكه اين گياه با نام علمي Protulaca Oleracea از تيره پرتولاكاسه بوده و كاملا مقاوم به خشكي و شوري بالا مي‌باشد، افزود: تحقيقات انجام شده بر روي اين گياه نشان داد كه مي‌توان حدود 20 درصد روغن از بذور و حدود 5/0 درصد روغن خوراكي با ارزش غذايي بسيار بالا از برگ‌هاي تر آن استحصال كرد.
طباطبايي با اشاره به كيفيت روغن استحصالي از گياه خرفه گفت: حدود 70 درصد از اسيدهاي چرب اين گياه غير اشباع و حدود 50 درصد از اسيدهاي چرب غير اشباع آن امگا-3 مي‌باشد.

عضو هيات علمي دانشكده كشاورزي دانشگاه تبريز با بيان اينكه استفاده از اسيدهاي چرب غير اشباع نقش مهمي در سلامت انسان دارد،‌ افزود: روغن‌هاي استحصالي از منابع گياهي حاوي اسيدهاي چرب غير اشباع شده مي‌باشند كه امروزه از گياهاني مانند بادام زميني، كلزا، آفتابگردان، ذرت و هسته انگور استخراج مي‌شوند و منبع اصلي اسيد چرب - امگا 3 روغن ماهي مي‌باشد.
به گفته وي، بر اساس نتايج اين تحقيقات مي‌توان براي توليد صنعتي روغن خوراكي از گياه خرفه استفاده كرد.
مجري اين طرح پژوهشي با اشاره به اينكه گياه خرفه در فهرست گياهان خوراكي قرار ندارد، خاطر نشان كرد: خرفه تنها گياه شناخته شده تا به امروز است كه بخش رويشي آن داراي روغن بوده و قابليت رشد در مناطق مختلف جهان از جمله كشورهاي ايران، چين، مصر و جنوب اروپا را دارد.

دكتر طباطبايي افزود: ارزش غذايي خرفه در مقايسه با بعضي سبزي‌هاي موجود بسيار بالاست؛ بنابراين، به عنوان يك سبزي جديد مي‌توان از آن به صورت تازه خوري و يا خشك شده آن استفاده كرد. تازه خوري آن به صورت سبزي و اضافه كردن چند گرم از برگهاي تازه آن به سالاد يا ماست توصيه مي‌شود.
وي با بيان اينكه اين گياه علاوه بر اسيدهاي چرب غير اشباع، حاوي مقادير زيادي منيزيم، پتاسيم و ويتامين C است، افزود: گياه خرفه در اكثر نقاط ايران به صورت خودرو رشد مي‌كند و در برخي نقاط به عنوان سبزي براي سوپ و يا آش استفاده مي‌شود ولي استفاده همگاني ندارد.
طباطبايي با اشاره به اهميت توليد روغن خوراكي در كشور افزود: قسمت عمده روغن مصرفي ايران وارداتي مي‌باشد كه هزينه بسيار سنگيني را به كشور تحميل مي‌كند كه در اين ميان استفاده از امكانات ناشناخته داخلي مي‌تواند جايگزين اين ماده وارداتي شود.
وي با اشاره به ويژگي‌هاي خاص اين گياه كه قابليت رشد در زمين‌هاي خشك و شور را دارد، خاطر نشان كرد: با توجه به محدوديت منابع آب و اينكه ايران زمين‌هاي خشك و شور زيادي دارد،‌ توسعه كشت صنعتي اين گياه و استخراج روغن خوراكي از آن مي‌تواند در رفع مشكلات اين بخش موثر باشد.
طباطبايي با بيان اينكه اين گياه علاوه بر تغذيه انسان مي‌تواند به عنوان مكمل غذايي براي تغذيه دام و طيور همچنين تهيه قرص‌هاي اسيدهاي چرب امگا 3 نيز استفاده شود، افزود: كشت اين محصول علاوه بر كمك به خودكفايي در زمينه واردات روغن مي‌تواند در اصلاح اراضي شور و باير نيز موثر باشد.
براساس اين گزارش نتايج اين تحقيقات كه در اداره كل ثبت شركت‌ها و مالكيت صنعتي به ثبت رسيده طي مدت 23 ماه و با همكاري صديف آزادفرد، استاديار علوم صنايع غذايي و ليلا ناصري، دانشجوي دوره دكتري دانشكده كشاورزي دانشگاه تبريز به انجام رسيده است.
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
سس مورچه ، بهترین غذای کلمبیایی‌ها 7/3/88

سس مورچه ، بهترین غذای کلمبیایی‌ها 7/3/88

سس مورچه یکی از چاشنی‌های مورد علاقه مردم کشور کلمبیاست و طی ماه‌های آوریل تا ژوئن هر سال مزرعه‌داران ، مورچه‌ها را از مزارع و جنگل‌ها جمع‌آوری کرده و آن‌ها را به صورت سس درمی‌آورند.
به گزارش ایسنا ، ساکنان و مزرعه‌داران سراسر کلمبیا در ماه‌های اولیه فصل بهار با جمع‌آوری چندین تن مورچه از نوع «کولوناس»، آن‌ها را در ظرفی بزرگ قرار داده و به رستوران‌داران می‌فروشند.
گفته می‌شود که این مورچه‌ها جزو حشرات مورد قبول روستاییان و ساکنان سراسر کلمبیا بوده و طی ماه‌های آوریل تا ژوئن مردم این حشرات را از لانه‌هایشان جمع‌آوری کرده و در پخت و پز و تهیه سس از آن‌ها استفاده می‌کنند.
این نوع از مورچه‌ها به دلیل جثه بزرگی که دارند در غذاهای سنتی این کشور مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین دلیل جزو غذاهای مورد علاقه و مهم مردم این کشور است


منبع :شبکه خبری صنایع غذایی ایران
 

عليرضا فرخي فريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
خطرات ناشي از ملامين در شير خشك آلوده

خطرات ناشي از ملامين در شير خشك آلوده

خطرات ناشي از ملامين در شير خشك آلوده
ملامين يك ماده آلي با پايه شيميايي است كه به صورت كريستال‌هاي سفيد غني از نيتروژن يافت مي‌شود. ملامين معمولاً در پلاستيك‌ها، چسب‌ها، وايت بردها و... استفاده مي‌شود. گزارش‌ها در خصوص آلودگي و مسموميت با ملامين حاكي از آن است كه در چين بيش از54000 نفر از نوزادان و كودكان تحت درمان آلودگي محصولات لبني به ملامين قرار گرفته‌اند. علت بيماري نيز سنگ كليه گزارش شده است. همچنين مرگ سه كودك نيز تاييد شد. سازمان بهداشت جهاني، در 25 سپتامبر (4 مهرماه) راهنمايي را در خصوص سم‌زدايي و ارزيابي خطر ملامين در مواد غذايي انتشار داد.
در كشور چين، نظر به افزودن آب به شير خام به عنوان تقلب و افزايش حجم شير، كاهش درصد پروتئين در شير و محصولات پودري (خصوصا شير خشك و غذاي كودك) به طور مشخص ديده ميشد. با توجه به اندازه گيري ميزان نيتروژن در شير خشك به عنوان تعيين درصد پروتئين آن با افزودن اين ماده كاهش غلظت نيتروژن به طرز محسوسي جبران مي‌شود. سازمان‌هاي FAO و WHO (كدكس بين الملل) وجود ملامين در هر نوع غذا را مجاز نمي‌دانند. (فدراسيون بين‌المللي شير نيز ضمن مجاز ندانستن اين ماده، از گروه‌هاي كاري خود خواسته است كه هر چه سريعتر نسبت به تعيين روش استاندارد اندازه‌گيري اين ماده در شير و فرآورده‌ها اقدام نمايند.)
در سال 2007، ملامين از گلوتن گندم و پروتئين‌هاي تغليظ شده برنج صادر شده از چين به امريكا جدا شده است. اين مواد در توليد غذاي دام‌هاي كوچك (سگ و گربه) مورد استفاده قرار گرفته و سبب بروز مرگ و مير بالا در اين حيوانات شده است. اخيراً آلودگي ناشي از ملامين در تعداد مختلفي از محصولات از قبيل پودر شير خشك نوزاد و يك نوع دسر ماست منجمد و در نوشيدني قهوه در بسته‌بندي قوطي ديده شده است كه به احتمال بالا در توليد اين محصولات از شير آلوده به ملامين استفاده شده است. تاكنون اثرات مضر و زيان آور مربوط به ملامين بر روي انسان بطور مستقيم مورد مطالعه قرار نگرفته است وليكن با توجه به مطالعات صورت گرفته بر روي حيوانات مي‌توان اثرات بر روي انسان را نيز مورد پيش‌بيني قرار داد. در مطالعات و آزمايشات به عمل آمده بر روي حيوانات مشخص شده است ملامين به تنهايي موجب ايجاد سنگ مثانه در آنها شده است؛ به خصوص در تركيب با اسيد سيانوريك موجب بروز اين پديده مي‌گردد.با توجه به شكل ساختماني كريستالي، ملامين مي‌تواند موجب شكل‌گيري سنگ كليه در حيوانات شود. اين كريستال‌هاي كوچك توانايي انسداد توبول‌هاي كوچك در كليه‌ها را داشته و موجب توقف توليد ادرار مي‌شود و همچنين موجب نقص عملكردي كليه‌ها و نهايتاً موجب مرگ در برخي موارد مي‌شود. ملامين تحت شرايط خاصي اثرات سرطاني‌زايي در حيوانات نيز داشته است. وليكن درخصوص اثرات سرطان زايي در انسان مدارك و مستندات كافي در دسترس نيست. در انسان، علائم و نشانه‌هاي مسموميت با ملامين عبارتند از تحريك‌پذيري، وجود خون در ادرار، كم‌ادراري يا بي‌ادراري، علائم عفونت در كليه‌ها و فشار خون بالا.
روش‌هاي درماني متفاوتي را بر اساس شدت اثرات بر كليه‌ها مي‌توان مورد پيگيري قرار داد كه شامل اصلاح و تنظيم اختلالات اسيدي و بازي و الكتروليتي، دياليز و همودياليز و جراحي و استخراج سنگ‌هاي كليه است. در حال حاضر،FDA روش آزموني را براي شناسايي اين ماده در مواد غذايي ارائه داده است. در اين روش از دستگاه Melamine Analyzer استفاده مي‌شود. اين روش قادر به شناسايي ملامين در گلوتن گندم، گلوتن ذرت، پروتئين سويا و پروتئين برنج است. همچنين سرويس بازرسي و ايمني غذا در امريكا (FSIS) روش ديگري را براي شناسايي اين ماده در بافت‌هاي حيواني (گوشت قرمز، مرغ و تخم مرغ) ارائه كرده است.
كميته كيفيت، شهريار دبيريان
 

عليرضا فرخي فريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
عسل واژه ای عربی است که در فارسی به آن " انگبین " می گویند.
گذشتگان آن را مظهر پاکی و خلوص و نشانه قدرت می دانستند و در یونان و روم باستان مظهر برکت، عشق و زیبایی بود و مالیات خود را براساس آن می پرداختند. زنبور برای تهیه عسل، شهد گل های مختلف را جمع آوری می کند. جالب است بدانید برای تولید هر کیلوگرم عسل، زنبور باید 2 میلیون بار روی گل ها بنشیند و شهد آن ها را جمع آوری کند. بنابراین تهیه عسل کار بسیار دشواری است و هر زنبور عسل در طول عمر 6 تا 8 هفته ای خود تنها یک قاشق مرباخوری از آن را تهیه می کند.

در کندوی زنبور نوعی عسل هم برای تغذیه ملکه تهیه می شود که " اکسیر طول عمر" نامیده می شود. از آن جا که عسل از شهد گل های مختلف تهیه می شود رنگ آن بستگی به گیاهی دارد که زنبور از آن تغذیه کرده است گذشته از آن شرایط آب و هوایی و جغرافیایی نیز در رنگ و بوی عسل تاثیر دارد. عسل با وجود شیرین بودن اگر به مقدار معینی مصرف شود، برای هر نوع بیماری از جمله دیابت موثر است.

فایده دارویی عسل و دارچین :

١ . درمان بیماری قلبی : مخلوطی از عسل و پودر دارچین را تهیه کنید و به جای مربا روی نان قرار دهید و به طور منظم در وعده صبحانه صرف کنید. این روش در کاهش کلسترول، جلوگیری از بروز حمله قلبی، تنفس راحت و تقویت ضربان قلب موثر است. بیماران مبتلا به حمله قلبی نیز با مصرف روزانه این مخلوط از حمله قلبی بعدی درامان خواهند بود. بررسی روی سالمندان در آمریکا و کانادا نشان داده است، با بالا رفتن سن شاهرگ های حیاتی و سیاهرگ ها خاصیت انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. عسل و دارچین به شاهرگ ها و سیاهرگ ها قدرتی تازه می بخشد.

٢ . از بین بردن اثر خارش نیش های حشرات : مخلوطی از یک سهم عسل، ٢ سهم آب ولرم و یک قاشق چای خوری پودر دارچین را روی قسمتی از بدن که احساس خارش می کنید، قرار دهید خارش و درد در عرض یک یا ٢ دقیقه فروکش خواهد کرد.

٣ . درمان التهاب مفصل(آرتریت): روزانه، یک وعده صبح و یک وعده شب، مخلوطی از یک فنجان آب گرم، ٢ قاشق چای خوری عسل و یک قاشق چای خوری پودر دارچین مصرف شود. این مخلوط معجزه گر در صورت مصرف به طور منظم آرتریت های مزمن را نیز درمان می کند. بررسی های اخیر روی ٢٠٠ بیماری که قبل از صرف صبحانه از این مخلوط استفاده کردند نشان داد، ٧٣ نفر از آنان در عرض یک هفته کاملا از درد رهایی پیدا کردند و پس از یک ماه بیشتر افرادی که قادر به راه رفتن یا حرکت نبودند، بدون احساس هیچ دردی توانایی راه رفتن و تحرک خود را به دست آوردند.

٤ . جلوگیری از ریزش مو: قبل از دوش گرفتن مخلوطی از مقداری روغن زیتون داغ، یک قاشق چای خوری عسل و یک قاشق پودر دارچین را به مدت ٥ تا ١٥ دقیقه روی سر قرار دهید و سپس آن را بشویید.

٥ . از بین بردن عفونت مثانه: ٢ قاشق غذاخوری عسل به همراه یک قاشق چای خوری پودر دارچین را با مقداری آب ولرم حل کنید و آن را بنوشید. این روش باعث می شود که میکروب های مثانه از بین برود.

