حل مشکل بنزین به چه قیمت؟

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
آقاي دکتر در يكي از مصاحبه هايش فرمودند ما از تحريم بنزين استقبال ميكنيم و سپس فرمودند اگر اين اتفاق بيفتد ما همان لحظه قادريم بنزين مصرفيمان را توليد كنيم و سپس فرمود به اين صورت كه در حال حاضر داريم يك چيز ديگر توليد ميكنيم و به محض تحريم بنزين ،به جاي آن چيز ،بنزين توليد ميكنيم

حالا من نکاتی رو در مورد تولید بنزین و عرضه به بازار خدمت شما ارائه میکنم

در پالایشگاه ها معمولا دو نوع بنزین معمولی و سوپر تهیه میگردد عدد اکتان (درجه آرامسوزی) برای بنزین معمولی ، جهت ارائه به بازار حدود 87 تا 90 و برای بنزین سوپر حدود 95 میباشد.بنزین سوپر که از درجه آرامسوزی بالاتری برخوردار میباشد،برای اتومبیل های جدیدی در نظر گرفته شده است که نسبت فشار کمپرس موتور آنها بالا میباشد.بنزین طبیعی حدود 15% از نفت خام را تشکیل میدهد.

ولی جدیدا بعلت بحران بنزین به اجبار ظرفیت تولید واحد های تولید بنزین را افزایش داده اند و بعلت کمبود خوراک واحد heavy naphtha به خوراک کروزن یا نفت سفید که ماده ای سنگین تر از نفتاست اضافه نموده اند که این باعث کاهش کیفیت اکتان بنزین تولیدی یا همان آرام سوزی بنزین و همچنین کاهش فشار بخار بنزین یا rvp گردیده است که باعپ ریپ زدن موتورهای بنزینی در پشت چراغ قرمز و دیر استارت خوردن موتور میگردد
برای جبران این نقیصه تز جدیدی را اساتید ارائه نمودند و آن افزودن LSRG که ماده ای سبک تر از نفتاست به بنزین است که باعث افت شدید اکتان میگردد و اکتان بنزین ارائه شده به 82 رسیده است
پس حتی الامکان توصیه میشود از بنزین سوپر که دارای افزودنیهای کمتریه استفاده شود
و اگر با مشکل بد کار کردن موتور خودرو مواجه شدید به دنبال ایراد مکانیکی ماشینتون نباشید

 
آخرین ویرایش:

(sara_h)

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز

برای جبران این نقیصه تز جدیدی را اساتید ارائه نمودند و آن افزودن LSRG که ماده ای سبک تر از نفتاست به بنزین است که باعث افت شدید اکتان میگردد و اکتان بنزین ارائه شده به 82 رسیده است
پس حتی الامکان توصیه میشود از بنزین سوپر که دارای افزودنیهای کمتریه استفاده شود
و اگر با مشکل بد کار کردن موتور خودرو مواجه شدید به دنبال ایراد مکانیکی ماشینتون نباشید
یعنی بنزین سوپر کیفیتش رو حفظ کرده و فقط به بنزین های معمولی LSRG اضافه میشه ؟
پس چرا بعضی از کسانیکه ازبنزین های سوپر استفاده میکنند هم ازکیفیتش مینالند ؟
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یعنی بنزین سوپر کیفیتش رو حفظ کرده و فقط به بنزین های معمولی LSRG اضافه میشه ؟
پس چرا بعضی از کسانیکه ازبنزین های سوپر استفاده میکنند هم ازکیفیتش مینالند ؟

یه توضیح بدم بنزین خروجی از واحد تبدیل کاتالیستی platformate هست که اکتانی حول و حوش 100 داره به platformate ترکیباتی اضافه میشه که تا اکتانش رو به حد مجاز برسونه در گذشته تترااتیل سرب و در گذشته نه چندان دور MTBE ولی در دنیا معمولا از آلکیلیت که تولید واحد آلکیلاسیون با خوراک LSRG هست استفاده میشه ولی چون واحد آلکیلاسیون تو ایران نیست و تترااتیل سربم ممنوعه و MTBE هم به خاطر تحریم به ایران نمیدن مجبور هستن تا از LSRG بعنوان additive استفاده کنن
خوب در بنزین سوپر مقدار مصرفش بسیار کمتره
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
یک نکته دیگه هم بگم چون LSRG تصفیه نشدست و مستقیما از برج تقطیر گرفته میشه حاوی مقادیر فراوانی ترکیبات گوگردی است

