منوریل:
امروزه منوریل یکی از سامانه های حمل و نقل ریلی همگانی محسوب میشود. این سامانه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نظیر چین، مالزی، آلمان، آمریکا، استرالیا و ژاپن و... احداث شده و به بهره برداری رسیده است. منوریل از لحاظ عملکرد، زیبایی و ایمنی از مطلوبیت بالایی در سطح دنیا برخوردار میباشد. و معمولاً از آن به عنوان یک سامانه حمل و نقل نیمه انبوه یاد میشود.
به طورکلی منوریل به سامانه ای اطلاق میشود که در آن حمل مسافر و بار با استفاده از حرکت بر روی یک ریل یا شاه تیر بتنی صورت میگیرد. مسیر حرکت منوریل معمولاً در ارتفاع قرار دارد و به همین دلیل تداخل کمتری با سایر سامانه های حمل و نقل خواهد داشت. یکی از ویژگیهای مهم منوریل که وجه تمایز این سامانه با دیگر سامانه های حمل و نقل ریلی است تماس و حرکت قطارهای این سامانه با شاه تیر است که توسط چرخ های لاستیکی و با استفاده از سیستم محرکه الکتریکی انجام میشود و این ویژگی موجب کاهش آلودگی صوتی در سامانه منوریل بر خلاف دیگر سامانهها میگردد.
یکی از مهمترین اهداف ساختن خطوط منوریل شهری در دنیا، جابجایی مسافر به صورت اقتصادی و با حداکثر ایمنی میباشد. منوریل برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ در شهر واپرتال آلمان و سپس در سیاتل آمریکا و توکیو احداث و مورد استفاده قرار گرفت.
منوریل انواع مختلفی دارد که وجه مشترک همه آنها استفاده از تک ریل می باشد که اتاق های حامل مسافر بر روی آن حرکت می کند . فرق اساسی آنها در سیستم تکیه گاهی است . در منوریل معلق قسمت حامل مسافر آویزان است در حالیکه در منوریل سوار بر ریل به طور ایستاده روی تیر افقی قرار دارد .معمولاً طول مسیرهای منوریل کوتاه است . منوریل در مجتمع های صنعتی نیز کاربرد دارد . ظرفیت هر ترن ۳۰ تا ۱۸۰نفر (نشسته و ایستاده) و ظرفیت جابجایی هر خط ۳۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ مسافر در ساعت میباشد .
اجزا سیستم منوریل
بیشتر اجزاء سیستم منوریل همان اجزاء حمل و نقل عمومی شهری معمولی است از جمله سیستم برق رسانی و نوع موتورها ، علائم و کنترل های داخلی کابین و تجهیزات داخلی قسمت مسافر و فضای مخصوص مسافر در ایستگاه ها با این وجود تفاوت های قابل ملاحظه ای به شرح ذیل وجود دارد .
مسیر
برای منوریل سوار بر ریل ، عنصر سازه ای (تیر طولی ) باید سطحی صاف در مرکز ، نسبتاً باریک و عمودی برای چرخ های اصلی (لاستیکی ) ، همچنین سطوح جانبی مناسب برای چرخ های افقی ایجاد کند تا وسیله بتواند به راحتی حرکت کند . این تیر طولی باید مقاومت سازه ای کافی داشته باشد تا بتواند دهنه یک ستون تا ستون بعدی را پوشش داده و در عین حال خطوط نیرو ، ارتباط و کنترل را در خود جای دهد . تیر یاد شده باید بتواند در قوس های به صورت خمیده اجرا شود . شکل مقطع عرضی میتواند عمودی قائم الزاویه به صورت I،Tیا Tبرعکس باشد . مسیر می تواند از صفحات فولادی به شکل خرپا یا تیر بتنی پیش ساخته یا شاه تیر با مقطع باکس توخالی ساخته شود . برای منوریل معلق تکیه گاه چرخ ها بوسیله یک کانال طولی تامین میشود که به آن ، قسمت حامل مسافر آویزان میشود .