٦ . درمان درد دندان: مخلوطی از یک قاشق چای خوری پودر دارچین و ٥ قاشق چای خوری عسل تهیه کنید و روی دندان خراب بمالید. این عمل را ٣ بار در روز تکرار کنید تا درد تسکین یابد.

٧ . کاهش کلسترول: ٢ قاشق غذاخوری عسل را با ٣ قاشق چای خوری پودر دارچین در یک لیوان چای حل کنید و بنوشید. این کار میزان کلسترول خون را طی ٢ ساعت به ١٠ درصد کاهش می دهد.

٨ . درمان سرماخوردگی: به مدت ٣ روز از مخلوط یک قاشق غذاخوری عسل با یک چهارم قاشق چای خوری پودر دارچین استفاده کنید. این روش برای درمان سرفه مزمن و سرماخوردگی و سینوزیت به کار می رود.

٩ . درمان ناباروری: برای برطرف کردن این مشکل، به مردان توصیه می شود ٢ قاشق غذاخوری عسل را قبل از خواب میل کنند. در کشورهای چین، ژاپن و خاوردور که با مشکل ناباروری مواجه اند، در طول روز مخلوطی از مقداری پودر دارچین و یک دوم قاشق چای خوری عسل را به طور مرتب روی لثه و داخل دهان خود قرار می دهند تا مخلوط حاصل از طریق بزاق وارد بدن شود. زوجی که مدت ١٤ سال بچه دار نمی شدند با شروع مصرف عسل و دارچین پس از مدت کوتاهی صاحب دوقلو شدند.

١٠ . درد معده: مصرف عسل و پودر دارچین علاوه بر درمان درد و نفخ معده، زخم معده را نیز درمان می کند.

١١ . تقویت سیستم ایمنی: استفاده روزانه از عسل و پودر دارچین سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و بدن را از حمله باکتری و ویروس محافظت می کند. دانشمندان دریافتند که عسل دارای مقدار زیادی ویتامین و آهن است. مصرف مداوم عسل گلبول های سفید خون را تقویت می کند تا بتواند با باکتری ها و بیماری های ویروسی مقابله کند.

١٢ . برطرف کردن سوء هاضمه: قبل از هر وعده غذا، پودر دارچین را روی ٢ قاشق غذاخوری عسل بریزید و میل کنید تا از ترشح اضافی اسید معده رهایی پیدا کنید زیرا این مخلوط غذاهای سنگین را به راحتی هضم می کند.

١٣ . جلوگیری از آنفلوآنزا: دانشمندی در اسپانیا ثابت کرده که مخلوط عسل و دارچین دارای مواد مفید طبیعی است که از میکروب های آنفلوآنزا و سرماخوردگی جلوگیری به عمل می آورد .

١٤ . افزایش طول عمر: مصرف دائم و مرتب عسل و پودر دارچین مانع پیری زودرس می شود. مخلوطی از ٤ قاشق چای خوری عسل، یک قاشق چای خوری پودر دارچین و ٣ فنجان آب گرم را با هم بجوشانید. سپس مخلوط به دست آمده را ٣ الی ٤ بار در روز به مقدار یک چهارم فنجان میل کنید. این مخلوط علاوه بر طراوت بخشیدن و نرم نگه داشتن پوست از پیری زودرس نیز جلوگیری می کند.

١٥ .برطرف کردن جوش صورت: قبل از خواب مخلوط ٣ قاشق غذاخوری عسل و ١ قاشق چای خوری دارچین را روی جوش ها قرار دهید و روز بعد با آب ولرم بشویید. تکرار روزانه این کار به مدت ٢ هفته، جوش ها را از بین می برد.

١٦ . درمان عفونت های پوستی: قرار دادن مخلوطی به مقدار مساوی از عسل و پودر دارچین روی قسمت های مختلف پوست، عفونت های پوستی و اگزما را نیز درمان می کند.

١٧ . درمان سرطان: تحقیقات جدید انجام گرفته در ژاپن و استرالیا نشان داده، سرطان های پیشرفته معده و استخوان به طور موفقیت آمیزی درمان شده است. بیماران مبتلا به این سرطان ها ٣ بار در روز و به مدت ٣ ماه یک قاشق غذاخوری عسل و یک قاشق چای خوری دارچین را مخلوط و مصرف می کنند.

١٨ . از بین بردن خستگی مفرط: مصرف نصف قاشق غذاخوری عسل و مقداری پودر دارچین در یک لیوان آب اول صبح و بعد از ظهر که بدن با افت نشاط روبه رو است طی یک هفته نیروی حیاتی بدن را افزایش می دهد.

١٩ . از بین بردن بوی بد دهان: شما می توانید پس از بیدار شدن از خواب با محلولی از یک قاشق چای خوری عسل، مقداری پودر دارچین و آب گرم غرغره کنید تا در طول روز مشکل بوی بد دهان را نداشته باشید.

٢٠ . مشکل شنوایی: مصرف روزانه مقدار مساوی از عسل و پودر دارچین در صبح و شب مشکل شنوایی را برطرف می کند.


شایان ذکر است، عسل مورد مصرف باید خام و پاستوریزه نشده باشد. زیرا که آنزیم های لازم به هنگام عمل پاستوریزه به علت حرارت دیدن از بین می رود
 

محسن88

عضو جدید
کاربر ممتاز
تصویب استانداردهای بین المللی جدید مواد غذایی 27/4/88

تصویب استانداردهای بین المللی جدید مواد غذایی 27/4/88

کمیسیون قوانین حفاظت از مواد غذایی (Codex) در جلسه اخیر خود بیش از 30 استاندارد جدید بین المللی را تصویب کرد.



به گزارش ایانا و به نقل از سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو)، کمیسیون قوانین حفاظت از مواد غذایی (Codex) در جلسه اخیر خود بیش از 30 استاندارد جدید بین المللی را تصویب کرد. این استانداردها به منظور ارتقای ایمنی غذایی در جهان و محافظت از سلامت مصرف­کنندگان تهیه شده­اند. این استانداردها شامل موارد ذیل می­گردند:

1- کاهش اکریل آمید (Acrylamid) در مواد غذایی

کمیسیون، معیارهایی برای کاهش تشکیل اکریل آمید در مواد غذایی تصویب کرد. دستورالعمل­های لازم به منظور پیشگیری و کاهش شکل­گیری این ماده در فرآورده­های سیب زمینی در تمام مراحل فرآوری تهیه شده است. این دستورالعملها شامل مواد خام و دیگر مواد افزودنی و نیز فرآوری و سرخ کردن می­گردند. اکریل آمید اولین بار در سال 2002 در مواد غذایی شناسایی شد که در مراحل سرخ کردن، برشته کردن و پختن مواد غذایی غنی از کربوهیدرات مانند چیپس، قهوه، بیسکویت، نان شیرینی و نان تولید می­شود و از عوامل احتمالی بروز سرطان در انسان به شمار می­آید.

2- کاهش آلودگی در اثر هیدروکربنهای آروماتیک چند حلقه­ای

کمیسیون، دستورالعملهای اولیه برای کاهش جذب هیدروکربنهای آروماتیک چند حلقه­ای از راه فرآورده­های غذایی را تصویب کرد. چون دود دادن و روش­های خشک کردن مستقیم هم در صنایع غذایی هم در خانه کاربرد دارند، این دستورالعملها می­توانند مبنای آموزش مصرف­کنندگان قرار گیرند. بخشهایی از این ترکیبات سرطانزا هستند.

3- غذای تکمیلی کودک (پودری)

کمیسیون، معیاری برای سنجش سالمونلا و دیگر باکتریها در غذاهای تکمیلی کودک (پودری) برای بچه­های سنین 6 ماهگی یا بیشتر و کاربردهای دارویی خاص برای خردسالان تصویب کرد. با وجود هشدار کمیسیون، متاسفانه این خوراکیها اغلب به کودکان کمتر از 6 ماهگی نیز داده می­شوند. در این استانداردها بر لزوم اجرای برنامه­های آموزشی در این زمینه تاکید شده است.

4- تک یاخته­ای لیستریا در غذاهای آماده

کمیسیون، معیارهایی برای آزمایش میکروبیولوژیکی و ارزیابی زیست محیطی تک یاخته­ای لیستریا (Listeria monocytogenes) در غذاهای آماده تعیین کرد. این معیارها به تولیدکنندگان کمک می­کنند تا از آلودگی محصولات تولیدی به این باکتری­ها که به طور بالقوه می­توانند سبب بروز یک بیماری کشنده در انسان شوند، جلوگیری نمایند. این بیماری به ویژه برای کسانی که سیستم ایمنی بدنشان ضعیف است، خطرآفرین خواهد بود.

عزالدین بوتریف، مدیر بخش تغذیه و حمایت از مصرف­کننده فائو، گفت: کاربرد استانداردهای کمیسیون کدکس یکی از راه­های مهم اطمینان حاصل کردن از مصرف مواد غذایی مناسب در جهان است.

کمیسیون طرح جدیدی برای تعیین حداکثر میزان ملامین در مواد غذایی تهیه کرده است. از آنجا که ملامین کاربردهای صنعتی فراوانی دارد، لذا مقادیری از آن در زنجیره مواد غذایی پیدا می­شود.
یاری کشورها در توسعه سیستمهای جامع نظارت بر مواد غذایی، فعالیت در زمینه کنترل ویروسها (به ویژه نورو ویروسها و هپاتیت A) در محصولات تازه و غذاهای آماده، پیشگیری از آلودگی افلاتوکسین و تعیین حداکثر میزان Fumonisins (موادی سمی که قارچها تولید می­کنند) در ذرت و فرآورده­های آن از دیگر فعالیتهای جلسه اخیر کمیسیون کدکس بوده است.
 

عليرضا فرخي فريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
سايت رسمي دومين نمايشگاه بين المللي غذاي حلال ايران راه اندازي شد



سايت رسمي دومين نمايشگاه بين المللي غذاي حلال به آدرس iranfoodexhibition.com راه اندازي شد.
سايت مذكور به سه زبان فارس ، انگليسي و عربي مي باشد. كه در حال بروز رساني مي باشد. گفتني است دومين نمايشگاه بين المللي غذاي حلال در تاريخ 30 آبان 88 الي 3 آذر 88 به مدت 4 روز در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي تهران برگزار مي شود


فراخوان سومین جشنواره علوم و صنایع غذایی ( جایزه دکتر هدایت) و R&D های برتر
سومین جشنواره علوم و صنایع غذایی ( جایزه دکتر هدایت) و R&ِِ D های برتر در تاریخ 16/9/ 88 با هدف بحث و بررسی پیرامون مشکلات پیش روی صنعت و ارائه راهکارها جهت حل مشکلات موجود و تحلیل از مقام پیشکسوتان عرصه علم و صنعت ، وزارتخانه ها و معرفی واحد های و شرکت های برتر سال 88 با حضور مقامات و مسئولین نظام ،دانشگاهیان و جمع کثیری از صاحبین صنعت برگزار می گردد.

 

عليرضا فرخي فريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواندنی

خواندنی

سئوالات مربوط به شير :
1- منظور از شير با ويتامين D چيست ؟ و ويتامين D چگونه به شير اضافه مي‌شود ؟
ويتامين D به عنوان يكي از ريز مغذيهاي ضروري براي بدن شناخته شده است كه متاسفانه شير و فرآورده هاي لبني به لحاظ ميزان ويتامين D فقير بوده و لذا جهت جبران اين كمبود ويتامين D به صورت يك پودر استاندارد شده و به ميزان محاسبه شده ( حدود 25% نياز روزانه به ويتامين D در ازاي هر ليوان شير معمولي ) به شير اضافه مي‌گردد . به عبارت ديگر شير با ويتامين D ، شيري است كه به ميزان مشخص و معمولي از ويتامين D بر اساس نياز روزانه تصويب شده ( RDA ) غني شده باشد .

2- شير با ويتامين D را بيشتر چه افرادي بايد مصرف كنند ؟
با توجه به نقش مهم ويتامين D در واكنشهاي بيو شيميايي بدن ميتوان گفت كه مهمترين گروههايي كه به لحاظ شرايط سني و نيز محيطي بايد به اين محصول دسترسي داشته باشند ، عبارتند از : افراد در سنين رشد ، افراد مسن ، خانم هاي باردار و نيز افراديكه بنحوي از تابش مستقيم نور خورشيد و يا منابع غذايي دريايي محروم هستند .

3- آيا شير با ويتامين D داراي طعم خاصي است ؟
افزودن ويتامين D به شير ، طعم مشخصي را در آن ايجاد نمي‌كند ، ولي در صورت مقايسه با شير معمولي كمي حالت تازگي و غني شدگي خوشايند در شير غني شده با ويتامين D احساس مي‌شود .