1- باعث تولید SOx میشه و آلودگی هوارو افزایش میده
2- در زمستان بعلت وجود بخار آب در اگزوز ماشین تولید اسید سولفوریک و باعث خوردگی و سوراخ شدن اگزوز میشه
 

(sara_h)

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
آره دکتر مشکل بنزین و حل کرد دست مریزاد
در این که دکتر و همکارهاش مشکل بنزین چطوری حل می کنن و چطوری با جون مردم بازی می کنن شکی نیست
اما وظیف من و شما چیه ؟
حامد جان بابت تاپیک خوبت ممنون
اماد وست من به دوستای گل دیگمون هم کمی اطلاع رسانی کن مثلا برای چند روز تاپیک رو مهم کن
همه تالارمهندسی شیمی بخش درخواست ها و گفتمان نیست
مرسی دوست گلم
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
میخواستم اول تاپیک و تو گفتگوی ازاد بزنم ولی دیدم یکم بحث تخصصیه گفتم تو تالار خودمون بحث بشه بهتره
وگرنه من دوس ندارم این بحثها اینجا مطرح بشه

یه زمانی بنزین 87 رو هم ok نمیکردن حالا به جایی رسیدیم که دیروز بنزین اکتان 85.5 ok شد


 

(sara_h)

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
در سایتی خونده بودم که میزان بنزن در پالایشگاهای ایران به دلیل قدیمی بودن زیاد است !
البته صرف نظر از میزان مشتقات تولوئن و بنزن افزودنی به بنزین
البته بنزن در طی فرایند تولید بنزین به وجود میاد که مستلزم جداسازی هست . طبق استاندارد میزان بنزن موجود در هر لیتر بنزین باید کمتراز 1 درصد باشد که در ایران در هر لیتر بنزین این مقدار به 5 در صد می رسد .
باید خاطر نشان کرد که بخارات بنزن در هوای ایران چند برابراستاندرد جهانی است ( طبق برخی از گزارشها تا 12 برابر)که یکی از دلالیل بالا بودن سرطان خون در کودکان ایرانی و علی الخصوص در تهران شده است.
 

(sara_h)

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
میخواستم اول تاپیک و تو گفتگوی ازاد بزنم ولی دیدم یکم بحث تخصصیه گفتم تو تالار خودمون بحث بشه بهتره

وگرنه من دوس ندارم این بحثها اینجا مطرح بشه

یه زمانی بنزین 87 رو هم ok نمیکردن حالا به جایی رسیدیم که دیروز بنزین اکتان 85.5 ok شد
حامد جان الان همه مشکل ما عدد اکتان نیست
بهتره یه بحث خوب در مورد بنزین و کیفیت بنزین ازهر لحاظ داشته باشیم
اگر قرار هست که ما تو ایران زندگی کنیم و دراینجا به عنوان مهندس شیمی فعالیت کنیم پس باید از اطرافمون با خبر باشیم
قرار نیست اینجا بحث سیاسی بشه
قراره راه حل ارائه کنیم
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
در سایتی خونده بودم که میزان بنزن در پالایشگاهای ایران به دلیل قدیمی بودن زیاد است !
البته صرف نظر از میزان مشتقات تولوئن و بنزن افزودنی به بنزین
البته بنزن در طی فرایند تولید بنزین به وجود میاد که مستلزم جداسازی هست . طبق استاندارد میزان بنزن موجود در هر لیتر بنزین باید کمتراز 1 درصد باشد که در ایران در هر لیتر بنزین این مقدار به 5 در صد می رسد .
باید خاطر نشان کرد که بخارات بنزن در هوای ایران چند برابراستاندرد جهانی است ( طبق برخی از گزارشها تا 12 برابر)که یکی از دلالیل بالا بودن سرطان خون در کودکان ایرانی و علی الخصوص در تهران شده است.