برای تغییر خط لازم است کل تیر یا کانال جابجا شود تا زاویه اتصال مناسب با قطار تنظیم شود . این کار با لغزش جانبی قطعات یا خم شدن آنها انجام میشود که از مقاطع لولادار و یا نوع انعطاف پذیر تشکیل میشوند . این فرآیند از ۶ ثانیه تا یک دقیقه به طول میانجامد .
ایستگاه ها
از آنجائیکه کلیه سیستم های تک ریلی هوایی هستند در طراحی ایستگاه ها امکان تنوع زیادی وجود ندارد . نیم طبقه اختیاری است و در آرایش خطوط میتوان از سکوی مرکزی یا جانبی استفاده کرد . تراز کف سکو باید با کف واگن یکسان باشد . پله برقی و آسانسور نیز باید در دسترس باشد .
توقفگاه ها
برخلاف تجهیزات ریلی ، ناوگان منوریل را به منظور تعمیرات نمی توان به خارج از محوطه اعزام کرد و همه سرویس ها باید در همان تسهیلات جانمایی شده انجام شوند . بعلاوه تغییر خط مکرر در محل دپو و محدودیت جابجایی پرسنل و سایر تجهیزات و عبور از میان تیرهای موازی در دپو بر معضلات موجود خواهد افزود .
ناوگان
هر تولید کننده ای ، مدل وسیله نقلیه خاص خود را با تنوع زیاد در طراحی و ظرفیت ، عرضه میکند . در بیشتر موارد قسمت مسافر خیلی شبیه به قطار سبک یا سنگین معمولی است . اختلاف اصلی در آن است که جا دادن چرخ های تکیه گاهی و حامل امکان عبور از یک واگن به واگن دیگر را دچار مشکل میکند . واگن های جلو و عقب دارای فرم ثابت آیرو دینامیکی هستند و به همین دلیل جای آنها در قطار ثابت است .
برگرفته از : سایت شهرداری قم
امروزه منوریل یکی از سامانه های حمل و نقل ریلی همگانی محسوب میشود. این سامانه در بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا نظیر چین، مالزی، آلمان، آمریکا، استرالیا و ژاپن و... احداث شده و به بهره برداری رسیده است. منوریل از لحاظ عملکرد، زیبایی و ایمنی از مطلوبیت بالایی در سطح دنیا برخوردار میباشد. و معمولاً از آن به عنوان یک سامانه حمل و نقل نیمه انبوه یاد میشود.
به طورکلی منوریل به سامانه ای اطلاق میشود که در آن حمل مسافر و بار با استفاده از حرکت بر روی یک ریل یا شاه تیر بتنی صورت میگیرد. مسیر حرکت منوریل معمولاً در ارتفاع قرار دارد و به همین دلیل تداخل کمتری با سایر سامانه های حمل و نقل خواهد داشت. یکی از ویژگیهای مهم منوریل که وجه تمایز این سامانه با دیگر سامانه های حمل و نقل ریلی است تماس و حرکت قطارهای این سامانه با شاه تیر است که توسط چرخ های لاستیکی و با استفاده از سیستم محرکه الکتریکی انجام میشود و این ویژگی موجب کاهش آلودگی صوتی در سامانه منوریل بر خلاف دیگر سامانهها میگردد.
یکی از مهمترین اهداف ساختن خطوط منوریل شهری در دنیا، جابجایی مسافر به صورت اقتصادی و با حداکثر ایمنی میباشد. منوریل برای اولین بار در سال ۱۹۰۱ در شهر واپرتال آلمان و سپس در سیاتل آمریکا و توکیو احداث و مورد استفاده قرار گرفت.