4- منظور از شير تازه چيست ؟
شيرتازه به شيري اطلاق مي شود كه حاصل دوشيدن طبيعي گاو بوده و پس از انجام فرآيندهاي سالم‌سازي و استانداردكردن در اختيار مصرف‌كننده قرار گيرد .
5- منظور از شير بازساخته چيست ؟
شيري است كه از تركيب شير خشك، چربي شير و آب آشاميدني حاصل ميشود و عمدتاً در مناطقي كه دسترسي به شير تازه مقدور نباشد، قابل عرضه و مصرف خواهد بود .
6- چرا شير سفيد است؟
شير حاوي كازئين است. اين ماده كه پروتئين شير محسوب ميگردد سر شار از كلسيم است كه سفيد ميباشد همچنين خامه شير داراي مقاديري چربي است كه آن هم سفيد ميباشد . وجود اين ماده باعث رنگ سفيد شير ميشود . شير كم چرب يا بدون چربي، داراي خامه كمتري است و ممكن است سفيدي آن، كمتر به نظر برسد. مولكولهايي كه كازئين خامه را ميسازند ، نور را منعكس ميكنند و باعث سفيدي شير ميشوند .
7- آيا ميتوان شير را منجمد كرد؟
شير را ميتوان منجمد كرد و سپس يخ آن را در يخچال يا آب سرد باز كرد ، ولي اين عمل توصيه نميشود زيرا بر كيفيت شير تأثير ميگذارد . پروتئين شير ناپايدار است و ذره ها ممكن است بصورت شناور پديدار شوند . راه حل بهتر اين است كه شير براي مصرف كوتاه خريداري شود .
8- شركت لبنيات پاستوريزه پاك، از چه نوع شيري در توليد محصولات خود استفاده ميكند؟
محصولات شركت لبنيات پاستوريزه پاك از شير تازه گاو كه از دامداريهاي صنعتي تهيه ميگردد توليد ميشود . دريافت شير از دامداران پس از انجام آزمايشها و كنترل‌هاي لازم صورت ميگيرد . در توليد برخي از محصولات نياز به افزودن شير‌خشك ميباشد كه اين موضوع در تركيبات محصول، روي بسته‌بندي ذكر خواهد شد .
9- شير حاوي چه موادي است ؟
شير تركيبي از انواع پروتئين ها، چربي، قند لاكتوز، ويتامينها، و املاح( خصوصاً كلسيم و فسفر) است .
10-چرا شير براي بدن مفيد است؟
شير سرشار از پروتئين و كلسيم است كه به ساختن ماهيچه‌ها كمك ميكند . لبنبات يكي از 5 گروه اصلي است كه در هرم تغذيه اي وجود دارد . لبنيات شامل شير و مشتقات شير، مانند ماست و پنير ميباشد و 240 گرم از شير(يك ليوان) درصد بالايي ازنياز روزانه ويتامينها و مواد معدني را براي فرد تأمين ميكند، اين مقادير شامل:17%پروتئين، 29% كلسيم، 23% فسفر، 23%ريبوفلامين، 25% ويتامينD ، 15%ويتامين B12، مورد نياز روزانه بدن ميباشد.
11- چه كساني بايد شير بنوشيد؟
شير براي همه افراد مفيد است. افراد بين 1 تا 12 سال بايد 3 بار در روز فرآورده‌هاي شيري( يك ليوان شير ، يك كاسه ماست معادل240 گرم ) مصرف كنند . نوجوانان به 4 وعده غذايي يا بيشتر در روز لبنيات نياز دارند و بزرگترها بايد 2 وعده غذايي يا بيشتر در روز لبنيات مصرف كنند . آيا شما امروز شير نوشيده‌ايد ؟
12- دو عنصر مهم براي سلامتي كه در شير وجود دارد چيست ؟
دو عنصر مهم براي سلامتي كه در شير يافت ميشود عبارت است از:كلسيم كه عنصري اساسي براي بدن است كه براي تقويت استخوانها و دندانها ضروري است و ديگري ويتامينD كه آن هم عنصري مهم براي ساخت استخوانهاي سالم است .
13-آيا با حذف چربي شيرخواص شير تغيير مي كند ؟
بله، با حذف چربي شير خواص فيزيكي و نيز خواص حسي و تغذيه‌اي آن تغيير ميكند .
14- پروتئين شير چه فايده اي دارد ؟
پروتئين شير علاوه بر سهل‌الهضم بودن داراي انواع اسيدهاي آمينه ضروري براي بدن است ونيز از ضريب كارايي بالا، ‌جهت ترميم و بازسازي بافتهاي بدن برخوردار است و در سوخت و ساز بدن توليد انرژي ميكند .
15- تفاوت شير با ساير محصولات پروتئيني مانند گوشت در چيست ؟
تركيب آمينو اسيدي پروتئينهاي شير و گوشت متفاوت است . و هر دو براي بدن ضروري هستند . ولي در مقايسه ، پروتئين‌هاي شير ازكيفيت بالاتري نسبت به پروتئين‌هاي گوشت برخوردارند .
 

عليرضا فرخي فريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواندنی

خواندنی

16- مقايسه شير و نوشابه چگونه است ؟
شير داراي انواع پروتئين، چربي، انواع ويتامين و املاح كلسيم و فسفر ميباشد كه نقش تعيين‌كننده تغذيه‌اي هر كدام خصوصاً در دوران رشد بسيار حائز اهميت است . در حاليكه نوشابه تركيبي از شربت، طعم‌دهنده ، اسيدهاي آلي و گاز است كه با هدف كمك به هضم غذا، رفع عطش و ايجاد نشاط مصرف ميشود و جنبه غذايي همانند شير ندارد و اصولاً قابل مقايسه با شير نيست .
17-آيا ميزان كلسيم شير كاكائو با شير سفيد برابر است ؟
بله . شير كاكائو يك منبع تغذيه‌اي مناسب است كه در آن مقادير بالايي از پروتئين، كلسيم ، ويتامين D ، منيزيم ، فسفر، اسيد نياسين ، ويتامين B12، ويتامينA‌، وجود دارد و در مواردي ممكن است با ويتامين D و
ساير مواد غذايي ديگر غني شود . در واقع تنها فرق اين است كه در شير كاكائو بخاطر ساكاروز و مواد مغذي شيرين ساز ديگر معمولاً 60 كالري انرژي بيشتر از شير سفيد دارد .
18- شير گاو با شير گوسفند چه فرقي دارد ؟
ماهيت شير هر پستانداري اعم از گاو و گوسفند و ... بطور عمده با نظر به تركيب و نوع پروتئين، تركيب و نوع چربي، املاح و اجزاء آنزيمي و هورموني آن متفاوت است و هر كدام عطر و طعم خاص خود را دارد .
19- چه شيرهاي صنعتي و چه شيرهاي غير صنعتي هستند ؟
شيرهاي صنعتي به طور اعم داراي نشانه‌هاي استاندارد شدن و اعمال فرآيندهاي *****اسيون، پاستوريزاسيون و هموژنيزاسيون هستند در حاليكه شيرهاي غير صنعتي فاقد چنين نشانه‌هايي بوده و تنها ممكن است يك فرآيند حرارتي را طي كرده باشد.
20-آيا به شيرهاي پاستوريزه و استريليزه مواد نگهدارنده اضافه ميشود ؟
خير، افزودن هر گونه مواد نگهدارنده به شير پاستوريزه و استريليزه مجاز نيست .
21- آيا در توليد شيرهاي پاستوريزه و استريليزه از شير خشك استفاده ميشود ؟
خير، ولي در نقاطي كه به لحاظ جغرافيايي امكان دسترسي به شير تازه وجود ندارد توليد شيرهاي بازساخته اجتناب‌ناپذير خواهد بود . كه در آنصورت توليد كننده بر روي بسته‌بندي كلمه بازساخته را قيد خواهد كرد
22- آيا شير غير پاستوريزه مغذي‌تر از شير پاستوريزه است؟
از اوايل قرن، شير خام براي از بين بردن بعضي ميكروارگانيزمهايي كه ممكن است به طور اتفاقي از محيط وارد شير شود پاستوريزه ميشوند . تقريباص تمامي شيرهايي كه در بازار وجود دارد پاستوريزه است .پاستوريزاسيون در حقيقت تأثيري بر تركيبات مهم شير مثل پروتئين و كلسيم و ويتامين B ندارد . و تنها كاهش كمي در ويتامينها يB12و C در شير پاستوريزه گزارش شده است . با اين وجود شير همچنان يك منبع خوب تأمين ويتامين بدن است
23- منظور از شير كم‌لاكتوز چيست ؟
شير كم‌لاكتوز محصولي است براي مصرف افرادي كه نسبت به قند شير حساسيت دارند . در اين محصول لاكتوز يا قند شيرتجزيه شده است و بنابراين پس از نوشيدن اين شير ، ناراحتي‌هاي گوارشي درافراد بروز نخواهد كرد.
24-شير كم‌لاكتوز چرا طعم شيرين دارد ؟
با اعمال فرآيند هيدروليز، قند لاكتوز شير شكسته و تبديل به قندهاي ساده‌تر يعني گلوكز و گالاكتوز مي‌شود . اين قندهاي ساده نسبت به لاكتوز از شيريني بيشتري برخوردار هستند لذا شير كم‌لاكتوز نسبت به شير معمولي شيرين‌تر است .
25- آيا مصرف شير كم‌لاكتوز براي افراد ديابتي مضر است ؟
چنانچه افراد ديابتي در مصرف شير كم‌لاكتوز افراط ننمايند و در حدود شير معمولي مصرف كنند، بواسطه ماهيت تركيب شير و جذب آهسته قندها، ناراحتي هاي ناشي از افزايش قند خون بروز نخواهد كرد.
26- لاكتوز موجود در شير ، به چه روشي شكسته ميشود ؟
شرايط معيني به شير اضافه و موجب هيدروليز قندلاكتوز به قندهاي ساده‌تر ميگردد .
27- چه مقدار لاكتوز در شير وجود دارد و چند درصد آن به قندهاي ديگر تبديل ميشود ؟
شير به طور متوسط حاوي 8/4 درصد قند لاكتوز است و طي عمل هيدروليز آنزيمي بين90-85 درصد آن به قندها‌ي ديگرتبديل ميشود .
28- مقدار هريك از قندها در شير كم لاكتوز چقدر است ؟
با كامل شدن فرآيند هيدروليز آنزيمي در شير كم‌لاكتوز، مقدار لاكتوز آن به كمتر از 1 درصد خواهد رسيد در حاليكه قندهاي گلوكز و گالاكتوز حاصله به حدود 8/3 درصد افزايش خواهد يافت .
29- ارزش غذايي شيرپاستوريزه معمولي با 5/2 %چربي و شيركم لاكتوز با 5/2 % چربي ، چه فرقي با هم دارند ؟
ارزش تغذيه‌اي اين دو محصول، هيچ تفاوتي با هم ندارند .
30- فرق بين حساسيت به شير و عدم تحمل لاكتوز چيست؟
حساسيت به شير يك پاسخ غير طبيعي بدن به پروتئين است . ولي عدم تحمل لاكتوز به اين معني است كه به دليل كمبود آنزيم لاكتاز بدن قادر به هضم كردن لاكتوز(قند شير ) نيست . حساسيت به شير به ندرت وجود دارد در حالي كه عدم تحمل لاكتوز اينگونه نيست .
31- منظور از شير غني‌شده چيست ؟
محصول شيرغني شده به معناي غني كردن شير معمولي به كمك املاح و ويتامينها است . كه در واقع جبران كننده آن دسته از ريزمغذي‌هايي است كه در شير يا وجود ندارد و يا ميزان آن كمتر از حد لازم براي بدن ميباشد .
32- چرا درحاليكه روي پاكت، شير غني‌شده بدون چربي قيد شده، در جدول ارزش غذايي 5/0 % چربي نوشته شده است ؟
مطابق استاندارد ايران محصولات لبني كه حداكثر داراي 5/0% چربي هستند در گروه محصولات لبني بدون چربي قرار ميگيرند .لازم به ذكر است كه اين ميزان چربي جهت متعادل كردن طعم آن نيز ضروري است .
33- چگونه ميتوان از سلامت شير پاستوريزه مطمئن شد ؟
شير پاستوريزه داراي ظاهري روشن، بوي طبيعي و مطبوع، فاقد طعم ترشيدگي يا هر گونه طعم غيرطبيعي است ،چنانكه كمي از آن به طور آزمايشي جوشانده شود در مقابل حرارت پايدار بوده و اصطلاحاًً بريده بريده نخواهد شد .
34- شير شيشه‌اي چه فرقي با ساير بسته‌بندي هاي شير دارد ؟ چرا در قسمت بالاي شيشه چربي جمع ميشود ؟
شير شيشه‌اي تفاوتي با ساير شيرهاي پر شده در ديگر بسته‌بنديها ندارد ولي به خاطر اينكه غالباً شير غيرهموژنيزه درداخل شيشه‌ها پر ميشود پس از ساعاتي چربي شيردر قسمت بالاي آن تجمع ميكند ولايه خامه تشكيل ميشود .
35- آيا شيري كه به عنوان شير يارانه اي، با قيمت ارزانتر فروخته ميشود با شير پاكتي فرق دارد ؟
خير، شير يارانه اي با شير پاكتي ماهيتاً تفاوتي ندارد و ارزان بودن آن به دليل تامين بخشي از هزينه توليد از خزانه دولتي ميباشد .
36- آيا لازم است شير پاستوريزه قبل از مصرف جوشانده شود ؟
خير، شير پاستوريزه چنانچه تحت شرايط يخچال ( دماي 2 تا 6 درجه سانتيگراد ) نگهداري و عرضه شود به هيچ وجه در زمان مصرف نياز به جوشاندن ندارد .در مواردي كه مصرف‌كننده نسبت به صحت و سلامت شير مشكوك باشد، ميتواند شير را بجوشاند و در صورت عدم بروز علائم لخته شدن و حصول اطمينان از سالم بودن‌، آنرا مصرف نمايد .
37- مشكلات طبخ شير چيست ؟
تشكيل يك ورقه روي شير يعني انعقاد پروتئينها به علت حرارت دادن ، دلمه شدن سير كه به هنگام طبخ با مايع اسيدي صورت مي‌گيريد .
38- شير در چه دمايي براي خوردن آماده است ؟
جوشاندن شير خام به مدت 60 دقيقه با حرزارت ريز جوش ( 82 تا 499 درجه سانتيگراد ) صورت مي‌گيرد . بعد از جوش آمدن شير و رسيدن به دماي 100 درجه سانتيگراد شير براي خوردن آماده است .
39-طريقه گرفتن اسيديته و آب در شير چگونه است ؟
اسيديته شير ناشي از تبديل لاكتوز شير به اسيد لاكتيك است كه به روش رنگ سنجثي حجمي ( تيتراسيون ) با سود N/10 اندازه گيري مي شود در ولقع حجم مصرفي سود براي خنثي كردن معادل اسيد لاكتيك موجود در شير ميباشد . براي اندازه گيري آب داخل شير به روش عمومي اندازه گيري رطوبت فرآورده هاي لبني عمل مي شود . ولثي چنانچه هدف اندازه گيري آب اضافه شده به شير به منظور تقلب باشد بايد به روش اندازه گيري نقطه انجماد شير عمل نمود كه در اين صورت دستگاه كرايوسكوپ مورد استفاده قرار مي گيرد .
40- شير خرماي توليدي شركت لبنيات پاستوريزه پاك با استفاده از چه موادي تهيه مي‌شود و براي چه افرادي مفيد است ؟
شير خرماي پاك شامل : شير تازه گاو ، خامه و شيره ي خرما مي‌باشد در واقع مجموعه دو ماده غذايي مهم يعني شير و خرما است كه به واسطه داشتن تركيب قندي و پروتئين خاص از ارزش غذايي بالايي برخوردار است . شير خرما داراي خواص متعددي از قبيل كمك به عملكرد دستگاه گوارش ، ضد عفوني كردن مجاري گوارشي ، تقويت و تنظيم عملكردهاي متابوليكي بدن مي‌باشد . اين نوشيدني مفرح داراي اثرات سلامتي بخش بسياري براي كليه گروههاي سني به خصوصاً ورزشكاران و كودكان و نوجوانان است .
 

