منابع مقاله:
بانوان شیعه، شماره 4، غروی نائینی، نهله؛
حضرت زهرا علیهاالسلام و روایت حدیث
(در منابع اهل سنت)
نهله غروی نائینی(1)
چکیده
فاطمه علیهاالسلام یکی از چهارده مطهّر مورد نظر در آیه شریفه 33 سوره احزاب است که بر اساس اصطلاح محدثان، قول و فعل و تقریر آن حضرت علیهاالسلام ، حدیث محسوب میشود.
گرچه پس از رحلت رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله اهل بیت آن حضرت مورد کم توجهی و بیلطفی مردم مدینه قرار گرفتند و در طول تاریخ خلفا به حذف نام علی بن ابی طالب علیهالسلام و خانوادهاش همت گماشتند و علیه ایشان تبلیغات کردند و حق آنها را غصب و ایشان را شهید کردند، لکن هنوز نشانهها و نمونههایی از فرمایشات و عملکردهای آن بزرگواران در منابع اهل سنّت یافت میشود. این مقاله با تمرکز بر منابع حدیثی اهل سنّت به احادیثی که حضرت زهرا علیهاالسلام از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نقل کرده و یا دیگران از فاطمه علیهاالسلام درباره قول و فعل و تقریر آن حضرت علیهاالسلام نقل کردهاند، پرداخته است که گویای تنوع موضوعات میباشد.
کلیدواژهها: فاطمه علیهاالسلام ، زهرا علیهاالسلام ، حدیث.
مقدّمه
«حدیث» در اصطلاح محدّثان، به معنای قول و فعل و تقریر معصوم است. حضرت زهرا علیهاالسلام به شهادت آیه «تطهیر»«إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا» (احزاب: 33) و فرمایشهای رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله که نقل شده است پس از نزول آیه مزبور، هر روز صبح که برای نماز به مسجد تشریف میبردند، هنگامی که از کنار خانه فاطمه زهرا علیهاالسلام میگذشتند، اهل آن خانه را با تلاوت این آیه برای انجام فریضه نماز مورد خطاب قرار میدادند،(2) مشمول این آیه مبارکه است.
یکی از چهارده معصوم نزد حق تعالی و مسلمانان، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام است. بنابراین، گفتههای آن بزرگوار، شرح افعال و کردار آن حضرت، حدیث تلقّی میشوند. این مقاله کوشیده است تا احادیثی از فرمایشهای آن بانوی بزرگوار را، که در منابع اهل سنّت نقل شدهاند، گرد آورد.
برخی از احادیث نقل شده از حضرت زهرا علیهاالسلام در مجامع حدیثی اهل سنّت و کتاب معجم کبیر طبرانی آمده است. تعدادی از آنها توسط راوی آن حضرت به گونه مستقیم و برخی به صورت مرسل نقل شده است که در این مقاله، در دو بخش احادیث «مسند» و احادیث «مرسل» ارائه شدهاند.
نکته مورد توجه اینکه طبرانی در بخش احادیث حضرت فاطمه علیهاالسلام ، ابتدا راویان مرد را ذکر کرده، سپس از راویان زن حدیث جمعآوری کرده است. ترتیب نام راویان مرد از حضرت زهرا علیهاالسلام چنین است: علی بن ابی طالب، عبدالله بن مسعود، حسین بن علی، عبدالله بن عبّاس و انس بن مالک. اما اینکه چرا ترتیب خاصی در نظر نگرفته، قابل توجه است.
بانوان شیعه، شماره 4، غروی نائینی، نهله؛
حضرت زهرا علیهاالسلام و روایت حدیث
(در منابع اهل سنت)
نهله غروی نائینی(1)
چکیده
فاطمه علیهاالسلام یکی از چهارده مطهّر مورد نظر در آیه شریفه 33 سوره احزاب است که بر اساس اصطلاح محدثان، قول و فعل و تقریر آن حضرت علیهاالسلام ، حدیث محسوب میشود.
گرچه پس از رحلت رسول اللّه صلیاللهعلیهوآله اهل بیت آن حضرت مورد کم توجهی و بیلطفی مردم مدینه قرار گرفتند و در طول تاریخ خلفا به حذف نام علی بن ابی طالب علیهالسلام و خانوادهاش همت گماشتند و علیه ایشان تبلیغات کردند و حق آنها را غصب و ایشان را شهید کردند، لکن هنوز نشانهها و نمونههایی از فرمایشات و عملکردهای آن بزرگواران در منابع اهل سنّت یافت میشود. این مقاله با تمرکز بر منابع حدیثی اهل سنّت به احادیثی که حضرت زهرا علیهاالسلام از پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله نقل کرده و یا دیگران از فاطمه علیهاالسلام درباره قول و فعل و تقریر آن حضرت علیهاالسلام نقل کردهاند، پرداخته است که گویای تنوع موضوعات میباشد.
کلیدواژهها: فاطمه علیهاالسلام ، زهرا علیهاالسلام ، حدیث.
مقدّمه
«حدیث» در اصطلاح محدّثان، به معنای قول و فعل و تقریر معصوم است. حضرت زهرا علیهاالسلام به شهادت آیه «تطهیر»«إِنَّمَا یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَیُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرا» (احزاب: 33) و فرمایشهای رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله که نقل شده است پس از نزول آیه مزبور، هر روز صبح که برای نماز به مسجد تشریف میبردند، هنگامی که از کنار خانه فاطمه زهرا علیهاالسلام میگذشتند، اهل آن خانه را با تلاوت این آیه برای انجام فریضه نماز مورد خطاب قرار میدادند،(2) مشمول این آیه مبارکه است.
یکی از چهارده معصوم نزد حق تعالی و مسلمانان، حضرت فاطمه زهرا علیهاالسلام است. بنابراین، گفتههای آن بزرگوار، شرح افعال و کردار آن حضرت، حدیث تلقّی میشوند. این مقاله کوشیده است تا احادیثی از فرمایشهای آن بانوی بزرگوار را، که در منابع اهل سنّت نقل شدهاند، گرد آورد.
برخی از احادیث نقل شده از حضرت زهرا علیهاالسلام در مجامع حدیثی اهل سنّت و کتاب معجم کبیر طبرانی آمده است. تعدادی از آنها توسط راوی آن حضرت به گونه مستقیم و برخی به صورت مرسل نقل شده است که در این مقاله، در دو بخش احادیث «مسند» و احادیث «مرسل» ارائه شدهاند.
نکته مورد توجه اینکه طبرانی در بخش احادیث حضرت فاطمه علیهاالسلام ، ابتدا راویان مرد را ذکر کرده، سپس از راویان زن حدیث جمعآوری کرده است. ترتیب نام راویان مرد از حضرت زهرا علیهاالسلام چنین است: علی بن ابی طالب، عبدالله بن مسعود، حسین بن علی، عبدالله بن عبّاس و انس بن مالک. اما اینکه چرا ترتیب خاصی در نظر نگرفته، قابل توجه است.