منوریل انواع مختلفی دارد که وجه مشترک همه آنها استفاده از تک ریل می باشد که اتاق های حامل مسافر بر روی آن حرکت می کند . فرق اساسی آنها در سیستم تکیه گاهی است . در منوریل معلق قسمت حامل مسافر آویزان است در حالیکه در منوریل سوار بر ریل به طور ایستاده روی تیر افقی قرار دارد .معمولاً طول مسیرهای منوریل کوتاه است . منوریل در مجتمع های صنعتی نیز کاربرد دارد . ظرفیت هر ترن ۳۰ تا ۱۸۰نفر (نشسته و ایستاده) و ظرفیت جابجایی هر خط ۳۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰ مسافر در ساعت میباشد .

اجزا سیستم منوریل
بیشتر اجزاء سیستم منوریل همان اجزاء حمل و نقل عمومی شهری معمولی است از جمله سیستم برق رسانی و نوع موتورها ، علائم و کنترل های داخلی کابین و تجهیزات داخلی قسمت مسافر و فضای مخصوص مسافر در ایستگاه ها با این وجود تفاوت های قابل ملاحظه ای به شرح ذیل وجود دارد .
مسیر
برای منوریل سوار بر ریل ، عنصر سازه ای (تیر طولی ) باید سطحی صاف در مرکز ، نسبتاً باریک و عمودی برای چرخ های اصلی (لاستیکی ) ، همچنین سطوح جانبی مناسب برای چرخ های افقی ایجاد کند تا وسیله بتواند به راحتی حرکت کند . این تیر طولی باید مقاومت سازه ای کافی داشته باشد تا بتواند دهنه یک ستون تا ستون بعدی را پوشش داده و در عین حال خطوط نیرو ، ارتباط و کنترل را در خود جای دهد . تیر یاد شده باید بتواند در قوس های به صورت خمیده اجرا شود . شکل مقطع عرضی میتواند عمودی قائم الزاویه به صورت I،Tیا Tبرعکس باشد . مسیر می تواند از صفحات فولادی به شکل خرپا یا تیر بتنی پیش ساخته یا شاه تیر با مقطع باکس توخالی ساخته شود . برای منوریل معلق تکیه گاه چرخ ها بوسیله یک کانال طولی تامین میشود که به آن ، قسمت حامل مسافر آویزان میشود .
برای تغییر خط لازم است کل تیر یا کانال جابجا شود تا زاویه اتصال مناسب با قطار تنظیم شود . این کار با لغزش جانبی قطعات یا خم شدن آنها انجام میشود که از مقاطع لولادار و یا نوع انعطاف پذیر تشکیل میشوند . این فرآیند از ۶ ثانیه تا یک دقیقه به طول میانجامد .
ایستگاه ها
از آنجائیکه کلیه سیستم های تک ریلی هوایی هستند در طراحی ایستگاه ها امکان تنوع زیادی وجود ندارد . نیم طبقه اختیاری است و در آرایش خطوط میتوان از سکوی مرکزی یا جانبی استفاده کرد . تراز کف سکو باید با کف واگن یکسان باشد . پله برقی و آسانسور نیز باید در دسترس باشد .
توقفگاه ها
برخلاف تجهیزات ریلی ، ناوگان منوریل را به منظور تعمیرات نمی توان به خارج از محوطه اعزام کرد و همه سرویس ها باید در همان تسهیلات جانمایی شده انجام شوند . بعلاوه تغییر خط مکرر در محل دپو و محدودیت جابجایی پرسنل و سایر تجهیزات و عبور از میان تیرهای موازی در دپو بر معضلات موجود خواهد افزود .
ناوگان
هر تولید کننده ای ، مدل وسیله نقلیه خاص خود را با تنوع زیاد در طراحی و ظرفیت ، عرضه میکند . در بیشتر موارد قسمت مسافر خیلی شبیه به قطار سبک یا سنگین معمولی است . اختلاف اصلی در آن است که جا دادن چرخ های تکیه گاهی و حامل امکان عبور از یک واگن به واگن دیگر را دچار مشکل میکند . واگن های جلو و عقب دارای فرم ثابت آیرو دینامیکی هستند و به همین دلیل جای آنها در قطار ثابت است .
برگرفته از : سایت شهرداری قم