عليرضا فرخي فريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواندنی

خواندنی

• سئوالات مربوط به محصولات لبني:

1- مقايسه دوغ با نوشابه چگونه است ؟
دوغ حاوي حداقل نيمي از خواص شير است . بعلاوه دوغ داراي ميكروارگانيسم‌هاي مفيد براي روده ميباشد در حاليكه نوشابه چنين خواصي را ندارد و تنها به هضم غذا كمك ميكند . البته دوغ گازدارنيز تمامي خواص فوق را مجموعاً دارا ميباشد
2- چرا در ساخت ماست از شير خشك نيز استفاده ميشود ؟
شير خشك براي بهبود بافت و استحكام ماست و همچنين افزايش عطر و طعم و ارزش غذايي محصول به آن اضافه ميشود.
3- چرا ماست اصطلاحاً آب مي اندازد ؟
بافت ماست يك شبكه سه بعدي از پروتئين‌هاي منعقدشده شير است كه در فضاي ما بين آنها آب به دام افتاده است، با پاره‌شدن اين شبكه پروتئيني ، آب ميان بافتي ماست شروع به خارج‌شدن ميكند كه اصطلاحاً به آن آب‌انداختگي ماست مي‌گويند .
4- چرا بعضي انواع ماست سفت وغليظ هستند ؟
اصولا سفتي وغليظي ماست ارتباط مستقيمي با ميزان چربي و ماده خشك غير چرب آن و فرآيند اعمال شده در مرحله ساخت دارد . لذا هرميزان كه چربي و ماده خشك افزايش داده شوند و فرآيند بهتري نيز اعمال شود غلظت و استحكام ماست بيشتر ميشود.
5- آيا ترشي ماست دليل خرابي آن است ؟
خير، ترشي ماست يكي از خواص ماهيتي آن است كه در اثر فعاليتهاي لاكتيكي مايه ماست و تبديل قند لاكتوز شير به اسيدلاكتيك حادث ميشود . ماست با نظر به تركيبات آن، فرآيند اعمال‌شده،شرايط نگهداري و مايه ماست مصرف‌شده ميتواند از درجه ترشي و يا شيريني متفاوتي برخورد باشد.
6- خامه قنادي شيرين منجمد را چگونه بايد استفاده كرد ؟
ابتدا بسته خامه قنادي منجمد را در دماي محيط قرار ميدهيم تا به طور نسبي ذوب شود بنحوي كه با فشار ملايمي بر روي بسته نرم شدن بافت آن را احساس نمائيم . سپس آنرا در داخل همزن مخصوص ريخته و ابتدا با دور پائين خامه را يكدست ميكنيم و سپس با سرعت بالا حدود پنج دقيقه شروع به زدن خامه قنادي مينمائيم، تا وقتي كه خامه قنادي حالتي سفت و پف كرده پيدا كند و از قاشق فرو نريزد .
7- چگونه ميتوان فهميد كه كره خراب شده است ؟
بروز طعم تندي، وجود بوي نامطبوع، آثار كپك زدگي در سطح كره كه بصورت لكه‌هاي تغيير رنگ يافته ديده‌ميشود و يا هرگونه آثار حاصل از گنديدگي دليل بر فساد و غير قابل مصرف‌بودن آن ميباشد.
8- فرق كره كم‌چرب با مارگارين چيست ؟
چربيهاي موجود در كره كم‌چرب با منشاء شير هستند بعبارتي كره كم‌چرب يك فرآورده لبني است كه ويژگيها و ارزش غذائي خاص خود را دارد . در صورتيكه چربيهاي به كار رفته در مارگارين منشاء نباتي دارد و هرگز واژه فرآورده هاي لبني به آن اطلاق نميشود .
9- چرا گاهي اوقات رنگ كره در زمستان و تابستان متفاوت است ؟
رنگ كره تابع تغذيه دام است ودرتابستان با توجه به اينكه تغذيه دام از علوفه تازه ميباشد ،رنگ كره مشهودتر و زرد تر مي‌باشد
10 - علت كپك زدگي پنير چيست ؟
كپك زدگي پنير، ناشي از عواملي نظير شرايط نادرست و غيربهداشتي توليد، عدم كفايت پاستوريزاسيون شير مورد استفاده ، آلودگي وسايل و ظروف بسته‌بندي،‌ عدم شستشوي مناسب و استريل ننمودن تجهيزات خط‌توليد مي تواند باشد، همچنين نفوذ هوا به داخل بسته‌بنديهاي پنيرهاي صنعتي كه در آب نمك نگهداري نميشوند و نيز دماي نامناسب نگهداري پنير توليد شده باعث رشد و تكثير كپك در آن ميشود .
11- آيا پنير كپك زده قابل استفاده است ؟
خير، بانظر به مطالب فوق كه در خصوص عوامل موثر در كپك‌زدگي پنير بيان گرديد توصيه ميشود كه از مصرف پنيرهاي كپك‌زده خودداري شود، مگر در مواردي كه از كپك‌هاي خاصي در بهبود عطر و طعم پنير در طي دوره رسيدن آن استفاده شده باشد كه در اين صورت نيز مراتب توسط شركت توليدكننده بر روي برچسب محصول بايد توضيح داده شده باشد .
12- چرا بعد از مايه زني براي توليد ماست در حين بسته بندي ، بعضي از شيرها كف زيادي دارند ؟
پروتئين هاي شير و خصوصاً پروتئين‌هاي سرمي حرارت ديده در اثر همزن و داخل شدن هوا در شير خصوصاً در دماي متوسط تمايل به تشكيل غشا بر روي سلولهاي هوايي و حبس هوا دارند كه اين عمل در دما دارند كه اين عمل در دما‌هاي متوسط پايدارتر بوده و براحتي حذف نميشود . يكي از راههاي جلوگيري ازايجاد كف همزن آهسته محصول در حين فرآوري ميباشد .
13- مصرف پنير براي چه گروه سني مفيد است ؟
با توجه به اينكه پنير منبع غني تامين پروتئين ، چربي و مواد معدني مورد نياز بدن ميباشد ، لذا مصرف آن براي همه گروههاي سني به خصوص كودكان افرادي كه سوخت و ساز بدنشان بالاست مانند ورزشكاران توصيه مي‌شود .
14- آيا مصرف پنير ميتواند زيان آور هم باشد ؟
خير ، تنها افرادي كه كلسترول خونشان بالاست بايد از انواع كم چرب آن استفاده كنند با اين وجود سهم پنير از افزايش كلسترول خون تنها 3 تا 4 درصد ميباشد .
15- اگر شخصي (عدم تحمل لاكتوز ) داشته باشد ، يعني بدن وي به قند شيرحساسيت نشان دهد ، آيا ميتوند از پنير استفاده كند ؟
با توجه به اين كه ميزان لاكتوز شير بسيار پايين مي‌باشد ، لذا مصرف آن براي افراد مبتلا به بيماري عدم تحمل لاكتوز مشكل ساز نخواهد بود .
16- چه اختلافي بين پنير سفيد آب نمكي وپنير كالبر (uf ) وجود دارد ؟
توليد پنير با جداسازي بخش اعظم سرم شير و تغليظ ماده خشك شير صورت مي‌گيرد . در پنير سفيد معمولي جداسازي سرم بعد از انعقاد و برش دلمه اتفاق ميافتد در حالي كه در پنير فتا تغليظ ماده خشك شير به وسيله غشاء و قبل انعقاد انجام ميشود .
17- براي نگه داري پنير در منزل چه بايد كرد ؟
بهتر است براي نگهداري پنير ، بعد از تهيه آب نمك و خنك سازي آن پنير را در داخل آن قرار دهيم ظرف را در داخل يخچال نگهداري كنيم .
18- طرز تهيه آب نمك جهت نگهداري پنير چگونه است ؟
براي تهيه آ نمك ابتدا آب را مي جوشانيم و سپس مقدار 10% حجم آب ، نمك به آن اضافه مي‌كنيم بعد از حل شدن كامل نمك در آب و خنك سازي آن ، پنير را داخل آن قرار ميدهيم و سپس ظرف مربوطه را در يخچال نگهداري مي‌كنيم .
19- آياشركت پاك از مواد شيميايي جهت بالا بردن طول عمر پنير استفاده ميكند ؟
خير ، كليه محصولات پاك عاري از هر گونه مواد شيميايي نگهدارنده است .
20- آيا افراد مبتلا به بيماري ديبات مي‌توانند از محصول خامه عسل پاك استفاده كنند ؟
خير ، با توجه به بالا بودن انديس گلاسيمي قندهاي گلوكز و فروكتوز كه بطور طبيعي در عسل و باطبع محصول خامه عسل وجود دلرد ، مصرف اين قبيل مواد غذايي توسط اين افراد خالي از اشكال و عوارض نخواهد بود . در صورت تمايل به مصرف اين فرآورده بهتر است با پزشك مربوطه مشورت شود .
21- منظور از ماست بايو چيست ؟
فرآورده هاي كه مايه بايو به آنها افزوده شده است از سودمندي هاي ويژه اي براي انسان در همه سنين برخوردارند . مايه بايو گونه اي پروبيوتيك است كه هضم و جذب مواد خوراكي درون دستگاه گوارش به كمك آنها انجام مي شود . اين پروبيوتيك هاي سودمند همچنين سيستم ايمني طبيعي بدن را برمي انگيزد تا بهتر بتواند در برابر عوامل بيماري زا مقاومت كند . ويژگي ها و سودمندي هاي پروبيوتيك ها سبب شده است كه خانواده ها در كشورهاي پيشرفته كه به مصرف ماست و شير بايو روي بياورند. بايو ماده اي طبيعي است كه به رشد كودكان ، بزرگسالان ، جوانان و تامين تندرستي آنان كمك مي كند .
بيشتري ببريم .
24- چرا از ماست بايو استفاده مي كنيم ؟
ماست بايو يك فرآورده پروبايوتيكي با فرمول ويژه است كه دستگاه گوارش را با باكتري هاي سودمند پوشش مي‌دهد . ماست بايو به حفظ توازن محيط روده كمك مي كند . روند بهبود پس از بيماريها و مصرف آنتي بيوتيكها و بهبود عوارض هرگونه استرس را سرعت مي‌بخشد . مسافرت و تغييرات رژيم غذايي و آب ميتواند اثر تخريبي بر دستگاه گوارش و سيستم ايمني بدن داشته باشد . با استفاده از ماست بايو بهترين شانس براي سازگاري با اين دگرگوني ها را به خودتان مي‌دهيد .
 

عليرضا فرخي فريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواندنی

خواندنی

* سئوالات مربوط به محصولات بستني : بالا

1- بستني چيست ؟
بستني مخلوطي از شير ، شير خشك، شكر، طعم دهنده و پايدار كننده است كه در شرايط ويژه با اضافه كردن هوا بدست مي آيد.
2- چرا به بستني شير خشك اضافه مي شود؟
براي تقويت و استحكام بافت بستني ، از ماده خشك شيري ( شير خشك ) استفاده مي شود .
3-تفاوت بستني با ديگر محصولات لبني در چيست؟
به علت تقويت بافت بستني با شير خشك و وجود شكر در اين محصول ارزش تغذيه‌اي آن بيشتر از مواد لبني ديگر است.
4- مصرف بستني در چه سني توصيه مي شود ؟
اين محصول براي كليه سنين مناسب است و براي كودكاني كه رغبت چنداني به مصرف مواد لبني ندارند توصيه ميشود.
5- آيا مصرف بستني براي كودكان مضر است ؟
خير، مصرف متعادل بستني براي كودكان نه تنها مضر نيست بلكه مفيد نيز ميباشد زيرا بستني كليه خواص موجود درشير را دارد و ميتواند بخشي ازنياز بدن كودك را به مواد غذايي لازم، تامين كند .
6- مصرف بستني در چه مواردي توصيه نمي شود ؟
به علت وجود گلوكز و ساكاروز در تركيبات بستني ، مصرف بستني به افراد ديابتي ( بيماري قند خون ) توصيه نمي شود .
7-چه نوع بستني براي بيماران ديابتي توصيه ميشود ؟
براي بيماران ديابتي و افرادي كه به رژيمهاي غذايي پايبند هستند بستني هاي بدون قند وچربي توصيه ميشود
8- آيا در بستني هاي رژيمي ، ويتامينها و ساير خواص بستني موجود ميباشد ؟
در بستني‌هاي رژيمي بدليل استفاده‌كردن از تركيبات كم‌كالري و كم‌چربي تا حدودي از ارزش غذايي محصول بويژه از ميزان ويتامينهاي محلول در چربي كاسته ميشود .
9- شيريني بستني هاي رژيمي از چه طريق تأمين ميشود ؟
براي شيرين كردن اين نوع محصولات از شيرين كننده هاي جايگزين مانند آسپارتام استفاده ميشود
10- ميزان چربي در بستني هاي شيري چقدر است؟
ميزان چربي در بستني برابر سياستهاي توليدي از6% درصد به بالا ميباشد .
11 – آيا مصرف بستني در فصول سرد ميتواند به بيماري مصرف كننده منجر شود ؟
بيماريها توسط ميكروارگانيسمها به انسان منتقل شده و انسان را بيمار ميكند . لذا هيچ ارتباطي بين مصرف بستني در فصل سرد و بروز بيماريهاي فصلي مانند سرما خوردگي ، آنژين و ... وجود ندارد.
12 – بستني ها به چند گروه تقسيم ميشوند؟
بستني‌ها به دوگروه شيري و غيرشيري تقسيم ميشوند . در بستني‌هاي شيري ماده اصلي، شير. و در بستني‌هاي غير شيري ماده اصلي كنسانتره ميوه‌جات ميباشد.
13- چرا بستني‌هاي صنعتي، بافت ضعيف دارد و شبيه كف است ؟
از آنجايي كه در توليد بستني به روش صنعتي مقداري هوا در حد تعريف‌شده و قابل قبول در داخل بستني تزريق ميشود لذا بافت بستني‌صنعتي در مقايسه با بستني‌سنتي كمي نرم‌تر مي باشد. اما كف آلود بودن و ضعيف بودن بافت بستني ميتواند بدليل فرآيند هوا‌دهي نامناسب و يا كاربرد يك پايداركننده نامناسب در تركيب آن باشد كه بعنوان يك نقص تلقي ميشود. معمولا در انتقال بستني از مراكز توليدي تا محل مصرف به محصولات صنعتي شوكهاي متعددي وارد ميشود ولي معمولاًتوليد كنندگان سنتي محصولات خود را اصطلاحاً از توليد به مصرف عرضه ميكنند
14- بستني هاي صنعتي و بستني هاي سنتي چه تفاوتي با هم دارند ؟
الف- رعايت اصول بهداشتي از الزامات واحد صنعتي بوده ولي در كارگاه هاي سنتي چنين الزامي وجود ندارد.
ب-كنترل كيفيت مواد اوليه در واحدهاي صنعتي الزامي بوده ولي در كارگاه‌هاي سنتي به نظر صاحب كارگاه بستگي دارد.
ج- مقدار مصرف مواد اوليه در واحدهاي صنعتي ثابت است ولي در كارگاه‌هاي سنتي سليقه‌اي و متفاوت است .
د- صدور پروانه ساخت براي واحد صنعتي موجب رعايت مندرجات و مفاد قانوني پروانه ساخت ميشود ولي در كارگاه‌هاي سنتي چنين محدوديتهايي وجود ندارد .
ه- كنترل و رعايت دستورالعملها و مواد مصرفي بر اساس پروانه ساخت و مراجع ديگر، با رابطين اداره نظارت و دانشگاه هاي علوم پزشكي ( مسئول فني ) است ولي در كارگاه هاي سنتي چنين شخص و نظارتي وجود ندارد.
و- محصولات تهيه شده در واحدهاي صنعتي به علت پشت سر گذاشتن مراحل پاستوريزه كاملاً سالم بوده و مصرف كننده ميتواند با اطمينان از عدم وجود هرگونه مواد بيماري‌زا آن را مورد استفاده قرار دهد، ولي در كارگاه‌هاي سنتي به علت عدم انجام ، يا نقص پاستوريزاسيون چنين اطميناني وجود ندارد .
15- چرا در داخل جعبه بستني هاي يك ليتري، بر خلاف 2 ليتري، از كيسه فريزراستفاده نميشود ؟
بدليل كم‌بودن قطر داخلي مقواي يك ليتري نسبت به 2 ليتري و سرعت زياد عمليات بسته‌بندي امكان وارد نمودن كيسه فريزر به داخل آن نيست‌ ليكن سطح داخلي كارتن‌هاي بستني يك‌ ليتري داراي يك لايه پلي اتيلن ميباشد .
16- چرا پسته داخل بستني سنتي بصورت پودر است ؟
چنانچه پسته مورد استفاده بصورت پودر باشد در زمان اختلاط با بستني از پراكندگي مناسبتر و يكنواخت تري نسبت به نوع خلال شده آن برخوردار خواهد بود .
17- چرا بستني نگهداري شده در جايخي يخچال نرم ميشود و در پاره موارد طعم آن متفاوت با قبل ميشود؟
درجه حرارت جايخي در يخچالها حدود 10- تا 8- درجه سانتيگراد ميباشد كه اين درجه از سرما براي نگهداري بستني مناسب نميباشد . همچنين نگهداري بستني در مجاورت محصولات و مواد ديگر امكان تغيير طعم و بوي بستني را به دنبال دارد.
18- در بستني هاي طعم دار از چه نوع طعمهاي استفاده ميشود؟
در كليه بستني هاي طعم دار از كنسانتره طبيعي ميوه‌جات ( مثل پرتقال ) – عصاره گياهان ( گلاب ) – بخشي از گياه( زعفران) – ميوه طبيعي ( شاتوت ) – شربت يا مرباي ميوه‌جات ( توت‌فرنگي ) استفاده ميشود.
19- با توجه به اينكه مدت زمان نگهداري روي بستني، يك سال از تاريخ توليد درج شده است . آيا اين زمان طولاني روي خواص و طعم بستني و سلامتي آن تاثير منفي ندارد ؟
خير، زمان نگهداري پيش بيني شده براي بستني در واقع حاصل نتايج آزمايشات و تجربيات عملي و واقعي انجام گرفته روي بستني است . چنانچه بستني در طي اين مدت در شرايط مناسبي نگهداري شود، فاكتورهاي كيفي آن طي اين مدت تغيير نخواهد كرد . (دماي نگهداري بستني ميبايست زير 18- درجه سانتيگراد باشد )
20 – منظور از شوك حرارتي چيست و مثلاً چه تأثيري بر روي بستني دارد؟
چنانچه در زماني هر چند كوتاه بستني در درجه گرمتر از 18- درجه سانتيگراد قرار داده شود و مجدداً به دماي 18- درجه سانتيگراد يا سردتر رسانده شود محصول متحمل شوك حرارتي شده كه موجب كشدار شدن (آدامسي) و شني شدن محصول ميشود و اگر زمان شوك زياد شود هواي داخل بستني از مايع بستني جدا شده كه اين حالت را دوفاز شدن ميگويند.
 