بیس طراحی پالایشگاه های قدیمی بر اساس تولید حداکثر نفت سفید یا کروسینه چون در گذشته مصرف نفت سفید خیلی بالا بود و اتومیبل ها اینقدر کم بودن که احتیاجی به تولید حداکثر بنزین نبود
 

(sara_h)

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
بیس طراحی پالایشگاه های قدیمی بر اساس تولید حداکثر نفت سفید یا کروسینه چون در گذشته مصرف نفت سفید خیلی بالا بود و اتومیبل ها اینقدر کم بودن که احتیاجی به تولید حداکثر بنزین نبود
درسته
فعلا که از احداث پالایشگاه نمیشه صحبتی کرد تنها راه نوسازی و احداث واحدهای جداسازیه
بنزن به دلیل ساختار حلقوی که داره امکان جداسازی از بنزین ازطریق غشا را دارا هست
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سارا جان:

مقدار تولید بنزین و عدد اکتان به متغیرهای عملیاتی زیر بستگی دارد.
این متغيرها به دو دسته تقسیم می شوند. 1- متغير های مستقل 2- متغيرهاي وابسته یا غیر مستقل.

متغيرهاي عملیاتی مستقل:

1- نوع کاتالیست 2- دمای راکتورها 3- سرعت فضایی
4-فشار راکتورها5-نسبت Ratio 6- کیفیت خوراک
7- اضافه کننده ها
این متغير ها مستقلا در شرایط کار واحد اثر میگذارند.

متغير های عملیاتی غیر مستقل:

1- فعالیت کاتالیست
2- درصد حجمی جریان خروجی رآکتور
3- کیفیت محصول 4- پایداری کاتالیست
این متغيرها مستقیما تحت تغییر قرار نمیگیرند و به مرور شرایط دیگر است که آنها را تغییر میدهد.
 

(sara_h)

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
MTBE هم به خاطر تحریم به ایران نمیدن مجبور هستن تا از LSRG بعنوان additive استفاده کنن

خب یکی از راههای افزایش عدد اکتان استفاده از MTBEهست
اما یک نکته مهم اینکه MTBE بعنوان ماده بالا برنده اکتان بنزین هست که از اواخر دهه هشتاد بتدریج جایگزین تترا اتیل سرب که ماده ای سمی است شده اما علی رغم این فایده MTBE خودآلوده کننده محیط زیست ، بخصوص آبهای زیر زمینی ، سطحی و مشکوک به سرطان زایی شد و مصرف آن رفته رفته متوقف می شود و در حال حاضر کشورها درصدد افزودن موادی نظیر اتانول و ETBE به بنزین می باشند.
سعی می کنم دریک پست از مزایای اتانول بیشتر صحبت کنم
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
درسته
فعلا که از احداث پالایشگاه نمیشه صحبتی کرد تنها راه نوسازی و احداث واحدهای جداسازیه
بنزن به دلیل ساختار حلقوی که داره امکان جداسازی از بنزین ازطریق غشا را دارا هست


غشا؟ سارا جان اینقدر آرمانی فکر نکن
کشور ما تحریمه حتی برای تهیه کنترل ولو مشکل داریم چه برسه به تکنولوژی membrane
 

(sara_h)

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
سارا جان:



مقدار تولید بنزین و عدد اکتان به متغیرهای عملیاتی زیر بستگی دارد.
این متغيرها به دو دسته تقسیم می شوند. 1- متغير های مستقل 2- متغيرهاي وابسته یا غیر مستقل.

متغيرهاي عملیاتی مستقل:

1- نوع کاتالیست 2- دمای راکتورها 3- سرعت فضایی
4-فشار راکتورها5-نسبت Ratio 6- کیفیت خوراک
7- اضافه کننده ها
این متغير ها مستقلا در شرایط کار واحد اثر میگذارند.