عليرضا فرخي فريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
خواندنی

خواندنی

* سئوالات عمومي: بالا

1-آيا بدون مصرف لبنيات ميتوان كلسيم كافي در رژيم غذايي داشت؟
بله ولي اين كار بسيار مشكل خواهد بود . غذاهاي لبني غني ترين منبع كلسيم هستند . وغذاهاي ديگر حاوي مقادير كمتري از كلسيم هستند و ممكن است شامل مواردي از قبيل (فيتاتين و اكزالات ) باشند كه جذب كلسيم را كاهش ميدهد . براي مثال جهت تأمين كلسيم معادل يك ليوان 240 سي سي شير لازم است تا 8 برابر آن اسفناج، 2/21 برابر كلم، 7 برابر لوبيا قرمز، و يا 240 گرم كباب ، مصرف شود .
2-ليتر و كيلوگرم در محصولات لبني چه ارتباطي با هم دارند ؟
ليتر واحد حجم و كيلوگرم واحد وزن است و اين دو در محصولات لبني با فاكتوري تحت عنوان دانسيته با هم مرتبط ميشوند دانسيته برخي از محصولات لبني بيشتر از يك است لذا حجم آنها با وزنشان متفاوت خواهد بود.
3- منظور از ليتر ، سي‌سي و ميلي‌ليتر چيست ؟
ليتر، سي‌سي و يا ميلي ليتر همگي از واحدهاي حجمي سيالات و مايعات هستند . سي‌سي معادل ميلي‌ليتر است و هر1000ميلي‌ليتر معادل يك‌ليتر است.
4-فرآورده هاي لبني به چند گروه تقسيم مي‌شود ؟
به دو گروه تجاري و تخميري تقسيم مي‌شود
5-انواع فرآورده هاي لبني تخميري را نام ببريد ؟
فرآورده هاي لبني تخميري شامل ماست ، خامه پروده ، كشك ، پنير و آب پنير ميباشد .
6-انواع فرآورده هاي لبني تجاري را نام ببريد ؟
اين فرآورده ها شامل انواع شير : ( كم چرب ، بدون چربي ، تغليظ شده و شير خشك ) و همچنين انواع كره و بستني و خامه است .
7- روشهاي طبخ لبنيات چيست ؟
اولين مرحله طبخ لبنيات ، تبديل شير خام به مايع خوردني ، يعنيشير معمولي است كه عاري از ميكروارگانيسمهاي بيماري زا براي انسان باشد . پاستوريزه كردن ، هموژنيزه كردن و استرليزه كردن از فرآورده هاي صنعتي است كه روي شير صورت مي‌گيرد
8 - منظور از پاستوريزه كردن چيست ؟
پاستوريزه‌كردن به معني از بين‌بردن ميكروبهاي بيماري‌زاي احتمالي موجود در شير به كمك اعمال يك فرآيند حرارتي است . براي اين منظور، شيرتا دماي75-72 درجه سانتيگرادگرم و به مدت20-15 ثانيه دراين دما نگهداري ميگردد و سپس به سرعت سرد ميشود .
9 - منظور از استريليزه كردن چيست ؟
استريليزه‌كردن به معناي ازبين بردن كليه ميكروبهاي بيماري زا و غير بيماريزاي موجود در شير به كمك يك فرايند حرارتي است. براي اين منظورشير تا دماي (140-135 درجه سانتيگراد)گرم و به مدت 4-3 ثانيه در اين دما نگهداري ميشود. در اين شرايط كليه ميكرو ارگانيزمها ازبين مي روند و آنزيمهاي مقاوم به حرارت نيز غير فعال ميشوند. محصولات استريليزه را ميتوان در دماي محيط، به مدت نسبتاً طولاني، نگهداري كرد ولي پس از بازشدن بسته‌بندي آنها، حتما بايد در يخچال نگهداري شوند و در طي مدت كوتاهي به مصرف برسند .
10- منظور از هموژنيزاسيون چيست ؟
هموژنيزاسيون به معني خرد كردن ذرات درشت چربي شير و تبديل آن به ذرات ريزتر ميباشد كه نتيجه اين عمل موجب ميگردد ذرات چربي در تمامي حجم شير به طور يكسان پراكنده شود.و در طول مدت ماندگاري لايه چربي بر سطح شيرتشكيل نشود. شيرهموژنيزه از لحاظ ارزش غذايي تفاوتي باشير غير هموژنيزه ندارد ولي هضم و جذب آن دربدن راحت‌تر انجام ميشود .
11- محصولات هموژنيزه با محصولات غير هموژنيزه چه تفاوتي دارند ؟
در محصولات هموژنيزه ، كليه اجزا خصوصاً گلبولهاي چربي يكدست و يكنواخت ( همگن ) ميشوند لذا محصولات هموژنيزه به لحاظ خواص ظاهري و حسي بسيار بهتر از محصولات غيرهموژنيزه خواهند بود .
12- تب مالت دراثر مصرف چه محصولاتي و به چه دلايلي ممكن است به وجود آيد ؟
عامل بيماري تب مالت ( بروسلوز ) باكتري بروسلا مي‌باشد و در محصولات لبني از جمله شير، پنير، خامه ، ماست كه به دلايلي فرآيند كامل پاستوريزاسيون را طي نكرده باشند ممكن است وجود داشته باشد . عامل اين بيماري در حرارت پاستوريزاسيون قادر به مقاومت نبوده و از بين ميرود . همچنين آلودگي ثانويه محصولات پاستوريزه به باكتري بروسلا نيز ميتواند موجب افزايش خطر ابتلا به اين بيماري گردد .
13- شير خشك مورد استفاده در صنايع لبني چيست ؟
شير تازه بطور طبيعي حاوي حدود 90% آب است . شيرخشك حاصل تغليظ شير وسپس خشك‌كردن و خارج‌كردن آب از آن ميباشد . شير مورد استفاده ميتواند بدون چربي، كم چرب يا نوع پر چرب باشد .
14- چرا برخي محصولات پاستوريزه مثل شير يا خامه بعضي از شركتها زمان نگهداري بيشتري نسبت به توليدات مشابه سايرشركتها دارند ؟
محصولات لبني پاستوريزه مطابق استاندارد عمر ماندگاري تعريف شده و محدودي دارند كه درج تاريخ توليد و انقضاء روي بسته‌بندي توسط همه واحدهاي توليد كننده بايد رعايت شود در غير اين صورت محصولات لبني پاستوريزه پس از طي اين مدت دچار افت كيفيت ميشوند .
15-آيا محصولات پاستوريزه را پس از تاريخ انقضاء روي بسته بندي ، ميتوان مصرف كرد ؟
به طور كلي محصولات پاستوريزه داراي عمر پايداري محدودي هستند ولي بسته به شرايط نگهداري و بسته بندي ممكن است بيش از زمان مورد انتظار بدون تغيير بمانند ، ولي بهتر است محصولات پاستوريزه پس از تاريخ انقضاء با احتياط مصرف شوند و از عدم تغييرات احتمالي نامطلوب در ظاهر ، طعم ، بو و رنگ آنها اطمينان حاصل گردد .
16- شركت پاك محصولاتي به نام دوغ سنتي وبستني سنتي دارد . آيا اين محصولات واقعاً به روشهاي سنتي و قديمي توليد ميشوند ؟
خير ، اين محصولات مطابق خواص حسي و تغذيه اي انواع سنتي آنها الگو برداري شده اند كه به روش صنعتي وبهداشتي توليد ميشوند . محصول دوغ و بستني توليدي شركت با الهام از روشهاي سنتي توليد دوغ و بستني بوسيله تجهيزات صنعتي روز تهيه شده و داراي طعم اصيل و سنتي خود ميباشد .
17- منظور از پايداركننده در صنايع لبني چيست ؟
معمولا پايداركننده‌ها تركيبات طبيعي هستند كه به واسطه خاصيت جذب آب و واكنش با تركيبات غذايي موجب مي شوند تا ماده غذايي حاوي پايداركننده ، از خواص ظاهري و حسي بهتري بر خوردار شود و همچنين در مدت زمان نگهداري حالت پايدارتري داشته باشد .
18- آيا مواد پايداركننده در خاصيت محصولات لبني و بستني تاثير دارد ؟
خير ، اين تركيبات موجب افزايش يا كاهش ارزش غذايي محصولات لبني و بستني نمي‌گردند . اصولا پايدار كننده ها به ميزان بسيار كمي در تركيب غذايي بكار برده ميشود .
19- تاثير مواد پايدار كننده در طعم بستني و لبنيات چيست ؟
مواد پايدار كننده باعث ميشود تا خواص چشايي و فيزيكي فرآورده هاي لبني يا بستني بهبود و همچنين كيفيت ظاهري و احساس دهاني آنها افزايش يابد
20- چرا بستني نگهداري شده در جايخي يخچال نرم ميشود و در پاره موارد طعم آن متفاوت با قبل ميشود؟
درجه حرارت جايخي در يخچالها حدود 10- تا 8- درجه سانتيگراد ميباشد كه اين درجه از سرما براي نگهداري بستني مناسب نميباشد . همچنين نگهداري بستني در مجاورت محصولات و مواد ديگر امكان تغيير طعم و بوي بستني را به دنبال دارد.
21- آثار مسموميت ناشي از لبنيات و بستني چيست ؟
مسموميت ناشي از مصرف لبنيات و بستني فاسد موجب بهم ريختن وضعيت گوارش فرد گرديده و در مواردي همراه با تهوع ، دل‌درد ، دل‌پيچه و اسهال ميتواند باشد و حتي ممكن است تا مراحل واكنشهاي عصبي نيز پيشروي كند .
22-مسموميت ناشي از مواد لبني و بستني تا چه حد خطرناك است ؟
مسموميت ناشي از هر گونه مواد غذايي بر حسب اينكه چه ميزان از ماده غذايي مسموم وارد بدن شخص شده باشد، و چه عاملي اعم از باكتري يا سموم باكتري بهمراه آن بوده باشد ميتواند از علائم خفيف تا حد بسيار خطرناك و تاثير روي سيستم عصبي و بستري شدن پيش برود .
23- بهترين شرايط نگهداري محصولات لبني پاستوريزه چيست ؟
محصولات لبني مايع، و پنير بايد تحت شرايط سردخانه اي يا يخچالي بين دماي 2 تا 6 درجه سانتيگراد و محصولات بستني و كره در شرايط منجمد حداقل 18- درجه سانتيگراد نگهداري شوند .
24- با توجه به سمومي كه به علوفه زده ميشود و دامها از آن تغذيه ميكنند ، آيا شير آنها سم زدايي ميشود و سالم است ؟
اصولاً امكان جداسازي تركيبات شيميايي كه وارد شير ميشود چه از طريق آلودگي خود شير و چه از طريق خوراك دام وجود ندارد . دريافت شير توسط كارخانه جات بر مبناي ضوابطي است كه بر آن اساس شير دريافتي از دامدار با رعايت كليه ضوابط بهداشتي و ايمني دام ، تحت نظارت دامپزشك اعم از خوراك سالم ، وضعيت نگهداري ، دوشش و انتقال شير تحت شرايط بهداشتي انجام ميگيرد . بنابراين حداكثر كوشش صورت مي گيرد تا شير تحويلي به كارخانه از ويژگيهاي شير طبيعي و سالم برخوردار باشد .
25- خرابي محصولات لبني و بستني چگونه مشخص ميشود ؟
تخربي بافت محصول ، وجود بوي نا مطبوع در آن ، تغيير رنگ آن ، تورم بسته بندي محصوصاً در فرآورده هاي لبني و همچنين تغيير طعم فرآورده از علائم فساد ميتواند باشد .
26- براي شكايت در مورد تخلفاتي كه در فروش شير و لبنيات وجود دارد ، چه اقدامي ميتوان انجام داد ؟
موارد اشكال در محصول يا سيستم توزيع كارخانه به واحد شكايات شركت توليد كننده اطلاع داده شود . و
تخلفات مغازه‌داران و فروشگاه ‌ها ميبايست با شماره تلفن 124 ، به سازمان بازرسي و نظارت بر توزيع كالا و خدمات اطلاع داده شود.
27- پروبيوتيك ها چه هستند ؟
در سيستم گوارش انسان بيليونها باكتري مفيد زندگي مي كنند كه نقش مهمي را در كارايي سيستم ايمني و هضم و جذب غذا بر عهده دارند . اين باكتري هاي سودمند پروبيوتيك ناميده مي شوند .
28- پروبيوتيكها چه كار مي كنند ؟
پروبيوتيكها يك خط دفاعي بر عليه باكتري هاي بيماري زا بوجود مي‌آورند و به ما اجازه مي دهند تا از مواد مغذي كه از خوراك روزانه مان ميگيريم استفاده
29- مصرف پروبيوتيكها چه فوايدي مي‌تواند داشته باشد ؟
مطالعات نشان مي‌دهد كه مصرف پروبيوتيك‌ها از ابتلا به آلرژي‌هاي پوستي و غذايي در اطفال، برخي عفونت‌هاي باكتريايي، زايمان زودرس، بيماري التهابي روده، عفونت‌هاي راجع به مثانه و گوش، خرابي دندان‌ها، اسهال مزمن و اسهال مسافرتي جلوگيري مي‌كنند. حتي معلوم شده اين باكتري‌ها باعث كاهش ميزان كلسترول خون شده و با كاهش مواد سرطان‌زا، از بعضي سرطان‌هاي خاص هم جلوگيري مي‌كنند.
30- منظور از فرآورده هاي پروبيوتيكي چيست ؟
فرآورده‌هاي پروبيوتيكي، حاوي باكتري‌هاي مفيدي هستند كه پس از مصرف، در ناحيه روده ساكن مي‌شوند و اثرات مفيدي در سلامتي انسان برجاي مي‌گذارند.اصطلاح پروبيوتيك كه ريشه لاتين دارد، به معني «براي زندگي» است و سازمان جهاني بهداشت، اين اصطلاح را به « ارگانيسم‌هاي زنده اي » اطلاق مي‌كند كه در صورت مصرف به ميزان لازم، اثرات «سلامت‌زايي» موثري براي ميزبان خود دارند. اين سه اصطلاح را دريابيد: ارگانيسم، زنده و سلامت زايي. پروبيوتيك، به‌عنوان صفت مواد غذايي حاوي اين باكتري‌ها هم به‌كار مي‌رود.
درواقع، پروبيوتيك‌ها به دو صورت مصرف مي‌شوند: به صورت مكمل‌هاي غذايي به شكل پودر، شربت و يا قرص مواد غذايي غني شده با پروبيوتيك‌ها. مثلا اگر در توليد هرگونه فرآورده لبني تخميري همچون ماست، از باكتري‌هاي پروبيوتيكي استفاده شود، محصول حاصل را پروبيوتيك مي‌نامند.
 

عليرضا فرخي فريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
خ

خ

31- كار پروبيوتيك چيست ؟
چندين و چند سال است كه معلوم شده فقدان باكتري‌ها در روده به سلامت آسيب مي‌رساند؛ مثلا حيوانات آزمايشگاهي كه در شرايط بدون باكتري و استريل رشد پيدا مي‌كنند، اكثرا سيستم ايمني تكامل نيافته و روده‌هاي آسيب پذير دارند. همين مساله مي‌تواند براي نوزاد انسان هم مصداق داشته باشد و نوزاد را نسبت به ابتلا به انواع آلرژي‌ها و عفونت‌هاي تهديدكننده زندگي مستعد كند. حتي معلوم شده يكي از بيماري‌هايي كه پروبيوتيك‌ها با آن مقابله مي‌كنند، اگزما در نوزادان است.درواقع مي‌شود گفت پروبيوتيك‌ها، سيستم ايمني بدن را تمرين مي‌دهند تا در برابر باكتري‌هاي بيماري‌زا هم از خودش واكنش خوبي نشان دهد.
به نظر مي‌رسد پروبيوتيك‌ها قادرند جذب مواد آلرژي زاي لبنيات را از طريق روده‌ها كاهش دهند وخود مواد آلرژي زا را هم در روده از بين ببرند. پروبيوتيك‌ها علاوه بر اين قادرند عفونت باكتريايي واژن را كه يكي از علل سقط زودهنگام است، از بين ببرند. عفونت باكتريايي واژن كه اغلب بدون علامت است يا با عفونت قارچي اشتباه مي‌شود، مي‌تواند غشاي اطراف جنين را تخريب كند و باعث زايمان زودرس شود.
32- تاريخ پروبيوتيك مربوط به چه زماني است ؟
پيشينه استفاده از پروبيوتيك‌ها به زماني برمي گردد كه يك پزشك روسي به نام «متچنيكف» در سال ۱۹۰۷ ميلادي، فهميد كه خوردن يك نوع ماست تخمير شده از شير، سبب طول عمر و حفظ سلامت روستاييان بلغاري شده است. بيشترين تحقيقات در ايران روي ماست انجام شده و پژوهشگران موفق شده‌اند با افزودن برخي مكمل‌هاي لبني، ويژگي‌هاي نامطلوب ماست پروبيوتيكي را بهبود بخشند.
33- نكات مهم در مورد مصرف پروبيوتيك ها چيست ؟
1 - اثربخشي پروبيوتيك‌ها تا زماني است كه پروبيوتيك مصرف شود. نمي‌شود گفت يك سال پروبيوتيك بخوريد و خودتان را بيمه كنيد. مصرف اين مواد بايد مداوم باشد.
2 - مكمل‌هاي غذايي به صورت قرص كه در حال حاضر در بازار ايران، بيشتر وارداتي هستند، بايد حتما داراي روكش محافظ باشند تا باكتري‌هاي مفيد، حين عبور از معده، در اسيد معده از بين نروند.
3 - فرآورده‌هاي لبني، بهترين حامل پروبيوتيك‌ها محسوب مي‌شوند. البته هنوز غني‌سازي لبنيات با پروبيوتيك‌ها خيلي رايج نشده.
4 - موز، عسل، مارچوبه، كنگر فرنگي، سير و پياز حاوي موادي هستند كه باعث مي‌شود باكتري‌هاي پروبيوتيك بهتر رشد كنند. البته براي اثر بخشي بايستي مقادير زيادي از آن‌ها مصرف شود.
5 - افرادي كه آنتي بيوتيك مصرف مي‌كنند، دچار اسهال، عفونت مخمري مهبل و يا دچار سوءتغذيه هستند، در اولويت مصرف پروبيوتيك‌ها قرار دارند.
6 - ماده موسوم به استارتر ماست كه اسم علمي‌اش Lactobacillus bulgaricus است، پروبيوتيك محسوب نمي‌شود. بنابراين نمي‌شود گفت ماست يك ماده پروبيوتيك طبيعي است. اين باور رايج غلطي است كه وجود دارد.
 

momo_lavish

عضو جدید
افزایش صادرات پسته ایران به اروپا

افزایش صادرات پسته ایران به اروپا

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار با اشاره به تصمیم جدید فائو درباره افزایش میزان آفلاتوکسین در کشورهای اروپایی خبر از افزایش صادرات پسته به این کشورها داد.
اسداله عسگراولادی در خصوص تایید استانداردهای غذایی پسته ایران توسط فائو اظهار داشت: تمامی استانداردها از قبل وجود داشته است اما مسئله این است که میزان آفلاتوکسین در اروپا 6 واحد شده است.
وی افزود: با تصمیم جدید فائو صادرات پسته ایران به اروپا افزایش پیدا می‌کند اما برای سایر کشورها این طرح مضر است چرا که باعث کاهش صادرات به سایر کشورهای جهان می‌شود.
عسگر اولادی گفت: پسته ایرانی به 90 کشور دنیا صادر می‌شود و تنها 20 درصد بازار پسته ما در اروپاست و اروپا خریدار کوچک ماست.
وی در پاسخ به سوال فارس در خصوص دامپینگ پسته ایرانی توسط آمریکا اظهار داشت: مشکل صادرات مستقیم پسته ایران به آمریکا هنوز حل نشده است.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان خشکبار در پاسخ به اینکه آیا ممنوعیت وارد شده در ماه‌های اخیر تاثیری در میزان صادرات پسته ایران داشته است یا خیر؟ اظهار داشت: هیچ تاثیری نداشته است و ما پسته‌های صادراتی را با استاندارد‌های اروپایی انطباق دادیم.
وی در پاسخ به سوال دیگری از فارس گفت: در سه ماه گذشته 20 هزار تن صادرات پسته داشته‌ایم بطوریکه این رقم در مدت مشابه سال گذشته 60 هزار تن بوده است که دلیل آن سرمازدگی سال قبل بوده است.
عسگر اولادی گفت: در سه ماه آینده که پسته تازه وارد بازار می شود موجودی 20 هزار تن نیز صادر می‌شود.
وی افزود: محصول پسته امسال 200 هزار تن برآورد شده است که باید تلاش کنیم تا مقدار بیشتری از آن صادر شود.

منبع : فودنا
 

zbg

عضو جدید
خطرات دی کلرو متان

خطرات دی کلرو متان

سلام
خسته نباشید، من در یک کار تحقیقاتی برای استخراج نوعی سم از نمونه هایم نیاز به استفاده از دی کلرو متان دارم و می خواهم توسط بن ماری نمونه حاوی این ترکیب را زیر هود تغلیظ نمایم. لطفا در مورد مسایل ایمنی کار با این ماده برایم توضیح دهید.
متشکرم
 

yas_67

عضو جدید
مصرف زياد سوسيس و کالباس سرطان زاست

مصرف زياد سوسيس و کالباس سرطان زاست

خبرگزاری فارس :
مصرف زياد سوسيس و کالباس سرطان زاست : مديرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت گفت: سوسيس و کالباس و غذاهاي آماده نبايد بيش از يک نوبت در ماه مصرف شود؛ زيرا مصرف بيش از حد اين مواد به علت نوع پخت و چربي هاي موجود آن سرطانزاست.مرتضي صفوي در گفتگو با فارس افزود: مصرف اندک سوسيس و کالباس مثلا ماهي يک بار مضر نيست ، اما اگر خوردن اين غذاها عادت شود و به علت آساني تهيه و ارزان بودن ، بيش از حد مجاز مصرف شود، عوارض زيادي را به دنبال دارد که سرطانزا بودن يکي از آنهاست مديرکل دفتر بهبود تغذيه وزارت بهداشت ادامه داد: معمولا در تهيه سوسيس و کالباس به جاي گوشت خوب از چربي هاي مختلف گوشت استفاده مي شود، ضمن اين که در طبخ آن نيز روغن هاي معمولي جامد با ترانس بالا را به کار مي گيرند که بسيار مضر هستند. وي گفت: اگر در تهيه سوسيس و کالباس از مواد اوليه مناسب و روغن هاي بدون ترانس استفاده شود و مصرف آنها نيز بيش از حد مجاز نباشد، مصرف اين مواد مشکلي ندارد اما متاسفانه شاهد مصرف بيش از حد اين نوع غذاها بخصوص در بين نوجوانان و جواناني که بيشتر از غذاهاي خياباني مصرف مي کنند هستيم که خطر بزرگي براي سلامت نسل جديد در آينده است.
وي افزود: در حال جمع آوري اطلاعات علمي درباره ميزان مصرف اين نوع غذاها و آثار سوئ مصرف آنها هستيم و بزودي طي ماههاي آينده با آمار و ارقام دقيق ، اطلاعات لازم را درباره مصرف سوسيس ، کالباس ، نوشابه و شکر در ايران و آخرين وضعيت آنها اعلام مي کنيم
 

yas_67

عضو جدید
روش‌های افزودن اُمگا-3 به تخم‌مرغ

روش‌های افزودن اُمگا-3 به تخم‌مرغ

- استفاده از کلزا در جیره غذایی مرغ:
کلزا(کانولا) حاوی مقدار زیادی گلوکوسینولات است که باعث کاهش رشد و کاهش تولید تخم‌مرغ می‌شود. افزودن کلزا به جیره‌ی مرغ‌های تخم قهوه‌ای، باعث ایجاد طعم نامطلوب ماهی در تخم‌مرغ آن‌ها می‌شود.
کلزا حاوی ماده‌ای به‌نام «سپناپین» است که یک ممانعت کننده‌ی قوی از فعالیت آنزیم ،‌تری متیل آمین اکسیداز‌ می‌باشد، از این رو مصرف کلزا در مرغ‌های تخم‌ قهوه‌ای، باعث تجمع ‌تری متیل آمین و در نتیجه ایجاد بوی ماهی در تخم مرغ می‌شود. مصرف کلزا در مرغ‌های تخم سفید، این اثر را ندارد. کلزا حاوی مقادیر زیادی از اسید چرب آلفا- لینولنیک است. این اسید چرب در بدن مرغ به اسید‌های چرب بلند زنجیره مثل EPA و DHA تبدیل شده و در زرده‌ی تخم‌مرغ ذخیره می‌‌‌شود.
3- افزودن خزه ی دریایی به جیره غذایی مرغ:
افزودن این ماده به جیره‌ی طیور تخم‌گذار، باعث افزایش مقدارDHA زرده می‌شود که این افزایش حتی از مقدار افزایشی که در اثر مصرف روغن ماهی ایجاد می‌شود نیز بیشتر است. منبع عظیمی از این ماده در اختیار است، ولی نیاز به تحقیقات بیشتر در این زمینه احساس می‌شود.
4- افزودن روغن ماهی دریایی به جیره غذایی مرغ:
عیب این روش ایجاد بوی نامطبوع در تخم‌مرغ است. اما مصرف روغن ماهی بر روی مقدار اسیدهای چرب امگا3 به جز اسید لینولینک تأثیر خوبی دارد.
5- استفاده از روغن‌های گیاهی در جیره‌ی غذایی طیور تخم‌گذار:
در هنگام استفاده از روغن‌های گیاهی در جیره‌ی طیور تخم‌گذار، مقدار لینولنیک اسید موجود در پلاسمای خون و زرده‌ی مرغ‌های تخم‌گذار افزایش می‌یابد.
نتیجه:
جیره‌هایی که دارای مقادیر زیادی لینولنیک اسید هستند، باعث افزایش مقدار لینولنیک اسید در زرده می‌شوند، ولی مقدارDHA, EPA را بسیار کم تحت تأثیر قرار می‌دهند، لذا به‌نظر می‌رسد استفاده از ترکیب مناسبی از روغن‌های گیاهی و روغن ماهی، نتایج خوبی را در زمینه‌ی افزایش مقدار همه‌ی اسیدهای چرب امگا-3 در زرده‌ی تخم‌مرغ به‌دست دهد.
 