متغير های عملیاتی غیر مستقل:

1- فعالیت کاتالیست
2- درصد حجمی جریان خروجی رآکتور
3- کیفیت محصول 4- پایداری کاتالیست
این متغيرها مستقیما تحت تغییر قرار نمیگیرند و به مرور شرایط دیگر است که آنها را تغییر میدهد.
بی زحمت بحث رو باز تر کن



غشا؟ سارا جان اینقدر آرمانی فکر نکن


کشور ما تحریمه حتی برای تهیه کنترل ولو مشکل داریم چه برسه به تکنولوژی membrane
ارمانی فکر نمی کنم
می دونم
در حد یک پیشنهاد هست که در ازمایشگاههای پژوهشگاه صنعت نفت تست شده و اقایان ادعای عملی شدنش رو دارن
چون هزینش از ساخت یک پالایشگاه جدید کمتره !
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
بحثش تو یک کلام خلاصه میشه:

تحریمیم کاتالیستمون فرسودس بهمون کاتالیست نمیدن برای افرایش عدد اکتان دمای کوره هارو بالا بردیم و این باعث شده بازده مون پایین بیاد و بنزین و تبدیل یه lpg با یک چهارم قیمت میکنیم
 

mehrnaz_khalaji

عضو جدید
خب یکی از راههای افزایش عدد اکتان استفاده از MTBEهست
اما یک نکته مهم اینکه MTBE بعنوان ماده بالا برنده اکتان بنزین هست که از اواخر دهه هشتاد بتدریج جایگزین تترا اتیل سرب که ماده ای سمی است شده اما علی رغم این فایده MTBE خودآلوده کننده محیط زیست ، بخصوص آبهای زیر زمینی ، سطحی و مشکوک به سرطان زایی شد و مصرف آن رفته رفته متوقف می شود و در حال حاضر کشورها درصدد افزودن موادی نظیر اتانول و ETBE به بنزین می باشند.
سعی می کنم دریک پست از مزایای اتانول بیشتر صحبت کنم

پروژه ی من جایگزینی اتانول به جای MTBE هست اطلاعات زیادی در این رابطه دارم که اگه بخواین بعد از ارائش در اختیارتون میذارم
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
پروژه ی من جایگزینی اتانول به جای MTBE هست اطلاعات زیادی در این رابطه دارم که اگه بخواین بعد از ارائش در اختیارتون میذارم


مرسی اتانول مگه باعث خوردگی در قطعات خودرو نمیشه؟
 

mehrnaz_khalaji

عضو جدید
مرسی اتانول مگه باعث خوردگی در قطعات خودرو نمیشه؟

والا من اینشو دیگه بررسی نکردم و اطلاعاتی در این رابطه ندارم ولی برای بهبود عدد اکتانی که صحبتش رو میکنید به عنوان یک ماده به بنزین اضافه میشه کرد که خطرات به مراتب کمتری نسبت به بقیه موارد داره!
یه جایی مطالبی راجب استفاده مستقیم از اتانول به عنوان سوخت سبز خوندم اگه مشکل خوردگی وجود داشته باشه همچین چیزی خوب باید نشدنی باشه درسته؟!
 
آخرین ویرایش:

(sara_h)

کاربر حرفه ای
کاربر ممتاز
مزایای مهم اتانول در مقایسه با MTBE
• حدود 95 % اتانول تولیدی جهان از منابع تجدید پذیر (محصولات کشاورزی ) می باشند.
• اتانول حاوی دو برابر اکسیژن در مقایسه با MTBE بوده و این امر منجر به بهسوزی بهتر بنزین شده که درنتیجه این امر مقدار آزاد شدن گاز CO به محیط به مقدار قابل توجهی کاهش یافته و بدین ترتیب مواد سمی و گازهای گلخانه ای کمتری تولید می شود
• اتانول دارای عدد اکتان 113% است و لذا در موقع استفاده در خودرو از خود مواد جامد بر جا نگذاشته و بدین ترتیب سیستم سوخت خودرو تمیز و با عملکرد مناسب کار خواهد کرد.