yas_67

عضو جدید
جشنواره مواد غذایي

جشنواره مواد غذایي

با استفاده از سیستم خرید الکترونیک و با همکاری فائو
پنجمین جشنواره مواد غذایی و فرآورده های کشاورزی برگزار می شود

پنجمین جشنواره مواد غذایی و فرآورده های کشاورزی از تاریخ بیست و هشتم آبان ماه لغایت چهارم آذرماه سال جاری به مدت یک هفته و با استفاده از سیستم خرید الکترونیکی در محل میادین میوه و تره بار جلال آل احمد گشایش می یابد .

سیدمحمد روحانی ، مدیر روابط عمومی و بین الملل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران با بیان مطالب فوق گفت : این جشنواره به همت سازمان میادین میوه و تره بار و فرآورده های کشاورزی شهرداری تهران در حالی آغاز به کار می کند که شرکتهای تولیدی مواد غذایی در یک رقابت سالم محصولات خود را با تخفیف 5 تا 10 درصدی به مشتریان عرضه می کنند.
وی افزود : امسال به منظور رفاه بیشترمشتریان و برای اولن بار امکان استفاده از سیستم خرید الکترونیک در جشنواره فراهم گردید ، لذا متقاضیان می توانند با در دست داشتن کلیه کارتهای بانکی عضو شتاب از این خدمات بهره مند شوند.
روحانی گفت : شرکتهای تولید کننده موادغذایی در فضایی به وسعت دو هزار و پانصد متر مربع و 70 غرفه شامل شیلات ، محصولات کشاورزی ، پروتئینی ، لبنی و غرفه میوه سالم و بسته بندی و بررسی ذائقه مصرف کنندگان را مهمترین الویت برگزاری اعلام کرد و گفت : معرفی انواع محصولات تولیدی و تولید کنندگان برتر ، ارتقاء سطح آ گاهیی عموم مردم نسبت به ویژگی های و خواص مواد غذایی ، ارتباط مستقیم تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ، آشنایی مردم با استاندارهای مواد غذایی از مهمترین اهداف برپاتیی این جشنواره است .
وی در پایان اجرای برنامه های شادی چون میوه آرایی ، عکاسی ، برگزاری مسابقه و اهداء جوایز و برپایی غرفه آموزشی و هنری و حضور نشریات مرتبط داخلی را از دیگر برنامه های جشنواره عنوان کرد .
 

عليرضا فرخي فريد

عضو جدید
کاربر ممتاز
روکش میوه ای بستنی

روکش میوه ای بستنی

مختصری راجع به انواع روکش میوه ای بستنی های چوبی و روش ابداعی جدید با قابلیت بسیارزیاد - سید عباس ناطقی

درحال حاضرسه روش عمده ومعمولی برای تهیه روکش میوه ای بستنی چوبی وجود دارد که عبارتند از:

1- استفاده نیتروژن مایع با برودت 190- درجه سانتیگراد ، که دراین روش از حوضچه شربت میوه وحوضچه نیتروژن مایع استفاده می شود . در ایران تعداد کمی از شرکتها دارای این سیستم بوده و ازاین روش استفاده می کنند. ولی قیمت بستنی آن گران درمی آید . درحال حاضر قیمت یک بستنی چوبی 90 گرمی آن برای مصرف کننده 500 تومان است. آب میوه مصرفی هم می تواند طبیعی یا مخلوط کنسانتره وآب یا شربت دارای رنگ واسانس باشد.

2- درروش بعدی از دستگاههای قالبی استفاده می شود. که دراین حالت این سیستم مشابه روش بالایی است ولی ساده تراست. بدین صورت که درمرحله اول ، آب میوه طبیعی یا شربت تهیه شده ازرنگ واسانس بداخل قالب تزریق شده وپس ازآنکه جدارداخلی آن منجمد شد، قسمت غیرمنجمد آن توسط دستگاه مکیده شده و بداخل مخزن اصلی آب میوه ریخته می شود . سپس در درون قالب، بستنی وانیلی تزریق شده و پس از انجماد کامل ، بستنی ازدرون قالب بیرون آورده شده و بسته بندی می شود.

3- استفاده از ترکیب کاملا روغنی و افزودن رنگ و اسانس میوه مربوطه به آن. که دراین روش همانند ساخت شکلات ، در ابتدا روغن وشکر وشیرخشک یا ترکیب مشابه را در دستگاه کنچ ریخته و آنرا بمدت معین تحت سایش و مخلوط کردن قرارداده وپس از آماده شدن، رنگ و اسانس میوه مربوطه را به آن اضافه کرده و روکش آماده می شود . دراین روش قسمت عمده فرمول یعنی حدود 60% وشاید بیشتر، روغن ومــــابقی شـــکر و شیرخشک یا ترکیبات مشابه شیرخشک است. برای ساخت شکلات روکش نیزازاین روش استفاده می شود

درروش اول با توجه به گران وپرهزینه بودن امکانات سرمایی، بستنی ارزان نمی توان تولید کرد درثانی با توجه به بافت کاملا یخی این نوع روکش، امکان زود آب شدن آن وجود دارد.

در روش دوم هزینه های تولید ظاهرا کم است ولی تولید آن آهسته وکند است و احتمال آلودگی میکروبی آن خیلی زیاد است وهمچنین امکان زود آب شدن روکش یخی آن وجود دارد.

درروش سوم باتوجه به اینکه قسمت عمده فرمول توسط روغن جامد پر می شود ، لذا با توجه به گران بودن روغن و اشباع بودن آن و همچنین الزام در بکارگیری دستگاه کنچ ، لذا این روش نیزگران و به لحاظ سلامتی مضرات خودش را دارد. (دستگاه کنچ، دستگاه ساینده ومخلوط کننده ذرات جامد در روغن است ودراثراین عمل، اندازه ذرات جامد به حد میکرون می رسد ومخلوط نرم ولطیف می شود)

نکته دیگراین است که درسه روش متداول بالا وهمچنین روکش شکلاتی بستنی، سیستم تک فازاست یعنی اینکه روکش بستنی یا دارای فازکاملاً آبی مثل سیستم نیتروژن مایع است ویا فاز کاملاً روغنی مثل همان روکشهای متداول شکلاتی و میوه ای موجود دربازار است

ولی در روش ابداعی اینجانب ،ازسیستم امولسیونی آب وروغن استفاده می شود که نیازبه دستگاه خاصی ندارد.ازاین روش هم می توان با آب میوه طبیعی مثل آب انار،آب شاتوت ویا میوه کامل وخرد وله شده مثل شاتوت وتمشک وغیره ویا کنسانتره میوه ویا شربت دارای رنگ واسانس ویا مربا ومارمالاد می توان روکش میوه ای و حتی روکش قهوه یا نسکافه ای تهیه کرد.
این روش میتواند مبنای تولید کره کم چرب با حداقل چربی 32% نیز قرارگیرد

فرمول کلی این سیستم بشرح زیر است

روغن 32 %
شکر 26 %
رنگ واسانس وغیره 1 % (درصورت لزوم)
آب یا آب میوه وغیره 40 %
اسیدیتریک 1 %

فرمول روکش مربایی نیزمشابه فرمول بالااست وبا توجه به شیرین بودن مربا یا مارمالاد،ازمقدارشکرکاسته می شود.
حال با توجه به فرمول بالا ، ملاحظه می شود که وجود مقدار 40% آب یا آب میوه چقدر می تواند قیمت روکش را کاهش دهد. حال بهتراست که فرمول کلی روکش میوه ای بستنی که با رنگ واسانس ومقدار زیاد روغن و بوسیله دستگاه کنچ تهیه می شود را نیز ملاحظه شود.

روغن 60 %
شیرخشک یا ترکیب مشابه 6 %
پودرشکر 33 %
رنگ واسانس وغیره 1 %

حال می توان این دو فرمول راباهم مقایسه وارزیابی کرد ومزیتهای روش جدید را به لحاظ مسایل اقتصادی وبهداشتی وسلامتی برای تولید کننده ومصرف کننده احساس کرد.

اهداف (کلی واختصاصی) :

درحال حاضرتقریبانیمی ازهزینه تولید بستنی های چوبی با قیمت کم ومتوسط را،روکش وهزینه های ساخت آن تشکیل می دهد.ازطرف دیگردراینگونه بستنی ها،مقدارروغن موجود درروکش آنهابالغ بر 60% است.لذادرجهت کم کردن قیمت بستنی به لحاظ اقتصادی وکم کردن روغن اشباع به لحاظ سلامتی وایجاد تنوع وسیع و بالابردن ارزش تغذیه ای به لحاظ بکارگیری انواع آب میوه طبیعی یا کنسانتره آب میوه و یا انواع مربا یا مارمالاد و همچنین قهوه یا نسکافه، می توان ازاین روش استفاده کرد و باعث رونق صنایع تبدیلی کشاورزی نیز شد.


سید عباس ناطقی
 

sr_mrtzv

عضو جدید
طبقه بندي پنير
اغلب، پنير را بر اساس مواد مهم متغير آن طبقه بندي مي كنند، يكي از طبقه بندي ها بخشي است كه در آن پنير طبيعي با در نظر گرفتن مقدار رطوبت آن به چهار دسته تقسيم مي شوند، از جمله :‌خيلي زياد، زياد، متوسط و كم.
طبقه بندي هاي ديگر در مبناي سن، نوع عوامل عمل آورنده يا خصوصيات سيال شناسي، به كار گرفته شده اند.
موثر بودن طبقه بندي رسمي موجود نيز به دلايل مختلف مورد بحث است. براي نمونه اگر سن پنير را به عنوان معيار در نظر بگيريم خيلي مشكل مي توان پنيرهايي مثل چدار، سوئيس و آزاياگو1 كه از 2 تا 24 ماهگي قابل مصرف هستند طبقه بندي كرد، علاوه برآن در نظر گرفتن سن بدون توجه به دما و رطوبت نسبي كه پنير تحت آن شرايط بوده است صحيح نيست زيرا ارتباط كمي با خواص واقعي پنير پيدا مي كند. اطلاع داشتن از نوع عامل عمل آورنده پنير،‌ اطلاعات بيشتري را در مورد پنير به دست مي دهد ولي فقط معدودي از انواع پنير مانند: پنيرهاي آبي، كاممبرت وبريك با عامل عمل آورنده مشخص مي شوند. در تبديل اين نوع پنيرها عملاً باكتري هاي طبيعي در شير و نيز كشتهاي اسيد لاكتيك عادي اضافه شده به اندازه موجودات ذره بيني مخصوص مهم خواهند بود. بالاخره طبقه بندي رسمي بر مبناي سيال شناسي يا سفتي و نرمي پنير نمي تواند مبناي اندازه گيري صحيحي باشد. بعضي از پنيرها به عنوان پنير سخت طبقه بندي شده اند؛ مانند چدار و پورت سالوت2 كه در حقيقت نسبت به پنير هايي مانند ميزوست و كاتيج قطعه اي كه بعنوان پنيرنرم طبقه بندي شده اند داراي خميرة نرم تري هستند.
برعكس برخي از انواع پنير بريك كه در بخش نيمه نرم طبقه بندي شده اند از نوع پنير موجود سوئيس يا چدار شسته شده،‌كه جزء پنيرهاي سخت نام برده شده اند سخت تر هستند.