مزایای افزودن 10% اتانول به بنزین :

• بر اساس بررسی های میدانی انجام شده توسط پژوهشگاه صنعت نفت ،استفاده تا 10% اتانول در بنزین خودرو ها مشکلی از نظر فنی ایجاد نخواهد کرد و لذا نیازی به تغییر سیستم سوخت خودرو ها ی موجود نیست
• کاهش مقدار مواد آروماتیکی (مانند بنزن ) در بنزین که در نتیجه آن خروج ذرات از اگزوز خودرو کمتر می گردد
• 6% کاهش در مصرف مواد نفتی
• 1% کاهش گازهای گلخانه ای
• 3% کاهش در مصرف مواد فسیلی
• جلوگیری از خروج مقدار قابل ملاحظه ای ارز
• تجزیه آسان در اتمسفر و آب
در حال حاضر اتانول بعنوان منبعی قابل اعتماد می تواند جایگزین سوخت های رایج باشد به گونه ای که هم اکنون استفاده از اتانول بعنوان سوخت80 تا90 درصد مصرف جهانی آن را تشکیل می دهد .
ایالات متحده آمریکا و برزیل در سال 2007 به ترتیب رتبه اول و دوم تولید اتانول در جهان را دارا بودند که ایالات متحده آمریکا حدود 178/25 میلیارد لیتر اتانول (با نرخ بهره برداری 118% ) تولید و بعنوان سوخت استفاده کرده است . این مقدار اتانول معادل 170 میلیون بشکه نفت خام وارداتی است که حدودا معادل 11 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی است بررسی ها نشان می دهد که تولید اتانول در این کشور در دوره 2007-2001 بیش از 3 برابر شده است ایالات متحده آمریکا اتانول را عمدتا از ذرت و برزیل عمدتا از نیشکر تولید می کنند. اما دیگر کشور های پیشتاز در تولید و مصرف اتانول (عمدتا به منظور استفاده در سوخت اتوموبیل ) عبارتند از چین ، هند، کشور های اروپای غربی.
در بیشتر این کشورها با برقراری معافیت های مالیاتی، فروشندگان سوخت را تشویق به استفاده از اتانول، بیودیزل و ETBE می کنند
 

mehrnaz_khalaji

عضو جدید
مزایای مهم اتانول در مقایسه با MTBE
• حدود 95 % اتانول تولیدی جهان از منابع تجدید پذیر (محصولات کشاورزی ) می باشند.
• اتانول حاوی دو برابر اکسیژن در مقایسه با MTBE بوده و این امر منجر به بهسوزی بهتر بنزین شده که درنتیجه این امر مقدار آزاد شدن گاز CO به محیط به مقدار قابل توجهی کاهش یافته و بدین ترتیب مواد سمی و گازهای گلخانه ای کمتری تولید می شود
• اتانول دارای عدد اکتان 113% است و لذا در موقع استفاده در خودرو از خود مواد جامد بر جا نگذاشته و بدین ترتیب سیستم سوخت خودرو تمیز و با عملکرد مناسب کار خواهد کرد.

مزایای افزودن 10% اتانول به بنزین :

• بر اساس بررسی های میدانی انجام شده توسط پژوهشگاه صنعت نفت ،استفاده تا 10% اتانول در بنزین خودرو ها مشکلی از نظر فنی ایجاد نخواهد کرد و لذا نیازی به تغییر سیستم سوخت خودرو ها ی موجود نیست
• کاهش مقدار مواد آروماتیکی (مانند بنزن ) در بنزین که در نتیجه آن خروج ذرات از اگزوز خودرو کمتر می گردد
• 6% کاهش در مصرف مواد نفتی
• 1% کاهش گازهای گلخانه ای
• 3% کاهش در مصرف مواد فسیلی
• جلوگیری از خروج مقدار قابل ملاحظه ای ارز
• تجزیه آسان در اتمسفر و آب
در حال حاضر اتانول بعنوان منبعی قابل اعتماد می تواند جایگزین سوخت های رایج باشد به گونه ای که هم اکنون استفاده از اتانول بعنوان سوخت80 تا90 درصد مصرف جهانی آن را تشکیل می دهد .
ایالات متحده آمریکا و برزیل در سال 2007 به ترتیب رتبه اول و دوم تولید اتانول در جهان را دارا بودند که ایالات متحده آمریکا حدود 178/25 میلیارد لیتر اتانول (با نرخ بهره برداری 118% ) تولید و بعنوان سوخت استفاده کرده است . این مقدار اتانول معادل 170 میلیون بشکه نفت خام وارداتی است که حدودا معادل 11 میلیارد دلار صرفه جویی ارزی است بررسی ها نشان می دهد که تولید اتانول در این کشور در دوره 2007-2001 بیش از 3 برابر شده است ایالات متحده آمریکا اتانول را عمدتا از ذرت و برزیل عمدتا از نیشکر تولید می کنند. اما دیگر کشور های پیشتاز در تولید و مصرف اتانول (عمدتا به منظور استفاده در سوخت اتوموبیل ) عبارتند از چین ، هند، کشور های اروپای غربی.
در بیشتر این کشورها با برقراری معافیت های مالیاتی، فروشندگان سوخت را تشویق به استفاده از اتانول، بیودیزل و ETBE می کنند
ممنون سارا جان :gol:
شرمنده تشکرام تموم شده!:redface:
 