[FONT=Arial, Helvetica]مراحل اساسي در پنير سازي عمده


[/FONT][FONT=Arial, Helvetica]منظور اصلي آن است كه:[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]مرحله[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]1)شير، براي تشكيل دلمة اسيدي يا مايه پنيري و اضافه كردن كشتهاي ميكروبيايي مورد اطمينان آماده شود.[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]دلمه كردن شير[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]2)در خروج آب پنير تسريع شود و با ازدياد سطح دلمه به پختن يكنواخت آن كمك شود.[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]بريدن يا قطعه كردن دلمه[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]3)دلمه ها براي از دست دادن مؤثر آب پنير موجود درآنها با يكديگر مجتمع شوند، ضمن به عمل آوردن خميره، شرايط كنترل رطوبت نيز آماده شود.[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]پختن دلمه[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]4)آب پنير از دلمه جدا شود. دلمه ها به شكل مورد نظر جمع آوري گردد، زمان لازم براي توسعة اسيد فراهم گردد و به كنترل رطوبت كمك شود.[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]خارج كردن آب پنير يا غليظ كردن و جمع كردن دلمه[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]5)در رايحه، رطوبت و خميره‌ محصول تأثير گذارد[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]نمك زدن[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]6)به پنير شكل مورد نظر را بدهد و بدنه را ببندد وسوراخ ها را پر كند[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]فشردن[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]7)موجودات ذره بيني با ويژگي هاي مورد نظر براي انواع خاص پنير اضافه و شرايط مناسب براي رشد آنها فراهم شود.[/FONT]​


[FONT=Arial, Helvetica]اقدامات مخصوص[/FONT]​




[FONT=Arial, Helvetica]دلمه كردن شير

منظور از دلمه كردن،‌ تهيه شير گرم با ماية ترش و عصاره يا خمير مايه پنير است كه براي به وجود آوردن قطعه اي از دلمه نرم در منبع پنير سازي به كار مي رود. حاصل عمل امكان دارد دلمة اسيدي الكتريك كازئين باشد كه تنها با كمك مايه ترش و عصارة‌ ماية پنير هردو تشكيل مي شود. درحالت اول براي تشكيل دلمه 5 تا 6 ساعت وقت و دماي انتخاب شده لازم است. در حالي كه دلمة شيرين فقط در مدت 15 تا 30 دقيقه و در دماي 32 درجه سانتيگراد تشكيل مي شود. دلمه اي كه با استفاده از مايه‌ پنير به دست مي آيد هميشه براي پنير هايي كه بايد عمل آورده شوند مصرف مي شود. از شير خام حرارت ديده يا پاستوريزه شده مي توان براي تهيه پنير رسيده استفاده كرد. مناسب ترين دماي پاستوريزاسيون 72 درجة سانتيگراد به مدت 16 ثانيه است. در صورت پاستوريزه كردن زياد، دلمه خيلي نرم خواهد شد و معلوم نيست كه با اضافه كردن نمك قابل حل cacl2 ، از قبل ، بتوان آن را اصلاح كرد. بهترين راه پايين آوردن دما و رساندن آن به زمان معمولي است. قبل از دلمة‌ شير، مي توان از رنگ آناتو براي رنگ آميزي پنير استفاده كرد، مقدار آن بستگي به نوع پنير و اقتضاي بازار دارد. در مورد پنير، رنگ آناتوروي پاية قليايي قرار مي گيرد ولي در مورد كره در روغن پنبه دانه تثبيت مي گردد. در هر دو صورت، معلولي كه حالت يكنواختي بيشتري دارد به دست مي آيد.
براي صرفه جويي در زمان، معمولاً مايه ترش را هنگام ورود شير به منبع كه با استفاده از پمپ هاي اندازه گير يا شيردان صورت مي گيرد، اضافه مي كنند. اگر مايه ترش خميره خشني داشته باشد، بايد آن را از صافي بگذرانند. فاصله زماني بين اضافه كردن مايه‌ ترش و عصارة مايه پنير، دورة رسيدن شير است. اين دوره با توجه به نوع پنير و وضعيت ميكروبي شير از صفر تا 60 دقيقه فرق مي كند. رسيدن شير،‌ موقعيت را براي باكتري هاي مايه ترش براي تطبيق با محيط جديد و توليد مقدار كمي اسيد لاكتيك به منظور فعال كردن آنزيم ماية پنير،‌ آماده مي كند. يك ليوان آزمايش مارشال، يا آغاز توليد قدرت اسيدي قابل تيتر كردن با ميزان حدود 02/0 درصد، طول دورة‌ رسيدن شير را معين مي سازد.
عصارة ماية پنير را به منظور پخش يكنواخت شير ابتدا با 40 برابر حجم خود با آب سرد رقيق و سپس اضافه مي كنند، شير بايد تا موقع انعقاد و تبديل به دلمه آرام بماند، حتي كوچك ترين ارتعاشاتي كه از ماشينهاي سنگين به وجود مي آيد مي تواند از توسعة دلمه يكنواخت و متشكل جلوگيري كند.
رنين، آنزيمي كه در عصارة‌ ماية‌ پنير وجود دارد، در مقابل نور ناپايدار است، از اين رو در ظروفي كه در مقابل نور محفوظ هستند نگهداري مي شود. رنين در دماي پاستوريزاسيون معمولي غير فعال مي شود و حداكثر پايداري را در PH برابر 4 از خود نشان مي دهد. در موقع دلمه كردن شير، حتماً بايد از قدرت عصارة مايه پنير اطلاع داشت بدين معني كه از يك ، دو، يا سه برابر بودن قدرت آن اطمينان حاصل كرد، اضافه بر آن عصاره را بايد كاملاً دقيق اندازه گيري كرد، و بالاخره اينكه آن بخش ازماية پنيري را كه استفاده نشده است بايد در اتاق سرد و تاريك نگهداري كرد.
[/FONT]
 

momo_lavish

عضو جدید
رانی و شیره خربزه وارد بازار خواهد شد تولید رانی و شیره خربزه با توسعه صنایع فراوری و ثانویه در تایباد آغاز خواهد شد. دبیر خانه کشاورزی با اعلام این مطلب گفت: از 12 هزار هکتار اراضی هندوانه و خربزه در تایباد سالانه 140 هزار تن خربزه برداشت می شود که تایباد را نخستین تولید کننده خربزه کشور کرده است.
سیدمرتضی حسینی افزود: در اولین جشن خربزه تایباد که با حضور 10 هزار نفر از مردم شهرستان تایباد، اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس و معاون وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، تلاش شد تا خربزه به عنوان کشت بومی استان معرفی شود.

45 میلیارد گزارش مالی خربزه
وی با اشاره به درآمدزایی خربزه گفت: تولید 140 هزار تن خربزه در تایباد گردش مالی معادل 45 میلیارد تومان برای تایباد دارد که باعث تقویت جمعیت جوان و تحصیل کرده روستایی در شهرستان شده است.
دبیر خانه کشاورز تایباد تصریح کرد: اکنون قیمت گذاری محصول در میادین انجام می شود که با تشکیل کمیسیون قیمت گذاری اصلاح خواهد شد.

رانی و شیره خربزه به بازار می آید
وی همچنین با اشاره به صنایع فراوری محصول گفت: با توجه به حجم تولید و کیفیت بالای خربزه، تولید محصولات ثانویه مانند رانی شربت و شیره خربزه در دستور کار قرار خواهد گرفت.
حسینی تصریح کرد: شیره خربزه که از کیفیت و طعم بسیار مطلوبی برخوردار است به عنوان یک محصول فراوری شده اثربخشی درمانی در مواجهه با بیماریها دارد که باید برای آن فرهنگ سازی شود.
منبع: فودنا
 

yas_67

عضو جدید
افزایش قیمت شکر، زولبیا را از سفره ماه رمضان خارج می کند افزایش قیمت شکر تا 750 تومان، قیمت تمام شده زولبیا را افزایش و تهیه آن را غیر اقتصادی خواهد کرد مدیرعامل شرکت تعاونی قنادان کشور گفت: افزایش قیمت شکر به علت ممنوعیت واردات، در آستانه ماه رمضان باعث بالا رفتن قیمت تمام شده زولبیا و بامیه و غیر اقتصادی شدن آن خواهد شد.
محمود آهنی افزود: در زمان حاضر قیمت هر کیلوگرم شکر 720 تا 750 تومان است که قیمت تمام شده زولبیا را به بیش از چهار هزار تومان خواهد رساند.
وی تاکید کرد: بالا رفتن قیمت شکر به علت توقف واردات و خودداری کارخانه ها از فروش شکر به امید بالا رفتن قیمت آن رخ داده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی قنادان کشور گفت: بهترین راه حل ممکن برای کاهش قیمت تمام شده زولبیا پرداخت سهمیه ای شرکت به اتحادیه قنادان است./
 

yas_67

عضو جدید
دبیر انجمن صنفی آبمیوه و کنسانتره کنسانتره سیب انباری از چرخه خارج می شود کنسانتره سیب که از سال گذشته در انبار کارخانه کنسانتره و آبمیوه مانده بود با افزایش قیمت شکر، مصرف و از چرخه خارج می شود. دبیر انجمن صنفی آبمیوه و کنسانتره کشور در گفتگو با خبرنگار ایانا گفت: با افزایش قیمت شکر و بالا رفتن آن تا 700 تومان در هر کیلوگرم، کنسانتره سیب موجود در انبار کارخانه ها، مصرف و از چرخه خارج می شود.
دکتر ولی ا... داوود آبادی افزود: با ورود کنسانتره به چرخه علاوه بر افزایش کیفی محصول، کارخانه ها آمادگی خرید سیب درختی سال جدید را خواهند داشت.
وی تاکید کرد: هرچند نباید قیمت گذاری بر میوه به گونه ای صورت گیرد که تولیدکننده و باغدار نسبت به تولید بی انگیزه و متضرر شوند، نحوه قیمت گذاری باید به طریقی انجام شود که دلالها نیز باعث متضرر شدن صنایع نشوند.

کنسانتره پرتغال و کیوی هم وارد می شود
داوودآبادی با اشاره به قیمت تمام شده در ایران گفت: افزایش قیمت برخی میوه ها یا صنعتی نبودن ارقام آن باعث بالا رفتن قیمت تمام شده و در نتیجه غیر رقابتی شدن محصول می شود.
وی ادامه داد: اکنون علاوه بر واردات کنسانتره موز و انبه، کنسانتره پرتغال و کیوی نیز به علت قیمت پایین آن نسبت به داخل کشور از طریق واردات تامین می شود.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان آبمیوه و کنسانتره تصریح کرد: در سال جاری هر کیلوگرم آلبالو برای تولیدکننده هزار و 600 تومان تمام شد. این در حالیست که قیمت تمام شده کنسانتره آلبالو در ایران سه برابر قیمت ترکیه است.

کنسانتره سیب و انگور صادر شد
وی با اشاره به صادرات آبمیوه و کنسانتره گفت: سال گذشته به علت خشکسالی حجم صادرات با کاهش روبرو شد، به طوری که تنها مقدار محدودی تتراپک و دویی پک و همچنین کمی کنسانتره سیب و انگور به کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان صادر شد./
منبع:شبكه خبري صنايع غذايي ايران
 

yas_67

عضو جدید
آذربایجان شرقی، سومین تولید کننده شیر در کشور طی سال گذشته مقدار 840 هزار و 363 تن شیر خام در استان آذربایجان شرقی تولید شده است و این استان در جایگاه سوم استانهای تولید کننده این محصول در کشور قرار دارد. به گزارش ایانا از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی، معاون بهبود تولیدات دامی جهاد کشاورزی با اعلام این مطلب همچنین اضافه کرد: روزانه دو هزار تن شیر خام در گاوداریهای صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی استان تولید می شود که از این میزان مقدار هزار و 385 تن شیر در 20 کارخانه فرآورده های لبنی به صورت پاستوریزه فرآوری و به بازار مصرف عرضه می شود.
سلمان نومی همچنین میزان تولید گوشت مرغ را 56 هزار و 82 تن و تخم مرغ را 66 هزار و 122 تن ذکر کرد و یادآور شد: این مقدار تولید، استان آذربایجان شرقی را به ترتیب در جایگاه چهارم و سوم کشوری قرار می دهد.
وی مقدار گوشت قرمز تولیدی این استان را 58 هزار و 865 تن ذکر کرده و افزود: از این لحاظ، آذربایجان شرقی پنجمین استان تولید کننده گوشت قرمز محسوب می شود.
معاون بهبود تولیدات دامی همچنین اظهار داشت: 51 درصد شیر تولیدی، 7/25 درصد گوشت قرمز تولید شده، 5/5 درصد گوشت مرغ و 2/53 درصد تخم مرغ تولید شده، مازاد بر مصرف استان بوده و به سایر استانها صادر می شود.
وی در پایان گفت: استان آذربایجان شرقی با دارا بودن بالغ بر 9 میلیون و 627 هزار و 990 واحد دامی و بیش از 3/2 میلیون هکتار مراتع، یکی از مهمترین استانهای کشور در تولید محصولات لبنی محسوب می شود.
 

yas_67

عضو جدید
اولین کارگاه آموزشی " بررسی و حل مشکلات فنی خطوط تولید صنایع لبنی" به گزارش سایت خبری فودنا ، شرکت آموزشی ، مهندسی ، پژوهشی "خلاق عطا آفرین " در نظر دارد اولین کارگاه آموزشی " بررسی و حل مشکلات فنی خطوط تولید صنایع لبنی" را جهت مسئولین فنی کارخانجات لبنی ، فارغ التحصیلان رشته های صنایع غذایی و سایر فعالان صنعت لبنیات در تاریخ 30 مرداد برگزار نماید. [FONT=&quot]مواردی که در این کارگاه آموزشی ارائه می شود :[/FONT]
[FONT=&quot]مروری بر آزمونهای استاندارد شیر خام [/FONT]
[FONT=&quot]برخی روشهای کشف تقلب های رایج در شیر خام [/FONT]
[FONT=&quot]عیب یابی خطوط تولید ماست با تاکید بر عیوب بافتی و حسی وچشایی[/FONT]
[FONT=&quot]عیب یابی خطوط تولید و بسته بندی شیرهای پاستوریزه [/FONT]
[FONT=&quot]عیب یابی خطوط تولید انواع دوغ پاستوریزه با تاکید بر عیوب بافتی ، حسی و میکروبی[/FONT]
[FONT=&quot]عیب یابی خطوط تولید خامه های دوغ پاستوریزه با تاکید بر عیوب بافتی و حسی [/FONT]
[FONT=&quot]نقاط کنترل ایمنی غذا در مورد خطوط تولید فوق[/FONT]
[FONT=&quot]مشکلات مربوط به استارترها و استاپیلایزرها در ماست ، دوغ و خامه و روشهای مناسب استفاده از آنها [/FONT]
[FONT=&quot]زمان : جمعه 30 مرداد 1388 ، ساعت 9 صبح الی 17 عصر[/FONT]
[FONT=&quot]تلفن : 22237097[/FONT]
[FONT=&quot]فاکس : 22671494[/FONT]
[FONT=&quot]پست الکترونیکی : [/FONT][FONT=&quot]atta.afarin@gmail.com[/FONT]
 

yas_67

عضو جدید
ششمین همایش بیوتکنولوژی ایران برگزار می‌شود ششمین همایش بیوتکنولوژی ایران 22 تا 24 مرداد در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.

مختار جلالی دبیر ششمین همایش بیوتکنولوژی ایران گفت: ششمین همایش بیوتکنولوژی 22 تا 24 مرداد در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: تاکنون یک هزار و 600 نفر برای حضور در این همایش اعلام آمادگی کرده‌اند.
جلالی افزود: بیش از یک هزار و 100 مقاله به دبیرخانه این همایش رسیده که حدود 850 مقاله پذیرفته شده و به صورت شفاهی و پوستر ارائه خواهد شد.
وی گفت: بیو کشاورزی، بیو پزشکی، نانو بیوتکنولوژی، بیوانفورماتیک، بیو دام و آبزیان، بیو ایمنی زیستی، بیو و صنعت و معدن، بیو علوم پایه و بیو محیط زیست موضوعات اصلی این همایش را تشکیل می‌دهند.
 
بالا