a_rudi

کاربر فعال مهندسی شیمی ,
کاربر ممتاز
آنتروپي

آنتروپي

دوستان عزيز

همگي مي‌دونيد که :
طبق اصل آنتروپي در هر سيستمي بي نظمي رو به افزايش است، حتي سيستم‌هايي که بي نظمي در خودشون کم ميشه، اما بي نظمي محيط رو زياد مي‌کنند پس آنتروپي کل در حال زياد شدنه و هر کشوري داره آنتروپي کل دنيا رو زياد مي‌کنه، حالا ممکنه تو خودش زياد نشه اما بيرونش حتما زياد ميشه

مثل يخچال

من که ترجيح مي‌دم يه جايي باشم که يخ نزنم اما کمترين افزايش بي نظمي رو داشته باشه اما صد افسوس که اين مدينه فاضله در دسترس نمي‌باشد لطفا بعدا شماره گيري فرماييد

شنيدم در بعضي پتروشيمي‌ها هم دستور تغيير خوراک و محصول رو دادن تا توليد بنزين الکي رو افزايش بدن، در مورد ممبران و کاتاليست هم خدا بيامرزه پدر چين رو که داره جاي روسيه تو خوردن شيره اين مملکت رو ميگيره.

جون مردم کم ارزشتر و ادعاهاي پوچ و واهي پر ارزشتر مي‌شن
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
الان به جای فک کردن به این چیزا باید یه فکری بحال خوراکشون بکنن. الان نمیتونن مثل سابق برداشت کنن.
تولید نفت خام اومده پایین و حتی سهمیه اوپک رو هم نمیتونیم تولید کنیم.
 

حــامد

مدیر بازنشسته
کاربر ممتاز
سرمد شنیدم یک سری پتروشیمی ها مثل بو علی میخوان بنزینشونو بدن به بازار
قبلا بنزین تولیدیشونو تقطیر میکردن آروماتیکاشو مثل بنزن جدا میکردن
 

سرمد حیدری

مدیر تالارهای مهندسی شیمی و نفت
مدیر تالار
سرمد شنیدم یک سری پتروشیمی ها مثل بو علی میخوان بنزینشونو بدن به بازار
قبلا بنزین تولیدیشونو تقطیر میکردن آروماتیکاشو مثل بنزن جدا میکردن

بعضی از واحدهای پتروشیمی خط تولید بنزین دارن. البته اینا تو زمان خاتمی راه افتاد وگرنه اینا که هیچ. مثلا همین پتروشیمی برزویه. الان داره اروماتیک تولید میکنه و LPG ولی میتونه خط تولیدشو عوض کنه و بنزین تولید کنه.
حالا بذار برم ببینم چطوری میخوان خط تولیدشو عوض کنن. فعلا دارن از افغانستان بنزین وارد میکنن. اگه خیلی تو تنگنا قرار بگیرن مجبور تولیدات پتروشیمی رو کم کنن و بجاش بنزین تولید کنن.
 
بالا